Bouwplan
Milock op
de korrel
PZC
Duurzaam Veilig is vooral azijn, en
de honing laat nog op zich wachten
Aantal bezoekers
Festival verdubbeld
Opruimen Blikweide
Sluiskil vertraagd
Kerk bij stukjes en beetjes opgelapt
Retranchement ziet
liever geen koeien
op de wallen grazen
COA maakt blunder
met bouwtekeningen
asielzoekerscentrum
zeeland
18
Bezwaren hoteliers Hulst
i\
donderdag 29 oktober 1998
door Barend Pelgrim
HULST - Twee hotelexploitan
ten hebben formeel bezwaar
aangetekend tegen de bouw van
het appartementencomplex
Milock aan de Steensedijk in
Hulst. De bezwaarden zijn de ei
genaars van de hotel l'Auberge-
rie en Hotel Hulst, beide aan de
Van der Maelstedeweg. De
bouwput voor het appartemen
tencomplex grenst aan hun ach
terplaats en zij willen van
bouwfirma Van der Poel harde
garanties over een aantal zaken.
Omdat projectontwikkelaar
Van der Poel tot op heden niks
op papier heeft laten vastleg
gen, onder meer het recht van
overpad, hebben H. Beaart (Ho
tel Hulst) en R. de Smet
(l'Aubergerie) officieel protest
ingediend tegen het vastgoed
project. Wanneer de twee met
Van der Poel niet tot een over
eenkomst komen, vragen ze bij
de rechtbank een voorlopige
voorziening tegen de bouw.
Daardoor zou het project een
aanzienlijke vertraging oplo
pen.
Aan de Steensedijk komt in eer
ste instantie een gebouw met 22
appartementen. Het totale
bouwplan behelst ruim zestig
wooneenheden. Onduidelijk is
nog steeds of er achter de eerste
fase ook een Aldi-supermarkt
komt. De projectontwikkelaar
en Aldi zijn nog niet tot een
overeenkomst gekomen en zo
wel omwonenden als de ge
meente zouden de winkel liever
vanuit de binnenstad naar het
Stationsplein zien verhuizen.
Beloftes
Hoteliers Beaart en' De Smet
willen van Van der Poel een aan
tal garanties zwart op wit heb
ben. Tot op dit moment heeft het
bouwbedrijf echter enkel mon
delinge beloftes gedaan, maar
dat biedt de twee uitbaters te
weinig zekerheid .Beiden willen
een erfdienstbaarheid bedin
gen, zodat hun bedrijven via de
achterkant bereikbaar blijven.
Bovendien willen ze achter hun
pand parkeergelegenheid voor
hun hotelgasten. De ruimte
daarvoor is aan de voorkant,
aan de Van der Maelstedeweg,
nihil.
Plet protest van de hoteliers
richt zich op een wijzigingsbe-
sluit van de gemeente voor het
bouwplan. Van der Poel heeft op
een nieuwe tekening het blok
anderhalve meter laten zakken,
zodat er een parkeergarage on
der de appartementen wordt ge
creëerd. Hulst heeft de wijzi
ging zonder meer goedgekeurd,
omdat het volgens wethouder
W. Kayserom 'een geringe wijzi
ging' en een verbetering gaat,
omdat het pand lager wordt.
Akkoord
Volgens B. de Smet van Hotel
Hulst is de kans groot dat een
rechter op grond van deze gege
vens een voorlopige voorziening
toewijst. Hij benadrukt echter
dat dit niet de bedoeling van de
bezwaarden is. De Smet wil van
Van der Poel een strook grond
kopen van honderd vierkante
meter achter zijn hotel voor par
keerplaatsen, op papier het
recht van overpad en een lichte
verplaatsing van het tweede
Milock-blok op de tekeningen,
omdat een 14 meter hoge muur
pal achter zijn terras alle licht
wegneemt. Op de huidige teke
ning komt het gewraakte ge
bouw op 8 meter van De Smet's
erfafscheiding.
