Ontpolderen vol mitsen en maren
Natuurwegwijzers aan de A58
Geen steun voor voorstel autoveer
Fiscus fotografeert
campings vanuit de
lucht voor naheffing
Computerreis over Zeelandbrug
Minister probeert
toch geld te steken
in wegennet tunnel
1998/9,95
Goed personeel moet
tunnel snel bouwen
Eenduidige brede steun van Zeeuwen ontbreekt
zeeuwse almanak
Kwijt
PZC
zeeland
woensdag 30 september 1998
goor Harmen van der Werf
DEN HAAG - Een autoveer tussen
Vlissingen en Breskens moet het na in
gebruikname van de Westerschelde-
jtunnel in 2003 zonder de steun van
J. Netelenbos van Verkeer en
Waterstaat stellen.
de behandeling van de Tun-
nelwet in de Eerste Kamer liet Nete
lenbos gisteren weten dat ze geen geld
heeft voor een veer.
Senator ir. M. Biel-man, die voor een
aantal onafhankelijke regionale par
tijen in de Eerste Kamer zit, waaron
der Delta Anders en de Zeeuws-
Vlaamse Volkspartij, probeerde de
minister nog over te halen een onder
zoek te doen naar de haalbaarheid
van een autoveer. Netelenbos voelde
ook daar niets voor; zij verwees Bier
man door naar de provincie.
Het idee om een autoveer te handha
ven tussen Vlissingen en Breskens na
2003 is afkomstig van statenlid M.
Wiersma van Delta Anders. De pro
vincie laat de haalbaarheid van het
plan onderzoeken.
Omdat Netelenbos geen strobreed
toegaf, onthielden Bierman en de
GroenLinks-fractie in de Eerste Ka
mer zich van stemming over de Wes-
terscheldetunnel-wet.
lor Harmen van der Werf
EN HAAG - In Zeeland is een
iatschappelijk draagvlak te
jiden voor ontpoldering langs
Westerschelde, maar Rijks-
iterstaat zal heel veel uit de
moeten halen om die steun
Uit een publieks-
(derzoek van Intomart dat de-
week is vrijgegeven, blijkt
|t de meeste Zeeuwen de Wes-
vooral als een breed
zien en veel
jnder als een bijzonder na-
.urgebied.
ét publieksonderzoek van In-
mart is begin 1997 uitgevoerd,
Zeeland was de
)drachtgever. De resultaten
aren alleen voor de rijksdienst
als bouwstenen voor
in toekomstvisie op de Wester-
Rijkswaterstaat-direc-
prof. dr. H. L. F. Saeijs
aakte eind augustus tijdens
(n werkbezoek van koningin
èatrix aan Zeeland bekend dat
t rapport bestond. Hij meldde
in Zeeland een meerderheid
j»or ontpoldering is, als dat de
[iligheid ten goede komt.
je VVD-Kamerleden J. Geluk
A J. te Veldhuis waren ver-
over die conclusie, stel
en kamervragen en vroegen
et rapport op. Rijkswaterstaat
moet stoppen met de
vond
Veldhuis, omdat het parle-
zich in een motie tegen
jitpoldering heeft uitgespro-
pn.
it het onderzoek voor Rijks-
blijkt bovenal dat
Zeeuwen (er zijn ruim 450 men
sen ondervraagd) genuanceerd
denken over ontpoldering, ge
nuanceerder dan bleek tijdens
de informatiebijeenkomsten
begin 1996.
Een ruime meerderheid (83 pro
cent) is voor handhaving van de
Westerschelde-dijken op de
huidige plaats, wat ontpolderen
dus zou uitsluiten.
Dit standpunt verandert als er
wordt doorgevraagd. Ruim 73
procent is voor ontpolderen als
dat de veiligheid ten goede komt
en ruim 68 procent is ervoor als
het landinwaarts verleggen van
dijken aantoonbaar de natuur
ten goede komt.
