Sepultura gelooft weer in toekomst Ik wil goede vibraties geven PZC Bluesdiva Rory Block De zorgvuldige lancering van een meidengroep kunst cultuur 15 Braziliaanse metalband terug met nieuwe zanger Da Trust moet ook live sterk zijn vrijdag 30 oktober 1998 Het is niet dat het onderwerp 'Max' taboe is. Gitarist Andreas Kisser en bassist Paulo jr. willen best hun kant van het verhaal vertellen over de geruchtmakende scheiding, vorig jaar, van Sepultura en hun populaire frontman Max Cavalera. Maar liever praten de twee leden van de Braziliaanse metalband over hun nieuwe zanger Derrick Green. De 'ontbrekende schakel' die Sepultura weer hoop geeft voor de toekomst. Aan hoop heeft het de band wel een tijdje ontbroken, geven Kisser en Paulo jr. grif toe. Samen met drummer Igor Cavalera hebben ze zelfs even overwogen om het Se- pultura-bijltje er bij neer te gooien, nadat hun zanger/gitarist en Igors broer Max Ca valera begin vorig jaar plotseling de op dat moment zeer succesvolle metalband verliet Max heeft direct daarna zijn versie van de split wereldkundig gemaakt, onder meer via een fax aan de Nederlandse muziekpers. Kort samengevat verweet hij daarin zijn drie collega's dat ze zonder duidelijke reden het vertrouwen in de toenmalige Sepultura - manager en Max' vrouw Gloria hebben op gezegd. Max trok daaruit z'n conclusies. Hij vond Sepultura niet meer de 'tribe' die hij altijd gedacht had dat het was, koos de zijde van zijn echtgenote en vertrok. Inmiddels timmert de zanger/gitarist alweer met suc ces aan de weg met z'n nieuwe band Soulfly. En na anderhalf jaar relatieve stilte is nu ook Sepultura weer terug aan het front. Met New Yorker Derrick Green als vervanger van Max Cavalera. Bezinken „Wij wilden ons conflict niet via de pers uit spelen", doorbreekt Andreas Kisser de stil te in het Sepultura-kamp „Daarom hebben we ons koest gehouden. We waren alle drie een beetje in de war door alles en we wilden het eerst laten bezinken alvorens radicale Het leven van een bluesmama is, hoe kan het ook anders, soms tragisch. Neem Rory Block. De Amerikaanse blues-zangeres verloor twaalf jaar geleden haar oudste zoon Thiele. Negentien jaar oud was hij toen hij verongelukte. Sinds die dag in 1986 is voor Block niets meer hetzelfde. Maar de bluesdiva moet door. Dat laat ze ook weten aan het eind van haar nieuwe, fijne album Confessions of a blues singer. Ze moet doorgaan met het zingen van liedjes en wel met heel haar hart. Dat doet ze in november ook live als ze te zien is op enkele Nederlandse podia. Block komt op Confessions of a blues singer met een stel bluescovers en twee autobiografi sche composities. De een gaat over een vriendin. Het andere over Block zelf en de titel 'Life song' zegt genoeg. Block weet niet of dit bijna tien minuten durende epos haar meest persoonlijke lied is. Block: „Ik schrijf namelijk altijd persoonlijke liedjes. Dat is mijn stijl. Misschien is het nummer 'Spider boy' mijn meest persoon lijke lied. Maar ik zing in 'Life song' wel voor het eerst over mijn hele leven. Het komt voort uit mijn creativiteit, uit mijn binnenste. De inspiratie heb ik geput uit mijn le vensverhaal dat ik heb geschreven voor mijn website." De persoonlijke ervaringen waar Block over zingt, zijn volgens haar universeel. En ze kunnen het beste gegoten worden in een blues vorm. „De blues is een gepassioneerde muziekvorm met veel soul. Ieder een onderkent de kracht en soul van de blues. Blues is extreemper soonlijk. Neem bluesmusicus Son House. Die had de pijn in zijn ogen, de dood ook. Hij had een flinke strijd te leveren. Son House was een persoon die de behoefte had om dat gevecht op een artis tieke manier naar buiten te bren gen. De passie in zijn voorkomen en de pijn die hem omringde zijn moeilijk uit te leggen, maar ik voelde ze. Net als wanneer ik naar oude bluesplaten luister. Zijn ar tistieke energie hield Son House op de been. Die drive heb ik ook." Bluesgiganten De covers van Confessions of a blues singer zijn onder meer af komstig van bluesgiganten als Ro bert Johnson. Charlie Patton en Blind Willie McTell. Ze hebben ook te maken met Block, met haar jeugd. Blues hoort bij haar verle den. Als vijftienjarige verliet ze het ouderlijk huis, op zoek naar de blues. Die vond ze ook bij Tommy