Apothekers in de ban van bonussen Tenten, overvolle centra en te veel lege huizen PZC Grote geld gaat boven zorg voor gebruiker medicijnen reportage 27 Nederlands asielbeleid is mislukt zaterdag 3 oktober 1998 gen uiteindelijk betaald uit het totale zorgbudget dat de verzekeraars via de premies te besteden hebben. Apothekers- winsten gaan aldus ten koste van - bij voorbeeld - gehandicaptenzorg. Voorraad In de redenering van Borst gaat het de apotheker dus voor de wind, terwijl hun naar schatting honderden miljoenen gul dens winst beter aan de zorg in het alge meen ten goede kan komen. Borst zit sowieso in haar maag met de medicijn consumptie; die is nu al zes miljard op j aarbasis en zal naar verwachting met 17 miljard gulden toenemen. De minister heeft de ambitie om de verhoging 600 mil joen gulden lager te laten uitvallen. Het liefst zou zij zien dat de verzekeraars de medici j nen gaan inkopen en de apotheker tegen een norminkomen van zo'n 165.000 gulden weer gewoon zorgverlener wordt. „Maar ik bén vooral zorgverlener, en vele collega's met mij," zegt de 34-jarige apo theker Martijn van Unnik uit Breda. Zes jaar geleden nam hij het bedrijf over en heeft daarvoor een zware lening bij de bank lopen. Van Unnik bespreekt zelf de inkopen twee keer per jaar met zij n groot handel en krijgt kleine kortingen. „Onder meer voor de snelle betaling en het in voorraad houden van grote partijen. Dat gaat bij elkaar om zes, zeven procent. Dat krijgt iedereen. Ik ben altijd snel klaar met ze. Aan het bedingen van extra kor tingen doe ik niet mee. Daar heb ik ook geen zin in." Van Unnik heeft tien apothekersassisten ten in dienst, fulltime en parttime. Het bedrijf betaalt hij uit de marges op medi cijnen en de zogeheten 'receptregelver- goeding'. Voor iedere recept krijgt een apotheker sinds 1988 een vast bedrag, 10 gulden en 80 cent, aan vergoeding. Of er nu één pil of honderd pillen in een verpak king zitten. „Het lijkt misschien veel, maar ik heb bijvoorbeeld een klant die pijnstiller, morfine, via het ruggenmerg krijgt toegediend. Het pi-epareren van de box die zo iemand op het lichaam draagt, kost me anderhalf uur werk. Tien procent van de medicijnen bewerken we nog zelf, zoals zalven en bepaalde vloeistoffen met wisselende concentraties. Of andere pro ducten die voor de industrie niet lucratief zijn vanwege de beperkte houdbaarheid. „Zo'n morfinebox maak ik zelf, moeilijke dingen maken dit vak nou juist leuk. Maar op dat product zit amper marge in de kostprijs, dus dan is een tientje vergoe ding niet veel. Dat wordt dan doorgaans weer goed gemaakt door 'hardlopers'; producten die veel over de toonbank gaan en niet veel begeleiding vragen. Het houdt elkaar een beetje in evenwicht." Van Un nik ziet met lede ogen de discussie over de apotheker aan. „Het is niet leuk als ze zo over je vak praten terwijl je weet dat het bij jou en veel anderen niet zo werkt. Het zou mooi zijn als het systeem van bonus sen en kortingen verdween. Dan zou er een hoop discussie minder zijn. Van Unnik ziet de oplossing van de medi- cijnkosten vooral ook bij de arts. „Er wordt al veel aan gedaan, maar veel art sen schrijven nog steeds dure medicijnen voor, terwijl goedkopere waarschijnlijk ook goed zouden werken. Apothekers ma ken lijsten waamit artsen voor een be paalde aandoening kunnen kiezen. Op dat terrein is nog een hoop te winnen. Pro beer als het enigszins mogelijk is, eerst iets goedkoops." Een woordvoerder van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) beaamt het belang van het voorschrijven. „Daar doen de artsen ook al veel aan. We werken aan een elektronisch voorschrijfsysteem waarmee we denken honderden miljoe nen te kunnen winnen. Contracten tussen artsen en zorgverzekeraars zullen op dat terrein in de toekomst dwingender wor den dan nu. Een arts moet dan nog wel van een bepaald medicijn kunnen afwijken, maar daarvoor een goede reden hebben. Inkoop In een brief aan de minister hebben deze zomer ook de verzekeraars gewezen op de rol van de arts. Deze zou verplicht de stof naam moeten voorschrijven en niet een merknaam, zodat de apotheker de goed koopste optie kan