Een ruime meerderheid (64 pro
cent) is weer tegen ontpoldering
als dat uitsluitend ten koste
gaat van landbouwgrond, maal
ais die landbouwgrond op vrij
willige basis wordt verworven,
is 57 procent daarvoor.
Tegenstanders van ontpolde
ring zijn vooral te vinden onder
mensen die de watersnood van
1953 bewust hebben meege
maakt en onder bewoners van
de boorden van de Westerschel
de. Zij beschouwen ontpolde
ring als kapitaalvernietiging,
omdat bestaande dij ken worden
vervangen door nieuwe. Het
druist ook tegen hun gevoel in.
Ze beschouwen het als een knie
val voor de zee.
Veiligheid
De deskundigen die Intomart
heeft geraadpleegd, denken
daar heel anders over. Volgens
hen is ontpoldering op de lange
termijn noodzakelijk om de
oor Jacques Cats
.ISSINGEN - De fiscus flitst
alleen auto's op de snelweg
im zwartrijders te kunnen op-
poren. De belastingdienst
Ekt ook hoger sferen op om
lafide praktijken aan het
it te brengen. Ambtenaren
de dienst Ondernemingen
ji Goes stellen vanuit sport
vliegtuigjes vast of camping
in hun aangifte de juis-
e aantallen tenten en caravans
De indrukken worden
ip foto vastgelegd,
iet bedrijfsblad Belastingwerk
melding van de nieuwe
ontrolemethode. De belasting-
in Goes maakt sinds 1993
loto's van campings. Voor die
Sjd kon alleen maar achteraf de
van een cam
worden gemeten. ,,Met de
heb je prachtig be
Ik kan de tentjes
in caravans in één oogwenk tel-
ien", meldt controlemedewer-
Bram Pijl in het blad.
belastingdienst in Goes
tweehonderd kampeerbe-
drijven in het pakket. Daaruit
[vorden er in het voox-jaar zo'n
geselecteerd. De
bedi-ijven krijgen eerst een
van de belasting
dienst. Vervolgens worden er
lien bedi-ijven geselecteerd voor
maken van luchtfoto's. De
woi-den gemaakt op vijf
dagen in het voor-
hoofd- en naseizoen.
Het gebruik van de luchtfoto's is
juridisch verantwoord. „Dat
we allemaal uitge
meldt Pijl. De foto's woi-
's morgens in alle vroegte
gemaakt om achteraf discussies
te voorkomen dat een kampeer
der net 's moi-gens is aangegeko-
men en dus niet voor de voorbije
jnacht in rekening kan worden
gebracht."
Schatkist
Van de tot nu toe vex-spx-eid over
jhet land gefotografeerde 35
campings waren er twintig waar
de belastingdienst een correctie
aanbracht. Dat leverde gemid
deld per camping een belasting
opbrengst op van 28 mille ex
clusief de boete.
Waarnemend voorzitter R J.
Soer van de Zeeuwse organisa
tie van recreatieondememers
(Reci-on) noemt de berichtge
ving in het bedrijfsblad Belas
tingwerk tendentieus. „Door
een signalering in algemene zin
worden veel te goeder troi^w
handelende ondernemers in een
kwaad daglicht gezet."
Westerschelde 'natuurlijk' te
houden, voor de veiligheid van
het achterland en de scheep
vaart.
Rijkswatei'staat Zeeland moet
veel investeren in kennis van de
Westerschelde om die bood
schap over te bx-engen, conclu
deren de onderzoekei-s. Zij
waarschuwen dat dit niet een
voudig zal zijn. Zeeuwen voelen
zich momenteel veilig met de
Deltawerken en ze slaan de
Westerschelde als natuurgebied
laag aan, lager dan de Ooster-
schelde of het Grevelingenmeer.
Deskundigen waarderen juist
de Westerschelde hoger, omdat
het de enige open riviermonding
is.
Rijkswaterstaat Zeeland zal de
ondex-zoeksresultaten gebrui
ken voor de ontwikkeling van
een lange-tennijnvisie op de
Schelde en de Westerschelde.
