Halloween H20 doet
wat je verwacht
Verwante borduurkunst
Dertigers in New York
Freddie de kikker zorgt voor
onoverzichtelijke lappendekei
Poppenhuizen en theepotten
in Blikmüseum van Renesse
Kinderkookcafé
Rond het thema Actief in
groen zijn erin hetweekenc
17 en 18 oktober fiets- en\
delroutes langs allerlei un
plekjes in Nederland uitgezi
Zeeuws-Vlaanderen zijn t
afwisselende natuurfietst
ten uitgezet: op zaterdag
Oostburg en op zondag li
Lamswaarde. Op gehuurde
sen, uitgerust met fietstas,
rekijker, loep en windmete
den de deelnemers lang!
kust van Zeeuws-Vlaandi
de polders, kreken en boe
waar zij allerlei opdrac
moeten uitvoeren. De rc
van 35 kilometer zijn evenl
in te korten tot 20 kiloni
Voor informatie, ook overe
tuele andere routes in Nf
land, kunt u terecht bij
Toeristisch Bureau Zee
Vlaanderen, telefoon 1
621022.
Onder de titel Wonen in An
houdt het Noordbrabants
seum een najaarstentoor
ling, gewijd aan interieurs
Nederlandse kastelen en h
rische buitenhuizen. Tol
januari is een sèlectie van|
culiere bezittingen uit deze
numentale panden te be'
deren in het Noordbrat
Museum aan de Verwers
41 in 's Hertogenbosch. Ds
toonstelling is van dinsda
en met vrijdag geopend tu
10.00 en 17.00 uur. Opzatei
zondag en op feestdagen
sen 12.00 en 17.00 uur.
Alhambra
VLiSSlMGEN (0118-418810)
Halloween H20. Do.20u.,vr.t/mzo. 19 en 21.30
u., ma. endi. 20 u.
Godzilla. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u, vr. 19 en
21.45 u„ za. en zo. 14,19 en 21.45 u., ma. en di.
20 u.
Wild Things. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 19 u.
Six Days Seven Nights. Wo. en do. 20 u., vr. t/m
zo. 19 en 21.30 u ma. en di. 20 u.
Lethal Weapon 4. Wo. 14 en 20 u., vr. t/m zo.
21.30 u„ ma. endi. 20 u.
Freddy the frog. Za. en zo. 14 u.
De kleine zeemeermin. Wo. en zo. 14 u.
Het magische zwaard. Wo., za. en zo. 14 u.
Titanic. Do. 19 u.
Cinema
MIDDELBURG (0118-613482)
Ronja de roversdochter. Za. en zo. 14 u.
The Butcher Boy, Wo. 20.30 u.
Van mannen en merries. Do. en zo. 20.30 u., vr.
22 u.,za. 19.30 u.
The Real Blonde. Vr. 19.30 u., za. 22 u., ma. en
di. 20.30 u.
*t Beest
GOES (0113-228142)
Kleine Teun. Do. en vr. 20.30 u.
De Koning
HULST (0114-312030)
Halloween H20 Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22
u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20
Godzilla. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22
u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u„ ma. en di. 20
Left Luggage. Wo. en do 20 u., vr. en za. 19.15
u„ zo. 13.45 en 16.15 u. ma. en di. 20 u.
Wild Things. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo.
16.15 en 19 u., ma. 20 u.
Paulie.Wo. enza. 14u.,zo. 13.45 u.
Saving Private Ryan. Wo. t/m vr. 20 u., za. 18 en
21.30 u.,zo. 16 en 19.30 u„ ma. en di. 20 u.
Six Days Seven Nights. Wo en do. 20 u., vr. en
za. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30 u., di. 20 u.
Lethal Weapon 4. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u„ zo.
21.30 u.
Armageddon.Vr.enza 22u.,zo. 18.45en21.30
u., ma. 20 u.
Jacht op de kleintjes. Za.14 u., zo. 13.45 u.
Titanic. Zo. 13.45 u.
Porgy Bess
TERNEUZEN (0115-613293)
The Game. Wo. 20 u.
