Zwaar materieel onder de hamer PZC Waarom per se groei? Leven was een triomf ondanks de nederlaag Flying Pickets maken voor' Vlissingen uitzondering Russian Trading Days afgelast Hardleerse dealer uit Vlissingen hoort twee jaar cel eisen 1 Anderhalf jaar cel geëist tegen Vlissingse wegens drugshandel zeeland 18 Amerikaans veilinghuis verkiest Vlissingen boven andere havensteden ondernemend zeeland in detail kunst cultuur Kunstzinnige visie op toekomst Middelburg vrijdag 30 oktober 1998. door Claudia Sondervan VLISSINGEN-OOST - Drie maal per jaar wordt een veld in Vlissingen-Oost verzamel plaats voor mensen en machi nes van over de hele wereld. Het Amerikaanse veilinghuis voor gebruikt zwaar materieel Forke Auctioneers zette daar toe een Europese vestiging op in Den Haag, dat tien hectaren aan de Engelandweg voor vijf jaar huurt als veilingterrein. Donderdag werd de tweede veiling van dit jaar gehouden. Zevenhonderd lotste veilen machines en partijen, brachten in totaal vijftien miljoen dollar op, een kleine 28 miljoen gul den. Zwermen BMW's en Mercedes- sen met continentale en over zeese kentekenplaten zijn neergestreken rond de toevoer wegen naar het veilingterrein. De bestuurders komen voor de honderden zware machines, kranen, laadschoppen, bulldo zers en sleuvengraafma- chientjes die gepoetst en in de verf gezet wachten in lange rot ten langs strakgespannen si- saltouwtjes. Het terrein, dat de afgelopen drie weken volliep met machinerie, moet in de ko mende drie weken weer leeg. De schepen met materieel voor de komende maart-veiling zijn onderweg. Baseballpetten, angoras en blokruithemden voeren de bo ventoon in de open tent waar een tweehonderd bieders schuilen tegen de wind. Op het electronisch biedbord ver schijnen bedragen in duizen den dollars. Helpers houden biedgragen aan de flanken in het oog en seconderen de vei lingmeester met schreeuwen. De veilingmeester zelf rebbelt onafgebroken Amerikaans in zijn microfoon. Chauffeurs wachten in lange rijen tot hun voertuig voor de tent op de ramp gereden kan worden. Een enkeling hapert en de mon teurswagen schiet toe terwijl zich een file van vreemsoortige krachtpatsers achter de panne vormt. Vlissingen won de activiteit van Rotterdam en Antwerpen om de beste ruimte, prijs, be reikbaarheid en voorzieningen in de haven, vertelt Scott For ke, co-directeur van Forke Eu rope. De nabijheid van diep- waterkades, spoor en filevrije kosten van de organisatielaag houden. „In Rotterdam moet je trucks inzetten om het materi eel van haven naar de vei linglocatie te krijgen." wegen en de bereidwilligheid van douane en havenschap noemt Forke factoren die de Hier is ruimte genoeg om uit te breiden, duidt hij. Forke rekent op groei, hoewel de Vlissingse Hans Porreij Containers Kantoorunits in Sluiskil heeft twee perscontainers van het ty pe Zebra geleverd aan Ver- straeten en Verbrugge bv. Dat bedrijf plaatst de perscontai ners bij de recreatiebedrijven De Braakman in Hoek en De Vogel in Vogelwaarde. Met de perscontainers zijn bedrijven in staat hun hoeveelheden af val althans in volume te ver minderen. Het Hoofdbedrijfschap De tailhandel in Den Haag heeft het nieuwe Franchise Filia- lenregister 98/99 uitgegeven. Het register geeft een overzicht van alle winkelformules, de 40.000 verkooppunten die zij in Nederland tellen, gegroepeerd naar branche en woonplaats met de adresgegevens, contact personen met functie en tele foonnummers van hoofdkan toren of moederorganisaties. Er is ook een digitale versie, de Referentieset Nederland op de applicatie Retail Verkenner. Tènce uitzendorganisatie heeft een opleidingscentrum geopend op de bovenverdie ping van de vestiging aan de Lange Geere in Middelburg. Daar krijgen uitzendkrachten en gedetacheerde mensen cur sussen voor de diploma's Va- pro-A en B in de