Bouwplan Milock op de korrel PZC Duurzaam Veilig is vooral azijn, en de honing laat nog op zich wachten Aantal bezoekers Festival verdubbeld Opruimen Blikweide Sluiskil vertraagd Kerk bij stukjes en beetjes opgelapt Retranchement ziet liever geen koeien op de wallen grazen COA maakt blunder met bouwtekeningen asielzoekerscentrum zeeland 18 Bezwaren hoteliers Hulst i\ donderdag 29 oktober 1998 door Barend Pelgrim HULST - Twee hotelexploitan ten hebben formeel bezwaar aangetekend tegen de bouw van het appartementencomplex Milock aan de Steensedijk in Hulst. De bezwaarden zijn de ei genaars van de hotel l'Auberge- rie en Hotel Hulst, beide aan de Van der Maelstedeweg. De bouwput voor het appartemen tencomplex grenst aan hun ach terplaats en zij willen van bouwfirma Van der Poel harde garanties over een aantal zaken. Omdat projectontwikkelaar Van der Poel tot op heden niks op papier heeft laten vastleg gen, onder meer het recht van overpad, hebben H. Beaart (Ho tel Hulst) en R. de Smet (l'Aubergerie) officieel protest ingediend tegen het vastgoed project. Wanneer de twee met Van der Poel niet tot een over eenkomst komen, vragen ze bij de rechtbank een voorlopige voorziening tegen de bouw. Daardoor zou het project een aanzienlijke vertraging oplo pen. Aan de Steensedijk komt in eer ste instantie een gebouw met 22 appartementen. Het totale bouwplan behelst ruim zestig wooneenheden. Onduidelijk is nog steeds of er achter de eerste fase ook een Aldi-supermarkt komt. De projectontwikkelaar en Aldi zijn nog niet tot een overeenkomst gekomen en zo wel omwonenden als de ge meente zouden de winkel liever vanuit de binnenstad naar het Stationsplein zien verhuizen. Beloftes Hoteliers Beaart en' De Smet willen van Van der Poel een aan tal garanties zwart op wit heb ben. Tot op dit moment heeft het bouwbedrijf echter enkel mon delinge beloftes gedaan, maar dat biedt de twee uitbaters te weinig zekerheid .Beiden willen een erfdienstbaarheid bedin gen, zodat hun bedrijven via de achterkant bereikbaar blijven. Bovendien willen ze achter hun pand parkeergelegenheid voor hun hotelgasten. De ruimte daarvoor is aan de voorkant, aan de Van der Maelstedeweg, nihil. Plet protest van de hoteliers richt zich op een wijzigingsbe- sluit van de gemeente voor het bouwplan. Van der Poel heeft op een nieuwe tekening het blok anderhalve meter laten zakken, zodat er een parkeergarage on der de appartementen wordt ge creëerd. Hulst heeft de wijzi ging zonder meer goedgekeurd, omdat het volgens wethouder W. Kayserom 'een geringe wijzi ging' en een verbetering gaat, omdat het pand lager wordt. Akkoord Volgens B. de Smet van Hotel Hulst is de kans groot dat een rechter op grond van deze gege vens een voorlopige voorziening toewijst. Hij benadrukt echter dat dit niet de bedoeling van de bezwaarden is. De Smet wil van Van der Poel een strook grond kopen van honderd vierkante meter achter zijn hotel voor par keerplaatsen, op papier het recht van overpad en een lichte verplaatsing van het tweede Milock-blok op de tekeningen, omdat een 14 meter hoge muur pal achter zijn terras alle licht wegneemt. Op de huidige teke ning komt het gewraakte ge bouw op 8 meter van De Smet's erfafscheiding. PI. Beaart wil verder niet hebben dat vrachtwagens van de Aldi zowel voor- als achteruit langs zijn achterdeur manoeuvreren. De beide horecaondernemers willen het liefst zo snel mogelijk tot een akkoord komen met de bouwfirma. Als Van der Poel niet over de brug komt zullen De Smet en Beaart niet aarzelen de rechter in te schakelen. door René van Stee TERNEUZEN - De eerste resul taten van het Festival van Zeeuws-Vlaanderen 1998 laten een zeer positief beeld zien. In totaal kwamen op de diverse concerten en de opera Riders to the Sea ruim