Cin em act nee I
BERGEN OP ZOOM (0164-254886)
Hope floats. Vr. en za. 18.45 en 21.30 u„ zo.
16.15,18.45 en 21.30 u.
Godzilla. Wo. 14 en 20 u„ do. 20 u., vr. 18.30 en
21.45 u., za. en zo. 14,18.30 en 21.45 u„ ma. en
di. 20 u.
Species 2. Wo. 20 u.
Saving Private Ryan. Wo. en do. 20 u., vr. en za.
18.30 en21.15u., zo. 14,18.30 en 21.15 u„ ma.
en di. 20 u.
Mafia. Wo. 14 en za.u., zo. 16.45 u.
Het magische zwaard. Wo., za. en zo. 14 u.
Sneak preview. Do. 20. u.
De poolse bruid. Ma. en di. 20.30 u.
Boxy
BERGEN OP ZOOM (0164-233434)
Halloween H20. Do. 20 u„ vr. 21.30 u., za. 18.45
en 21.30 u„ zo. 16.30 en 20 u., ma. en di. 20 u.
Godzilla. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 18.45 en
21.30 u., za. 14, 18.45 en 21.30 u., zo. 14,16.45
en 20 u., ma. en di. 20 u.
Wild Things. Wo. 20 u.
Jacht op de kleintjes. Wo. en zo. 14 u., vr. 18.45
u., za. 14en 16.15 u.
Freddie the Frog.
Halloween: H20 is een mysterieuze titel. H20 betekent
niet dat dit al de twintigste aflevering is in deze slasher-
filmreeks (het is de zevende). Het zou water kunnen bete
kenen, want hoofdrolspeelster Jamie Lee Curtis was ten
slotte voorstander van de slogan 'blood is thicker than
water'. Maar de twintig in de titel betekent dat het twintig
jaar geleden is dat de eerste Halloween-film in de biosco
pen arriveerde, de extra H is een modieuze schrijfwijze.
Voor wie niet (meer) weet wat er in die film gebeurde: het
wordt keurig uitgelegd, zonder dat het verveelt voor de
kenners.
door Piet van de Nlerwe
Deze film speelt eind oktober
dit jaar, als de Amerikanen
Halloween vieren. Het meisje
Laurie Strode, toen en nu ge
speeld door Jamie Lee Curtis,
1 s twintig j aar ouder geworden
en is onder een nieuwe naam
verhuisd naar Califomië,
waar ze hoofd van een hele
chique privé-school is. Die
nieuwe naam heeft ze nodig
om haar verleden te vergeten,
toen haar geesteszieke broer
Michael Myers uit het gesticht
ontsnapte om met een heel
groot keukenmes een flink
aantal tieners af te slachten
die dachten ongestraft seks te
kunnen hebben.
Zusje
Het was hem eigenlijk alleen
om zijn zusje te doen en dat
heeft hij nog steeds niet voor
elkaar. Dat voorval (en de vijf
vervolgen) heeft er ook bij
Laurie behoorlijk ingehakt,
zodanig zelfs dat ze water als
het even kan inwisselt voor
witte wijn of wodka. Of het nu
door de drank of gewoon door
paranoia komt, in iedere vage
omtrek die ze in een ruit ziet,
herkent ze het lijkbleke gelaat
met daarin de zwartomrande
ogen van haar broer.
Moeder
Laurie is tussen al die films
door moeder geworden van
een inmiddels zeventienjarige
zoon, dezelfde leeftijd die zij
zelf in de eerste Halloween-
filmhad. Hij blijft tijdens Hal
loween met enkele vrienden en
vriendinnen op school, terwijl
de rest van de kinderen gezel
lig gaat kamperen. Als onge
node gast met groot keuken
mes komt ook zijn oom op
bezoek, die nog een akkefietje
moet afmaken van twintig j aar
geleden.
Kevin Williamson, die het
script van Scream met veel
ironie volstopte, en daarna
ook Scream 2 en I Know What
You Did Last Summer voor
zijn rekening nam, heeft het
scenario voor dit twintigjarig
jubileum geschreven. Steve
Miner, die enkele afleveringen
van die andere slasherfilm-
reeks Friday The 13th en de
eerste House maakte, regis
seerde deze film.
