Volumia! neemt de gillende fans voor lief Aan de vooravond van veranderingen PZC Popgroep verovert het land Sodom, hip hop en gomorra Kicken op namen Berdien Stenberg kunst cultuur 23 Autobiografie van rapper L.L. Cool J. Nieuw muziekblad Slam! vrijdag 16 oktober 1998 De hit, waarmee de popgroep Volumia! nu nummer 6 staat in de Mega Top 100 heet 'Hou me vast'. Binnen een jaar tijd is de Maastrichtse band doorgebroken in de Randstad. Een portret van de goed ogende leadzanger Xander de Buisonjé hangt inmiddels in menig tienerkamer. Gillende jongens en vooral meisjes bij hun optredens. Eén keer wil Xander de Buison jé, de 25-jarige leadzanger en songschrijver van de popgroep Volumia!een wereldhit schrijven. Over de liefde, dat staat vast. Mis schien een heel nieuw nummer, misschien een aangepaste tekst op bestaande muziek. „Het is een droom", bekent de populaire zan ger. Zijn glimlach is veelbeteke nend. Want was het enkele jaren geleden ook geen droom om met Volumia! 100.000 cd's te verko pen? Volumia!tot voor kort vooral be kend in het feest- en evenemen tencircuit buiten de Randstad, is landelijk doorgebroken. Op dit moment staat hun single 'Hou me vast', titelsong van de Nederland se speelfilm 'Het veertiende kip petje', hoog in de Mega Top 100. De groep is bezig aan een tournee langs onder andere zalen als Para- diso in Amsterdam en Vredenburg in Utrecht. „Tijdens die optredens moet blij ken hoe ons publiek er nu uitziet", zegt manager/gitarist Hans-Paul Nieskens (31). Hij weet dat veel tieners gek zijn op de groep van wege het uiterlijk van boegbeeld Xander de Buisonjé. Het portret van de leadzanger hangt in menig meisjeskamer. Gillende meiden bevolken tijdens concerten ook steevast de rijen vlak voor het po dium. Toch geloven Xander de Buisonjé en Hans-Paul Nieskehs niet dat het voornamelijk tieners zijn die van hun muziek houden. „Tijdens optredens in het feest- en evene mentencircuit hebben we een zeer gemengd publiek. Het loopt ei genlijk door tot 88 jaar. Neem nou zo'n dag als gisteren. Eerst speel den we in Muziekcentrum Vreden burg voor tieners van het St. Gregorius College en 's avonds stonden we in Nijmegen voor stu denten tusen de 18 en 25 jaar van de 75-jarige Katholieke Universi teit", zegt Nieskens. Eenvoud Xander de Buisonjé gaat profes sioneel om met de aandacht die hij krijgt. Ook al heeft hij niet om de verafgoding door tieners ge vraagd, hij weet dat het er bij hoort. „Dat dit kan gebeuren weet je als je hier aan begint", zegt hij. „Je moet er dus niet over zeuren. Maar het is onzin als mensen be weren dat Volumiaweer zo'n jon- gensbandj e is dat uit het niets in de top van de hitparade is gekomen, dank zij een gelikte commerciële formule." „Wij zijn als vrienden met deze band begonnen en spelen al ruim vijf jaar. Het ging en gaat ons nog altijd om de lol. We willen lekkere foto Robin Utrecht Volumia! -zanger Xander de Buisjoné: „Je moet over die extra aandacht niet zeuren, het hoort erbij." Popgroep Volumia!...landelijk doorgebroken... muziek maken. We hebben in Sin gapore en in Frankrijk gespeeld zonder dat de mensen ons nog ken den. Daar hebben we veel plezier beleefd en dat kan niemand ons meer afnemen, of we nu succesvol blijven of niet." Het nummer 'Het is over' was vo rig jaar de eerste Top 40-hit van Volumia'Afscheid' volgde en was een nog grotere kraker, Gedurende 26 weken stond het nummer hoog in de