Mestberg extra klap veeboeren Beurs keldert maar economie groeit PZC Nederlands paviljoen Expo in trek BETALING: N.O.T.K. FINANCIERING: N.O.T.K. Nederlander kampt met te veel spanning Lovers Rail haakt af Rekenkamer hekelt compensatiebeleid bij defensie-orders INRUIL: N.O.T.K. economie 7 Volle kelders door nat weer Klachtencommissie klussers Fransen kwaad op Mercedes Schildersziekte in verffabrieken Huishoudens sparen milieu vrijdag 2 oktober 1998 KOM NU DEALEN MET DE DAEWOO-DEALER De Daewoo Leganza.Toonbeeld van klasse, stijl en comfort, betaling tot de volgende eeuw bijvoorbeeld. Extra inruil- v\lr+ rt* pu/nA voorbeeld in prijs,Vanaf fl. 44.995,-* voordeel voor uw huidige auto, bovenop de ANWB koers- ^|l|/ UnCWUU staat hij bij u voor de deur. lijst. Een meer dan aantrekkelijke financiering. Of zelfs 3 jaar Duizenden guldens voordeliger wordt de Leganza, wanneer gratis onderhoud. En wie weet heeft u zelf een aardige deal u nü komt dealen met de Daewoo-dealer. Over uitstel van in gedachten. U BENT TOE AAN 'N DAEWOO "PnJj Inci BTW ad. koiwn rl|klMr maken. vcrwljdcrinssbl|drjj'e en llchlmeulen veljen. Wi,zninten voorbehouden. Daewoo Motor Benelu* B.V., Hoofddorp. 0800 - 0W6M0, http://www.daewoo.nl KOM NU DEALEN MET DE DAEWOO-DEALER De Daewoo Lanos. Onze bestseller. Sportief, ruim en voor- een meer dan aantrekkelijke financiering. Een extra inruil- HACWOn a' comP'eet 's ^eze veelzijdige voordeel op uw huidige auto, bovenop de ANWB koerslijst. L/MC auto vanaf fl 25 995.-* voor u. Uitstel van betaling tot de volgende eeuw. Of liever 3 jaar Althans, wanneer u geen gebruik maakt van de duizenden gratis onderhoud. Denkt u aan iets anders, dan denken we guldens voordeel van de Daewoo-dealer. Wat dacht u van graag met u mee. U BENT TOE AAN 'N DAEWOO van onze redactie economie ROTTERDAM - Nederlanders moeten minder lang en minder onregelmatig werken. Pauzes en gevarieerder werk kunnen de werkdruk verlichten. Dat zou uit het oogpunt van gezondheid beter zijn. Volgens de Groningse arbeids- psycholoog Th. Meijman heeft Nederland de spanning hoog opgevoerd, soms te hoog. Het percentage klachten over het hoge werktempo is de afgelopen tien, vijftien jaar gestegen. Ook is het aantal arbeidsuren van het actieve deel van de beroeps bevolking (tot 50 jaar) toegeno men. Spanning is leuk maar het moet niet te gek worden, liet Meijman gisteren in Rotterdam bij de opening van de Weten schap Techniek Week 1998 weten. Spanning is dit jaar te vens het thema van de week. Net als voorgaande jaren openen circa tweehonderd instellingen hun deuren. De week moet de wereld van wetenschap en tech niek toegankelijker maken. Meijman vindt dat de Neder landse werknemers meer gele genheid en tijd moeten krijgen om van hun werk te herstellen. Onvoldoende herstel scheept mensen op met een rest van ver moeidheid die op den duur te hoog oploopt. Aanhoudende spanningsklachten en voortdu rende vermoeidheid kunnen lei den tot lichamelijke aandoenin gen die in het ergste geval on herstelbaar zijn. ANP van onze redactie economie AMSTERDAM - Lovers Rail ziet voorlopig af van de exploitatie van treindiensten tussen Utrecht en Hilversum, en Den Haag en Leiden. Directeur P. Sul vindt de toekomstperspectieven te onzeker. Lovers heeft sinds mei toestemming om op de trajecten te rijden Ruim een maand geleden kondigde Sul nog aan medio september te zullen starten. Nu zegt hij echter dat hij zijn plannen heeft gewij zigd na een gesprek op het ministerie van Verkeer. Daar konden ze hem niet garanderen dat er na het jaar 2000 nog ruimte zal zijn voor Lovers-treinen. Lovers Rail is de eerste concurrent van NS Reizi gers. Het bedrijf exploiteerfop