Ontpolderen vol mitsen en maren Natuurwegwijzers aan de A58 Geen steun voor voorstel autoveer Fiscus fotografeert campings vanuit de lucht voor naheffing Computerreis over Zeelandbrug Minister probeert toch geld te steken in wegennet tunnel 1998/9,95 Goed personeel moet tunnel snel bouwen Eenduidige brede steun van Zeeuwen ontbreekt zeeuwse almanak Kwijt PZC zeeland woensdag 30 september 1998 goor Harmen van der Werf DEN HAAG - Een autoveer tussen Vlissingen en Breskens moet het na in gebruikname van de Westerschelde- jtunnel in 2003 zonder de steun van J. Netelenbos van Verkeer en Waterstaat stellen. de behandeling van de Tun- nelwet in de Eerste Kamer liet Nete lenbos gisteren weten dat ze geen geld heeft voor een veer. Senator ir. M. Biel-man, die voor een aantal onafhankelijke regionale par tijen in de Eerste Kamer zit, waaron der Delta Anders en de Zeeuws- Vlaamse Volkspartij, probeerde de minister nog over te halen een onder zoek te doen naar de haalbaarheid van een autoveer. Netelenbos voelde ook daar niets voor; zij verwees Bier man door naar de provincie. Het idee om een autoveer te handha ven tussen Vlissingen en Breskens na 2003 is afkomstig van statenlid M. Wiersma van Delta Anders. De pro vincie laat de haalbaarheid van het plan onderzoeken. Omdat Netelenbos geen strobreed toegaf, onthielden Bierman en de GroenLinks-fractie in de Eerste Ka mer zich van stemming over de Wes- terscheldetunnel-wet. lor Harmen van der Werf EN HAAG - In Zeeland is een iatschappelijk draagvlak te jiden voor ontpoldering langs Westerschelde, maar Rijks- iterstaat zal heel veel uit de moeten halen om die steun Uit een publieks- (derzoek van Intomart dat de- week is vrijgegeven, blijkt |t de meeste Zeeuwen de Wes- vooral als een breed zien en veel jnder als een bijzonder na- .urgebied. ét publieksonderzoek van In- mart is begin 1997 uitgevoerd, Zeeland was de )drachtgever. De resultaten aren alleen voor de rijksdienst als bouwstenen voor in toekomstvisie op de Wester- Rijkswaterstaat-direc- prof. dr. H. L. F. Saeijs aakte eind augustus tijdens (n werkbezoek van koningin èatrix aan Zeeland bekend dat t rapport bestond. Hij meldde in Zeeland een meerderheid j»or ontpoldering is, als dat de [iligheid ten goede komt. je VVD-Kamerleden J. Geluk A J. te Veldhuis waren ver- over die conclusie, stel en kamervragen en vroegen et rapport op. Rijkswaterstaat moet stoppen met de vond Veldhuis, omdat het parle- zich in een motie tegen jitpoldering heeft uitgespro- pn. it het onderzoek voor Rijks- blijkt bovenal dat Zeeuwen (er zijn ruim 450 men sen ondervraagd) genuanceerd denken over ontpoldering, ge nuanceerder dan bleek tijdens de informatiebijeenkomsten begin 1996. Een ruime meerderheid (83 pro cent) is voor handhaving van de Westerschelde-dijken op de huidige plaats, wat ontpolderen dus zou uitsluiten. Dit standpunt verandert als er wordt doorgevraagd. Ruim 73 procent is voor ontpolderen als dat de veiligheid ten goede komt en ruim 68 procent is ervoor als het landinwaarts verleggen van dijken aantoonbaar de natuur ten goede komt. Een ruime meerderheid (64 pro cent) is weer tegen ontpoldering als dat uitsluitend ten koste gaat van landbouwgrond, maal ais die landbouwgrond op vrij willige basis wordt verworven, is 57 procent daarvoor. Tegenstanders van ontpolde ring zijn vooral te vinden onder mensen die de watersnood van 1953 bewust hebben meege maakt en onder bewoners van de boorden van de Westerschel de. Zij beschouwen ontpolde ring als kapitaalvernietiging, omdat bestaande dij ken worden vervangen door nieuwe. Het druist ook tegen hun gevoel in. Ze beschouwen het als een knie val voor de zee. Veiligheid De deskundigen die Intomart heeft geraadpleegd, denken daar heel anders over. Volgens hen is ontpoldering op de lange termijn noodzakelijk om de oor Jacques Cats .ISSINGEN - De fiscus flitst alleen auto's