Duivenhouder krijgt zwarte piet Antwerpen kan verdieping met stokoude verdragen afdwingen zeeland Werkgroep acht hobbyisten mede schuldig aan overlast in binnensteden Aanleg kanaal tussen Zeebrugge en Gent opnieuw in onderzoek Nieuwe kansen voor vrouwen via scholing in innovatiecentrum Zorgen over resistente bacterie in Z-Vlaanderen dinsdag 20 oktober 1998 |oor Denise de Boe fLISSINGEN - Jaarlijks ver walen in Nederland ruim twee biljoen wedstrijdduiven. Het berendeel strijkt neer op ker- [en, winkels en andere plaatsen b steden en dorpen en veroor- jaakt daar een enorme overlast, feel duiven en hun nakomelin- jen versterven, worden doodge- ichoten, vergiftigd of gevangen in vergast. Gemeenten en parti culieren geven naar schatting ientallen miljoenen guldens ier jaar uit om de duivenover- ast tegen te gaan. De Landelij- le Werkgroep Duivenoverlast vil vanuil kostenbesparend logpunt en diervriendelijke (verwegingen de duivensport Irastisch beperken, tolgens de werkgroep zijn de feitelijke veroorzakers van de jverlast, depostduivenhouders, pt nu toe buiten schot gebleven, tot de voorstellen die de werk- jroep aan de Tweede Kamer leeft voorgelegd - tegelijk met en rapport over de duivenover last - behoort het wettelijk aan- prakelijk stellen van de eige- [aars voor de kosten van de verlast alsmede een belasting heffing per gehouden duif. Ove- jigens heeft de Stichting Kri- jsch Faunabeheer (SKF) al in 977 gepleit voor hantering van let principe 'de vervuiler be- aalt'. lok in Zeeland zorgen duiven oor aanzienlijke overlast. De emeente Vlissingen besteedt aarlijks een paar duizend gul- en om gebouwen en objecten te einigen van duivenpoep en om uiven te vangen. Middelburg angt vanuit diervriendelijke verwegingen geen postduiven, i plaats daarvan hangt de ge- ïeente, zolang de weersom- andigheden dit toelaten, een nststof vlieger in' de vorm van n roofvogel aan de gevel van t stadhuis. Dit is bedoeld om verwilderde postduiven te rjagen die en masse de monu- entaletrap bij de trouwzaal en zitbankjes voor het stadhuis vuilen. einig heil esondanks zien Zeeuwse 'emeenten weinig heil in de van de Landelijke Duivenoverlast. [oorlichter C. van de Wijngaard fan de gemeente Goes: „Weheb- Op het stadhuis in Zierikzee liggen de uitwerpselen van duiven in dikke plakken. De kerktoren in Burgh is een geliefde verzamelplaats voor veel dui- foto's Pieter Honhoff ven. ben net de hondenbelasting af geschaft en om dan nu duiven- belasting in te voeren?" M. Marinisse van de gemeente lijke reinigingsdienst in Vlissin gen vindt duivenbelasting eveneens onzin. Gemeenten moeten volgens hem zelf regule rend optreden. De gemeente Vlissingen onderzoekt momen teel diervriendelijke methoden om de duivenoverlast tegen te gaan, nadat in januari van dit jaar een aantal duiven werd doodgeschoten in de binnen stad. Deze aanpak bracht een storm van protest met zich mee. Inmiddels is de gemeente ge stopt met het vangen van dui ven, in afwachting van dier vriendelijkere alternatieven. Wel geldt nog steeds een voeder verbod in de Walstraat en het Scheldeplein, waarmee de ge meente deze plaatsen onaan trekkelijk hoopt te maken voor de duiven. De duivenhoudersverenigingen zijn evenmin enthousiast. J. de Ridder, voorzitter van de dui- venhoudersvereniging in Arne- muiden, vindt de voorstellen veel te ver gaan.,Heb j e een leu ke hobby en moet je daar ook nog extra voor betalen", is zijn verontwaardigde reactie. Vol gens de voorzitter