kunst cultuur Spelen met de menselijke stem Liedjes als scenario's Bijlo voelt de zon Crossing Border in Den Haag Overzicht Crossing Border 19 I! II Underworld is een van de invloedrijkste groepen van de Britse dansscène. Twee veteranen met een verleden in de rock sloegen de handen ineen met een jonge DJ en wereldroem was hun deel. De dansvloer zal buiten beschouwing blijven als twee van de drie, Rick Smith en Karl Hyde, morgen (zaterdag) aantreden op het Crossing Border-festival in Den Haag. Underworld treedt twee weken later (31 oktober) op in Ahoy' te Rotterdam. Al jarenlang onderhoudt Un derworld nauwe contacten met Tomato, het Londense ont werperscollectief dat niet alleen artistiek in de weer is maar ook oogstrelende commercials maakt. Het optreden op Crossing Border vindt zelfs plaats onder de vlag van Tomato, wier leden voor de vi deoprojecties en andere staaltjes visuele vormgeving zullen zorgen. Wat er precies te gebeuren staat op Crossing Border, dat weten Hyde en Smith nog niet precies. Dat hoeft ons niet te verbazen, zegt Smith. Tomato houdt er zelden concrete ideeën op na. Dat past dan wel weer bij wat Underworld live doet. Soms is het beter als er niks vastligt, als je niet weet wat er gaat gebeuren. Niet dat er geen voorbereiding aan te pas komt. Juist bij Underworld moet je heel veel vastleggen, want anders kun je niet zo losjes te werk gaan. Dat is bij Tomato niet anders." Maar dansen zal er niet bij wezen. Deze keer wordt de 'artistieke' kant van de zaak belicht. Smith en Hyde werkten eerder al met Tomato samen aan installaties en dergelijke, terwijl vooral Hyde wel vaker lezingen geeft in Toma- to-verband. ,,Het is goed om af en toe dat soort projecten te doen, ze ker als je net een jaar aan een Un- derworld-plaat hebt gewerkt.En die valt in februari te verwachten. Lukraak Tekst zal wel degelijk centraal staan bij het Tomato-project. En dat is dan wel weer geheel in lijn met het Crossing Border-festival, waarin 'spoken word' immers een belangrijke plek inneemt. Maar pas op! Smith: „De term 'spoken word' bevalt me niet. Dat klinkt zo kil, en wat zegt het eigenlijk? Bij ons gaat het om de mogelijkheden van de taal, de klank van de men selijke stem." Hyde: „Als je lukraak gesproken woord met muziek combineert, is de kans groot dat 't bijzonder flauw wordtJ e degradeert de mu ziek dan tot behang, zoiets als in restaurants. Allen Ginsberg heeft ook platen gemaakt waarop hij zijn voordracht combineert met muziek, nou, wat hij zonder mu ziek doet is veel en veel krachtiger. Henry Rollins was eerst solo op Crossing Border en dat moet waanzinnig geweest zijn. Komt-ie terug, laat hij zijn voordracht be geleiden door zoiets softs als een jazz ensemble. Wat een afgang!" Grote woorden, maar het werk van Smith en Hyde in Underworld biedt wel enige aanknopingspun ten. Niet alleen gaat de band ui terst oorspronkelijk om met de Alle optredens vinden plaats in het Neder lands Congresgebouw in Den Haag. VRIJDAG 16 OKTOBER Statenhal 19.00-19.30 DJ Frankie D; 19.30-20.30 Red Snapper; 20.30-21.30 DJ Gilles Pet- terson; 21 30-22.30 4Hero 21 piece or chestra; 22.30-23.30 MC Dynamite DJ Die, 23.30-24.00 DJ Frankie D, 24.00- 01.30 Faithless. PWA-zaal 19,45-21 00 Omara Portuondo (Buena Vista Social Club) Chucho Valdés; 21.30-21.40 Yasmine Alias; 21 45-23.00 Mfsia; 23.30-23.40 Dyzack; 23.45-01.00 