PI. Beaart wil verder niet hebben
dat vrachtwagens van de Aldi
zowel voor- als achteruit langs
zijn achterdeur manoeuvreren.
De beide horecaondernemers
willen het liefst zo snel mogelijk
tot een akkoord komen met de
bouwfirma. Als Van der Poel
niet over de brug komt zullen De
Smet en Beaart niet aarzelen de
rechter in te schakelen.
door René van Stee
TERNEUZEN - De eerste resul
taten van het Festival van
Zeeuws-Vlaanderen 1998 laten
een zeer positief beeld zien. In
totaal kwamen op de diverse
concerten en de opera Riders to
the Sea ruim zesduizend bezoe
kers af. Een stijging van ruim
vijftig procent, die voor reke
ning komt van zowel de concer
ten als de opera.
„Een goede opsteker, gezien de
verwachting dat Riders to the
Sea veel publiek zou weglokken
bij de concerten. Voorts hebben
we de nodige complimenten
mogen ontvangen van artiesten
en publiek. Ook financieel ge
zien was het een zeer ontspan
nen jaar. Plet zal moeilijk wor
den dit elk jaar te evenaren", zei
Walter de Clercq, interim-di
recteur van het Zuidlandthea-
ter tijdens de gisteravond ge
houden vergadering van de
Schouwburgcommissie Terneu-
zen. Hij kon eveneens meedelen
dat het festivalthema voor vol
gend jaar Sagen en Legenden
zal zijn.
Commissievoorzitter J. Baart
deelde mee dat er gesprekken
door Marcel Modde
SLUISKIL - De schoonmaak
van het voormalige woonwa
genkamp De Blikweide bij
Sluiskil duurt langer dan ver
wacht. Drie van de vier achter
gebleven sloopbedrijfjes zou
den in de loop van september
verhuizen naar nieuwe locaties
in Terneuzen en de Koegortspol-
der, maar dat blijkt om diverse
redenen nog niet mogelijk, al
dus woorvoerder O. Vosveld van
de gemeente Terneuzen.
De gemeente heeft volgende
week opnieuw overleg met de
betrokkenen. Volgens Vosveld
ligt er een duidelijke overeen
komst en zijn er goede afspra
ken gemaakt. Hij heeft er dan
ook alle vertrouwen in dat drie
sloopbedrijven spoedig hun ac
tiviteiten verplaatsen naar de
Nijverheidsstraat in Terneuzen
en de Koegorspolder. De voor
naamste reden voor de vertra
ging is dat de betreffende loca
ties nog niet zijn ingericht. De
vierde sloper wacht nog op een
vergunning van de provincie die
De uit 1609 daterende hervormde kerk in Kloosterzande.
foto Charles Strijd
door René Hoonhorst
KLOOSTERZANDE - Het herstel van de
gevel van de Nederlands hervormde kerk
in Kloosterzande ligt al anderhalve week
stil door de aanhoudende regenval. Zodra
het even droog is, klimmen bouwvakkers
echter weer de steigers op om losse stenen
vast te zetten en de muren boven de hoofd
ingang opnieuw te voegen.
Aan het oudste gebouwtje van Klooster
zande - de huidige kerk dateert van 1609,
maar in de twaalfde eeuw was er al een ka
pel van de abdij Ter Duinen - wordt de
laatste jaren steeds opnieuw gewerkt.
Geld voor een rigoureuze opknapbeurt
heeft de Nederlands Hervormde Gemeen
te Hontenisse niet. De gemeente telt zo'n
vierhonderd leden. Dus wordt jaarlijks
voor zo'n 25 mille, waarvan eenderde dooi
de kerkleden moet worden opgebracht,
aan achterstallig onderhoud besteed. De
Monumenten wacht bepaalt jaarlijks wel
ke werkzaamheden het minste uitstel
kunnen velen.