op de snelweg im zwartrijders te kunnen op- poren. De belastingdienst Ekt ook hoger sferen op om lafide praktijken aan het it te brengen. Ambtenaren de dienst Ondernemingen ji Goes stellen vanuit sport vliegtuigjes vast of camping in hun aangifte de juis- e aantallen tenten en caravans De indrukken worden ip foto vastgelegd, iet bedrijfsblad Belastingwerk melding van de nieuwe ontrolemethode. De belasting- in Goes maakt sinds 1993 loto's van campings. Voor die Sjd kon alleen maar achteraf de van een cam worden gemeten. ,,Met de heb je prachtig be Ik kan de tentjes in caravans in één oogwenk tel- ien", meldt controlemedewer- Bram Pijl in het blad. belastingdienst in Goes tweehonderd kampeerbe- drijven in het pakket. Daaruit [vorden er in het voox-jaar zo'n geselecteerd. De bedi-ijven krijgen eerst een van de belasting dienst. Vervolgens worden er lien bedi-ijven geselecteerd voor maken van luchtfoto's. De woi-den gemaakt op vijf dagen in het voor- hoofd- en naseizoen. Het gebruik van de luchtfoto's is juridisch verantwoord. „Dat we allemaal uitge meldt Pijl. De foto's woi- 's morgens in alle vroegte gemaakt om achteraf discussies te voorkomen dat een kampeer der net 's moi-gens is aangegeko- men en dus niet voor de voorbije jnacht in rekening kan worden gebracht." Schatkist Van de tot nu toe vex-spx-eid over jhet land gefotografeerde 35 campings waren er twintig waar de belastingdienst een correctie aanbracht. Dat leverde gemid deld per camping een belasting opbrengst op van 28 mille ex clusief de boete. Waarnemend voorzitter R J. Soer van de Zeeuwse organisa tie van recreatieondememers (Reci-on) noemt de berichtge ving in het bedrijfsblad Belas tingwerk tendentieus. „Door een signalering in algemene zin worden veel te goeder troi^w handelende ondernemers in een kwaad daglicht gezet." Westerschelde 'natuurlijk' te houden, voor de veiligheid van het achterland en de scheep vaart. Rijkswatei'staat Zeeland moet veel investeren in kennis van de Westerschelde om die bood schap over te bx-engen, conclu deren de onderzoekei-s. Zij waarschuwen dat dit niet een voudig zal zijn. Zeeuwen voelen zich momenteel veilig met de Deltawerken en ze slaan de Westerschelde als natuurgebied laag aan, lager dan de Ooster- schelde of het Grevelingenmeer. Deskundigen waarderen juist de Westerschelde hoger, omdat het de enige open riviermonding is. Rijkswaterstaat Zeeland zal de ondex-zoeksresultaten gebrui ken voor de ontwikkeling van een lange-tennijnvisie op de Schelde en de Westerschelde. De Nederlands-Vlaamse copro ductie moet medio 2001 klaar zijn. Volgens Soer is niet duidelijk om wat voor bedi-ijven het gaat. De Recx-on heeft in Zeeland 150 leden. Daarnaast bestaan er cir ca 300 minicampings. Afgezet tegen het grote aantal toeristi sche onderdakverschaffers noemt de Recron-zegsman het percentage over de schi-eef ge- gane bedrijven zeer gex-ing. Ge let op de hoge bedragen van de naheff ingen, gaat Soer er vanuit dat de fiscus ook grote campings heeft gesnapt. De Recron- woordvoei-der zegt het elegan ter te hebben gevonden als de belastingdienst over de nieuwe controlemethode in ovei'leg was getreden met de branche. Soer wijst erop dat er voortdurend discussie is over de telling van de eenheden. Er kunnen snel misverstanden ontstaan wan7 neer bij tentjes als aparte eenhe den worden beschouwd. Beroep De Recronwooi'dvoerder neemt aan dat extra aangeslagen re- creatie-ondex-nemers beroep zullen aantekenen tegen de op gelegde naheffingen. Daarom acht hij de berichtgeving van de belastingdienst in het eigen ma gazine voorbarig. Ook de triom fantelijke toon in het bewuste artikel bevalt hem maar matig. „Men had er beter aan gedaan met de berichtgeving te wach ten tot de zaken wat meer uitge- kristaliseerd zouden zijn. Nu wordt meegewerkt aan de beeldvorming dat alle recreatie ondenxemex-s zakkenvullers zouden