Meer kansen met Innovatieteam Telefoon als symbool voor eenzaamheid in monoloog - 20 Reynaert-musicals dreigen financieel fiasco te worden Porgy Bess opent seizoen met jazz-zwaargewichten zeeland Nieuw onderdeel Project Maatschappelijk Ondernemen Noord-Beveland in detail Clubs trekken al aan scheidende Sasse Rabodirecteur Cornelis ondernemend zeeland Vlasroterij Eede wordt mogelijk monument kunst cultuur Tilly Meijer en speelt stuk van Judith Herzberg Zuid-Afrikaanse auteur Venter in Middelburg vrijdag 2 oktober 1998 door Richard Sandee WISSENKERKE - Het Project Maatschappelijk Ondernemen dat in de maand mei in de ge meente Noord-Beveland van start is gegaan, wordt uitge breid met een 'Innovatieteam'. Mosselhandel Hollestelle uit Yerseke neemt zondag deel aan de Open Bedrijvendag. Bezoe kers krijgen een rondleiding en mogen na afloop een portie mosselen verorberen. ABN Amro Middelburg houdt morgen van 9.30 tot 16.00 uur in het kantoor aan de Kousteensedijk een beleggers- markt. Er worden lezingen ge geven over de euro en aandelen en er zijn informatiestands over onder meer beleggings fondsen en fiscaal vriendelijk beleggen. Europatuin Goes houdt mor gen van 10.00 tot 16.00 uur een voorlichtingsdag over het win- terklaar maken van vijvers. Vijverspecialisten vertellen onder meer hoe de vissen het best op de koude maanden kunnen worden voorbereid. Deurloo meubelen en bedden aan het Haringvlietplein in Zierikzee houdt van moi'gen 3 tot en met 10 oktober een 'Noorse show' van Scandinavi sche zitmeubelen. Door het ge bruik van hoogwaardige mate rialen als massief beukenhout staan de meubelen uit het hoge noorden bekend om hun lange levensduur. De aquamarijn uit Veere, handelaar in mineralen en sie raden, doet zondag mee aan Open Bedrijvendag. De zaak is vanaf 10.00 uur open. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. Dat moet de kans van slagen voor beginnende en uitbrei dende ondernemers vergroten door het geven van cursussen en begeleiding. Begeleiden van ondernemers in de gemeente is waar het Pro ject Maatschappelijk Onder nemen van meet af aan om draaide. In het kader hiervan is bedrijfsconsulente Aly Wisse aangesteld. Zij is sinds mei het aanspreekpunt voor 'iedereen die iets wil beginnen.' ,,Mijn taak is om van te voren of als er problemen ontstaan met de be trokken partijen te zorgen dat ze er in gezamenlijk overleg uitkomen." Het Innovatieteam moet de kansen op succes voor onder nemers in de streek verder vergroten. Een belangrijk in strument daartoe is de cursus Algemene ondernemers vaar digheden (AOV) die in decem ber van start gaat. ,,Dat is in feite de opleiding voor het oude middenstandsdiploma, maar dan met een plus. Hierin wordt extra nadruk op marketing ge legd, omdat we denken dat dat steeds belangrijker wordt", al dus Wisse. Daarnaast kunnen ondernemers die ooit al het middenstandsdiploma haal den hun kennisniveau opvijze len door aparte modules uit de cursus te volgen. Bovendien krijgen startende ondernemers na de cursus nog eens begeleiding van het Inno vatieteam. Volgens Wisse is dat aspect erg waardevol, omdat ex- zoveel verschillende organisa ties in het team zitten waar de starter hulp van kan verwach- ten. Naast de provincie Zee land en de gemeente Noord- Beveland participeren onder meer de Kamer van Koophan del, Stichting Ondernemers Klankbord en de Land- en tuinbouworganisatie (LTO) Noox-d-Beveland. Wat ook tot de taken van het in novatieteam behoox-t, is het af nemen van een 'in-take' ge- sprek met een onder-nemer die ergens aan wil beginnen. Wis se: Daarin wordt onder meer nagegaan of ze de consequen ties van wat ze willen goed overzien.Het nut van het Pro ject Maatschappelijk Onder nemen staat voor de bedrijfs consulente als een paal boven water. „Acht van de tien star tende onder-nemers moeten binnen een jaar afhaken. Als zoiets je over-komt, is dat enorm ingrijpend. Dat probe ren we te voorkomen." En er wordt dankbaar gebruik ge maakt van de diensten: „Ik wordt bedolven onder het werk. In