Netwerk startende ondernemers Voor altijd zomer bij Suse Jacobs Kieskleurig. PZC Oudelandse primeur: auricula uit de buis Blazers stelen show in najaarsconcert van Zeeuws Orkest Hennekeij is somber over geld voor wegen Wie gek is, prikt zijn eigen ballon lek zeeland 10 Delen ervaringen maakt kansen voor nieuwkomers groter in detail ondernemend zeeland De Vlijt kunst cultuur vrijdag 16 oktober 1998 De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Claudia Sondervan BORSSELE - Een schilder, een advocaat, een glaszetter, een grafisch vormgever, een bouw bedrijfaannemer en een ver beeldend vormgever. Wat ze gemeen hebben is dat hun be drijf ergens tussen de nul en vijf jaar jong is. Dus komen zij met regelmaat vanuit Tholen, Zie- rikzee, Middelburg en Borssele met nog dertig net begonnen ondernemers regelmatig samen in de vereniging Zon, netwerk voor gestarte onder nemers. „Het blijkt uit onder zoeken dat bedrijven, die in de startfase deel uitmaken van een netwerk meer kans van sla gen hebben", vat voorzitter Hans de Win de gezamenlijke motivatie samen. De nog jonge stichting komt voort uit de startersbijeenkom- Holland International Reis- buro aan de Langeviele 7 in Middelburg houdt morgen, za terdag, tussen 10.00 uur en 18.00 uur een open dag. Het reisbureau heeft na een ver bouwing een complete gedaan teverwisseling ondergaan. In sport- en x'ecreatiecentrum Westerschouwen in Burgh- Haamstede vindt morgen, za terdag, van 12.00 uur tot 24.00 uur een ski- en snowboard- beurs plaats. Op deze voor Zee land unieke beurs op winter sportgebied zijn vele stands aanwezig met wintersportkle- ding, skimateriaal en snow- board-accessoires. Daarnaast zijn er diverse informatie stands, demonstraties skigym, muziek met bekende dj's en li- ve-muziek. gonnen. De sociëteit stoelt op dezelfde doelstellingen en wil zich ook in hetzelfde traject ontwikkelen als Zon, beaamt Begheijn. De Starterssociëteit Zeeuws- Vlaanderen houdt dinsdag 17 november een bijeenkomst in het Curchillhotel in Terneuzen, waarbij een ondernemer het verhaal van zijn onderneming vertelt en een financiëel-fis- caaladviseur voorlichting geeft. Netwerk Zon houdt dinsdag 10 november een bij eenkomst op een nog nader te bepalen plaats onder de titel: Overheid, vriend of vijand? Sprekers zijn Jac. Janssens van economische zaken van de ge meente Borsele en J. Bruurs van de Kamer van Koophandel Zeeland. Beurs Contacta groot succes GOES - De bedrijvenbeurs Contacta, die tot en met don derdag in de Zeelandhallen in Goes gehouden werd, is een groot succes geworden. Een re cordaantal bezoekers (circa 10.000) bezochten de afgelopen drie dagen stands van ruim 250 ondernemingen, voornamelijk uit Zeeland. Evenals vorig jaar was de beursvloer te klein om alle aangemelde bedrijven te herbergen, wat Contacta ertoe noodzaakte om een wachtlijst te hanteren. Volgens beursmanager L. Sig- mond is ook de kwaliteit van de deelnemers en hun presentatie aanzienlijk toegenomen. Daarbij vormden de deelne mende ondernemingen een doorsnee van het bedrijfsleven. Dit jaar was er op Contacta voor het eerst aandacht voor biologisch duurzaam bouwen. De beursmanager is zeer tevre den met de belangstelling hier voor. Een ander thema, elek tronisch zakendoen, werd ook een groot succes. Daarentegen had Sigmond meer verwacht van een derde thema op de beurs, 'ports and industry'. Hij verklaart de geringe belang stelling hiervoor met het feit dat havenautoriteit Zeeland Seaports op Contacta ontbrak. sten waarmee de Kamer van Koophandel verse onderne mers informatie aanreikt. De vrijblijvendheid van de los se sociëteitsvorm boodt onvol doende draagvlak om een sta biel uitwisselingsnetwerk op te bouwen, ondervonden de leden van het eerste uur. „Dgarom hebben we de stichtingsvorm gekozen. Leden zijn donateurs. Op die manier trek je mensen aan die serieus deel willen uit maken van een kring onderne mers die onderling kennis, er varing, succes en sores delen." Want dat laatste hoort er zeker bij, benadrukt De Win. „Het gebeurt nog niet, maar