De Nederlands-Vlaamse copro
ductie moet medio 2001 klaar
zijn.
Volgens Soer is niet duidelijk
om wat voor bedi-ijven het gaat.
De Recx-on heeft in Zeeland 150
leden. Daarnaast bestaan er cir
ca 300 minicampings. Afgezet
tegen het grote aantal toeristi
sche onderdakverschaffers
noemt de Recron-zegsman het
percentage over de schi-eef ge-
gane bedrijven zeer gex-ing. Ge
let op de hoge bedragen van de
naheff ingen, gaat Soer er vanuit
dat de fiscus ook grote campings
heeft gesnapt. De Recron-
woordvoei-der zegt het elegan
ter te hebben gevonden als de
belastingdienst over de nieuwe
controlemethode in ovei'leg was
getreden met de branche. Soer
wijst erop dat er voortdurend
discussie is over de telling van
de eenheden. Er kunnen snel
misverstanden ontstaan wan7
neer bij tentjes als aparte eenhe
den worden beschouwd.
Beroep
De Recronwooi'dvoerder neemt
aan dat extra aangeslagen re-
creatie-ondex-nemers beroep
zullen aantekenen tegen de op
gelegde naheffingen. Daarom
acht hij de berichtgeving van de
belastingdienst in het eigen ma
gazine voorbarig. Ook de triom
fantelijke toon in het bewuste
artikel bevalt hem maar matig.
„Men had er beter aan gedaan
met de berichtgeving te wach
ten tot de zaken wat meer uitge-
kristaliseerd zouden zijn. Nu
wordt meegewerkt aan de
beeldvorming dat alle recreatie
ondenxemex-s zakkenvullers
zouden zijn".
Recron-consulent voor Zeeland
mr. K. J. F. Bukholczer wil op
korte termijn inzicht hebben in
hoeverre leden van de organisa
tie zich schuldig maken aan ge
sjoemel. Zo nodig zullen
individuele leden erop worden
aangesproken conform de ex
ploitatievergunning te hande
len. „We moeten ervoor waken
dat er een smet op de sector
wordt geworpen'.
Vooi-zitter R Lampei! van de
kampeerboei-enorganisatie Ve-
kabo heeft geen signalen ont
vangen dat er leden na een fis-
cuscontrole vanuit de lucht een
naheffing hebben gekregen.
Lampei! herinnert zich van een
aantal jaren geleden dat mini-
campinghouders die te veel een
heden op hun texrein zouden
hebben staan, niet op basis van
een luchtfoto konden worden
aangesproken. De overtredin
gen moesten ter plekke worden
geconstateerd. „Die zaken zijn
toen allemaal doodgebloed."
Onderzoeker dr. F. J. J. M. Steyvers tijdens de virtuele rit over de Zeelandbrug.
door Piet Kleemans
GRONINGEN - Sinds er bij wijze van
proef nieuwe belijning is aangebracht op
de Zeelandbrug wordt er veel minder
vaak ingehaald. Ook wordt er volgens de
door de provincie Zeeland ingehuurde on
derzoekers van het Centrum voor Omge-
vings- en Verkeerspsychologie (COV)
sinds het begin van het experiment aan
merkelijk minder (te) hard gereden.
Dat zijn de voorlopige conclusies van het
onderzoek naar de verkeersveiligheid op
de 33 jaar oude br-ug. Aan de hand van de
uitkomsten van het onderzoek wordt nog
dit jaar een definitief plan gemaakt voor
reconstructie van de brug. De eindresul
taten van de studie worden in de loop van
november verwacht.
Belangrijk onderdeel was het werken met
een simulator. Zestig proefpersonen - be
stuurders van bussen, vi-achtwagens en
personenauto's - mochten aan boord van
een speciaal aangepaste personenauto
met behulp van computex-beelden nage
bootste ritten over de bx-ug maken.