totaal zijn er al 28 on dernemers bij me langs ge weest, en voor 10 ben ik op dit moment aan de slag. door Bianca Abrahamse SAS VAN GENT - Na 37 jaar vindt hij het welletjes en ver ruilt hij zijn chique bankdirec teurskamer in Sas van Gent voor de frisse buitenlucht van de thuisbasis in Philippine. Paul Cornelis (61), de langst zittende directeur binnen de Rabobankorganisatie en in hart en nieren verenigingsman, zwaait eind oktober af. Cornelis begon - na zeven jaar als medewerker op de afdeling personeelszaken bij de cokes- fabriek in Sluiskil - in het begin agenda. In Cornelis' jonge ja ren was hij actief bij de voet bal- en biljartvereniging inzijn woonplaats Philippine. Daarnaast- is Cornelis inmid dels 48 jaar actief in de kerk van Philippine. Hij is organist en lid van het zangkoor Ook de fanfare St. Cecilia heeft Corne lis als muzikant en bestuurder ruim veertig jaar in het leden bestand. Voor zijn verdiensten in de muziekwereld en als medeoprichter van de Heem kundige Kring werd hij op Ko ninginnedag koninklijk onder scheiden. Paul Cornelis: „Door mijn ervaring als bankman kan ik me beter ontplooien in het verenigingsleven." foto Charles Strijd van de jaren zestig zijn loop baan in het bankwezen. Hij werkte als enige in het kan toortje van de Boex-enleenbank in Philippine. „Dat was echt een 'sparen en lenen-bank'. Ik begon als kassier en werd daar na directeur. Vanaf het begin had ik de eindverantwoorde lijkheid over de dagelijkse gang van zaken en de banquai- re activiteiten", vertelt Corne lis. Inmiddels heeft hij zeventig medewerkex-s onder zijn hoede bij de vier Rabobanken in Phi lippine, Sas van Gent, West- doi-pe en Zuiddorpe. Naast zijn functie als bankdi recteur vult het verenigingsle ven ook een flinke plaats in zijn „Door mijn ei-varing als baxxk- man kan ik me beter ontplooi en in het verenigingsleven. Als je sociaal maatschappelijk on der de mensen komt, ben j e ver der meer verbonden met je leden en klanten", vindt Cor nelis. Die grote betrokkenheid tussen de bank en de plaatselij - ke gexneenschappen spreekt Cornelis aan. „Het past prima bij de vernieuwde coöperatie, waarbij de leden nauw betrok ken worden bij het beleid en meer inspraak hebben. Daar mee wil de bank dichtbij de mensen staan", legt hij uit. Hij is er een warm voorstander van dat de medewerkers van de bank actief zijn bij stichtingen of verenigingen. „Ze moeten je ook van de andere kant leren kennen, zodat je ook buiten de bank herkenbaar bent. Dan kun je het beste eruit halen." „Er zijn door de jaren heen heel wat verandexdngen in het bankwezen geweest, onder meer in het kader van informa tisering en automatisering. Daarnaast was het vroeger meer pionierswerk. Nu is het vooral het personeelsbeleid, managen en het leiding geven waar ik me mee bezighoud. Nu heb ik vaak geen persoonlijk contact meer met relaties om dat daar onze adviseurs en spe cialisten voor zijn. Na de aankondiging van zijn pensioen stonden er verschil lende verenigingen op de stoep om zijn toekomstige vrije tijdsbesteding te peilen. Cor nelis staat daar niet afwijzend tegenover, maar houdt de boot voorlopig af. „Ik wil eerst een jaax-tje rustig aan doen om de dingen te doen die ik altijd wil de doen, maar waar ik gewoon geen tijd voorhad. Ik wil het le zen van circulaix-es, voorschrif- ten en rapporten ruilen voor hoeken. Verder heb ik onder meer nog hobby's als reizen, muziek maken en beluisteren, musea bezoeken en tuiniex-en. Daarna is misschien weer het vex-enigingsleven aan de beurt. Ik ben tenslotte niet voor niets met de vut." door Jean-Lou de Gucht HULST - Het Reynaertmusical- weekeinde in Hulst dreigt uit te draaien op een sof. De kaartver koop verloopt matig. Tot nu toe zijxx 800 van 2500 tickets ver kocht voor vijf voorstellingeix. „Als de kaartverkoop blijft zo als zij nu is, ben ik bang dat wij flink verlies gaan lijden", zegt Mariene Bauwens van het Bel gisch-Nederlandse gezelschap Musical Exchange. Het musicalweekeinde, waarin twee groepen twee vex-sies