zesduizend bezoe kers af. Een stijging van ruim vijftig procent, die voor reke ning komt van zowel de concer ten als de opera. „Een goede opsteker, gezien de verwachting dat Riders to the Sea veel publiek zou weglokken bij de concerten. Voorts hebben we de nodige complimenten mogen ontvangen van artiesten en publiek. Ook financieel ge zien was het een zeer ontspan nen jaar. Plet zal moeilijk wor den dit elk jaar te evenaren", zei Walter de Clercq, interim-di recteur van het Zuidlandthea- ter tijdens de gisteravond ge houden vergadering van de Schouwburgcommissie Terneu- zen. Hij kon eveneens meedelen dat het festivalthema voor vol gend jaar Sagen en Legenden zal zijn. Commissievoorzitter J. Baart deelde mee dat er gesprekken door Marcel Modde SLUISKIL - De schoonmaak van het voormalige woonwa genkamp De Blikweide bij Sluiskil duurt langer dan ver wacht. Drie van de vier achter gebleven sloopbedrijfjes zou den in de loop van september verhuizen naar nieuwe locaties in Terneuzen en de Koegortspol- der, maar dat blijkt om diverse redenen nog niet mogelijk, al dus woorvoerder O. Vosveld van de gemeente Terneuzen. De gemeente heeft volgende week opnieuw overleg met de betrokkenen. Volgens Vosveld ligt er een duidelijke overeen komst en zijn er goede afspra ken gemaakt. Hij heeft er dan ook alle vertrouwen in dat drie sloopbedrijven spoedig hun ac tiviteiten verplaatsen naar de Nijverheidsstraat in Terneuzen en de Koegorspolder. De voor naamste reden voor de vertra ging is dat de betreffende loca ties nog niet zijn ingericht. De vierde sloper wacht nog op een vergunning van de provincie die De uit 1609 daterende hervormde kerk in Kloosterzande. foto Charles Strijd door René Hoonhorst KLOOSTERZANDE - Het herstel van de gevel van de Nederlands hervormde kerk in Kloosterzande ligt al anderhalve week stil door de aanhoudende regenval. Zodra het even droog is, klimmen bouwvakkers echter weer de steigers op om losse stenen vast te zetten en de muren boven de hoofd ingang opnieuw te voegen. Aan het oudste gebouwtje van Klooster zande - de huidige kerk dateert van 1609, maar in de twaalfde eeuw was er al een ka pel van de abdij Ter Duinen - wordt de laatste jaren steeds opnieuw gewerkt. Geld voor een rigoureuze opknapbeurt heeft de Nederlands Hervormde Gemeen te Hontenisse niet. De gemeente telt zo'n vierhonderd leden. Dus wordt jaarlijks voor zo'n 25 mille, waarvan eenderde dooi de kerkleden moet worden opgebracht, aan achterstallig onderhoud besteed. De Monumenten wacht bepaalt jaarlijks wel ke werkzaamheden het minste uitstel kunnen velen. De gevel aan de westzijde, waar de hoofd ingang is, wordt dit jaar opgeknapt. Vol gend jaar worden de overige gevels onder handen genomen. Het dak en de ramen zijn in voorgaande jaren zodanig hersteld dat ze niet direct voor lekkages zorgen. Binnen afzienbare tijd zullen echter ook nieuwe leien moeten worden gelegd en kozijnen worden vervangen. Daarnaast kan het interieur nog wel wat verf- en stucwerk gebruiken. Inspectie „Er is nogal wat achterstallig onderhoud weg te werken. Aan de hand van de jaar lijkse inspectie van de Monumenten- wacht wordt de prioriteit van de werk zaamheden vastgesteld. Maar we kunnen nu eenmaal voor niet meer dan zo'n 25 mille per jaar besteden. Dat is het maxi mumbedrag waarop we subsidie van Rijk (vijftigprocent) en provincie (vijftien pro cent) kunnen krijgen", verklaart tech nisch adviseur M. de Bokx van de classis IJzendijke, aangesloten bij de hervormde stichting behoud kerkelijke gebouwen in Zeeland. Kerkvoogd A de Feyter beves tigt dat de restauratie van de kerk bij stukjes en beetjes moet gebeuren. Voor het kerkgebouw dreigt geen instor tingsgevaar en een geschiedkundig inte ressant meubel als de preekstoel is een