hitparades. En nu is 'Hou me vast' tot grote hoogte gestegen. Volumia! is in een nek-aan-nek- race verwikkeld met Boyzone (No matter what), om de beste cd-ver- kopen. Boyzone blijft de Volumia! -Maastrichtenaren deze week nog net iets voor. Het is de eenvoud van de teksten die het volgens de leden van Volu mia! goed doet. „Natuurlijk is er ook een hype, dat iedereen ineens Haar binnenkomst valt direct op in de typisch chic-zakelijke lokaliteit langs Neerlands drukste snelwegen. Ze presenteert zich om negen uur 's ochtends al mooi, snel en vaardig. Niets aan haar doet denken aan wegebbende roem, hoewel dit imago haar enigszins is gaan aankleven. De cynische artiestenkreet 'Je bent zo populair als je laatste hit' is dan ook niet van toepassing op Berdien Stenberg, inmiddels 41 en nog altijd overladen met werk. Manager Marcel Bertsch en sinds kort ex-man van de fluitiste kan het dan ook niet vol doende benadrukken: Berdien is drukker dan ooit en staat aan de vooravond van een nieuwe muzi kale uitdaging. Want de fluitiste wil na Amerika, Japan, Oman en Midden-Europa nu China gaan veroveren. China?,,Ja, omdat ik in het Verre Oosten heb getoerd, daar mensen heb ontmoet die in mijn muziek geloven en mij nu hebben aangeraden om naar China te gaan. Niet alleen raken Chinezen meer en meer op het Westen geori ënteerd, ze zijn bovendien hevig geïnteresseerd in mijn muziek", Gcht ze enthousiast toe. Stormachtig Berdien Stenberg heeft een vij- tienjarige stormachtige muziek- carrière achter de rug. Na een ge degen klassieke opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, lanceerde zij het idee bij platenmaatschappij Phono gram om een werk van Saverio Mercadante, getiteld 'Rondo Rus- so' te bewerken. Het werd een doorslaand succes en haar naam was gevestigd. Zij was toen zesen twintig jaar oud. Hierna volgden grote verkoopsuccessen; in totaal werden vijf miljoen platen en cd's verkocht. Haar vroegere imago van 'het jonge meisje in de prach tige jurk met strik op het achter werk' heeft zij vaarwel gezegd en tegenwoordig volgt ze niet langer meer als een blind paard de advie zen van 'deskundigen' op. „Ik heb heel lang alles gedaan wat ieder een van me verwachtte. Tot ik zelf eens ging nadenken en de vraag stelde wie ben ik en wat wil ik?" Dat dit heel lang anders is geweest beaamt ze grif: Daar ben ik nu van af, ik maak intussen zelf wel uit wat ik naar buiten breng en wat niet. Of wat ik wil en hoe ik het aanpak." Rechten De afgelopen vijf jaar heeft ze hard gewerkt aan de 'nieuwe Ber dien Stenberg'. Samen met mana ger Marcel Bertsch gaf ze haar concerten meer theater-achtige allure, besloot ze naast optredens ook nevenactiviteiten op politiek en sociaal vlak te ontplooien en hernieuwde haar samenwerking met beroemde collega-muzikan ten als Jaap van Zweden en Tom Parker. Naast de 220 concerten per jaar die zij verzorgt, is zij zich in gaan zetten voor de rechten van haar vakgenoten. Onlangs werd door haar de VIE opgericht (Vereniging Intellectu eel Eigendom), die uitvoerend kunstenaars beschermt. „Omdat iedereen in Nederland rechten heeft, tot en met de zeehondjes toe, behalve wij dus, de uitvoerend kunstenaars. Sinds vijf maanden houdt Berdien zich intensief bezig als voorzitter en initiator, omdat zij wantoe standen vernacht. „Vooral nu In- temet grote vormen aanneemt, moet er gekeken worden naar de financiële vergoedingen voor mu ziek, óók