De gevel aan de westzijde, waar de hoofd
ingang is, wordt dit jaar opgeknapt. Vol
gend jaar worden de overige gevels onder
handen genomen. Het dak en de ramen
zijn in voorgaande jaren zodanig hersteld
dat ze niet direct voor lekkages zorgen.
Binnen afzienbare tijd zullen echter ook
nieuwe leien moeten worden gelegd en
kozijnen worden vervangen. Daarnaast
kan het interieur nog wel wat verf- en
stucwerk gebruiken.
Inspectie
„Er is nogal wat achterstallig onderhoud
weg te werken. Aan de hand van de jaar
lijkse inspectie van de Monumenten-
wacht wordt de prioriteit van de werk
zaamheden vastgesteld. Maar we kunnen
nu eenmaal voor niet meer dan zo'n 25
mille per jaar besteden. Dat is het maxi
mumbedrag waarop we subsidie van Rijk
(vijftigprocent) en provincie (vijftien pro
cent) kunnen krijgen", verklaart tech
nisch adviseur M. de Bokx van de classis
IJzendijke, aangesloten bij de hervormde
stichting behoud kerkelijke gebouwen in
Zeeland. Kerkvoogd A de Feyter beves
tigt dat de restauratie van de kerk bij
stukjes en beetjes moet gebeuren.
Voor het kerkgebouw dreigt geen instor
tingsgevaar en een geschiedkundig inte
ressant meubel als de preekstoel is een
aantal jaren geleden nog netjes opge
knapt. De hervormde kerk prijkt dan ook
niet bovenaan het prioriteitenlijstje van
op te knappen historisch erfgoed. Mis
schien dat het kerkbestuur de komende
jaren voor renovatie van het dak en het to
rentje van de kerk toch maar eens wat lob
bywerk moet verrichten, zegt De Feyter
desgevraagd.
zijn geweest met buurgemeen
ten over eventuele financiële
bijdragen aan het nieuwe thea
ter. Er wordt gewerkt aan de uit
werking van twee voorstellen,
waarover Baart nog niets wilde
zeggen. Voorts vertelde Baart
dat, indien Music Hall de ex
ploitant wordt van het nieuwe
theater, het Festival van
Zeeuws-Vlaanderen wordt los
gekoppeld. Momenteel is hier
een bedrag van 90.000 gulden
mee gemoeid. In de toekomst is
het de bedoeling dat de Zeeuws-
Vlaamse gemeenten naar rato
een bijdrage leveren.
Persconferentie
Ten aanzien van de ontwikke
lingen rond het nieuwe theater
wilde Baart niet vooruitlopen
op de persconferentie die colle
ga-wethouder K. van der Hoofd
(WD) als proj eet wethouder
vandaag geeft. „Er zit schot in
de zaak", zei hij. Commissielid
W. Broekhuijsen (WD) toonde
zich verheugd over de gang van
zaken. „Het is prettig om te con
stateren dat er eerder dan ver
wacht informatie op tafel komt
die ons in staat stelt om in het
verdere verloop van het proces
ons werk goed te doen."
nieuwvestiging mogelijk moet
maken.
De Blikweide is inmiddels gro
tendeels tot op maaiveldhoogte
schoongemaakt, al gaat ook
daarin aanzienlijk meer tijd zit
ten dan was gepland. Dinsdag
werd onder meer een van de
laatste partijen oude banden af
gevoerd. Ook moet de greppel
nog worden verbreed en het hek
worden doorgetrokken, zodat
het terrein straks niet meer toe
gankelijk is voor onbevoegden.
Het streven is in december dui
delijkheid te hebben over de
termijn waarbinnen de bodem
onderzoeken kunnen plaatsvin
den. Daarmee kan pas iets
worden gezegd over de noodza
kelijke sanering en de financie
ring daarvan. Algemeen wordt
aangenomen dat de bodem van
De Blikweide is verontreinigd,
met olie en zware metalen. Het
terrein valt onder de verant
woordelijkheid van de provin
cie. De bewoners van het kamp
zijn verhuisd naar de nieuwe
woonwagencentra in Sluiskil,
Zaamslag, Hoek en Terneuzen.
