Soderbergh
krabbelt
uit diep dal
Monic Hendrickx speelt met de verbeelding
PZC
kunst cultuur
24r
Out of Sight
wordt nieuwe
succesfilm
Allen als
werkmier
vrijdag 16 oktober 1998
Vanaf nu kan het alleen maar bergafwaarts gaan: regisseur Steven
Soderbergh zei het in 1989 toen hij de Gouden Palm van Cannes in
ontvangst nam voor zijn debuutfilm 'Sex, Lies and Videotape'. De
jonge cineast kreeg nog gelijk ook. De waardering voor zijn volgende
films - 'Kafka' en 'King of The Hill' - verliep langs een dalende curve.
Vervolgens kwamen 'The Underneath', 'Schizopolis' en 'Gray's
Anatomy' niet eens aan fatsoenlijke distributie toe. Nu met Out of
Sight is de 'loner' uit Louisiana terug uit het dal.
George Clooney en Jennif er Lo
pez spelen de hoofdrollen in
deze sappige verfilming van El-
more Leonards gelijknamige mis
daadroman. Tijdens het Festival
van Venetië, waar de film buiten,
de competitie werd vertoond, rea
geerden zowel publiek als critici
zeer enthousiast. De thans 35-ja-
rige Soderbergh is daar blij mee
maar beweert allerminst te heb
ben geleden gedurende de tien j aar
dat het hem minder voor de wind
leek te gaan.
Wat ik toen in Cannes zei, dat was
oprecht gemeend. Zulke algemene
lof en zo'n grote eer als het winnen
van de Gouden Palm, daar kon ik
me slecht van voorstellen dat zo
iets me nog eens kon overkomen.
Een terugslag was onvermijdelijk.
Speciaal mijn tweede film, 'Kaf
ka'werd harder door de critici
aangepakt dan gebeurd zou zijn
als ik geen Gouden Palm-winnaar
was geweest. Daar was ik dus op
voorbereid. Het kon me niet veel
schelen. Het was in zekere zin zelfs
bevrijdend, want ik wilde gewoon
films blijven maken op de manier
die mij plezier verschaft, zonder
de verplichting telkens tegemoet
te moeten komen aan de verwach
tingen van anderen."
Soderbergh heeft Out Of Sight
kunnen maken voor een grote stu
dio. Dat vond hij buitengewoon
prettig, voor de verandering. „Ik
had net twee films achter de rug
met een extreem laag budget van
rond de 300.000 dollar. Ik had daar
met groot plezier aan gewerkt. Het
was razend moeilijk om ze te ma
ken en nog meer om ze te verkopen
en gedistribueerd te krijgen. Toen
zich vervolgens Out of Sight aan
diende, vond ik het heerlijk om
eens de machinerie van een grote
studio achter me te hebben en ze
ker te weten dat de film ook uit zou
komen en zelfs wannéér hij in pre
mière zou komen. Ik heb hem ove
rigens niet cadeau gekregen. Uni
versal had het project ontwikkeld
en stuurde me het script met de
vraag of ik er iets in zag. Dat was
beslist het geval. Maar er waren
ook andere regisseurs in de race."
„Ik heb auditie moeten doen. Dat
hield een gesprek in met George
Clooney en de producenten. Ik
moest uitleggen hoe ik deze film
zou aanpakken. Ik had daar geen
probleem mee. Ik dacht simpel: als
ik ze van mijn visie kan overtui
gen, dan is dat prachtig. En als ze
het niet met me eens zijn, dan heb
ben ze gelijk als ze een ander aan
nemen voor de klus. Voor hen was
het moeilijker, want zij moesten
een knoop doorhakken. Zij moes
ten een persoon inhuren die ver
volgens de film van hen zou weg
nemen."
Omkering
In Out of Sight speelt Clooney een
gentleman bankrover die een keer
te veel de gevangenis is inge
draaid. Na een geslaagde uitbraak
waarbij hij wordt opgewacht door
Filmregisseur Steven
Soderbergh, een loner uit
Louisiana.
Steven Soderbergh (links) met
George Cloony op de set van
Out of Sight.
spitsbroeder Ving Rhames,
springt door dom toeval Jennifer
Lopez tevoorschijn als ambitieuze
FBI-agente. Ze zal samen met
Clooney belanden in de kofferbak
van de vluchtauto, waar de basis
wordt gelegd voor tedere gevoe
lens. Die vox-men later voor haar
een extra reden om Clooney weer
op te sporen.