Neil Finn Van Gogh-zaal 20.00-21.30 Juliette Gréco; 22.00-22.15 Tristan Egolf, 22.15-23.00 An Pierlé; 23.50-24.00 Abdelkader Benali; 24.00- 00.50 Chris Stills; 01.15-02.15 Johnny Dowd Rembrandt-zaal 19.30-19 45 Eben Venter; 19 50-20.35 JP Emotional Nomads (Jan-Piet den Tex); 21.05-21.25 Olive Senior, 21.25-22.25 Al- vin Youngblood Hart; 23.00-00.35 T-Mo- del Ford; 01.00-01 10 Clark Accord; 0110- 02 10 Elmo Williams. Mondriaan-zaai 19 30 Joost. Visser; 20 15 Jan Mulder Remco Campert; 20.35 Songs; Ohia (Jason Molina); 20.55 Willem Brakman; 21.10 Hans Boland Mat Wijn; 21 20 Wilbert Comelissen; 2130 Chris Knox; 21.50 Hans Verhagen, 22.30-02.00 Lambchop, Vic Chesnutt en Calexico. Escher-zaal 19.30-20.10 Vincent Bijlo; 20.30-20.50 Ja mes Flint, 21 00-21 45 Sophie Zelmam; 22.15-22.35 Naeem Muit, 22.30-23.15 Johnson; 23.30-23 40 Hassnae Bouazza: 23 45-02.00 Wammo/Maggie Estep/Mike Ladd/Bob Holman/Beau Sia. Paulus Pottcr-zaal The Night of the Stand Up Comedians - 20.00-22.00 The British Are Back: Mc Si mon Fox, Simon Evans, Matthew Hardy Tony Law, 22.05-22.45 Kommil Foo; 22.50-00.15 Jonge Comedians en een oude rot: Bert Koster, Jim Speelman. Javier Guzman, Marlijn Oosterhuis; 00.15-00.45 Jan Rot, 00.50-02.00 Late Night met Sjaak: MC Sjaak Bral, Pieter de Rijk, Tom Sligting, Kelley Rodgers. Jan Steen-zaal 19.30-20.30 Suburbs; 21.00-21.15 Eddie Little; 21 15-22.15 Willard Grant Conspi racy, 22.45-22.55 Maggie Estop; 23.00- 24.00 Barrelhouse met Altai Hangai; 00.30-00 45 Mustafa Stitou; 00.45-02,00 Don Byron and Existential Dread. Central Station 19.00-19,45 Grof Geschut; 20 15-21.00 Huntsman's Apology, 21.30-22,00 Dy zack: 22.30-23.15 The Handsome Family, 24.00-00.45 Speed 78. Plato Stage 21.00-21.30 Johnson; 21.30-22.00 Chris Stills; 24.00-00.30 Alvin Youngblood Heart. ZATERDAG 17 OKTOBER Statenhal 19.30-20.45 El Guayabero (Cuba), 21.15- 22 15 Freek de Jonge; 22 45-24.00 Alfredo De La Fe; 00.30-01.45 Afrojazzia featuring Carlos 'Patato' Valdez Hilton Ruiz. PWA-zaal 20.00-21.30 Paolo Conte; 22.00-22.30 Ge rard Reve; 22.45-24.00 16 Horsepower; 00.30-01.45 Ilse DeLange. Van Gogh-zaal 19.30-19.45 Bhargavi C Mandavi; 19.50- 20.35 Benjamin Zephamah; 21.05-21.25 Edwin Torres; 21.30-22.30 Kristin Hersh; 23 00-23.10 Najoua Bijjir; 23.15-00.15 DAAU (Die Anarchistische Abend Unter- haltung); 00.15-00.45 Stefan van den Broeck, 01.00-02.00 Marc Ribot y Los Cu- banos Postizos Rembrandt-zaal 19.00-20.30 Ron Sexsmith; 20.45-21 05 Mark Hudson, 21 15-22.00 Mark Sand man (van Morphine); 22.30-24.00 Karl Hvde/Tomato Project (Underworld); 00.30-00.50 Joseph O'Connor; 01.00-02.00 Mark Lanegan. Mondriaan-zaal 19.30 Dave Fischoff; 20.15 Dogbowl; 21.00 Club Diana, 21.45 James Salter: 22.00 Milkweed (Kramer Maria Flynn). 23.00 Chris Knox, 24.00-00.45 Murray Lachlan Young, 00.45-01 00 Jake (Alabama 3); 01.15-02 25 Songs: Ohia. Escher-zaal 19.30-20.15 Blimev', 20.45-20.55 Anna Woltz, 21.00-21.45 Bloem; 22.05-22.25 Neil Cross; 22.30-23.30 Chezere; 23.50- 00.05 Tania Glyde, 00.10-00.45 Frank v.d. Linden. 00.50-02.00 Patrick McCabe, Jack Lukeman D. Constatine. Paulus Pottcr-zaal 19.30-20.30 Baby Bird; 21.00-21.30 Blackstar, 21 40-22 10 Rahzel (roots); 22.20-23.05 Howie B Mike Benson; 23.30-00.15 The Hangovers; 00.30-02.00 Jello Biafra. Jan Steen-zaal 19 30-20.15 The Devlins. 20.45-21.45 Adam Cohen. 