Halloween H20 doet wat je verwacht Verwante borduurkunst Dertigers in New York Freddie de kikker zorgt voor onoverzichtelijke lappendekei Poppenhuizen en theepotten in Blikmüseum van Renesse Kinderkookcafé Rond het thema Actief in groen zijn erin hetweekenc 17 en 18 oktober fiets- en\ delroutes langs allerlei un plekjes in Nederland uitgezi Zeeuws-Vlaanderen zijn t afwisselende natuurfietst ten uitgezet: op zaterdag Oostburg en op zondag li Lamswaarde. Op gehuurde sen, uitgerust met fietstas, rekijker, loep en windmete den de deelnemers lang! kust van Zeeuws-Vlaandi de polders, kreken en boe waar zij allerlei opdrac moeten uitvoeren. De rc van 35 kilometer zijn evenl in te korten tot 20 kiloni Voor informatie, ook overe tuele andere routes in Nf land, kunt u terecht bij Toeristisch Bureau Zee Vlaanderen, telefoon 1 621022. Onder de titel Wonen in An houdt het Noordbrabants seum een najaarstentoor ling, gewijd aan interieurs Nederlandse kastelen en h rische buitenhuizen. Tol januari is een sèlectie van| culiere bezittingen uit deze numentale panden te be' deren in het Noordbrat Museum aan de Verwers 41 in 's Hertogenbosch. Ds toonstelling is van dinsda en met vrijdag geopend tu 10.00 en 17.00 uur. Opzatei zondag en op feestdagen sen 12.00 en 17.00 uur. Alhambra VLiSSlMGEN (0118-418810) Halloween H20. Do.20u.,vr.t/mzo. 19 en 21.30 u., ma. endi. 20 u. Godzilla. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u, vr. 19 en 21.45 u„ za. en zo. 14,19 en 21.45 u., ma. en di. 20 u. Wild Things. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 19 u. Six Days Seven Nights. Wo. en do. 20 u., vr. t/m zo. 19 en 21.30 u ma. en di. 20 u. Lethal Weapon 4. Wo. 14 en 20 u., vr. t/m zo. 21.30 u„ ma. endi. 20 u. Freddy the frog. Za. en zo. 14 u. De kleine zeemeermin. Wo. en zo. 14 u. Het magische zwaard. Wo., za. en zo. 14 u. Titanic. Do. 19 u. Cinema MIDDELBURG (0118-613482) Ronja de roversdochter. Za. en zo. 14 u. The Butcher Boy, Wo. 20.30 u. Van mannen en merries. Do. en zo. 20.30 u., vr. 22 u.,za. 19.30 u. The Real Blonde. Vr. 19.30 u., za. 22 u., ma. en di. 20.30 u. *t Beest GOES (0113-228142) Kleine Teun. Do. en vr. 20.30 u. De Koning HULST (0114-312030) Halloween H20 Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 Godzilla. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u„ ma. en di. 20 Left Luggage. Wo. en do 20 u., vr. en za. 19.15 u„ zo. 13.45 en 16.15 u. ma. en di. 20 u. Wild Things. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo. 16.15 en 19 u., ma. 20 u. Paulie.Wo. enza. 14u.,zo. 13.45 u. Saving Private Ryan. Wo. t/m vr. 20 u., za. 18 en 21.30 u.,zo. 16 en 19.30 u„ ma. en di. 20 u. Six Days Seven Nights. Wo en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30 u., di. 20 u. Lethal Weapon 4. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u„ zo. 21.30 u. Armageddon.Vr.enza 22u.,zo. 18.45en21.30 u., ma. 20 u. Jacht op de kleintjes. Za.14 u., zo. 13.45 u. Titanic. Zo. 13.45 u. Porgy Bess TERNEUZEN (0115-613293) The Game. Wo. 20 u. Cin em act nee I BERGEN OP ZOOM (0164-254886) Hope floats. Vr. en za. 18.45 en 21.30 u„ zo. 16.15,18.45 en 21.30 u. Godzilla. Wo. 14 en 20 u„ do. 20 u., vr. 18.30 en 21.45 u., za. en zo. 14,18.30 en 21.45 u„ ma. en di. 20 u. Species 2. Wo. 20 u. Saving Private Ryan. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.30 en21.15u., zo. 14,18.30 en 21.15 u„ ma. en di. 20 u. Mafia. Wo. 14 en za.u., zo. 16.45 u. Het magische zwaard. Wo., za. en zo. 14 u. Sneak preview. Do. 20. u. De poolse bruid. Ma. en di. 20.30 u. Boxy BERGEN OP ZOOM (0164-233434) Halloween H20. Do. 20 u„ vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u„ zo. 16.30 en 20 u., ma. en di. 20 u. Godzilla. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14, 18.45 en 21.30 u., zo. 14,16.45 en 20 u., ma. en di. 20 u. Wild Things. Wo. 20 u. Jacht op de kleintjes. Wo. en zo. 14 u., vr. 18.45 u., za. 14en 16.15 u. Freddie the Frog. Halloween: H20 is een mysterieuze titel. H20 betekent niet dat dit al de twintigste aflevering is in deze slasher- filmreeks (het is de zevende). Het zou water kunnen bete kenen, want hoofdrolspeelster Jamie Lee Curtis was ten slotte voorstander van de slogan 'blood is thicker than water'. Maar de twintig in de titel betekent dat het twintig jaar geleden is dat de eerste Halloween-film in de biosco pen arriveerde, de extra H is een modieuze schrijfwijze. Voor wie niet (meer) weet wat er in die film gebeurde: het wordt keurig uitgelegd, zonder dat het verveelt voor de kenners. door Piet van de Nlerwe Deze film speelt eind oktober dit jaar, als de Amerikanen Halloween vieren. Het meisje Laurie Strode, toen en nu ge speeld door Jamie Lee Curtis, 1 s twintig j aar ouder geworden en is onder een nieuwe naam verhuisd naar Califomië, waar ze hoofd van een hele chique privé-school is. Die nieuwe naam heeft ze nodig om haar verleden te vergeten, toen haar geesteszieke broer Michael Myers uit het gesticht ontsnapte om met een heel groot keukenmes een flink aantal tieners af te slachten die dachten ongestraft seks te kunnen hebben. Zusje Het was hem eigenlijk alleen om zijn zusje te doen en dat heeft hij nog steeds niet voor elkaar. Dat voorval (en de vijf vervolgen) heeft er ook bij Laurie behoorlijk ingehakt, zodanig zelfs dat ze water als het even kan inwisselt voor witte wijn of wodka. Of het nu door de drank of gewoon door paranoia komt, in iedere vage omtrek die ze in een ruit ziet, herkent ze het lijkbleke gelaat met daarin de zwartomrande ogen van haar broer. Moeder Laurie is tussen al die films door moeder geworden van een inmiddels zeventienjarige zoon, dezelfde leeftijd die zij zelf in de eerste Halloween- filmhad. Hij blijft tijdens Hal loween met enkele vrienden en vriendinnen op school, terwijl de rest van de kinderen gezel lig gaat kamperen. Als onge node gast met groot keuken mes komt ook zijn oom op bezoek, die nog een akkefietje moet afmaken van twintig j aar geleden. Kevin Williamson, die het script van Scream met veel ironie volstopte, en daarna ook Scream 2 en I Know What You Did Last Summer voor zijn rekening nam, heeft het scenario voor dit twintigjarig jubileum geschreven. Steve Miner, die enkele afleveringen van die andere slasherfilm- reeks Friday The 13th en de eerste House maakte, regis seerde deze film. Tweemannen die weten wat ze doen en daarin bedreven zijn. Dat is te zien. Deze film is goedgemaakt, le vert precies dat wat men ervan mag verwachten, maar is zon der verrassingen. Williamson en Miner denken dat het eng is als Jamie Lee Curtis zich om draait en weer een keer op botst tegen iemand die net bui ten beeld stond te wachten. Hé, deze keer is het Janet Leigh, haar moeder, die haar secretaresse speelt en met een knipoog vraagt of ze wat moe derlijk advies mag geven. Op de tonen van Bernard Herr manns muziek voor Psycho loopt ze vervolgens naar de zelfde auto die ze in die film bestuurde. Alfred Hitchcocks Psycho werd door John Carpenter, toen hij de eerste Halloween maakte, gezien als groot voor beeld. Al zijn navolgers en alle fans van het genre hebben die film daarna heilig verklaard zonder te begrijpen waar hij over ging. Hitchcock zelf om schreef Psycho eens als een ko medie. Dat kan van Halloween of deze H20 niet gezegd wor den. Psycho is een film met meerde re lagen, elke keer als je de film ziet, kun je er nieuwe dingen uithalen. De oorspronkelijke Halloween was goed gemaakt, maar het was een simpele film waarin wij het eng moesten vinden dat er een heel groot keukenmes in jonge lij ven ge stoken werd. Die eerste keer was het inderdaad eng. Deze hele simpele formule is niet veranderd. Dat een heel groot keukenmes in een j ong lijf ver dwijnt valt nu te verwachten. Het enge van de onverwacht heid is eraf. Het is nu de kunst om te gok ken wie dat mes tussen zijn ribben krijgt en wie het zal overleven. En vooral hoe we het monster Michael Myers onschadelijk kunnen maken zonder een vervolg uit te slui ten. Het is niet het meest intel ligente spelletje dat men in de bioscoop kan spelen tussen filmmaker en publiek, maar Miner en Williamson spelen het wel behendig. Voor wie lol heeft in dit soort spelletjes is Halloween: H20 een aardig