valt het aan tal wedstrijdduiven dat ver dwijnt behoorlijk mee. „Ja, er blijft inderdaad wel eens een duif achter bij verre vluchten vanaf de Spaanse grens." De voorzitter van de dui ven houders vereniging in Hulst, E. van der Walle, vraagt zich af waarom het alleen aan de post duiven zou liggen. „Er zijn zo veel vogels die overlast bezor gen." Hij vindt het- eveneens vergezocht om de gemeentelijke kosten op de dui venlief hebber af te wentelen. Doping Met de wedstrijden is veel geld gemoeid. Voor een duif die bij voorbeeld de Barcelonavlucht wint, wordt al gauw een kwart miljoen gulden betaald. Het is daarom niet verwonderlijk dat sommige duivenhouders tot het uiterste gaan om hun vogels tot maximale prestaties te bewe gen. De Landelijke Werkgroep Duivensport spreekt zelfs over het gebruik van doping in de duivensport. De Ridder ontkent dit stellig: „Ik zou niet eens we ten welk spul je hiervoor zou moeten gebruiken." Het loopt volgens hem niet zo'n vaart met het dieronvriendelijke karakter van de duivensport. „Het gaat in de duivensport om goeie duiven, een goed hok en een goeie lief hebber. Je hebt weliswaar altijd uitzonderingen, maar de noi*- male liefhebber doet er alles aan om zijn duiven zo goed mogelijk te behandelen." Van der Walle vindt het echter 'niet zo denderend' als mensen grote aantallen duiven houden of meegeven aan wedvluchten. „Dat is commercie en dan loopt de hobby uit de hand. Aan wei nig duiven kun je net zo goed plezier beleven," aldus de voor zitter van de Hulsterse postdui- venhoudersvereniging. De Landelijke Werkgroep Dui venoverlast stelt met name de zware fondvluchten ter discus sie en wil vluchten boven de 200 kilometer verbieden. Lange-af- standsritten zouden een extra risicofactor vormen voor het achterblijven van duiven. De Ridder legt uit dat er van derge lijke vluchten slechts zo'n tien per jaar zijn. Bovendien worden de duiven die deelnemen aan echt zware vluchten (900èl000 kilometer) niet al de week erna meegegeven aan een andere vlucht. Hij vindt bovenge noemd voorstel van de werk groep dan ook nonsens. „Die lange vluchten zijn juist de mooie vluchten en die kunnen normale duiven goed aan. Vluchten van 200 kilometer stellen niet veel voor. Een pauw staart kan nog wel naar Parijs vliegen." Van der Walle: „Met meewind zijn ze binnen een paar uur terug; een duif kan 100 kilometer per uur vliegen." Rampvluchten Bij slechte weersomstandighe den worden de wedstrijden af gelast. Zogenaamde 'ramp- vluchten', vluchten waarbij zich onvoorziene weersomstan digheden voordoen en waarbij soms zelfs een kwart van de dui ven achterblijft, zijn echter niet uitgesloten. Maar naderhand komen van deze rampvluchten toch druppelsgewijs weer dui ven terug. Bovendien houdt dit risicofactor nog niet in dat al die beesten op de kerken gaan zit ten, aldus Van der Walle. M. Drijgers, Zeeuws lid van de Landelijke Werkgroep Duiven overlast, begrijpt niet dat ge meenten weinig voor de voor stellen voelen. „Ze zeggen tegen mij dat het zo'n groot probleem is dat de dieren moeten worden doodgemaakt. Dat kost de ge meenten duizenden guldens per jaar." Drijgers pleit in haar gemeente Vlissingen al jarenlang voor diervriendelijke methoden om duivenoverlast te bestrijden, die bovendien niet veel hoeven te kosten. „Neem nou de roofvo gel die aan het stadhuis in Mid delburg hangt. Dat is een heel effectieve manier, die slechts 275 gulden kost." door Wout Bareman GENT - Er komt een nieuwe