procesindu strie. In de studiehoeken en op de met cd-i en cd-rom uitgerus te studiestations kunnen cur sisten op werkdagen terecht, wekelijks is een studiebegelei der van het Regionaal Service bureau Arbeidsmarkt in Roo sendaal aanwezig. Tènce was al actief in cursussen Veiligheid- 1 en heftruckopleidingen en overweegt het aanbod van cur sussen in administratie, mi lieuzorg, automatisering en ta len. Randstad Uitzendbureau heeft bij het kantoor aan de Van der Spiegelstraat in Goes een nieuwe afdeling geopend voor bemiddeling voor werkzoe kende HBO-geschoolden. De HBO-unit geeft voorlichting over mogelijkheden op de Zeeuwse arbeidsmarkt en eventueel elders in Nederland. Randstad selecteert sollicitan ten voor bedrijven middels ïn- take-gesprekken. Een deel van de HBO-werkkraehten van Randstad stelt zich voor in de speciale HBO-krant die het uitzendbureau uitgeeft voor relaties. Zevenhonderd lots, machines en partijen materieel, gingen op een veld in Vlissingen-Oost onder de hamer. foto Lex de Meester door Claudia Sondervan GOES - De Russing Trading Days, een Nederlands-Russi sche handelsontmoeting die van woensdag 2 tot en met vrij dag 4 december zou plaatsvin den in de Zeelandhallen in Goes, zijn afgelast. Oorzaak ligt volgens organisator Ben Sigmond van Inter Expo in de economisch moeilijke tijden die ondernemers in Rusland ondervinden. Het gros van de circa honderd bedrijven die naar Goes zou den komen, zegde af. Voor de resterende groep van vijftien ondernemers willen Sigmond en mede-organisator Stichting Vlissingen-Taganrog een indi vidueel handelsbezoek naar Nederland organiseren. Sig mond zegt de hoop te hebben het handelsevenement eventu eel volgend jaar wel te kunnen houden. De contacten tussen Inter Expo en de Russische ondernemers ontstonden vorig jaar, toen een delegatie uit Taganrog tijdens een bezoek aan Vlissingen de opening van bedrij vencontact- beurs Contacta opluisterden. Enkele Russische bedrijven presenteerden zich op de za- kenbeurs. De Russische bedrij ven wilden tijdens de handels dagen op zoek naar gebruikte machines voor inzet in de eigen voedselverwerkende- en ver pakkingsindustrie, super marktinventaris, landbouw werktuigen en tractoren. De Zeelandhallen moesten het trefpunt worden tussen aan bieders van machines en me- taalbewerkingsapparatuur en de Russische bedrijven. Vol gens Sigmond zouden er drie Zeeuwse aanbieders en enkele tientallen uit de rest van het land hebben ingeschreven. veiling in omvang al tot de gro tere behoort. Forke Auctio neers houdt tussen de 55 en 60 veilingen per jaar in de Ver enigde Staten, Canada, het Verre en Nabije Oosten. Onbe kende, afgelegen locaties kun nen de beste verkooppunten zijn, zegt Forke. „Die veilingen trekken veel koopjesjagers." Die komen vanover de hele we reld omdat er absolute zonder minimumprijs wordt geveild. Alles moet weg. Standaard Forke Auctioneers is sinds 77 jaar veilinghuis voor zware bouw-, agrarische en trans portmachinerie. Hun Blue Book, een registratie van de op gebrachte prijzen die in 1957 begon, is uitgegroeid tot een in ternationale standaard voor de marktwaarde voor zwaar ma terieel. De Vlissingse locatie is het eerste Europese Forke-vei- lingterrein. De tien hectaren aan de Engelandweg, tussen de steiger voor de roll-on-roll-off ferries en het douanekantoor in zijn voor enige miljoenen gul dens verhard. In portacabin- kantoren huizen verkoopkan toor, douane en geselecteerde transport- en verzekeringsbe drijven die de afvoer van het verkochte materieel regelen. Containers met gereedschap en onderdelen wijken binnenkort voor een volwaardige repara- tiewerkplaats. De periodieke congregatie van mensen en ma terieel bezorgt de haven extra trafiek, onderhoudsbedrijven werk en hotels in de omgeving boekingen. Forke boekte er ze ven vol om de kopers plezierig onder dak te krijgen. Het vei linghuis werkt met 25 eigen mensen, maar huurt per veiling nog eens zo'n aantal regionaal De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondeman. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102 door Roelf Reinders MIDDELBURG - Twee jaar on voorwaardelijke gevangenis straf voor drugshandel en -bezit heeft officier van justitie Valente donderdag voor de Middelburgse rechtbank tegen een 37-jarige man uit Vlissingen geëist. Volgens Valente was de man één van de dealers die de drugsscene van Vlissingen in stand hield. De officier achtte bewezen dat de Vlissinger vanaf eind juli van dit jaar tot zijn arrestatie op 28 september in drugs heeft gehan deld. Eind juni was hij uit de ge vangenis gekomen. Volgens de politie heeft de man met z'n handel bijna 120.000 gulden verdiend. Dat is nog zuinig be rekend, aldus Valente. Volgens hem is de verdachte een 'weinig indrukwekkende persoon' die het dealen maar niet wil afleren. De drugswinsten verdwenen if de junkie-economie, zei Valeiw te. „Hij betaalde met drugs voch de huur en seks.Volgens hem ijj de verdachte een gevolg van h^] humane Nederlandse rechtsy, stelsel dat hem aanmoedigdL om door te gaan. „Er moet n^ maar eens een rem op wordeij gezet." Hij eiste nog tiend uin zend gulden van de man. L Advocaat E. Smit kon ziek voorstellen dat het openhaal ministerie deze man niet mecj,i wilde zien. „Maar dat lossen wj> in dit land toch niet op door ien mand achter de deur te zetteni, Hij vond de eis van twee jaar c veel te hoog. Net als de vordq ringseis van tienduizend den. „De verdachte kwetsbare man. Echt iemanl zonder iets. Een arme dondes een have-not. Hij heeft allee? een fiets." Uitspraak 11 november. door Roelf Reinders MIDDELBURG - Tegen een 28- jarige vrouw uit Vlissingen is donderdag voor de rechtbank in Middelburg anderhalf jaar on voorwaardelijke gevangenis straf geëist voor handel in drugs. De vrouw was niet op ko men dagen, haar moeder had haar ziekgemeld. Als ze was ge komen, had de parketpolitie haar opgepakt, aldus haar ad vocaat E. Smit. Voor een vorige veroordeling moet ze nog drie maanden zitten. De vrouw is al veertien jaar aan de drugs. Ze is al een aantal ke ren eerder veroordeeld. Derech- ter boog zich gisteren over haar dealerspraktijken van oktober 1995 tot maart 1996. Ze had er toen net een celstraf opzitten. Volgens officier van justitie J. Oldenburger heeft de rechtbank de Vlissingse genoeg kansen ge boden om af te kicken. Een werkstraf die ze vorig j aar kreeg opgelegd hoefde ze niet uit te voeren omdat opname in het af kickcentrum Reilof van Eme gis in Goes belangrijker was. |a Daar is ze twee keer weg'gi stuurd omdat ze zich niet aan huisregels hield. „Ze heeft verpest", aldus Oldenburg* Volgens haar heeft het geen de vrouw nog eens een kans ft, geven. Naast de twaalf maajf den straf wilde zij dat de Vlij; singse ook nog een maand exti. cel krijgt omdat ze was gepa in haar proeftijd. Advocaat Smit vond de eis oir genuanceerd hoog. Volgens he|u betekenden de opnames eég breuk met het verleden van <je vrouw. „Ze wil echt van ha|e verslaving af. Het is niet zo d|j ze boem, faliekant is teruggfcj knald in de scene. Het is als ifii processie van Echternach, twfc stappen vooruit, één achteruitte In de vier maanden waarvoor jc vrouw terecht staat, heeft |a maar mondjesmaat gedeald, ah- Smit. „Ze stond echt niet op i r hoogste sporten van de ladde van het dealen." Uitspraak 11 november. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het kost maar een paar minuten om te ontdek ken dat kunstenaar Berend Strik en stedenbouwkundige Matthijs Bouw Walcheren, en vooral Middelburg, goed ken nen. Dat is uitzonderlijk voor Amsterdammers die een exposi tie in de Vleeshal inrichten. Langer dan een jaar zijn ze re gelmatig in Middelburg en om geving op bezoek geweest. Ze sliepen in hotels in Middelburg en Vlissingen, dwaalden rond over Walcheren en Neeltje Jans (Strik: „De mooiste plek van Nederland") en presenteren vanaf zondag hun indrukken in een groot, tweeledig beeld. „Al le sensaties die we hebben opge daan in de periode dat we hier rondkeken, zijn in dat beeld ge duwd." Het tijdstip van hun expositie is niet toevallig gekozen. Kort na dat het stedenbouwkundig bu reau BVR van professor Riek Bakker zijn advies heeft uitge bracht over Middelburg in het jaar 2030, komen Strik en Bouw met wat zij noemen 'de presen tatie van hun onderzoek naar de stedelijke conditie van Middel burg'. Compleet met een sympo sium, op zondag 13 december, over de nuloptie, oftewel stede lijke ontwikkeling in tijden van recessie. Hun gezamenlijke pro ject is niet zozeer een commen taar op het werk van Bakker, als wel de verbeelding van gevoe lens en dilemma's die zich aan dienen als over de toekomst van een stad als Middelburg wordt nagedacht. En ten minste één element uit het plan van Bakker wordt ter discussie gesteld: Waarom moeten steden altijd groeien? Strik en Bouw zijn niet de min- steri. De eerste werd als kunste naar onder meer onderscheiden met de prestigieuze Prix de Ro me (1987) en de Charlotte Koh ier Award (1992), de tweede runt met Joost Meuwissen het bu reau One Architecture dat in het recente verleden de aandacht op zich vestigde met opvallende stedenbouwkundige plannen voor Eindhoven. Judenburg en Salzburg. Voor een - gewonnen - prijsvraag in de laatstgenoemde stad werd voor het eerst door Strik en One Architecture sa mengewerkt. „Wat ik goed vind aan Berend is dat hij heel direct werkt", zegt Bouw, „Zijn werken laten zich niet lezen als een boek, je hoeft niet eerst dit of dat te weten om ze te begrijpen, ze zijn er ge woon en ze zijn aantrekkelijk op een heel directe manier.." Strik: „De ervaring die ik had met architecten was dat zij vaak samenwerkten op basis van ge heime agenda's. Ze gebruiken een kunstenaar om problemen op te lossen waarmee ze zelf geen raad weten. Bij bouwpro jecten neemt een kunstenaar vaak niet alleen ideeën mee, maar ook veel subsidie. Bij One Architecture werd ik gecon fronteerd met mensen die een zinvolle bijdrage aan een sa menleving willen leveren," In Salzburg planden Strik en One Architecture een bierpavil joen in een nieuwe wijk. Bouw: „Een plek om bier te drinken, dat vergeten gemeentelijke diensten en stedenbouwkundi gen nogal eens." Het gebouw is in een archetypische Oosten rijkse bouwstijl ontworpen (Bouw: „Lederhosenstil") maar met een doorzichtige gevel waarin het proces van bierdrin- ken en vervolgens veel naar de wc gaan letterlijk is weergege ven doorstromend bier en urine. Hyperserieus Bouw: „Wij maken letterlijk transparant wat er gebeurt. We kijken naar de werkelijkheid, naar het positieve en het nega tieve, de bier en de pis en op een koude en directe manier maken we daar een beeld van dat een zekere opgetogenheid heeft. We zoeken het niet in abstractie of concepten. We nemen dingen hyperserieus, denken er net zo lang over door dat ze vanzelf zo groot worden dat ze ook bijzon der worden." Nadenkend over Middelburg viel Strik en Bouw al snel een zekere ambivalentie op. De am bitie om de stad te laten groeien, terwijl Middelburgers toch ook zo verliefd zijn op het karakte ristieke stadje. En dan die vreemde verhouding met Vlis singen: samen een stadsgewest, maar ieder voor zich gehecht aan zijn identiteit. Een belang rijke vraag drong zich op. „Waarom die obsessie met de grote sprong voorwaarts?", zegt Bouw. „Van meet af aan was duidelijk dat BVR van een groeiscenario uitging. Een stil standscenario werd als negatief beschouwd. Nederland werkt altijd op basis van groei. Wij doen veel werk in Oostenrijk en daar is die