aan producenten en au teurs. En dan wel op Europees ni veau alsjeblieft." Volgens Berdien heeft een instelling als Buma- Stemra zich hier nooit mee be moeid en is deze er bovendien Berdien Stenberg: „Ik heb heel lang gedaan wat iedereen van me verwachtte." voornamelijk voor componisten. „We hebben nu de krachten ge bundeld, voordat allerlei mensen met onze rechten op de loop gaan. Inmiddels spreken we van VTE- Dav (als variant op D-day) om daarmee luid en duidelijk aan te geven dat wij er ook nog zijn." Stap Dat haar manager Marcel Bertsch intussen de markt in China ver kent om haar daar in februari te lanceren, is een volgende nieuwe stap in haar carrière. In het voorjaar vertrekt zij naar de Verenigde Staten voor een tournee en ook zal in deze periode een Amerikaanse tv-productie wor den voorbereid vanuit het Ko ninklijk Paleis in Monte Carlo. Verder staat er een speciaal kerst programma op stapel en worden in Amerika twee jaar lang 340 televi siestations bediend met haar tv- special Amadeus Friends. Nederlandstalige muziek weer leuk vindt. De Kast, Blöf. De Dijk heel veel groepen hebben succes. Maar je kunt niet zeggen dat wij daarop meedrijven. Je ver koopt geen honderdduizend cd's omdat je Nederlandstalige mu ziek brengt. Daar is meer voor no dig", zegt Hans-Paul Nieskens. Knuffelen „Xander schrijft de dingen op zo als ze gaan. Als je een rotdag hebt gehad, hebt geruzied met je baas en je komt thuis, dan vraag je aan je vrouw of vriendin of ze je wil vasthouden en strelen. Dan wil je even knuffelen. Zo gaat dat, zo gaat dus ook 'Hou me vast'", zegt de manager. Xander de Buisonjé bevestigt dat hij het simpel wil houden. De lief de spreekt hem aan. En hij heeft geen zin ingewikkelde zinnen te schrijven waar mensen van alles bij kunnen bedenken. Zo zal zijn toekomstige wereldhit ook niet in elkaar zitten. Of die hit er komt weet niemand. Wat wel vaststaat is dat er na 'Hou me vast' weer een nieuwe single moet komen om de aandacht blij vend op Volumia' te vestigen. Wat het worden gaat? Xander de Buisonjé denkt even na. Dan zegt hij al snel: „Dat zal dan 'Terug naar de natuur' worden. Staat ook op onze cd Maar dan gaan we wel even terug de studio in om aan dat nummer te schaven. We hebben namelijk weer nieuwe ideeën. Ja, ook voor een nieuwe cd. Na de de- cembertoumee gaan we daar seri eus aan werken." Ron Kragten Rappers hebben een grote mond, zijn reuze stoer maar kijken cool en zullen dus wel een klein hartje hebben en erg van hun moeder houden. Als dit zo ongeveer het beeld is dat we hebben van de beoefenaars van hip hop, voldoet L.L. Cool J. daar helemaal aan. Hij is cool, en succesvol. Twintig miljoen platen verkocht-ie. Hallo! Hier kennen we hem eigenlijk slechts van I need love, nota bene een rap-ballade en nog vrouwvriendelijk ook. Daar viel hij destijds behoorlijk mee uit de toon, en eigenlijk nog altijd. Gek eigenlijk dat L.L. Cool J. zo'n softe rapper is. Uit zijn autobiografie Phenomenon blijkt dat hij een verrekt gevaarlijk boefje was al op de lagere school. Slaan, schoppen, dreigen met een pistool, je hoefde hem maar aan te kijken of je was je leven niet meer zeker. Mede-oorzaak: misbruik door de nieuwe vriend van zijn moeder. Prototype dus van een zwarte jongen die zou eindigen in een street gang, aan de spuit of al lebei. Dat laatste waarschijnlijk. Maar L.L. Cool J. werd gered door de muziek. Hij groeide op bij zijn