Elke hint tot contact genadeloos afgekapt Musical-regisseur brengt operette onder jongeren Kloppend Hart van Vlissingen Sim Bolus Poppentheater Sim Bolus speelt de voorstel ling Opa's geheim. Het verhaal gaat over opa Bram die in een piep klein béjaardenhuisje woont. Zijn vrouw Marie is er niet meer, maar elke dag komt Freekje, z'n kleinzoon op bezoek en samen hebben ze veel pret. Bij het bekijken van foto's van vroeger ont dekt Freekje opa's geheim... De rol van opa wordt gespeeld door Hans van der Haar, die te vens de poppen manipuleert. Elles Punt deed de regie. Voor volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar. wo. Eigen theater in Ambachtscentrum, Goes, 15.00 uur Hamerliefde De schrijvers Ronald Giphart en Joost Zwager man brengen het programma Hamerliefde. Het duo zorgt tijdens deze 'voorleesavond op niveau' voor messcherpe taalvondsten, harts tochtelijke poëzie en hilarische en ontroerende verhalen. do. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.15 uur Masterclass Sigrid Koetse speelt in de voorstelling Master class de operadiva Maria Callas. Toneelgroep Amsterdam brengt dit integere en ontroerende toneelstuk met zang en dans van Terence McNaily in een vertaling van Coot van Doesburgh. De voorstelling is gebaseerd op de masterclasses die Maria Callas in de herfst van haar carrière gaf aan de Juilliard School New York. Drie studenten worden ge confronteerd met hun muzikale tekortkomin gen en de opvattingen van hun lerares. De re gie was in handen van Gijs de Lange. do. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Kleine Leeuwen De Kleine Leeuwen is een acrobaten- en kung fu-ensemble uit China. Het gezelschap komt uit de provincie Shaanxi, die bekend staat als de bakermat van de Chine se cultuur, die ook de zeer speciale acrobatiek- traditïe voortbracht'. Het ensemble heeft meer dan honderd nummers op het repertoire staan. Het optreden wordt ondersteund dooreen live- orkest met authentieke Chinese instrumenten. vr. Theater Mondragon, Zierikzee, 20.00 uur The Fall The Fall is een choreografie van Truus Bronk- horst en Marien Jongewaard. Deze dynamische voorstelling gaat over man- nengedrag en mannenemaneipatie, met sub tiele verwijzingen naar eerder werk van Truus Bronkhorst. De acht dansers voeren een haast magisch-ritische dans op, erotisch en explo sief. The Fall wordt wel gezien als één van de belangrijkste dansdocumenten van de jaren negentig. Zie ook elders in deze bijlage. vr. 't Beest, Goes, 20.30 uur Joop Visser Voor het eerst sinds 1985 is Joop Visser weer eens op Tholen te beluisteren. Met zijn karakteristieke, schalks-norse stem brengt Visser zijn geestige en kritische liedjes. za. 't Ouwe Raedhuus, Poortvliet, 20.15 uur Operette De Hoofdstad Operette brengt de voórstelling Das Land des Lachelns. Deze operette, op muziek van Franz Lehar, ver telt het liefdesverhaal van de Europese Lisa en de Chinese prins Sou-Chong. Ondanks hun sterke gevoelens voor elkaar zijn de culturele verschillen zo groot door de liefde niet over brugd kunnen worden. Bekende liederen zijn Dein ist mein ganzes Herz en Immer nur La- cheln. Jochen Gnauert deed de regie en de mu zikale leiding berust bij Gottfried Stohr. Zie ook elders op deze pagina. za. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Ockham's Scheermes Bij de Zeeuwse Komedie gaat de voorstelling Ockham's Scheermes in première. Dit toneelstuk van TitusTiel Groenestege en Han Romer handelt óver de ouder-kind-relatie. Wat de ene generatie zelf heeft moeten onder gaan van ouderlijke zijde, speelt in een andere vorm weer door in de relatie tot de eigen kinde ren. In deze voorstelling zijn vader en zoon, ge speeld door Ron Thiry en Henk Geelhoed, con fronterend aanwezig. De regie was in handen van Katinka van den Dool. Zie ook elders op deze pagina. za. Vestzaktheater, Vlissingen, 20.30 uur Bommel Opus One brengt een voorstelling met Ollie B. Bommel en Tom Poes. De voorstelling De Trullenhoedster, naar een verhaal van