studie naar de haalbaarheid van de aanleg van het Noorderka naal tussen Zeebrugge en het Kanaal Gent-Terneuzen. De nieuwe Vlaamse minister van Openbare Werken en Ruimtelij ke Ordening S. Stevaert heeft daartoe opdracht gegeven. De havenautoriteiten van Zee brugge dringen al jaren aan op aanpassing van de vaarwegen, die de zeehaven moeten voor zien van een betere verbinding met het achterland. Ze worden nu op hun wenken bediend. Op dit moment wordt maar twee procent van de goederen, die in Zeebrugge worden aangevoerd, per binnenschip doorgevoerd. Dat heeft vooral te maken met de beperkte capaciteit van het kanaal Gent-Brugge en de moeilijkheden die de binnen schepen ondervinden op de ringvaart om Brugge. Daarnaast is er het aanhouden de protest van de milieubewe ging tegen aanleg van een ver bindingskanaal, omdat dat het polderlandschap tussen Brugge en Maldegem zou doorklieven. De studie waartoe Stevaert nu opdracht heeft gegeven kost ruim een miljoen guldenDe Eu ropese aanbesteding vindt nog voor de jaarwisseling plaats. De aanleg van het kanaal, dat ruimte zou moeten bieden aan binnenschepen tot tienduizend ton, zou volgens eerste ramin gen ongeveer 11 miljard kosten. Protest Zeebrugge pleit al meer dan twintig jaar voor een betere achterlandverbinding. In de ja ren zeventig leidde de presenta tie van het plan voor de aanleg van het Noorderkanaal tot een storm van protest. Behalve mi lieugroeperingen liepen ook de gemeenten in het Meetjesland tegen het plan te hoop. Minister Baldewijns, de voorganger van Stevaert, gaf desondanks op dracht om de technische, socio- economische, ecologische en re creatieve aspecten van het pro ject te onderzoeken. Baldewijns gaf al direct aan dat die studies nog jaren kunnen vergen; z'n opvolger Stevaert wil er meer haast mee maken. Het Noorderkanaal zou deels de loop van het huidige Leopold- kanaal (het afwateringskanaal tussen Boekhoute en Zeebrug ge) en van het Schipdo'nkkanaal moeten volgen. Het zou de zee haven moeten ontsluiten voor de containervaart per binnen schip richting Gent, Wallonië. Noorcl-Frankrijk en het Ruhr- gebied. Daar komt nu mogelijk ook de afvoer van papierpro ducten van een (mogelijke) nieuwe vestiging van papier producent Stora bij. Distributiecentrum De directie van dat Scandinavi sche concern neemt binnenkort een beslissing over de vestiging van een distributiecentrum voor heel West- en Zuid-Europa in Zeebrugge. VerbruggeTermi nals in Terneuzen, het havenbe drijf dat nu op jaarbasis ruim 200.000 ton papierproducten voor Stora verwerkt, zou via het Noorderkanaal en het Kanaal Gent-Terneuzen gemakkelijker bereikbaar zijn voor de produ cent. In havenschapskringen wordt nog steeds aangenomen dat naast Zeebrugge ook Vlis singen nog in de markt is als ves tigingsplaats. De havenbestuurders in Gent zijn niet erg enthousiast over de aanleg van het Noorderkanaal. Zij vinden dat het geld dat daar mee gemoeid is beter kan wor den gereserveerd voor de bouw van een nieuwe zeesluis bij Ter- neuzen en aanpassing van het kanaal. Het Noorderkanaal zou slechts kunnen leiden tot verlies van trafieken aan concurrent Zeebrugge. Drankrijders in Goes GOES - In de nacht van zondag op maandag zij n in Goes en om geving twee drankrijders door de politie in de kraag gevat. Een 26-jarige Amsterdamse au tomobiliste blies bij controle op de Middelburgsestraat in Goes 400 microgram per liter lucht. Zij kreeg een rijverbod van drie uur en een dagvaarding. Ander