Stille Space Star
biedt veel ruimte
Moto Guzzi haakt
in op cruisertrend
Stem opent
het autodak
Mitsubishi
met een
zachte G
Meer veiligheid en
comfort op de fiets
auto motorfiets
39
kort autonieuws
Suzuki Swift Fortune
Onschatbare Klassieker
Alliantie GM en Suzuki
Jeugdige Citroën Saxo
Ultra-zuinige VW Lupo
zaterdag 3 oktober 1998
Het is geen stationwagen en het
is geen ruimteauto a la de
Renault Mégane Scénic. Wat is het
dan wel? Een Mitsubishi Space Star,
afkomstig uit de NedCar-fabriek in
het Limburgse Born. Met een
knipoog naar de Limburgers zou je
kunnen zeggen dat de Space Star, na
de Carisma, de tweede Japanner
met een zachte G is.
In tegenstelling tot de Carisma
en de Volvo's V40 en S40 die door
elkaar van één en dezelfde band
lopen, heeft de Space Star ('Ruim
te Ster') zijn eigen band. Wel is hij
verwant aan de Carisma. Zo staat
hij nagenoeg op dezelfde bodem
plaat. Binnen enkele weken wordt
de Space Star ook leverbaar met
de 1.8 liter direct ingespoten ben
zinemotor uit de Carisma. Vooral
dat laatste is goed nieuws voor ca
ravanliefhebbers omdat de 1.3 li
ter motor waarmee wij hebben
kennisgemaakt zich niet goed
leent voor het trekken van een
aanhangsel.
De Space Star is zeker geen kleine
auto en met ruim 1100 kilo schoon
aan de haak ook geen lichte auto.
Toch weet het zestienkleppertje
heel goed raad met de veredelde
stationwagen. Het is verbazing
wekkend hoe rap hij met de Space
Star kan omspringen. Hij geeft je,
zeker in de beginfase, de vaste in
druk met een grotere krachtbron
van doen te hebben. Eenmaal in
zijn vijf en op momenten dat er
plotseling hoge prestaties worden
verlangd dan merk je toch goed
dat het slechts een 'dertienhon
derdje' betreft.
Over het algemeen genomen vol
doet hij prima. Zijn karigheid ten
aanzien van het benzineverbruik
viel een beetje tegen, maar zijn ka
righeid ten opzichte van het geluid
verdient een groot compliment.
Draait de motor stationair, dan
bekruipt je het idee dat de gehoor
organen iets mankeren. Niets is
minder waar. De motor is gewoon
superstil.
Het zestienkleppertje weet heel goed raad met de veredelde stationwagen. Het is verbazingwekkend hoe rap hij met de Space Star kan omspringen.
Nu we toch op de bestuurdersplek
zijn beland moet me van het hart
dat het, ondanks de verstelmoge-
lijkheden van de stoel en stuur
wiel, toch enige tijd vergde de 'lek
kere zit' te vinden. Eenmaal die
stand bereikt, bleef ik toch het
idee houden me achter het stuur
van een vrachtauto te bevinden.
Het wende wel, maar het stuur
wiel bleef pompeus aandoen.
Hoogte
Het verschil tussen de Space Star
en een stationwagen is te vatten in
het woordje hoogte. Zo is hij hoger
(1,52 m) en bovendien zit je hoger.
Wat dit laatste betreft zitten de
achterpassagiers (maximaal drie)
zelfs nog een pietsje hoger dan
voorin waardoor zij meer zicht
hebben. Voor de bestuurder heeft
zijn (verstelbare) hogere zit tot
voordeel dat hij een beter over
zicht heeft en daardoor beter op
verkeerssituaties kan inspelen.
Om ruimer te kunnen zitten of om
de bagage wat meer ruimte te ge
ven kan de bank over een lengte
van vijftien centimeter worden
verschoven. Krijgt de bagage vol
op de ruimte dan kunnen slechts
kinderen op de achterbank plaats
nemen. Hoe er ook wordt gescho
ven, de spulletjes in de bagage
ruimte blijven door een afdekzeil
aan het oog onttrokken. Wie nog
meer ruimte wil kan de bank om
leggen waardoor een luxe bestel
auto ontstaat met een laadruimte
van 1370 liter. Naast de vele op-
bergmogelijkheden is onder de
stoel van de bijrijder een lade aan
gebracht.