Tweemannen die weten wat ze
doen en daarin bedreven zijn.
Dat is te zien.
Deze film is goedgemaakt, le
vert precies dat wat men ervan
mag verwachten, maar is zon
der verrassingen. Williamson
en Miner denken dat het eng is
als Jamie Lee Curtis zich om
draait en weer een keer op
botst tegen iemand die net bui
ten beeld stond te wachten.
Hé, deze keer is het Janet
Leigh, haar moeder, die haar
secretaresse speelt en met een
knipoog vraagt of ze wat moe
derlijk advies mag geven. Op
de tonen van Bernard Herr
manns muziek voor Psycho
loopt ze vervolgens naar de
zelfde auto die ze in die film
bestuurde.
Alfred Hitchcocks Psycho
werd door John Carpenter,
toen hij de eerste Halloween
maakte, gezien als groot voor
beeld. Al zijn navolgers en alle
fans van het genre hebben die
film daarna heilig verklaard
zonder te begrijpen waar hij
over ging. Hitchcock zelf om
schreef Psycho eens als een ko
medie. Dat kan van Halloween
of deze H20 niet gezegd wor
den.
Psycho is een film met meerde
re lagen, elke keer als je de film
ziet, kun je er nieuwe dingen
uithalen. De oorspronkelijke
Halloween was goed gemaakt,
maar het was een simpele film
waarin wij het eng moesten
vinden dat er een heel groot
keukenmes in jonge lij ven ge
stoken werd. Die eerste keer
was het inderdaad eng. Deze
hele simpele formule is niet
veranderd. Dat een heel groot
keukenmes in een j ong lijf ver
dwijnt valt nu te verwachten.
Het enge van de onverwacht
heid is eraf.
Het is nu de kunst om te gok
ken wie dat mes tussen zijn
ribben krijgt en wie het zal
overleven. En vooral hoe we
het monster Michael Myers
onschadelijk kunnen maken
zonder een vervolg uit te slui
ten. Het is niet het meest intel
ligente spelletje dat men in de
bioscoop kan spelen tussen
filmmaker en publiek, maar
Miner en Williamson spelen
het wel behendig. Voor wie lol
heeft in dit soort spelletjes is
Halloween: H20 een aardig
tijdverdrijf.
Halloween: H20 is te zien in
Alhambra VlissingenDe
Koning Hulst en Roxy Ber
gen op Zoom.
Tom DiCillo maakte zijn naam hier in de Nederlandse bio
scopen met Living In Oblivion. Daarin werd de onafhan
kelijke filmmakerij in New York met liefde en kennis van
zaken onder vuur genomen door zijn satirische camera. In
zijn nieuwe film The Real Blonde heeft DiCillo, die ook nu
weer regie en scenario voor zijn rekening nam, de filmma
kerij vervangen door de relaties van dertigers. Ook weer in
New York.
door Piet van de Merwe
Een van de twee hoofdperso
nen is Joe, gespeeld door Mat
thew Modine, een werkloze
acteur die zijn centjes verdient
als ober. Joe woont samen met
de andere hoofdpersoon van
de film - Mary, gespeeld door
vaste DiCillo actrice Catheri
ne Keener - die wél succes
heeft, als make-up artiest. En
die twee zijn nu al zo lang bij
elkaar, dat ze allebei weten dat
het zo niet door kan gaan. Er
moet verandering in komen.
Maar wat te doen? Vreemd
gaan, uit elkaar of definitief
voor altijd bij elkaar blijven?
