Duivenhouder krijgt zwarte piet
Antwerpen kan verdieping met
stokoude verdragen afdwingen
zeeland
Werkgroep acht hobbyisten mede schuldig aan overlast in binnensteden
Aanleg kanaal tussen
Zeebrugge en Gent
opnieuw in onderzoek
Nieuwe kansen voor
vrouwen via scholing
in innovatiecentrum
Zorgen over
resistente
bacterie in
Z-Vlaanderen
dinsdag 20 oktober 1998
|oor Denise de Boe
fLISSINGEN - Jaarlijks ver
walen in Nederland ruim twee
biljoen wedstrijdduiven. Het
berendeel strijkt neer op ker-
[en, winkels en andere plaatsen
b steden en dorpen en veroor-
jaakt daar een enorme overlast,
feel duiven en hun nakomelin-
jen versterven, worden doodge-
ichoten, vergiftigd of gevangen
in vergast. Gemeenten en parti
culieren geven naar schatting
ientallen miljoenen guldens
ier jaar uit om de duivenover-
ast tegen te gaan. De Landelij-
le Werkgroep Duivenoverlast
vil vanuil kostenbesparend
logpunt en diervriendelijke
(verwegingen de duivensport
Irastisch beperken,
tolgens de werkgroep zijn de
feitelijke veroorzakers van de
jverlast, depostduivenhouders,
pt nu toe buiten schot gebleven,
tot de voorstellen die de werk-
jroep aan de Tweede Kamer
leeft voorgelegd - tegelijk met
en rapport over de duivenover
last - behoort het wettelijk aan-
prakelijk stellen van de eige-
[aars voor de kosten van de
verlast alsmede een belasting
heffing per gehouden duif. Ove-
jigens heeft de Stichting Kri-
jsch Faunabeheer (SKF) al in
977 gepleit voor hantering van
let principe 'de vervuiler be-
aalt'.
lok in Zeeland zorgen duiven
oor aanzienlijke overlast. De
emeente Vlissingen besteedt
aarlijks een paar duizend gul-
en om gebouwen en objecten te
einigen van duivenpoep en om
uiven te vangen. Middelburg
angt vanuit diervriendelijke
verwegingen geen postduiven,
i plaats daarvan hangt de ge-
ïeente, zolang de weersom-
andigheden dit toelaten, een
nststof vlieger in' de vorm van
n roofvogel aan de gevel van
t stadhuis. Dit is bedoeld om
verwilderde postduiven te
rjagen die en masse de monu-
entaletrap bij de trouwzaal en
zitbankjes voor het stadhuis
vuilen.
einig heil
esondanks zien Zeeuwse
'emeenten weinig heil in de
van de Landelijke
Duivenoverlast.
[oorlichter C. van de Wijngaard
fan de gemeente Goes: „Weheb-
Op het stadhuis in Zierikzee liggen de uitwerpselen van duiven in dikke plakken.
De kerktoren in Burgh is een geliefde verzamelplaats voor veel dui-
foto's Pieter Honhoff ven.
ben net de hondenbelasting af
geschaft en om dan nu duiven-
belasting in te voeren?"
M. Marinisse van de gemeente
lijke reinigingsdienst in Vlissin
gen vindt duivenbelasting
eveneens onzin. Gemeenten
moeten volgens hem zelf regule
rend optreden. De gemeente
Vlissingen onderzoekt momen
teel diervriendelijke methoden
om de duivenoverlast tegen te
gaan, nadat in januari van dit
jaar een aantal duiven werd
doodgeschoten in de binnen
stad. Deze aanpak bracht een
storm van protest met zich mee.
Inmiddels is de gemeente ge
stopt met het vangen van dui
ven, in afwachting van dier
vriendelijkere alternatieven.
Wel geldt nog steeds een voeder
verbod in de Walstraat en het
Scheldeplein, waarmee de ge
meente deze plaatsen onaan
trekkelijk hoopt te maken voor
de duiven.