zijn". Recron-consulent voor Zeeland mr. K. J. F. Bukholczer wil op korte termijn inzicht hebben in hoeverre leden van de organisa tie zich schuldig maken aan ge sjoemel. Zo nodig zullen individuele leden erop worden aangesproken conform de ex ploitatievergunning te hande len. „We moeten ervoor waken dat er een smet op de sector wordt geworpen'. Vooi-zitter R Lampei! van de kampeerboei-enorganisatie Ve- kabo heeft geen signalen ont vangen dat er leden na een fis- cuscontrole vanuit de lucht een naheffing hebben gekregen. Lampei! herinnert zich van een aantal jaren geleden dat mini- campinghouders die te veel een heden op hun texrein zouden hebben staan, niet op basis van een luchtfoto konden worden aangesproken. De overtredin gen moesten ter plekke worden geconstateerd. „Die zaken zijn toen allemaal doodgebloed." Onderzoeker dr. F. J. J. M. Steyvers tijdens de virtuele rit over de Zeelandbrug. door Piet Kleemans GRONINGEN - Sinds er bij wijze van proef nieuwe belijning is aangebracht op de Zeelandbrug wordt er veel minder vaak ingehaald. Ook wordt er volgens de door de provincie Zeeland ingehuurde on derzoekers van het Centrum voor Omge- vings- en Verkeerspsychologie (COV) sinds het begin van het experiment aan merkelijk minder (te) hard gereden. Dat zijn de voorlopige conclusies van het onderzoek naar de verkeersveiligheid op de 33 jaar oude br-ug. Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek wordt nog dit jaar een definitief plan gemaakt voor reconstructie van de brug. De eindresul taten van de studie worden in de loop van november verwacht. Belangrijk onderdeel was het werken met een simulator. Zestig proefpersonen - be stuurders van bussen, vi-achtwagens en personenauto's - mochten aan boord van een speciaal aangepaste personenauto met behulp van computex-beelden nage bootste ritten over de bx-ug maken. Met een muisklik kon worden ovex-ge- schakeld van een brugmet vangrail op een brug met barriers en kon ervaring worden opgedaan met verschillende belijningen. Zonder dat er in werkelijkheid ook maar een meter werd gex-eden. Zelfs het effect van foxse zijwind of windstoten kon wor den bestudeerd. Het experiment leverde een schat aan gegevens op. Levensecht Een ritje in de simulator leert dat de com- puteirit er vexxassend levensecht uitziet. Hoewel de bestuurder weet dat het alle maal een schi j n werkelijkheid van compu terbeelden is, schrikt hij als de baiTier te dichtbij komt, en corrigeert gehaast de koers. Onderzoeker dr. F. J. J. M. Steyvexs laat zich niet verleiden tot uitspraken over de uitkomst van het onderzoek met de simu lator. „Daar is het nog te vroeg voor. We moeten nog heel veel gegevens verwei-- ken." De plannen voor reconstructie van de brug hebben al heel wat stof doen opwaai en. Een stox-m van protest stak op toen foto Reyer Boxem duidelijk werd dat door de vervanging van de stalen vangrail door een betonnen baiTier de rijbanen smallex- zouden wor den. In eex-ste instantie zou het om een ver smalling van veertig centimeter gaan. In de jongste plannen is dat teruggebracht tot 'enkele centimeters' Hoe de belijning eruit gaat zien is nog niet bekend. Wel staat vast dat er meer lijnen op het wegdek van de Zeelandbrug komen dan in de oude situatie het geval was. Cii- tici stellen dat de bx-ug daardoor nog smaller lijkt dan hij al is. Dat valt volgens Steyvers mee. „Meer lijnen bieden de weggebruikers meer houvast. Ze kunnen zo beter koers houden." Door de huidige stalen vangx-ail is vanuit een pex-sonenauto de Oosterschelde te zien. Als er betonnen barriers aange bracht zijn hebben alleen truckers en bus- chauffeux-s dat uitzicht nog. Voor perso nenautobestuurders wordt de brug een soox! koker. Eng? Steyvers: „Het effect daarvan is moeilijk te voorspellen. Wij denken dat het de veiligheid op de brug zeer ten goede kan komen. Mensen zullen voorzichtiger x-ijden op