Lars Norénmeester van het gezinsdrama Poolse Opera zorgt met Nabucco voor spektakel Zeeuwse Komedie brengt elf keer Ockham 's scheermes 12 Operette is er ook voor komende generaties 12 Leonie van der Klein frontvrouw van band Grof Geschut 13 woensdag 7 oktober 1998 Halloween: H20 gokken voor wie het mes is 14 Eva Deurloo schildert dromen en verlangens 15 Aram Adriaanse: „De gezinsvorm is voor iedereen herkenbaar" Toen Erik Vos enkele jaren geleden aankondigde toneel groep De Appel na zo'n 25 jaar als artistiek leider te zullen verlaten, concludeerde de Raad voor Cultuur, dat het Haagse gezelschap dan maar beter opgeheven kon wor den. „Dat was heel zwaar.'erkent Aram Adriaanse (43), die sinds een paar jaar samen met Aus Greidanus de artis tieke verantwoordelijkheid voor De Appel draagt. „Er is enorm veel energie in gaan zitten om dat te weerleggen. Maar het is voor ons heel stimulerend als je merkt dat hoe wel je andere voorstellingen maakt en in de afgelopen ja ren andere accenten bent gaan leggen qua repertoirekeuze of wijze van spelen, het publiek toch blijft komen en het ook apprecieert." Dat geldt onder meer voor het stuk De nacht, de moeder van de dag van de Zweedse toneelschrij ver Lars Norén, dat dinsdag is te zien in de Stadsschouw burg in Middelburg. door Frans Doeleman In 1983, toen De nacht, de moeder van de dag voor het eerst in Nederland werd ge speeld door het Publieksthea- ter (met Ton Lutz, Elisabeth Andersen, Hans Dagelet en Pierre Bokma in de regie van vertaler Karst Woudstra), ver bleef Aram Adriaanse, die het gezinsdrama nu bij De Appel regisseerde, dankzij een stu diebeurs een jaar in Parijs. „Ik heb die voorstelling dus nooit gezien. Maar van Eric Schnei der en Christine Ewert, die toen wel zijn wezen kijken en nu de ouders in het stuk spelen, heb ik begrepen dat ons to neelbeeld veel realistischer is. Ook in de hele enscènering hebben we een grotere vorm van realisme nagestreefd." Geluiden „Norén beschrijft veel gelui den die meehelpen om de her innering aan bepaalde ge beurtenissen krachtiger te krijgen. Het componistenduo Het Paleis van Boem, dat ook muziek schreef voor films en tv-series als Oud geld en Plei dooi, heeft een soort geluids décor gemaakt, waarin alles wat er gebeurt ook werkelijk De Poolse Staatsopera van Bydgoszcz brengt deze maand spektakel in Nederland. Vanaf vrijdag begint het gezel schap aan een toernee, waarin het zestien keer Nabucco van Giuseppe Verdi opvoert. Van Bergen op Zoom tot Kerkrade trekt de opera en van Rotterdam tot Almelo. Vrijdag is in het Bredase Chassétheater de eerste voorstel- ling. door Kees Cijsouw Nabucco is een opera van vrij- héld en liefde, van drama en van het Slavenkoor. De eerste opvoering was in 1842.Voor de toen nog jonge Verdi (1813- 1901) betekende deze gepas sioneerde opera zijn door braak en nog altijd hoort Na bucco tot de evergreens van het operarepertoire. Het werk kreeg een tijdgebonden omge ving, in het Babylonië van ko ning Nebukadnezar, het on derwerp is van alle tijden: „Voor het Poolse gezelschap heeft Nabucco altijd een spe ciale betekenis gehad. Een opera over een volk dat strijdt voor vrijheid tegen een vreemde overheerser had in Ooost-Europa tot voor kort natuurlijk een extra lading," zo memoreert de toerneetoe- lichting. Is de vrijheidsstrijd onder lei ding van de gepassionbeerde hogepriester Zacharias het maatschappelijk aanspreken de thema van Nabucco, in de opera verweven zit ook een persoonlijke draad' de liefde tussen Ismahel en de jongste dochter