tijdverdrijf. Halloween: H20 is te zien in Alhambra VlissingenDe Koning Hulst en Roxy Ber gen op Zoom. Tom DiCillo maakte zijn naam hier in de Nederlandse bio scopen met Living In Oblivion. Daarin werd de onafhan kelijke filmmakerij in New York met liefde en kennis van zaken onder vuur genomen door zijn satirische camera. In zijn nieuwe film The Real Blonde heeft DiCillo, die ook nu weer regie en scenario voor zijn rekening nam, de filmma kerij vervangen door de relaties van dertigers. Ook weer in New York. door Piet van de Merwe Een van de twee hoofdperso nen is Joe, gespeeld door Mat thew Modine, een werkloze acteur die zijn centjes verdient als ober. Joe woont samen met de andere hoofdpersoon van de film - Mary, gespeeld door vaste DiCillo actrice Catheri ne Keener - die wél succes heeft, als make-up artiest. En die twee zijn nu al zo lang bij elkaar, dat ze allebei weten dat het zo niet door kan gaan. Er moet verandering in komen. Maar wat te doen? Vreemd gaan, uit elkaar of definitief voor altijd bij elkaar blijven? Via Joe en Mary leren we alle andere personages kennen. En dat zijn er nogal wat. Bijvoor beeld Joe's vriend en collega Bob (Maxwell Caulfield), die alleen maar geïnteresseerd is in het echte blondje van de ti tel. Natuurlijk is Bob niet op zoek naar dat echte blondje, maar naar de Echte Liefde en het Ware Geluk.Heel knap laat DiCillo al zijn personages door New York dwalen om ze daar bij zeer toevallig met elkaar in aanraking te brengen. Dat be tekent dat de film bijna 'Frans' aandoet; weinig tot geen actie en een heleboel gepraat. De hele film lang loopt Joe een scène uit Death of a Salesman van Arthur Miller te oefenen, als hij ooit nog eens een echte auditie zou mogen krijgen. De kans om die tekst op te lepelen krijgt hij aan het einde van de film en het is meteen de beste scène. De woorden van Miller klinken echter en raken dieper dan wat DiCillo ex-voor en erna heeft geschreven. Het is de sleutelscène van de film. Alles wat er tot dan toe te zien was, is alleen maart» bouw naar deze scène.Nm de amusante, lichtvoetig* eigenzinnige blik op dem dere relatiewereld van dei tigers, is het vooral dezei doordachte structuur va® film die blijft hangen. The Real Blonde, vrijdii zaterdag, maandagen dinsdag in Cinema Mé, burg Scene uit The real Blonde. Het begon met een speelgoed kikker die de in Joegoslavië geboren, maar voornamelij k in Amerika werkende acteur en scenanoschrij ver Jon Acevski voor zijn zoontje kocht. Hij verzon er allerlei verhaaltjes bij en zo ontstond het plan voor een heuse anima tiefilm. Acevski wilde niets meer of minder dan Disney evenaren. Het in een Blitse studio gewrochte product toont echter aan dat voor zo'n onderneming meer nodig is dan ambitie alleen. Talent bij voorbeeld... Acevski moet een ongeremde fantasie hebben en wordt daarbij kennelijk niet door zelfkritiek gehinderd. Hij be gint zijn sprookje met een prins die door een boosaardige tante (zou inderdaad van Disney kunnen zijn) in een kikker wordt veranderd en lijkt dan te besluiten dat de moderne j eugd meer eigentij d- se actie wil. Zoiets als James Bond dus, moet Acevski ge dacht hebben, zonder zich af te vragen in hoeverre dit tot de culturele bagage van een vijf jarige behoort. Carrière Aldus maakt kikker Freddie onverwacht cariière als Frans (waarom, hoezo?) geheim agent die in Engeland een boosaardige meesterschurk moet bestrijden. Bewust posi tief is de vele chaotische waarin niet van vuurwaj maar wel van karateslag bruik wordt gemaakt. Freddie zelf, met de ven de flair van een Fransep boy, kan redelijk geslaaf worden genoemd, ookal ik dat veel van zijn grap; over de hoofden van de tjes heen zullen gaan. 0] Nedeiiandse stemmenfi onder andei-e Jan Declei weinig aan te merken, ff daarmee is de zaak niet, Freddie the Frog is zal dag en zondag te zien hambra Vlissingen Halloween: H20 is een aardig tijdverdrijf. In het Nederlands Centrum voor Handwerken in Breda (NCH Breda) loopt vanaf 6 oktober tot en met 21 december de expositie Amager versus Marken. Handwerktechnie ken, met name de borduurkunst van de twee