22.15-23 15 Grandaddy; 23.45-00.45 Ntnzake Shange Ritual's Lester Bowie; 01.15-02.15 Zita Swoon. Central Station 19.00-19.45 Mardigrah; 20.15-21.00 The Mashed Potatoes; 21.30-22.15 Gitbox!. 22.45-23.45 Ozark Henry, 0015-01.15 Willem Kloos Groep Plato Stage 21.00-21.30 Blimey; 23.30-24.00 Bloem; 24 00-00.30 Ilse DeLange. Vandaag (vrijdag) staat de Amerikaan Vic Chesnutt op het Crossing Border Festival in het Haagse Congresgebouw. En hij staat daar terecht. Sterker nog: weinig van de geprogram meerde musici zijn in deze ambi ance zo op hun plaats als deze singer/songwriter uit Georgia. Zijn liedjes zijn geschreven met de taalvaardigheid van een dichter en laten zich beluisteren als gezongen filmscripts. Een man die van tot de verbeelding sprekende associaties zijn han delsmerk heeft gemaakt. On langs verscheen zijn zesde album 'The Salesman and Ber- nadette'. Ja, hij is we eens een enkele keer vergeleken met Kevin Coyne, vertelt Vic Chesnutt. Maar er zijn maar heel weinig artikelen over de Amerikaanse zanger/s- ongschrijver Chesnutt waarin Coyne als serieuze referentie op gevoerd wordt. En dat terwijl het werk van de Britse voorma lig sociaal werker Coyne zoveel overeenkomsten vertoont met dat van de sinds een jaar of vijf in de belangstelling staande Amerikaan. ,,Ik kreeg ooit van een radio-discjockey in Atlanta een tape met een paar jaren ze ventig-platen van Coyne. En ik herkende daar wel degelijk iets in. Hij is een rauwe zanger die niet bang is om z'n emoties te to nen. Maar in de Verenigde Sta ten weet echt vrijwel niemand wie Coyne is, hoor. Ook in Europa zal de naam 'Vic Chesnutt' velen - en zeker het jongere pubhek - vertrouwder in de oren klinken dan die van de inmiddels bijna vijfenvijftigja- rige en in Duitsland wonende Coyne. De Amerikaan is twintig jaar jonger en heeft - laten we er niet omheen draaien - z'n be kendheid aan meer dan louter z'n muzikale prestaties te dan ken. Waar in recensies van Coy ne destijds telkens weer herin nerd werd aan het gekkenhuis waar hij als therapeut gewerkt had, hoort bij de standaard-in leiding over Chesnutt dat hij in 1983, negentien jaar jong, door een auto-ongeluk gedeeltelijk verlamd raakte en sindsdien z'n leven in een rolstoel slijt. De gi taarsnaren slaat hij daarom aan met een plectrum dat aan een handschoen geplakt is. Aan z'n stem mankeert echter niks. En de grijze brij onder de hersen- PZC vrijdag 16 oktober 1998 Hij organiseerde vuurwerk voor blinden, schreef een boek over zijn jeugd in het blindeninstituut van Bussum en behoort tot de top van de Nederlandse cabaretwereld. Vincent Bijlo (33) rekent zich niet tot het type blinden, dat zich op de achtergrond wil houden. Dat is hem wel kwalijk genomen, vermoedt hij. „Ik denk dat er heel wat afgunst is in de blindenwereld, omdat ik succes heb in de wereld van de zienden. Veel blinden moeten namelijk noodgedwongen onder hun niveau functioneren". Onmiddellijk na het verschij nen van 'Het instituut' kwam het boek ook in de blindenbiblio theek. Bijlo sprak het zelf in op de geluidsband. Reken maar dat het in de blindenwereld is gelezen. Maar over de reacties heeft Bijlo nog altijd gemengde gevoelens. „Er is veel haat", is hem gebleken. „Sommige mensen die in het boek voorkomen voelen het alsof ik ze voor gek heb willen zetten Alsof ik mij hoog boven hen verheven voelde. Zij vonden mij maar een arrogant