half uur eerder werd een 53-ja rige inwoner van Heinkenszand op de Langeweg in Wilhelmina- dorp betrapt met 270 microgran per liter. Dat leverde een rijver bod van een uur en een boete van 390 gulden op. Antwerpen kan via het Vlaamse gewest een volgende verdieping van de Westerschelde bij Nederland afdwingen. Op basis van weliswaar stokoude internationale verdragen is Nederland verplicht mee te werken aan het bevaarbaar houden van de vaarweg naar Antwerpen. Nederland kan de boel wel traineren. door Harmen van der Werf MIDDELBURG - De Antwerpse ha venwethouder L. Delwaide vraagt al- j weer om een nieuwe verdieping van de Westerschelde, terwijl baggerschepen nog niet eens klaar zijn met de in 1995 tussen Nederland en Vlaanderen I overeengekomen verruimingswer- j ken. De wens van Delwaide is vanuit j Antwerps oogpunt logisch, i j De lopende verdieping is door de ra- zendsnelle ontwikkelingen in de in- temationale zeescheepvaart feitelijk al achterhaald. Als de baggeraars in de loop van 2001 klaar zijn, kan Ant- i werpen nog niet de jongste generatie containerschepen ontvangen. Al- thans, die schepen zullen onderweg waarschijnlijk 'even'moeten wachten op hoogwater. Antwerpen staat als wereldhaven op I het spel, zo lijkt het. Scheepvaartbe- drijven concentreren hun container- I diensten op een klein aantal havens in J de wereld. Wil Antwerpen op wereld- -j schaal blijvenmeetellen, danmoethet -j dieper vaarwater krijgen, zo rede neert Delwaide. Of grote containerrederijen Antwer pen inderdaad de rug zullen toekeren, is de vraag. Maar in Antwerpen wordt het wel zo gevoeld en daar heeft Ne derland terdege rekening mee te hou den, vindt havenwethouder Delwai de. Hij verwacht dat Nederland wel zal meewerken aan een verdere verdie ping van de Westerschelde op basis van 'goed nabuurschap'. Toch lijkt hij Nederland niet helemaal te vertrou wen. Dat getuigt van historisch besef. De lopende verdieping was midden jaren tachtig technisch al rond. Pas begin 1995 bereikten Nederland en Vlaan deren er overeenstemming over. Het duurde zo lang, omdat Nederland en België nog meer vuiltjes moesten wegwerken- Nederland wilde dat de Maas schoner zou worden en ook de Schelde. Inmiddels zijn daarover in ternationale overeenkomsten gete kend. Dus dat kan voor een verder gaande verdieping geen belemmering meer zijn. In het Verdiepingsverdrag van begin 1995 is bovendien een artikel opgeno men dat er alvast mag worden gestu deerd op een verdieping tot onder meer 12,20 meter (40 voet). Nu wordt er gewerkt aan een verdieping van 10,36 meter (34 voet) naar 11,60 meter (38 voet), een diepte waarop schepen door Sheila van Doorsselaer SCHOONDIJKE - Het Innova tie Praktijkcentrum (IPC Plant) in Schoondijkc begint in no vember met het project Nieuw Werk voor Vrouwen H en een Te lewerkcentrum. De projecten zijn gericht het (om)scholen van vrouwen zodat zij meer kans maken op een baan. Via Nieuw Werk voor Vrouwen moeten plattelandsvrouwen voldoende kennis en vaardighe den vergaren om in aanmerking te komen voor een betaalde ad ministratieve baan. De cursus is opgezet omdat is gebleken dat met name herintredende vrou wen meestal niet meer de oplei ding en ervaring hebben om veel kans te maken op een baan. De opleiding is bedoeld voor werkzoekende Zeeuws-Vlaam- se vrouwen met een uitkering en een opleiding of werkervaring op MBO-niveau. Voor deze groep is vrijwel zeker een baan te vinden. De cursus bestaat uit vier onderdelen; 'empower