De duivenhoudersverenigingen
zijn evenmin enthousiast. J. de
Ridder, voorzitter van de dui-
venhoudersvereniging in Arne-
muiden, vindt de voorstellen
veel te ver gaan.,Heb j e een leu
ke hobby en moet je daar ook
nog extra voor betalen", is zijn
verontwaardigde reactie. Vol
gens de voorzitter valt het aan
tal wedstrijdduiven dat ver
dwijnt behoorlijk mee. „Ja, er
blijft inderdaad wel eens een
duif achter bij verre vluchten
vanaf de Spaanse grens."
De voorzitter van de dui ven
houders vereniging in Hulst, E.
van der Walle, vraagt zich af
waarom het alleen aan de post
duiven zou liggen. „Er zijn zo
veel vogels die overlast bezor
gen." Hij vindt het- eveneens
vergezocht om de gemeentelijke
kosten op de dui venlief hebber
af te wentelen.
Doping
Met de wedstrijden is veel geld
gemoeid. Voor een duif die bij
voorbeeld de Barcelonavlucht
wint, wordt al gauw een kwart
miljoen gulden betaald. Het is
daarom niet verwonderlijk dat
sommige duivenhouders tot het
uiterste gaan om hun vogels tot
maximale prestaties te bewe
gen. De Landelijke Werkgroep
Duivensport spreekt zelfs over
het gebruik van doping in de
duivensport. De Ridder ontkent
dit stellig: „Ik zou niet eens we
ten welk spul je hiervoor zou
moeten gebruiken." Het loopt
volgens hem niet zo'n vaart met
het dieronvriendelijke karakter
van de duivensport. „Het gaat in
de duivensport om goeie duiven,
een goed hok en een goeie lief
hebber. Je hebt weliswaar altijd
uitzonderingen, maar de noi*-
male liefhebber doet er alles aan
om zijn duiven zo goed mogelijk
te behandelen."
Van der Walle vindt het echter
'niet zo denderend' als mensen
grote aantallen duiven houden
of meegeven aan wedvluchten.
„Dat is commercie en dan loopt
de hobby uit de hand. Aan wei
nig duiven kun je net zo goed
plezier beleven," aldus de voor
zitter van de Hulsterse postdui-
venhoudersvereniging.
De Landelijke Werkgroep Dui
venoverlast stelt met name de
zware fondvluchten ter discus
sie en wil vluchten boven de 200
kilometer verbieden. Lange-af-
standsritten zouden een extra
risicofactor vormen voor het
achterblijven van duiven. De
Ridder legt uit dat er van derge
lijke vluchten slechts zo'n tien
per jaar zijn. Bovendien worden
de duiven die deelnemen aan
echt zware vluchten (900èl000
kilometer) niet al de week erna
meegegeven aan een andere
vlucht. Hij vindt bovenge
noemd voorstel van de werk
groep dan ook nonsens. „Die
lange vluchten zijn juist de
mooie vluchten en die kunnen
normale duiven goed aan.
Vluchten van 200 kilometer
stellen niet veel voor. Een pauw
staart kan nog wel naar Parijs
vliegen." Van der Walle: „Met
meewind zijn ze binnen een
paar uur terug; een duif kan 100
kilometer per uur vliegen."
Rampvluchten
Bij slechte weersomstandighe
den worden de wedstrijden af
gelast. Zogenaamde 'ramp-
vluchten', vluchten waarbij
zich onvoorziene weersomstan
digheden voordoen en waarbij
soms zelfs een kwart van de dui
ven achterblijft, zijn echter niet
uitgesloten. Maar naderhand
komen van deze rampvluchten
toch druppelsgewijs weer dui
ven terug. Bovendien houdt dit
risicofactor nog niet in dat al die
beesten op de kerken gaan zit
ten, aldus Van der Walle.
M. Drijgers, Zeeuws lid van de
Landelijke Werkgroep Duiven
overlast, begrijpt niet dat ge
meenten weinig voor de voor
stellen voelen. „Ze zeggen tegen
mij dat het zo'n groot probleem
is dat de dieren moeten worden
doodgemaakt. Dat kost de ge
meenten duizenden guldens per
jaar."