ventje, zoals ik in het boek voorkom. Het komt mis schien doordat er zulke grote ver schillen tussen blinden bestaan en je toch met elkaar moet optrek ken." Van Vincent Bijlo kan niet gezegd worden dat hij de wereld der zien den gemeden heeft. Hij wil overal bij zijn. Zelfs internetten, zij het met behulp van een spraak- en braillecomputer, gaat hij niet uit de weg. Bijlo is in de eerste plaats een man van het woord, als caba retier en als schrijver. „Taal is mijn ding", zegt hij. „Tekst is voor mij alles. In mijn cabaretwerk ga ik nooit op zoek naar middelen om de tekst duidelijk te maken. Mijn voorstelling moet in principe ge speeld kunnen worden op een leeg podium met een piano." Bijlo houdt van literatuur. Hij stu deerde Nederlands voordat hij het podium opging en schreef zelf 'Het instituut'een kleine roman die hij gebaseerde op zijn jongenserva- Vincent Bijlo ringen in het blindeninstituutLe zer en schrijver tegelijk, maar dan wel blind. „Ik wil mijn gezichtspunt als blin de laten zien, om zo te zeggen. In 'Het instituut' komt één keer de naam van een kleur voor. Maar dat is dan ook uit de mond van een slechtziend ventje. Het feit dat dat foto Rob Keeris niet of nauwelijks opvalt, vind ik een compliment. Ik ken zelf geen boeken die door blinden geschre ven zijn. Maar het lijkt mij, dat je je kracht in je beperking moet zoe ken." Dat laatste houdt in, legt Bijlo uit: „Dat ik niet ga schrijven 'de zon verdween achter de wolken'. Voor mij is de zon warmte. Als die schijnt, voel ik dat op mijn huid. Als de zon weggaat moet ik dus schrijven: 'het werd koud!', want dat is wat het voor mij betekent als de zon verdwijnt." Jan-Hendrik Bakker Vincent Bijlo, vandaag (vrijdag) om 19.30 uur inde Escher-zaal van het Congrescentrum in Den Haag. Vic Chesnutt pan toont een voortdurende bedrijvigheid, wat resulteert in uiterst oorspronkelijke en ei genzinnige liedjes die zich laten beluisteren als getoonzette sce nario's van korte films. „Zo zie ik het zelf ook wel", zegt de Amerikaan. „Maar dan geen Hollywoodfilms, natuurlijk. Eerder van die 'kunstfilms' waarbij geen hopen geld wordt gespendeerd aan de exact juiste camera-hoek. En het zijn ook vrijwel altijd films met een open eind. Dat is belangrijk. Niet zo zeer als keuze, maar omdat ik gewoon zelf niet weet hoe het af zou moeten lopen. Ik ben nu een maal geen man die alles direct in termen van 'goed of slecht' en 'zwart of wit' ziet. Bij mij domi neert altijd het grijs. Ja, natuur lijk verlang ik ook wel eens een keertje naar die 'Hollywood- aanpak'. Maar ik denk dat mijn liedjes juist door dat open eind op de lange termijn toch waar devoller blijken te zijn." Songcyclus „Mensen vragen zo vaak of mijn liedjes autobiografisch zijn." Chesnutt zegt het hoofdschud dend. „Daarom heb ik op de hoes van mijn nieuwe album 'The Sa lesman and Bernadette' uitein delijk maar het woord 'Fiction' laten drukken. Maar ja, de men sen blijven het toch vragen. Elk autobiografisch element ont kennen zou ook een leugen zijn. Maar bij ieder liedje dat ik schrijf denk ik toch in de eerste plaats aan iemand anders." 