dit moment een treindienst tussen Amsterdam emHaarlem. In het toeristenseizoen rijdt het bedrijf ook treinen tussen Amsterdam en het strand van IJmuiden en Am sterdam en de Keukenhof. Of deze treindiensten worden voortgezet is onduidelijk. Sul was niet voor commentaar bereikbaar. GPD (Advertentie) van onze redactie economie DEN HAAG-De Tweede Kamer kan zich onmogelijk een oordeel vormen over de effectiviteit van het compensatiebeleid bij de fensie-orders. De Kamer krijgt geen inzicht in de relatie tussen de aanschaf van defensiemate riaal, de daaraan verbonden compensatieplicht en de aange gane verplichtingen. I Dat schrijft de Algemene Re kenkamer in een rapport over compensatie bij defensie-or ders in het buitenland. Het con troleorgaan constateert dat het compensatiebeleid de afgelo pen twee jaar aanzienlijk is ver beterd, maar dat in de periode 1984-1996 veel fout is gegaan. Minstens een kwart van de toe- gekende compensatie bleek in deze periode niet aan de vereis- ten te voldoen. Zo was het tech- nologisch niveau vaak mager, werden lopende orders als com- I pensatie aangemerkt en bleek circa 8% van de compensatieor ders helemaal niet te zijn uitge- voerd. Het onderzoek richtte zich op veertien aankooporders ter waarde van in totaal 1,4 miljard i gulden die Defensie na 1984 deed. Ook hield de Rekenkamer een enquête onder 163 bedrij ven die voor compensatieorders in aanmerking waren gekomen. Uit gesprekken met bedrijven uit de Nederlandse defensie-in dustrie kwam naar voren dat zij het liefst direct bij de uitvoering van een opdracht betrokken zijn (directe compensatie) om dat dan de toegevoegde waarde op technologisch gebied het grootst is. Over de onderzochte periode bleek slechts 23% van het aankoopbedrag vertaald te zijn in directe compensatie. In een reactie op het rapport zegt het ministerie van Econo mische Zaken, eerstverant woordelijke voor het compensa tiebeleid, dat zij met Defensie wil overleggen hoe beiden de Kamer beter kunnen informe ren. Geluidsoverlast De Rekenkamer meldt verder geen touw te kunnen vastkno pen aan het beleid van Defensie voert om de geluidsoverlast te beperken. De doelstelling van het ministe rie, beperking tot het niveau van 1985, is prachtig. Alleen heeft de Rekenkamer geen omschrij ving van dat niveau kunnen vi n- den en ontbreekt ook een defini tie van het begrip 'geluidgehin- derde'. Defensie erkent dat zijn doel stellingen te vaag zijn. Het mi nisterie zegt toe met nieuwe maatregelen te komen die wel meet- en haalbaar zijn. ANP Met een enorm vuurwerk werd gistermorgen in alle vroegte de Wereldtentoonstelling in Lissabon afgesloten. foto Tiago Petinga/EPA (Advertentie) van onze redactie economie LISSABON - Het bezoek aan het Nederlands paviljoen van Expo '98 in Lissabon heeft ruimschoots de verwachtingen overtroffen. Er kwamen 1.726.750 mensen, bijna 500.000 meer dan waarop was gerekend. Woensdag, de laatste dag, kwamen nog 20.000 men sen een kijkje nemen. Naar de Nederlandse inzending bij devorige Expo, in 1992 in het Zuid-Spaanse Sevilla, kwamen weliswaar bijna 25.000 mensen meer, maar de expositie duurde zeven weken langer. Ook finan cieel was de deelname aan de tentoonstelling een succes. Directeur O. Vorstman van het paviljoen is dan ook zeer tevre den. In de ruimte die Nederland op het terrein langs de rivier de Taag ter beschikking stond, lag de nadruk op de band van Ne derland met de Noordzee. De expositie gaf een beeld van de eeuwenlange strijd van de lage landen tegen het water. Ook de visserijde winning van energie, het gebruik van de natuurlijke hulpbronnen van de Noordzee en de natuur in de Waddenzee kwamen aan bod. Slotfeest De meeste