eilanden, wordt daarin belicht. Het Deense Amager en het Ne derlandse Marken vertonen nogal wat overeenkomsten in hun beider geschiedenis. Men heeft ontdekt dat de bewoners van Amager oorspronkelijk uit Marken afkomstig zijn. Veel van degebnxiken komen dan ook overeen De gebrui ken, die beti-ekking hadden op de welvaait, voi-mden de pa- ti-onen voor fijne borduur- werkjes op klederdrachten en huishoudtextiel. Het eiland Amager ligt op korte afstand van de Deense hoofdstad Ko penhagen. Marken daarente gen ligt nabij Amsterdam. De economische bijdrage van de eilanden, Amager op het ge bied van land- en tuinbouw, Marken op het gebied van vis- serij, droegen bij aan het func tioneren van de twee hoofdste den. Beide eilanden kennen strenge regels in het gebruik van kle derdracht. Zo bestaat er op Amager een speciale dracht op Vastenavond en ook Markena ren kleden zich voor Pinkste ren speciaal aan. Hoewel deze kledingvoorschriften zich los van elkaar ontwikkelden, to nen zij een duidelijk vexwant- schap in het ingewikkelde boi'duuiwerk, waarmee de drachten werden versierd. De vrouwen op Marken pasten op fijn 1 innen de techniek van het stop- en snijwei'k toe. Op Amager zijn er soortgelijke technieken met Deense bena mingen als draegvaerk, wat trekwei'k betekent, en uds- kaar: uitknippen dus. Er zijn nog erxkele vrouwen op Amager en Mai-ken die de oude handwerktechnieken beheer sen. Zij borduurden spéciaal voor de expositie replica's vol gens oud gebruik. Tevens zijn er historische objecten uit par ti culier bezit en voorwerpen uit liet Nederlands Openlucht museum in Arnhem bijeen ge bracht; In het Blikmuseum de Blikvanger aan de Capelweg 18 in Renesse is van dinsdag 6 oktober tot en met 10 november een overzichtstentoonstelling te zien van de geschiedenis van poppenhuizen. De tentoonstelling is geopend van dinsdag tot en met zater dag van 10.00 tot 12.00 uur Verder is het museum open op de zondagen 18 en 25 oktober en 8 november van 12.00 tot 16.00 uur. Behalve poppenhuizen, is ook 'Magazin de Modes', een bij- zondere stoffenwinkel uit 1880, compleet met stoffenrol- len en toonbank, te bezichti gen. Een kantoortje en een brillenwinkeltje vormen de andere bezienswaardigheden. Er zijn twee displays met huis raad naar negentiende eeuws voorbeeld, die door Anita De gen zijn vervaardigd. Voor kinderen is er een poppenhuis waar mee gespeeld mag wor den. Van 20 november tot 5 ja nuari is er in het Blikmuse um een grote collectie theepotten te bezichtigen. De tentoonstelling geeft een mooi beeld van de ge schiedenis van het thee drinken. De tentoonstelling Ama ger versus Marken is van 6 oktober tot en met 21 de cember, in het Nederland Centrum voor Handwer ken aan hetSpinveld 13a in Breda te zien. Openingstij den zijn op dinsdag tot za terdag, van 10.00 tot 16.00 uur. Een van de poppenhuizen in De Blikkvanger in Renesse. Eind vorige eeuw droegen de mannen op Amager een typische blauwe muts van kameelhaar. Kinderen tussen de acht en twaalf jaar kunnen in de herfstvakantie leren koken in het kinderkookcafé van De NJHC-herberg 'Klavervel den', Boslustweg 1, in Bergen op Zoom. In het kinderkook café krijgen kinderen drie da gen les van echte meester koks. Ze leren groenten, vlees en salades op feestelijke wijze klaarmaken.maar ook diverse, snij technieken en ze stellen zelf een menu samen. Met z'n zessen overnachten de aan staande chef-koks op één ka mer. Per kamer is er een bege leider. Op de laatste dag worden ou ders, opa's en oma's getrak teerd op een zelf bereid, extra feestelijk, driegangen-menu. Want reden tot feest is er: alle kinderen ontvangen een di ploma. De di'iedaagse kinderkook school wordt twee maal ge houden: van maandag 19 tot en met woensdag 21 oktober en van maandag 26 tot en met woensdag 28 oktober Per kind kost het aiTangement 175 gulden. Dat is inclusief twee over nachtingen volpension, een lunch, eendinei', resteuraht- bezoek, oppas en alle beno digde materialen. Deelnemers kunnen boeken bij herberg Klavervelden, te lefoon 0/164-233261 in Bergen op Zoom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 14