Via Joe en Mary leren we alle
andere personages kennen. En
dat zijn er nogal wat. Bijvoor
beeld Joe's vriend en collega
Bob (Maxwell Caulfield), die
alleen maar geïnteresseerd is
in het echte blondje van de ti
tel. Natuurlijk is Bob niet op
zoek naar dat echte blondje,
maar naar de Echte Liefde en
het Ware Geluk.Heel knap laat
DiCillo al zijn personages door
New York dwalen om ze daar
bij zeer toevallig met elkaar in
aanraking te brengen. Dat be
tekent dat de film bijna 'Frans'
aandoet; weinig tot geen actie
en een heleboel gepraat. De
hele film lang loopt Joe een
scène uit Death of a Salesman
van Arthur Miller te oefenen,
als hij ooit nog eens een echte
auditie zou mogen krijgen. De
kans om die tekst op te lepelen
krijgt hij aan het einde van de
film en het is meteen de beste
scène. De woorden van Miller
klinken echter en raken dieper
dan wat DiCillo ex-voor en erna
heeft geschreven.
Het is de sleutelscène van de
film. Alles wat er tot dan toe te
zien was, is alleen maart»
bouw naar deze scène.Nm
de amusante, lichtvoetig*
eigenzinnige blik op dem
dere relatiewereld van dei
tigers, is het vooral dezei
doordachte structuur va®
film die blijft hangen.
The Real Blonde, vrijdii
zaterdag, maandagen
dinsdag in Cinema Mé,
burg
Scene uit The real Blonde.
Het begon met een speelgoed
kikker die de in Joegoslavië
geboren, maar voornamelij k
in Amerika werkende acteur
en scenanoschrij ver Jon
Acevski voor zijn zoontje
kocht. Hij verzon er allerlei
verhaaltjes bij en zo ontstond
het plan voor een heuse anima
tiefilm. Acevski wilde niets
meer of minder dan Disney
evenaren. Het in een Blitse
studio gewrochte product
toont echter aan dat voor zo'n
onderneming meer nodig is
dan ambitie alleen. Talent bij
voorbeeld...
Acevski moet een ongeremde
fantasie hebben en wordt
daarbij kennelijk niet door
zelfkritiek gehinderd. Hij be
gint zijn sprookje met een
prins die door een boosaardige
tante (zou inderdaad van
Disney kunnen zijn) in een
kikker wordt veranderd en
lijkt dan te besluiten dat de
moderne j eugd meer eigentij d-
se actie wil. Zoiets als James
Bond dus, moet Acevski ge
dacht hebben, zonder zich af te
vragen in hoeverre dit tot de
culturele bagage van een vijf
jarige behoort.
Carrière
Aldus maakt kikker Freddie
onverwacht cariière als Frans
(waarom, hoezo?) geheim
agent die in Engeland een
boosaardige meesterschurk
moet bestrijden. Bewust posi
tief is de vele chaotische
waarin niet van vuurwaj
maar wel van karateslag
bruik wordt gemaakt.
Freddie zelf, met de ven
de flair van een Fransep
boy, kan redelijk geslaaf
worden genoemd, ookal
ik dat veel van zijn grap;
over de hoofden van de
tjes heen zullen gaan. 0]
Nedeiiandse stemmenfi
onder andei-e Jan Declei
weinig aan te merken, ff
daarmee is de zaak niet,
Freddie the Frog is zal
dag en zondag te zien
hambra Vlissingen
Halloween: H20 is een aardig tijdverdrijf.
In het Nederlands Centrum voor Handwerken in Breda
(NCH Breda) loopt vanaf 6 oktober tot en met 21 december
de expositie Amager versus Marken. Handwerktechnie
ken, met name de borduurkunst van de twee eilanden,
wordt daarin belicht.
Het Deense Amager en het Ne
derlandse Marken vertonen
nogal wat overeenkomsten in
hun beider geschiedenis. Men
heeft ontdekt dat de bewoners
van Amager oorspronkelijk
uit Marken afkomstig zijn.
Veel van degebnxiken komen
dan ook overeen De gebrui
ken, die beti-ekking hadden op
de welvaait, voi-mden de pa-
ti-onen voor fijne borduur-
werkjes op klederdrachten en
huishoudtextiel. Het eiland
Amager ligt op korte afstand
van de Deense hoofdstad Ko
penhagen. Marken daarente
gen ligt nabij Amsterdam. De
economische bijdrage van de
eilanden, Amager op het ge
bied van land- en tuinbouw,
Marken op het gebied van vis-
serij, droegen bij aan het func
tioneren van de twee hoofdste
den.