Het rijden in de vijfdeurs Space
Star werd vergemakkelijkt dooi
de aanwezigheid van een naviga
tiesysteem. Voor deze elektroni
sche padvinder moet ƒ4500,00
extra op tafel worden gelegd.
Over de wegligging geen echte
klachten. Wel moet er bij het snel
nemen van bochten rekening mee
worden gehouden dat de carrosse
rie fors kan gaan overhellen.
Standaard heeft de Nederlandse
Japanner in GLX-uitvoering on
der meer stuurbekrachtiging, een
in hoogte verstelbaar stuur, dak-
relings, twee airbags, zij-airbags,
centrale portiervergrendeling,
drie hoofdsteunen achterin, wis-
/wasinstallatie op de achterruit,
elektrisch bedienbare spiegels en
ruitbediening. Voor ABS moet
tweeduizend extra worden be
taald.
Henk Lambregtse
Mitsubishi Space Star
Aantal uitvoeringen4;
Motor: 1.3 liter (1299 cm3), viercilin-
derlGV;
Vermogen: 63 kW/86 pk bij 6000 tpm;
Koppel: 117 Nm bi] 3000 tpm;
Topsnelheid. 170 km/u;
Acceleratie: 13,4 sec.;
Verbruik: 1 opl 3;
Aandrijving: voorrwielen;
Prijzen: van f.32.995 tot en met
f.43.295;
Basisprijs getest model: f.35.995.
De nieuwe Moto Guzzi California Special ligt als een blok op de weg.
Moto Guzzi uit het Italiaanse
Mandello del Laria ontwikkelde
zich in 65 jaar tot een motorproducent
die niet alleen op tijd begon te leveren
maar ook oog kreeg voor
marktontwikkelingen. De recent
geïntroduceerde Moto Guzzi California
Special is daarvan een goed voorbeeld,
omdat het model inhaakt op de huidige
cruisertrend.
De California Special is een
doorontwikkelde California
EV, die eind vorig jaar op de markt
kwam. Toch is er geen sprake van
weer eens 'meer van hetzelfde'.
Ligt bij de EV de nadruk op lang
durig en vooral comfortabel toe
ren, de Special neigt door het
uiterlijk meer naar flanerend
cruisen over kortere afstanden. De
hierbij behorende 'customlook'
werd bereikt door montage van
een kleiner voorwiel en aanpas
singvan het lijnenspel.
Met het oog daarop kreeg de Spe
cial een grotere koplamp, een la
ger tweetraps zadel, een breder
stuur en verder naar voren ge
plaatste voetsteunen. In het ver
lengde daarvan werden de lijnen
nog ronder dan ze al waren. In de
vorm van het achterspatbord kan
met enige fantasie zelfs de snavel
van de adelaar worden ontwaard
die in het beeldmerk van Moto
Guzzi gevoerd wordt.
Zeer fraai en functioneel zijn ook
de Veglia Borletti-tellers met wit
te wijzerplaten. De snelheid valt
daarop in zowel mijlen als kilome
ters af te lezen. Tussen beide tel-
lei'huizen bevindt zich een ver
chroomd informatiedisplay met
lampjes die ook bij scherp dag
licht goed afleesbaar zijn.
In motorisch opzicht veranderde
er amper wat. Het blok is identiek
aan dat van de California Evolu-
zione: een viertakt V-motor met
traditionele tweekleps cilinder
koppen, een cilinderinhoud van
1064 cc en een rijwindgekoelde
vermogensafgifte van 54 kW/77
pk bij 6.400 tpm. Ook met het buf
felachtige motorkoppel is nog
steeds niets mis: 94 Nm bij 5.000
tpm.
Onderweg valt ook de heerlijk
zware uitlaatroffel op. Die is ken-
mex-kend voor een Moto Guzzi
maar heeft door de jax-en heen
nooit geleid tot opgetrokken
wenkbx-auwen bij andex-e wegge
bruikers.
