Soderbergh krabbelt uit diep dal Monic Hendrickx speelt met de verbeelding PZC kunst cultuur 24r Out of Sight wordt nieuwe succesfilm Allen als werkmier vrijdag 16 oktober 1998 Vanaf nu kan het alleen maar bergafwaarts gaan: regisseur Steven Soderbergh zei het in 1989 toen hij de Gouden Palm van Cannes in ontvangst nam voor zijn debuutfilm 'Sex, Lies and Videotape'. De jonge cineast kreeg nog gelijk ook. De waardering voor zijn volgende films - 'Kafka' en 'King of The Hill' - verliep langs een dalende curve. Vervolgens kwamen 'The Underneath', 'Schizopolis' en 'Gray's Anatomy' niet eens aan fatsoenlijke distributie toe. Nu met Out of Sight is de 'loner' uit Louisiana terug uit het dal. George Clooney en Jennif er Lo pez spelen de hoofdrollen in deze sappige verfilming van El- more Leonards gelijknamige mis daadroman. Tijdens het Festival van Venetië, waar de film buiten, de competitie werd vertoond, rea geerden zowel publiek als critici zeer enthousiast. De thans 35-ja- rige Soderbergh is daar blij mee maar beweert allerminst te heb ben geleden gedurende de tien j aar dat het hem minder voor de wind leek te gaan. Wat ik toen in Cannes zei, dat was oprecht gemeend. Zulke algemene lof en zo'n grote eer als het winnen van de Gouden Palm, daar kon ik me slecht van voorstellen dat zo iets me nog eens kon overkomen. Een terugslag was onvermijdelijk. Speciaal mijn tweede film, 'Kaf ka'werd harder door de critici aangepakt dan gebeurd zou zijn als ik geen Gouden Palm-winnaar was geweest. Daar was ik dus op voorbereid. Het kon me niet veel schelen. Het was in zekere zin zelfs bevrijdend, want ik wilde gewoon films blijven maken op de manier die mij plezier verschaft, zonder de verplichting telkens tegemoet te moeten komen aan de verwach tingen van anderen." Soderbergh heeft Out Of Sight kunnen maken voor een grote stu dio. Dat vond hij buitengewoon prettig, voor de verandering. „Ik had net twee films achter de rug met een extreem laag budget van rond de 300.000 dollar. Ik had daar met groot plezier aan gewerkt. Het was razend moeilijk om ze te ma ken en nog meer om ze te verkopen en gedistribueerd te krijgen. Toen zich vervolgens Out of Sight aan diende, vond ik het heerlijk om eens de machinerie van een grote studio achter me te hebben en ze ker te weten dat de film ook uit zou komen en zelfs wannéér hij in pre mière zou komen. Ik heb hem ove rigens niet cadeau gekregen. Uni versal had het project ontwikkeld en stuurde me het script met de vraag of ik er iets in zag. Dat was beslist het geval. Maar er waren ook andere regisseurs in de race." „Ik heb auditie moeten doen. Dat hield een gesprek in met George Clooney en de producenten. Ik moest uitleggen hoe ik deze film zou aanpakken. Ik had daar geen probleem mee. Ik dacht simpel: als ik ze van mijn visie kan overtui gen, dan is dat prachtig. En als ze het niet met me eens zijn, dan heb ben ze gelijk als ze een ander aan nemen voor de klus. Voor hen was het moeilijker, want zij moesten een knoop doorhakken. Zij moes ten een persoon inhuren die ver volgens de film van hen zou weg nemen." Omkering In Out of Sight speelt Clooney een gentleman bankrover die een keer te veel de gevangenis is inge draaid. Na een geslaagde uitbraak waarbij hij wordt opgewacht door Filmregisseur Steven Soderbergh, een loner uit Louisiana. Steven Soderbergh (links) met George Cloony op de set van Out of Sight. spitsbroeder Ving Rhames, springt door dom toeval Jennifer Lopez tevoorschijn als ambitieuze FBI-agente. Ze zal samen met Clooney belanden in de kofferbak van de vluchtauto, waar de basis wordt gelegd voor tedere gevoe lens. Die vox-men later voor haar een extra reden om Clooney weer