Jantjes pruimen klinken puik PZC VAN RIJM TOT RAP Avonturen van V. Swchwrm zijn niet te versmaden kunst cultuur 13 jeugdboek Prikkelende gedichten op muziek vrijdag 2 oktober 1998 Jantje kreeg zijn hoed vol pruimen. scoort ook. Supergelukkig na tuurlijk. die Frekie. Het onder werp is van een volkse niet-kleve- rige soort sentimentaliteit, die Wilmink wel is toevertrouwd. Hij eindigt zijn vers met 'Misschien vindjeFrekiezielig/Ja?Bedenker dan maar bij/, dat ik niet vaak ie mand aantrof/ die zo blij kon zijn als hij'. Kortom, een oproep mon golen niet als zielig te beschouwen en te isoleren. Als dat geen opvoe den is! J.J. de Bom Wat wij bij Wilmink vinden, tref fen wij aan bij velen uit de groep tekstdichters rond de Stratema- kersopzeeshow, J.J. de Bom voor heen de kindervriend en het latere Klokhuis. Deze televisieprogram ma's, begonnen in de jaren zeven tig, werden gedragen door het zo genaamde Schrijverscollectief, waarin behalve Wilmink ook de dichters Hans Dorrestijn, Fetze Pijlman en Karei Eykman zaten. Een kenmerk van deze schrijvers was dat ze zich engageerden met de kinderen, of beter gezegd met het kind in henzelf. Zij stelden zich op hun standpunt en dichtten over hun wereld. 'Ik heb het nie mand in de klas verteld' heet bij voorbeeld een vers van Eykman, dat gaat over hoe een meisje de echtscheiding van haar ouders be leefd. Stuipen De weg van het Schrijverscollec tief is gebaand door de generatie van Annie M.G. Schmidt en de ha ren. De verschijning van de bundel kinderversjes 'Het fluitketeltje' in 1950 is net zo belangrijk geweest als 'De avonden' van Gerard Reve. Het was een radicale breuk met het verleden, waar fatsoen en bur gerzin de levensdrift hadden ge smoord. Kinderen mochten 'lek ker stout' zijn in gedichten, ze zeiden 'bil' of beklommen stiekem een giraffe. Geen halsmisdaden uiteraard, maar het was toch even een andere benadering. Andere grote namen uit de Parool- groep zijn die van Han Hoekstra en Diet Huber. Die groep heeft het kindervers echt bevrijd uit het pe dagogische korset. Plezier in taal, plezier in leven, plezier in klank en plezier in avontuur stonden voor op. Humor in plaats van fatsoen. Daarna konden Dorrestijn, Wilmink, Witvliet, Boerestoel en al die anderen hun gang gaan. Zonder Annie Schmidt zou er nooit een Kinderen voor kinderen, het jaarlijkse smartlappenfestival van zevende- en achtsteklassers, kunnen zijn. Inmiddels zijn de meningen weer verder opgeschoven: goede kin derpoëzie hoeft geen poëzie speci aal voor kinderen te zijn. In de schitterende verzameling 'Als je goed om je heen kijkt zie je dat al les gekleurd is', een bloemlezing van versjes voor kinderen staan ook vele gedichten van Gerrit Achterberg, Remco Campert, Vasalis, Hendrik de Vries, Neeltje Maria Min, Jules Deelder en vele anderen. De bundel is opgedragen aan 'kinderen van alle leeftijden'. Kinderpoëzie is voor iedereen. Jan-Hendrik Bakker Bronnen: 'De hele Bibelebontseberg', diverse auteurs. Querido. 'Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles ge kleurd is', een bloemlezing uil de kin derpoëzie door Tine van Buul en Bian- ca Stigter, Querido. De Kinderboekenweek, die woensdag 7 oktober begint, is gewijd aan het kindervers. Van rijm tot rap. Het begon met Iliëronymus van Alphens 'kleine gedigte voor kinderen'. Tegenwoordig is kinderpoëzie weer voor iedereen. troon. 