Dankzij een laag zwaax-tepunt,
dito zadelhoogte en een bx-eed
stuur is er niks mis met de hanteer-
baarheid van deze zwaarlijvige
Italiaanse 'custombuffel'. Je kunt
er dan ook heerlijk meepierewaai-
en langs 's heren dx-even. De motor
ligt daarbij als een blok op de weg.
Ook stapvoets verreden flaneer-
tochtjes over strandboulevards
zijn geen straf door de nagenoeg
ontbrekende cax-danreacties.
Remsysteem
Voorwaai'de voor het onmisken
baar aanwezige rijplezier is wel
dat je naar behox-en hebt leren om
gaan met de hak-teen-schakeling
en het remsysteem. De leeg 251 ki
lo wegende Guzzi beschikt name
lijk over een integraal x-emsysteem
waarbij je met het rempedaal ge
lijktijdig de remschijf linksvoor
en achter activeert. Het remhen-
del op het stuur bedient de tweede
schijf die rechts van het voorwiel
gemonteerd is. Daixkzij twee
Brembo (Goldline) schijven voor
en een enkele achter, is de x-emver-
traging vooxtreffelijk te noemen.
Tot voor kort moest je bij Guzzi ge
noegen nemen met gedateex'de en
kelzuiger remklauwen, zo niet op
deze Special, waax*op dubbelzui-
ger exemplaren te vinden zijn. On
danks het hoge rijklare gewicht
dat met bi*andstof (19 liter*)olie en
berijder al vrij snel in de buux-t van
350 kilo zal liggen, is er niks mis
met de remmen. Natuurlijk kan
met een voetpedaal nooit zo
nauwkeux'ig gedoseerd worden als
met een remhendel, maar in de
praktijk voldoet het systeem uit
stekend. Hoe harder je tx*apt, des te
groter de remvertraging. De Spe
cial zal daax*bij haar remweg in
een keui'ige rechte lijn afleggen.
De hulp van het remhendel wordt
in de regel pas ingeroepen als de
nood echt aan de man is.
Prijs
Een prettige bijkomstigheid is dat
het ombouwen tot Eurocruiser
(zoals Gxxzzi het model profileert)
niet gepaaid ging met een forse
prijsvei*hoging. Waar voor de Ca
lifornia EV momenteel ƒ29.490
betaald moet worden, is de Speci
al vijfhonderd gulden duurder. De
in vier metallic-kleurvaxïaties le-
verbare Special kan verder wor
den opgetuigd met een speciaal
voor het model ontwikkelde ruit,
leren top- en zijkoffers en een sus-
sybar.
Diezelfde Special wordt (evenals
alle nieuwe Moto Guzzi's) afgele
verd met drie jaar volledige ga
rantie (waarin reserveonderdelen
en ai'beidsloon inbegrepen zijn).
Bovendien kunnen kopers drie
jaar 'Road assistance' tegemoet
zien als zij met hun Guzzi onder-
weg zijn in Europa. Die krijgen
daarmee extra waar voor hun toch
wel dui*e geld.
Ruud Vos
Alleen voor het rijden van
een wielerwedstrijd is de
Nederlander bereid een fiets-
helm op het hoofd te zetten. Bij
toertochten en in woon-werk-
verkeer is het gebruik van een
helm op de fiets een uitzonde
ring.
Dat is in Scandinavië en Duits
land wel even anders. Het dra
gen van fietshelmen onder alle
omstandigheden is daar heel
gebruikelijk. Zweden maakt
zelfs plannen om de fietshelm
verplicht te stellen als onder
deel van een groot plan voor de
verkeersveiligheid.
In Austi'alië bestaat die vei'-
plichting al en in Amerika zet
bijna elke fietser uit zichzelf
een helm op het hoofd. De Eu
ropean Cyclists Federation is
echter tegen helmplicht. Argu
ment daaiwoor is dat de wetge
ving in Australië tot gevolg
heeft dat daar 35 procent min
der gefietst wordt. Vanzelf
sprekend is daardoor het aan
tal fietsongevallen gedaald.
Net als de Nederlandse
fietsersbond ENFB ziet de Eu
ropese fedex-atie meer heil in
veiligere fietsen, betere fiets-
voorzieningen, comfortabele
fietspaden en verlaging van de
maximumsnelheid voor auto's
in de binnensteden.