groei niet. Dankom je als stedenbouwer voor de vraag: Wat doe je met geen groei? Daar hebben wij het afgelopen jaar veel over nagedacht." Emoties Een oplossing bieden Strik en Bouw niet. Misschien komen uit het symposium dat ze organise ren wat antwoorden. De emoties van hun Middelburgse onder zoek hebben ze omgezet in een beeld, dat onder meer bestaat uit een sculptuur, video en een liedje. Strik: „Voor een kunste naar is de Vleeshal één van de interessantste plekken in Ne derland. Die hal daagt je uit, maar als je het verkeerde beeld neerzet, als je je gaat aanstellen, rekent hij radicaal met je af. Of datgene wat wij in de Vleeshal neerzetten werkt, weten we nog niet. Dat zal moeten blijken. Ik wil wel één zin verklappen van ons liedje, dat wordt gezongen door Mieke Stemerdink van De Gigantjes: Krimp, stedeling, krimp." Expositie: Berend Strik en One Ar chitecture, Vleeshal Middelburg van 3 nov t/m 13 dec, di-z-, 13-17 De Engelse a-capella groep The Flying Pickets. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het heeft zo zijn voordelen dat Zeeland aan België grenst. De bekende Engelse a- capella groep Flying Pickets reist op het ogenblik door "Vlaanderen in het kader van een lange Euro pese tournee waarmee het nieuwe album Vox Pop wordt gepromoot. Aangezien die cd nog niet in Nederland is uitgebracht, zijn hier geen optredens gepland. Behalve vanavond (vrijdag) in Vlissingen, op spe ciaal verzoek, vanwege enkele succesvolle uitvoe ringen in het verleden. „In Vlissingen vermaak ik me altijd geweldig", zegt bandleider Gary Ho ward. „We hebben daar enkele keren voor zeer en thousiast publiek gezongen." Nederland is een moeilijk land voor de Flying Pic kets, vertelt Howard. De laatste tournee voerde langs theaterzalen waarin de vijf zangers - aan hun uitvoeringen komt geen instrument te pas - van de groep onvoldoende uit de verf kwamen. Met als gevolg dat platenmaatschappij Arcade aarzelt om de nieuwe cd hier op de markt te bren gen. Rockmuziek „De meeste organisaties die ons boekten, wisten niet goed wat ze in huis haalden", verklaart Ho ward. „Zedachten: 'O, a-capella, dat is muziek om bij in een stoel te zitten.' Maar onze show heeft meer met rockmuziek te maken dan met koormu ziek. Wij betrekken het publiek bij wat we doen. Dan moet je niet in een stoel hangen en het van een afstandje aankijken. Het is muziek die je moet meebeleven. In Duitsland, Oostenrijk en België treden we nu op in clubs en dat geeft een geweldig atmosfeer." L Howard is zeer tevreden over het nieuwe albuie Vox Pop. „Jammer dat de plaat bij jullie niet in 4] winkel ligt. Nou ja, België is dichtbij. Voor hfc eerst hebben we dit album zelf meegeproduceeije Hoe goed een producer ook is, hij probeert ons totje een stijl op te drukken. Maar wij zingen al zo lanj a-capella, dat eigenlijk niemand daar meer vanij weet dan wij. Wat onze stijl dan is? Wij benadenje elk nummer dat we zingen als een popgroep. VL gaan eerst uit van een baslijn, of het geluid v4 keyboards, en daar komen pas de stemm4 overheen. We imiteren het karakter van die instak menten met onze stemmen. Ons basgeluid is ojei merkelijk sterk. Dat klinkt als bas en percussie tie gelijkertijd, eigenlijk zoals je alleen wel eens ljn sommige rapgroepen tegenkomt. Dat maakt ofo als a-capella groep uniek.jfe Handelsmerk Het handelsmerk van de Flying Pickets zijn vocale uitvoeringen van bekende popsongs, zoals op hjf laatste album 'Every little thing she does is magjj& (The Police), 'Stop' (Sam Brown), 'Timeaftertiir^ (Cindy Lauper), 'Southern Man' (Neil Young) Se 'Eternal Flame' (The Bangles). Howard: „We kije zen nummers omdat we ze mooi vinden. Het bl$ ken vaak composities uit de jaren tachtig te zijle Dat zegt iets over onze leeftijd en achtergrond. Q' kennelijk is het een periode geweest waarin goed