kan de aan De lach moet als een vlam opschieten C3 Nieuw zang/theater van Karin Bloemen in Bergen op Zoom 12 Vlaams barokorkest II Fondamento brengt eerbetoon aan Jan Zelenka 13 Theo Jordans schildert sfeer in boerenschuur 15 woensdag 30 september 1998 Helaas is Godzilla een monster dat geen gevoel voor humor heeft 16 Zeeland in het teken van de wetenschap 16 Riverdance - The Show in Ahoy'Rotterdam. Met on der anderen The River dance Irish Dance Troupe, The Moscow Folk Ballet Company en Firedance Andalucia. Vandaag (woensdag) en 1,2, 3 okto ber, 4 oktober ('s middags en 's avonds), 6, 7,8,9 ok tober, 10 oktober ('s mid dags en 's avonds) en 11 oktober ('s middags). Voor enkele voorstellingen is aan de kassa van het sport paleis nog een beperkt aantal kaarten (van 75 tot 110 gulden) verkrijgbaar. dere onderscheiding in de wacht. Voor Bill Whelan heeft het me- ga-succes van 'Riverdance' een wat andere bete kenis. Als compo nist, pro ducer en arrangeur genoot hij al een behoor lijke bekend heid. maar dan vooral bij z'n vakgeno ten. De (be roemder) colle ga's die in de loop der jaren een be roep op hem heb ben gedaan vor men samen een imposante rij: U2, Van Morrison, Kate Bush, Tanita Tika- ram, Johnny Logan, The Dubliners. Filmscores Zelf zal Whelan, ooit met Planxty een ge waardeerde gast in het Nederlandse folkcircuit, ook wellicht eerder aan andere mijlpalen denken als z'n staat van dienst wordt doorgelicht. Bij voorbeeld aan de muziek die hij schreef voor de vijf tien toneelstukken van W.B. Yeats in het kader van het aan deze schrijver gewijde thea terfestival in Dublin. Of aan de diverse 'filmscores', zoals voor 'Lamb' (met Liam Neeson) Ook voor hem geldt dat z'n muzikale interesse nauwelijks grenzen kent. Daarom - en evenzeer om commerciële mo tieven - laat Whelan in de 'Ri- verdance'-shows meer horen dan alleen het geluid uit eigen land of wat daarvan is afge leid. In de tweede helft van de voorstelling wordt, middels gastoptredens een brug gesla gen naar andere 'werelden' (de dansculturen van Amerika, Spanje, Rusland, Macedonië), ofwel op geraffineerde wijze voorkomen dat de verveling kan oprukken. terug keer in Dublin meldde Doyle zich aan bij het op stapel staande tour neegezelschap, waar ze gaandeweg meer speelruim te voort zich heeft kunnen opeisen. Haar tegenspeler Brean- dan de Gallai is eveneens meer dan een getalenteer de danser. Als muzikant weet hij van wanten op een helerits instrumen ten en reikt zijn belang stelling verder dan de oude en nieuwe volks muziek waar 'River dance' van overloopt: als 'jazz-cat' beproef de hij z'n geluk in Amerika, voordat hij koos voor de veilig heid van een bestaan als gymnastiekle raar. De Gallai kan zich erop beroepen de hele opmars vanaf dag 1 te hebben meegemaakt, want hij behoor de tot de 'Song festival-ploeg', die Moya Doherty samenstel de in de veronderstelling dat het om een 'eenmalige aanbie ding' ging. De Gallai timmert tussendoor ook als acteur aan de weg. Zijn bekendste wa penfeit aan dat front is tot dus ver een van de hoofdrollen in de Britse film 'The Brylcreem Boys' (1996). Zakenvrouw Belangrijker dan de poppetjes op het toneel zijn voor 'River dance' de geestelijke ouders Bill Whelan en Moya Doherty, die de 'onverwachte bliksem inslag' op die zaterdagavond in mei 1994 hebben uitge bouwd tot avondvullende ex travaganza die tot in de verste uithoeken aanspreekt. Voor Doherty is dat nooit vermoede succes op een flinke omscha keling komen te staan, want in haar voorafgaande loopbaan 'was het produceren van televi sieprogramma's uitgegroeid tot haar specialiteit en door gaans ging het daarbij dan om serieuze kost. Haar vaardigheden als stille kracht achter de rap ontwik kelde rage rond het 'rivierdan- sen' zijn natuurlijk niet onop gemerkt gebleven. In eigen land gaat Moya Doherty. die in haar jonge jaren als Shakespe- are-actrice nooit echt aan de bak kwam, intussen door als schoolvoorbeeld van een ge slaagde zakenvrouw en sleept ze als zodanig de ene na de an- Eerst wist men buiten Ierland van niets. Toen veroverde 'Riverdance -The Show' in een mum van tijd de halve we reld. Vervolgens kwam de door ruzie ontstane variant 'Lord Of The Dance', die niet minder aansloeg. Het Kelti sche dans- en zangspektakel, in 1994 internationaal geïn troduceerd tijdens het Eurovisie Songfestival in Dublin, heeft in Nederland misschien nog