Millenniumproject verwacht twaalf miljoen bezoekers Parijs is op vrijdagavond van de skaters reportage Britten poetsen zelfvertrouwen op met circustent Hoekhuis in Rome zaterdag 3 oktober 1998 Het is, zeggen de voorstanders, 'een internationale icoon, het Britse antwoord op de Eiüfeltoren', het weerspiegelt de grootsheid van het voormalige Britse imperium en het toont aan dat Groot-Brittannië ook in de toekomst een rol van betekenis op het wereldtoneel te spelen heeft. De icoon in kwestie is de Millennium Dome, een kolossaal soort circustent waarin het Verenigd Koninklijk op 31 de- 'cember 1999 om twaalf uur 's nachts het nieuwe millennium inluidt, met attracties en tentoonstellingen die een jaar zullen aanhouden en waarvoor de leidraad lijkt te zijn: groot, groter, grootst. Het is, zo wordt voortdurend herhaald, de grootste constructie in zijn soort ter we reld. Het metrostation dat een groot deel van de twaalf miljoen te verwachten be zoekers moet opvangen, wordt het groot ste van Europa en de te bieden attracties en tentoonstellingen zullen ongeëve naard zijn. Het kan best zo zijn dat ook elders op de aardbol op spectaculaire wijze het nieuwe millennium wordt ingeluid, maar geen van die gebeurtenissen zal ook maar in de schaduw kunnen staan van de Millenni um Dome, is de vol overtuiging uitgedra gen boodschap. De locatie hebben de Britten in ieder geval mee. De Dome wordt gebouwd in Greenwich (Londen), het 'centrum van de tijd', gelegen op de nul-meridiaan. Het idee om de wereld op de hoogte te brengen van de Britse voortreffelijkheid was reeds geboren onder het bewind van voormalig premier John Major, maar is gretig geadopteerd door diens opvolger Tony Blair. Die wil zijn land immers af stoffen en met hernieuwd zelfvertrouwen het volgend millennium binnenleiden. Hij schuwt daarbij het grote gebaar niet. Bescheidenheid Blair spreekt in louter superlatieven over de Millennium Do- me en noemt haar op voorhand het 'beroemdste nieu we gebouw op aar de in het jaar 2000' en 'een fantastisch dagje uit dat zijn weerga in de wereld niet kent'. Niet geplaagd door valse bescheiden heid over de Britse verdiensten voor de mensheid zei hij eerder dit jaar pok: „Nu we het millennium naderen, kunnen we trots laten zien dat we over een ongeëvenaarde rijkheid aan talent be schikken: de beste artiesten, schrijvers, architecten, muzikanten, ontwerpers, software-makers en wetenschappers. Wij gaan de wereld voor op het gebied van creativiteit. Dus waarom zullen we dat niet laten zien... De Millennium Dome zal een uiting zijn van het beste dat Groot- Brittannië heeft te bieden." Zo'n weergaloos project mag natuurlijk een paar centen kosten en dat doet het dan ook; 2,5 miljard gulden om precies te zijn. Tegenstanders, en dat zijn er nogal wat, hebben uitgerekend dat met dat bedrag De Millennium Dome, een kolossaal soort circustent waarin het Verenigd Koninkrijk op 31 december 1999 om twaalf uur 's nachts het nieuwe millennium inluidt. foto QA Photos het achterstallig onderhoud aan alle En gelse scholen had kunnen worden wegge werkt. Ook hadden er vijftien nieuwe zie kenhuizen van gebouwd kunnen worden. Verder vermaken zij zich met het feit dat de bouw van de metrolijn ernaartoe, te genslagen ondervindt. De opleveringsda tum is al twee keer uitgesteld en nu ge pland in de herfst van volgend jaar. Dat is al akelig kort voor het begin van de festi viteiten in de Dome. De regering Blair wijst alle kritiek van de hand met de geraststellende verzekering dat alles op tijd klaar zal zijn en dat er geen cent belastinggeld in de tent ver dwijnt. De kosten worden gedragen dooi de