OOSTBURG - Amper een
jaar geleden vroeg
projectleider A de Jong
van Duurzaam Veilig
Zeeuws-Vlaanderen zich
in de PZC af of zijn
bureau nog iets goed kon
doen in West-Zeeuws-
Vlaanderen. Bij de
verkeersdeskundige rees
die vraag, nadat de
kritiek op het project
onrustbarende vormen
had aangenomen. Toch
antwoordde De Jong toen
bevestigend op zijn eigen
vraag. „Ik denk", zei hij,
„dat we nog steeds met
iets moois bezig zijn."
door Conny van Gremberghe
Inmiddels is er ruim een jaar
verstreken en de meute criticas
ters is in omvang alleen maar
toegenomen Buschauffeurs,
ambulancepersoneel, ouders
met schoolgaande kinderen
(fietsend), huisartsen, brand
weerlieden, boeren en eigena
ren van rijdende winkels; ze
spuwen hun ga 1 over het proj eet,
de uitvoeringswerken, de maat
regelen.
Zelfs het gemeentebestuur van
Oostburg, vanaf het begin in
1996 een van de stuwende
krachten binnen het project,
vindt dat de tijd voor een alge
hele herbezinning van het pro
ject is aangebroken. Enerzijds,
omdat het Rijk de ruggegraat
van het hele project - de recon
structie van Rijksweg 61 - op de
lange baan geschoven heeft.
Anderzijds, omdat op het stad
huis in Oostburg simpelweg de
conclusie getrokken is dat het
maatschappelijk draagvlak
voor het project volledig ver
dwenen is.
De projectleider verbaast zich
nu over het feit dat vrijwel de
hele bevolking van West-
Zeeuws-Vlaanderen te hoop
loopt tegen Duurzaam Veilig.
Toch wat vreemd, want wie
wind zaait, zal altijd nog storm
Reconstructie van Rijksweg N61 is de ruggengraat van Duurzaam Veilig, maar het Rijk heeft het kar
wei op de lange baan geschoven. foto Charles Strijd
De kritiek op Duurzaam Veilig
komt niet zomaar uit de lucht
vallen. Die bestaat al sinds de
eerste infrastructurele maatre
gelen binnen het projectkader
aan het papier werden toever
trouwd. „Het casco (het raam
werk van de meest vergaande
maatregelen) staat vast. Daar
mag niet aan getornd worden",
sprak verkeersgedeputeerde J.
Hennekeij nog voordat de for
mele inspraakrondes moesten
beginnen. Het gevolg was dat de
West-Zeeuws-Vlamingen
slechts over detailzaken moch
ten meepraten en dat zette ge
lijk kwaad bloed. De project
groep moest vervolgens alle
zeilen bijzetten om de commu
nicatie met het maatschappe
lijk veld weer enigszins op orde
te krijgen.
analyse
De proj ectleiding heeft toegege
ven dat de communicatie in de
beginperiode van het project
niet goed was. Er werd beter
schap beloofd, maar het kwaad
was geschied. Onder aanvoe
ring van J. Dees uit Cadzand.
werd een stichting Leefbaar
West-Zeeuws-Vlaanderen op
gericht die zich zou gaan inzet
ten voor een leefbare - en dus
ook drempelanne - regio. Ook
de natuurbeschermingsvereni
ging 't Duumpje kondigde vorig
jaar aan niet meer in harmonie
met de Duurzaam Veilig-club te
overleggen. Andere belangen
groeperingen volgden.
Deze zomer voelde ook het da
gelijks bestuur van de gemeente
Oostburg zich tekort gedaan.