bezoekers waren Portugezen en Spanjaarden. Hoeveel Nederlanders de we reldtentoonstelling hebben be zocht, is nog niet bekend. Half augustus meldde de organisatie dat 45.000 Nederlanders de kas sa's waren gepasseerd. De wereldtentoonstelling sloot gistermorgen kort na negen'uur definitief haar poorten. Bijna 400.000 mensen zijn in de uren daarvoor getuige geweest van het slotfeest op het terrein aan de rivier de Taag. De organisatoren zetten de deu ren om half een 's nachts (Neder landse tijd) open voor de menig te die in de uren daarvoor vast was komen te zitten in de omrin gende wijken. Iedereen kon gra tis naar binnen. De mensen wil den het spectaculaire vuurwerk bijwonen, waarbij twaalf ton explosieven de lucht inging. Het verkeer op de nieuwe, der tien kilometer lange Vasco da Gama-brug over de Taag werd geblokkeerd door automobilis ten die waren gestopt om het schouwspel te bekijken. Om de ongekende toevloed van men sen het hoofd te bieden bleven de metro's en autobussen de ge hele nacht rijden. Ondanks de massa bezoekers op de laatste dag is de Expo geen grote publiekstrekker geweest. Er was op vijftien miljoen be zoekers gerekend, maar slechts ruim tien miljoen mensen toon den belangstelling voor de ten toonstelling die was gewijd aan de oceanen en de ontdekkings reizen. De volgende Expo wordt over twee jaar in de Noord- Duitse stad Hannover gehou den. Dan is het thema Mens-Na- tuur-Techniek. AFP/ANP KOM NU DEALEN MET DE DAEWOO-DEALER De Daewoo Nubira Wagon. Gezinsauto van het jaar. huidige auto, bovenop de ANWB koerslijst bijvoorbeeld. p. a Een zee van ruimte en comfort Een meer dan aantrekkelijke financiering. Uitstel van VY voor een geknepen prijs vanaf betaling tot de volgende eeuw. Of juist 3 jaar gratis onder- fl. 34.995,-*. Bent u in voor een deal dan kan daar nü nog houd. Maar heeft u zelf een ander voorstel, dan luisteren flink wat vanaf. Dankzij een extra inruilvoordeel voor uw we daar graag naar U BENT TOE AAN 'N DAEWOO DEN HAAG - Wie klachten heeft over het werk van een klus bedrijf kan nu terecht bij de Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken. Alle ruim 400 leden van de Vereni ging van Klussenbedrijven (VLOK) zijn bij die organisatie aangesloten. Consumenten kunnen bij de geschillencomissie terecht als een bedrijf een klacht niet naar tevredenheid behandelt. De uitspraak van de commissie is bindend.De VLOK venvacht dat het instellen van de klachtencommissie ertoe leidt dat meer bedrijven zich bij haar aansluiten. ANP PARIJS - Plet Franse bureau voor verkeersveiligheid heeft een klacht ingediend tegen een i-eclame van het automerk Mercedes waarin de 'bijzonder agressieve motor' van de E- klasse auto's wordt geprezen. De reclame, die in verscheidene Franse kranten is versche nen, stelt de E-klasse voor als 'dedirecte afstammeling van de pitbull', zei een woordvoerder van het bureau. ..Deze uitnodi ging voor agressiviteit op de weg is onaanvaardbaar." Agressief autorijden is volgens het bureau een belangrijke oorzaak van het grote aantal verkeersongelukken in Frank rijk. waar jaarlijks 8.000 doden en 170.000 gewonden vallen. RTR UTRECHT - N iet alleen schilders, ook werknemers in de verf fabrieken hebben een verhoogd risico op het Organo Psycho Syndroom (OPS). Dat concludeert FNV Bondgenoten uit een onderzoek dat de Chemiewinkel van de Universiteit van Am sterdam heeft uitgevoerd. Van de 114 werknemers die een vragenformulier hebben inge stuurd, blijken zes last te hebben van de schildersziekte OPS, een vorm van hersenbeschadiging. Nog eens 14 mensen heb ben gezondheidsklachten die wellicht ook te wijten zijn aan OPS. De vragenlijst is alleen verzonden