verstrekken. Vooral medicijnen waarover het patent (het pro ductierecht) is verstreken, worden becon curreerd door merkloze. veel goedkopere producten. De excessieve kortingen en bonussen worden vooral uitgedeeld door fabrikanten van wie een patent afloopt. Zij trachten de apotheker met lucratieve aanbiedingen aan hun product te binden. Voor Borsts idee, de inkoop laten doen door verzekeraax-s, pleit de brancheorga nisatie Zorgverzekeraars Nederland ove- rigens niet. Het ziekenfonds Azivo in Den Haag bereikte er weliswaar goede resul taten (minderuitgaven) mee, maar andere verzekeraars blijven als schoenmaker lie ver bij hun leest. Naast de ziekenhuizen, die met de gewone apotheek mogen concurreren, wil Den Haag binnenkort overigens ook andere instellingen (ook verzekeraars) toestaan in medicijnen te handelen. Mits er een apotheker in dienst is. De verzekeraars vinden dat apothekers de verkregen kortingen en bonussen op hun declaratieformulieren moeten ver melden. Ook het ministerie wil de kortin gen en bonussen aan banden leggen, hoewel het de overheid zelf was die het systeem begin jaren'90 introduceerde. Bedoeld als stimulans voor 'marktwer king' exx compensatie voor tekortschie tende omzetten. Onderzoek De KNMP wil samen met de overheid on derzoek doen naar de bonussen en kortin gen van apothekers. Tot dusver weigerde KNMP dit, maar de discussie over exces sieve verdiensten van apothekers speelt de brancheorganisatie parten. Woord voerster De Roos: „We weigerden omdat de overheid haar belofte de recepti-egel- vergoeding te verhogen, niet nakwam. Dat moest in zo'n operatie meegenomen worden, vonden we. En vinden we eigen lijk nog." „Dat misschien de helft van de leden van bonussen en kortingen profiteert, vinden we niet opmerkelijk. Die houden hun be drijf daardoordraaiende. Maar dediscus- sie over de excessieve inkomsten van mis schien 100 tot 200 apothekers, slaat nu te hard terug op het imago van de branche als geheel. Op alle 1500 apothekers. Daar om gaan we met onze leden in gesprek om wel aan zo'n ondei-zoek mee te werken. Die kleine groep apothekers doet mets anders dan kijken waar ze de meeste koi"- ting kunnen krijgen. Aan zorg voorde pa tiënten doet die niet. Dat vinden we een ongewenste ontwikkeling." Voormalig apotheker mevrouw C. Sieg- man (70) uit Amsterdam verwoordde het als volgt in het Pharmaceutisch Week blad: „Het is jammer dat de industi-ie des tijds met bonussen is gekomen. Daardoor hebben sommige mensen alleen vanwege het geld voor farmacie gekozen. Ik wil niet zeggen dat daar geen goede apothe kers bij zitten, maar op die manier ver dwijnt de warmte uit het vak." Hans Leber foto's GPD. Achter de schijn van een witte apothekersjas gaat menig grootverdiener schuil. Een groep van 100 tot 200 apothekers heeft slechts oog voor kortingen op medicijnen, niet voor de patiënt. Minister Borst van volksgezondheid vindt dat de apotheker moet kiezen: zorgverlener of handelaar zijn. De Koninklijke Nederlandse Maat schappij ter bevordering der Phar- macie (KNMP) zit met de kleine groep collega's in haar maag. De brancheorga nisatie hamert in reactie op dreigende concurrentie al jaren op de zo belangrijke zorgfunctie van de apotheker Maar de ge middelde Nederlander ontgaat sowieso al wat deze zorg inhoudt. Na de introductie van Bayer's 'aspirine', vele decennia gele den, zijn de magazijnen van de apotheek inmiddels gevuld met voorverpakte me dicijnen. De apothekersvijzel staat allang thuis op de schoorsteen. 'Mijnheer Jansen, 3 x daags 1 tablet' en verdere informatie over het medicijn staat uitvoerig in de bijsluiter. Zorgfunc tie? „Klopt, het echte werk van de apothe ker gebeurt achter de schermen. Het zou goed zijn als de apotheker dat meer laat zien. Hij kent de klant en diens persoon lijk farmacologisch dossier, dat moet hij laten blijken." Woordvoerster C. de Roos van de KNMP kent het probleem. „De apotheker controleert achter in zijn be drijf bijvoorbeeld of een patiënt een com binatie van medicijnen gebruikt die scha delijk is. En natuurlijk gaat de meeste, wel zichtbare zorg naar chronisch zie ken. De apotheker heeft ook een merkwaardi ge positie. Hij