Drijgers pleit in haar gemeente
Vlissingen al jarenlang voor
diervriendelijke methoden om
duivenoverlast te bestrijden,
die bovendien niet veel hoeven
te kosten. „Neem nou de roofvo
gel die aan het stadhuis in Mid
delburg hangt. Dat is een heel
effectieve manier, die slechts
275 gulden kost."
door Wout Bareman
GENT - Er komt een nieuwe
studie naar de haalbaarheid van
de aanleg van het Noorderka
naal tussen Zeebrugge en het
Kanaal Gent-Terneuzen. De
nieuwe Vlaamse minister van
Openbare Werken en Ruimtelij
ke Ordening S. Stevaert heeft
daartoe opdracht gegeven. De
havenautoriteiten van Zee
brugge dringen al jaren aan op
aanpassing van de vaarwegen,
die de zeehaven moeten voor
zien van een betere verbinding
met het achterland. Ze worden
nu op hun wenken bediend.
Op dit moment wordt maar twee
procent van de goederen, die in
Zeebrugge worden aangevoerd,
per binnenschip doorgevoerd.
Dat heeft vooral te maken met
de beperkte capaciteit van het
kanaal Gent-Brugge en de
moeilijkheden die de binnen
schepen ondervinden op de
ringvaart om Brugge.
Daarnaast is er het aanhouden
de protest van de milieubewe
ging tegen aanleg van een ver
bindingskanaal, omdat dat het
polderlandschap tussen Brugge
en Maldegem zou doorklieven.
De studie waartoe Stevaert nu
opdracht heeft gegeven kost
ruim een miljoen guldenDe Eu
ropese aanbesteding vindt nog
voor de jaarwisseling plaats. De
aanleg van het kanaal, dat
ruimte zou moeten bieden aan
binnenschepen tot tienduizend
ton, zou volgens eerste ramin
gen ongeveer 11 miljard kosten.
Protest
Zeebrugge pleit al meer dan
twintig jaar voor een betere
achterlandverbinding. In de ja
ren zeventig leidde de presenta
tie van het plan voor de aanleg
van het Noorderkanaal tot een
storm van protest. Behalve mi
lieugroeperingen liepen ook de
gemeenten in het Meetjesland
tegen het plan te hoop. Minister
Baldewijns, de voorganger van
Stevaert, gaf desondanks op
dracht om de technische, socio-
economische, ecologische en re
creatieve aspecten van het pro
ject te onderzoeken. Baldewijns
gaf al direct aan dat die studies
nog jaren kunnen vergen; z'n
opvolger Stevaert wil er meer
haast mee maken.
Het Noorderkanaal zou deels de
loop van het huidige Leopold-
kanaal (het afwateringskanaal
tussen Boekhoute en Zeebrug
ge) en van het Schipdo'nkkanaal
moeten volgen. Het zou de zee
haven moeten ontsluiten voor
de containervaart per binnen
schip richting Gent, Wallonië.
Noorcl-Frankrijk en het Ruhr-
gebied. Daar komt nu mogelijk
ook de afvoer van papierpro
ducten van een (mogelijke)
nieuwe vestiging van papier
producent Stora bij.
Distributiecentrum
De directie van dat Scandinavi
sche concern neemt binnenkort
een beslissing over de vestiging
van een distributiecentrum
voor heel West- en Zuid-Europa
in Zeebrugge. VerbruggeTermi
nals in Terneuzen, het havenbe
drijf dat nu op jaarbasis ruim
200.000 ton papierproducten
voor Stora verwerkt, zou via het
Noorderkanaal en het Kanaal
Gent-Terneuzen gemakkelijker
bereikbaar zijn voor de produ
cent. In havenschapskringen
wordt nog steeds aangenomen
dat naast Zeebrugge ook Vlis
singen nog in de markt is als ves
tigingsplaats.
De havenbestuurders in Gent
zijn niet erg enthousiast over de
aanleg van het Noorderkanaal.
Zij vinden dat het geld dat daar
mee gemoeid is beter kan wor
den gereserveerd voor de bouw
van een nieuwe zeesluis bij Ter-
neuzen en aanpassing van het
kanaal. Het Noorderkanaal zou
slechts kunnen leiden tot verlies
van trafieken aan concurrent
Zeebrugge.
Drankrijders
in Goes
GOES - In de nacht van zondag
op maandag zij n in Goes en om
geving twee drankrijders door
de politie in de kraag gevat.