Soderbergh: „Het kax-akter dat
Jennifer Lopez speelt is interes
sant omdat het de rol is die meestal
wordt toebedacht aan mannen. In
de finale schiet zij Clooney neer en
wandelt weg. Dat is wat je door
gaans alleen mannen ziet doen.
George is het personage dat zich
laat leiden door zijn gevoel, ook al
beseft hij dat hij zo zichzelf in ge
vaar bi-engt. Dergelijk gedrag
blijft in Amerikaanse films meest
al voorbehouden aan heldinnen.
Die omkering sprak me aan in het
boek. Overigens vind ik dat Jenni
fer de juiste combinatie heeft van
hardheid en vrouwelijkheid. Ik
wilde vermijden dat ze een stripfi
guur zou worden."
Flash-backs
„De enige ingrijpende verande
ring die ik heb gemaakt betrof de
tijdsstructuurvande film. Alle ge
beurtenissen in het oorspronkelij
ke script voltrokken zich chrono
logisch. Er zaten dus nog geen
flash backs in. Scenarist Scott
Frank en ik hadden allebei het ge
voel dat het beter zou zijn als we
het verhaal zouden vertellen op
een niet-lineaire manier. Ook al
riskeerden we dat dan in het begin
het publiek meer tijd nodig zou
hebben om zich te oriënteren, we
meenden toch dat het vrucht zou
af weipen in het laatste stuk van de
film."
„Er zijn ook een paar veranderin-
gen doorgevoerd die moesten hel
pen om er meer cinema van te ma
ken. In het boek is er nergens een
ontmoeting tussen de personages
van Clooney en Albert Brooks en
hetzelfde geldt voor de personages
van Clooney en Don Cheadle. Ik
vond het nodig om de verschillen
de lijnen van het verhaal nauwer
met elkaar te vervlechten. Scott
begreep dat. Omdat hij eerder ge
werkt heeft met materiaal van El-
more Leonard, wist hij diens ka
rakteristieke toon te treffen zelfs
in scènes die nieuw werden ont
worpen, zoals de confrontatie in
de gevangenisbibliotheek. Dat is
uiteindelijk mijn favoriete scène
in de film geworden.
Soderbergh is nauwelijks te stui
ten in zijn lofzang op George
Clooney: „Hij bezit kwaliteiten
die hem in Amerika uniek maken.
Hij is geen jongen maar een man
en met de degelijke klassieke uit
straling van een ouderwetse ster.
Hij heeft zowel iets van Gaxy
Grant als van Steve McQueen.
Daarmee is hij in zijn leeftijdsca
tegorie een klasse apart. Want er
bestaat nog wel een generatie van
echte ster-acteurs maar die zijn al
lemaal tien jaar ouder dan George.
Hij is bovendien fantastisch om
mee samen te werken."
American football
Geen wonder dus dat deze regis
seur binnenkort opnieuw een film
gaat maken met Clooney in de
hoofdrol: 'Leather Heads'. „Over
de beginperiode van het American
football, in 1925. Een periode
waarin de sport op sterven na
dood leek en veranderingen nodig
waren ten einde te kunnen overle
ven. Het is op feiten gebaseerd.
Voor ik 'Leather Heads'ga maken,
doe ik eerst nog een 'onafhankelij
ke' productie, 'The Limey', met
Terence Stamp. Over een Engels
man die om de haverklap in ge
vangenissen heeft gezeten en die
naar Los Angeles komt omdat
daar zijn dochter - die hij in jaren
niet had gezien - blijkt te zijn ver
moord. Ik spring dus ongeremd
heen en weer tussen 'indepen
dents' en studio-films. Voor som
migen is dat slecht te begrijpen
omdat ze een strenge scheidslijn
trekken tussen het een en het an
der. Ik vind dat een kunstmatig
onderscheid, net zo belachelijk als
twee kale kerels die ruzie maken
om een ijsje. Ik maak alleen onder
scheid tussen goede en slechte
films."
Soderbergh is overigens dë enige
Amerikaanse regisseur die twee
keer - in 'Kafka' en 'King of the
Hill' - werkte met Jeroen Krabbé.
Hij ziet uit naar een derde gele
genheid om onze landgenoot te re
gisseren: „We hebben het er al over
gehad zelfs. Maar ik heb de voor
waarde gesteld dat hij een vrou
wenrol zal spelen. En Jeroen zegt
dat hij daarmee akkoord gaat."
Pieter van Lierop
Out of Sight gaat eind deze maand in
Nederlandse première.