Bij de ingebruikname van de
kantelweg bij Nieuwvliet - een
voorziening waarvan het nut in
brede kring wordt betwijfeld -
verweet de Oostburgse wethou
der L. Wille, het waterschap 't
Vrije van Sluis, de provincie en
het Rijk dat zij hun verplichtin
gen binnen Duurzaam Veilig
niet waren nagekomen. Die kri
tiek geldt nog steeds, zeker als
het om het Rijk gaat. Het op
schorten van de reconstructie
van de N61 (en de daaraan ge
koppelde aanleg van een rond
weg om Breskens) geldt als het
sleutelonderdeel van het hele
project.
Gedeputeerde J. Hennekeij be
seft het laatste als geen ander.
Hij zei woensdag de aanpak van
de N61 nog alti j d te zien als inte
graal onderdeel van het project.
Dat de rijksgelden voor de aan
pak van de weg pas in 2007 be
schikbaar kunnen komen, kan
er bij hem niet in. „In 2003 ver
dwijnen de veren, is de Wester-
scheldetunnel klaar. Het kan
dan echt niet zo zijn dat jaren
langer pas begonnen wordt met
het aanleggen van een goede
ontsluitingsweg voor West-
Zeeuws-Vlaanderen. Zou je dat
doen, dan haal je de ruggen
graat uit het hele project. Ik heb
er nog steeds hoop op dat ik mi
nister Netelenbos kan bewegen
om het geld voor de N61 eerder
vrij te geven. Bij haar bezoek
aan de regio begin november
zullen we daar ook nog eens op
aandringen", aldus Hennekeij,
De Breskense provinciebe
stuurder, die zijn politieke lot
verbonden heeft aan het welsla
gen van het voorbeeldproject,
heeft minder moeite met de
weer opwellende kritiek, Vol
gens hem is een deel van die kri
tiek ingegeven door het feit dat
het Rijk de aanpak van de N61
heeft opgeschort. „Mensen rea
liseren zich dan dat alleen de
kleinere projecten uitgevoerd
worden. De azijnprojecten zeg
ik maar. De grote, de honingpro-
jecten, dreigen in het geding te
komen en dat mag echt niet ge
beuren. Blijft het geld voor de
rijksweg voorlopig achterwege,
dan kunnen we als regio nog
denken aan voorfinanciering of
het vertraagd uitvoeren van de
project-onderdelen. Maar laten
we daar voorlopig maar even
niet aan denken." Voorlopig
blijven de West-Zeeuws-Vla-
mingen zich ergeren aan de
nieuwe bulten, bobbels, pla
teaus en krokodillenruggetjes.
door Pascalle Cappetti
RETRANCHEMENT - De
stichting Het Zeeuwse Land
schap begint deze winter een
proef om de wallen rondom Re
tranchement aantrekkelijker te
maken. De stichting wil de af
rastering langs een deel van het
wandelpad verwijderen om de
koeien vrij rond te laten lopen.
Wildroosters moeten voorko
men dat de beesten de hele wal-
lenomloop kunnen maken. Het
plan stuit op de nodige scepsis
van de bewoners van Retran
chement, die vrezen voor een
confrontatie tussen mens, koe
en hond.
R. Beijersbergen van de stich
ting Het Zeeuwse Landschap
zou het een verademing vinden
als de wallen worden 'verlost'
van de afrastering van prikkel
draad. Hij vindt dit 'keurslijf'
maar niets. Het is niet alleen
landschappelijk veel mooier,
maar heeft volgens hem als
voordeel dat er minder gemaaid
en gehooid hoeft te worden. De
kans dat wandelaars een koe te
gen het lijf lopen of op een vlaai
stuiten, is volgens hem gering,
omdat de dieren het liefst op
gras lopen. Ook is hij niet bang
dat wandelaars van de paden
zullen afdwalen en met hun
honden de natuur zullen versto
ren. „Het risico zit erin, maar ik
denk dat het wel meevalt. Dat
zie je bij het wandelpad naar
Foil Nassau. De mensen gaan
nauwelijks van de paden af.