Marien Toonder, bestaat uit een mix van dans, muziek, mime en zang. John Yost bewerkte het verhaal - een persoonlijke keuze van Toonder - en deed tevens de regie. Frans Schraven ontwierp de choreografie, Ton Scherpenzeel componeerde de muziek en Coot van Doesburgh schreef de liedteksten. Voor ie dereen vanaf 8 jaar. zo. Theater Mondragon, Zierikzee, 15.00 uur De dag Toneelgroep De Appel speelt De dag, de moe der van de nacht. Schrijver Lars Norén schetst in dit toneelstuk een genadeloos beeld van wanhopig en mach teloos naartoenadering zoekende mensen. Centraal in het drama staat de hotelhouder Martin. Het stuk, in de vertaling van Karst Woudstra, wordt gespeeld door Eric Schnei der, Christine Ewert, Reinout Bussemaker en Marcel Ott. De regie was in handen van Aram Adriaanse. Zie ook de voorpagina van deze bijlage. di. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Boudewijn Büch 'Hoe word ik schrijver? Een Cursus' heet het nieuwe theaterprogramma van Boudewijn Büch. Hij geeft hierin adviezen, vertelt over collega- -schrijvers met wie hij ruzie heeft gehad en maakt overduidelijk dat het schrijven van een boek een uitermate nare klus is. di. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur Henk Geelhoed en Ron Thiry spelen in het toneelstuk Ockham's scheermes eikaars ouders. Thiry is de vader die niet kan communiceren met zijn zoon, gespeeld door Geel hoed. Maar de laatste speelt een dubbelrol, want hij is in het stuk ook even de grootmoeder. Geelhoed:Ockham's scheermes gaat erover dat je naar je vader en moeder toe moet kunnen stappen met de vraag: 'Houden jullie van me?' En dat ze zeggen: 'Ja, we houden van je'. Maar het lukt de personages in dit toneelstuk voor geen meter om dat uit te spreken." door Ernst Jan Rozendaal In Kees de Jongenwaar schijnlijk de succesvolste pro ductie die de Zeeuwse Kome die ooit op de planken bracht, waren ze ook vader en zoon. Misschien is het daarom dat Geelhoed meteen aan Ron Thiry dacht toen hij de toneel tekst van Titus Tiel Groeneste ge en Han Römer las. „Ik volg een opleiding voor middenkader-regisseur bij theaterschool De Ambitie in Middelburg. ïk was op zoek naar een stuk om te regisseren en ik had Ockham's scheermes in mijn achterhoofd zitten. Ik herinnerde me dat het ooit in Vlissingen was opgevoerd en dat het volgens iedereen zo mooi was geweest. Ik ben het gaan lezen en ik dacht meteen: 'Dit hoef ik niet te regisseren. Hierin wil ik zelf spelen.Als ik toneelstukken lees, zie ik ook meteen de poppetjes erbij. 'Ken ik iemand die de vader kan spelen?', dacht ik. Ik zag onmiddellijk Ron Thiry voor me. Behalve een goede acteur is hij trouwens ook een ontzettend aardige man om mee te wer ken. Dat speelde ook mee." Katinka van den Dool werd bereid gevonden de regie voor haar rekening te nemen. Za terdag gaat Ockham's scheer mes in première in het Vest zaktheater in Vlissingen. Heel helder Het was in de eerste plaats het taalgebruik in Ockham's scheermes, waarvan Geelhoed zo onder de indruk was. „Het is mooi, heel helder geschreven", vertelt hij„Het taalgebruik is heel achteloos. Vaak is dat in de communicatie tussen men sen natuurlijk ook het geval, terwijl mensen toch wel dege lijk iets zeggen om wat voor el kaar te krijgen. In dit stuksluit de vader zich af voor de toena deringspogingen van zijn zoon. Ik denk dat mensen zich daarmee wel kunnen identifi ceren. Iedereen krijgt daar als kind wel eens mee te maken. Er is duidelijk een band, maar die twee mannen krijgen het niet over hun lippen om te zeggen dat ze van elkaar houden. Dat merk je dus op een andere ma nier in wat ze zeggen en doen. Volgens Geelhoed is Ockham's scheermes geen dramatisch stuk. „Het is eerder caba retesk. De toon is luchtig, de teksten zitten niet boordevol ellende. Integendeel, er valt veel te lachen. Toch is de tra giek van het stuk natuurlijk dat de vader elke poging tot echt contact afkapt" Boodschap „Ik vraag me wel eens af bij to neelstukken: 'Zit er nou een boodschap