Johnson. „Waarom Robert John son zo bekend is en Tommy John son niet? Dat komt omdat grote sterren als Keith Richard en Eric Clapton fan van Robert zijn en dat hun publiek hebben laten weten. Tommy is ook zeer hartstochtelijk en een bluesgenie. Het verschil Rory Block: „Ik schrijf altijd persoonlijke liedjes." tussen Robert en Tommy is dat Ro bert intenser is. Robert is gedre ven, mysterieus en zeer gekweld. Hij was een ster op zijn manier. Tommy brengt eenzame muziek die groeit en groeit." Op Confessions of a blues singer zingt Block over ene Marian van Ness. Block plaatst Van Ness in een groter verband. „Marian was een speciale vrouw. Ze was zeer in telligent, komisch en buitenge woon openhartig. Marian, zei wat ze dacht. Altijd en overal. Ieder een respecteerde haar. Ze behoor de tot de oudere vrouwen aan wie het is toegestaan om te zeggen wat ze vinden. Als jongere vrouw staat het je in de meeste delen van de wereld niet vrij om te zeggen wat je denkt. Je hebt dan wel de in vloed van het feminisme, maar als een vrouw zegt wat ze denkt, dan is het een rotwijf. Als een man het zelfde doet, dan is niet iets slechts." Een jonge vrouw moet mooi zijn, stelt Block. „Wat dat betreft is er niet veel veranderd. Als je ouder wordt en je je minder aantrekt van je aantrekkingskracht op de ande re sekse, dan veranderen je priori teiten. Dan geef je je opeens zelf toestemming om voor je mening uit te komen. Danbenjeeen waar devol onderdeel van de samenle ving omdat je de waarheid spreekt. En dat doe je dan zonder angst. Dat was zo fantastisch aan Marian van Ness. Ik heb dan al wel zo'n vijftien albums lang een plat- form om mijn gedachten te venti leren, maar bij mij draaide het meer om persoonlijke zaken. Bij Marian ging het om issues die zich in de wereld afspeelden. Die moed heb ik niet. Zij was een wijze oude vrouw die mij allerlei dingen leer de." Compliment Block behoort tot de top van de bluesartiesten. Zo werd ze ge vraagd voor een advertentie-cam pagne van een prestigieus gitaar- merk. „Het verzoek om daaraan mee te werken, ervaar ik als een groot compliment. Want die gi taarfirma denkt dat mijn imago belangrijk is. Als ze een foto van mij gebruiken, dan denken ze dat die iets betekent voor veel mensen. Ze zijn zelf zeer imago-gericht. Martin Guitars is hét topmerk als het om gitaren gaat. Ik denk dat ze een krachtige bluesvrouw wilden die indrukwekkende muziek speelt. Mensen stampen met hun voeten als ze mij gepassioneerd zien spelen." Aan artistieke erkenning heeft Block ook geen gebrek. Ze won di verse prijzen, waaronder drie jaar achtereen de belangrijke WC. Handy Award. In '96 maakte ze met When a woman gets the blues de beste akoestische bluesplaat van het jaar. In '97 en '98 werd ze gekroond tot traditionele bluesar tieste van het jaar. „De impact van die W.C. Handy Award is groot. Je krijgt er veel respect door binnen de industrie. Drie keer ging ik compleet uit mijn bol. Weet je waarom? Toen ik als zestienjarige blues ging spelen, riep iedereen dat ik niets zou klaar spelen en dat ik gek was. Ik zou rock 'n' roll moeten gaan spelen. Daar zou ik alleen de kost mee kunnen verdienen. Ik heb mij al die tijd, naast mijn eigen werk, met de blues bezig gehouden. En ik had zeer veel succes. 'Lovin' whiskey' en 'Gypsy boys' waren grote hits. En voor 'Best blues and originals' heb ik een gouden plaat gekregen." Op Confessions of a blues singer werkt Block weer samen met Bon nie Raitt. „Bonnie en ik hebben beiden uit dezelfde muzikale bron gedronken. Wij begrijpen de rootsmuziek. Als Bonnie en ik sa menwerken. dan weet zij precies wat ik doe. Zij heeft meer een he dendaagse rock/blues-attitude, maar ze kan zo overschakelen op een oude bluesman als Fred Mc Dowell en vroege blues-songs". Daarmee is ze opgegroeid. De solo die ze speelt op mijn nieuwe cd kent een hedendaags rockgevoel. Het is een reeks prachtige noten achter elkaar. Ze kan fantastisch op een moderne manier slide spe len, Ik ben meer op oude country- blues-slide gericht." Charisma Raitt is voor Block de koningin van de slidegitaar. „Bonnie heeft een kolossaal charisma. Op het podium is ze een brok energie. Ze is sexy, zit vol zelfvertrouwen en is intelligent. Haar gitaarspel is ui termate funky. Ze geeft je het ge voel dat ze