aan werknemers van de kleinere verffabrieken, waarvan Nederland er nog een kleine honderd kent. De twee grootste, Akzo Nobel en Sigma Coa tings, zijn buiten het onderzoek gelaten. ANP (Advertentie) door Peet Vogels DEN HAAG - Er blijft de var kenshouders dit jaar niets be spaard. Na de varkenspest en de voortdurend lage prijzen dreigt er nu nog een forse boete als ge volg van een mestoverschot bij te komen. Door het slechte weer in het voor- en najaar hebben de varkens- en de pluimveehou ders weinig mest kunnen afzet ten. Nu de mestafzet in een groot deel van het land tot de lente is verboden blijven de boeren met steeds vollere mestkelders zit ten. De invoering van de nieuwe mestwetgeving in combinatie met het slechte weer zorgen dit jaar voor acute problemen bij de veehouders. Volgens directeur J. Munsters van het Brabantse mestafzetbedrijf Mestac is het weer de hoofdschuldige. „Nor maal gesproken zetten de boe ren in het voorjaar veel mest af bij de akkerbouwers. Dat is dit jaar niet mogelijk geweest door het natte weer. In het najaar mag er alleen nog mest worden DEN HAAG - Huishoudens sla gen er beter in om het milieu te sparen dan het bedrijfsleven. In 1997 brachten huishoudens niet meer broeikasgassen in de lucht dan in 1993. Het bedrijfsleven zorgde juist voor een hogere uit stoot. Per saldo was sprake van een toename van 4,5%. Uit cijfers van het Centraal Bu reau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat bedrijven door scho ner te produceren het milieu tussen 1993 en 1997 steeds min der vervuilden met de broeikas gassen C02, lachgas en me thaan. De efficiencywinst bedroeg 5%. De productiestij ging van 11% deed de milieu winst echter weer teniet. Het bedrijfsleven was in 1997 ver antwoordelijk voor bijna 55% van de uitstoot van de drie be langrijkste gassen. De extra vervuiling met broeikasgassen door huishoudens bedroeg per saldo nul. Zij behaalden een ef ficiencywinst van 13% terwijl tegelijkertijd het gebruik van verwarming en vervoer met het zelfde percentage steeg .ANP uitgereden op de kleigronden, maar die stonden in het najaar ook blank." De nieuwe mestwet zorgt echter ook voor vervelende consequen ties. De akkerbouwers hebben mestsilo's die nu leegstaan. Die mogen echter niet gebruikt worden als tijdelijke opslag ruimte. Als ze daar nu mest in storten die ze pas volgend jaar gebruiken moeten ze een heffing over die mest betalen. Dat heeft te maken met de nieuwe wetge ving. Daarin is bepaald dat er niet meer mest mag worden aangevoerd dan er hetzelfde jaar op het land mag worden uitgereden. Veehouders zonder eigen grond, vooral varkens- en pluimveehouders, moeten alle mest afzetten. Als ze daar niet in slagen moeten ze over dat over schot ook een heffing betalen. „Dat betekent dat de veehou ders extra opslagcapaciteit op hun erf moeten bouwen terwijl er elders mestsilo's leegstaan", aldus Munsters. „Wij willen dan ook dat de regels worden aange past." Voor de varkensboeren pakt de nieuwe regelgeving dit jaar ex tra slecht uit. Meteen in het eer ste jaar blijven zij met een forse hoeveelheid mest zitten waar over ze een heffing moeten beta len. „Dat kunnen ze nu net niet hebben", aldus Munsters. „Wij pleiten er dan ook voor dat ze het overschot van het ene jaar kunnen verrekenen met een te kort in een ander jaar. De minis ter moet de heffing dus niet me teen innen." GPD DEN HAAG - De dit jaar behaalde koerswinsten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Gisteren zakte de AEX, de beursgraadmeter, naar 879,79 punten, een dieptepunt voor 1998. De beurs sloot uiteindelijk op 895,97, nog altijd ruim 400 punten (419,03) onder het op 20 juli dit jaar bereikte