'Olleke, bolleke, remi, solle- ke, olleke, bolleke, knol'. (In plaats van het 'remi' treft men ook 'ruber' aan.) Of aan veilige koeste ring, zoals in het knuffelliedje 'Va ren, varen, over de baren'. Olleke bollekes, bakerrijmpjes en andere elementaire, ritmische verzen hebben nog altijd iets van hun magische oorsprong be- kunnen zijn door Lucebert, Cees Buddingh' of Jan Hanlo. De laat ste kwam met zijn 'Ote ote boe' al een heel eind. Over de oorsprong van de kinder poëzie zijn de geleerden het nog niet eens. Voor een deel zou zij af kunnen stammen van oude volks rijmpjes en dansjes, die in de mo derne tijden door de volwassenen vergeten werden maar als het wa re onderaards bleven bestaan. Voor een deel is zij voort gekomen uit 'kunst'-productie van lang ge leden. Ongeveer zoals de volks sprookjes tot het kinderrepertoire zijn gaan behoren, en de kunstsprook jes vanH.C. Ander sen. Het copyright op het idee om bewust voor kinderen ri j m- pjes te gaan maken berust bij Hiërony- mus van Alphen. Zijn 'Jantje zag eens pruimen han gen/ O als eieren zo groot' uit de 'De Pruimenboom' is een gevleugelde zin geworden. Bijna iedereen kent de zinsnede, meestal zonder het vervolg. Van Alphen is de eerste die hoe dan ook op het idee kwam dat je kinderen een plezier kunt doen met poëzie. Het vers over Jantje en zijn prui men is in elk geval puik geschre ven, zoals dat heet. De Nederland se rapper. Def P heeft het gedicht op zijn repertoire genomen en be wezen dat de tekst qua klank en ritme echt heerlijk loopt. Zijn ver tolking staat op de cd 'Van rijm tot rap' die volgende week ter gele genheid van de Kinderboeken week 1998 zal verschijnen. Def P bewijst dat Hiëronymus van Al phen wel iets meer kon dan stich tende rijmpjes maken. Hij schreef om kinderen te amuseren. Dat de tijdgeest nu eenmaal moralistisch was, was een bijkomende omstan digheid. Wilmink Willem Wilmink, dichter van het eigentijdse kinderlied, heeft wel verklaard dat hij zich met Van Al phen verwant voelt. Op het eerste gezicht is er geen groter verschil tussen beide dichters. Maar goed beschouwd liggen de twee inder daad dicht bij elkaar. Bij beiden is er het plezier in taal, de behoefte onderhoudend en amuserend te zijn voor kinderen. Toen 'Proeve van kleine gedigte voor kinderen' in 1778 werd gepu bliceerd bleek het een enorme bestseller. De uitgever hield zijn oplage weliswaar angstvallig ge heim, zodat wij niet precies kun nen weten hoeveel er zijn verkocht (de uitgever wilde roofdrukken voorkomen). Dat er behoefte was aan een plezierige benadering van kinderen, was echter wel duide lijk. Van Alphen had een bood schap, maar sprak de kinderen toch niet uit de hoogte toe. Ook de toon van Wilmink is die van een 'verlichte' opvoeder. Tus sen 'Jantje zag eens pruimen han gen' en het bekende 'Frekie' van Wilmink zit niet eens, zo gek veel afstand. 'Frekie' is een prachtig lied over een mongool die, tot zijn grote vreugde, met de buurtjon- gens mee mag voetballen - en nog fComje- 6e-H of>' Het is een bekend gezelschaps spelletje, voor wanneer het bordje is leeggegeten. Wij zitten nog even aan tafel en daar gaat-ie dan. De leuke oom - of pappa zelf, ook dat schijnt nog voor te kómen - legt zijn vuist op tafel onder de uitdagende uit roep 'Olleke!'. De kleine dreumes in de kinderstoel kraait opgewonden van herkenning en plant zijn eigen mi- nivuistje boven op die van de uitdager. 