aantal jaren geleden nog netjes opge knapt. De hervormde kerk prijkt dan ook niet bovenaan het prioriteitenlijstje van op te knappen historisch erfgoed. Mis schien dat het kerkbestuur de komende jaren voor renovatie van het dak en het to rentje van de kerk toch maar eens wat lob bywerk moet verrichten, zegt De Feyter desgevraagd. zijn geweest met buurgemeen ten over eventuele financiële bijdragen aan het nieuwe thea ter. Er wordt gewerkt aan de uit werking van twee voorstellen, waarover Baart nog niets wilde zeggen. Voorts vertelde Baart dat, indien Music Hall de ex ploitant wordt van het nieuwe theater, het Festival van Zeeuws-Vlaanderen wordt los gekoppeld. Momenteel is hier een bedrag van 90.000 gulden mee gemoeid. In de toekomst is het de bedoeling dat de Zeeuws- Vlaamse gemeenten naar rato een bijdrage leveren. Persconferentie Ten aanzien van de ontwikke lingen rond het nieuwe theater wilde Baart niet vooruitlopen op de persconferentie die colle ga-wethouder K. van der Hoofd (WD) als proj eet wethouder vandaag geeft. „Er zit schot in de zaak", zei hij. Commissielid W. Broekhuijsen (WD) toonde zich verheugd over de gang van zaken. „Het is prettig om te con stateren dat er eerder dan ver wacht informatie op tafel komt die ons in staat stelt om in het verdere verloop van het proces ons werk goed te doen." nieuwvestiging mogelijk moet maken. De Blikweide is inmiddels gro tendeels tot op maaiveldhoogte schoongemaakt, al gaat ook daarin aanzienlijk meer tijd zit ten dan was gepland. Dinsdag werd onder meer een van de laatste partijen oude banden af gevoerd. Ook moet de greppel nog worden verbreed en het hek worden doorgetrokken, zodat het terrein straks niet meer toe gankelijk is voor onbevoegden. Het streven is in december dui delijkheid te hebben over de termijn waarbinnen de bodem onderzoeken kunnen plaatsvin den. Daarmee kan pas iets worden gezegd over de noodza kelijke sanering en de financie ring daarvan. Algemeen wordt aangenomen dat de bodem van De Blikweide is verontreinigd, met olie en zware metalen. Het terrein valt onder de verant woordelijkheid van de provin cie. De bewoners van het kamp zijn verhuisd naar de nieuwe woonwagencentra in Sluiskil, Zaamslag, Hoek en Terneuzen. OOSTBURG - Amper een jaar geleden vroeg projectleider A de Jong van Duurzaam Veilig Zeeuws-Vlaanderen zich in de PZC af of zijn bureau nog iets goed kon doen in West-Zeeuws- Vlaanderen. Bij de verkeersdeskundige rees die vraag, nadat de kritiek op het project onrustbarende vormen had aangenomen. Toch antwoordde De Jong toen bevestigend op zijn eigen vraag. „Ik denk", zei hij, „dat we nog steeds met iets moois bezig zijn." door Conny van Gremberghe Inmiddels is er ruim een jaar verstreken en de meute criticas ters is in omvang alleen maar toegenomen Buschauffeurs, ambulancepersoneel, ouders met schoolgaande kinderen (fietsend), huisartsen, brand weerlieden, boeren en eigena ren van rijdende winkels; ze spuwen hun ga 1 over het proj eet, de uitvoeringswerken, de maat regelen. Zelfs het gemeentebestuur van Oostburg, vanaf het begin in 1996 een van de stuwende krachten binnen het project, vindt dat de tijd voor een alge hele herbezinning van het pro ject is aangebroken. Enerzijds, omdat het Rijk de ruggegraat van het hele project - de recon structie van Rijksweg 61 - op de lange baan geschoven heeft. Anderzijds, omdat op het stad huis in Oostburg simpelweg de conclusie getrokken is dat het maatschappelijk draagvlak voor het project volledig ver dwenen is. De projectleider verbaast zich nu over het feit dat vrijwel de hele bevolking van West- Zeeuws-Vlaanderen te hoop loopt tegen Duurzaam Veilig. Toch wat vreemd, want wie wind zaait, zal altijd nog storm Reconstructie van Rijksweg N61 is de ruggengraat