Leonie gaat helemaal voor haar band Grof Geschut PZC ScaleModels: staaltje van huidige kunnen 13 Dansvoorstelling The Fall in 't Beest Variëteiten met Greene en Beysens 7 tot en met 13 oktober Revelation De zeven leden tellende muziekgroep Revela tion uit de Oekraïne treedt een aantal keren op in Zeeland. De vier mannen en drie vrouwen bespelen bij zondere instrumenten zoals de bandura en tre den op in kleurrijke klederdracht. Zij zetten zich 'in voor de kinderen van Tsjernobyl en zijn in i Nederland op uitnodiging van de stichting Zen- I ding over Grenzen. •wo. Ichtuskerk, Tholen, 20.00 uur •vr. Grote Kerk, Terneuzen, 20.00 uur •za. Hervormde kerk. Oostburg, 20.00 uur Music Divine Het Zwitserse ensemble A Cinque Voci brengt het programma Music Divine. Het gezelschap uit Winterthur bestaat uit de so pranen Regine Andresen en Cornelia Bal- tensperger, de alt Claudia Hold Bützer, de teno ren Hans-Jakob Lutz en Daniel Leo Meier en de bas Beat Merz en brengt madrigalen van Dow- land, Tomkins, Weelkes, Marenzio, Montever di, Franck en Lechner. •do. Hervormde kerk, Kloosterzande, 20.00 uur •vr. Koorkerk, Middelburg, 20.00 uur Nicholas Martin De Engelse organist Nicholas Martin bespeelt het Compton-theaterorgel. Martin had reeds op jeugdige leeftijd belang stelling voor muziek en studeerde eerst piano éfn daarna elektronisch orgel. Hij bespeelde het jjrgel in de Tower Ballroom in Blackpool en is vaste organist bij Turner's Musical Merry Go Round, een pretpark met een Wurlitzer-theater- orgel. Het programma omvat puur populaire thuziek. •vr. Concertzaal, Middelburg, 20.00 uur Van Dik Hout Je uit Den Helder afkomstige rockgroep Van Jik Hout geeft een concert. De formatie met zanger Martin Buitenhuis kreeg bekendheid dankzij nummers als Stil in fpij, Alles of niets, Meer dan een ander, Vier we ken en Pijn. In het voorprogramma staat Grof Geschut, met als harde kern Leonie van der Klein, zang en akoestische gitaar, en Hans Pau- itdes, bas. Van der Klein studeerde aan de klein kunstacademie en Paulides maakte deel uit van cabaretgroep De Types. Zie ook elders op deze pagina. •vr. Arsenaaltheater, Vlissingen, 21.00 uur Nederlandse lied Toppers van het Nederlandse lied zijn te be luisteren in Goes. f)e Zeeuwse zanger Bram Schrier stelde een programma samen met onder anderen Mari anne Weber, Harry Slinger, een deel van de band Paradise, Nico Landers en Marleen, de yvinnares van het laatste Jordaanfestival. Discotheek El Toro, Goes, 22.00 uur Cantate In de Koorkerk wordt de cantate Gottes Zeit ist I die allerbeste Zeit van J. S. Bach uitgevoerd. {Vocale medewerking verleent het gemengd koor Capella Terra Tremens onder leiding van Henk J. Harinck. Solisten zijn de sopraan Ellen jleijnse, de alt Nelleke Duiser, de tenor Joost - van der Wulp en de bas Jan de Kam. De begelei ding is in handen van Annemaerie de Beer en Marja Smet op blokfluit, Heieen Jonker op altvi ool en Femmie Klaassen en Rinus Hillebrand op cello. Het continuo wordt gevormd door Jos .Vogel, orgel, en Rinis Hillebrand, cello. Vogel bespeelt het hoofdorgel. De algehele leiding is in handen van Henk J. Harinck. s«za. Koorkerk, Middelburg, 19.30 uur {Jubileumconcert lDb Christelijke Oratorium Vereniging Goes 'geeft een jubileumconcert ter gelegenheid van jhet 80-jarig bestaan. 