van de Reynaert-fabel, begint van avond in Den Dullaert. De meeste belangstelling bestaat voor het semi-professionele Musical Exchange: 650 ver kochte kaax-ten. De Noord-Bra bantse groep van scholenge meenschap Durendael moet het met veel minder toeschouwers stellen. De combikaax-ten voor bezoek aan beide voorstellin gen, zijn niet in trek. Tot op he den zijn er slechts vier verkocht. Bauwens geeft toe dat dx-ie voor stellingen van Musical Exchan ge in Hulst misschien te veel van het goede is. „Zonder Du rendael hadden we slechts twee voorstellingen gepland. Ja, als we dit allemaal van tevox-en ge weten hadden." Musical Exchange loopt finan cieel risico, Durendael nauwe lijks. Dat het toevoegen van het musicalgezelschap Durendael (Advertentie) meexwaarde aan de optreè van Musical Exchange zou; ven, lijkt niet uit te komen, i Rabobank in Hulst en de: meente Hulst gebx-uikten dat: gument om Durendael te ste nen. De Rabobarxk met e garantstelling en de geraas Hulst meteen garantiesubsic In de vergadering van de c« missie culturele zaken troki verschillende leden deze art mentatie al in twijfel. Zij zaj een garantiesubsidie aan B rendael niet zitten en pleitt voor een ondersteuning v. Musical Exchange. Ixxmiddé besloten dat Musical Exchar ook onder de garantiesubsi:, van de gemeente valt. Bauwens is echter niet van pi bij de gemeente aan te klopp „We hebben in het verleden heel veel steun van de geraee. gehad.." SLUIS - De voormalige vlas terij aan de BrieversweginB komt volgens het college burgemeester en wethouder aanmerking voor een plaats de monumentenlijst. Het is enige roterij in de gemeentel gebouw zal niet worden gei taureerd, maar in huidige st worden behouden. De grond zal voor een syrai i lisch bedrag worden o verged gen aan de gemeente. De kos die met restauratie wordenl spaard, zullen moeten won! gebruikt voor het saneren i j de grond rondom het geboii Dat is nodig, want de local- verontreinigd met cadmn j koper, asbest en stookolie. gemeente heeft in de begrot een bedrag van een ton geraa j voor het saneren van de asbi j en olievei-vuiling. Wellicht wox-dt de hulp vam i zogenaamde vlasmeester I Koewacht ingeroepen om:l vies te geven over het beh van het gebouw. heb. Het publiek zit daar als on zichtbare toeschouwer bij. Dat roept vragen op. Met wie praat ze? Wat is de connectie tussen de bellers?" Over de afloop wil Meijeren weinig kwijt, omdat het stuk zijn spanning vex'krijgt door de raadselachtigheid rond het ene telefoontje waarop wordt ge wacht. De hoofdpersoon van De Cara cal is in feite een eenzame vrouw, bevestigt Meijeren. „Ik wil een vrouw laten zien van vlees en bloed die zit te wachten op dat ene telefoontje. Hoe gaat ze daax-mee om? Ze heeft wel contacten naar buiten toe. Dat blijkt alleen al uit de telefoon tjes, maar ook uit de tekst. Het is geen zuurpx-uim, niet iemand die nooit haar huis uitkomt. Ze werkt ook. Maar van binnen is ze wel degelijk eenzaam. Dat is natuurlijk door Herzberg ook zo uitgewerkt. Zo'n vrouw die communiceert via de telefoon, dat heeft betekenis." Meijeren speelt graag monolo gen. Hoewel ze de voorberei ding niet helemaal op haar een tje hoeft te doen - in dit geval werkte ze samen met regisseur Josien de Gx-aaf en decoront werper Olav Fakkeldij - geeft het solotheater haar de moge lijkheid te bepalen wat ze doet en hoe. „Ik kan zelf mijn stuk ken kiezen en als er iets fout gaat op toneel, ligt dat alleen aan mijzelf en niet aan een an der. Natuurlijk verzucht ik wel eens dat ik het maar beter nooit had kunnen doen, maar dat is altijd tijdelijk. Het zijn denk ik toch de rollen die mij aantrek ken. Ik speel ook met anderen hoor. Bij theatergroep Weder zijds heb ik samen met Bram Kwekkeboom Mirad, een jon gen uit Bosnië gedaan. Ik geloof wel dat monologen spannender zijn voor een acteur Met samen spel kun je veel van elkaar op vangen, samen naar iets toele ven en samen napraten over wat je op toneel hebt gedaan. Dat doe ik nu alleen en en af en toe denk ik: 'Red ik het wel?' Alles