Stille Space Star biedt veel ruimte Moto Guzzi haakt in op cruisertrend Stem opent het autodak Mitsubishi met een zachte G Meer veiligheid en comfort op de fiets auto motorfiets 39 kort autonieuws Suzuki Swift Fortune Onschatbare Klassieker Alliantie GM en Suzuki Jeugdige Citroën Saxo Ultra-zuinige VW Lupo zaterdag 3 oktober 1998 Het is geen stationwagen en het is geen ruimteauto a la de Renault Mégane Scénic. Wat is het dan wel? Een Mitsubishi Space Star, afkomstig uit de NedCar-fabriek in het Limburgse Born. Met een knipoog naar de Limburgers zou je kunnen zeggen dat de Space Star, na de Carisma, de tweede Japanner met een zachte G is. In tegenstelling tot de Carisma en de Volvo's V40 en S40 die door elkaar van één en dezelfde band lopen, heeft de Space Star ('Ruim te Ster') zijn eigen band. Wel is hij verwant aan de Carisma. Zo staat hij nagenoeg op dezelfde bodem plaat. Binnen enkele weken wordt de Space Star ook leverbaar met de 1.8 liter direct ingespoten ben zinemotor uit de Carisma. Vooral dat laatste is goed nieuws voor ca ravanliefhebbers omdat de 1.3 li ter motor waarmee wij hebben kennisgemaakt zich niet goed leent voor het trekken van een aanhangsel. De Space Star is zeker geen kleine auto en met ruim 1100 kilo schoon aan de haak ook geen lichte auto. Toch weet het zestienkleppertje heel goed raad met de veredelde stationwagen. Het is verbazing wekkend hoe rap hij met de Space Star kan omspringen. Hij geeft je, zeker in de beginfase, de vaste in druk met een grotere krachtbron van doen te hebben. Eenmaal in zijn vijf en op momenten dat er plotseling hoge prestaties worden verlangd dan merk je toch goed dat het slechts een 'dertienhon derdje' betreft. Over het algemeen genomen vol doet hij prima. Zijn karigheid ten aanzien van het benzineverbruik viel een beetje tegen, maar zijn ka righeid ten opzichte van het geluid verdient een groot compliment. Draait de motor stationair, dan bekruipt je het idee dat de gehoor organen iets mankeren. Niets is minder waar. De motor is gewoon superstil. Het zestienkleppertje weet heel goed raad met de veredelde stationwagen. Het is verbazingwekkend hoe rap hij met de Space Star kan omspringen. Nu we toch op de bestuurdersplek zijn beland moet me van het hart dat het, ondanks de verstelmoge- lijkheden van de stoel en stuur wiel, toch enige tijd vergde de 'lek kere zit' te vinden. Eenmaal die stand bereikt, bleef ik toch het idee houden me achter het stuur van een vrachtauto te bevinden. Het wende wel, maar het stuur wiel bleef pompeus aandoen. Hoogte Het verschil tussen de Space Star en een stationwagen is te vatten in het woordje hoogte. Zo is hij hoger (1,52 m) en bovendien zit je hoger. Wat dit laatste betreft zitten de achterpassagiers (maximaal drie) zelfs nog een pietsje hoger dan voorin waardoor zij meer zicht hebben. Voor de bestuurder heeft zijn (verstelbare) hogere zit tot voordeel dat hij een beter over zicht heeft en daardoor beter op verkeerssituaties kan inspelen. Om ruimer te kunnen zitten of om de bagage wat meer ruimte te ge ven kan de bank over een lengte van vijftien centimeter worden verschoven. Krijgt de bagage vol op de ruimte dan kunnen slechts kinderen op de achterbank plaats nemen. Hoe er ook wordt gescho ven, de spulletjes in de bagage ruimte blijven door een afdekzeil aan het oog onttrokken. Wie nog meer ruimte wil kan de bank om leggen waardoor een luxe bestel auto ontstaat met een