'Het circa 110 leden tellende koor brengt het oratorium Messiah van George Fried rich Han del. Onderwerpen zijn de aankondiging van de geboorte van Christus, het gedenken van zijn lijden en sterven en de betekenis van dit lijden en sterven voor de gelovigen. Medewerking verlenen de sopraan Ellen Schuring, de alt Ja- kobijn Wallis, de tenor Frank Fritschy en de bas Ramselaar. De begeleiding is in handen het Dordts Kamerorkest en Janny Diele- man op continuo-orgel. Dirigent is Izaak Ruis- sen. •za. Geerteskerk, Kloetinge, 19.30 uur Stef Bos Stef Bos geeft een zogenaamde kladvoorstel ling van zijn nieuwe programma Zien. Pe chansonnier van het literaire luisterlied schrijft over de dingen die hem persoonlijk ra ken. Hi) combineert poëtische teksten met ster ke composities. In dit programma laat Stef Bos een groot aantal pareltjes van zijn vorig cd's ho ren, maar brengt hij ook gloednieuw werkten gehore. Tijdenszo'n kladvoorstelling vertelt hij ook over de oorsprong van die nieuwe num mers en bespreekt ze met het publiek. •za. De Zaete, Yerseke, 20.00 uur Cantare Het vocaal ensemble Cantare viert het vijfjarig jestaan met een lustrumconcert. Het programma omvat zowel oude als heden daagse liederen, die allemaal a capella worden gezongen, onder leiding van Jacqueline van Trirum. Ter afwisseling treedt de Hongaarse gi- "jriste Jülia Bognar op. ra. Hervormde kerk, 's-Heer Abtskerke, 20.00 ur Ireene/Beysens ie pianist Burton Greene en de zangeres Patri- ia Beysens treden voor het eerst samen op. Ij presenteren een mengeling van geimprovi- eerde muziek met jazzclassics, blues, klezmer h sefardische liedjes. 'ie ook elders op deze pagina ra. Kloveniersdoelen, Middelburg, 20.30 uur Danceparty Live acts maken onderdeel uit van de Toxic Beats Danceparty. Te verwachten zijn chemical, drum 'n' bass, techno en electro, onder leiding van de Beats Pp Je Fiets Crew. •za. 't Beest, Goes, 21.00 uur SVilla-Lobos JHet duo Villa-Lobos geeft een concert. Joop Koek, Spaanse gitaar, en Anna Knapp- Stein, cello, brengen in deze unieke combinatie het programma Van Ortiz tot Piazzolla, dat ro mantische en virtuoze muziek uit vier eeuwen Omvat, zoals van Beethoven, Tschaikowsky, tölla-Lobos en Ravel. >zo. Kapel van Sint Maarten, Hoogelande, 14.30 uur Ivan Paduart De Belgische pianist Ivan Paduart geeft een jazzconcert met zijn kwartet. Het Ivan Paduart Quartet wordt verder ge vormd door de Amerikaanse saxofonist Bob Malach en de Nederlanders Hein van de Geyn 3p contrabas en Hans van Oosterhout op irums. Ditoptreden begint om 16.00 uur, nadat oen eerst naar het Arno Francke Trio heeft kun- ien luisteren. rzo. Porgy Bess, Terneuzen, 15.00 uur Elena Bezprozvannykh De Russische pianiste Elena Bezprozvannykh geeft een concert. Zij speelt werken van Haydn, Chopin, Liszt en Soriabine. ■zo. Arsenaaltheater, Vlissingen, 15.00 uur Cindy Peres Cindy Peres is te beluisteren in Panta Rhei. Zoals gebruikelijk geeft elke zondagmiddag sen ander muzikaal invulling aan de sfeer in het vlissingse strandpaviljoen. fzo. Strandpaviljoen Panta Rhei, Vlissingen, 17.00 uur Secret De band Secret bestaat uit muzikanten die al jarenlang de Zeeuwse podia beklimmen. Dat zijn Karin de Koek en Anneke van Hoote- gem (zang), Alex van Hootegem (zang en gi taar). Marlon Jordans (zang en bas), Peter Wessel (gitaar), Aagje Feldbrugge (viool, man doline en mandola) en Rob van Akkeren (drums). Zij brengen het beste werkten gehore Iran B-Sharp, Dreams die first, Jam Jam, enzo- •zo. Café 't Schuttershof, Middelburg, 17.00 Swindle Het Zeeuwse punkrocktrio Swindle is zondag avond te beluisteren. Dankzij een bijdrage aan de verzamel-cd Hol landse Herrie II wordt de groep nu ook ge vraagd voor optredens buiten de provincie en kelfs in Duitsland. 