Beide eilanden kennen strenge
regels in het gebruik van kle
derdracht. Zo bestaat er op
Amager een speciale dracht op
Vastenavond en ook Markena
ren kleden zich voor Pinkste
ren speciaal aan. Hoewel deze
kledingvoorschriften zich los
van elkaar ontwikkelden, to
nen zij een duidelijk vexwant-
schap in het ingewikkelde
boi'duuiwerk, waarmee de
drachten werden versierd. De
vrouwen op Marken pasten op
fijn 1 innen de techniek van het
stop- en snijwei'k toe. Op
Amager zijn er soortgelijke
technieken met Deense bena
mingen als draegvaerk, wat
trekwei'k betekent, en uds-
kaar: uitknippen dus.
Er zijn nog erxkele vrouwen op
Amager en Mai-ken die de oude
handwerktechnieken beheer
sen. Zij borduurden spéciaal
voor de expositie replica's vol
gens oud gebruik. Tevens zijn
er historische objecten uit par
ti culier bezit en voorwerpen
uit liet Nederlands Openlucht
museum in Arnhem bijeen ge
bracht;
In het Blikmuseum de Blikvanger aan de Capelweg 18 in
Renesse is van dinsdag 6 oktober tot en met 10 november
een overzichtstentoonstelling te zien van de geschiedenis
van poppenhuizen.
De tentoonstelling is geopend
van dinsdag tot en met zater
dag van 10.00 tot 12.00 uur
Verder is het museum open op
de zondagen 18 en 25 oktober
en 8 november van 12.00 tot
16.00 uur.
Behalve poppenhuizen, is ook
'Magazin de Modes', een bij-
zondere stoffenwinkel uit
1880, compleet met stoffenrol-
len en toonbank, te bezichti
gen. Een kantoortje en een
brillenwinkeltje vormen de
andere bezienswaardigheden.
Er zijn twee displays met huis
raad naar negentiende eeuws
voorbeeld, die door Anita De
gen zijn vervaardigd. Voor
kinderen is er een poppenhuis
waar mee gespeeld mag wor
den.
Van 20 november tot 5 ja
nuari is er in het Blikmuse
um een grote collectie
theepotten te bezichtigen.
De tentoonstelling geeft
een mooi beeld van de ge
schiedenis van het thee
drinken.
De tentoonstelling Ama
ger versus Marken is van 6
oktober tot en met 21 de
cember, in het Nederland
Centrum voor Handwer
ken aan hetSpinveld 13a in
Breda te zien. Openingstij
den zijn op dinsdag tot za
terdag, van 10.00 tot 16.00
uur.
Een van de poppenhuizen in De Blikkvanger in Renesse.
Eind vorige eeuw droegen de mannen op Amager een typische
blauwe muts van kameelhaar.
Kinderen tussen de acht en
twaalf jaar kunnen in de
herfstvakantie leren koken in
het kinderkookcafé van De
NJHC-herberg 'Klavervel
den', Boslustweg 1, in Bergen
op Zoom. In het kinderkook
café krijgen kinderen drie da
gen les van echte meester
koks. Ze leren groenten, vlees
en salades op feestelijke wijze
klaarmaken.maar ook diverse,
snij technieken en ze stellen
zelf een menu samen. Met z'n
zessen overnachten de aan
staande chef-koks op één ka
mer. Per kamer is er een bege
leider.
Op de laatste dag worden ou
ders, opa's en oma's getrak
teerd op een zelf bereid, extra
feestelijk, driegangen-menu.
Want reden tot feest is er: alle
kinderen ontvangen een di
ploma.
De di'iedaagse kinderkook
school wordt twee maal ge
houden: van maandag 19 tot
en met woensdag 21 oktober
en van maandag 26 tot en met
woensdag 28 oktober Per
kind kost het aiTangement
175 gulden.
Dat is inclusief twee over
nachtingen volpension, een
lunch, eendinei', resteuraht-
bezoek, oppas en alle beno
digde materialen.
Deelnemers kunnen boeken
bij herberg Klavervelden, te
lefoon 0/164-233261 in Bergen
op Zoom.