van Duurzaam Veilig, maar het Rijk heeft het kar wei op de lange baan geschoven. foto Charles Strijd De kritiek op Duurzaam Veilig komt niet zomaar uit de lucht vallen. Die bestaat al sinds de eerste infrastructurele maatre gelen binnen het projectkader aan het papier werden toever trouwd. „Het casco (het raam werk van de meest vergaande maatregelen) staat vast. Daar mag niet aan getornd worden", sprak verkeersgedeputeerde J. Hennekeij nog voordat de for mele inspraakrondes moesten beginnen. Het gevolg was dat de West-Zeeuws-Vlamingen slechts over detailzaken moch ten meepraten en dat zette ge lijk kwaad bloed. De project groep moest vervolgens alle zeilen bijzetten om de commu nicatie met het maatschappe lijk veld weer enigszins op orde te krijgen. analyse De proj ectleiding heeft toegege ven dat de communicatie in de beginperiode van het project niet goed was. Er werd beter schap beloofd, maar het kwaad was geschied. Onder aanvoe ring van J. Dees uit Cadzand. werd een stichting Leefbaar West-Zeeuws-Vlaanderen op gericht die zich zou gaan inzet ten voor een leefbare - en dus ook drempelanne - regio. Ook de natuurbeschermingsvereni ging 't Duumpje kondigde vorig jaar aan niet meer in harmonie met de Duurzaam Veilig-club te overleggen. Andere belangen groeperingen volgden. Deze zomer voelde ook het da gelijks bestuur van de gemeente Oostburg zich tekort gedaan. Bij de ingebruikname van de kantelweg bij Nieuwvliet - een voorziening waarvan het nut in brede kring wordt betwijfeld - verweet de Oostburgse wethou der L. Wille, het waterschap 't Vrije van Sluis, de provincie en het Rijk dat zij hun verplichtin gen binnen Duurzaam Veilig niet waren nagekomen. Die kri tiek geldt nog steeds, zeker als het om het Rijk gaat. Het op schorten van de reconstructie van de N61 (en de daaraan ge koppelde aanleg van een rond weg om Breskens) geldt als het sleutelonderdeel van het hele project. Gedeputeerde J. Hennekeij be seft het laatste als geen ander. Hij zei woensdag de aanpak van de N61 nog alti j d te zien als inte graal onderdeel van het project. Dat de rijksgelden voor de aan pak van de weg pas in 2007 be schikbaar kunnen komen, kan er bij hem niet in. „In 2003 ver dwijnen de veren, is de Wester- scheldetunnel klaar. Het kan dan echt niet zo zijn dat jaren langer pas begonnen wordt met het aanleggen van een goede ontsluitingsweg voor West- Zeeuws-Vlaanderen. Zou je dat doen, dan haal je de ruggen graat uit het hele project. Ik heb er nog steeds hoop op dat ik mi nister Netelenbos kan bewegen om het geld voor de N61 eerder vrij te geven. Bij haar bezoek aan de regio begin november zullen we daar ook nog eens op aandringen", aldus Hennekeij, De Breskense provinciebe stuurder, die zijn politieke lot verbonden heeft aan het welsla gen van het voorbeeldproject, heeft minder moeite met de weer opwellende kritiek, Vol gens hem is een deel van die kri tiek ingegeven door het feit dat het Rijk de aanpak van de N61 heeft opgeschort. „Mensen rea liseren zich dan dat alleen de kleinere projecten uitgevoerd worden. De azijnprojecten zeg ik maar. De grote, de honingpro- jecten, dreigen in het geding te komen en dat mag echt niet ge beuren. Blijft het geld voor de rijksweg voorlopig achterwege, dan kunnen we als regio nog denken aan voorfinanciering of het vertraagd uitvoeren van de project-onderdelen. Maar laten we daar voorlopig maar even niet aan denken." Voorlopig blijven de West-Zeeuws-Vla- mingen zich ergeren aan de nieuwe bulten, bobbels, pla teaus en krokodillenruggetjes. door Pascalle Cappetti RETRANCHEMENT - De stichting Het Zeeuwse Land schap begint deze winter een proef om de wallen rondom Re tranchement aantrekkelijker te maken. De stichting wil de af rastering langs een deel van het wandelpad