'Bolleke!' En zo verder tot 'Knol!!', waarbij de restjes Olvarit en peentjeprak het gezel schap om de oren vliegen. Want bij de apotheose van het spel mag er flink op los geramd worden. Simpele Wie kent het spelletje niet? En hoe oud zou het zijn? Wie zou er ooit op het idee gekomen zijn van dit sim pele, maar opwindende ritueel? Het is een geruststellende gedach te dat het ook in de high-tech toe komst nog miljoenen malen gespeeld zal worden. Kin derrijmpjes zijn eeu wenoud vooral als zij, zoals deze, vastzit ten aan een spannend mo torisch pa- waai'd. Ze geven troost en rust in slaapliedjes als 'Suja, suja kindje'. Je kunt er in tekeer gaan zoals in een scheldliedje als 'Klikspaan KINDERBOEKENWEEK 7 t/m 17 oktober 1998 VERSJES, LIEDJES, GEDICHTEN boterspaan, je mag niet door mijn straatje gaan, hondje zal je bijten, poesje zal je krabbelen, dat komt van al dat babbelen'. Eigenlijk is dit al een hele vroege rap. Met bakerrijmpjes kun je ook het praktische leven x-egelen, zoals met het aftelversje 'Iewie waai weg, jij waait weg' of gewoon wat bewegen ('Schuitje varen, theetje drinken'). Legio waren ooit de spel- en dansliedjes. Vele daarvan worden met uitsterven bedreigd nu er niet of nauwelijks meer op straat wordt gespeeld. Op schoolpleinen klin ken de springtouw liedjes haast nooit meer. Op straat staat het vol met auto's en binnen lokt de nintendo. Het 'in spin de bocht gaat in' hoor je er niet meer. Maar terwijl de iets oudere jeugd op de nintendo bin nen Supermario speelt, is het niet uitgesloten dat in de woonkamer een tante met het jongste zusje oze- wiezewoze doet. Een on verslijtbaar klankrijm met de ijzersterke tekst 'óze- wiezewóze wiezewarla krist ar la, kristóze wieze- wóze wiezewieswieswies- Het had geschreven Annie M.G. Schmidt zorgde met Dikkertje Dap voor een nieuwe loon in de jeugdpoëzie. Zijn naam komt nog in geen enkele 'Whie's Whie?' voor, maar is vanaf volgende week woensdag 293.000 keer te horen in vriendelijkheden als 'Kan ik u een plezier doen met Mijn avonturen door V. SwchwrmU krijgt het cadeau.' Achter V. Swchwrm gaat een auteur schuil die niet wil dat iemand weet wie hij echt is, maar die in het Kinderboekenweekge schenk 1998 toch een heleboel van zichzelf prijsgeeft. Hi j is - het zijn z'n eigen woorden - altijd dezelf de, dus eigenlijk de gewoonste maar juist daardoor ongewoonste jongen van de wereld. Hij heeft ge heimen voor zijn moeder; is nog te jong om zijn naam aan een stad of rivier te geven, aan een vliegtuig of een bepaald soort chocolade- reep, en is de lievelingskleinzoon van zijn grootvader. Openhartig vertelt bij over zijn schandalige rare hoofd; zijn wens gedurende één seconde almachtig te zijn; zijn vriendschap met de koningin, en over nog veel meer. Voor zijn eerste boek vroeg hij Toon Tellegen als 'co-auteur' en die keuze heeft ongetwijfeld alles M Fr 4> - 2» I I Illustraties van Marc Terstroet in Mijn avonturen door V. Swchwrm. te maken met zijn verlangen mooie maar ook belangrijke boe ken te schi'ijven: 'Mensen die mijn boeken lazen moesten er vrolijk van worden en ophouden met oor log voeren of misdaden beramen. En als het mogelijk was moesten zieken er beter van worden.' Wie een beetje weet heeft van kinder en jeugdboeken weet dat in zo'n geval er géén auteur is die meer voor een beginnend schrijver kan betekenen dan die ene aan wie vo- rig jaar voor zijn gehele oeuvre de