wel de meeste respons gekregen. Want zonder dat er een forse promotiecampag ne aan te pas kwam, kreeg Ahoy' Rotterdam een ongeken de run op de kaarten voor zowel de ene als de andere neo- folkloreshow te verwerken. door Louis Du Moulin Voor 'Riverdance - The Show' zal het Rotterdamse sportpa leis tot 11 oktober maar liefst veertien keer vollopen. Dat nadat 'Lord Of The Dance' in mei jongstleden al goed was voor zes uitverkochte avon den, die direct ook historisch waren omdat de hoof drolspe- l'endej regisseur Michael Flat- ley tot veler verrassing daarbij bekendmaakte te zullen stop pen met zijn krachtenverslin- dende optredens. Onnavolgbaar Met hem is meteen een voor naam verschil genoemd tussen de beide op traditionele leest geschoeide mystieke glamour- producties. In het 'Herendans- spektakel' eist Michael Flatley een centrale rol voor zich op, terwijl bij 'Riverdance - The Show' de blikvangende mo menten veel meer zij n verdeeld over het hele gezelschap. Ge geven de voorgeschiedenis is die andere benadering best be grijpelijk. Flatley stapte in ok tober 1995 uit de 'originele' voorstelling, omdat hij vond dat z'n onnavolgbare voet^of- fels te weinig op de voorgrond traden en te karig werden be loond. Op dat moment, ruim een jaar na de toumeestart van 'River dance', verdiende de in Chica go opgegroeide Ierse-Ameri kaan al een slordige ton per week, dus beslist een vermo gen. Maar hij voorvoelde dat er voor hem veel meer in zou zit ten als hij onder eigen vlag zou verder varen. Vandaar dat hij de drie miljoen gulden inves tering in 'Lord of The Dance' nooit als een grote gok heeft beschouwd. Achteraf is de kleine bewegingskunstenaar maar wat blij dat het tot een breuk is gekomen met de part- Joanne Doyle ners met wie hij het 'River- dance'-concept ontwikkelde. 'Riverdance - The Show' is dichterbij het oorspronkelijke vertrekpunt gebleven dan 'Lord Of The Dance'. In het pretpakket van Whelan Do herty is de Keltische mystiek nadrukkelijker aanwezig. An ders gezegd is de algehele sfeer aanmerkelijk minder 'macho'. Authentieker, stijver van op zet. maar daarmee tegelijker tijd niet zo volgens de 'wetten van Las Vegas'. Rondom de basisgroep, The Riverdance Irish Dance Trou pe, die bij het draaien en 'tip pen' op de schoenpunten tel kens naar voren komt als een onfeilbare menselijke machi ne, manifesteren zich twee so listen, die waarschijnlijk nooit zo'n sterstatus zullen verwer ven als Michael Flatley. Al thans niet in dit dienstver band. Deels omdat ze minder prominent hun kunsten verto nen, anderzijds omdat ze in tussen deel uitmaken van een gigantische onderneming, die het 'Riverdance'-concept heeft uitgebreid tot een rond trekkend circus voor drie ge zelschappen. De Ierse wereld veroveraars kunnen zodoende gelijktijdig Europa, Noord- Amerika en Azië/Australië be spelen, een uitbating die door het publiek zonder morren wordt geaccepteerd, omdat het niet voor een bekende naam komt. maar voor de show op zich. Ahoy'-klanten moeten er dan ook op rekenen dat ze niet de solisten voor ogen krijgen uit de video band 'Live At Radio City Music Hall', die een fors aantal van hen al zal bezitten of heeft gezien. De plekken van de 'principal dancers' uit die voorstelling, Jean Butler en Coline Dunne, zijn voor wat betreft dit deel van de wereld over genomen doorJoan ne Doyle en Breandan de Gallai. Eerstgenoemde danst al vanaf haar derde, wonzelfs allerlei kam pioenschappen, maar had nooit gedacht dat ze ermee een goed be legde boterham kon verdienen. Daarom studeerde Joan ne Doyle daarnaast poli tieke wetenschappen, on der meer in Ljubljana, waar ze via de bewuste Eu rovisie-uitzending uit haar Rive*' dance TheSho*- Kersen - vaderland opnieuw kennis maakte met 'riverdance'. De zeven minuten die het pauze nummer duurden zou den haar leven voor goed veranderen. Bij Eric van Sauers (33) won vorig jaar glansrijk het Cameret- tenfestival in het Rotterdamse Luxor-theater. De Suri naamse cabaretier, die ooit begon als stand-up-comedian, debiteerde zijn grappen op mitrailleursnelheid. Hij geniet nog na van het succes. Maar de Grote Twijfel heeft al toe geslagen. Van Sauers: „Het is eigenlijk treurig om bezig te zijn met humor. Om mensen aan het lachen te moeten ma ken. Ik heb het wel meegemaakt dat we met zo'n vijf of zes stand-up-comedians aan een tafel zaten en dan wanhopig op zoek waren naar een