van Nabuco. Kinde ren dus van vijandige partijen. En dus werd Nabucco ook een soort Romeo en Julia-verhaal uit de oudheid. Waarbij de vei'hlouding ook nog wordt ge compliceerd door de wraak zucht van Nebxxkadnezars bastaarddochter. Bij elkaar xs het voldoende stof voor stevige massascenes en koorpartijen - wie kent Va pensiero sull'ali dorate, Vlieg gedachte op gou den vleugels naar het beloofde land uit het beroemde Slaven koor niet? - voor weeldexige decors en kostuums. De uit- overingen worden gezongen in ee originele Italiaanse versie van het werk. Doorbraak Verdi schreef Nabucco in een van de moeilijkste perioden van zijn leven. Hij had in korte tijd zijn vrouw en zijn twee kinderen verloren en zag het leven somber in. Zijn impores- saido gaf hem toen het libretto van Solera en Vexxli'soog viel onmiddellijk op het beroemde slavenkoor. Vervolgens be sloot hij de opera te compone- ren. Het werd zijn doox'bx-aak, de eerste uitvoering was een dooi'slaggevend succes. De Staatsopera van Byd goszcz komt met honderd vijftig medewerkenden naar Nederland. De stad - het vroegere Brombergheeft een operatraditie sinds 1623. Het prachtige theater werd bij hevige gevechten in de Tweede Wereldoorlog ver woest. Het artistieke team, dat de voorstellingen vn Nabucco leidt, is in Nederland niet on bekend. Regisseure Rysard Pe- ryt regiseerde herhaaldelijk voorstellingen van de Kamer opera Warschau. Andi-zej Sadowski maakte voor deze produktie decors en ontwierp de kostuums. Nabucco van Verdi is te zien en te horen in Breda (Chassétheater vrijdag 9 oktober, 20 uur), Rotter dam (Theater Zuidplein, 20 uur) en in Bergen op Zoom (woensdag 14 oktober. Bergen op zoom, De Maagd, 20.15 uur. Een scene uit Verdi's Nabucco, in de opvoering van de Poolse Staatsopera van Bydgoszcz. sexzoenen van zijn artistiek leidei-schap heeft hij van de elf regies er zelf maar twee ge daan en de rest overgelaten aan gastregisseurs. Dus het beeld van de Raad voor Cul tuur dat het gezelschap niet kon bestaan zonder die charis matische leider, was allang achterhaald." „Omdat er zoveel talent, po tentie en optimale werkom standigheden zijn met een eigen theater, willen Aus Grei danus en ik er ons in ieder ge val krachtig voor inzetten om dat te laten voortbestaan. En dat blijkt te lukken. Alleen al in Den Haag zijn er zesduizend vrienden van De Appel. Die hadden massaal kunnen weg blijven, maar dat is helemaal niet het geval. We krijgen bin nenkort wel weer een nieuw kunstenplan, met alle nacht- merries van dien. Het zal niet alleen van ons afhangen hoe het allemaal verder gaat. Maar als het aan ons ligt, dan zijn we nog niet klaar." De nacht, de moeder van de dag, met Eric Schneider, Christine Ewert, Reinout Bussemaker en Marcel Ott: dinsdag 13 oktober Stads schouwburg, Middelburg (20.00 uur); donderdag 15 oktober schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom (20.15 uur) „In de hele enscènering hebben we een grote vorm van realisme nagestreefd". Ewert, Eric Sneider en Marcel Ott. Scène uit De nacht, de moeder van de dag, met vlnr Reinout Bussemaker, Christine foto Pan Sok logisch inzicht te bieden. Hij heeft wel veel woorden nodig om dat allemaal te beschrij ven, dus we hebben het iets kortei", iets exacter gemaakt. Daai'door is de voorstelling ki-achtiger geworden. Het is zware kost, maar het grijpt zeer aan. Er zit echter ook rela tivering in en er wordt gela chen, al is het een wrange lach. Maar de reacties zijn goed, de mensen komen er vol uit. Het Ro-theater speelt dit seizoen