maar door Wetenschap voor iedereen Off the road in Autotron Sandra helpt mannen naar een volgend leven Idylle in Marseille^ Auto- en treinenbeurs Alhambra VLISSINGEN (0118-418810) Godzilla. Wo. en do. 20 u., vr. 19 en 21.45 u., za. enzo 14,19 en 21.45 u., ma. en di. 20 u. Dr Dolittle. Zo 14 u. Wild Things Wo. 20 u„ vr. t/m zo. 19 en 21.30 u., ma. endi.20u.. Six Days Seven Nights. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. t/m zo. 19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Lethal Weapon 4. Wo. 14 en 20 u., do. 20 u., vr. 19 en 21.45 u., za. 14.19 en 21.45 u., zo. 19 en 21.45 u., ma. en di. 20 u„ De kleine zeemeermin. Wo., za. en zo. 14 u., Het magische zwaard. Wo,, za. en zo. 14 u. Titanic, Do. 19 u, Cinema MIDDELBURG (0118-613482) Karakter. Wo. 20.30 u. The Butcher Boy. Do. 20.30 u., vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. 20.30 u. Kissed. Vr. 19.30 u., za. 22 u., ma. en di 20.30 u. 't Beest GOES (0113-228142) Kleine Teun. Do. en vr. 20.30 u.; De Koning HULST (0114-312030) Godzilla. Do. 20 u.. vr. en za. 19.15 en 22 u.. zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u„ ma. en di. 20 u.; Left Luggage Di. 20 u.; WildThings.Wo.endo 20u.,vr.enza. 19 15en 22 u.. zo. 13.45, 16.15,19 en 21.30 u.. ma. en di. 20 u.; Paulie Wo. en za 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Saving Private Ryan. Wo. t'm vr. 20 u., za. 18 en 21.30 u., zo. 16 en 19.30 u., ma. en di. 20 u.; Six Days Seven Nights. Wo en do. 20 u.. vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 19 en 21.30 u., di. 20 u.: Lethal Weapon 4. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u„ zo. 13.45,16.15,19 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Armageddon. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19 en 22 u., zo. 18.45 en 21.30 u.; Jacht op de kleintjes. Wo. en za.14 u„ zo. 13.45 Titanic. Wo. 20 u., zo. 13.45 u.: Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (0164-254886) Godzilla. Do. 20 u.1, vr. 18.30 en 21.45 u„ za. en zo. 14,18.30 en 21.45 u., ma. en di. 20 u.; Species 2. Wo. 20 u., vr. en za. 21.30 u zo. 16.15 en 21.30 u.; Saving Private Ryan. Wo. en do. 20 u., vr, en za. 18.30 en 21 u„ zo. 14,18.30 en 21 u„ ma. en di. 20 u.; Six Days Seven Nights. Wo. 20 u.; Mafia. Wo. 14u.,vr. 18.45 u.,za. 14en 18.45 u„ zo. 16.15 en 18.45 u; De kleine zeemeermin. Wo. 14 u.; Het magische zwaard Wo., za. en zo. 14 u Sneak preview. Do. 20. u. The sweet hereafter. Ma. 20.30 u.; The Rainmaker. Di. 20.30 u.; Roxy BERGEN OP ZOOM (0164-233434) Godzilla. Do. 20u.,vr. 18.45 en 21.30 u., za 14, 16.30,19 en 21.30 u.. zo. 14,16.30 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Dr. Dolittle. Zo. 14,16.30 en 20 u.; Wild Things. Wo. en do. 20 u.. vr. 21.30 u., za. 19.15 en 21.30 u.,ma. en di. 20 u.; Titanic, Za. 15.45 u.; Lethal weapon 4. Wo. 20 u.; Jacht op de kleintjes. Wo. 14u.. vr. 18.45 u., za. 14 u.; Het magische zwaard Wo. 14 u.; The Butcher Boy, te zien in Cinema Middelburg. s B door Piet van de Merwcn 6 Aan het slot van de Frans# film Marius et Jeannette wordt de bioscoopbezoeke meegedeeld dat de film is <f gedragen aan alle arbeidei^ die niet in deze film voor- kwamen. In de Franse ciné zijn arbeiders in hoofdrolli een uitzondering; in de AnJ rikaanse film een absolute! zeldzaamheid. 'Arbeiders films ontaarden vaak in onplezierige sprookjes, gril mig-realistische strijdpamK fletten, gemaakt door meelijdende, intellectuele communistische cineasten,?' De regisseur/schrijver vant»1 Marius et Jeanette, Roberti Guédiguian, is ook zo'n linj' se intellectueel maar hij pajs de zaken geheel anders aaifi Al jaren doet hij bij het mal' ken van zijn films een beroi op vrienden en bekenden. H' ze Marius et Jeannette gaaf' over de wijk L'Estaque, ee# arbeiderswijk van Marseille waar de ouders van Guédi-' guian neerstreken. Diefstal Marius is bewaker in een ceij mentfabriek. Hij betrapt Jeannette bij het stelen van8 twee emmers verf. Hij kan r?