op te sporen. Soderbergh: „Het kax-akter dat Jennifer Lopez speelt is interes sant omdat het de rol is die meestal wordt toebedacht aan mannen. In de finale schiet zij Clooney neer en wandelt weg. Dat is wat je door gaans alleen mannen ziet doen. George is het personage dat zich laat leiden door zijn gevoel, ook al beseft hij dat hij zo zichzelf in ge vaar bi-engt. Dergelijk gedrag blijft in Amerikaanse films meest al voorbehouden aan heldinnen. Die omkering sprak me aan in het boek. Overigens vind ik dat Jenni fer de juiste combinatie heeft van hardheid en vrouwelijkheid. Ik wilde vermijden dat ze een stripfi guur zou worden." Flash-backs „De enige ingrijpende verande ring die ik heb gemaakt betrof de tijdsstructuurvande film. Alle ge beurtenissen in het oorspronkelij ke script voltrokken zich chrono logisch. Er zaten dus nog geen flash backs in. Scenarist Scott Frank en ik hadden allebei het ge voel dat het beter zou zijn als we het verhaal zouden vertellen op een niet-lineaire manier. Ook al riskeerden we dat dan in het begin het publiek meer tijd nodig zou hebben om zich te oriënteren, we meenden toch dat het vrucht zou af weipen in het laatste stuk van de film." „Er zijn ook een paar veranderin- gen doorgevoerd die moesten hel pen om er meer cinema van te ma ken. In het boek is er nergens een ontmoeting tussen de personages van Clooney en Albert Brooks en hetzelfde geldt voor de personages van Clooney en Don Cheadle. Ik vond het nodig om de verschillen de lijnen van het verhaal nauwer met elkaar te vervlechten. Scott begreep dat. Omdat hij eerder ge werkt heeft met materiaal van El- more Leonard, wist hij diens ka rakteristieke toon te treffen zelfs in scènes die nieuw werden ont worpen, zoals de confrontatie in de gevangenisbibliotheek. Dat is uiteindelijk mijn favoriete scène in de film geworden. Soderbergh is nauwelijks te stui ten in zijn lofzang op George Clooney: „Hij bezit kwaliteiten die hem in Amerika uniek maken. Hij is geen jongen maar een man en met de degelijke klassieke uit straling van een ouderwetse ster. Hij heeft zowel iets van Gaxy Grant als van Steve McQueen. Daarmee is hij in zijn leeftijdsca tegorie een klasse apart. Want er bestaat nog wel een generatie van echte ster-acteurs maar die zijn al lemaal tien jaar ouder dan George. Hij is bovendien fantastisch om mee samen te werken." American football Geen wonder dus dat deze regis seur binnenkort opnieuw een film gaat maken met Clooney in de hoofdrol: 'Leather Heads'. „Over de beginperiode van het American football, in 1925. Een periode waarin de sport op sterven na dood leek en veranderingen nodig waren ten einde te kunnen overle ven. Het is op feiten gebaseerd. Voor ik 'Leather Heads'ga maken, doe ik eerst nog een 'onafhankelij ke' productie, 'The Limey', met Terence Stamp. Over een Engels man die om de haverklap in ge vangenissen heeft gezeten en die naar Los Angeles komt omdat daar zijn dochter - die hij in jaren niet had gezien - blijkt te zijn ver moord. Ik spring dus ongeremd heen en weer tussen 'indepen dents' en studio-films. Voor som migen is dat slecht te begrijpen omdat ze een strenge scheidslijn trekken tussen het een en het an der. Ik vind dat een kunstmatig onderscheid, net zo belachelijk als twee kale kerels die ruzie maken om een ijsje. Ik maak alleen onder scheid tussen goede en slechte films." Soderbergh is overigens dë enige Amerikaanse regisseur die twee keer - in 'Kafka' en 'King of the Hill' - werkte met Jeroen Krabbé. Hij ziet uit naar een derde gele genheid om onze landgenoot te re gisseren: „We hebben het er al over gehad zelfs. Maar ik heb de voor waarde gesteld dat hij een vrou wenrol zal spelen. En