Een 26-jarige Amsterdamse au
tomobiliste blies bij controle op
de Middelburgsestraat in Goes
400 microgram per liter lucht.
Zij kreeg een rijverbod van drie
uur en een dagvaarding. Ander
half uur eerder werd een 53-ja
rige inwoner van Heinkenszand
op de Langeweg in Wilhelmina-
dorp betrapt met 270 microgran
per liter. Dat leverde een rijver
bod van een uur en een boete van
390 gulden op.
Antwerpen kan via het
Vlaamse gewest een volgende
verdieping van de
Westerschelde bij Nederland
afdwingen. Op basis van
weliswaar stokoude
internationale verdragen is
Nederland verplicht mee te
werken aan het bevaarbaar
houden van de vaarweg naar
Antwerpen. Nederland kan de
boel wel traineren.
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - De Antwerpse ha
venwethouder L. Delwaide vraagt al-
j weer om een nieuwe verdieping van de
Westerschelde, terwijl baggerschepen
nog niet eens klaar zijn met de in 1995
tussen Nederland en Vlaanderen
I overeengekomen verruimingswer-
j ken. De wens van Delwaide is vanuit
j Antwerps oogpunt logisch,
i j De lopende verdieping is door de ra-
zendsnelle ontwikkelingen in de in-
temationale zeescheepvaart feitelijk
al achterhaald. Als de baggeraars in
de loop van 2001 klaar zijn, kan Ant-
i werpen nog niet de jongste generatie
containerschepen ontvangen. Al-
thans, die schepen zullen onderweg
waarschijnlijk 'even'moeten wachten
op hoogwater.
Antwerpen staat als wereldhaven op
I het spel, zo lijkt het. Scheepvaartbe-
drijven concentreren hun container-
I diensten op een klein aantal havens in
J de wereld. Wil Antwerpen op wereld-
-j schaal blijvenmeetellen, danmoethet
-j dieper vaarwater krijgen, zo rede
neert Delwaide.
Of grote containerrederijen Antwer
pen inderdaad de rug zullen toekeren,
is de vraag. Maar in Antwerpen wordt
het wel zo gevoeld en daar heeft Ne
derland terdege rekening mee te hou
den, vindt havenwethouder Delwai
de.
Hij verwacht dat Nederland wel zal
meewerken aan een verdere verdie
ping van de Westerschelde op basis
van 'goed nabuurschap'. Toch lijkt hij
Nederland niet helemaal te vertrou
wen.
Dat getuigt van historisch besef. De
lopende verdieping was midden jaren
tachtig technisch al rond. Pas begin
1995 bereikten Nederland en Vlaan
deren er overeenstemming over.
Het duurde zo lang, omdat Nederland
en België nog meer vuiltjes moesten
wegwerken- Nederland wilde dat de
Maas schoner zou worden en ook de
Schelde. Inmiddels zijn daarover in
ternationale overeenkomsten gete
kend. Dus dat kan voor een verder
gaande verdieping geen belemmering
meer zijn.
In het Verdiepingsverdrag van begin
1995 is bovendien een artikel opgeno
men dat er alvast mag worden gestu
deerd op een verdieping tot onder
meer 12,20 meter (40 voet). Nu wordt
er gewerkt aan een verdieping van
10,36 meter (34 voet) naar 11,60 meter
(38 voet), een diepte waarop schepen
door Sheila van Doorsselaer
SCHOONDIJKE - Het Innova
tie Praktijkcentrum (IPC Plant)
in Schoondijkc begint in no
vember met het project Nieuw
Werk voor Vrouwen H en een Te
lewerkcentrum. De projecten
zijn gericht het (om)scholen van
vrouwen zodat zij meer kans
maken op een baan.
Via Nieuw Werk voor Vrouwen
moeten plattelandsvrouwen
voldoende kennis en vaardighe
den vergaren om in aanmerking
te komen voor een betaalde ad
ministratieve baan. De cursus is
opgezet omdat is gebleken dat
met name herintredende vrou
wen meestal niet meer de oplei
ding en ervaring hebben om veel
kans te maken op een baan.