< anders dan haar in een vet Marseillaans accent sommëf ren onmiddellijk te vertrekt en de emmers te laten staanp Maar het duurt niet lang voji dat hij bij haar op de stoep P staat met... de twee emmers!1 verf. Hij begrijpt dat ze als caissière en alleenstaande i>' moeder van twee tieners we?' nig geld heeft en wil haar helpen. Ondanks het aanvaö kelijke wantrouwen van Je$ nette bloeit er toch een roma? ce op, met een goede afloop. P grootste hindernis die ze on* derweg moeten overwinnenp him verleden. Dat van Jean* nette is meteen duidelijk, kil1 deren van twee verschillendf> vaders, die haar om twee vef schillende redenen alleen he!1 ben gelaten. Het verleden vd! Marius blijft tot het eind vai de film wat schimmig. Hofje I De liefdesgeschiedenis worq weerspiegeld in de verhoudi! gen bij de buren van Jeanneti Zij woont aan zo'n hofje in e[ steegje dat door die impressi? nistische schilders al zo pittö resk werd gevonden. In de I praktijk betekent het dat je I eikaars lip zit, maar in de op vatting van Guédiguian stejl nen deze buren elkaar door dJ en dun. Het zijn gewone men sen met gewone problemen il een ongewoon vrolijke film.1 Marius et Jeanette draait in Lantaren/Venster Rot- 1 terdam. woensdag 30 september Ahoy' Rotterdam staat van vrij dag 2 oktober tot en met zondag 11 oktober in het teken van de Femina Familiebeurs. Met het zelfde entreekaartje kan men ook de nieuwe beurs Sfeer In terieur bezoeken. Dit jaar rekent men jongeren en mannen ook nadrukkelijk tot de doelgroep. Openingstijden: 11-17 en 19- 22.30 uur, beide zondagen 10-17 uur. In Nationaal Luchtvaartmuse um Aviodome-Schiphol in Am sterdam wordt zondag 4 oktober de Nationale Flight Simulator dag gehouden. Aviodome biedt een overzicht van wat er moge lijk is op het gebied van compu- tervliegen. Bezoekers kunnen ook zelf achter de 'knuppel' plaatsnemen. Geopend van 10 tot 17 uur. Ronald Emmerichs Godzilla is niet meer dan een simpele 'monstermovie' verheven tot de macht van het Hollywood van vandaag en met een klein knipoogje naar het verle den. En als monsterfilm is het van alles wat. Een beetje King Kong, een beetje Jaws, een beetje Jurassic Park. In het Tonnenmagazijn aan de Haven Nz. in Brouwersha ven wordt zaterdag voor de derde keer de Auto- en Trei nenbeurs gehouden. Naast gebruikte modeltreinen en andere 'spoorse zaken' zijn er stands met modelauto's. Ver der is de treinenclub present met een, volgens de organisa tie, 'schitterende' module- baan. Wie zelf materiaal in de aanbieding heeft kan contact opnemen met H. van de Han del (0181-312190). Auto- en Treinenbeurs, za terdag 3 oktober, Tonnen magazijn in Brouwersha ven, 9.30-16 uur. Zondag 4 oktober, Dierendag, kunnen bezoekers van Artis in Amsterdam tussen 10 en 16 uur een kijkje nemen in de keukens van de dierenverblijven. De ver zorgers beantwoorden graag vragen, terwijl zij het voer voor de dieren bereiden. Vereniging Natuurmonumenten houdt zaterdag 3 oktober een excursie door de Dintelse Gor zen. Het vertrek is om 10 uur bij het sluisje in Benedensas, aan de monding van de Steenbergse Vliet tussen Dinteloord en Steenbergen. Het dragen van laarzen is noodzakelijk. Deelne mers moeten zich van tevoren aanmelden: 0167-502970. Stichting Het Zeeuwse Land schap en Vereniging Natuurmo numenten houden nog vandaag (woensdag) en zondag 4 okto ber excursies op Neeltje Jans. Het vertrek is zoals gebruikelijk om 14.00 uur op de parkeer plaats van Waterland Neeltje Jans, onder de vlaggen van bei de natuurorganisaties. Matthew Broderick (links) en Maria Pipillo in Godzilla. werden verricht. In de omge ving kan men met hulp van vo gelaars en biologen vogels 'spotten'. Een boot van de meetdienst van Rijkswater staat ligt in de werkhaven af gemeerd. In Middelburg zijn er lezingen in de volkssterrenwacht Phi- lippus Lansbergen aan de He rengracht. J Minderhout spreekt om 13.00.14.30 en 16.00 uur over 'Spanning in hemellichamen'. Y. Krijgsman houdt op dezelfde tijden een lezing over de MIR. Bij Waterland Neeltje Jans zijn drie lezingen te beluiste ren. T. Kramer spreekt om 13.00 uur over het plan Ture luur en de spanning tussen na tuurontwikkeling, landbouw en recreatie. Om 14.30 uur is het