bevindt zich op het kruis punt waar de wereld van het grote geld en de commercie, de farmaceutische indu strie, in het gemeenschapsgeld van de zorgsector overgaat. Volgens schattingen van de KNMP kiezen zo'n 100 tot 200 van de in totaal 1500 apothekers in Nedei'land al te zeer voor de commercie. Die rekenen alleen maar, 'zorgen' amper en staan wat vaker op de golfbaan. Geen probleem, totdat de kostenstijging voor medicijnen in Nederland explosief begon te groeien en inmiddels grote zorgen baart. De discussie over apothekersinkomsten barstte meer dan een jaar geleden los. Farmaceut Glaxo Wellcome bood apothe kers hoge kortingen voor een product waarvan het patent afliep. Als tegenpres tatie gaven de apothekers informatie over de omzetgegevenswaaronder ook die van concurrerende medicijnen. De zaak ver oorzaakt tot op de dag van vandaag op hef. Minister Borst van Volksgezondheid zei een week geleden te vei'wachten dat de helft van de apothekers gebruik maakt van Glaxo's kortingen en bonussen, deze week werd dit inderdaad door het bedrijf bevestigd. De KNMP-woordvoerster stelt dat de apothekersinformatie aan Glaxo niet pri- vacy-gevoelig is. „En bonussen en kortin- gen zijn heel gewoon voor ondernemers, ook voor apothekers. We vinden alleen dat een apotheker geen afspraken met een farmaceut over medicijnen moet maken voordat zij in het overleg met de artsen bepalen welke medicijnen voor bepaalde aandoeningen verstrekt zullen worden. Dan is de onafhankelijkheid van de apotheker in het geding. Om dit in de toe komst te voorkomen, gaan we de gedrags code voor de apothekers aanpassen. Apo thekers moeten pas na het overleg met de artsen op zoek naar het goedkoopste mid del." Na PvdA-Tweede-Kamerlid en Amster dams huisarts R. Oudkerk, die zijn stx-ijd tegen de groot verdienende apotheker al jaren geleden inzette, is nu ook voor mi nister Borst de maat vol: Apothekers moeten of zorgverlener of inkoper wor den. De hoogte van de huidige bonussen en koidingen die veel apothekers bij hun leveranciers bedingen, is haar een gruwel, zij wil ze verbieden. Doordat de prijzen voor de consument in Nedexiand vast staan, worden deze lucratieve aanbiedin De opvang van vluchtelingen loopt in het honderd. Is Nederland het putje van Europa of legt de vluchtelingen stroom het falende Nederlandse asielbe leid bloot? Justitie houdt „verwarmde luxe partytenten" achter de hand voor vluchtelingen die over drie weken aan de grens staan. In Neerrijnen staan huizen leeg omdat asielzoekers met status er niet willen wonen. In de asielzoekers centra verblijven vijfduizend statushou ders die wachten op een huis. Daarnaast houden nog eens duizenden 'technisch niet verwijderbaren' (mensen die hun thuisland niet meer binnenkomen) plek ken bezet in de centra. Zie daar het volkomen verstopte Ne derlandse asielbeleid. Aan de voor deur moeten tenten worden opgezet om dat de achterdeur klemt. Mensen die moeten worden uitgezet, blijven hangen. Mensen die mogen blijven, worden veel te traag in een woning gehuisvest. Dus zitten de opvangcentra bomvol. Gemid deld zijn ze voor negentig procent bezet (en daardoor nog leefbaar)over drie we ken is geen bed meer onbeslapen. Door hard te roepen dat er meer vluchtelingen Nederland binnenkomen dan verwacht, suggereert Justitie een overval. Alsof het de vluchtelingen zijn die de boel in het honderd laat lopen. In werkelijkheid maken zij pi j nl ijk duidelijk waar het Ne derlandse beleid faalt. De asielprocedures duren in Nederland gemiddeld een tot anderhalf jaar in plaats van de afgesproken zeven maan den. Zesduizend vluchtelingen wachten zelfs al langer dan drie jaar op uitsluitsel. Is de felbegeerde status eenmaal afgege ven dan duurt het vervolgens nog drie tot zes maanden voordat de vluchteling een huis heeft betrokken. „Het is de bureau cratie, de enoxme papierwinkel tussen het COA en gemeenten, die statushou ders zo lang in de opvangcentra houdt", zegt F. Biesman van Vereniging Vluchte lingenwerk Nederland(WN). Gemeenten bieden bij het COA in Rijs wijk woonniimte aan. Het COA zoekt er vervolgens bewoners voor. Of andersom. De afstemming van vraag en aanbod duimt