Britse loterijde bezoekers (die per per soon ongeveer zestig gulden moeten op hoesten) en het bedrijfsleven. Grote jon gens als British Airways, British Telecom, Marks en Spencer en Rupert Murdochs Skv-tv hebben ieder tientallen miljoenen guldens bijgedragen. Toen in juni van dit jaar de tent, met een omtrek van een kilometer, was opgezet, rees wel de vraag wat er daarbinnen nu ei genlijk precies gaat gebeuren.. Tot dan toe was niet veel meer bekend dan dat er in paviljoens, aan de hand van thema's als 'geest', 'werk', 'communicatie' en 'ver stand' de geschiedenis en de toekomst van de mensheid - en vooral die van de Britten - op spectaculaire en nog nooit eerder ver toonde wijze zouden worden verbeeld, verwoord en verklankt met behulp van de allernieuwste zegeningen der techniek, Inmiddels zijn wat tipjes van de sluier op gelicht. Zo krijgt het paviljoen met de naam 'Lichaam' de vorm van een kolos saal half liggend menselijk lijf van ne gentig meter lang en dertig meter hoog. Het publiek kan via - naar verluidt - ,de anus naar binnen en vervolgens een edu catieve wandeling maken door dikke en dunne darm (compleet met levensecht ge luid), de aorta en de maag. Door gebruik te maken van de modernste technologie wordt een en ander een ervaring om nooit te vergeten, beloven de organisatoren. En oh ja: om een strijd tussen de seksen te vermijden, wordt het lichaam half man, half vrouw. Zodat de bezoeker na de teelballen gelijk kan doorlopen naar de baarmoeder. Ook is bekend dat in het spel-paviljoenwaarin Rupert Murdochs televisiestation BskyB een kleine veertig miljoen gulden investeert, het publiek met behulp van de nieuwste simulatie technieken, zelf deel kan gaan nemen aan belangrijke voetbal wedstrijden, of zich een popster kan wanen. Op een centraal podium wordt bovendien verschillende malen per dag een 'adembe nemende' show opgevoerd met - concre ter is het nog niet - 'visuele effecten die nog nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid zijn vertoond'. Het is dus voor alsnog vooral vaagheid troef. Creatief en technisch begaafd Engeland is nog druk aan het broeden op allerlei attracties en doet dat vooralsnog in stilte. Veel concreter zijn de talrijke critici van het millenniumproject. Zij reppen rond uit van geldverspilling en megalomane dagdromen. De Engelse kranten doen met liefde een kritische duit in het zakje. Een staalkaart van het beste dat Groot-Brit tannië te bieden heeft? Het zou wat, hoon de de Daily Telegraph en 'onthulde' dat het paviljoen waarin de Engelse identiteit centraal staat, ontworpen wordt door een Franse architect. Verontwaardigd meldde de krant ook, dat - de horeca in 'deze circustent, waar in de zomer geen air-eöhcitioning is en in de winter geen verwarming', bestaat uit Amerikaanse fastfood-restaui-ants en een Frans café annex wijnbar, maar dat er geen plaats is ingeruimd voor een tradi tionele Engelse pub. De krant voegde er aan toe dat zelfs Disneyland in Florida over een pub beschikt. Kritiek Fundamenteler was de kritiek van de ker ken in Engeland. Zij beschuldigden de or ganisatie er begin dit jaar van uit te zijn op puur vermaak, terwijl toch in het twee duizendste jaar na de geboorte van Jezus Christus een moment van bezinning wel op zijn plaats zou zijn. Na overleg met het organisatiecomité, on der voorzitterschap van minister Peter Mandelson van handel en industrie, lijkt die kwestie opgelost. Er wordt nu aan gedacht om in de Dome op zeker moment een soort gigantische kerkdienst te houden en tevens krijgen de kerken een vinger in de pap bij de invul lingvan het 'paviljoen voor de geest'. Er is slechts