wij wil len wel de omstandigheden scheppen waarbinnen iemand eens kan zeggen dat het een he le zware week is geweest, dat de zaken niet zo goed lopen. De druk om te blijven zeggen dat alles zo goed loopt is overal al hoog genoeg. Je moet in een netwerk steun kunnen vin den." Dat netwerk is ook be langrijk om je relaties te ver breden en zelfs zo opdrachten te verwerven, is gebleken. Jacqueline Begheijn van de Kamer van Koophandel Zee land coördineert vanuit de ves tiging Terneuzen voor Netwerk Zon en doet dat ook voor de pa rallelorganisatie in Zeeuws- Vlaanderen. Daar is de Star terssociëteit een jaar later be- door Claudia Sondervan OUDELANDE - Auricula's 'uit de buis': met die primeur komt de Oudelandse plantenkweek- ster Eleonore de Koning deze week als enige in Europa. Sa men met de Engelse Brönte View kwekerij in Noord-York- shire investeerde de planten- kweekster in een techniek om de Primula auricula te ver meerderen door weefselkweek. Bij die techniek worden nieuwe planten opgekweekt uit cellen van de ouderplant. De techniek wordt ook gebruikt bij de kweek van voedselgewassen en tuinplanten. Voordeel van de dure laboratoriumtechniek is de hoge opbrengst aan nieuwe, identieke planten. De Koning heeft het alleenrecht op de ver koop van de Yorkshire produc- tie.De eerste zending van duizend planten werd dinsdag avond in Calais opgehaald door de kweekster. Ze staan te koop voor vijftien gulden voor de bijzondere bloemkleuren, de meer gangbare kleuren als paars kosten de helft. Pas over twee jaar volgt een tweede zending, vertelt De Ko ning. „Dat heeft te maken met de duur en omvang van de teelt." De Koning spreekt van een 'decadent royaal aantal'. „Auricula's waren soort-echt niet op grote schaal te telen. Er zijn in Nederland ook geen kwekers meer; de laatste, een rotsplantenkweker, is er jaren geleden mee opgehouden." Vermeerdering door zaad geeft altijd hybride planten die an dere bloemen en blad kunnen hebben dan de ouderplant. Het is gebruik auricula-variëteiten te vermeerderen door oudere De auricula planten te delen. Die methode hield het aantal nakomelingen voor de markt echter klein. Het is een ouderwets plantje, ten. De bontgekleurde, eenvoudig te houden bloemen raakten in recenter tijden uit de gratie als 'omaplantjes'. Nu dat al in de zeventiende eeuw oude plantsoorten, bijzondere werd toegepast en in de achttiende eeuw vaak tentoon gesteld werd in 'auriculathea- ters', versierde houten tuinkas- bloemkleuren en potten en plantopstellingen in tuinen mode zijn, komt auricula weer in beeld. Auricula's zijn zeer foto Willem Mieras vorstbestendig, wintergroen en kunnen in potten het hele jaar buiten staan, mits be schermd tegen veel nattigheid; de wortel rot snel. Ze bloeien vanaf april. D e komende drie weken zij n De Konings auricula's van eigen kweek nog in bescheiden na bloei te zien. Vanaf november tot maart opent de kwekerij de appelschuur voor een win- tersale, elke zaterdag van 11 tot 16 uur. ibileumaanbieding f2.245,- De Slaapvoorlichter® voor Zeeland doorTreesvan Herpen TERNEUZEN - In Cadzand en Domburg, maar ook in Bretag- ne of de Provence en zeker op het Griekse platteland, overal schijnt de zomerzon in de schilderijen van Suse Jacobs die momenteel te zien zijn in Galerie Rue Neuve in Terneu zen. Forse penseelstreken, hel dere kleuren en evenwichtige composities kenmerken haar stijl. Op een drietal stillevens na be staat de getoonde collectie uit impressies van het platteland. Suse Jacobs is sfeergevoelig en heeft een oog voor lieflijke ta ferelen zoals duinovergangen, landweggetjes, een bevallig huis of een bloeiend lavendel- veld. Met snelle, vaste hand zet ze forse halen op papier. Al haar werken zijn uitgevoerd in acrylverf op papier, gevat in een lichtgekleurd passe-par- tout. Landstreken De Bredaase kunstenares ver toefde als jong meisje dikwijls aan de Zeeuwse stranden. La ter verkende ze de zuidelijke streken van Europa. Opval lend in haar weergave van diverse landstreken is het ver schil in schaal. Waar de