Bij het binnenkomen van het
theatercafé van de Gigant in
Apeldoorn kort na de voorstel
ling van Ochtendkroniek wordt
Monic Hendrickx door een ui
terst verzorgd uitziende dame ge
complimenteerd voor haar ver
tolking in dit stuk. „Ik ben er diep
door ontroerd en ik heb van uw
spel intens genoten. Mijn oprech
te waardering", zegt ze, duidelijk
verstaanbaar voor menigeen in
het drukke etablissement. Monic
Hendrickx voelt zich er door
overrompeld en enigszins in ver
legenheid gebracht, maar haar
gezicht straalt van voldoening.
Helemaal overstelpt met loftui
tingen en gelukwensende kusjes
wei'dze op 2 oktober jongstleden.
Toen verwierf ze op het Neder
lands Filmfestival in Utrecht het
Gouden Kalf voor de Beste Actri
ce voor de titelrol in De Poolse
Bruid. Opmerkelijk was haar be
sluit om niet bij de officiële uit
reiking aanwezig te zijn. Op dat
bewuste gala moest ze in Kampen
spelen in Ochtendkroniek. Ze
vond dat ze het niet kon maken
om die voorstelling af te gelasten.
Uit verbondenheid met de mede
spel ers bij De Federatie, waar het
gevoel van saamhorigheid zon
der meer groter is dan bij menig
ander gezelschap. En uit plichts-
I besef ten aanzien van de toe
schouwers.
Het was een moeilijke beslissing,
die ze nog onverminderd als de
juiste beschouwt. Eerlijkheids
halve voegt ze er aan toe: „Maar-
toen ik daags daarna de foto's van
Karin Traïdia bij de prijsuitrei
king in de krant zag, moest ik
even slikken. Als regisseur van
De Poolse Bruid heeft hij even
eens een Gouden Kalf gekregen.
Ik heb op dat moment dolgraag
die vreugde met hem willen de
len. En met iedereen die aan de
film meewerkte."
Na afloop van die voorstelling
van Ochtendkroniek is ze met ge
zwinde spoed naar Utrecht afge
reisd om de rest van de feest
avond bij te wonen. Monic Hend
rickx heeft al eerder in speel
films, zoals 'Aletta Jacobs' en 'All
Stars' en in tv-produkties, waar
onder 'Kim', gestaan, maar zelfs
na dat Gouden Kalf waant ze zich
allerminst een ster.
Met haar 31 jaar heeft ze veel weg
van een nog meisjesachtige jonge
vrouw, spontaan in haar gedra
gingen en goedlachs.
„Ik vind het wel een grote eer dat
Gouden Kalf. Het is toch een
beetje de Oscar van Nederland.
Het is ook een mooie film en een
mooie rol. Ik dacht dat Annet
Malherbe die prijs zou krijgen,
omdat ze al meer goede filmrol
len heeft gespeeld. Ik geloofde
het pas, toen ik dat beeldje in
mijn hand had. Nee, het is niet
van echt goud. Ik heb het thuis op
een ereplaats staan", bekent ze
met gepaste trots.
De Poolse Bruid is met weinig
geld gemaakt en aan het Maas
trichtse gezelschap De Federatie
is dit jaar pas voor het eerst een
structurele tweejarige subsidie
van het Fonds voor de Podium
kunsten toebedeeld. Al krijgt ze
daarnaast als free-lancer vol
doende aanbiedingen, een heuse
vetpot is het nog steeds niet. Wel
veel roem, maar weinig centen
dus. Ze haalt haar schouders op,
alsof het haar niet zoveel kan
schelen. Vervolgens, een tikkeltje
uitdagend: „Ik ben ook op een
festival in Zwitserland genomi
neerd voor De Poolse Bruid. Voor
de beste actrice 1998 in de cate
gorie jonge acteurs. Dat is wél een
geldprijs. Daar ga ik op 25 en 26
oktober naar toe."
Doodsangst
In De Poolse Bruid speelt ze de
Poolse vrouw Anna. Eenmaal
naar ons land gel okt, wordt ze ge
dwongen te hoereren. Na in el
kaar geslagen en verkracht te
zijn, vlucht ze in doodsangst. Ze
zoekt en vindt bescherming bij
een zwijgzame Groningse boer.