één probleem: voor dit paviljoen heeft zich nog geen enkele sponsor ge meld. De bekende Engelse schilder David Hockney - door Mandelson ingehuurd als adviseur - heeft hiervoor inmiddels een rigoureuze oplossing bedacht: schrap alle attrac ties en laat de Mil lennium Dome ge heel leeg. ,,Zo'n enorme lege ruimte is veel opwinden der dan alle troep waarmee men het nu wil volgooien." Veel vertrouwen dat zijn advies ter harte wordt geno men, heeft Hockney overigens niet: ,,Ik heb het donkerbruine vermoeden dat de politici de Dome met troep willen vullen omdat zij altijd denken dat de mensen dommer zijn dan zijzelf." Wellicht onderschat Hockney daarbij de boerenslimheid waarmee menig politicus is uitgerust. Nu al wordt geopperd moge lijk een deel van Hockneys oplossing over te nemen. Indien er namelijk geen spon sors voor het 'paviljoen van de geest' wor den gevonden kan het wellicht, in de geest van Hockney, leeg, worden opgeleverd. Sereen zal het er dan evenwel niet wor den, met al die di'ukke attracties er om heen. Harm Harkema Nu de Solex, de 'eend' en de 'snoek' in het museum van oudheden zijn be land, heeft de Fransman zich tot een nieuw vervoermiddel gewend: de rol schaats. Vier miljoen skaters teisteren te genwoordig de trottoirs, vooral die van Parijs. Maar een avond per week mogen ze op straat rijden, begeleid door agenten op rolschaatsen. Die avond heet: Friday Night Fever. Het is 22.00 uur, Place d'Italie. De avond is gedaald, duizenden mensen verdringen zich voor bioscoop Gaumont. Maar er is iets raars met deze mensen. Ze zijn een stuk groter dan gemiddeld, en ze staan niet in de rij voor het loket. Ze zijn ook veel sneller. Dit zijn de skaters van Parijs. Het ritueel is sinds 1993 iedere vrijdag avond hetzelfde. Skaters komen bijeen op Place d'Italie, Schelle fluitsignalen klin ken in de nacht. En weg is iedereen, voor een tocht van drie uur door nachtelijk Pa rijs. Obers staken de bediening als de ska ters langskomen, monden van toeristen vallen open, het volk klapt en juicht. Het ritueel is hetzelfde, de schaal is an ders. Toen: enkele tientallen skaters, zich een weg banend tussen de voetgangers op de trottoirs. Vanavond: meer dan 5.000 mensen. Er zijn 65-plussers, zoals Syl- vain, die gekomen is voor de 'unieke sfeer'. Er zijn kinderen van acht, zoals Matthieu, die 'met pappa mee mag'. En dan zijn er ook de politiemannen op rolschaatsen. Het is hun taak de kudde bijeen te houden, want de tijd van het trottoir is al lang voorbij. De skaters ge bruiken nu het asfalt, dat daartoe elke vrij dagavond voor de gemotoriseerde me demens wordt afgesloten. Als herders honden waken de 'skater-cops' over de kudde, erop toeziend dat geen enkel exemplaar te zeer geïsoleerd raakt. Kampioen De skater-cops zijn verschrikkelijk goed. Ze werden onder gewone agenten gese lecteerd door een voormalige olympisch Eén avond per week mogen skaters in Parijs onder begeleiding van de politie op straat rijden. foto's Cees van Zweeden kampioen hardrijden, Marc Bella. En ze oefenen veel..Iedere maandag trainen we S uur", zegt brigadier Pascal Fubini, de leider van het spul. ,,Je moet alles kunnen: trappen op, trappen af, wenden, stoppen, accelereren," De slcater-brigade werd opgericht toen de vrijdagavond dit voorjaar plotseling dui zenden skaters begon te trekken. Daar voor had de politie enkele maanden gepoogd de skaters op motoren te begelei den, maar zonder veel succes. ,.Op rol schaatsen sta je veel dichter bij de men sen", zegt Fubini. „Je hebt meer gezag." De skaters bevestigen dat gaarne. „Een politie-uniform heeft op velen van ons hetzelfde effect als een