ment', informatie en communi catietechnologie - met pc-ge- bruik en Internet -, kennis en vaardigheden - nieuwe spelling en bedrijfsadministratie - en sollicitatievaardigheden. De cursus duurt zeventig dagdelen en wordt vanaf maandag 2 no vember gegeVbn op maandag-, dinsdag- en woensdagochtend. Uitzendbureau Start in Oost burg en het Regionaal Bureau voor Arbeidsvoorziening (RBA) in Terneuzen wei-ven de cursis ten. Het uitzendbureau is ook verantwoordelijk voor het aan het werk zetten van de 'afgestu deerde' deelneemsters. Het Telewerkcentrum (TWC) is bedoeld voor dezelfde doel groep: daar worden de vrouwen opgeleid tot telemarlceteer of te lefoniste/receptioniste op loca tie of op afstand, Zelfstandig Twaalf vrouwen worden opge leid tot telemarketeer of telese- cretaresse. Tijdens de opleiding wordt fictief werk verricht en uit de deelneemsters worden een coördinatrice en een mid denkader gerecruteerd en opge leid, zodat het TWC na een jaar zelfstandig kan werken. Elk jaar worden 24 cursisten opge leiden stromen door naar struc tureel werk buiten of binnen het TWC op de IPC Plant. De scholing duurt twintig we ken en bestaat uit de drie modu les; informatie en communica tietechnologie - met waarin aandacht wordt besteed aan werken met een digitale tele fooncentrale -, kennis en vaar digheden - waarin onder meer effectief telefoneren - en werk ervaring/stage. Het TWC gaat open op maandag 30 november. Ook voor deze cursus kunnen belangstellenden zich melden bij uitzendbureau Start in Oost burg. In Lochem is al een Telewerkcentrum succesvol op gezet. Dit project is onlangs be kroond met de Nationale Toe- komstprijs. TERNEUZEN - Te lage doserin gen en niet lang genoeg volge houden antibiotica-kuren zijn er de oorzaak van dat in Zeeuws-Vlaanderen de pncu- mokokkenbacterie moeilijker is te bestrijden dan elders in Ne derland. Dat stelt longarts J. van den Bergh van het Ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen. Een deze zomer verricht onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksge zondheid en Milieu (RIVM) toonde aan dat in Nederland de pneumokokken - symptomen zijn veelvuldig hoesten met meekomend slijm, snel optre dende koorts en koude rillingen - goed zijn te bestrijden met pe nicilline, Van den Bergh onder streept dat. „Hier in Nederland, en dus ook in Zeeuws-Vlaande ren, hebben we een verant woord antiMoticabeleiden daar kunnen we best trots op zijn." Dat er in Zeeuws-Vlaanderen een resistente vorm van de bac terie is, ontkent de longarts niet. VandenBergh: „Hoe zuidelijker je komt, hoe anders het antibio- ticabeleid. Dat geldt al voor België." Door te lage doseringen en te vroeg stoppen met de kuur, raken de beestjes bestand (resis tent) tegen de medicijnen. Het bestrijden van resistente pneu mokokken is volgens de long arts veel moeilijker. Navraag bij een longarts verbonden aan het Academisch Ziekenhuis Maas tricht leert dat ook de provincie Zuid-Limburg de gevolgen van het Belgische antiobioticab0- leid merkt. Antwerpen altijd kunnen bereiken. De verwachting is dat een op de vijf containerschepen in het jaar 2015 een diepgang van zo'n twaalf meter zal hebben. Dat duurt nog wel eventjes, maar Delwaide weet dat hij geen tijd kan verspillen: een verdiepingsak koord kan verschrikkelijk lang op zich laten wachten. Om zijn wens kracht bij te zetten, be roept Delwaide zich op internationale verdragen uit het begin van de vorige eeuw. Met name op het Scheidingsver- drag