rust op je eigen schoudei-s. Dat heeft dus zijn enge en zijn leuke kanten." De Caracal door Tilly Meijeren in het Vestzaktheater in Vlissingen, za 3 okt om 20.30 uur en zo 4 okt om 15.30 uur. Reserveringen: vri van 12-14 uur op 0118-465624 of do en vri van 19-21 uur: 0118-636162. Eben Venter door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Zaterdag 3 oktober bezoekt de Zuid-Afrikaanse succesauteur Eben Venter De Drukkerij in Middelburg. In een in terview ixxet Lidewijde Paris zal hij vertellen over zijn verhalehbun- del Witblitz en de romans Foxtrot van die vleiseters en Ek stamel, ek sterwe, waarvan de laatste onlangs in het Nederlands is vertaald als Ik stamel, ik sterf. Venter is eenvoudig die sterkste nu we skryf tal ent hi er rond van die laaste tien jaar of so - en die man woon in Australië!", schrijft de Zuid-Afrikaanse criticus Barend J. Toerien bijna verontwaardigd. Eben Venter (1954) is opgegroeid op een schapenfarm in Kaï'oo. Tij dens zijn dienstti jd in het Zuid-Afrikaanse leger vocht hij in wat hij zelf noemt 'de vuile ooxiog' aan de grens met Angola en Namibië. Hij doceerde filosofie aan de universiteit van Potchefstroom, maar emigreer-de naar Australië toen in 1986 in Zuid-Afxika de noodtoe stand werd afgekondigdHij bleef schrijven in het Zuid-Afrikaans. Allebei zijn romans zijn in zijn gebooxfeland onderscheiden met de W. A Hofmeyer Prijs voor beste literair! roman van het jaar. Ek stamel, ek sterwe is nu vertaald. Het boek gaat voor een groot deel over de ambivente gevoelens die een in Zuid-Afrika geboren en getogen man over zijn land kan hebben. De hoofdpersoon Konstant Wasserman ontvlucht de bekrompenheid van het platteland om te feesten in Johannesburg. Daar ontmoet hij de uitgeweken Zuid- Afrikaan Jude die hem overhaalt naar Australië mee te gaan. Hij gaat daar eenvoudig werk doen in een restaurant, werk dat in Zuid- Afrika door zwaxten wordt gedaan. Op het moment dat Wasserman zich lijkt te hebben ontdaan van zijn verstikkende afkomst open- baai-t zich bij hem een ziekte die niet bij name wordt genoemd maar alle kenmex-ken heeft van aids. De roman gaat dan over zijn verzoe ning met het lot en met zijn land van herkomst. De bijeenkomst met Eben Venter duurt van 15.00 tot 16.30uur. door Ernst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Hoewel De Ca racal van Judith Herzberg een monoloog is, komende zaterdag en zondag in Vlissingen ge speeld door de Middelburgse actrice Tilly Meijeren, komen in hel stuk toch verschillende per sonages tot leven. Meijeren speelt een vx-ouw die wacht op een telefoontje dat een jaar geleden werd afgespxxxken en haar hele leven zou kunnen vei'anderen. Ondertussen belt ze en wordt ze gebeld. „Het pu bliek hoort de andere bellers niet maar ixit reacties van de vx-ouw wordt toch duidelijk wat voor mensen het zijn", zegt Meijeren. „En natuurlijk on- staat ook een steeds duidelijker beeld van de vrouw waarnaar men zit te kijken." Meijeren - televisiekijkers ken nen haar mogelijk als de moeder uit het x-ecente voorlichtings spotje over donoxTegistratie - maakte enkele jaren geleden in- druk met haar vertolking van Shirley Valentineook een mo noloog. „Toen had ik ook al dit stuk van Herzbex-g op het oog", vertelt ze. „Ik moest een keuze maken, maar het stuk is nooit uit mijn gedachten verdwenen. Ik heb het op de plank laten lig gen, altijd met het idee om het nog eens op te voeren. Het is na melijk een heel leuk toneelstuk dat ook veel diepgang heeft. Herzberg beschikt over een ge voel voor humor dat mij gewel dig aanspreekt. Niet van lachen, gieren, bi-uilen, maar meer met steken onder water. Mensen die bepaalde dingen doen en daar mee tussen de regels door laten zien waarom het gaat. De ma nier ook waarop zoiets gaat, dat terloopse, dat vind ik leuk." Publiek Door het gebruik van de tele foon wijkt De Caracal af van de meeste toneelmonologen, aldus Meijeren. „Monologen zijn vaak aan het publiek gericht. Het zijn verhalen die iemand vex-telt. In De Caracal praat ik