De opleiding is bedoeld voor
werkzoekende Zeeuws-Vlaam-
se vrouwen met een uitkering en
een opleiding of werkervaring
op MBO-niveau. Voor deze
groep is vrijwel zeker een baan
te vinden. De cursus bestaat uit
vier onderdelen; 'empower
ment', informatie en communi
catietechnologie - met pc-ge-
bruik en Internet -, kennis en
vaardigheden - nieuwe spelling
en bedrijfsadministratie - en
sollicitatievaardigheden. De
cursus duurt zeventig dagdelen
en wordt vanaf maandag 2 no
vember gegeVbn op maandag-,
dinsdag- en woensdagochtend.
Uitzendbureau Start in Oost
burg en het Regionaal Bureau
voor Arbeidsvoorziening (RBA)
in Terneuzen wei-ven de cursis
ten. Het uitzendbureau is ook
verantwoordelijk voor het aan
het werk zetten van de 'afgestu
deerde' deelneemsters.
Het Telewerkcentrum (TWC) is
bedoeld voor dezelfde doel
groep: daar worden de vrouwen
opgeleid tot telemarlceteer of te
lefoniste/receptioniste op loca
tie of op afstand,
Zelfstandig
Twaalf vrouwen worden opge
leid tot telemarketeer of telese-
cretaresse. Tijdens de opleiding
wordt fictief werk verricht en
uit de deelneemsters worden
een coördinatrice en een mid
denkader gerecruteerd en opge
leid, zodat het TWC na een jaar
zelfstandig kan werken. Elk
jaar worden 24 cursisten opge
leiden stromen door naar struc
tureel werk buiten of binnen het
TWC op de IPC Plant.
De scholing duurt twintig we
ken en bestaat uit de drie modu
les; informatie en communica
tietechnologie - met waarin
aandacht wordt besteed aan
werken met een digitale tele
fooncentrale -, kennis en vaar
digheden - waarin onder meer
effectief telefoneren - en werk
ervaring/stage. Het TWC gaat
open op maandag 30 november.
Ook voor deze cursus kunnen
belangstellenden zich melden
bij uitzendbureau Start in Oost
burg. In Lochem is al een
Telewerkcentrum succesvol op
gezet. Dit project is onlangs be
kroond met de Nationale Toe-
komstprijs.
TERNEUZEN - Te lage doserin
gen en niet lang genoeg volge
houden antibiotica-kuren zijn
er de oorzaak van dat in
Zeeuws-Vlaanderen de pncu-
mokokkenbacterie moeilijker is
te bestrijden dan elders in Ne
derland.
Dat stelt longarts J. van den
Bergh van het Ziekenhuis
Zeeuws-Vlaanderen. Een deze
zomer verricht onderzoek van
het Rijksinstituut voor Volksge
zondheid en Milieu (RIVM)
toonde aan dat in Nederland de
pneumokokken - symptomen
zijn veelvuldig hoesten met
meekomend slijm, snel optre
dende koorts en koude rillingen
- goed zijn te bestrijden met pe
nicilline, Van den Bergh onder
streept dat. „Hier in Nederland,
en dus ook in Zeeuws-Vlaande
ren, hebben we een verant
woord antiMoticabeleiden daar
kunnen we best trots op zijn."
Dat er in Zeeuws-Vlaanderen
een resistente vorm van de bac
terie is, ontkent de longarts niet.
VandenBergh: „Hoe zuidelijker
je komt, hoe anders het antibio-
ticabeleid. Dat geldt al voor
België." Door te lage doseringen
en te vroeg stoppen met de kuur,
raken de beestjes bestand (resis
tent) tegen de medicijnen. Het
bestrijden van resistente pneu
mokokken is volgens de long
arts veel moeilijker. Navraag bij
een longarts verbonden aan het
Academisch Ziekenhuis Maas
tricht leert dat ook de provincie
Zuid-Limburg de gevolgen van
het Belgische antiobioticab0-
leid merkt.
Antwerpen altijd kunnen bereiken.
De verwachting is dat een op de vijf
containerschepen in het jaar 2015 een
diepgang van zo'n twaalf meter zal
hebben. Dat duurt nog wel eventjes,
maar Delwaide weet dat hij geen tijd
kan verspillen: een verdiepingsak
koord kan verschrikkelijk lang op
zich laten wachten.