de brug." door Esther Hoff KRABBENDIJKE - Wie langs de A58 in de richting van Vlis singen even de benen wil strek ken, kan bij Krabbendijke ach ter het BP-pompstation De Vliete een korte stop maken. Sinds kort staan er op de par keerplaats achter dit benzine station drie informatiepanelen van Rijkswaterstaat over de in frastructuur en natuur. Rijkswatei-staat plaatste de in formatieborden om de automo bilist van zijn omgeving bewust te maken. De borden staan aan het begin van het natuurgebied dat het Natuurvriendelijk Bermproject A58, een initiatief van Rijkswaterstaat, begin ja ren negentig aanlegde. Aan de hand van foto's wordt de pas sant geattendeerd op de natuur gebieden, waar hij voorbij rijdt. Begeleidende tekst geeft infor matie over wat er precies valt te zien. Niet alleen zijn er interes sante natuurgebieden in de ber men, maar ook op de stroken tussen het asfalt, de zogeheten overhoeken. Anja van Ast, woordvoerster van het Natuurvri endelij k Bermproject A58: „Het project beschikt nog niet over genoeg geld om ook borden ter hoogte van Vlissingen te plaatsen, de andex-e kant op. richting Bergen op Zoom. Wij hopen die in de toekomst alsnog te kunnen plaatsen." Het Natuuivriendelijk Berm project A58 liet grasstroken verschralen. Hierdoor krijgen andere planten de kans daar te wortelen. De nieuwe gewassen trekken niet alleen weidevogels aan, maar ook woelmuizen. en indirect marterachtigen en roofvogels. Tot voorkort hadden groenstro ken tussen de rijbanen onder ling geen enkele andere functie dan het scheiden van de weg- door Harmen van der Werf DEN HAAG - Minister T. Nete lenbos van Verkeer en Water staat gaat al baar creativiteit in de strijd werpen om toch geld te vinden voor een goede aanslui ting van de Westerscbeldetun- nel op het Zeeuws-Vlaamse we gennet. CDA-senator drs. H. Eversdijk wist haar die toezeg ging gisteren te ontfutselen bij de behandeling van de Wester- scheldetunnel-wet in de Eerste Kaxner. Bij de aansluiting van de tun nelweg in Zeeuws-Vlaanderen op de N61 bij Hoek wil Verkeer en Waterstaat volstaan met ver keerslichten, wat vijftien mil joen gulden aan bezuinigingen oplevert. Eversdijk leverde on gezouten kritiek op dat besluit. „Straks kom je uit de tunnel en vervolgens sta je voor verkeers- liehten. Daar moet eenongelijk- vloex-se kruising komen." Netelenbos zag dat ook in en deed haar toezegging Verdel ging zij niet. Het pleidooi van Eversdijk voor een tunnel bij Sluiskil legde zij naast zich neer Lager tarief Het Eerste-Kamerlid pleitte verder voor een uitzonderings positie voor de Zeeuws-Vlamin gen. Hij stelde dat er voor de bewoners ten zuiden van de Westerscheldetunnel een aan gepast, lager tai!ef toltarief moet gelden, zoals dat nu ook het geval is bij de prijzen van de veerdiensten. Op dit pleidooi ging de minister niet in. Eversdijk slaagde er nog wel in iets binnen te halen voor Zeeuws-Vlaamse grondeigena- ren bij de tunnel. Rijkswater staat moet nog grond verwei-ven voor de tunnelweg. De eigena ren .zullen op een vergelijkbare wijze worden behandeld als hun collega's op Zuid-Beveland, zegde Netelenbos toe. Zij heb ben extra geld gekregen voor hun grond van de NV Wester scheldetunnel, bovenop de prijs van Rijkswaterstaat, De actie op Zuid-Beveland heeft resultaat gehad, liet Nete lenbos terloops weten. Er is daardoor niet alleen grond be schikbaar gekomen, het aantal aantal bezwaarmakei-s tegen een wijziging van het Borselse bestemmingsplan buitengebied voor de bouw van de tunnel is eveneens geslonken van zeven tien naar vijf. Eind oktober komt deze zaak voor bij de Raad van State. Vol gens Netelenbos is de kans klein dat de bezwaarmakers in het ge lijk worden gesteld. Bij .i.mkoop van ö,- aan CP's tijdens de Muziek 10 daagse (30 september t/ni 10 oktober) ontvangt u gratis de CD Music in Motion I of II Aangenaam klassiek editie (inclusief 30 