niet zozeer tegen het publiek als wel tegen mensen die ik aan de telefoon Tilly Meijeren in De Caracal. door Ernst Jan Rozendaal TERNEUZEN - Pianisten spe len een prominente rol bij de vier grote concerteix die jazzcafé Porgy Bess dit najaar organi seert. Zondag opent de Gro ningse pianist Rein de Graaff het seizoen met twee ex-varen Amerikaaxxse reuzen op saxo foon: Bud Shank en Pete Christ- lieb. Een week later is de beurt aan het Belgische pianotalent Ivan Paduart. In het kader van het Audi Jazz Festival komen op zaterdag 24 oktober de Panamees-Anxerikaanse pia nist Danilo Perez en op zaterdag 14 november de Cubaanse pia- ïxist Chucho Valdés optreden. Er is in Nederland geen pianist die Amerikaanser speelt dan Rein de Graaff (1942). Hij heeft zijn hart verpand aan de bebop en speelde de afgelopen dertig jaar samen met tal van groothe den uit de jazzgeschiedenis. Wat te denken van Dizzy Gillespie, Sonny Stitt en Dexter Gordon? Tegenwoordig maakt De Graaff elk j aar een tournee door Neder land met enkele ervaren Ameri kanen als gastmuzikant. Vorig jaar stond hij in Porgy Bess met de saxofonisten David 'Fathead' Newman en Houston Person, ditmaal heeft hij Shank en Christlieb het vliegtuig in weten te krijgen. Bud Shank (1926) speelt al meer dan vijftig jaar jazz. Hij is een zogenaamde West Coast Wailer, een jazzmuzikant uit Californië met een gepolijste stijl van spe len. De legendarische pianist en bandleider Duke Ellington vx-oeg hem ooit voor zijn orkest. „Ik vei*telde Bud Shank dat ik zijn contract op zak had, maar ik kon hem er niet toe brengen Californië te verlaten. Hij speel de beter met ons dan met Ken- ton. Zelfs Johnny Hodges was er ondersteboven van", aldus de 'Duke'. Jazzkenners weten dat het goed zit als Ellington en Hodges hun oog op een muzi kant lieten vallen. Gespierder Maar Shank hapte niet toe, te verknocht als hij was aan de westkust, waar hij speelde in de bands van Charlie Barnett en Stan Kenton. Behalve altsaxo foon, speelde hij ook fluit. Eind jaren vijftig richtte hij met gita rist Laurindo Almeida een kwartet op dat zich toelegde op een mengvorm van jazz en Bra ziliaanse muziek, net als Sharxks coole collega Stan Getz. Gedurende de jaren zestig trad Rein de Graaff. hij echter weinig op, omdat meer geld was te vex-dienen met studiowerk in Hollywood. In 1974 stortte Shank zich weer op de jazz. Tien jaar later hing hij zijn dwarsfluit aan de wilgen en koos hij definitief voor de alt saxofoon. Volgens jazzcritici is zijn toon sindsdien gespierder en zijn improvisatie gedurfder Shank swingt als nooit tevoren. Dat moet een mooie combinatie opleveren met Pete Christlieb (1945) die op zijn tenorsaxofoon vinger-vlugge solo's weet af te wisselen met lyrische melodieën en zwoele blues. Christlieb ge noot een klassieke opleiding op viool. Toen hij op zijn achttien de baritonsaxofonist Gex-ry Mulligan hoorde spelen, verleg de hij zijn muzikale koers. Hij ging tenorsaxofoon spelen en werd een veelgevraagd studio muzikant in Los Angeles. Hij is oplichter en eigenaar van het platenlabelBosco dat de afgelo pen jaren in de Verenigde Staten vex'scheidene nominaties kx-eeg voor albums van minder beken- foto Anko C. Wieri' de artiesten. De Gx-aaff, Sk en Christlieb worden in Tere zen bijgestaan door bas Koos Serierse en dxummerE Ineke. Het conceit begint on uur. Belgische belofte Voor de overige drie concer komt ook een aantal jazziw kanten van naam naar Ten- zen. De grote Belgische bel; Paduart wordt begeleid i onder anderen bassist Hein' de Geyn en saxofonist BobU ach, die samenwerkte metix sen als Stevie Wondex-, Mado: en Steve Miller. Perez trad vu. jaar ook op in Terneuzen. geldt als een van de grooï Ameiikaanse talenten oppi' Chucho Valdés is een veten Hij is mede-oprichter van de kende Cubaanse groep Iraï en werkte mee aan het alt Crisol van trompettist RoyB grove. Onlangs nam Valdés: eerste solo-cd Bele Bele Et Habana op voor het Amerik» se Blue Note-label.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 62