rode lap op een stier", zegt Olivier, een jeugdige skater met een mobiele telefoon. „Maar de ska ter-cops zijn fabelachtig. „Ze zijn heel plezierig, heel efficiënt, en heel jong. Ze maken deel uit van de familie." Zo gewaardeerd zijn de mannetjesputters van brigadier Fubinidat ze sinds kort be halve pirouettes ook dagdiensten draaien op rolschaatsen. „Drie dagen per week patrouilleren we nu in Parijs", zegt Fubi ni, ,,en de brigade wordt van 8 tot 30 man uitgebreid." De geschiedenis van wat nu 'Friday Night Fever' heet, is exemplarisch voor de rol van de rolschaats in Parijs. De skater is niet meer weg te denken uit het straat beeld. In 1992 werden in Frankrijk 40.000 paar rolschaatsen verkocht, vorig jaar 1,5 miljoen. Prognose voor dit jaar: rtiim 2 miljoen. Het aantal skaters beloopt nu al 4 miljoenonder wie zeer vele Parijzenaars. Stakingen Katalysator was de-massale staking bij het openbaar vervoer die in december 1995 de stad verlamde. Voor velen was de rolschaats toen het enige transportmid del. Het was een middel dat zou beklijven. „Ik sta dagelijks 4 tot 5 uur op mijn rol schaatsen", zegt Claire, een studente die tijdens de stakingen voor het eerst door de rage gegrepen werd. „In Parijs gaan ska ters sneller dan auto's, en in sommige ge vallen zelfs dan de metro. Rolschaatsen is bovendien goedkoper." Probleem blijft de ruimte. De Groenen willen de fietspaden in de hoofdstad, waarvan de totale lengte tot 100 km is ge groeid, verbreden opdat skaters er ook ge bruik van kunnen maken. „Een skater heeft meer ruimte nodig dan een fiets", zegt Jean, een milieuactivist die pamflet ten uitdeelt op Place d'Italie. Maar veel skaters menen dat zij in Parijs nog niet zo beroerd af is. „Een van de re denen waarom rolschaatsen hier zo'n vlucht heeft genomen, is juist dat Parijs een stad is van brede boulevards mét bre de trottoirs", denkt Marie, een studente. Het aantal skaters in Frankrijk blijft nog achter bij dat in Amerika, dat ruim 22 miljoen toegewijden telt. „Maar in Ame rika is rolschaatsen een sport", legt Oli vier Husson uit „Hier is het meer een tijd verdrijf." Als eigenaar van Nomades, een winkel bij de Place de la Bastille, verdient Husson een goede boterham aan dat tijdverdrijf. Drie jaar geleden begon hij in een boe tiekje in de Marais, dat weldra te klein werd. De nieuwe zaak, de grootste in zijn soort in het land, is veel meerdan een win kel. Nomades heeft een indoorbaan, waar debutanten de kneepjes van het vak kun nen leren, en een bar voor dorstige ska ters. „Als u wil weten hoe populair rolschaat sen hier is geworden, moet u op zondag komen", zegt de jeugdige eigenaar. „We begonnen enkele maanden geleden klan ten uit te nodigen voor een klein tochtje door de stad op zondagochtend- Het was de bedoeling dat het kleinschaligzou blij ven. We wilden niet een happening als die op vrijdagavond. Maar we hebben nu elke zondagochtend hier drieduizend skaters bijeen." Husson, die 30 is, zit met rolschaatsen aan achter zijn bureau op de eerste etage. Hoeveel uur per dag hij zijn rolschaatsen draagt? De directeur kijkt wat onbegrij pend. Dan zegt hij peinzend: „Je moet niet overdrijven Het overkomt me ook wel eens dat ik schoenen draag." Cees van Zweeden Uhebt het getroffen. Een schoonheid van een wo ning in een heel rustige buurt met beschaafde mensen en goede busverbindingen naar de rest van de stad. En weet u wat zo mooi is, binnen een jaar krijgt u ook nog eens een metrostation om de hoek. Dan bent u binnen een wip in het centrum. Dit was couplet twintig in een bijna eindeloze, geza menlijke lofzang van makelaar Franceso en huis eigenaar Roberto