Op zoek naar wat wonderbaarlijk is Grantique wil een jonge beurs zijn Toulouse Lautrec krijgt ereplaats Daan van Golden naar de Biënnale kunst cultuur vrijdag 30 oktober 1998 16 Wie hem tegenkomt realiseert zich nauwelijks dat hij al 62 is. Hij heeft nog steeds iets van dat slungelige, van die halve hippie die in de jaren zestig met zijn vriendin de wijde wereld introk en in Japan op de stoep ging zitten bedelen omdat hij ook die kant van het leven wilde leren kennen. Hij haalde nog duizend gulden op, een kapitaal in die dagen. Hij wilde toen weg uit Nederland, het werd hem te benauwd. Na twee jaar kwam hij weer terug naar zijn atelier aan de Lange Haven in Schiedam en ging weer verder waar hij gebleven was: met schilderen. Op de tentoonstelling 'Het feest van de lithografie' in het Rijksmuseum in Amsterdam is een ereplaats ingeruimd voor Henri de Toulouse Lautrec. De Franse kunstenaar maakte tussen 1891 en 1901 ruim 350 litho's, waaronder zijn beroemde affiche voor het cabaret 'Le Moulin Rouge'. De expositie herdenkt de uitvinding van de litho door de Duitse toneelschrijver Alois Senefelder twee eeuwen geleden en dat kon natuurlijk niet zonder de wervelende rokken van de danseres La Goulue in 'Le Moulin Rouge'. Toch selecteerde Helen Marres voor het ronde zaaltje dat de twee lange zalen van het Prenten kabinet verbindt, een aantal wer ken van De Toulouse Lautrec die meer imponeren dan dit hoogte punt uit de geschiedenis van de lit hokunst. Het visuele effect van 'Le Moulin Rouge' blijkt hier, zwart wit gesteld, vergelijkbaar met het voor de zoveelste keer beluisteren van Vivaldi's 'De Vier Jaargetij den': de afbeelding is te vaak gere produceerd om nog echt te verras sen. De subtiele kleurschakeringen en simpele, effectieve lijnen op De Toulouse Lautrecs minder beken de werken doen dat wel. Marres vond tussen de 25.000 exemplaren in de Rijksmuseumcollectie onder meer de litho waarop twee jockeys met gekromde ruggen hun paar den naar de finish jagen. De kun stenaar was een gretig bezoeker van paardenrennen en wist op de ze kleurensteendruk de spanning van zo'n evenement bijzonder trefzeker op te roepen. Zwarte schoonheid Een ander voorbeeld van zijn meesterschap is 'De Loge'. Ook deze kleurensteendruk oogt vol maakt, maar blijkt nog maar een proefdruk voor de aankondiging van 'Le Missionaire', een toneel stuk dat in 1893 in het 'Théatre Li bre' zou worden opgevoerd. Op een elegant welvend balkonnetje zit een in het zwart geklede schoonheid ingespannen door een toneelkijker naar beneden te tu ren. Ze trekt alle aandacht naar zich toe: de spelers van 'Le Missio naire' hadden zich geen betere re clame kunnen wensen! De Toulouse Lautrec was echter lang niet de enige die deze druk- methode toepaste. Dankzij de aanwezigheid van werken van on der meer Braque, Cézanne, Degas, Delacroix, Géricault, Goya, Re- don en Whistier in de collectie kon deze expositie ook een parade van beroemdheden in de kunstge schiedenis worden. Het 19de eeuwse Nederland heeft een reputatie van traagheid en dat gold volgens Marres ook voor de ontwikkeling van de litho. Maar de wat houterige krijtlitho van 'De Aardappeleters' uit de jaren tach tig hoort op deze expositie natuur lijk toch thuis. Van Gogh maakte deze in 'e'en dag uit zijn hoofd ver sie en stuurde de afbeelding als vooraankondiging van het schil derij onder meer naar zijn broer Theo. In het laatste decennium van de vorige eeuw had Jan Toor- op de lithotechniek zo goed in de vingers ver dat hij zijn beroemde zwart-gele reclameaffiche voor 'Delftsche Slaolie' kon maken. In die periode lithografeerde Theo van Hoytema ook vijf snoezige an gorakonijnen, inclusief ragfijne snorharen. Toeval De uitvinding van de lithografie door Senefelder (Praag 1771 - München 1834) was toeval en sloot het tijdvak af waarin prentmakers hun voorstellingen eerst moesten snijden of krassen in hout of koper. De toneelschrijver was zo armlas tig dat hij zijn stukken niet ge woon op papier kon laten druk ken. Als alternatief begon hij proeven te nemen met graveren in