verwijderen om de koeien vrij rond te laten lopen. Wildroosters moeten voorko men dat de beesten de hele wal- lenomloop kunnen maken. Het plan stuit op de nodige scepsis van de bewoners van Retran chement, die vrezen voor een confrontatie tussen mens, koe en hond. R. Beijersbergen van de stich ting Het Zeeuwse Landschap zou het een verademing vinden als de wallen worden 'verlost' van de afrastering van prikkel draad. Hij vindt dit 'keurslijf' maar niets. Het is niet alleen landschappelijk veel mooier, maar heeft volgens hem als voordeel dat er minder gemaaid en gehooid hoeft te worden. De kans dat wandelaars een koe te gen het lijf lopen of op een vlaai stuiten, is volgens hem gering, omdat de dieren het liefst op gras lopen. Ook is hij niet bang dat wandelaars van de paden zullen afdwalen en met hun honden de natuur zullen versto ren. „Het risico zit erin, maar ik denk dat het wel meevalt. Dat zie je bij het wandelpad naar Foil Nassau. De mensen gaan nauwelijks van de paden af. R Risseeuw van de dorpsraad van Retranchement en verte genwoordiger van de bevolking in het overlegorgaan met de stichting, in de volksmond de vuultecommissie, weet dat de bewoners niet zo enthousiast zijn over het plan om de afraste ring tussen het bruggetje en de 'carroussel' te verwijderen. Met name de hondenbezitters zien dit niet zitten. „De vrees is toch een beetje dat de koeien op het pad gaan lopen. Honden moeten voortaan aan de lijn." De bewoners verschillen boven dien nog altijd met de stichting van mening over het onderhoud van de wallen. Volgens Ris seeuw zijn er 'geweldig veel klachten' over de grote hoeveel heid distels en het zaad dat deze planten verspreiden. De 'stekels en tingels' zijn vooral de boeren w 'i rl, en tuinders een doorn in het oog „Hun haren gaan er recht var overeind staan. Het zaad plakt overal aan vast. Van de groentei krijg je het niet meer afgewas sen. En het woekert maa voort." Voor de stichting zijn de distel echter geen onkruid, maar vor men zij een waardevolle voe dingsbodem voor vogels, bijer en andere insecten. Risseeuw „Driehonderd jaar was het hit mooi proper, de boeren hieldei het keurig bij, maar sinds dt stichting de gronden heeft over genomen is er voortdurend eer discussie over de 'vuulte' ron< j Trüzement. De stichting krijg i er steeds meer natuurgebiedei in beheer bijmaar er zij n te wei nig mensen om deze te onder houden. De boomkikker bij voorbeeld zie je niet meer. Dif houdt van lekker kort gras. De terreinbeheerder geeft tt kennen dat waar mogelijk in d( buurt, van (volks)tuinen extra gemaaid zal worden. Beijers bergen: „We doen voor de wal len al veel meer dan we voor eet natuurgebied zouden moetei doen. Het is er al veel netter dai noodzakelijk is. Ik denk dat ei altijd klachten zullen blijven zolang je een compromis zoeld tussen natuur en netjes." Slepers redden bunkerschip TERNEUZEN - Het VlissingsJt bunkerschip Delta is woens dagavond in moeilijkheden ge raakt op de Westerschelde. Hei schip maakte ter hoogte van El- lewoutsdijk in de Everingei door nog onbekende oorzaal zoveel water, dat het kopje on der dreigde te gaan. Vier sleep boten waren snel ter plekke. Het kostte aanvankelijk enigi moeite het vaartuig boven wa ter te houden, maar toen di pompen eenmaal hun werk de den, was het volgelopen vooron der in tien minuten weer droog De Delta werd naar Terneuzer gebracht, waar hij nader za worden onderzocht. Een gat ii het vaartuig was gisteravond ii elk geval nog niet gevonden. He i zou volgens een woordvoerde-1 van de verkeersleidingsdiensl ook kunnen gaan om buiswater door Sheila van Doorsselaer OOSTBURG - De bouwteke ning voor het asielzoekerscen trum Cadzand-Hedenesse, die het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA) woensdag