laadruimte van 1370 liter. Naast de vele op- bergmogelijkheden is onder de stoel van de bijrijder een lade aan gebracht. Het rijden in de vijfdeurs Space Star werd vergemakkelijkt dooi de aanwezigheid van een naviga tiesysteem. Voor deze elektroni sche padvinder moet ƒ4500,00 extra op tafel worden gelegd. Over de wegligging geen echte klachten. Wel moet er bij het snel nemen van bochten rekening mee worden gehouden dat de carrosse rie fors kan gaan overhellen. Standaard heeft de Nederlandse Japanner in GLX-uitvoering on der meer stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuur, dak- relings, twee airbags, zij-airbags, centrale portiervergrendeling, drie hoofdsteunen achterin, wis- /wasinstallatie op de achterruit, elektrisch bedienbare spiegels en ruitbediening. Voor ABS moet tweeduizend extra worden be taald. Henk Lambregtse Mitsubishi Space Star Aantal uitvoeringen4; Motor: 1.3 liter (1299 cm3), viercilin- derlGV; Vermogen: 63 kW/86 pk bij 6000 tpm; Koppel: 117 Nm bi] 3000 tpm; Topsnelheid. 170 km/u; Acceleratie: 13,4 sec.; Verbruik: 1 opl 3; Aandrijving: voorrwielen; Prijzen: van f.32.995 tot en met f.43.295; Basisprijs getest model: f.35.995. De nieuwe Moto Guzzi California Special ligt als een blok op de weg. Moto Guzzi uit het Italiaanse Mandello del Laria ontwikkelde zich in 65 jaar tot een motorproducent die niet alleen op tijd begon te leveren maar ook oog kreeg voor marktontwikkelingen. De recent geïntroduceerde Moto Guzzi California Special is daarvan een goed voorbeeld, omdat het model inhaakt op de huidige cruisertrend. De California Special is een doorontwikkelde California EV, die eind vorig jaar op de markt kwam. Toch is er geen sprake van weer eens 'meer van hetzelfde'. Ligt bij de EV de nadruk op lang durig en vooral comfortabel toe ren, de Special neigt door het uiterlijk meer naar flanerend cruisen over kortere afstanden. De hierbij behorende 'customlook' werd bereikt door montage van een kleiner voorwiel en aanpas singvan het lijnenspel. Met het oog daarop kreeg de Spe cial een grotere koplamp, een la ger tweetraps zadel, een breder stuur en verder naar voren ge plaatste voetsteunen. In het ver lengde daarvan werden de lijnen nog ronder dan ze al waren. In de vorm van het achterspatbord kan met enige fantasie zelfs de snavel van de adelaar worden ontwaard die in het beeldmerk van Moto Guzzi gevoerd wordt. Zeer fraai en functioneel zijn ook de Veglia Borletti-tellers met wit te wijzerplaten. De snelheid valt daarop in zowel mijlen als kilome ters af te lezen. Tussen beide tel- lei'huizen bevindt zich een ver chroomd informatiedisplay met lampjes die ook bij scherp dag licht goed afleesbaar zijn. In motorisch opzicht veranderde er amper wat. Het blok is identiek aan dat van de California Evolu- zione: een viertakt V-motor met traditionele tweekleps cilinder koppen, een cilinderinhoud van 1064 cc en een rijwindgekoelde vermogensafgifte van 54 kW/77 pk bij 6.400 tpm. Ook met het buf felachtige motorkoppel is nog steeds niets mis: 94 Nm bij 5.000 tpm. Onderweg valt ook de heerlijk zware uitlaatroffel op. Die is ken- mex-kend voor een Moto Guzzi maar heeft door de jax-en heen nooit geleid tot opgetrokken wenkbx-auwen bij andex-e wegge bruikers. Dankzij een laag zwaax-tepunt, dito zadelhoogte en een bx-eed stuur is er niks mis met de hanteer- baarheid van deze zwaarlijvige Italiaanse 'custombuffel'. Je kunt er dan ook heerlijk