gepolijste steen. Op zeker ogen blik vroeg zijn moeder hem een waslijstje te noteren en dat deed hij, omdat hij zo snel geen papier kon vinden, met van was en zeep gemaakte inkt op steen. Toen Senefelder deze later wilde schoonmaken, begon hem iets te dagen: na bewerking zou hij de steen misschien als drukvorm kunnen gebruiken. Na zijn ont dekking dat het vet van het teken materiaal een chemische verbin ding bleek aan te gaan met de steen, werd na vele experimenten tenslotte in 1798 de lithografie ge boren. Kunstenaars hoefden voortaan niet meer te snijden of te krassen, maar konden hun pren ten veel sneller met krijt of inkt op steen aanbrengen. De methode maakte bovendien een veel groot schaliger reproductie mogelijk dan de 'ouderwetse' etsen en hout- snedes omdat de stenen langer meegaan. Met de opmars van foto mechanische technieken ver dween de lithografie deze eeuw naar de achtergrond, maar er zijn ook nu nog kunstenaars die de uit vinding van Senefelder graag ge bruiken omdat zij zulke mooie resultaten oplevert. Een fraai voorbeeld is het slotakkoord op deze expositie: de wervelende li tho 'Paarden' van Karei Appel uit 1957. Francoise Ledeboer De expositie 'Hetfeest van de lithogra fie' in het Prentenkabinet van het Rijksmuseum (Stadhouderskade 42, Amsterdam) duurt tot en met 10 janua ri 1999. De openingstijden zijn dage lijks van 10.00 tot 17.00 uur. De Loge (1893) van Toulouse Lautrec. Daan van Golden is sindsdien nog vaak uitgevlogen. En weer teruggekeerd. En blijven schilderen. En steeds weer anders. Zoekend naar nieuwe vormen, middelen, mogelijkheden, inhou den. Dat heeft hem veel erkenning opgeleverd. Zijn werk werd diver se keren onderscheiden en is in veel museale collecties te vinden. Vorige week maakte de Mondri aan Stichting bekend dat Daan van Golden is uitgenodigd om vol gend jaar juni de inrichting van het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië voor zijn re kening te nemen. Een relatief late nationale erkenning op voor dracht van Karei Schampers, hoofdconservator moderne kunst van Museum Boijmans Van Beu- ningen, die eind juni door de Mondriaan Stichting werd aange zocht als uitvoerend commissaris voor de Nederlandse inzending. Behalve de praktische reden dat het Nederlands paviljoen op de Biënnale eigenlijk te klein is om iedereen recht te doen op een groepstentoonstelling is het voor al de constante kwaliteit en de ontwikkeling in het werk van Van Golden die bij Schampers de doorslag heeft gegeven ..Ik vind het een groot kunstenaar. En ik vind ook dat hij na 35 jaar kunste naarschap internationale aan dacht verdiend. Ik weet niet of dat nu voor hem direct tot een veran dering van zijn leven zal leiden, en of hij daar op zit te wachten. Maar het werk verdient het." Dat werk is niet makkelijk onder één noemer te brengen. Het ging hem meer om het concept. Of mis schien juist het ontbreken daar van. Het werk uit de beginjaren laat zich het best omschrijven als abstract-expressionistisch, en voornamelijk in wit en zwart. Die bijna doelgerichte inhoud loosheid versterkte zich later, me de onder invloed van zijn vele rei zen in een soort pop-art kunst. Hij begon patronen te schilderen. Be roemd is zijn schilderij, gebaseerd op het pakpapier van het Japanse warenhuis Mitsukoshi. Maar ook bloemetjesbehang en ruitmotie- ven, waardoor het werk lijkt op zakdoeken en tafelkleedjes. Lijn tje voor lijntje schilderde hij mi nutieus met lakverf na. Monni kenwerk dat hem rugklachten bezorgde, maar dat hij weer relati veerde met de inmiddels legenda rische opmerking dat hij het naschilderen van patronen wel aangenaam vond omdat hij dan aan iets anders kon denken of met bezoekers kon praten. Pakpapier Hij maakte collages van pakpa pier en foto's van Brigitte Bardot. Was gefascineerd door portretten van totaal uiteenlopende figuren als Mozart, Mick Jagger, Fats Do mino, waar hij dan weer een heel eigen vorm voor vond. Maar zag er ook niet tegenop oud werk 'af te stoffen' en op een volgende ten toonstelling weer als nieuwte pre senteren.. Anderzijds maakten