voordeelchcques) de DRVK KERY Winkel n Woon Beeld Geluid [brasserie door Wout Bareman TERNEUZEN - De werving van goed gekwalificeerd en extra getraind personeel moet voor komen dat bij het boorproces van de Westerscheldetunnel vertragingen ontstaan. Nu wordt voorlopig uitgegaan van een boorsnelheid van twaalf meter per dag, maar door men selijk falen zou die snelheid mogelijk niet kunnen worden bereikt. Daarom besteden de tunnelbouwers extra veel aan dacht aan de samenstelling van de boorteams. Verloopt alles volgens plan, dan gaat de eerste boormachine eind april 1999 de bodem in, enkele maanden later gevolgd door de tweede. De Kombinatie Middel plaat Westerschelde gaat wer ken met zes boorploegen „In dien de geplande boorsnelheid niet wordt gehaald, leidt dat tot een vertraging ten opzichte van de opleverdatum. Het boren van de tunnel ligt op het kritieke pad in de planning", schrijft de di rectie van de NV Westerschelde tunnel in de vierde voortgangs rapportage, die is aangeboden aan de Tweede Kamer. Een andere risicofactor vormt het leggen van de dwarsverbin dingen tussen de twee tunnel buizen. Om de 250 meter wordt met het oog op de veiligheid zo'n dwarsverbinding gemaakt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van bevriezingstechnieken en juist de onbekendheid met die aanpak zou kunnen leiden tot vertraging. Om de risico's in de hand te houden, wordt nu aan vullend onderzoek verricht De grondverwerving verloopt inmiddels beter dan ooit. Ing. W Vinke, hoofd van het projectbu reau Voorbereiding Tunnel bouw: „Ik schat dat we aan de Bevelandse kant over een maand helemaal rond zijn." Aan de Zeeuws-Vlaamse kant is een taxatiecommissie aan de slag gegaan. Ook daar moet honderd hectare grond worden verworven, eveneens via een on afhankelijke bemiddelaar. De grond moet volgend najaar be schikbaar zijn. Op het bouwterrein in Terneu- zen is de betonfabriek maandag een proefperiode van een week of zes ingegaan. Daarna gaat de fabriek tunnelsegmenten ma ken. Ook het spoorwegemplace ment tussen de fabiïek en de tunnelingang krijgt vorm, al moet het spoor pas in april vol gend jaar klaar zijn. De firma Herrenknecht in het Duitse Schwanau is inmiddels begon nen met het opbouwen van de eerste boormachine. Volgende week wordt voor de tunnelin gang een betonnen ondervloer gestort. Eervol ontslag voor dijkgraven TERNEUZEN - Gedeputeerde Staten hebben met het oog op de fusie van de Zeeuws-Vlaamse waterschappen per 1 januari 1999 de minister van Verkeer en Waterstaat verzocht om de dijk graven ir. Almekinders ('t Vrije van Sluis) en Eversdijk (De Drie Ambachten) eeivol ontslag te verlenen. Voor dijkgraaf Collot d'Escury van Het Hulster Am bacht is dit met nodig, omdat deze reeds vorig jaar ontslag werd verleend per 1 januari '99. Inmiddels is de procedure voor een nieuwe dijkgraaf begonnen. helften. Het Bermproject A58 van Rijkswaterstaat legde op die plaatsen poeltjes aan, waar zich nu salamanders en kikkers hebben gevestigd. Ook zijn er al reeen en vossen gesignaleerd. In 1995 ontving het Bermproject A58 de Rijkswaterstaat Prijs. foto Willem Mieras De journalist van de provin ciale krant had z'n zaakjes niet echt op orde. Grote sta pels paperassen, halflege koffiebekertjes en talloze me mobriefjes maakten een ra vage van zijn bureau. Daar door kon het komen dat hij, toen hij een verhaal ivilde maken over perikelen rond het provinciale museum, hij een nota niet kon vinden. Terwijl het museum hem wel degelijk die nota had toege stuurd. Spitten in de wolken krabbers van papier legde het gezochte document niet droog. Dan maar even bellen met het museum. Misschien dat ze daar nog een exem plaar hadden liggen. „Maar u heeft er toch zeker wel één gekregen", vroeg de vrouw van hel museum. „Ach mevrouw, we raken toch allemaal wel eens iets kwijt?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17