omge ving van Cadzand nog iets kneuterigs heeft, is het Franse platteland weids en royaal. Be tekenisvol zijn eveneens de nu anceverschillen in het ge bruikte kleurenpalet. Alle schilderijen zijn warm en zon nig gekleurd. De Zeeuwse 'Weg in Noord-Frankrijk' van Suse Jacobs. luchten hebben echter een zweem van grijs meegekregen. Het Franse zwerk is eerder geel en van zon verzadigd. De Griekse werken zijn transpa ranter en lichter van tint, zoals overbelichte foto's die zijn ge nomen bij een overvloed aan daglicht. De witte Bretonse huizen, het oude Griekse klooster, maar ook de contouren van een huis in een bos zijn met enkele, vas te streken neergezet. Daardoor ontstaan uitgebalanceerde composities die tezamen met het uitgesproken kleurgebruik sfeervolle, zonnige creaties vormen die in dit sombere jaar getijde weldadig aandoen. Tot 1 november in Galerie Rue Neuve, Nieuivstraat 22 Terneuzen, geopend van woensdag l.m. zon dag tussen 12.00 en 18.00 uur. Manuella Jalimsing wint Grafiekprijs MIDDELBURG - Manuella Ja limsing Balog heeft de Grafiek- prijs 1998 gekregen. Aan de on derscheiding is 25.000 gulden verbonden. Bovendien neemt de sponsor, een levensverzekeraar, werk van alledrie de genomi neerden voor de prijs op in zijn kunstcollectie. Deze is vanaf vandaag, vrijdag, exclusief te zien in Galerie T in Middel burg. De jury had het dit jaar moeilij ker dan ooit om een winnaar te kiezen. Auteur Remco Campert (voorzitter), kunstenares Mar- the Röling, kunstenaar Ronald Tolman en galeriehouder Piet Clement lieten het op stemmen aankomen. Na Jalimsing Balog werden An- gelique van Wesenmael en Fons Fortman respectievelijk tweede en derde. Donderdag werd in Utrecht ook bekend gemaakt van wie verder werk is opgenomen in de Royal Nederland Kunstcollectie 1998-1999. Het gaat om een ver zameling van veertig grafieken van bekende - onder wie Marthe Röling, Ronald Tolman en Jan Cremer - en veelbelovende kun stenaars. Galerie T blijft vandaag speci aal tot 22.00 uur open om het werk te tonen. Zaterdag opent commissaris van de koningin W. T van Gelder de expositie of ficieel. De tentoonstelling duurt tot en met zaterdag 7 november. De galerie is geopend elke don derdag tot en met zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur. Extra ope ningsdagen: 18 tot en met 21 ok tober en 25 oktober. MIDDELBURG, Concertzaal Het Zeeuws Orkest olv Jeroen Vermeulen in werken van Vival di, Hummel, Gounoud en Mozart. Solisten: Tiny van de Wijdeven en Huug Steketee, trompet. door Kees Cijsouw Dat de blazers donderdag avond de show zouden ste len op het Middelburgse na jaarsconcert van het Zeeuws Orkest, lag voor de hand. Het programma was speciaal op hun instrumenten toegesneden. Lo gisch dus, dat de blazende deel nemers aan het optreden zich schrap zetten en er met elan te gen aan gingen. Ze overklasten hun strijkende collega's naar mijn indrukken royaal; al hoort daar eerlijkheidshalve wel aan te worden toegevoegd, dat die de artistiek lastigste kluif van de avond moesten opknappen in Mozarts veertigste symfonie. In de werken met een accent op de blazers waren de rollen mooi verdeeld. Tiny van de Wijdeven en Huug Steketee zorgden voor trompetsoli en van de andere blazers lieten er negen geza menlijk en in vereniging van zich horen in Gounouds kleine blazerssymfonie voor twee ho bo's, hoorns, klarinetten, fagot ten en één fluit. Beide trompet tisten smeten in Vivaldi hun zestienden, trillers en echo-ef fecten met fraaie toon de zaal in. Dat het begeleidende strijkor kest naar de maatstaven van vandaag wat royaal bezet was, bleek niet de geringste hinder nis: de solisten speelden er soe pel overheen. Hummels trompetconcert in Es heeft muzikaal meer soortelijk gewicht dan dat van Vivaldi. Zo kon Steketee, opnieuw met een prachtig ronde toon, fraaie can- tilen de zaal in blazen. In de fi nale van het concert spetterde hij weg met een vaart, die het or kest even het nakijken gaf, De solo-trompettist van het Resi dentie Orkest voerde zijn aandeel uit met een ongefor ceerdheid