geen compromissen sluit. Dat is een goede boodschap voor vrouwen. Dergelijke opmer kingen hoor ik ook over mijzelf. Daar ben ik blij mee." Op de komende tournee speelt Block weer solo. Daar gaat haar voorkeur naar uit. „Solo-optre dens zijn de meest intieme. Als ik met een band speel, hoor ik mezel f soms niet. Ik houd bok van het contrast. Er zijn al zoveel bands. Daardoor valt een solo-act meer op. Ook al is het, qua geluidsvolu me, moeilijk om op een festival na een band te spelen. Maar het is wel een uitdaging om het publiek bij de les te krijgen en te houden. Bij een optreden van mij gaat het niet zozeer om het uitdrijven van slechte vibraties. Dat is negatief Het is eerder andersom. Ik vil mensen goede vibraties geven. Op zijn beurt geeft het publiek mi] enorm veel energie terug." René Megens Rory Block treedt onder meer op Am sterdam, 4 november Paradiso; 14 no vember Utrecht, Tivoli en 15 november Tilburg, Concertzaal Met een meidengroep sco ren komt tegenwoordig vooral neer op kennis van de doelgroep plus een doortasten de lancering. Gingen Luv', Ba be en Dolly Dots destijds veelal op goed geluk te werk, anno 1998 moeten nieuwkomers hun introductie als een militaire operatie voorbereiden. Da Trust, vier jongedames sterk, wordt daarom al geruime tijd zorgvuldig klaargestoomd. De komende maand moet liet gaan gebeuren met deze jeugdige Rotterdamse act, die voorlopig alle hoop heeft gevestigd op de debuutsingle 'I Like'. Hoe serieus de bedoelingen zijn van Booty Records, moge blij ken uit het feit dat de introduc tie verder reikt dan een plaatje plus videoclip en een zware plugcampagne in Hilversum. Dezer dagen worden alom maar liefst 5000 posters opge plakt. Daarnaast zullen op strategische plekken minstens 60.000 flyers worden uitge deeld. „We zetten Da Trust op z'n Amerikaans in de markt, bijna alsof het om een nieuwe fris drank gaat'', zegt Huggy Tho mas van de platenmaatschap pij- „We gooien er inderdaad veel geld tegenaan, maar zien deze act dan ook als een lange- termijn investering. In principe hebben we er drie jaar voor uit getrokken om de groep te laten uitgroeien tot een gevestigde naam. Lukt het niet met deze single, dan gaan we gewoon verder werken aan de volgen de. Net zolang totdat het een keer bingo is. Wat naar ons ge voel overigens niet lang zal du ren, omdat we een beregoed product in handen hebben." Strenge eisen Da Trust staat als codenaam voor 'reken er maar op dat ze kunnen zingen'. Dat vertrou wen is gevoed door de strenge eisen bi] de selectie van het viertal. „Wat je op radio en tele visie hoort, moet ook live kun nen worden waargemaakt. We willen voorkomen dat we i n een situatie terecht komen als Clo se II You, dat op het podium al lerlei kunstgrepen moet toe passen. Daarnaast is er extra gelet op het danstalent en op de karakters. We kunnen het na tuurlijk niet hebben dat er straks iemand om welke reden dan ook toch afknapt", aldus Thomas. Na een eerste schifting heeft hij samen met producers Delano 'Giza' Felter en Patrick 'Nytro' Chotoo toch nog meer dan zes tig kandidaten uitgebreid ge keurd. Dat het om een kwartet zou gaan stond voor de keuze heren bij voorbaat vast. Dat drie van de vier uitverkorenen uit de regio Rotterdam afkom stig zijn, is puur toeval. „Uit gangspunt was een bepaald ge luid, dat niet in het verlengde ligt van wat er al aan meiden groepen is, zodat we niet me teen gaan worden vergeleken met de Spice Girls, Solid Har monie en Close II You. De één zal het pop noemen, de ander r &b, 't is maar hoe je de zaken benadert." „Vergelijk het met de Back street Boys. die muzikaal aan sluiten bij r&b-acts als Boyz II Men en Blackstreet, maar die, omdat die jongens dan blank zijn. tot de pop worden gere kend", zegt Thomas. Hij spreekt van een internationale sound, waarvoor Nederland al lesbehalve als de belangrijkste markt wordt beschouwd. „De single is intussen naar 126 pla tenmaatschappijen over de he le wereld verstuurd en de reac ties zijn zo positief, dat we in bepaalde landen al in een ver gevorderd stadium zijn over de release. Met name in Frankrijk en Duitsland zouden de ont wikkelingen wel eens heel snel kunnen gaan." Kinderkoor De jongedames die alle lusten en lasten van Da Trust te ver werken krijgen, luisteren naar flitsende