Fabi'ikanten van fietshelmen
proberen kinderen al vroeg aan
de fietshelm te laten wennen.
Het Nedex-landse AGU presen
teerde onlangs de kindex*helm
Cx*eation, die voldoet aan de
Europese CE-veiligheidsnoxm.
De kans op hoofdletsel bij on
gevallen zou daarmee met 80
procent afnemen.
De helm is gemaakt van Stj'ro-
foam, een kunststof die stevig is
en licht van gewicht. Het bin
nenwerk is tot op de millimeter
verstelbaar; zodat de helm al
tijd goed op het kindex-hoofdje
staat. Luchtspleten zorgen er
voor dat het hoofd koel blijft,
gaas houdt insecten buiten. De
Creation is in twee maten en in
drie grappige uitvoex'ingen ver-
krijgbaar voor 59,50.
Klik-spatbord
Het fietsen zonder spatbox-den
in de regen is geen lolletje, om
dat het water van alle kanten
komt. Het valt uit de hemel en
bij het rijden doorpiassen geeft
het voorwiel een straal mod
derwater recht in het gezicht en
op de schoenen. Bovendien
zorgt het achterwiel voor net
zo'n hinderlijke straal op de
rug. Met spatbor den beperkt de
overlast zich tot hemelwater en
een straal op de schoenen.
Mountainbikei'S en x-acefietsers
die zweren bij een fiets zonder
spatborden kunnen baat heb
ben bij losse opsteekspatboi'-
den van kunststof. Deze zijn
net zo praktisch als regenkle
ding. Bij slecht weer pakt de
fietser de spatborden van de
plank, klikt ze vast en rijdt de
regen in. Als ze niet nodig zijn,
blijven ze i'ustig thuis. De firma
Cyclia heeft SKS High Tx*ek-
spatborden voor én achter voor
de px*ijsvan 15,00.
Theo van der Kaaij
Kinderen moeten al op jonge leeftijd wennen aan het dragen van
een fietshelm.
Suzuki heeft een actiemodel van de Swift, gelanceerd. Het is de
Swift Fortune die gebaseerd is op de 1.0 GLS. Vooreen bedrag
van 21..595 heeft de auto onder meer airbags voorde bestuurder
en passagier, elekti-ische bedienbai'e ramen, elektrisch verstelbare
buitenspiegels en stuurbekrachtiging. In de Fortune-uitvoering
komen daar stripixxg, een achterspoiler, kuipstoelen, speciale be
kleding en een uitlaatsierstuk bij. Bovendien heeft de Swift For
tune centrale portiervergi'endelïng met afstandsbediening. De
auto wordt alleen geleverd in de kleur Mars Gold Metallic.
In totaal 3.800 auto's zijn er te vinden in de jongste versie van de
Onschatbare Klassieker. Dat paste niet meer in één boek en dus
verdeelde uitgever en samensteller Jan Haakman deze auto's over
twee delen.
In totaal zijn er voor de liefhebber 1.216 pagina's lees- en kijkge
not over oude auto's. Helaas laat de kwaliteit van de illustraties
vaak te wensen over en het drukwerk is een beetje flets, maar dat
mag de px-et niet drukken.
Elke auto is vergezeld van summiere technische gegevens, de oor
spronkelijke nieuwprijs en de prijzen voor de auto in verschillen
de staat. De twee delen van de Onschatbare Klassieker zijn niet los
verki-ijgbaar en kosten 32,50 gulden.
General Motor's Corporation en Suzuki Motor Corpoi'ation
hebben besloten om te gaan samenwerken bij het bouwen va n
kleineenzeer kleine auto's. Hierbij zal de expexlise van Suzuki een
belangrijke rol spelen. Ook komt er samenwerking bij de ontwik
keling van grotere modellen, waarbij de kennis en ervaring van
General Motors de boventoon zal voeren. Verder wordt overwogen
gegevens en informatie uit te wisselen over geavanceerde techno
logieën.
Suzuki en GM werken al 17 jaar samen op tal van gebieden. De in
tensivering hiervan zal geen gevolgen hebben voor de Opel Corsa.