De moed om te doden van No rén uit dezelfde pexüode. Je merkt aan het publiek dat deze stukken nog zeker de moeite van het opvoeren waard zijn wat betreft herkenbaarheid en dramatisch gegeven." Gastregisseurs Aram Adriaanse, wiens fami lie (Den Hollander van moe derszijde) bijna helemaal in Zeeland woont, was de laatste acht jaar voor hij de overstap naar De Appel maakte artis tiek leider van de PaardenKa- thedraal in Utrecht, waar Dirk Tanghe hem opvolgde. In Den Haag wérd hij geconfronteerd met de mening van de Raad voor Cultuur, dat De Appel na het veidrek van Ex*ik Vos maar beter opgeheven kon worden. „Het is absoluut waar dat Erik het gezelschap heeft gevormd en tot grote hoogte heeft ge bracht, maar de laatste drie te hox-en is. De jongste zoon David, op wiens verjaardag het hele stuk zich afspeelt, heeft een grote hang naar j azz- muziek, naar Frank Sinatra, maar daarnaast zijn er ook buitengeluiden. Hij houdt dui ven, dus iedere keer als de deur van de keuken opengaat, hoor je het gefladder. Je krijgt haast het gevoel dat je in een sooxd film zit. Het is zó echt dat het weer gaat fascineren." „Ik heb dit stuk gekozen van wege de inhoud. Het gaat over een gezinssituatie en dat is een mooie metafoor om ook andere zaken aan te kaarten, zoals het in groter verband veel voorko mende thema van het mense lijk onvermogen om elkaar lief te hebben, zowel in het liefde geven als ontvangen. In dit ge zin - vader, moeder en twee zoons - zie je heel concreet dat ze zich eigenlijk van elkaar los moeten maken, omdat ze el- jaren later heeft Norén een vervolg op dit stuk geschreven, Stilte, waaruit blijkt dat het niet echt veel beter is gewor den. De moeder, die in De nacht, de moeder van de dag, als voorbode, al zwaar hoest, heeft dan nog slechts enkele maanden te leven, de vader drinkt alleen nog maar en Da vid, die we zo blijmoedig zagen vertrekken, is met verlof uit een psychiatrische inrich ting."' „In 1983 sloeg zo'n stuk waax*- in de vuile was buiten werd ge hangen en geen blad voor de mond werd genomen, nog in als een bom. In die tijd was het ook nog nieuw dat Norén een sooxl psychiatrische methode gebruikte door die figuren he lemaal af te pellen en psycho- kaar veel pijn doen, maar tege lijkertijd kunnen ze dat niet. Heel veel van wat er in dit stuk plaatsvindt, is voor Norén - een meester van het gezinsdra ma - realiteit geweest, maar hij past daarin tevens zaken toe waardoor het een algeme- nex'e geldigheid krijgt dan al leen de privé-herinneringen van een auteur. Het verhaal van dit gezin is ook het verhaal van Kaïn en Abel, van Hamlet, van Orestes. De gezinsvorm is voor iedereen herkenbaar," Openheid „Het gezin als samenle vingsvorm staat onder zware druk. Er is veel openheid over wat er zich binnen zo'n gesloten cir kel afspeelt, waardoor ook aan het licht komt wat er allemaal mis kan gaan: mishandeling, ver- waarlozing, incest... Aan de ene kant kan je zeggen, dat er waarschijnlijk geen betere samenlevingsvorm is dan het gezin om een mens in op te la ten groeien, maar anderzijds gebeurt er ook veel dat kan misvormen. Vanuit het per spectief van de jongste zoon in het stuk gloort er aan het eind misschien een lichtpuntje. Het slotbeeld is dat hij met een mes in zijn hand - zwaar symbo lisch voor zijn behoefte om de band met zijn ouders door te snijden - in die nacht de ou derlijke slaapkamer en het huis dansend verlaat onder de tonen van Night and Day van Fi'ank Sinatra. Maar enkele

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 11