in of niet?' Dat is hier wel het geval. Het publiek wordt met dit toneelstuk een spiegel voorgehouden. Kom maar kijken hoe deze vader en zoon het er van af brengen en doe daar je voordeel mee, zou ik zeggen. Vaak is theater een uitvergroting van de werke lijkheid, maar bij Ockham's scheermes niet. We laten zien wat er dagelijks gebeurt." „Het zou mooi zijn als een va der en een zoon samen deze voorstelling bezoeken en na afloop in het café gaan zitten en zeggen: 'Hoe zit het nou met ons?' Dat het misschien een aanleiding is om dingen tussen ouders en kinderen helder te krijgen. Dat ze niet tot het laatste moment wachten zodat er vlak voor het afscheid nog even het een en ander gezegd moet worden. Maar voor een acteur staat zo'n boodschap niet voorop. Voor ons is het vooral boeiend om deze thea terfiguren op het podium neer te zetten. Als er dan nog iets extra's gebeurt, is dat mooi meegenomen." Veilig gevoel Geelhoed is zeer te spreken over de regie van Van den Dool. Ze weet zeer goed de es sentie van een stuk te vatten en stelt acteurs om hun gemak, vindt hij. „Zij kan goed analy seren waarom je iets moet doen op het toneel en waarom je iets moet zeggen. Maar ze kan ook aangeven waarom je eèn hoop dingen juist niet moet doen. Verder geeft ze ac teurs een veilig gevoel op het podium. Dit stuk heeft ze in een mooie mise en scène ver pakt. Ik wil niet te veel ver- klappen, maar in het decor Henk Geelhoed (I) en Ron Thiry zijn de spelers in de productie 'Ockham's scheermes'vai Zeeuwse Komedie. foto Marga Hellend', komt tot uitdrukking dat het verleden van de personages als het zwaard van Damocles bo ven hun hoofd hangt." De acteurs van de Zeeuwse Komedie voelen geen extra druk voor de eerste voorstel ling na het ongekende succes van Kees de Jongen. Geelhoed niet, tenminste. „Met Kees de- Jongen had ik persoonlijk het idee dat we ons moestén be wij - zen. De toekomst van de Zeeuwse Komedie hing er van af. We moesten uit het Vest zaktheater en een alternatief was er nog niet. Dat moesten we bevechten met een met een ontzettend goede voorstelling, vond ik. Dat was spannend. Nu weten we dat de Zeeuwse Komedie een plek houdt in Vlissingen, in de Willem III- kazeme. Dus is Ockham's scheermes weer een gewone voorstelling. Dat betekent nog steeds dat het van topniveau moet zijn, alleen word ik er niet zenuwachtig van. Ik! me van die hoge yerwachï gen losmaken." Ockham 's scheer mes it, de Zeeuwse Komedie, Vestzaktheater in Vlissl gen.Za 10, 17,24,31 ah ber, 7,14,21,28 no vent Aanvang: 20.30 uur. Mi nees: zo 1, 15,29 nov, li woensdag 7 oktober 1998 Immer nur lacheln, altijd maar glimlachen'. En nooit even het kleinste stukje emotie laten zien.... De Chinese prins heeft het er maar moeilijk mee. Heeft zijn Weense bruid hem verlaten, kan hij zich niet eens lekker laten gaan. Mi nutieus zet regisseur Jochen Gnauert met de Canadese te nor Dan Chamandy deze beroemde tragische aria uit 'Das Land des Lachelns' neer. Nee, hier komt geen zanger het podium op die vervolgens met los gebaar zijn lied de zaal in zingt. Die manier van operette maken is wat Gnauert betreft voorbij. Want operette is meer dan een Land des Lachelns. Theater dat de moeite waard is, ook voor de ko mende generaties, vindt hij. door Hans Visser „Ik wil met de operette een jong publiek boeien", zegt de 35-jarige regisseur Jochen Gnauert. „Ik wil het genre red den voor mijn generatie.In Duitsland maakte hij naam met tal van opmerkelijke thea terproducties. Zijn jongste was de musical The Rocky Horror Show. In de productie Das Land des Lachelns van Franz Lehar, uitgevoerd dooi de Hoofdstad Operet te, wil hij laten zien dat operette nog lang geen achterhaalde vorm van theater is. Integendeel. Trou wens, de gemiddelde leeftijd van de .solis ten komt niet boven de 35 uit. ,Ik houd van operette en het zou zonde zijn als het genre zou uit sterven. Daarom wil ik de operette redden voor de jeugd, een nieuwe generatie. Maar dat betekent wel dat je er op een