Suzuki zal zich in de toekomst echter wel versterkt bezighouden
met de kleinei'e krachÉpi'onnen binnen de alliantie.
Citi'oën Nederland brengt een gelimiteerde serie op de markt
van de Saxo, Dit speciale model moet jeugdige berijders aan
spreken en krijgt daarom de toevoeging 538, naar het populaire
radiostation Radio 538. De Saxo 538 is verkrijgbaar in de metal
lic-kleuren grijs, blauw, groen, rood en ox*anje. Het interieur
maakt een fleurige indruk met vrolijke bekleding, veiligheidsgor
dels in kleur en een knalgele versnellingspook. De Saxo 538 is er
naar keuze met een 1,0 liter, 1,1 liter of een 1,4 liter benzinemotor.
De éénliter is er al vanaf 18.990 gulden.
Met een verbruik van 1 op 33 rijdt de VW Lupo extreem zuinig.
T Tolkswagen px-esenteert binnenkort de eerste auto die gemid-
V deld met drie liter per 100 kilometer toe kan en dus 1 op33ver-
bruikt. Het gaat om een speciale versie van de recent gepresen
teerde Lupo. De extreme zuinigheid wordt verkregen door de auto
te vooi'zien van een nieuwe 1,2 liter dxiecilinder turbodieselmotor
met een geautomatiseei'de vijfversnellingsbak.
De 1,2 liter motor is voorzien van VW's recent geïntroduceerde
pompverstuiver-techniek en levert een vermogen van 61 pk (45
kW). Hij verbruikt niet alleen erg weinig dieselolie, maar produ
ceert ook als eex-ste auto minder dan 90 gram C02 per kilometer
De motor is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak die met de
hand kan worden geschakeld, maar waarbij het koppelen auto
matisch verloopt. In de economy-stand geschiedt het schakelen
automatisch.
Om de auto zuiniger te kxijgen is de luchtweerstand verlaagd,
wordt lichtere staalplaat toegepast en x'ijdt de auto op speciale
banden met een lage rolweerstand. Wanneer de 'drie liter'-Lupo
leverbaar wordt is nog niet bekend.
Niet meer draaien of drukken, maar gewoon 'open' of 'dicht' roepen
en het autodak gehoorzaamt feilloos. Tenminste, als de auto is voor
zien van de speciale dakbedekking van opendaken-leverancier Konink
lijke Veimeulen Hollandia.
Het zat er natuurlijk dik in dat het maken van slingerbewegingen of, in
geval van elektrische bediening, het indrukken van een knopje voor liet
openen en sluiten van een zonnedak ooit zou worden vervangen door een
gebruiksvriendelijker systeem. Het nieuwste snufje heet 'Voice Com
mand', ofwel 'de stem beveelt'. Het systeem kan ook op bestaande open
daken woi'den aangebracht. De enige voorwaarde is dat de bediening
elektrisch is.
Het nieuwtjeis een vinding van Coco Hollandia, de Zuid-Koreaansedis-
tributeur van de opendaken-fabxikant uit,Haarlem, die wereldwijd vele
autofabrieken tot zijn klantenkring mag rekenen. De automatische
dakopener is kort geleden tijdens de Automechanika geïntroduceerd.
„We zijn het systeem nu aan het testen, en het zal nog wel tot volgend
jaar duren eer we de Voice Command definitief introduceren. Met name
willen we de chip die twee stemmen probleemloos moet kunnen herken
nen, vei'der verfijnen. Het is niet de bedoeling dat iedereen de opdrach
ten kan geven'', vertelt woordvoerder Marije Vermeulen. Bovendien zal
het later mogelijk zijn het dak met de stem ook te laten kantelen. In to
taal zal de chip acht commando's moeten herkennen en uitvoeren.
De prijs zal ongeveer 250 gulden bedragen. „Uit onderzoek tijdens de
beurs is gebleken dat dat het bedrag is dat men bereid is te betalen", al
dus Vermeulen.
De prijs van de elektrisch bedienbare daken waarop het systeem past,
ligt tussen de duizend en de diieduizend gulden.
Henk Lambregtse