Jeroen zegt dat hij daarmee akkoord gaat." Pieter van Lierop Out of Sight gaat eind deze maand in Nederlandse première. Bij het binnenkomen van het theatercafé van de Gigant in Apeldoorn kort na de voorstel ling van Ochtendkroniek wordt Monic Hendrickx door een ui terst verzorgd uitziende dame ge complimenteerd voor haar ver tolking in dit stuk. „Ik ben er diep door ontroerd en ik heb van uw spel intens genoten. Mijn oprech te waardering", zegt ze, duidelijk verstaanbaar voor menigeen in het drukke etablissement. Monic Hendrickx voelt zich er door overrompeld en enigszins in ver legenheid gebracht, maar haar gezicht straalt van voldoening. Helemaal overstelpt met loftui tingen en gelukwensende kusjes wei'dze op 2 oktober jongstleden. Toen verwierf ze op het Neder lands Filmfestival in Utrecht het Gouden Kalf voor de Beste Actri ce voor de titelrol in De Poolse Bruid. Opmerkelijk was haar be sluit om niet bij de officiële uit reiking aanwezig te zijn. Op dat bewuste gala moest ze in Kampen spelen in Ochtendkroniek. Ze vond dat ze het niet kon maken om die voorstelling af te gelasten. Uit verbondenheid met de mede spel ers bij De Federatie, waar het gevoel van saamhorigheid zon der meer groter is dan bij menig ander gezelschap. En uit plichts- I besef ten aanzien van de toe schouwers. Het was een moeilijke beslissing, die ze nog onverminderd als de juiste beschouwt. Eerlijkheids halve voegt ze er aan toe: „Maar- toen ik daags daarna de foto's van Karin Traïdia bij de prijsuitrei king in de krant zag, moest ik even slikken. Als regisseur van De Poolse Bruid heeft hij even eens een Gouden Kalf gekregen. Ik heb op dat moment dolgraag die vreugde met hem willen de len. En met iedereen die aan de film meewerkte." Na afloop van die voorstelling van Ochtendkroniek is ze met ge zwinde spoed naar Utrecht afge reisd om de rest van de feest avond bij te wonen. Monic Hend rickx heeft al eerder in speel films, zoals 'Aletta Jacobs' en 'All Stars' en in tv-produkties, waar onder 'Kim', gestaan, maar zelfs na dat Gouden Kalf waant ze zich allerminst een ster. Met haar 31 jaar heeft ze veel weg van een nog meisjesachtige jonge vrouw, spontaan in haar gedra gingen en goedlachs. „Ik vind het wel een grote eer dat Gouden Kalf. Het is toch een beetje de Oscar van Nederland. Het is ook een mooie film en een mooie rol. Ik dacht dat Annet Malherbe die prijs zou krijgen, omdat ze al meer goede filmrol len heeft gespeeld. Ik geloofde het pas, toen ik dat beeldje in mijn hand had. Nee, het is niet van echt goud. Ik heb het thuis op een ereplaats staan", bekent ze met gepaste trots. De Poolse Bruid is met weinig geld gemaakt en aan het Maas trichtse gezelschap De Federatie is dit jaar pas voor het eerst een structurele tweejarige subsidie van het Fonds voor de Podium kunsten toebedeeld. Al krijgt ze daarnaast als free-lancer vol doende aanbiedingen, een heuse vetpot is het nog steeds niet. Wel veel roem, maar weinig centen dus. Ze haalt haar schouders op, alsof het haar niet zoveel kan schelen. Vervolgens, een tikkeltje uitdagend: „Ik ben ook op een festival in Zwitserland genomi neerd voor De Poolse Bruid. Voor de beste actrice 1998 in de cate gorie jonge acteurs. Dat is wél een geldprijs. Daar ga ik op 25 en 26 oktober naar toe." Doodsangst In De Poolse Bruid speelt ze de Poolse vrouw Anna. Eenmaal naar ons land gel okt, wordt ze ge dwongen te hoereren. Na in el kaar geslagen en verkracht te zijn, vlucht ze in doodsangst. Ze zoekt en vindt bescherming bij een zwijgzame Groningse boer. In Ochtendkroniek is Monic Hendrickx een getrouwde vrouw Monic Hendrickx, in het decor van het toneelstuk Ochtendkroniek: „Ik ben nu volkomen verknocht