'The Salesman and Bernadette', z'n zesde album, ziet hij zelf het liefst als 'songcyclus'. Het zijn liedjes die ik over een periode van een jaar of tien geschreven heb, maar er zitten hier en daar relaties tussen. En ik heb ze zo gerangschikt dat ik er zelf een soort verhaaltje in zag. Maar dan wel zoals een kind dat een kist houten blokken over de vloer gooit en daar dan een af beelding in herkent." Z'n eerste bekendheid als rock artiest kreeg hij met een steuntje in de nag van stadgenoot en stu dievriend Michael Stipe, de zan ger van R.E.M. Stipe hielp Chesnutt in de tweede helft van de jaren tachtig bij het maken van z'n eerste album, "Little'. Uiterst sober. In één middag op tape gekwakt. Rauw. Direct. Nauwelijks arrangementen. De opvolger 'West of Rome', ook nog met Stipe op de achter grond, kende al iets meer pro ductie. Met het vierde album, 'Is the Actor happy' uit 1995 volgt een bescheiden doorbraak in al ternatieve rockkringen. En na het uitstekende 'About to choke' uit 1996 is er nu 'The Salesman and Bernadette', opgenomen met Lambchop - een alternatie ve countiygroep uit Nashville - als begeleiders en een opvallen de gastrol voor niemand minder dan countryrock-'godmother' Emmylou Harris. Peter Bruyn Vic Chesnutt, vandaag (vrijdag) om 22.30 uur in de Mondriaan-zaal van het Haagse Congrescentrum. verworvenheden van de elektroni sche dansmuziek, er is ook ruimte ingelast voor de tekstuele opris pingen van Hyde. Wat hij zingt, valt dus niet in het geijkte liefdes- liedjes- of 'Get up and party'-pa- troon. „Ik ben altijd uiterst geïnteres seerd geweest in fragmenten. Ik heb nog steeds flashbacks van mijn wilde jaren als alcoholische straatschuimer en dat bevalt me wel. Een lineaire vorm voldoet lang niet altijd als je een beeld wilt geven van een situatie, een goed gekozen reeks fragmenten werkt veel beter. Snapshots. Ik ervaar de wereld ook als een hele serie frag menten, dus logisch dat ik mijn teksten ook op die manier op bouw." Hyde heeft enige ervaring in het geven van lezingen in Toma- to-verband. „Soms zonder muziek en videomonitors. Alleen het pu bliek tegenover je, jonge gastjes soms van achttien, die geen enkel respect hebben voor je reputatie. Angstaanjagend soms, maar wel te gek om te doen." Soms brengt hij zijn eigen achtergrond ter sprake: de manier waarop zijn teksten tot stand plachten te ko men. „Ik verzamelde altijd teksten en geluiden tijdens mijn nachtelijke zwerftochten door allerlei steden. Dat had in mijn geval veel met al coholgebruik te maken. Ik was een alcoholist, mijn teksten waren dronkemansverhalen! Ik ben nu gestopt, want het werd wat al te destructief. Bovendien ben ik pas vader geworden en zoiets doet ook wel wat met je." Ironisch allemaal, omdat Under world een dikke hit had met 'Bom slippy' dat op de soundtrack van de beroemde film 'Trainspotting' terechtkwam. Hydes bekentenis zet het 'Lager lager lager'-refrein wel weer in een nieuw licht. „Er is altijd ruimte voor ironie. Jacob Haagsma Underworld en Tomato, zaterdag om 22.30 uur in de Rembrandtzaal van het Nederlands Congrescentrum in Den Haag. Literaire mémoires van Max Nord Vier eeuwen Indië in de Nederlandse letteren Leonard Nolens als zielige man in Vlaanderen Johan Anthierens voelt zich verwant met Jacques Brei Schimmen van Patrick Mondiano K. Schippers ziet de wereld met andere ogen Steven Soderbergh heeft eindelijk weer een filmhit Poolse bruid bracht doorbraak voor Monic Hendrickx Volumia! verovert het land Nieuwe uitdaging voor Berdien Stenberg L.L. Cool J. is cool en succesvol !V.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17