dijenkletser. Kijk, als je matig suc ces hebt, valt het wel mee. Maar als het publiek eenmaal plat gaat, heb je een probleem. Dan wil je nooit meer onder dat niveau komen." door Cees van Hoore Eric van Sauers is niet het type cabaretier dat met omwoelde haardos en de blik op oneindig van de sokken wordt gereden door aanstormend verkeer. Strak in het zwart, blik op 'had je wat?', komt hij de Amster damse bodega Keijzer binnen. Na wat argwanende blikken en wat introducerend geneu zel, raakt hij enigszins in vorm, flitst er soms even een twinkeling op in zijn oogop slag. „Ik trad eerst op als stand-up- comedian", zegt hij, „maar nooit in Amsterdam, waar ik woon. Dat vond ik toch een beetje link allemaal. Je vrien den die je dan ineens grappig zagen doen, nee, dat hoefde voor mij niet. Maar Theo Maassen heeft me toch voor de leeuwen geworpen in het Betty Asfalt Complex. Er was ie mand uitgevallen en ik moest twintig minuten vol lullen. En het ging, het ging! De ene grap na de andere. A l'improviste. Fris van de lever. Meteen afre kenen! Boter bij de vis. Paf, paf, paf, paf!" „Ik had toen een hoge grap dichtheid. Maar ik bouw het nu rustiger op. Van mij hoeven er niet meer voortdurend van die dijenkletsers de zaal in te worden geslingerd. Ik hou meer van het verhaal, waaruit plotseling, als een vlam, een lach opschiet. Ik heb veel be wondering voor Richard Pryor, een donkere stand-up- comedian. De zelfspot van die man! Zijn observat ievermo gen is briljant, hij kan heel beeldend vertellen. Hij is de baas op het toneel." Eric van Sauers: „Als ik eenmaal op het toneel sta, denk ik: Ik zal ze eens even wat laten zien.' „En dat nu trekt mij aan Alsik daar eenmaal sta, denk ik: laat ze de pleuris maar krijgen, ik zal ze eens even wat laten zien. Op de toneelschool moest je al tijd rekening houden met an deren, op elkaar inspelen, ant woorden op wat de ander zei. Dat is niks voor mij. Ik wil niet foto Taco van der Eb met andermans tekst bezig zijn. Ik wil zelf wat zeggen. „Ik heb best veel geleerd op die toneelschool, maar af en toe gingen dingen toch aan me voorbij. Wé hadden les van Helmert Woudenberg. Die had dan uitgezocht welk element het meest bij je hoorde. Water, vuur, aarde, noem maar op. En dan moest je met dat element in gedachten iets spelen. Heel extreem, heel heftig. Ik kon dat niet. Later zei hij dat hij bij mij het verkeerde element had gekozen. Ja, daar sta je dan met je goeie gedrag." „Ik zoek niet naar de makke lijke lach. Ik wil de mensen de samenleving laten zien zoals ik die zie. En dan krijg je vaak iets absurds. Neem nou dat ge zeik over die cocaïnehandel van Bouterse: de ene helft van de Surinaamse samenleving hier in Nederland interesseert het geen moer, de andere helft vindt het retegoed spul." Splinters „Barend en Witteman wilden me destijds in hun programma hebben, samen met nog wat andere donkere cabaretiers. Dat heb ik geweigerd, daar zie ik niks in. Ik wil mezelf niet in een vakje laten stoppen Er is geen stroming in het huidige cabaret. Iedereen is individua listisch bezig. Vroeger deden we spelletjes aan de huiska mertafel. met zijn allen. Nu zit iedereen in zijn eentje e-mail- tjes te sturen, in zijn eentje porno te bekijken achter zijn computer. De versplintering heeft toegeslagen. Maar wat glinsteren de splinters mooi Van Sauers kreeg onlangs een rol in Theo van Gogh's speel film 'De Pijnbank'. Hij speelt een bankbediende, „Hartstik ke leuk om te doen, dat filmen. Maar vermoeiend. Het gaat beeldje voor beeldje, allemaal erg fragmentarisch. Maar het eindresultaat is mooi, al denk ik niet dat de film een groot publiek zal trekken. Wel gek, hoor, om je eigen harses zo groot op het doek te zien." Eric van Sauers is hard bezig met zijn nieuwe programma. „Maar ik weet bij god nog niet wat het gaat worden. Het is te hopen dat Patrick Kluivert weer eens iemand verkracht, anders wordt het moeilijk. De Gay Games? Nee, dat is alweer ouwe koek. Ze hadden die spe len in Kampen moeten organi seren, in zo'n plaats waar een homo nog netjes trouwt, maar niet in Amsterdam, waar de dark room alweer afgeblad derd is. Ach, ik zie wel wat ik ga doen. Ik schrijf geen letter op. Ik denk erover na en vlak voor de voorstelling weet ik precies wat het wordt." Cabaret Eric van Sauers, donderdag 1 oktober om 20.30 uur try-out in 't Beest Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 11