In Ochtendkroniek is Monic
Hendrickx een getrouwde vrouw
Monic Hendrickx, in het decor van het toneelstuk Ochtendkroniek:
„Ik ben nu volkomen verknocht aan het medium film."
foto Vincent Boon
met een ziekelijk verlangen naar
een kind. Tijdens een bootreisje
op de Rijn glijdt ze van de trap af,
met als gevolg dat ze haar onge
boren vrucht verliest. Tussen
haar en haar echtgenoot wordt
het nooit meer goed. Ook bij de
andere familieleden die ter vie
ring van het veertigjarig huwe
lijksfeest van de ouders deze
cruise ondernemen, blijft het
tobben met hun gemoedsrust. Al
lemaal weten ze nauwelijks raad
met de teleurstellingen in hun be
staan. Van enig feestvreugde is
zodoende bitter weinig te mer
ken. Desondanks valt er in de
door Peer Wittenbols geschreven
en door Rob Ligthert geregisseer
de tragi-komedie veel te lachen
om de absurde situaties en dialo
gen. Ochtendkroniek is zo suc
cesvol dat De Federatie het stuk
dit seizoen enkele malen door
speelt.
Voor Monic Hendrickx betekent
het wel twee tragische rollen ach
ter elkaar, waarin ze excelleert.
Liggen zulke rollen haar beter
dan bijvoorbeeld komische? „Al
leen amusement, dat vind ik te
weinig. Een stuk moet ergens
over gaan. Het leven heeft im
mers een flinke dosis tragiek in
zich. Maar zowel Dë Poolse
Bruid als Ochtendkroniek heeft
zijn humoristische momenten.
Die dubbelheid is heerlijk om te
spelen."
Verbeelding
De problematieken van haar per
sonages neemt ze niet mee naar
huis. „Dan zou ik het psychisch
niet vol kunnen houden. Tijdens
het spelen gebruik ik wel emoties
die van mezelf zijn, maar het is
niet zo dat wanneer ik moet hui
len op het toneel, ik dan aan mijn
dode hondje of iets dergelijks
denk. Bij mij komt altijd de ver
beelding om de hoek kijken. Dat
vind ik juist het leuke van toneel
spelen."
Het had niet veel gescheeld of er
is aan Monic Hendrickx een ta
lentvolle actrice verloren gegaan.
„Ik heb op de toneelschool in
Maastricht propedeuse gedaan. 1
Na een jaar werd ik afgewezen, i!
Het was allemaal niet theatraal 1
genoeg en te klein wat ik deed. I
Toen dacht ik: nooit meer toneel!
Ik ging een oriëntatiecursus S
dansexpressie volgen. Daar i
moest je de hele tijd je mond j
dichthouden, en dat is dus hele-
maal niks voor mijlacht ze har- j|
telijk. „Op een gegeven moment J
ben ik weer gaan spelen in een
theaterstuk van iemand die op de J
regieschool ging afstuderen. Al-
doende kwam de zin in spelen j
weer terug en daarom ben ik naar ji
de toneelschool in Eindhoven ge-
gaan."
Oogopslag
Ze begon in 1991 bij Stella in Den
Haag in 'Seppan', een muziek- I
theaterstuk voor kinderen. Ge- jj
volgd door onder meer gastrollen
bij Toneelgroep Amsterdam en
Het Groene Balkon, Sinds 1993 I
maakt ze deel uit van De Federa-
tie. Daarnaast is ze free-lancer
gebleven, want De Federatie j
brengt één tot hooguit twee stuk-
ken per jaar uit, waarmee door
het hele land wordt gereisd. Om 1
die reden is ze in Amsterdam blij - I
ven wonen en is ze niet naar de
vestigingsplaats Maastricht ver- ij
huisd.
Plannen heeft Monic Hendrickx j
te over: „Ik ga een voorstelling 5
maken met mijn vriendin Claire i
Leenaers, bij het Produktiehuis
in Tilburg. Pieter Verhoeff heeft i
me gevraagd voor een tv-fjlm. Ik ji
zou dolgraag meer in films willen 3
spelen. Je kunt zo gedetailleerd i
werken in films. Elke oogopslag
bijvoorbeeld betekent wel iets.
En dan die hele entourage erom
heen. Prachtig!"
Max Smith
.De Federatie speelt Ochtendkroniek
onder meer in De Kunstmin Dor- S
drecht (23 oktober), De Kring in Roo- J
sendaal (27 oktober) en het Chassé-
theater in Breda (28 oktober).