meepierewaai- en langs 's heren dx-even. De motor ligt daarbij als een blok op de weg. Ook stapvoets verreden flaneer- tochtjes over strandboulevards zijn geen straf door de nagenoeg ontbrekende cax-danreacties. Remsysteem Voorwaai'de voor het onmisken baar aanwezige rijplezier is wel dat je naar behox-en hebt leren om gaan met de hak-teen-schakeling en het remsysteem. De leeg 251 ki lo wegende Guzzi beschikt name lijk over een integraal x-emsysteem waarbij je met het rempedaal ge lijktijdig de remschijf linksvoor en achter activeert. Het remhen- del op het stuur bedient de tweede schijf die rechts van het voorwiel gemonteerd is. Daixkzij twee Brembo (Goldline) schijven voor en een enkele achter, is de x-emver- traging vooxtreffelijk te noemen. Tot voor kort moest je bij Guzzi ge noegen nemen met gedateex'de en kelzuiger remklauwen, zo niet op deze Special, waax*op dubbelzui- ger exemplaren te vinden zijn. On danks het hoge rijklare gewicht dat met bi*andstof (19 liter*)olie en berijder al vrij snel in de buux-t van 350 kilo zal liggen, is er niks mis met de remmen. Natuurlijk kan met een voetpedaal nooit zo nauwkeux'ig gedoseerd worden als met een remhendel, maar in de praktijk voldoet het systeem uit stekend. Hoe harder je tx*apt, des te groter de remvertraging. De Spe cial zal daax*bij haar remweg in een keui'ige rechte lijn afleggen. De hulp van het remhendel wordt in de regel pas ingeroepen als de nood echt aan de man is. Prijs Een prettige bijkomstigheid is dat het ombouwen tot Eurocruiser (zoals Gxxzzi het model profileert) niet gepaaid ging met een forse prijsvei*hoging. Waar voor de Ca lifornia EV momenteel ƒ29.490 betaald moet worden, is de Speci al vijfhonderd gulden duurder. De in vier metallic-kleurvaxïaties le- verbare Special kan verder wor den opgetuigd met een speciaal voor het model ontwikkelde ruit, leren top- en zijkoffers en een sus- sybar. Diezelfde Special wordt (evenals alle nieuwe Moto Guzzi's) afgele verd met drie jaar volledige ga rantie (waarin reserveonderdelen en ai'beidsloon inbegrepen zijn). Bovendien kunnen kopers drie jaar 'Road assistance' tegemoet zien als zij met hun Guzzi onder- weg zijn in Europa. Die krijgen daarmee extra waar voor hun toch wel dui*e geld. Ruud Vos Alleen voor het rijden van een wielerwedstrijd is de Nederlander bereid een fiets- helm op het hoofd te zetten. Bij toertochten en in woon-werk- verkeer is het gebruik van een helm op de fiets een uitzonde ring. Dat is in Scandinavië en Duits land wel even anders. Het dra gen van fietshelmen onder alle omstandigheden is daar heel gebruikelijk. Zweden maakt zelfs plannen om de fietshelm verplicht te stellen als onder deel van een groot plan voor de verkeersveiligheid. In Austi'alië bestaat die vei'- plichting al en in Amerika zet bijna elke fietser uit zichzelf een helm op het hoofd. De Eu ropean Cyclists Federation is echter tegen helmplicht. Argu ment daaiwoor is dat de wetge ving in Australië tot gevolg heeft dat daar 35 procent min der gefietst wordt. Vanzelf sprekend is daardoor het aan tal fietsongevallen gedaald. Net als de Nederlandse fietsersbond ENFB ziet de Eu ropese fedex-atie meer heil in veiligere fietsen, betere fiets- voorzieningen, comfortabele fietspaden en verlaging van de maximumsnelheid voor auto's in de binnensteden. Fabi'ikanten van fietshelmen proberen kinderen al vroeg aan de fietshelm te laten wennen. Het Nedex-landse AGU presen teerde