Met een muisklik kon worden ovex-ge-
schakeld van een brugmet vangrail op een
brug met barriers en kon ervaring worden
opgedaan met verschillende belijningen.
Zonder dat er in werkelijkheid ook maar
een meter werd gex-eden. Zelfs het effect
van foxse zijwind of windstoten kon wor
den bestudeerd. Het experiment leverde
een schat aan gegevens op.
Levensecht
Een ritje in de simulator leert dat de com-
puteirit er vexxassend levensecht uitziet.
Hoewel de bestuurder weet dat het alle
maal een schi j n werkelijkheid van compu
terbeelden is, schrikt hij als de baiTier te
dichtbij komt, en corrigeert gehaast de
koers.
Onderzoeker dr. F. J. J. M. Steyvexs laat
zich niet verleiden tot uitspraken over de
uitkomst van het onderzoek met de simu
lator. „Daar is het nog te vroeg voor. We
moeten nog heel veel gegevens verwei--
ken."
De plannen voor reconstructie van de
brug hebben al heel wat stof doen opwaai
en. Een stox-m van protest stak op toen
foto Reyer Boxem
duidelijk werd dat door de vervanging
van de stalen vangrail door een betonnen
baiTier de rijbanen smallex- zouden wor
den. In eex-ste instantie zou het om een ver
smalling van veertig centimeter gaan. In
de jongste plannen is dat teruggebracht
tot 'enkele centimeters'
Hoe de belijning eruit gaat zien is nog niet
bekend. Wel staat vast dat er meer lijnen
op het wegdek van de Zeelandbrug komen
dan in de oude situatie het geval was. Cii-
tici stellen dat de bx-ug daardoor nog
smaller lijkt dan hij al is. Dat valt volgens
Steyvers mee. „Meer lijnen bieden de
weggebruikers meer houvast. Ze kunnen
zo beter koers houden."
Door de huidige stalen vangx-ail is vanuit
een pex-sonenauto de Oosterschelde te
zien. Als er betonnen barriers aange
bracht zijn hebben alleen truckers en bus-
chauffeux-s dat uitzicht nog. Voor perso
nenautobestuurders wordt de brug een
soox! koker. Eng? Steyvers: „Het effect
daarvan is moeilijk te voorspellen. Wij
denken dat het de veiligheid op de brug
zeer ten goede kan komen. Mensen zullen
voorzichtiger x-ijden op de brug."
door Esther Hoff
KRABBENDIJKE - Wie langs
de A58 in de richting van Vlis
singen even de benen wil strek
ken, kan bij Krabbendijke ach
ter het BP-pompstation De
Vliete een korte stop maken.
Sinds kort staan er op de par
keerplaats achter dit benzine
station drie informatiepanelen
van Rijkswaterstaat over de in
frastructuur en natuur.
Rijkswatei-staat plaatste de in
formatieborden om de automo
bilist van zijn omgeving bewust
te maken. De borden staan aan
het begin van het natuurgebied
dat het Natuurvriendelijk
Bermproject A58, een initiatief
van Rijkswaterstaat, begin ja
ren negentig aanlegde. Aan de
hand van foto's wordt de pas
sant geattendeerd op de natuur
gebieden, waar hij voorbij rijdt.
Begeleidende tekst geeft infor
matie over wat er precies valt te
zien. Niet alleen zijn er interes
sante natuurgebieden in de ber
men, maar ook op de stroken
tussen het asfalt, de zogeheten
overhoeken.
Anja van Ast, woordvoerster
van het Natuurvri endelij k
Bermproject A58: „Het project
beschikt nog niet over genoeg
geld om ook borden ter hoogte
van Vlissingen te plaatsen, de
andex-e kant op. richting Bergen
op Zoom. Wij hopen die in de
toekomst alsnog te kunnen
plaatsen."