R Risseeuw van de dorpsraad
van Retranchement en verte
genwoordiger van de bevolking
in het overlegorgaan met de
stichting, in de volksmond de
vuultecommissie, weet dat de
bewoners niet zo enthousiast
zijn over het plan om de afraste
ring tussen het bruggetje en de
'carroussel' te verwijderen. Met
name de hondenbezitters zien
dit niet zitten. „De vrees is toch
een beetje dat de koeien op het
pad gaan lopen. Honden moeten
voortaan aan de lijn."
De bewoners verschillen boven
dien nog altijd met de stichting
van mening over het onderhoud
van de wallen. Volgens Ris
seeuw zijn er 'geweldig veel
klachten' over de grote hoeveel
heid distels en het zaad dat deze
planten verspreiden. De 'stekels
en tingels' zijn vooral de boeren
w 'i
rl,
en tuinders een doorn in het oog
„Hun haren gaan er recht var
overeind staan. Het zaad plakt
overal aan vast. Van de groentei
krijg je het niet meer afgewas
sen. En het woekert maa
voort."
Voor de stichting zijn de distel
echter geen onkruid, maar vor
men zij een waardevolle voe
dingsbodem voor vogels, bijer
en andere insecten. Risseeuw
„Driehonderd jaar was het hit
mooi proper, de boeren hieldei
het keurig bij, maar sinds dt
stichting de gronden heeft over
genomen is er voortdurend eer
discussie over de 'vuulte' ron< j
Trüzement. De stichting krijg i
er steeds meer natuurgebiedei
in beheer bijmaar er zij n te wei
nig mensen om deze te onder
houden. De boomkikker bij
voorbeeld zie je niet meer. Dif
houdt van lekker kort gras.
De terreinbeheerder geeft tt
kennen dat waar mogelijk in d(
buurt, van (volks)tuinen extra
gemaaid zal worden. Beijers
bergen: „We doen voor de wal
len al veel meer dan we voor eet
natuurgebied zouden moetei
doen. Het is er al veel netter dai
noodzakelijk is. Ik denk dat ei
altijd klachten zullen blijven
zolang je een compromis zoeld
tussen natuur en netjes."
Slepers redden
bunkerschip
TERNEUZEN - Het VlissingsJt
bunkerschip Delta is woens
dagavond in moeilijkheden ge
raakt op de Westerschelde. Hei
schip maakte ter hoogte van El-
lewoutsdijk in de Everingei
door nog onbekende oorzaal
zoveel water, dat het kopje on
der dreigde te gaan. Vier sleep
boten waren snel ter plekke.
Het kostte aanvankelijk enigi
moeite het vaartuig boven wa
ter te houden, maar toen di
pompen eenmaal hun werk de
den, was het volgelopen vooron
der in tien minuten weer droog
De Delta werd naar Terneuzer
gebracht, waar hij nader za
worden onderzocht. Een gat ii
het vaartuig was gisteravond ii
elk geval nog niet gevonden. He i
zou volgens een woordvoerde-1
van de verkeersleidingsdiensl
ook kunnen gaan om buiswater
door Sheila van Doorsselaer
OOSTBURG - De bouwteke
ning voor het asielzoekerscen
trum Cadzand-Hedenesse, die
het Centraal orgaan Opvang
Asielzoekers (COA) woensdag
ochtend presenteerde aan het
gemeentebestuur van Oostburg,
zorgde voor grote consternatie.
Op de tekeningen staan gebou
wen getekend, die plaats bieden
aan 406 vluchtelingen, terwijl
Oostburg dwingende afspraken
met het COA had gemaakt dat er
maximaal 350 asielzoekers ge
plaatst zouden worden. Foutje
van de architect. Hij werkte nog
met verouderde cijfers, aange
leverd door het COA
Deze blunder wakkerde gister
avond het toch al aanwezige
wantrouwen aan bij de leden
van de commissie openbare
werken, onderwijs en welzijn.