onlangs de kindex*helm Cx*eation, die voldoet aan de Europese CE-veiligheidsnoxm. De kans op hoofdletsel bij on gevallen zou daarmee met 80 procent afnemen. De helm is gemaakt van Stj'ro- foam, een kunststof die stevig is en licht van gewicht. Het bin nenwerk is tot op de millimeter verstelbaar; zodat de helm al tijd goed op het kindex-hoofdje staat. Luchtspleten zorgen er voor dat het hoofd koel blijft, gaas houdt insecten buiten. De Creation is in twee maten en in drie grappige uitvoex'ingen ver- krijgbaar voor 59,50. Klik-spatbord Het fietsen zonder spatbox-den in de regen is geen lolletje, om dat het water van alle kanten komt. Het valt uit de hemel en bij het rijden doorpiassen geeft het voorwiel een straal mod derwater recht in het gezicht en op de schoenen. Bovendien zorgt het achterwiel voor net zo'n hinderlijke straal op de rug. Met spatbor den beperkt de overlast zich tot hemelwater en een straal op de schoenen. Mountainbikei'S en x-acefietsers die zweren bij een fiets zonder spatborden kunnen baat heb ben bij losse opsteekspatboi'- den van kunststof. Deze zijn net zo praktisch als regenkle ding. Bij slecht weer pakt de fietser de spatborden van de plank, klikt ze vast en rijdt de regen in. Als ze niet nodig zijn, blijven ze i'ustig thuis. De firma Cyclia heeft SKS High Tx*ek- spatborden voor én achter voor de px*ijsvan 15,00. Theo van der Kaaij Kinderen moeten al op jonge leeftijd wennen aan het dragen van een fietshelm. Suzuki heeft een actiemodel van de Swift, gelanceerd. Het is de Swift Fortune die gebaseerd is op de 1.0 GLS. Vooreen bedrag van 21..595 heeft de auto onder meer airbags voorde bestuurder en passagier, elekti-ische bedienbai'e ramen, elektrisch verstelbare buitenspiegels en stuurbekrachtiging. In de Fortune-uitvoering komen daar stripixxg, een achterspoiler, kuipstoelen, speciale be kleding en een uitlaatsierstuk bij. Bovendien heeft de Swift For tune centrale portiervergi'endelïng met afstandsbediening. De auto wordt alleen geleverd in de kleur Mars Gold Metallic. In totaal 3.800 auto's zijn er te vinden in de jongste versie van de Onschatbare Klassieker. Dat paste niet meer in één boek en dus verdeelde uitgever en samensteller Jan Haakman deze auto's over twee delen. In totaal zijn er voor de liefhebber 1.216 pagina's lees- en kijkge not over oude auto's. Helaas laat de kwaliteit van de illustraties vaak te wensen over en het drukwerk is een beetje flets, maar dat mag de px-et niet drukken. Elke auto is vergezeld van summiere technische gegevens, de oor spronkelijke nieuwprijs en de prijzen voor de auto in verschillen de staat. De twee delen van de Onschatbare Klassieker zijn niet los verki-ijgbaar en kosten 32,50 gulden. General Motor's Corporation en Suzuki Motor Corpoi'ation hebben besloten om te gaan samenwerken bij het bouwen va n kleineenzeer kleine auto's. Hierbij zal de expexlise van Suzuki een belangrijke rol spelen. Ook komt er samenwerking bij de ontwik keling van grotere modellen, waarbij de kennis en ervaring van General Motors de boventoon zal voeren. Verder wordt overwogen gegevens en informatie uit te wisselen over geavanceerde techno logieën. Suzuki en GM werken al 17 jaar samen op tal van gebieden. De in tensivering hiervan zal geen gevolgen hebben voor de Opel Corsa. Suzuki zal zich in de toekomst echter wel versterkt bezighouden met de kleinei'e krachÉpi'onnen binnen de alliantie. Citi'oën Nederland brengt een