ander manier naar moet durven kijken. Je moet proberen de sterke kanten van het genre naar voren te halen. Want die zijn er. Natuurlijk, je moet er geen hiphop van willen maken. Maar het is wel zaak dat je probeert te ap pelleren aan de smaak van een jong publiek. „Operette is in wezen iets onzinnigs. Het heeft niets met de realiteit te maken. Maar juist daarin schuilen voor ons als theater makers grote mogelijkheden om amusement van het hoog ste niveau te scheppen. Maar het gekke is dat er in Duitsland nogal serieus over wordt ge daan." „Ik ben gek op onzinnige din gen, Monty Python's Flying Circus bij voorbeeld. En slap stick. Dat gebruik ik graag in mijn voorstellingen. Daarom is het soms jammer dat ik meestal moet werken in een land waar ze alles zo ernstig opvatten. Hoe liefdeloos wordt bij ons operette ge maakt, terwijl ik me juist daarin zo goed kan uitleven. Je hoeft niet altijd louter tralala te brengenmaar tochIn Ne derland is dat heel anders." Onsterfelijk Das Land des Lachelns vertelt het verhaal van de Chinese prins Sou-Chong. Lehar schreef die rol indertijd, als was het maatwerk, op de stem Acteur Bert Simhoffer speelt oom Tschang in Lehar's operette Das Land des Lachelns, dat door de Hoofdstad Operette wordt uitgevoerd. foto Phil Nijhuis van zijn goede vriend Richard Tauber. Het lied Dein ist mein ganzes Herz in die operette maakte de tenor onsterfelijk. Sou-Chong wordt als gezant in Wenen verliefd op de Oos tenrijkse Lisa, met wie hij trouwt en die hem volgt naar Peking als hij wordt terugge roepen. Maar in China ont staan er problemen, als blijkt dat hij het aan zijn stand ver plicht is er nog een aantal an dere vrouwen op na te houden. Een mooi thema, zo'n botsing tussen twee culturen. Maar Gnauert prikt daar snel door heen. „Das Land des Lachelns heeft in wezen niets met China te maken. Het had overal kunnen spelen. Lehar misbruikt die wex-eld louter als excuus om exotisch getinte muziek te kunnen schrijven. Op zich niet zo bijzonder, want toen Mo zart Die Entführung aus dem Serail schreef was het mode om allerlei Turkse elementen in opera's te verwerken." „Maar het verhaal dat Lehar vertelt kun je nu, in deze tijd met zo veel huwelijken tussen mensen uit andere culturen, niet verkopen. Paplepel Gnauert kreeg de operette niet echt met de paplepel ingego ten. Hij studeerde muziekwe tenschap, waarbij hij zich specialiseerde in het Duitse muziekleven tijdens het Derde Rijk. Later, toen hij als student assisteerde bij het regisseren aan het Münchener Gratner- platz Theater, leerde hij de artistieke moge lijkheden van de musi cal en operette kennen. Daar ook zag hij de moge li j kheden van het combineren van diver se theaterdiciplines. Zo staat hij nu te regis seren met de Britse choreografe Donna Perilli onafscheidelijk aan zijn zijde. Want ook voor de zangers is beweging in deze pro ductie van groot be lang. „Donna komt uit Engeland, maar werkt in Duitsland veel voor de grote operahuizen, waar ze vaak heel ei genzinnige balletten ontwerpt." Twee jaar lang dacht Gnauert na over een manier waarop hij van Das Land des La chelns een geloof waardige, bij de 21ste eeuw passende voor stelling zou kunnen maken. Uiteindelijk bedacht hij een aantal theater geesten, die de perso nages besturen. Zij kunnen ze laten opko men en weer van het toneel doen verdwijnen. On begrijpelijk, onzinnig oprette- gedrag van allerlei personages krijgt aldus achtergrond. Vol liefde „We spelen met het genre. Maar we gaan daar ook vol liefde mee om. Bijvoorbeeld: een mooie aria die niet logisch past in het verhaal, kun je dan toch op een komische manier proberen te gebruiken. En waar Das Land des Lachelns in wezen een tragisch slot heeft, kunnen we daar dan toch een komische draai aan geven. Maar dat lukt alleen met eenijzersterke rolbezet ting, met mensen die goed kunnen zingen en acteren. De dialogen moeten kracht heb ben als bij een goed toneelstuk. Elk woord telt enheeft iets met een ander woord te maken." Zaterdag 