aan het medium film." foto Vincent Boon met een ziekelijk verlangen naar een kind. Tijdens een bootreisje op de Rijn glijdt ze van de trap af, met als gevolg dat ze haar onge boren vrucht verliest. Tussen haar en haar echtgenoot wordt het nooit meer goed. Ook bij de andere familieleden die ter vie ring van het veertigjarig huwe lijksfeest van de ouders deze cruise ondernemen, blijft het tobben met hun gemoedsrust. Al lemaal weten ze nauwelijks raad met de teleurstellingen in hun be staan. Van enig feestvreugde is zodoende bitter weinig te mer ken. Desondanks valt er in de door Peer Wittenbols geschreven en door Rob Ligthert geregisseer de tragi-komedie veel te lachen om de absurde situaties en dialo gen. Ochtendkroniek is zo suc cesvol dat De Federatie het stuk dit seizoen enkele malen door speelt. Voor Monic Hendrickx betekent het wel twee tragische rollen ach ter elkaar, waarin ze excelleert. Liggen zulke rollen haar beter dan bijvoorbeeld komische? „Al leen amusement, dat vind ik te weinig. Een stuk moet ergens over gaan. Het leven heeft im mers een flinke dosis tragiek in zich. Maar zowel Dë Poolse Bruid als Ochtendkroniek heeft zijn humoristische momenten. Die dubbelheid is heerlijk om te spelen." Verbeelding De problematieken van haar per sonages neemt ze niet mee naar huis. „Dan zou ik het psychisch niet vol kunnen houden. Tijdens het spelen gebruik ik wel emoties die van mezelf zijn, maar het is niet zo dat wanneer ik moet hui len op het toneel, ik dan aan mijn dode hondje of iets dergelijks denk. Bij mij komt altijd de ver beelding om de hoek kijken. Dat vind ik juist het leuke van toneel spelen." Het had niet veel gescheeld of er is aan Monic Hendrickx een ta lentvolle actrice verloren gegaan. „Ik heb op de toneelschool in Maastricht propedeuse gedaan. 1 Na een jaar werd ik afgewezen, i! Het was allemaal niet theatraal 1 genoeg en te klein wat ik deed. I Toen dacht ik: nooit meer toneel! Ik ging een oriëntatiecursus S dansexpressie volgen. Daar i moest je de hele tijd je mond j dichthouden, en dat is dus hele- maal niks voor mijlacht ze har- j| telijk. „Op een gegeven moment J ben ik weer gaan spelen in een theaterstuk van iemand die op de J regieschool ging afstuderen. Al- doende kwam de zin in spelen j weer terug en daarom ben ik naar ji de toneelschool in Eindhoven ge- gaan." Oogopslag Ze begon in 1991 bij Stella in Den Haag in 'Seppan', een muziek- I theaterstuk voor kinderen. Ge- jj volgd door onder meer gastrollen bij Toneelgroep Amsterdam en Het Groene Balkon, Sinds 1993 I maakt ze deel uit van De Federa- tie. Daarnaast is ze free-lancer gebleven, want De Federatie j brengt één tot hooguit twee stuk- ken per jaar uit, waarmee door het hele land wordt gereisd. Om 1 die reden is ze in Amsterdam blij - I ven wonen en is ze niet naar de vestigingsplaats Maastricht ver- ij huisd. Plannen heeft Monic Hendrickx j te over: „Ik ga een voorstelling 5 maken met mijn vriendin Claire i Leenaers, bij het Produktiehuis in Tilburg. Pieter Verhoeff heeft i me gevraagd voor een tv-fjlm. Ik ji zou dolgraag meer in films willen 3 spelen. Je kunt zo gedetailleerd i werken in films. Elke oogopslag bijvoorbeeld betekent wel iets. En dan die hele entourage erom heen. Prachtig!" Max Smith .De Federatie speelt Ochtendkroniek onder meer in De Kunstmin Dor- S drecht (23 oktober), De Kring in Roo- J sendaal (27 oktober) en het Chassé- theater in Breda (28 oktober). Animatiefilms met insec ten, dat is waarvan Hol lywood hoge verwachtingen koestert. De begin deze i maand uitgebrachte Antz nestelde zich met een op brengst van bijna 17 miljoen dollar meteen op de lijst van best bezochte films. Volgens de eerste berichten