doorgaans veel te lang. Soms blij ven woningen onnodig lang leeg staan omdat vluchtelingen (mogen) weigeren. Bijna allemaal willen ze bij familie wo nen of ander-s in het westen van het land. Soms moeten statushouders onnodig lang wachten omdat gemeenten te wei nig woningen beschikbaar stellen. Sloopplannen Zo heeft de gemeente Groningen een flinke achterstand op haar taakstelling. Honderd vijf tig vluchtelingen die al in Groningen hadden moeten wonen, hou den nu nog plaatsen bezet in asielzoe kerscentra. „Wij zijn met handen en voeten gebonden aan de woningbouwco- orporaties. Als ik nu bel dat ik tien wo ningen nodig heb, laten ze over een maand weten dat ze er zes kunnen leve ren. Dat schiet niet op. Ik zou gx-aag zelf willen grasduinen in hun bestand. Vol gens mij is er veel meer te halen. De wo ningbouwcorporaties zijn terughou dend omdat er sloopplannen zijn voor 8000 woningen. Als ze daar mensen plaatsen moeten ze misschien opdraaien voor verhuisregelingen of px'emies", zegt gemeenteambtenaar Tentury. Zolang de doorstroom stagneert, blijft, de opvang van nieuwe asielzoekers een probleem. 'Regiomanagers' van het COA speuren het land af op zoek naar leegstaande ge bouwen en braakliggende terreinen. An neke Haarsma is een van hen. Ze kennen haar gezicht, het nummerbord van haar auto en volgen haar met argusogen. Als Haarsma binnen de gemeentegi'enzen is gesignaleerd, komen niet lang daarna asielzoekers. In opdracht van het COA stroopt ze Friesland, Groningen en Drenthe af op zoek naar woonniimte voor grote groepen vluchtelingen die wachten op de uitslag van hun asielver zoek. Alle kloosters, reci'eatieparken en kazernes kent ze. Pas als de koop of huur van een complex rond is, ontvouwt ze haar plannen aan de burgemeester. „Een vroege bekendmaking drijft de pi'ijs op en geeft onnodig veel commotie", legt Haai'sma uit. Gemeenten voelen zich vaak overvallen, reageren terughoudend of zetten de te genaanval in. Op informatie-avonden laten boze burgers zich gelden over 'de komst van de vreemdelingen, maar ook over de spaarzame straatverlichting en de bonkige verkeersdrempels. Haarsma (tevens oud-wethouder) spreekt van „een avondje stoom afblazen", „Het kan er heel heftig aan toe gaan. Elke stoepte gel die fout ligt, wordt te berde gebx*acht. Ik stel op zo'n avond altijd voor om na een half jaar na opening van het centrum weer een avond te beleggen voor bezwa ren. Maar dat blijkt nooit nodig. Altijd gaat het zo. Ik voel me soms net een mis sionaris". Maar ook met de volle medewerking van gemeenten duurt het wel een jaar voor dat alle px-ocedures zijn doorlopen en een opvangcentx-um voor asielzoekers kan worden geopend. Dat geldt voor leeg staande gebouwen, maar ook voor braakliggende terreinen waar asielzoe kers zouden kunnen worden gehuisvest. Voor Haarsma blijft niets ongezien. Zo beschikt de gemeente Ten Boer over een woningbouwlokatie waar pas over vijf jaar huizen mogen worden gebouwd. In de tussentijd worden er asielzoekers opgevangen. Efficiënt grondgebnxik heet dat. Maar over vijf jaar moet het centrum weer weg, jammert de plaatse lijke middenstand en jaagt Haarsma de inwoners van een ander dorp de schrik om het lijf. Nationale aanpak Want zolang er oorlog is. zullen er vluch telingen zijn. Niks tijdelijks. Toch plakt Nederland al tien jaar pleisters en pro- beert Justitie 'de toestand in de wereld' in cijfers te vangen, Worden er opvang centra gesloten en weer geopend. „Ik be- gx'ijp daar niets van", verzucht J. Olders, ambtenaar in Delfzijl dat deze zomer door Haarsma werd overvallen door een 'asielboot.'. „Waarom kiest de overheid .niet voor een nationale aanpak waarbij alle gemeenten accommodaties voor handen moeten hebben die bij nood kun nen worden ingericht als asielzoekers centra". Ook Haarsma wil niet blijven „leuren". „Het zou gemeengoed moeten zijn dat iedere gemeente een klein op vangcentrum heeft. De opvang van asielzoekers is dan niet langer zwaar be laden maar vanzelfspx-ekend en zelfs aanti'ekkelijk. Want vergeet niet hoeveel wei'kgelegenheid zo'n centrum gene reert". Monique de Knegt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 27