waarmee Nederland en België in 1839 uiteengingen In dat verdrag en het bijgesloten Scheldetractaat heeft Nederland de zuiderburen een vrije doorvaart op de Westerschelde moe ten garanderen. En dat houdt volgens Delwaide in dat de Westerschelde ook in de toekomst moet worden aange past aan de ontwikkelingen in de zee scheepvaart. Dus ook aan de sterke schaalvergroting die momenteel in de containervaart aan de orde is. Vlamingen beroepen zich graag op die stokoude verdragen, waarvan de ont staansgeschiedenis veel verder terug gaat. Antwerpen krijgt nog altijd hartzeer bij de gedachte aan het jaar 1585, toen de stad in Spaanse handen viel en het onafhankelijke Nederland met plezier de Westerschelde afsloot tot de Fransen in 1795 Nederland ver overden. Zij gooiden de Westerschel de weer open. De internationale verdragen waar- analyse naar Delwaide verwijst, hebben rechtskracht gehouden. Ook al had natuurlijk niemand in 1839 verwacht dat er ruim 150 jaar later kolossale containerschepen op de Westerschel de zouden varen. En dat daarvoor elk jaar miljoenen kubieke meters bag- gerzand moeten worden verstouwd. Antwerpen lijkt zich nog steeds met recht op het Scheidingsverdrag en Scheldetractaat te kunnen beroepen. Het artikel in het Verdiepingsverdrag uit 1995 over een studie naar een vol gende verdieping is daarvan een be vestiging geweest. Met dat onderzoek is overigens nog niet begonnen. Die studie zal ook een milieu-effect rapport (mer) moeten omvatten, heeft voormalig minister van Verkeer en Waterstaat A Jorritsma in een toe lichting aan de Tweede Kamer laten weten. Voor de lopende verdiepings- werken is zo'n mer niet uitgevoerd. Delwaide weet dat Nederland hecht aan garanties voor milieu en veilig heid. Hij wil die ook geven, zoals Vlaanderen begin 1995 44 miljoen gulden beschikbaar stelde voor na- t uur herstel. Twee fracties in de Tweede Kamer, RPF en SGP, hebben inmiddels man moedig geroepen dat een verdere ver dieping van de Westerschelde zeer on wenselijk is. Natuur en milieu zullen er enorm onder lijden. Natuurherstel kan volgens hen geen soelaas bieden, met de discussie over ontpoldering nog vers in het geheugen. Of dat natuurherstel echt zo hard no dig is, moet Rijkswaterstaat Zeeland dan maar eens aantonen in een objec tief onderzoek dat niet is ingegeven door allerlei vooronderstellingen. Met de vogels aan de Westerschelde gaat het in elk geval niet zo slecht. En juris ten mogen zich alvast het hoofd bre ken over de vraag of die stokoude internationale verdragen heden ten dage nog zoveel geldingskracht heb ben, Want hoever wil Antwerpen nog gaan? In een grijs verleden, toen de technische mogelijkheden beperkter waren, hadden landinwaarts gelegen havens als Antwerpen voorhavens. Damme was dat van Brugge en later vervulde Sluis die functie. Zeebrugge en Vlissingen willen waarschijnlijk wel die rol op zich nemen voor Ant werpen. Delwaide heeft met zijn opi-oep de dis cussie heropend. Niet hij of de stad Antwerpen zijn echter aan zet, dat zijn de Vlaamse en de Nederlandse re gering. De oproep van Delwaide lijkt vooralsnog vooral bedoeld te zijn voor binnenlands gebruik. Het is ook niet de stad Antwerpen die een verdieping moet betalen. De rekening is voor het Vlaamse gewest. De baggervaartuigen die de Westerscheldeop dit moment uitdiepen,moeten dat na 2001 nog maar eens extra doen, vind de Antwerpse havenschapen Delwaide. foto Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15