Het Natuuivriendelijk Berm
project A58 liet grasstroken
verschralen. Hierdoor krijgen
andere planten de kans daar te
wortelen. De nieuwe gewassen
trekken niet alleen weidevogels
aan, maar ook woelmuizen. en
indirect marterachtigen en
roofvogels.
Tot voorkort hadden groenstro
ken tussen de rijbanen onder
ling geen enkele andere functie
dan het scheiden van de weg-
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Minister T. Nete
lenbos van Verkeer en Water
staat gaat al baar creativiteit in
de strijd werpen om toch geld te
vinden voor een goede aanslui
ting van de Westerscbeldetun-
nel op het Zeeuws-Vlaamse we
gennet. CDA-senator drs. H.
Eversdijk wist haar die toezeg
ging gisteren te ontfutselen bij
de behandeling van de Wester-
scheldetunnel-wet in de Eerste
Kaxner.
Bij de aansluiting van de tun
nelweg in Zeeuws-Vlaanderen
op de N61 bij Hoek wil Verkeer
en Waterstaat volstaan met ver
keerslichten, wat vijftien mil
joen gulden aan bezuinigingen
oplevert. Eversdijk leverde on
gezouten kritiek op dat besluit.
„Straks kom je uit de tunnel en
vervolgens sta je voor verkeers-
liehten. Daar moet eenongelijk-
vloex-se kruising komen."
Netelenbos zag dat ook in en
deed haar toezegging Verdel
ging zij niet. Het pleidooi van
Eversdijk voor een tunnel bij
Sluiskil legde zij naast zich neer
Lager tarief
Het Eerste-Kamerlid pleitte
verder voor een uitzonderings
positie voor de Zeeuws-Vlamin
gen. Hij stelde dat er voor de
bewoners ten zuiden van de
Westerscheldetunnel een aan
gepast, lager tai!ef toltarief
moet gelden, zoals dat nu ook
het geval is bij de prijzen van de
veerdiensten. Op dit pleidooi
ging de minister niet in.
Eversdijk slaagde er nog wel in
iets binnen te halen voor
Zeeuws-Vlaamse grondeigena-
ren bij de tunnel. Rijkswater
staat moet nog grond verwei-ven
voor de tunnelweg. De eigena
ren .zullen op een vergelijkbare
wijze worden behandeld als hun
collega's op Zuid-Beveland,
zegde Netelenbos toe. Zij heb
ben extra geld gekregen voor
hun grond van de NV Wester
scheldetunnel, bovenop de prijs
van Rijkswaterstaat,
De actie op Zuid-Beveland
heeft resultaat gehad, liet Nete
lenbos terloops weten. Er is
daardoor niet alleen grond be
schikbaar gekomen, het aantal
aantal bezwaarmakei-s tegen
een wijziging van het Borselse
bestemmingsplan buitengebied
voor de bouw van de tunnel is
eveneens geslonken van zeven
tien naar vijf.
Eind oktober komt deze zaak
voor bij de Raad van State. Vol
gens Netelenbos is de kans klein
dat de bezwaarmakers in het ge
lijk worden gesteld.
Bij .i.mkoop van ö,-
aan CP's tijdens de
Muziek
10 daagse
(30 september t/ni
10 oktober) ontvangt u
gratis de CD
Music in
Motion I of II
Aangenaam
klassiek editie
(inclusief 30
voordeelchcques)
de
DRVK
KERY
Winkel
n Woon
Beeld Geluid
[brasserie
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De werving van
goed gekwalificeerd en extra
getraind personeel moet voor
komen dat bij het boorproces
van de Westerscheldetunnel
vertragingen ontstaan. Nu
wordt voorlopig uitgegaan van
een boorsnelheid van twaalf
meter per dag, maar door men
selijk falen zou die snelheid
mogelijk niet kunnen worden
bereikt. Daarom besteden de
tunnelbouwers extra veel aan
dacht aan de samenstelling van
de boorteams.