Vooral wethouder R. Leentfaar
toonde zich verbolgen over de
blunder van het COA „Het is
buitengewoon frustreren® dat
we telkenmale geconfronteerd
worden met zaken binnen het
COA die niet goed gaan. Ik
dacht dat we goede afspraken
hadden gemaakt, maar wat
schertst mijn verbazing? Ik zie
406 verblijfplaatsen! Ik heb di
rect gebeld met het COA en ze
verteld dat ze met een wel zeer
goede smoes moesten komen die
ik mijn commissieleden zou
moeten vertellen,en dat we an
ders de bouwtekening resoluut
afwijzen", zei Leentfaar. „We
hebben onze grenzen aangege
ven en daar gaan we met geen
milimeter ovei'heen. Het COA
had haar huiswerk beter moe
ten doen, want gezien de andere
fouten van het COA, onder an
dere het ons verzuimen te mel
den dat de vluchtelingen van
Iiedenesse naar Zierikzee wa
ren geplaatst, voedt deze blun
der ons wantrouwen." WD'er
W. Verherbrugge vond het meer
dan een blunder:,,Ik heb het
idee dat ze via de achterdeur
meer asielzoekers naar binnen
willen smokkelen." Leentfaar
weerlegde deze opvatting:„Het
COA is gewoon stom geweest."
Lek
Groot was de verbazing onder
de commissieleden toen A Heij-
boer (D&T) doodleuk de bouw
tekening aan het begin van de
vergadering uitdeelde aan zijn
collega's. Hij had de tekening al
eerder in zijn bezit gekregen,
zelfs een week voordat Leent
faar er lucht van kreeg. Hij wei
gerde te zeggen hoe hij aan d(
tekening was gekomen. M. vai
't Land (PvdA) was in het gehee
niet te spreken over deze stant
van zaken. „Dit is ernstig! He
mag toch niet zo zijn dat raads
leden deze informatie eerde
krijgen dan de wethouder? Ei
zit dus ergens een lek", zei Van'
Land.
Heijboer hoopt dat de tekenin
gen daadwerkelijk nog gewij
zigd zullen worden. „Ander
heb ik spijt dat ik destijds nie:
net zoals mijn fractievoorzitte:
tegen het AZC heb gestemd."
VVN is blij
met nieuwe
voorlichtingsbus
GOES - Door een enorme la]
zwart plastic weg te trekkei
hebben gedeputeerde J. Hen
nekeij en WN-districtsvoorzit-
ter M. Everaers woensdag dt
nieuwe voorlichtingsbus vai
het district Zeeland van Veilij
Verkeer Nederland (VVN) in ge
bruik genomen. Dat gebeurd!
na afloop van een vergaderin!
van het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland (R0-
VZ).
Het was de bedoeling dat he
tweetal vanaf een hoogwerkei
het plastic in de lucht zou trek
ken. Door de harde wind gin|
dat niet door. De bus is een
schenk van ZLM Verzekerin
gen. De oude voorlichtingsbu:
dreigde na het faillissement vai
mede-eigenaar touringcarbe
drijf Carlier te worden ver
kocht. „Het faillissement kwan
als een donderslag bij helden
hemel", zegt regioeoördinatoi
B. Vroonland van WN. „Dai
zie je pas wat het risico van ge
zamenlijke exploitatie is." Dt
curator wist de bus buiten de in
boedel van Carlier te houden,
Maar de versleten bus kwan
niet door de APK en geld vooi
reparaties was er niet. „De re
servegelden voor onderhoud
daar konden we niet aankomen
Dat bleef wél bij Carlier", aldu
Vroonland. VVN klopte aan bij
hoofdsponsor ZLM. „Twee wei
ken na het gesprek stond de bus
al bij de spuiterij", zegt Vroon
land. WN heeft de bus deze zch
mer al op campings en bij disco
theken gebruikt bij voorlichting
over alcoholmisbruik.