'zo. Strandpaviljoen Panta Rhei, Vlissingen, 18.00 uur Samenzang Zondag wordt een koor- en samenzangavond flehouden. pledewerking verleent de zang- en muziek- flrOfp Berea. De samenzang wordt begeleid doorde organist Tim Bouwsma. Hetthema van ue avond is Echt vrij... De organisatie is in han den van een comité van mensen uit verschillen de kerken •o. Petruskerk, Vlissingen, 19.00 uur amminga rjoerd Tamminga bespeelt gedurende een uur iet carillon. famminga is stadsbeiaardier van Goes, •ai. Grote Kerk, Goes, 13.30 uur woensdag 7 oktober 1998 Voor iedereen was het al snel duidelijk, zowel voor de do centen als voor haar zelf, dat ze haar eigen programma zou schrijven en naam zou maken als solo-cabaretière. Maar toen ze na vier jaar de kleinkunstacademie had afgerond en al haar medeleerlingen hun pad inmiddels hadden uit gestippeld, wist Leonie van der Klein ineens niet meer of zij dit nu wel zo leuk vond. Sinds een jaar is ze frontvrouw van de nieuwe Nederlandstalige band Grof Geschut en dat werk heeft haar helemaal in z'n greep. ,,Je wilt op deze leeftijd, ik ben nu 28, toch wel eens iets bereiken." De de- buut-cd staat op stapel. door Frans Doeleman De in Soesterberg geboren Leonie van der Klein bezocht de Vrije School, die er om be kend staat de creativiteit van de leerlingen te stimuleren. Vooral portrettekenen stond Leonie wel aan en dat deed haar overwegen naar de kunstacademie te gaan. Met haar broer en vrienden van school richtte ze een cabaret groepje op en de voorstelling werd zo'n succes, dat haar keus uiteindelijk op de klein kunstacademie viel. Daar spe cialiseerde Leonie, die ook gitaar speelt, zich inhet schrij ven van eigen teksten en lied jes. ,,Ik was daar wel op mijn plek en vond het allemaal heel erg leuk. Ik heb in 1995 stage gelo pen in de show Brigitte Kaan- dorp chez Marcanti Plaza op een vaste locatie in Amster dam. Dat was een geweldige ervax'ing. Maar toen ik dat jaar van de school af kwam, wist ik het eigenlijk ineens niet meer en dacht wat moet ik nou toch gaan doen. Ik ben nog doorge drongen tot de finale van het Amsterdams Kleinkunstfesti- val in het jaar dat De Vliegen de Panters, mijn klasgenoten, wonnen, maar het optreden in m'n eentje vond ik toch wel erg eenzaam. De Vliegende Pan ters zaten altijd gezellig met z'n drieën in de kleedkamer. Ik heb nog een poging gedaan met iemand anders (Najib Amhali) een voorstelling te maken, maar dat is mislukt." Leonie ging werken in thea- ter-i-estaurants in Rottei'dam, Den Haag, Leiden en Alphen en daarnaast begeleidde ze leerlingen op de kleinkunst academie bij het maken van een voox'stelling en gaf cursus sen. Leerschool „Toen ik in die theater-restau rants begon, dacht ik: met mijn opleiding is dat kat in het bak kie. Maar daar ben ik heel snel van teruggekomen. Zo'n res- taux'ant is misschien een veel hardere leerschool dan de aca demie. Ik heb ei'g veel moeten leren. Het is echt een kunst om mensen te vermaken die met een grote groep in een zaal zit ten, eigenlijk zichzelf al ver maken en ondertussen ook nog eens aan de di'ank en het eten zitten, aan het ouwehoex'en zijn en denken dat ze grappi ger zijn dan jijDan ga je af en toe heel erg op je bek, maar daar leer je veel van. „Mijn zangtalent ontdekte ik al op de Vx'ije School, toen mensen zeiden van, oh, wat een mooi liedje en wat zing je mooi. Ik heb op een gegeven moment