grootouders en net op de dag dat hij opa om geld voor een motor, wilde vragenhad de oude man een geluidsmixtafel voor hem ge kocht. Meteen verknocht. Lekker scratchen, mixen, rappen, bandje maken, je een held voelen en den ken dat de wereldtop om de hoek ligt. Zo gemakkelijk ging het niet, maar met productionele hulp van nota bene de blanke jood Rick Ru bin ('al was hij pimpelpaars ge weest') kwam hij er toch vrij snel terecht. Zowel aan de wereldtop als in de goot wel te verstaan. Het is bekend dat geld gekke dingen met mensen doet. Onze koele Cool - echte naam James Todd Smith (1968) - kocht zo ongeveer in elke stad een dure auto. En ook van de genotsmiddelen sloeg hij ruim in. Met vrouwen had hij altijd al over weg gekund; nu kwamen ze zich ook nog eens in roedels tegelijk voor zijn voeten vleien. ('Ze lagen voor het oprapen als zandkor rels Om zoiets te weerstaan moe ten die voeten dan wel heel sterk in de schoenen staan, en dat deden die van James Todd niet. Fout U voelt hem al aankomen: na de zoveelste gang bang en een one- night stand met een zwangere groupie begon het hem te dagen dat het zo wellicht niet hoorde. "Ze zeggen dat het bij het vak hoort, dat het deel uitmaakt van de cul tuur. Maar omdat iedereen het doet, wil dat nog niet zeggen dat het goed is. Ik wist dat het fout was.' Het duurde vervolgens nog even voor hij zich ook nog realiseerde dat Simone, de moeder van zijn kinderen, toch de vrouw van zijn leven was, maar toen kwam alles op z'n pootjes terecht. En boven dien hielp God hem twee handjes. Na een dip in de platenverkoop (het album 14 Shots to the Dome werd voor de verandering geen million-seller), kwam hij onder de veilige vleugels van Quincy Jones (producer van onder anderen Mi chael Jackson en Miles Davis) te recht en langs deze weg kreeg hij toegang tot de upper class op Amerikaans cultuurgebied. Uit de mond van Jack Nicholson tekende hij op: 'Ik ben zo cool. Waar ik sta, tocht het L.L. Cool J. is nu een gesettlede rapper en daarnaast een grote fan van Bill en Hillary. En hij heeft nog maar één auto. Phenomenon is zijn boek. Voor rap-fans, maar vooral ook voor mensen die graag een kijkje willen nemen achter, ze ker vanuit Nederland bezien, de als een IJzeren Gordijn gesloten schermen van de Amerikaanse hip hop-wereld. Theo Hakkert L.L Cool J (in samenwerking Karen Hunter) Phenomenon. Autobiografie. Vertaling Emerald Beryl. 220 biz., f29,90 Serie Payback, deel 5. Uitgeve rij Vassallucci. Rapper L.L. Cool J. bij de uitreiking van de Vanguard Award vorig jaar. foto Jeff Christensen foto Robin Utrecht Maar belangrijkste is nu vooral de tournee die haar in 1999 in China bekend moet maken. Berdien glimlacht ontspannen: „Ik zal al tijd blijven proberen mijn publiek te betoveren met mijn klanken, omdat het daar om gaat. Het mu- ziekmaken zal ik gewoon nooit kunnen laten... Met of zonder strik!" (GPD) Concerten Berdien Stenberg. 21 okt. met Jan Vayne in Rotterdam. 