gelimiteerde serie op de markt van de Saxo, Dit speciale model moet jeugdige berijders aan spreken en krijgt daarom de toevoeging 538, naar het populaire radiostation Radio 538. De Saxo 538 is verkrijgbaar in de metal lic-kleuren grijs, blauw, groen, rood en ox*anje. Het interieur maakt een fleurige indruk met vrolijke bekleding, veiligheidsgor dels in kleur en een knalgele versnellingspook. De Saxo 538 is er naar keuze met een 1,0 liter, 1,1 liter of een 1,4 liter benzinemotor. De éénliter is er al vanaf 18.990 gulden. Met een verbruik van 1 op 33 rijdt de VW Lupo extreem zuinig. T Tolkswagen px-esenteert binnenkort de eerste auto die gemid- V deld met drie liter per 100 kilometer toe kan en dus 1 op33ver- bruikt. Het gaat om een speciale versie van de recent gepresen teerde Lupo. De extreme zuinigheid wordt verkregen door de auto te vooi'zien van een nieuwe 1,2 liter dxiecilinder turbodieselmotor met een geautomatiseei'de vijfversnellingsbak. De 1,2 liter motor is voorzien van VW's recent geïntroduceerde pompverstuiver-techniek en levert een vermogen van 61 pk (45 kW). Hij verbruikt niet alleen erg weinig dieselolie, maar produ ceert ook als eex-ste auto minder dan 90 gram C02 per kilometer De motor is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak die met de hand kan worden geschakeld, maar waarbij het koppelen auto matisch verloopt. In de economy-stand geschiedt het schakelen automatisch. Om de auto zuiniger te kxijgen is de luchtweerstand verlaagd, wordt lichtere staalplaat toegepast en x'ijdt de auto op speciale banden met een lage rolweerstand. Wanneer de 'drie liter'-Lupo leverbaar wordt is nog niet bekend. Niet meer draaien of drukken, maar gewoon 'open' of 'dicht' roepen en het autodak gehoorzaamt feilloos. Tenminste, als de auto is voor zien van de speciale dakbedekking van opendaken-leverancier Konink lijke Veimeulen Hollandia. Het zat er natuurlijk dik in dat het maken van slingerbewegingen of, in geval van elektrische bediening, het indrukken van een knopje voor liet openen en sluiten van een zonnedak ooit zou worden vervangen door een gebruiksvriendelijker systeem. Het nieuwste snufje heet 'Voice Com mand', ofwel 'de stem beveelt'. Het systeem kan ook op bestaande open daken woi'den aangebracht. De enige voorwaarde is dat de bediening elektrisch is. Het nieuwtjeis een vinding van Coco Hollandia, de Zuid-Koreaansedis- tributeur van de opendaken-fabxikant uit,Haarlem, die wereldwijd vele autofabrieken tot zijn klantenkring mag rekenen. De automatische dakopener is kort geleden tijdens de Automechanika geïntroduceerd. „We zijn het systeem nu aan het testen, en het zal nog wel tot volgend jaar duren eer we de Voice Command definitief introduceren. Met name willen we de chip die twee stemmen probleemloos moet kunnen herken nen, vei'der verfijnen. Het is niet de bedoeling dat iedereen de opdrach ten kan geven'', vertelt woordvoerder Marije Vermeulen. Bovendien zal het later mogelijk zijn het dak met de stem ook te laten kantelen. In to taal zal de chip acht commando's moeten herkennen en uitvoeren. De prijs zal ongeveer 250 gulden bedragen. „Uit onderzoek tijdens de beurs is gebleken dat dat het bedrag is dat men bereid is te betalen", al dus Vermeulen. De prijs van de elektrisch bedienbare daken waarop het systeem past, ligt tussen de duizend en de diieduizend gulden. Henk Lambregtse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 39