geprobeex'd met een aantal mensen een bandje te vormen, maar die zaten toch iets op een andere lijn. Ze von den mij te ambitieus, dus dat ging uiteindelijk niet zo goed. Toch vond ik het heel erg leuk om mij alleen bezig te houden met muziek en liedjes en dat niet te hoeven afwisselen met gesproken teksten. In een the- atexvoorstelling zit een span ningsboog van begin tot eind en dat is iets heel pi'ecairs. Dat moet je goed opbouwen, met een mooie climax, daar moet je helemaal inzitten om dat goed te brengen. Bij het zingen van bedjes heb je steeds een klein boogje en kan je tussendoor even pauze nemen voor je aan het volgende spanningsboogje begint. Dat vond ik een leuk fenomeen, waar ik heel ont spannen helemaal voor kon gaan." „In het theatex'-restaurant in Den Haag leerde ik mijn huidi ge band kennen. Obvier Schutte, die daar technicus was en gitaar speelt, hooi'de mij mijn liedjes zingen en stel de voor samen iets te doen. De regisseur van het progi'amma in dat restaurant, Hans Pauli des, die cabaretervaring op deed in de groep De Types (met Rob Kamphues en Hans Rie- mens), speelt bas en was ook geïnteresseerd. Tenslotte kwam het drummende broer tje van Olivier, Lodewijk, er bij. Dat was augustus voi'ig jaar." Theaterliedje „Gezien mijn ervax-ingen met dat andex-e bandje, dacht ik dat dit ook wel niks zou wor- den en hoopte eigenbj k dat het allemaal niet dooi'ging, maar ik wilde niemand meteen al te leurstellen. We hebben zo'n theatexTiedje van mij geno men, iedereen bedacht z'n ei gen dingetje en dat klonk heel Leonie van der Klein: „We maken een vrij rauw Amerikaans rockgeluid." foto Ronald Emanuel erg leuk. Toen werd ik toch wel een beetje enthousiast. Ander halve maand later lazen we in de muziekkx'ant Oor dat er een luisterdag was bij Columbia, waar je met je demo naar toe kon. We dachten, laten we dat eens doen, voor de lol. We heb ben snel alles opgenomen, de naam Grof Geschut bedacht - er zijn nog wel eens mensen die denken dat we een hai'drock- band zijn - dat bandje laten horen en het was meteen raak. Vanaf dat moment hebben we een contract en zijn we bezig aan een cd, die begin volgend jaar moet uitkomen. De single verschijnt in november." „Het zwaartepunt ligt bij de tekst, maar de muziek heeft meer dan een ondersteunende functie. De combinatie van tekst en muziek is volgens mij heel apart, maar wel herken baar. De liedjes woi'den vaak de tweede keer al meegezon gen. We maken een vrij rauw Ameiikaans rockgeluid. Mijn teksten kunnen in px'incipe ook theatei'liedjes zijn. Ze zijn nogal direct en hebben een sooit spreektaal in zich, die cy nische opmei'kingen mogelijk maken over ondex*werpen als haat, nijd en jaloezie. Olivier, die ook voor ons schrijft, heeft een lyrischer benadering van teksten. We hebben natuurlijk ook onze invloeden. Ik luister veel naar de wat ruigere vrou wen, zoals Shexyl Cx'ow, Alanis Morissette - vond ik een ver ademing - en Skunk Anansie. Olivier is beïnvloed door Counting Crows en Britpop en Hans is een fan van The Beat les. Dat soort dingen komen allemaal bij elkaar. Verplichtingen Wegens andere verplichtin gen, die niet meer te combine- i'en waren met het toenemende aantal optredens, hebben Oli vier en Lodewijk in volle har monie Grof Geschut inmiddels verlaten (ze maken wel de cd af en Olivier blijft ook schrijven) en zijn vervangen door Jelle Kuijper (gitaar) en Tijn Teeu- wesen (drums). „Ik vind dit het allerleukste en wil dit voorlopig blijven