10 oktober Stadsschouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur. Zaterdag 21 november Zuidlandtheater, Terneu zen en op 6 en 7 april in de Stadsschouwburg in Mid delburg. Regisseur Jochen Gnauert van de Hoofdstad Operette. Brasserie 't Hart van Vlissingen onderscheidt zich op verscheidene punten van soortgelijke restaurants. Bij het binnenkomen valt me al een attribuut op dat vragen oproept. Het is een theepot die niet zoals je zou verwachten rechtop staat, maar op z'n kant ligt. Uitba ter Johan Landsbergen geeft desgevraagd uitleg. door Rien van Reems De liggende theepot is zijn eigen ontwerp. Wanneer je de theepot rechtop zet dan zie j e.onder het dek sel een schuin geplaatst, geperfo reerd aardewerken schot. Dat werkt als een zeef die de theeblade ren tegenhoudt zodra je de theepot kantelt in een liggende positie. Doordat de theebladeren droog ko men te liggen blijft de thee net zo licht van kleur als u hem wilt heb ben, De theepot is tekenend voor de cre ativiteit van de eigenaar van 't Hart van Vlissingen die ook van de kaart van zijn restau rant iets bijzonders maakte. Nergens bijvoorbeeld kwam ik ooit een gerecht tegen als gebakken zandhaai (ƒ26,50) en ook het oud-hollands draadjesvlees met Amsterdamse uitjes getuigt van een gevoel voor het ongewone. Zandhaai is een produkt dat als bij vangst van de Zeeuwse vissers zelden een keuken zal halen. Ten onrechte want het is een smakelijke vis, mits goed klaargemaakt. Het vlees is stevig en wordt door de kok van 't Hart van Vlissingen stevig ge kruid. Pittig Dat laatste is ook het geval met mijn oud-hollands draadjesvlees (ƒ27,50), een lekker gaai-gestoofd Brasserie en Fonduerestaurant 't Hart van Vlissingen Aagje Dekenstraat 3 (Scheldeplein) 4381 RM Vlissingen Tel. 0118-411560 I Fax. 0118-416099 Geen sluitingsdag Keuken geopend van 12.00 tot 21.00 uur, 's zondags vanaf 16.00 uur Creditcards: Eurocard en Visa Rolstoel: even melden bij reserveren Kinderen: kroket, frikandel en saté met, maar ook halve spare rib In weekend reserveren geadviseerd sueadèlapje, een pittig potje waar in de zachtzure gele uitjes mooi sa mengaan met het gepeperde vlees. Ik krijg er de laatste rabarbercom- pote van het seizoen bij en die zal nu wel zijn vervangen door een andere veiTassende garnituur. Johan Landsbergen streeft er naar de garnituren van op de kaart blij vende succesgerechten regelmatig te vernieuwen, 't Hart van Vlissin gen heef tin de paar jaar van zijn be staan een vaste gastenbestand ge kregen dat zulke aanpassingen waardeert. 't Hart van Vlissingen heeft een uit gebreide kaart met vooral veel vis gerechten. Vooral de Zeeuwse specialiteiten zijn populair: Wilde oesters van 11,25 voor drie tot ƒ32,50 voor een dozijn, Zeeuwse hangcultuurm osselen (ƒ28,50), vers gekookte Oosterscheldekreef t van 3 00 gram 37,5 0) en de Verse Kreef tensoep met een tipje cognac 10,50) die ik mijnals voorgerecht goed laat smaken. Er staan maar liefst nog zes soepen op de kaart, van ƒ7,00 tot ƒ8,50, waaronder een smakelij ke Zeeuwse vissoep en een pittige pepersoep. Onder de koude voorgerechten (van ƒ12,50 tot ƒ20,50) verscheidene sa lades en bij de zes warme voorge- rechten (van ƒ1350 tot 1850) als duurste bijvoorbeeld warm ge rookte zalm met bieslookmayonai se. Behalve de reeds geprezen zand haai zie ik bij de visgerechten slip tongetjes voor 24,50, een Vispotje uit de oven 26 ,50) en gegrilde scampi's, zes negen of twaalf voor ƒ23,00 tot ƒ35,00. De gast kan bij 't Hart van Vlissin gen onbeperkt spate ribs eten voor ƒ27,50 maar ook een vegetarische schotel krijgen bestaande uit diverse gebakken groentes in een tomatencoulis, gepaneerd en even gegratineerd in de oven voor ƒ17,50. Steengrillen of gourmetten kost ƒ34,50 en een specialiteit is de 'overheerlijke oerham', een eenper soons beenhammetje voor ƒ26,50. - Ik neem als nagerecht ijs met verse vruchten en slagroom (ƒ10,50), simpel en puur en lekker fris.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 12