melodische liedjes werden geschreven." Optreden Flying Pickets, vrijdag 30 oktober, Arsenal theater Vlissingen, 20.15 uur. Matthijs Bouw (links) en Berend Strik. foto Lex de Meester GOES, Stadhuis (Prins van Oranje op locatie) 'Adriaen Brouwer', toneelbe werking van het gelijknamige boek van Felix Timmermans, door René Verreth. Regie van Alex Darie. door Willem Nijssen Wat een kunstenaar tot een kunstenaar maakt, is een ongrijpbaar mysterie. Ook voor kunstenaars zelf. Het heeft er in elk geval mee te maken, dat je burgermansbestaan in laatste instantie ondergeschikt is aan de kunstenaarsopdracht. (Om gekeerd is het zeker niet zo dat in iedere bohémien een kunste naar schuilt.) Alles veil hebben voor de kunst is niet hetzelfde als in de goot belanden. Maar toch overkomt dat laatste soms een enkele kunstenaar. Adriaen Brouwer (1605-1638) was zo'n kunstenaar, een schil dervan 'lelijke mensen' en drin- GOES De Thuisband - De Nederlands talige rockgroep De Thuisband treedt zaterdag op in Het Pak huis in Goes. Het concert begint om 22 uur. Felix Timmermans veel ker achtigs zeggen over het myst rie van de kunstenaar. Als stier en vechter voor eeuwig o elkaar blijven draaien, en verlossende uitval nooit kon En dat terwijl je voelt, dat die menigmaal had kunnen kome kebroers. Hij kon de ziel van het duivelse pakken, omdat die ook in hem was gevaren. Waar schijnlijk al toen hij nog 'een schoon jongske van 16' was. En toen Felix Timmermans diens leven wilde verwerken in een ro man, merkte hij dat het hem veel moeite kostte, omdat het alle maal ook zo dicht bij hém lag. Uitdagende materie dus, om de ze roman voor een vertellend so lo-toneel te bewerken. Vertrek kend vanuit de (vermoedelijk gefingeerde) laatste dagboek aantekening: „Hier lig ik nu, neergeslagen op het stro van den arme. Ik zal hier kreveren als een hond. Maar liever vol vlam de put in dan verslenst als een oude dendereer aan zijn doods kist te zitten denken." Als een halfgekke,* een versletene, zo kijkt Adriaen Brouwer terug op zijn leven. Opvlammend, fel, bij de herinnering aan een liefje, aan de vreugde van het schilde ren of aan een gemene streek van een concurrent-collega. In zakkend, half verstaanbaar mompelend, bij het zondaren- besef dat hij zoveel in zijn leven heeft verslonst. Adriaens vader was een be kwaam tapijttekenaar, maar een nog veel groter drinker. De taferelen thuis zullen weinig verheffend geweest zijn. Adri aen gaat vroeg 'op den dool' en maakt als geus-per-ongeluk of als toneelspeler-uit-verliefd- heid van alles mee. Wordt ge roemd en bedrogen. Leeft kort maar intens, elke week een an der liefje, en steeds die passie voor het schilderen. René Verre th vertelt het allemaal, eerst rommelig maar steeds gestruc- tureerder, als iemand die de ba lans van zijn leven steeds hel derder voor zich ziet. Smeuïg en openhartig. In een versleten jas vol gaten, met een waggelende gang, een verlopen kop en een gebarsten stem. Hij heeft zich helemaal vereenzelvigd met zijn held, deze René Verreth. Hij ver telt met verve, zingt, danst, scheldt, vloekt, lacht, rochelt, kreunt en zingt en danst op nieuw. Want Adriaen Brouwers leven was een triomf ondanks de nederlaag. Zijn Vlaams (uiter aard ook het Vlaams van Felix Timmermans) verhoogt het in nerlijk kleurrijke. Adriaen Brouwer wordt tot leven gewekt als een bijzondere figuur, le venslustig en vooral levens krachtig. Een held zonder me daille. een minnaar zonder meisje. Dat is allemaal prima voor de romantiek van het verhaal, en ik ben daar niet ongevoelig voor gebleven. Maar eentonig wordt het wel, op den duur. En ik weet ook hoe dat komt. Ondanks een enkele puntige uitspraak ('lie ver vol vlam de put. in') kunnen noch Adriaen Brouwer noch (Advertentie) ^30- voH deV \aQe,t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 18