de paden van blauw grind die hij in 1987 in de Amsterdamse Hortus Botanicus neerlegde grote indruk. Als het maar geen 'grote kunst' werd genoemd, want op grote woorden zat Van Golden nooit te wachten. Veel heeft hij ook nooit gezegd over zijn werk, maar veel zeggend is zijn uitspraak tegen over Jan Donia ,,Ik wil graag dat alleen het wonderbaarlijke over blijft; de ontmoeting met de engel. Wat ik probeer is dat wonderbaar lijke te visualiseren. Na elk werk moet ik het weer opnieuw uitvin den." In de laatste tien jaar groeide ook de erkenning voor zijn werk met tentoonstellingen en prijzen. In 1987 kreeg hij de Rotterdamse Hendrik Chabot-prijs, een jaar la ter de Hendrik de Vries-prijs voor zijn hele oeuvre en in 1991 de PC Kunstprijs in 1991, groot vijftig duizend gulden en nota bene van een begrafeniscoöperatie. „Zo, nu kan ik eindelijk eens een behoor lijk fototoestel kopen," was zijn reactie. Want geldgebrek loopt ook als een rode draad door zijn le ven. Nu dan de Biënnale. De keus voor Van Golden is met instem ming begroet, heeft Schampers gemerkt. Ook door Van Golden zelf, maar die geeft er op dit mo ment de voorkeur aan buiten de publiciteit te büjven. Een goede keus, vindt ook kunstcriticus Dolf Welling, die in het verleden zelf zitting heeft gehad in de keuze commissie voor de Biënnale-in zending. „Van Golden heeft zich vanaf het begin internationaal op gesteld. Eerst abstract-expressio nistisch, later met conceptionele kunst. Hij is toen theedoekjes gaan schilderen die geen thee doekjes waren. Maar heel ver fijnd. Toen hij nog in de kunste- naarsregêling zat stuurde hij de heren eens twee potplanten als zijn bijdrage. Voor een tentoon stelling in Ter Meulen lijstte hij een stuk bedrukt pakpapier in en iemand wilde het nog kopen ook. Met andere woorden, bij Van Gol den is de ironie nooit ver weg." Een nadrukkelijke opdracht heeft Schampers hem niet gegeven, maar de nadruk zal wel komen te liggen op het schilderwerk. „Wat voor mij zijn werk zo bijzonder maakt dat is de menselijkheid die er uitspreekt in combinatie met de toewijding waarmee het gemaakt is. In dat menselijke, dat herken bare, die ogenschijnlijk gewone dingen als ruitjes, figuren, soms simpele vormen zit een aandacht en liefde die het heel bijzonder maakt en die het boven het alle daagse doet uitstijgen. Als een soort alchemist is hij daarmee in de weer om er iets bijzonders van te maken. En het behoud z'n kracht. Veel pop-art kunst oogt nu heel gedateerd, terwijl het werk van Van Golden uit die jaren niets van zijn intensiteit verloren heeft. Toegewijd Dat geldt volgens Schampers ook voor de foto's van zijn dochter. „Door al die jaren op zo'n sympa thieke, toegewijde en liefdevolle manier in beeld gebracht. Er is nooit sprake van enig ongepast voyeurisme. Dat ligt ook niet in z'n aard. Je ziet dezelfde ingetogen heid, die tegelijk zo indringend is. Dat heeft veel invloed gehad op jongere kunstenaars die in zijn werk een ijkpunt zien. En het werkt nog steeds. Recent waren hier een aantal Amerikaanse kun stenaars, die waren er zeer van on der de indruk. Dat heeft voor mij de doorslag gegeven." „Als je naar de viooltjes-foto's kijkt - in ieder viooltje zit een ge zichtje - dan kun je daarna nooit meer neutraal naar een viooltje kijken. Je blijft altijd naar ge zichtjes zoeken. Een kunstenaar die in staat is je manier van kijken blijvend te veranderen, dat is een groot kunstenaar. Ik denk dat Van Golden grote indruk zal maken op het publiek in Venetië." Frans Alten Een van de foto's, die Van Golden maakte van zijn dochter Diana, uit 1987. foto Daan van Golden Daan van Golden: relatief laat erkend. foto Jaap Rozema Moderne kunst en antiek. Die combi natie moet een jonger, ander pu bliek trekken naar Grantique, de beurs die van 31 oktober tot en met 8 november zijn intrek neemt in de voormalige aan komst- en vertrekhallen van de Holland Amerika Lijn op de Kop van Zuid in Rot terdam. De stad krijgt daarmee weer een eigen kunst- en antiekbeurs, dit maal met de indrukwekkende Cruise Terminal als decor. Jaren