doen, Hans en ik zijn heel ambitieus. Je wil op deze leeftijd - Hans is 34 - toch iets bereiken. Wat er ook gebeurt, we kiezen voor de band. Daar gaan we helemaal voor, voor honderd ©rocent. Er wordt hoog ingezet, van alle kanten. We hebben ontzettend veel studi otij d gekregenHet is een soort avontuur waar ik in terecht ben gekomen en dat mag voor mij nog heel lang du- Grof Geschut speelt vrij dagavond in het voorpro gramma van Van Dik Hout in het Arsenaaltheater in Vlissingen (21.00 uur) door Ernst Jan Rozendaal ScaleModels De Goese band ScaleModels laat weer van zich horen. De groep die vorig jaar tot Zeeuwse Belofte werd uitgeroepen en het tijdens de Grote Px'ijs van Neder land tot beste live-act schopte, heeft een opvolger uitgebracht voor de minx- cd Strike One Het is opnieuw geen f langspeler. Op het nadrukkelijk als de- mo-cd geafficheei'de album reflect ivhat you are! staan vijf puntige pop liedjes. Het zijn de ScaleModels zoals we ze kennen: met de bijtende zang van Eric de Vries, de pakkende akkoorden van gitaidst Wilfred Goncalves en met nog steeds het talent zeer aanstekelijke refreinen te schrijven. De cd is nage noeg live opgenomen in 't Beest in Goes en dat is een verbetering ten opzichte van de wat net klinkende voorganger. De plaat is precies wat de titel belooft: een staaltje van het huidige kunnen van de ScaleModels. Dat is niet gering. Toch een kanttekening. De uitspraak van de teksten is soms zo overdreven Engels, dat het bijna op het kaxikatu- rale af is {unspoken). Je kunt ook te Brits willen zijn. door Gert Meijer Republica Met het typische radionummer Ready To G|o introduceerde het Britse Repu blica een frisse combinatie van dance en rock, en het bleek een hitgevoelige combinatie. De gelijknamige debuut- cd had niet nog zo'n staaltje van pop- vernuft in huis en op de opvolger Speed Ballads (Deconstruction/BMG) blijkt waarom: de koek is al op. Tsjonge, wat is dit een saaie bedoening. Hoe de band ook tekeer gaat, het rockt niet, het groovet niet, het swingt niet, het doet helemaal niks. Nou ja, Saffron blèrt wat en haar bandleden stampen wat. maar wat een gebrek aan schiijversta- lent zeg. Misschien dat Try Everything of Faster Faster nog enigszins boven de grijze middelmaat uitsteken, maar dan hebben we de lat wel heel laag gelegd. Roddy Frame Roddy Frame was ooit de drijvende kracht achter Aztec Camera, de band die vx'iendelijke en intelligente gitaar liedjes maakte en een beetje als de Schotse tegenhanger van The Smiths werd gezien. Helaas werd Aztec Came ra zo ongeveer per album minder en werd het tijd om het roer om te gooien. The North Star (Independien- te/Epic/Sony Music) is Roddy solode buut en klinkt nog het meest als de plaat waax-mee zijn band destijds in 1983 begon, High Land Hard Rain. De liedjes zijn teruggebracht tot hun es sentie en daardoor heel puur. Maar te gelijk ook een beetje vrijblijvend, om dat Roddy Frame de passie en emotio nele diepgang van collega singer/song- writers mist. Marc van Loon in de dansvoorstelling The Fall van Truus Bronk- horst en Marien Jongewaard. foto Leo van Velzen De door pers en publiek beju belde dansvoox-stelling The Fall, die eind vorig jaar in première ging, is dit najaar terug voor een tournee langs de Nederlandse theaters. Op vrijdag doet de voorstelling 't Beest in Goes aan. De choreo grafie van het stuk is in han den van Truus Bronkhorst en Marien Jongewaard, Acht mannelijke dansers zet ten een voorstelling neer over