historische hoogtepunt van 1315 punten. door Dick van der Peijl Het is de laatste maanden alleen nog maar kommer en kwel op de beurs. In het derde kwartaal van 1998 is er een correctie van de beurs geweest zoals die sinds 'zwarte maandag' in 1987 niet meer is voorgekomen. Het blijft tobben op de financiële mark ten. Maar heeft dat ook zijn weerslag op de economische werkelijkheid van elke dag? De geluiden beginnen steeds som berder te worden. Het een na het andere concern komt met een negatief bijgestelde winstver wachting. Shell, Philips, KLM, Hoogovens en snoepjesfabriek Van Melle verwachten dat het in het tweede deel van het jaar een stuk slechter gaat. De crises in Azië en Rusland worden una niem als boosdoeners aange merkt. Het kersverse CDA kamerlid en nieuwe financiële woordvoer der Jan Peter Balkenende waar schuwt minister Zalm voor economisch zwaar weer. En Professor Jaap van Duijn (Ro- beco) voorspelt met zijn meest sombere gezicht op het Journaal diepzinnig staren in een glazen bol van een waarzegster. „What goes up, must come down", is de open deur die aan de argeloze consument wordt gepresen teerd. En aangezien economie toch vooral een wetenschap is die van psychologische factoren aan elkaar hangt reageert de consument zoals hem is voorge spiegeld: somber. De wat herfstige stemming van de consument komt nog niet tot uiting in het koopgedrag. Want de indicator van de koopbereid heid van diezelfde consument blijft volgens het CBS op peil. Met het belegde spaargeld gaat het wellicht wat minder, maar met de economie van Nederland gaat het nog steeds goed. We blijven groeien. GPD de crisis en ziet slechte tijden voor de beurs opdoemen. „Ach", roept een beurshandelaar in het nieuwe economische tijdschrift FEM De Week, „Van Duijn heeft nog nooit iets goed voorspeld. Robeco, laat me niet lachen zeg, dat is toch al jaren het beleg gingsfonds met het laagste ren dement." Economie blijkt weer voor een groot deel emoties die niets te maken hebben met de werke lijkheid. Natuurlijk is het niet leuk da't het gespaarde vermo gen op de beurs veel minder waard is. In één kwartaal is de waarde van de Nederlandse aandelen 250 miljard lager ge worden. De koers is 21,7% naar beneden geduikeld, sinds de in stelling van de beursindex (45 jaar geleden) de op één na groot ste daling. Tijdens de beurs krach van 1987 tuimelden de koersen nog harder naar bene den. Dat kan voor beleggers een schrale troost zijn. De voorspellingen zijn slecht, maar de economische cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) spreken andere analyse taal. De werkloosheid blijft da len (273.000), de rente gaat van laagterecord naar laagterecord en de inflatie wil ook niet echt spectaculair stijgen. En in het eerste half jaar van 1998 was het resultaat van wat we met z 'n allen verdienen (Bru to Binnenlands Product) 3,8% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dus we zitten nog steeds op de weg naar bo ven. Dat zien ook de onderne mers, het vertrouwen in de toekomst is toegenomen. De or derportefeuilles zitten vol, al leen de prijzen van hun produc ten staan onder druk. Maar.de Nederlandse ondernemers blij ven onveranderd optimistisch geeft de stemmingsindicator van het CBS aan. De consument daarentegen heeft weinig vertrouwen in de economische toekomst, meldt het CBS. De doemdenkers als professor Van Duijn doen hun werk met hun voorspellingen die de schijn van wetenschap pelijke nauwkeurigheid hebben maar niet meer zijn dan het Een beursman in Frankfurt kijkt naar zijn beeldscherm, terwijl op het scherm de val van de index zicht baar is. foto EPA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 37