Animatiefilms met insec
ten, dat is waarvan Hol
lywood hoge verwachtingen
koestert. De begin deze
i maand uitgebrachte Antz
nestelde zich met een op
brengst van bijna 17 miljoen
dollar meteen op de lijst van
best bezochte films. Volgens
de eerste berichten is het
animatiewerk zo fabuleus
dat 'Toy Story' al weer een
achterhaald station is ge
worden. Het verhaal wordt
geprezen als zeer onderhou
dend en geestig. Maar het
leukst schijnt te zijn zoals de
mieren werden voorzien van
stemmen die afkomstig zijn
van beroemdheden.
Woody Allen leende zijn
neurotische dictie en karak
ter aan werkmier Z-419 5 die
ontsnapt uit een Orwell-
achtig werkkamp waar hij
veel te hard moet werken.
Hij gaat op zoek naar een
paradijs dat Insectopia zou
heten en stuit op het vrees
wekkend fascistische leger
van een generaal met het ge
luid van Gene Hackman.
Sharon Stone is een mieren
prinses, Anne Bancroft is
koningin, Sylvester Stallo
ne een krachtpatser met een
hart van goud en Christop- I
her Walken een krachtpat
ser met iets minder edele in
borst.
Antz is afkomstig van Ste
ven Spielbergs maatschap
pij DreamWorks dat de race
heeft gewonnen van een
soortgelijke film van
Disney-maatschappij Bue-
na Vista. Die komt in no
vember met 'A Bug's Life',
waarin eveneens een mier
1 aan het zwerven slaat en uit-
I eindelijk de redding be-
I werkstelligt van de kolonie
I die hij had ontvlucht. Het
I gevaar is hier afkomstig van
I vijandige sprinkhanen. Het
I script is ontleend aan het
J verhaal van Kurosawa's
s 'The Seven Samourai', maar
I in Amerika beter bekend via
I de western-remake 'The
Magnificent Seven'. De
stemmen werden gebruikt
van onder meer David Foley,
Kevin Spacey, Madeline
Kahn en Roddy McDowell.
Frankenstein
Ook maatschappij Uni
versal waagt zich aan een
grootschalige animatiefilm.
Het wordt een Franken-
stein-film onder regie van
Dave Carson en Brent Mad-
dock die innig gaan samen
werken met de onderneming
Industrial Light and Magic
van George Lucas. Voorlo
pige werktitel: Franken
stein and the Wolfman. Pas
in de zomer van 2000 wordt
deze griezelfilm losgelaten I
op een publiek van alle leef-
tijden. Zeker is dat het gete- I
kende Frankenstein-mon
ster weer net als vroeger een
opvallend plat schedeldak
zal krijgen en dus niet zal lij -
ken op Robert de Niro, die,
onder regie van Kenneth
Branagh, als laatste in de
monsterrol was waargeno
men.
James Bond
Een week lang heeft het ge
rucht de ronde gedaan dat
Sharon Stone was aange
zocht om de rol te spelen van
een boosaardig genie in de
negentiende James Bond
film. Daarin wordt een ter
roristische aanslag beraamd
op het reusachtige sportsta
dion The Millennium Dome
in Greenwich, tijdens een
reusachtig feest op oudjaar
1 1999. De productiemaat
schappij heeft inmiddels ie
dere betrokkenheid van de
Basic Instinct-actrice ont
kend.
Maar de voorbereidingen
voor een nieuwe Bond-film
die volgend jaar november
in wereldpremière moet
worden gebracht, zijn wel
degelijk in volle gang. In de
Londense Pinewood stu
dio's wordt al druk gewerkt
aan de constructie van vier
enorme sets. De schrijvers
Neal Purvis en Robert Wade
(ze maakten naam met het
script van de misdaadfilm
Let Him Have It) zijn bezig
een draaiboek te voltooien
voor de film.
Pierce Brosnan dient zijn
contract met zijn derde
Bondfilm uit, waarna de on
derhandelingen voor de
hoofdrol ten behoeve, van
zijn eventueel vierde 007-
avontuur weer volledig
open liggen. De website van
het filmtijdschrift Empire
weet te melden dat de Britse
komiek Robbie Coltrane,
die een Russische maffia
baas speelde in Golden Eye,
dit keer wederom van de
partij zal zijn.
Zeker is dat componist Da
vid Arnold opnieuw voor al
le muziek verantwoordelijk
is en dat de regie in handen
komt van Michael Apted.
Deze Brit heeft bekendheid
als regisseur van psycholo
gische drama's (Agatha, Co-
al Miner's Daughter) en
kleinschalige thrillers.
Pieter van Lierop