en een schijnbare moeiteloosheid, die je bijna deed vergeten hoe veeleisend dergelijke blazerssoli zijn. Met plezier hoorde ik na de pau ze de negen uitverkoren blazers van het orkest in Gounouds symfonie. Hun instrumenten bleken in timbre voortreffelijk te sporen in muziek, die wat ze aan diepgang mist compenseert in charme. Ze luisterde in de - ook dank zij Vermeulens attente aanwijzingen - karaktervolle uitvoering aangenaam weg. De enige vertolking, die ik met gemengde gevoelens beluister de was tegelijk het enige echte meesterwerk op het program ma. Bij het aanhoren van Mo zarts mooiste, zijn veertigste symfonie schoot me de opmer king te binnen, die dirigent Jaap van Zweden onlangs in een in terview met deze krant maakte. Er zijn geen veilige program ma's, was zijn stelling. Met Tsjaikofski, Beethoven of Mo zart kun je wel mensen trekken, maar die kennen deze muziek van zoveel cd-uitvoeringen, dat je uitvoering iets speciaals moet hebben om te voldoen. Vanuit die invalshoek had de programmering van Mozarts grote g-moll inderdaad iets ris kants. Het werd een merkwaar dige uitvoering: terwijl er in - zeg maar - technisch opzicht wel degelijk alert werd gemusi ceerd, kwam de muziek slechts bij vlagen los van de materie. De wat laconieke manier waarop Vermeulen voor het orkest ac teerde, was bij die totaalindruk stellig een factor. Of de afwij kende opstelling van het orkest - celli rechtsmidden en altviolen rechtsvoor inplaats van omge keerd - op het wat bonkende re sultaat van invloed was, durf ik niet zonder meer te zeggen. Alleen in het eerste deel koos Vermeulen voor een langzamer tempo dan de muziek (molto al legro) strikt genomen vergt. Maar wat in die benadering gra cieus had kunnen zijn, werd hoekig, zoals ook het langzame deel eerder proza dan poëzie werd. De finale, op zichzelf voortreffelijk van tempo, klonk voor het grootste deel haastig inplaats van gedreven en kreeg pas gaandeweg spirit. Merk waardig genoeg zong het trio zich wel los van de noten, al kwamen die uitgerekend daar niet feilloos uit de hoorns. Het orkest had zich om te begi- nen met flair aan de vrijwel vol le zaal gepresenteerd in Mozarts ouverture Der Schauspieldirek- tor. Die vieve muziek ging welis waar niet in de hoogst denkbare versnelling, maar de uitvoering kreeg voldoende stuwkracht mee om te boeien. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Gedeputeerde J. I. Hennekeij schat de kans op veel wegengeld uit Den Haag voor Zeeland vrij klein in. Hij trok donderdagavond voorzich tig die conclusie na een bijeen komst met minister T. Netelen bos van Verkeer en Waterstaat. Zestig tot zeventig vertegen woordigers van provincies en grote gemeenten waren gisteren in Den Haag bijeen op uitnodi ging van Netelenbos. Zij kregen van de minister te horen welke criteria zij wil hanteren voor het beoordelen van infrastructurele projecten. En zij deelde mee dat zij tot 2 010 wil vastleggen welke wegen, spoorwegen en vaarwe gen voor aanleg of verbetering in aanmerking komen. Zij wil af van het jaarlijkse getouwtrek om projecten. Hennekeij had daar begrip voor. Of Zeeland in de meerj aren- planning goed uit de bus komt, bijvoorbeeld met een 'ja' voorde Dammenroute op Walcherei met een tunnel bij Middelburg kon de gedeputeerde niet vertel len. Over concrete projecten i: j volgens hem niet gesproken Dat kon niet op de vrij massalip bijeenkomst. Hennekeij ver- (l klaarde wel: „Voorzover ik kai$ nagaan aan de hand van de ge geven criteria denk ik niet dat eig, veel positieve dingen voor Zee J land in zitten." j Vandaag, vrijdag, komt het stul c waarom het draait, het Meerja renprogramma Infrastructuur en Transport (MIT), ter goed-i keuring in de ministerraad. Mislukte inbraak; r GOES - Bij een poging om in tejs breken in een winkel aan d*tj Lange Vorststraat in Goes, wer<^ donderdagochtend voor 1.5(% gulden schade aangericht. Dtf inbreker had geprobeerd meg een tegel een glazen deur in tg gooien, hetgeen mislukte. y I (Advertentie) GOES, 't Beest 'De drie mannen van