27 dep.. Domburg, theater De Parel. Een stroom muziekbladen overspoelt de markt: voor de roekmuziekliefhebber, de festivalganger en voor het uitgaansbeest in de grote stad. Het is allemaal niets nieuws. Onlangs kwam het maandblad Slam! om de hoek kijken. Eindelijk een tijdschrift dat vernieuwing brengt? Een glimmende cover met een kleurig logo in de linkerbo venhoek. De foto van de band Faithless belooft een groot achter grondverhaal. De pagina's zijn van dik, glanzend papier, keurig ingenaaid in het ruggetje van het blad. Dat ziet er duur uit. Bij het openslaan wachten onder meer een diepte-interview met techno- dj Jeff Mills, een verslag van de strijd tegen levensgevaarlijke xtc- pillen met atropine en een mode reportage door dj Eddy de Clercq. Het nieuwe maandblad Slam! (Sounds, lifestyle and more!) ziet er op het eerste gezicht veelbelo vend uit. Komt er dan eindelijk een blad op de Nederlandse markt, speciaal voor de uitgaans- liefhebber die van nieuwe, experi mentele elektronische muziek houdt? Nee. Want nu met een spe cialistisch blad op de markt ko men kan echt niet, vindt hoofdre dacteur Walter van Maren. Over alle onderwerpen bestaat inmid dels wel een blaadje. Overladen Slam! mikt op een publiek tussen de 20 en 34 jaar, dat zich niet hele maal arm koopt aan cd's en dus' niet overladen wil worden met re censies, maar wel graag van de nieuwe muziek op de hoogte wil blijven. Een publiek dat graag uit gaat en alleen daarover wil lezen. Maar waarom juist nu zo'n blad? De boekhandels en sigarenboeren zijn immers al overvoerd met tijd schriften als Strictly, Blvd.Bassic Groove en Oor. Allemaal bedienen ze in zekere mate de doelgroep waar Slam! zich op richt. „Wij schrijven alleen voor het danspu- bliek", vertelt Van Maren. „Het blad is een mix van mainstream dansmuziek en underground. We voelden dat daar behoefte aan was, want andere bladen beslaan er maar een deel van. Bovendien nchten we ons niet op de techni sche kant van de muziek, maar meer op de drij fveren van de muzi kanten. Wat heeft die persoon meegemaakt, hoe denkt hij over bepaalde dingen? Slam! is zeker geen 'incrowd'-blaadje, het zit ei genlijk overal tussenin. Wij reflec teren wat in Nederland leeft." Maar waarom is er in het eerste nummer dan helemaal niets te le zen over de steeds populairder wordende experimentele muziek van bijvoorbeeld Aphex Twin of Autechre? Of over illegale party's die op geheime locaties door het hele land worden gehouden? Arti kelen van bekende dj's en onder werpen als de voorkeur van TMFs populairste vj.Fabiënne voor 'va- nilleseks' en geld, dat is wat de klok slaat, Allemaal mainstream en geen underground, met boven dien veel grammaticale fouten. Kicken Ook duidt het inhuren van Eddy de Clercq voor het schrijven van een modereportage verdacht veel op kicken op grote namen door de redactie. De platenrecensies door dj's van bekende clubs (dj Alvredo draaide in de iTin Amsterdam, dj's Marco V en Benjamin draaien in de Eindhovense Danssalon, die wekelijks op TMF uitzendt) be vestigen dat beeld nog eens. „Natuurlijk is het voor een deel een kick om zulke namen in je blad te hebben", geeft Van Maren toe. „Maar je hebt een lokkertje nodig om de mensen die niet in die on derwerpen thuis zijn binnen te trekken", verdedigt hij zich. „Als die mensen dan het blad open slaan zeggen wij: kijk, we hebben ook Jeff Mills." „Die dj's zijn bovendien mensen met expertise, ze weten echt wel iets over muziek. Bovendien steu nen we hen door ze in het blad te laten schrijven. Het zijn mensen met kwaliteit, maar ze worden door de overige muziekbladen vaak over het hoofd gezien Van Maren benadrukt dat er steeds meer verfijning zal optre den in het blad. Het eerste num mer ligt tenslotte pas net in de schappen. De toon is in ieder geval gezet Jorinde Benner itl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 23