geleden ging het goedbe zochte evenement in de Doelen ter ziele, nadat het was weggestopt in de zomer. Dan gaat 'het kapitaal' immers op va kantie. Kapitaal is er in Rotterdam en directe omgeving nog steeds en volgens de ken ners zijn Rotterdammers goede klanten: ze beslissen snel én betalen hun reke ning. Niet dat dat van doorslaggevende betekenis was voor organisator Frank Jansen van Allure Producties uit Den Haag. Na zeven succesvolle jaarlijkse antiek-, interieur- en tuinbeurzen onder de naam Allure in België wilde de Haag se binnenhuisarchitect zijn vleugels uit slaan. En wat is een mooiere plek dan zijn ge boortestad Rotterdam? Het beeld van een herrezen stad vol energieke mensen had hem nooit losgelaten. En de perfecte locatie voor het ambitieuze evenement dat hij in gedachten had, was snel gevon den. Het bedrijfsleven en de gemeente Rotterdam staken hem bovendien een hand toe. „Wij willen ons onderscheiden als een jonge beurs. We willen vooral geensaaie, ouderwetse beurs zijn", vertelt de en thousiaste Jansen. ..Daarom selecteer ik op jonge exposanten. Mensen die durf hebben in de keuze van hun kunstenaars. Mensen die begrijpen dat je moderne kunst en antiek op een andere manier dan gebruikelijk kunt laten zien, bij voorbeeld door een interieur neer te zet ten. Mijn ideologie is: je kunt het verge ten dat in Rotterdam publiek komt als het meer van hetzelfde is. De mensen moeten wat te kijken hebben. Deze stad is bij uitstek geschikt om een jonge beurs neer te zetten, waarbij we ook rekening houden met degenen die minder te beste den hebben dan de koopkrachtige twee verdieners." Rustplein Voor de inrichting van de grote, hoge hal met de gebogen daken worden dan ook enkele jonge Rotterdamse binnenhuis architecten aangetrokken. Geen kraam pjes dus, maar echte stands verschijnen in de zaal met hier en daar een 'rust- plein', een luxe terras omgeven met veel groen. Van het schitterende uitzicht op de stad laat de inrichting helaas weinig over. Puur praktisch, want de zestig tot zeven tig stands hebben de ruimte nodig. Al leen bij de vluchtdeuren, die bij andere beurzen meestal worden weggewerkt, kan de bezoeker een blik werpen op de ri vier en de almaar wisselende skyline. Aanbod Als het goed is hebben de bezoekers ech ter hun ogen volop nodig voor het inter nationale aanbod. Juwelier H.W. Hell- dorfer uit Arnhem toont in Rotterdam unieke stukken, zoals een chrisma-ko- ker gebruikt voor de zalving van de tsa ren met het wapen van de Romanovs, een werkstuk van de beroemde goudsmid juwelier Carl Fabergé. En gouden man chetknopen van zijn werkplaats, even eens voor de tsaar. Bijzonder zijn ook de juwelen gedragen door Evita Peron. „Helldorfer voelt ons precies aan", glim lacht Jansen. „Jonge mensen kennen haar wel uit de geschiedenis, maar na tuurlijk vooral van de musical." Een ander glimmend topstuk is een ver guld zilveren Engelse Monteith bowl uit 1703, die werd gebruikt als wijnglaskoe- ler en/of schaal voor punch. Nu nog in handen van de Honourable Silver uit Antwerpen. De Kooning Van een heel ander kaliber is 'Torso of a woman", een tekening van de Rotter dammer Willem de Kooning, die in 1926 zijn heil zocht in New York en bekend heid verwierf over de hele wereld. Even is hij terug in zijn geboortestad, mogelijk in de terminal waar zijn schip vertrok naar het nieuwe vaderland. De onthoofde torso uit het midden van de jaren vijftig is een van de voorstudies voor zijn grote schilderijen die het vrou wenlichaam als onderwerp hadden. De tekening is veertig jaar in het bezit geweest van zijn ex-vrouw Elaine de Kooning. De jonge galeriehouder Mark Siegers van de Contempo Galerie in Rot terdam en Eindhoven neemt de tekening mee naar de beurs. GPD Kunst- en antiekbeurs Grantique van 31 okt t/m 8 nov in de Rotterdam Cruise Terminal, Wilhelminakade, Rotterdam. Open van ma t/m vr van 13.00 tot 22.00 uur, za en zo van 11.00 tot 18.00 uur. Torso of a woman, tekening van Willem de Kooning, te zien op de beurs Grantique.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 16