Theo Thijssenprijs werd toege kend en die eerder Gouden Grif fels kreeg voor Toen niemand iets te doen had (1987) en Bijna ieder een kon omvallen (1993); Zilvei'en voor Langzaam, zo snel als zij konden (1989), Jannes (1993) en Tennis (1996) en xn 1992 de Wou- teilje Pieterseprijs voor Juffrouw Kachel. In een heus voorwoord bij zij n echt beleefde en verzonnen avontux-en (alle even avontuxxrlijk) schrijft V. Swchwrm dat hij met zijn eex-ste boek een diepe indruk hoopt ach ter te laten: „Anders heb ik het voor niets geschreven." Grootspraak Schaamteloos onbescheiden? Ietsje. Maar zeker geen snoeverige grootspraak, want Mijn avontu ren door V. Swchwrm is een niet te vexsmaden boek over een kleine jongen die zich (zoals veel ande ren) aan het leven vergaapt en het naar zijn hand px'Obeert te zetten. Zijn kinderlijke onzekerheid wox-dt door Toon Tellegen met veel sympathie en inlevend vermogen (hij moet het jongetje goed gekend hebben) onder woorden gebracht. En heel geestig ook; zoals in het hoofdstuk over de ondex^wijzer die ogenschijnlijk zonder enige reden en van het ene moment op het an- dex-e begon te twijfelen aan alles - zelfs aan de uitkomst van 8x8 64 'Hij was verliefd. Dat was het. Nu begreep ik allesAls je verliefd bent weet je nog maar één ding ze ker: dat je verliefd bent, en verder niets. Ik dacht: als ik later niet zeker weet of ik echt verliefd ben, dan vraag ik mijzelf: hoeveel is acht keer acht? Als ik dan denk: misschien vierenzestig, maar mis schien ook nietdan weet ik zeker dat ik vexdiefd ben." Oplage Sinds het Kinderboekenweekge schenk in 1989 voor het eerst daadwerkelijk cadeau werd ge daan (Paul Biegel, 'Het eiland daarginds') is de oplage ervan bij na verdubbeld. De 293.000 exem plaren die van 7 tot en met 17 okto ber van Mijn avonturen door V. Swchwrm in een mooi papiertje vexpakt worden meegegeven, to nen niet alleen het succes van de jaarlijkse kinderboekenweek aan, maar bevestigen ook wat de Stich ting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPBN) al tijd is blijven uitdragen: kinderen vallen voor mooie, spannende, geestige, leerzame, ontroerende, verdrietige boeken. En omdat heel jonge kinderen wat dat betreft niet van oudere vex-schillen, ver schijnt al sinds 1983 een speciaal prentenboekje voor kleuters. Dat van vorig jaar Olifant en de tijd machine van Max Velthuijs) was binnen enkele dagen uitverkocht. Twee oren om te horen, twee ogen om te zien zal het waarschijnlijk precies zo vergaan. Omdat de illu straties erin van de hand van Piet Klaasse zijn; omdat er zeventien bekende en minder bekende al dan niet anonieme versjes, gedichten en bakcxTïjmpjes in staan. Jan Smeekens Toon Tellegen: Mijn avonturen door V. Swchwrm met. illustraties door Mare Terstoet. Gratis bij aankoop van f 19,50 aan kinderboeken. Piet Klaase: Twee oren om te horen, twee ogen om te zien. Tijdens de Kin derboekenweek f 4,95. Op de cd Van rijm tot rap borrelt water, brult een leeuw, toetert een bus en kreunt de blauwbilgorgel die eens aan de schorgel gaat sterven. De Stichting CPNB vroeg dertien artiesten voor de komende Kinderboeken week een dierbaar kinder gedicht of een voor jongeren toegankelijk gedicht voor volwassenen op muziek te zetten. Het resultaat klinkt als een klok: de cd prikkelt in sneltreinvaart de fanta sie, ontroert en stemt gauw weer vrolijk door de humor in muziek en tekst. De