is het animatiewerk zo fabuleus dat 'Toy Story' al weer een achterhaald station is ge worden. Het verhaal wordt geprezen als zeer onderhou dend en geestig. Maar het leukst schijnt te zijn zoals de mieren werden voorzien van stemmen die afkomstig zijn van beroemdheden. Woody Allen leende zijn neurotische dictie en karak ter aan werkmier Z-419 5 die ontsnapt uit een Orwell- achtig werkkamp waar hij veel te hard moet werken. Hij gaat op zoek naar een paradijs dat Insectopia zou heten en stuit op het vrees wekkend fascistische leger van een generaal met het ge luid van Gene Hackman. Sharon Stone is een mieren prinses, Anne Bancroft is koningin, Sylvester Stallo ne een krachtpatser met een hart van goud en Christop- I her Walken een krachtpat ser met iets minder edele in borst. Antz is afkomstig van Ste ven Spielbergs maatschap pij DreamWorks dat de race heeft gewonnen van een soortgelijke film van Disney-maatschappij Bue- na Vista. Die komt in no vember met 'A Bug's Life', waarin eveneens een mier 1 aan het zwerven slaat en uit- I eindelijk de redding be- I werkstelligt van de kolonie I die hij had ontvlucht. Het I gevaar is hier afkomstig van I vijandige sprinkhanen. Het I script is ontleend aan het J verhaal van Kurosawa's s 'The Seven Samourai', maar I in Amerika beter bekend via I de western-remake 'The Magnificent Seven'. De stemmen werden gebruikt van onder meer David Foley, Kevin Spacey, Madeline Kahn en Roddy McDowell. Frankenstein Ook maatschappij Uni versal waagt zich aan een grootschalige animatiefilm. Het wordt een Franken- stein-film onder regie van Dave Carson en Brent Mad- dock die innig gaan samen werken met de onderneming Industrial Light and Magic van George Lucas. Voorlo pige werktitel: Franken stein and the Wolfman. Pas in de zomer van 2000 wordt deze griezelfilm losgelaten I op een publiek van alle leef- tijden. Zeker is dat het gete- I kende Frankenstein-mon ster weer net als vroeger een opvallend plat schedeldak zal krijgen en dus niet zal lij - ken op Robert de Niro, die, onder regie van Kenneth Branagh, als laatste in de monsterrol was waargeno men. James Bond Een week lang heeft het ge rucht de ronde gedaan dat Sharon Stone was aange zocht om de rol te spelen van een boosaardig genie in de negentiende James Bond film. Daarin wordt een ter roristische aanslag beraamd op het reusachtige sportsta dion The Millennium Dome in Greenwich, tijdens een reusachtig feest op oudjaar 1 1999. De productiemaat schappij heeft inmiddels ie dere betrokkenheid van de Basic Instinct-actrice ont kend. Maar de voorbereidingen voor een nieuwe Bond-film die volgend jaar november in wereldpremière moet worden gebracht, zijn wel degelijk in volle gang. In de Londense Pinewood stu dio's wordt al druk gewerkt aan de constructie van vier enorme sets. De schrijvers Neal Purvis en Robert Wade (ze maakten naam met het script van de misdaadfilm Let Him Have It) zijn bezig een draaiboek te voltooien voor de film. Pierce Brosnan dient zijn contract met zijn derde Bondfilm uit, waarna de on derhandelingen voor de hoofdrol ten behoeve, van zijn eventueel vierde 007- avontuur weer volledig open liggen. De website van het filmtijdschrift Empire weet te melden dat de Britse komiek Robbie Coltrane, die een Russische maffia baas speelde in Golden Eye, dit keer wederom van de partij zal zijn. Zeker is dat componist Da vid Arnold opnieuw voor al le muziek verantwoordelijk is en dat de regie in handen komt van Michael Apted. Deze Brit heeft bekendheid als regisseur van psycholo gische drama's (Agatha, Co- al Miner's Daughter) en kleinschalige thrillers. Pieter van Lierop

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 24