mannengedi'ag. Zij voeren een haast magisch, ritische dans op over liefde, lijden en mededogen. De dans is zowel erotisch als explosief. Hilari sche scènes worden afgewis seld met verstilde momenten en krachtexplosies. De vooi' stelling wordt 'één van de be langrijkste dansdocumenten, van de jaren negentig' ge noemd. Choi'eografe Truus Bronk horst maakt al twintig jaar dansvoorstellingen. Ze ont ving diverse prijzen, waaron der de Gouden Theaterdans-.' prijs en de Sonia Gaskell- pi'ijs. Sinds vijf jaar werkt ze samen met Marien Jonge waard, die tevens artistieke kracht is achter bewegings theatergroep Nieuw-West. The Fall, vrijdag, 't Beest, Goes, 20.30 uur. Toetsenist Burton Greene en zangeres Patricia Beysens brengen zaterdag in het Centrum Nieuwe Muziek een ge varieerd programma ten gehore. Zij presenteren een men geling van geïmproviseerde muziek met jazz classics en blues, klezmer en sefardische liedjes. Zij treden voor het eerst op als het Duo Greene Beysens Beide artiesten werken echter al zo'n twintig jaar samen, waaiwan de laatste vier jaar intensief in Greens succesvolle groep Klezmokum. De Amerikaan Greene speelt piano enclavecimbel.Hij werd als 25-jarige Chicago jazzpia nist opgenomen in de groep van bassist Alan Silva. Hij be geleidde musici als Sam Rivers en Albert Ayler. In 1969 vestig de hij zich in Amsterdam om vandaar uit in West- en Oost Eui'opa concerten te geven. Op zijn bejubelde Klezmokum-cd combineert hij jiddische mu ziek met moderne invloeden. Zijn jazzpiano-achtei'grond komt meer naar voren als hij solo speelt. Blues, stride- en boogie-woogiepatronen wor den afgewisseld met jiddi sche-, sefardische en wereld muziek. Onlangs presenteerde hij zijn solo-piano cd 'Shades of Greene'. Zangeres Patricia Beysens, Rotterdamse van geboorte. treedt sinds 1968 op met eigen songs. Via woi'kshops bij Steve Lacy en Clifford Thornton maakte ze zich een lyrische jazz-stijl eigen. In Duitsland deed ze veel exvaring op met de vexdolking van chansons van Eisler en Dessau. Eind jaren zeventig begonnen Beysens en Greene hun samenwerking met het spelen van Indische-, Middeleeuwse- en Renaissan cemuziek in combinatie met jazz. Zeeland kent Patricia Beysens vooral van het befaamde Zeeuwse locatietheater- en muziekensemble St. Juttemis, opgericht door Dies le Due en Nick van Raay. Daaiïn speelde de zangeres ook de flügelhorn enpocketptrumpet. Beyens woont en werkt in Antwerpen, waar ze een eigen jazzkwartet heeft waarmee ze Duitse en ei gen songs vertolkt. Zaterdag, Centrum Nieu we Muziek, Middelburg, 20.30 uur. Vic Chesnutt Vic Chesnutt zingt vanuit een rolstoel, maar het enige ondei-werp waar hij nog niet over gezongen heeft is uitgerekend die rolstoel. Omdat hij geen rijmwoord op wheelchair weet, placht hij steevast te zeggen. Dat lijkt me stug, van Fred Astaire tot I feel fair, nietwaar, maar wat maakt het uit: Chesnutt heeft nog genoeg andere items. Die liggen ook op zijn nieuwe album The Salesman And Bemadette (Pinnacle/Zomba-Rough Trade) weer op het pei'soonlijke vlak en zijn gewoontegetrouw een tikje surrea listisch, met deze keer speciale aan dacht voor honden en katten. Vooral muzikaal is deze cd een van de leukere van Chesnutt. Hij wordt begeleid door de neo-countrygitaarband Lambchop en dat betekent een verrijking van de toch al kleurrijke en intrigerende lied jes. In Woodrow Wilson komt boven dien Emmylou Harris om de hoek kij ken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 13