voornamen: Envy, Poppy, Lindy en Plenty. Laatst genoemde is met haar 22 jaar de oudste van het span, geldt als- de energiekste en staat op het punt voor dit muzikale avon tuur haar baan in een bakkers winkel op te zeggen. De jongste is de 17-jarige serveerster Envy, afkomstig uit Den Bosch, die zich manifesteert als de ex centriekeling. Lindy ('de flap uit', volgens Thomas) en Poppy ('ons verlegen engeltje') zijn al lebei 18 jaar, kennen elkaar van school en delen verder een ja renlange scholing in een kin derkoor. Ze spreken van 'een geweldige buitenkans' en hopen vooral méér te zullen gaan betekenen dan 'het zoveelste meiden groepje'. Plenty, hierover het concreetst: „Het zou mooi zijn als we op een goede dag kunnen vaststellen dat Da Trust bij ie dereen bekend staat als iets ori gineels, iets aparts. In dat op zicht zijn de Spice Girls na tuurlijk wel een voorbeeld, iets waar we ooit bij inde buurt wil len komen. Of dat ooit lukt is een tweede, maar de mogelijk heden zijn wel volop aanwe zig." Louis Du Moulin Da Trust in hartje Rotterdam: vlnr. Lindy, Envy, Poppy en Plenty. foto Mike King Heel veel heeft Derrick Green vervolgens niet meer bij kunnen dragen aan het nieuwe, zojuist verschenen Sepultura- album Against. De num mers waren grotendeels klaar. Niettemin heeft de zanger nog wel hier en daar wat gearrangeerd. „Derrick was het ontbre kende stukje in de nieu we puzzel. De muziek was weliswaar groten deels geschreven, maar toch heeft Derrick er zijn eigen stempel op ge drukt. Zijn bereik is bij voorbeeld veel groter dan dat van Max. Daar kunnen we in de toe komst ook nog veel mee doen", aldus Andreas Kisser. Sepultura bracht onlangs het nieuwe album Against uit. beslissingen te nemen. Doorgaan met z'n drieën, met een nieuwe zanger of helemaal stoppen, we hebben het allemaal overwo gen, maar kwamen er niet uit. We hebben daarom eerst een maand of acht in alle rust wat gerepeteerd en gecomponeerd met z'n drieën en uiteindelijk wisten we wat we wil den: doorgaan met een nieuwe man." Volgens Kisser en Paulo jr. deed manager Gloria haar werk gewoon niet meer goed. Ze schoof bijvoorbeeld Max teveel naar vo ren, terwijl in Sepultura iedereen even be langrijk is. Maar was Max dan wel op de hoogte van het ongenoegen van de rest van de band? „Ik denk niet voldoende", zegt Kisser. „Max was op het laatst erg bezig met z'n eigen din gen. Hij trok veel op met z'n gezin en hield zich wat afzijdig van de band. Het leek wel of hij de stemming aanvoelde en het gevoel had dat hij tussen twee vuren in zat." Hebben jullie er dan niet gewoon over ge praat? „Jawel, zeker. Maar toen was het te laat. Het was een soort sneeuwbal geworden van on genoegens. Van het een kwam het ander. We kwamen er niet meer uit. Max stond achter z'n vrouw en niet achter ons, daarmee hield alles op." Enthousiast In november vorig jaar kregen de overge bleven Sepultura-leden een demo-tape in handen van Derrick Green. Over dat bandje waren Andreas, Paulo en Igor al behoorlijk te spreken, maar helemaal enthousiast wer den ze nadat ze de imposant ogende zanger hadden ontmoet. „Toen was het eigenlijk snel rond", zegt Kisser. „Het klikte direct met Derrick. En dat is voor ons minstens zo belangrijk als iemands muzikale kwalitei ten." Sepultura's voorgaande album was het zeer suc cesvolle Roots. Enerzijds een keiharde plaat, maar aan de andere kant een album dat in het teken stond van de indianen in de Braziliaanse binnen landen en hun percussie. Roots betekende de wereldwijde doorbraak voor de in 1984 opgerichte band. Op Against zijn de indianen-invloeden echter vervangen door een ander soort percussie, namelijk de Japanse. Ook zijn er tussen de wederom keiharde metal instrumenten als een cello te horen. „We hebben een andere plaat gemaakt dan Roots, maar dat zouden we met Max erbij ook gedaan hebben", legt Kisser uit. „leder album van Sepultura is namelijk anders. We willen niet hetzelfde blijven doen. Ver koopcijfers zijn wat dat betreft niet belang rijk. Op Against hebben we dus weer andere wegen bewandeld, Japanse bijvoorbeeld Maar de heavy metal blijft altijd het be langrijkste." HanNeijenhuis Sepultura-treedt 11 november op in de Statenhal in Den Haag (met Slayer)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15