op de vier- kamerflat waarin echtgenote en ik ons Romeinse leven zou den gaan starten. Al dat ge praat was helemaal niet no dig, want we vonden dit hoekhuis prachtig. In prima staat, overal marmeren vloe ren, vier ruime, strakwitte kamers, twee smaakvol bete gelde badkamers en een lang balkon aan de zonkant. En wat de buurt betrof, Baldui- na, zoals de wijk heet, ligt in de schaduw van het Vaticaan op zo'n twintig minuten bus sen van het centrum. Naar Romeinse begrippen een oase van rast, zeker in juli toen we arriveerden en de vakantie periode begon. We prezen ons gelukkig. Het woonplezier werd er in de zo mermaanden echter vergald door de combinatie hitte, stank en verkeerslawaai. Zelfs op de zesde etage moest hij dan met de ramen dicht le ven op straffe van ademhap- pend werken of onverstaan bare telefoongesprekken voeren. Spekkoper Kortom, wij voelden ons spekkoper. En we vergaten volledig dat Italië dit jaar een prachtige 39ste plaats be haalde bij een internationaal onderzoek naar de corruptie graad in 85 landen (minst corrupt is nummer één, De nemarken, maar wie wil ddcir nou wonen). Het begon al bij de eerste overnachting in ons nieuwe huis. De wekker gaf 05.37 aan toen we uit onze slaap werden gescheurd door gillende motoren, piepende banden en veel, veel luid ruchtig gepraat. Er bleek een oorzakelijk verband tussen dit ochtendgedruis en Rober to's lyrische opmerking 'en voor julüe journalisten is het heel handig, een kiosk voor de deur'. Vervolgens ontdekten we dat veelvuldig tandenpoetsen, geen mosselen op het menu en het vooraf duchtig schrobben van etenswaar geen remedie was tegen tandenknarsend dineren. Ook viel ons op dat Romeins stof het wonder baarlijke vermogen had om na verwijdering onmiddel lijk terug te keren op alles wat zich niet hermetisch af gesloten in kasten of laden bevond. En na enkele weken waren we ooggetuige van het eerste van een reeks ongeluk jes op het plein voor ons huis. Vanaf ons balkon zagen we een beeldig exemplaar uit Rome's enorme arsenaal scooter-girls in zwart mini met een harde klap op een motorkap terechtkomen. De oorzaak was niet het gesprek dat ze al rijdend in haar 'tele- fonino' voerde - Italianen zakbellen elkaar continue in alle standen en locaties - maar de in hoog tempo aan dikkende laag zand op het wegdek. Sahara Dat zand had alles van doen met Francesco's 'en straks ook nog een metrostation om de hoek'. In onze haast om een goede woonplek te vin den. hadden we onvoldoende betekenis gehecht aan dat 'straks' én de schuttingen even verderop in de straat. Vorige maand werden die- neergehaald en was er onbe lemmerd uitzicht op een zich tussen de huizen doorslinge rende heuse Sahara. Niks metro. Het fikse bord aan de rand van deze mega-zandbak meldt in enorme letters dat hier een stuk van de nieuwe spoorverbinding Rome-Vi- terbo komt te liggen. De zandwagens die langs ons huis denderen en de inmiddels aangerukte hei installatie onderstrepen het serieuze karakter van deze mededeling. Daar zou je na melijk aan kunnen twijfelen door de kleine lettertjes onderaan het bord: 'Begin werkzaamheden januari 1997. beëindiging januari 1998'. Deze week besteeg een heer in werkkledij een wankele ladder en krabde met een mesje de acht van het bord weg. En plots herinnerden we ons het gloedvolle slot van Roberto's verkooppraatje: „Jullie zijn hier nieuw, ik heb nog nooit eerder aan buiten landers verhuurd. We moeten elkaar dus wat zekerheid ge ven. Geen bezwaar tegen een opzegtermijn van zes maan den mhet huurcontract." Natuurlijk niet, Roberto. Hans Geleijnse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 29