woord aan C. Spijkers, die de energievoorziening van de Oosterscheldekering behan delt. Een lezing van P. Wolf over de spanning van het 'twit- chen' om 16.00 uur. Stichting Veldstudie organi seert de hele zondag wandelin gen met opdrachten rond de Schelphoekplas tussen Zie- rikzee en Haamstede. Tijdens de route verrichten de wande laars onder meer metingen aan het water. Het vertrek is bij het Veldstudiecentrum aan de Se- rooskerkseweg in Seroosker- ke. Het bezoekerscentrum van de Westerscheldetunnel bij Terneuzen, normaal op zon dag gesloten, is ter gelegen heid van Wetenschapsdag ook geopend. Wetenschapsdag, zondag 4 oktober, diverse locaties. door Bert Jansma Zoals het hoort bij dit aan de Japanse film ontleende mon- stergegeven, begint de film in de Stille Oceaan waar een Ja panse supertanker plotseling naar de zeebodem wordt ge trokken. Niet veel later wor den enorme voetafdrukken in Panama gevonden. Reden om er allerlei experts op af te stu ren, onder wie Matthew Bjo- derick als een specialist die in Tsjernobyl door radioactivi teit merkwaardig muterende wormen bestudeert. Hij ontdekt dat het om een enorm reptiel moet gaan dat door de Franse kernproeven in de Stille Zuidzee kolossale af metingen heeft gekregen. In New York duikt het uiteinde lijk verwoestend op: Godzilla. Het verblijft ondergronds, rent door de straten van New York, zwiept met zijn staart hele etages weg uit wolken krabbers en neemt dan wel niet bovenop het Empire State building plaats, maar zorgt wel dat de Chrysler-wolken krabber tegen de vlakte gaat. Rommelig De bebrilde, wat sullige Bro derick wordt de antiheld die hem bestrijdt. Waarbij hem een matige liefdesgeschiede nis in de schoenen wordt ge schoven met een ex-vriendin netje, dat via Godzilla naam wil maken bij het televisie nieuws. Door hun verhaal heen schuift dat van de Franse geheime dienst die ook op Godzilla jaagt, voor een 'cover üp' van die fatale Franse kern proeven. Zeer rommelige ver haallijn met een gekke Jean Reno als Amerikaanse koffie hatende super-flic. Emmerich en al de zijnen kre gen kapitalen ter beschikking Zondag 4 oktober is het Wetenschapsdag, de dag waarop universiteiten, bibliotheken, musea, sterrenwachtenen andere organisaties een kijkje achter de schermen geven. In Zeeland kunnen belangstellenden op vijf plaatsen te recht. Het Rijksinstituut voor Kust en Zee (RIKZ) stelt het veld- station Jacobahaven aan de Jacobaweg in Kamperland open voor publiek. Bezoekers ku n n en de hele dag onder meer zien hoe honderd jaar geleden metingen in en op het water Het informatiecentrum van de Westerschelde-tunnel. foto Charles Strijd Vierwielaangedreven auto's worden steeds populairder, maar het overgrote deel van deze krachtpatsers verlaat nooit de openbare weg om de vele pk's en mogelijkheden maximaal te benutten. Het aantal geschikte terreinen is dan ook beperkt. Het Autotron in Rosmalen or ganiseert daarom sinds enke le jaren een off the road-hap- pening. Komend weekeinde kunnen de 4x4-fanaten er weer terecht voor Autotron Off Road '98. Bezoekers kunnen met hun eigen terreinauto deelnemen aan het evenement. Dit jaar heeft Autotron voor het eerst ook de beschikking over de Adventure World 4x4 circuits op de Beekse Bergen in Hil- varenbeek, waardoor de tota le lengte van de circuits is verviervoudigd. Wie zelf geen terreinauto heeft kan een van de demon stratieauto's proberen. Bezoe kers kunnen ook kennisma ken met de quad-sport (vierwielige motoren). Autotron Off Road '98, za terdag 3 en zondag 4 ok tober, 10-17 uur De Canadese film Kissed heeft als hoofdpersoon een ne- crofiele jonge vrouw. Wie op zoek is naar een sensationele behandeling van deze aparte seksuele voorkeur zal moe ten wachten tot een volgende film. door Piet van de Merwe Net als de eveneens uit Canada afkomstige 'Crash' van David Cronenberg, waarin mensen seksueel werden opgewonden door het bekijken van onge lukken, is er weinig schok kends te ontdekken in deze film. De overeenkomst met 'Crash' is dat het een bijna te brave en keurige film is, die vooral niemand tegen de