artiesten zorgen voor een reis door de tijd die begint met klassiekers van de 18e- eeuwer Hiëronymus van Al phen en de I9e-eeuwse 'Schoolmeester' en eindigt met 2Qste-eeuwers als C. Buddingh', Drs. P, Leendex-t Witvliet en Ted van Lies hout. Het beluisteren van de veertien liedjes (Osdorp Posse-voorman Def P en zijn maat Seda zijn met twee nummers px-esent) neemt in totaal iets langer dan een half uur in beslag en dat is veiinoedelijk net kort ge noeg om de aandacht van jonge luisteraars vast te houden. Naast de afwisselende keus aan gedichten maakt ook de grote variatie aan muziek stijlen deze cd tot piïma px~o- motiestunt voor het Boe kenweekthema 'Van rijm tot rap'. Def P en Seda rappen de tekst van 'De Pruime- boom' en 'De onbedacht zaamheid' van Van Alphen, de Nederlandse schrijver die ruim twee eeuwen geleden als eerste voor kinderen ging dichten. Rapversie In de geest van zijn tijd is de strekking van zijn versjes moralistisch (Jantje in 'De Pruimeboom': 'Maar ik wil gehoorzaam wezen/ en niet plukken: ik loop heen,/ Zou ik om een handvol pruimen, ongehoorzaam wezen? Neen.'), maar de moderne rapversies maken deze 'ou derwetse' boodschap ook voor hedendaagse kinderen uitstekend verteei'baar. Het geheimzinnig borrelen de water is het uitstekend gekozen geluidsdécor voor de hartverscheurende uit voering clie Peter Zegveld van 'Dc halvemaanvis' van C. Buddingh'ten beste geeft. Die halvemaanvis 'heeft toch zo'n verdriet, Omdat niemand hem ooit eens Voor vol aanziet'. En daarom rolt er soms een traan/ 'Langs zijn neus naar benee;/ Maar wat wil één zo'n traan,/ In die eindeloze zee?' Knezidon Raymond van het Groene- woud koos 'De blauwbilgor gel' van Buddingh', het ver- xukkelijk absurde gedicht over het fantasiedier dat voorafgaand aan zijn gekreun in de laatste strofe laat weten; 'Als ik niet wok. of worgel,/ Dan lig ik languit in de zon/ En knoester met mijn knezidon./ Rabon! Rabon! Rabon!' Dankzij Van het Groenewouds ex pressieve stem wordt de fan tasie door dit nummer me teen geprikkeld en zullen veel kinderen vast gaan be denken hoe zo'n gorgel eruit zou kunnen zien. Ontroerend is de poëtische vertolking van Dick Bruna's 'Lieve oma Pluis' door V.O.F. de Kunst. Oma Pluis is ge storven ('nijntje was toch zo verdrietig/ nijntje had een dikke traan/ weet je waarom nijntje huilde?'/oma pluis was dood gegaan'). Twee beren De Turkse meidengroep Kardelen zingt op deze cd voor het eerst in het Neder lands. 'Thuis' van Ted van Lieshout wordt onder steund door fascinerende gi taarklanken en zo klinkt hun nummer aantrekkelijk exotisch. Mezzo Macho koos 'Ik zag twee beren broodjes smeren' en zingt dat prach tig digitaal acapella. Voor een veiTassing zorgen ook 'De Raggende Manne', die het 'Het land is moe' van Drs. P. in een lekkere roek- versie brengen. Ronald Snij ders koos 'Rorxald aan het stuur', een Suxinaams versje van R. de Rooy, .dat een leuk funkrap-nummer is gewor den, Jenny Arean brengt 'Ont moeting' van J.M.W. Schel- tema (een vex-s over een arm Amsterdams jongetje) zing- zeggend als lekker senti mentele tx-anentrekker en Joost Beiinfante laat een heuse leeuw brullen in zijn versie van 'De Leeuw' van De Schoolmeesteii Fran^oise Ledeboer De cd Van rijm tot rap is vanaf de start van de Kinderboeken week op 7 oktober, voor f 14,95 alleen te koop in de boekhandel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 13