Ypsilanti', door Theatergroep Hollandia, met Fedja van Huêt, Marcel Hensema en Stijn Westenend. Kostuums van Huguette D'. Tekst en regie van Peter de Graef. door Willem Nijssen Eerst was er 'Ombat', een ver haal over een moorddadige ik-figuur die niet heeft geweten, nooit heeft geweten wat hij had moeten doen. Toen was er 'Hen ry', een bizar verhaal over een in de war geraakt leven. En nu is er 'De drie mannen van Ypsilanti', weer zo'n verhaal over persona ges die geen kompas hebben in hun leven. Peter de Graef heeft uit compassie een voorliefde voor de wereld 'vanachter de streep'. Waar de dingen hun normale proporties verliezen, en waar mensen zichzelf niet langer geprogrammeerd krij gen. Het kan geruststellend verma kelijk zijn om daar naar te kij ken. Voor de maker evengoed als voor de toeschouwer. Er zit dan ook flink wat humor in de tekst van 'De drie mannen van Ypsi lanti', en evenzeer in de regie. Maar zeker ook de nodige tra giek. Het is juist die mengeling, die aan de teksten en voorstel lingen van Peter de Graef zo'n aparte biologerende sfeer geeft. De drie mannen van Ypsilanti zijn jong, wellicht toevallig bij elkaar gekomen, en nu al het spoor bijster. Waarom is ondui delijk; slechts één van de drie geeft een hint als hij spreekt over misbruik door een pedo fiel. „Ik ben geen acht jaar. Nooit geweest! En ik wil het ook nooit worden. Ik ben Wim. Ik ben Grote Wim. En mijn ver schrikkelijke geheim is..." De anderen zijn evenzeer be schadigd. Ze klampen zich aan elkaar vast, maar zijn tegelij kertijd zozeer op zichzelf gefo cust dat het vonkt en spettert van de kortsluitingen. Vaak spreken de drie mannen in mo nologen, af en toe in dialogen. Grote delen daarvan lijken te komen uit alledaagse gesprek ken 'van deze kant van de streep', maar ze eindigen toch weer in onbereikbaarheid. Zo als trouwens ook aan 'deze kant' vaker gebeurt. Dat maakt het een tikje schrijnend. De drie mannen van Ypsilanti hebben zeer terecht het gevoel, dat dit niet hun werkelijke leven is. De stap is dus gauw gezet: ze hebben eigenlijk een ander le ven, een ander leven Reïncarnatie is voor hen een.c verlossende gedachte. In eens onooglijk plaatsje in de VS, Yp-jr silanti, heeft het Amerikaansél leger na de oorlog proeven gei daan met terugflitsen in de tijd! Om de vijand vanuit zijn verle-I den aan te pakken. Na drie ex-e perimenten zijn ze moeten stop-r pen, omdat het retour-flitsei mislukte. „En nu heb ikhiereem foto van die mannen... Daaik moet je eens naar kijken." „Dat zijn wij!" - „Ja!" - „Zie je,i nou wel! dat is het. Ik kom hele-ic maal niet van een andere pla-b neet." fc De opluchting is een tijdelijke.; Want natuurlijk prikt de beden-i ker zijn eigen ballon ook weeis lek. Dat hóórt, als je niet weel; hoe te overleven. Dat héén em weer, die grilligheid en heftig-] heid, die neiging tot zelfde-1 structie (het eindigt met een] zelfmoord), dat geloof gewoon-' in een voorstelling te zitten.de i tekst weet je alle kanten op te i sturen maar laat je toch nergens-i aankomen, En de acteurs spelen het verhaal met een passie voon gekte en met levensgetrouwe nuances. De voorstelling is hel der gestructureerd, en creëert toch de kluwen die gezocht wordt. Zoveel eindjes om te knopen, zoveel details om te be kijken, zoveel ironie om over te denken en zoveel humor om te grijnzen, dat het de moeite zou lonen om 'De drie mannen van Ypsilanti' een tweede keer te Taferelen van Vaar zon Morel worden geveild MIDDELBURG - Twee taferelen met paarden van de schilder W. Vaarzon Morel behoren tot de op merkelijke stukken die zaterdag in Middelburg geveild worden door vei linghuis B. Witte. Ook komt schilderwerk van D. Koetz. A Erkelenz, D. Stokvis en L. Heymans onder de hamer. Verder worden onder meer zilver, meubelen, porselein en aardewerk aangeboden. De kijkdag is vandaag, wij dag, van 14 tot 21 uur in Hotel Arneville in Mid delburg. De veiling begint daar zaterdag om 13.30 Gestoffeerde bedcombinatie. In vele kleuren verkrijgbaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 10