sche nen wil schoppen. Cronenberg was in de verder saaie 'Crash' nog op zoek naar manieren om op een aparte wijze met beelden te vertellen wat hij wilde vertellen. Die luxe kan de debuterende, jon ge regisseur Lynne Stopke- wich zich niet permitteren. Zij moest zich mede door het ge kozen onderwerp behelpen met een low budget. Door het gebruik van een voice-over verraadt ze de literaire her komst. Samen met Angus Fraser schreef ze het scenario naar een verhaal van Barbara Gowdy. Stopkewich concen treert zich op de persoonlijke belevenis van de hoofdper soon. Dat is Sandra Larson, die we als jong meisje rituele begrafenissen zien opvoeren met dode dieren. De seksuali teit is ook dan al aanwezig. Als jonge vrouw is ze gefascineerd door de uitvaartwereld en ze solliciteert met succes bij een begrijpende begrafenisonder nemer die haar de kunst van het balsemen zal bijbrengen. Geen oordeel Tot hun beider groot genoegen is het voor knappe jonge man nen slecht toeven in hun stad je. Een voor een komen die in een kist in de rouwkamer te recht, waar Sandra ze op een nachtelijk uur met veel liefde naar een volgend leven uitge leide doet. Stopkewich filmt dit zonder te willen prikkelen of zonder een oordeel te willen vellen over wat Sandra doet. Ze wil laten zien hoe een jonge vrouw haar seksuele leven vol ledig en met succes onder con trole heeft. Ook buiten de rouwkamer blijft Sandra de baas. De me disch student Matt spreekt haar in een koffieshop aan, met wat romantische praat over medisch gedetailleerde boeken. Maar Sandra over dondert hem meteen door te zeggen dat ze in het uitvaart- bedrijf werkzaam is en de lief de bedrijft met de aan haar toevertrouwde overledenen. Matt is gefascineerd en pro beert te begrijpen waarom ze doet wat ze doet. Stopkewich houdt de film kort en koel, in een stijl waarvan ze geen mo ment afwijkt en die bij het on derwerp past. Molly Parker is heel goed in de rol van Sandra Larson, met de juiste mate van kwetsbaar heid gecombineerd met zelf verzekerde beheersing. Door het lage budget moet zij het meestal alleen doen, zonder spectaculaire decors of mas sascènes, maar ook vanwege het onderwerp en met mede spelers van wie ze geen enkel tegenspel mag venvachten. En deze vrienden van de regisseur kunnen zich als lijk gelukkig heel overtuigend stil houden. Kissed, vrijdag, zaterdag, maandag en dinsdag in Ci nema Middelburg. om het allemaal groots en mee slepend te maken. Dat grootse is ze letterlijk gelukt. Met Godzilla tussen de wolken krabbers van New York achter helikopters en vliegtuigen aan. Met een jacht door de on dergrondse. en de uiteindelij ke verwoesting van Madison Garden waar de zelfbevruch- tende Godzilla voor een massa uitkomende eieren heeft ge zorgd. Gesjoemel Het probleem van Godzilla is dat het niet echt meeslepend wil worden. Regisseur Jan de Bont die dit gegeven ook aan geboden kreeg, stelde dat hij vijf jaar wilde wachten omdat dan de stand der (computer techniek véél meer mogelijk Godzilla zet New York op stelten. zou maken. Hij had gelijk. Emnmerichs film mag dan verbluffende staaltjes tech niek herbergen, er is gesjoe meld met de afmetingen van het monster en er valt teveel door de trucages heen te kij ken. Grootste probleem is echter het scenario dat zich teveel herhaalt en niet sterk genoeg is. Kijk naar andere even pre tentieloze 'monstermovies' als die van Spielberg en je ziet dat zelfs monsters 'karakter' kun nen hebben. Van de haai in Jaws tot en met de dino's in Jurassic Park. Deze Godzilla blijft een onduidelijk door denderend ding. Heel eventjes maar beklagenswaardig (zoals zijn vele voorgangers vaak waren), maar dan weer een anonieme bruut. En als al die eieren van hem uitkomen, een pure horrorproducent. Nergens de mythische propor ties van de Echte Klassieke Monsters. En, oh ja, alle mon sters gaan er aan, maar er blijft één ei over. Voor... u begrijpt het al. Godzilla, te zien in Alham bra Vlissingen, De Koning Hulst, Cinemactueel en Roxy Bergen op Zoom en in Rotterdam en Vlaanderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 16