ochtend presenteerde aan het gemeentebestuur van Oostburg, zorgde voor grote consternatie. Op de tekeningen staan gebou wen getekend, die plaats bieden aan 406 vluchtelingen, terwijl Oostburg dwingende afspraken met het COA had gemaakt dat er maximaal 350 asielzoekers ge plaatst zouden worden. Foutje van de architect. Hij werkte nog met verouderde cijfers, aange leverd door het COA Deze blunder wakkerde gister avond het toch al aanwezige wantrouwen aan bij de leden van de commissie openbare werken, onderwijs en welzijn. Vooral wethouder R. Leentfaar toonde zich verbolgen over de blunder van het COA „Het is buitengewoon frustreren® dat we telkenmale geconfronteerd worden met zaken binnen het COA die niet goed gaan. Ik dacht dat we goede afspraken hadden gemaakt, maar wat schertst mijn verbazing? Ik zie 406 verblijfplaatsen! Ik heb di rect gebeld met het COA en ze verteld dat ze met een wel zeer goede smoes moesten komen die ik mijn commissieleden zou moeten vertellen,en dat we an ders de bouwtekening resoluut afwijzen", zei Leentfaar. „We hebben onze grenzen aangege ven en daar gaan we met geen milimeter ovei'heen. Het COA had haar huiswerk beter moe ten doen, want gezien de andere fouten van het COA, onder an dere het ons verzuimen te mel den dat de vluchtelingen van Iiedenesse naar Zierikzee wa ren geplaatst, voedt deze blun der ons wantrouwen." WD'er W. Verherbrugge vond het meer dan een blunder:,,Ik heb het idee dat ze via de achterdeur meer asielzoekers naar binnen willen smokkelen." Leentfaar weerlegde deze opvatting:„Het COA is gewoon stom geweest." Lek Groot was de verbazing onder de commissieleden toen A Heij- boer (D&T) doodleuk de bouw tekening aan het begin van de vergadering uitdeelde aan zijn collega's. Hij had de tekening al eerder in zijn bezit gekregen, zelfs een week voordat Leent faar er lucht van kreeg. Hij wei gerde te zeggen hoe hij aan d( tekening was gekomen. M. vai 't Land (PvdA) was in het gehee niet te spreken over deze stant van zaken. „Dit is ernstig! He mag toch niet zo zijn dat raads leden deze informatie eerde krijgen dan de wethouder? Ei zit dus ergens een lek", zei Van' Land. Heijboer hoopt dat de tekenin gen daadwerkelijk nog gewij zigd zullen worden. „Ander heb ik spijt dat ik destijds nie: net zoals mijn fractievoorzitte: tegen het AZC heb gestemd." VVN is blij met nieuwe voorlichtingsbus GOES - Door een enorme la] zwart plastic weg te trekkei hebben gedeputeerde J. Hen nekeij en WN-districtsvoorzit- ter M. Everaers woensdag dt nieuwe voorlichtingsbus vai het district Zeeland van Veilij Verkeer Nederland (VVN) in ge bruik genomen. Dat gebeurd! na afloop van een vergaderin! van het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland (R0- VZ). Het was de bedoeling dat he tweetal vanaf een hoogwerkei het plastic in de lucht zou trek ken. Door de harde wind gin| dat niet door. De bus is een schenk van ZLM Verzekerin gen. De oude voorlichtingsbu: dreigde na het faillissement vai mede-eigenaar touringcarbe drijf Carlier te worden ver kocht. „Het faillissement kwan als een donderslag bij helden hemel", zegt regioeoördinatoi B. Vroonland van WN. „Dai zie je pas wat het risico van ge zamenlijke exploitatie is." Dt curator wist de bus buiten de in boedel van Carlier te houden, Maar de versleten bus kwan niet door de APK en geld vooi reparaties was er niet. „De re servegelden voor onderhoud daar konden we niet aankomen Dat bleef wél bij Carlier", aldu Vroonland. VVN klopte aan bij hoofdsponsor ZLM. „Twee wei ken na het gesprek stond de bus al bij de spuiterij", zegt Vroon land. WN heeft de bus deze zch mer al op campings en bij disco theken gebruikt bij voorlichting over alcoholmisbruik.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 40