Om zijn wens kracht bij te zetten, be
roept Delwaide zich op internationale
verdragen uit het begin van de vorige
eeuw. Met name op het Scheidingsver-
drag waarmee Nederland en België in
1839 uiteengingen In dat verdrag en
het bijgesloten Scheldetractaat heeft
Nederland de zuiderburen een vrije
doorvaart op de Westerschelde moe
ten garanderen. En dat houdt volgens
Delwaide in dat de Westerschelde ook
in de toekomst moet worden aange
past aan de ontwikkelingen in de zee
scheepvaart. Dus ook aan de sterke
schaalvergroting die momenteel in de
containervaart aan de orde is.
Vlamingen beroepen zich graag op die
stokoude verdragen, waarvan de ont
staansgeschiedenis veel verder terug
gaat. Antwerpen krijgt nog altijd
hartzeer bij de gedachte aan het jaar
1585, toen de stad in Spaanse handen
viel en het onafhankelijke Nederland
met plezier de Westerschelde afsloot
tot de Fransen in 1795 Nederland ver
overden. Zij gooiden de Westerschel
de weer open.
De internationale verdragen waar-
analyse
naar Delwaide verwijst, hebben
rechtskracht gehouden. Ook al had
natuurlijk niemand in 1839 verwacht
dat er ruim 150 jaar later kolossale
containerschepen op de Westerschel
de zouden varen. En dat daarvoor elk
jaar miljoenen kubieke meters bag-
gerzand moeten worden verstouwd.
Antwerpen lijkt zich nog steeds met
recht op het Scheidingsverdrag en
Scheldetractaat te kunnen beroepen.
Het artikel in het Verdiepingsverdrag
uit 1995 over een studie naar een vol
gende verdieping is daarvan een be
vestiging geweest. Met dat onderzoek
is overigens nog niet begonnen.
Die studie zal ook een milieu-effect
rapport (mer) moeten omvatten, heeft
voormalig minister van Verkeer en
Waterstaat A Jorritsma in een toe
lichting aan de Tweede Kamer laten
weten. Voor de lopende verdiepings-
werken is zo'n mer niet uitgevoerd.
Delwaide weet dat Nederland hecht
aan garanties voor milieu en veilig
heid. Hij wil die ook geven, zoals
Vlaanderen begin 1995 44 miljoen
gulden beschikbaar stelde voor na-
t uur herstel.
Twee fracties in de Tweede Kamer,
RPF en SGP, hebben inmiddels man
moedig geroepen dat een verdere ver
dieping van de Westerschelde zeer on
wenselijk is. Natuur en milieu zullen
er enorm onder lijden. Natuurherstel
kan volgens hen geen soelaas bieden,
met de discussie over ontpoldering
nog vers in het geheugen.
Of dat natuurherstel echt zo hard no
dig is, moet Rijkswaterstaat Zeeland
dan maar eens aantonen in een objec
tief onderzoek dat niet is ingegeven
door allerlei vooronderstellingen. Met
de vogels aan de Westerschelde gaat
het in elk geval niet zo slecht. En juris
ten mogen zich alvast het hoofd bre
ken over de vraag of die stokoude
internationale verdragen heden ten
dage nog zoveel geldingskracht heb
ben,
Want hoever wil Antwerpen nog
gaan? In een grijs verleden, toen de
technische mogelijkheden beperkter
waren, hadden landinwaarts gelegen
havens als Antwerpen voorhavens.
Damme was dat van Brugge en later
vervulde Sluis die functie. Zeebrugge
en Vlissingen willen waarschijnlijk
wel die rol op zich nemen voor Ant
werpen.
Delwaide heeft met zijn opi-oep de dis
cussie heropend. Niet hij of de stad
Antwerpen zijn echter aan zet, dat
zijn de Vlaamse en de Nederlandse re
gering. De oproep van Delwaide lijkt
vooralsnog vooral bedoeld te zijn voor
binnenlands gebruik. Het is ook niet
de stad Antwerpen die een verdieping
moet betalen. De rekening is voor het
Vlaamse gewest.
De baggervaartuigen die de Westerscheldeop dit moment uitdiepen,moeten dat na 2001 nog maar eens extra doen, vind de Antwerpse havenschapen Delwaide.
foto Charles Strijd