Verloopt alles volgens plan, dan
gaat de eerste boormachine eind
april 1999 de bodem in, enkele
maanden later gevolgd door de
tweede. De Kombinatie Middel
plaat Westerschelde gaat wer
ken met zes boorploegen „In
dien de geplande boorsnelheid
niet wordt gehaald, leidt dat tot
een vertraging ten opzichte van
de opleverdatum. Het boren van
de tunnel ligt op het kritieke pad
in de planning", schrijft de di
rectie van de NV Westerschelde
tunnel in de vierde voortgangs
rapportage, die is aangeboden
aan de Tweede Kamer.
Een andere risicofactor vormt
het leggen van de dwarsverbin
dingen tussen de twee tunnel
buizen. Om de 250 meter wordt
met het oog op de veiligheid zo'n
dwarsverbinding gemaakt.
Daarbij wordt gebruik gemaakt
van bevriezingstechnieken en
juist de onbekendheid met die
aanpak zou kunnen leiden tot
vertraging. Om de risico's in de
hand te houden, wordt nu aan
vullend onderzoek verricht
De grondverwerving verloopt
inmiddels beter dan ooit. Ing. W
Vinke, hoofd van het projectbu
reau Voorbereiding Tunnel
bouw: „Ik schat dat we aan de
Bevelandse kant over een
maand helemaal rond zijn."
Aan de Zeeuws-Vlaamse kant is
een taxatiecommissie aan de
slag gegaan. Ook daar moet
honderd hectare grond worden
verworven, eveneens via een on
afhankelijke bemiddelaar. De
grond moet volgend najaar be
schikbaar zijn.
Op het bouwterrein in Terneu-
zen is de betonfabriek maandag
een proefperiode van een week
of zes ingegaan. Daarna gaat de
fabriek tunnelsegmenten ma
ken. Ook het spoorwegemplace
ment tussen de fabiïek en de
tunnelingang krijgt vorm, al
moet het spoor pas in april vol
gend jaar klaar zijn. De firma
Herrenknecht in het Duitse
Schwanau is inmiddels begon
nen met het opbouwen van de
eerste boormachine. Volgende
week wordt voor de tunnelin
gang een betonnen ondervloer
gestort.
Eervol ontslag
voor dijkgraven
TERNEUZEN - Gedeputeerde
Staten hebben met het oog op de
fusie van de Zeeuws-Vlaamse
waterschappen per 1 januari
1999 de minister van Verkeer en
Waterstaat verzocht om de dijk
graven ir. Almekinders ('t Vrije
van Sluis) en Eversdijk (De Drie
Ambachten) eeivol ontslag te
verlenen. Voor dijkgraaf Collot
d'Escury van Het Hulster Am
bacht is dit met nodig, omdat
deze reeds vorig jaar ontslag
werd verleend per 1 januari '99.
Inmiddels is de procedure voor
een nieuwe dijkgraaf begonnen.
helften. Het Bermproject A58
van Rijkswaterstaat legde op
die plaatsen poeltjes aan, waar
zich nu salamanders en kikkers
hebben gevestigd. Ook zijn er al
reeen en vossen gesignaleerd. In
1995 ontving het Bermproject
A58 de Rijkswaterstaat Prijs.
foto Willem Mieras
De journalist van de provin
ciale krant had z'n zaakjes
niet echt op orde. Grote sta
pels paperassen, halflege
koffiebekertjes en talloze me
mobriefjes maakten een ra
vage van zijn bureau. Daar
door kon het komen dat hij,
toen hij een verhaal ivilde
maken over perikelen rond
het provinciale museum, hij
een nota niet kon vinden.
Terwijl het museum hem wel
degelijk die nota had toege
stuurd. Spitten in de wolken
krabbers van papier legde
het gezochte document niet
droog. Dan maar even bellen
met het museum. Misschien
dat ze daar nog een exem
plaar hadden liggen.
„Maar u heeft er toch zeker
wel één gekregen", vroeg de
vrouw van hel museum.
„Ach mevrouw, we raken
toch allemaal wel eens iets
kwijt?"