Opstand tegen verslaafdenopvang Poolse bevrijders in Axel herdacht Muzikaal weekeinde van topniveau Estes brengt een Wagner van formaat zeeland Vlooswijkstraat Terneuzen voert actie tegen mogelijke vestiging Nieuw-Namen kijkt op van dubbele werving kerkbestuursleden Meisjes lastig gevallen door potloodventer kunst cultuur maandag 21 september 1998 door René van Stee TERNEUZEN - De bewoners van de Vlooswijkstraat in de Terneuzense binnenstad zijn de gang van zaken rond het tijde lijke opvangcentrum voor drugsverslaafden en daklozen jfan de Schependijk meer dan zat. De onzekerheid over de ver plaatsing van het centrum naar een definitieve vestiging, baart hen zorgen. De onrust wordt ge voed door geruchten dat het pand van de voormalige slagerij IJsebaert in de Vlooswijkstraat het nieuwe onderkomen van de opvang wordt. Om uiting te geven aan hun on genoegen hebben bewoners een pamflet rondgestuurd, waarin ze duidelijk laten blijken een dergelijke opvang niet in hun straat te wensen. Teksten als 'Binnenkort openlijke sex in de Vlooswijkstraat' en 'Afwerk plek tegenover de kerk van de gereformeerde gemeente Ter neuzen' laten er geen misver stand over bestaan. Eén van de initiatiefnemers, A de Deken, hierover: „Zolang ervan de kant Heikant viert jubileum van feestcomité HEIKANT - Het feestcomité Heikant vierde zaterdag het veertigjarig bestaan met veel activiteiten. Het feestcomité te kent jaarlijks voor de organisa tie van onder meer Koninginne dag, het sinterklaasfeest, kermis, een dropping en festivi teiten rond vijftig- en zestigjari ge huwelijken van bewoners, 's Middags vertrok een fietsen- rally over 32 kilometer voor het gehele gezin. De familie Ver- straeten ging met de eer strij ken. Ondertussen hielden de plaatselijke duivenvereniging en biljartclub wedstrijden.Te gen de avond lieten de kinderen vanaf de manege aan de Vylain- laan ruim honderd ballonnen op. De geplande vlucht van een gro te heteluchtballonwerd vanwe ge de minder gunstige weersom standigheden af geblazen.In de manege hield het feestcomité nog een receptie, die druk werd bezocht. van de gemeente geen officiële ontkenning is dat die opvang niet in de Vlooswijkstraat komt, zullen wij er alles aan doen om te voorkomen dat hij er daad werkelijk ook komt. Het loopt op het moment weer de spuiga ten uit en nu willen we niet nog eens een beslissing door onze strot geduwd krijgen, waar we het als binnenstadsbewoners massaal mee oneens zijn." Wassen neus De Deken doelt hiermee op de gang van zaken rond de vesti ging van de huidige tijdelijke opvang. Naar zijn mening was er twee jaar terug sprake van een voorgekookt besluit. De in breng van omwonenden zou toen totaal niet serieus zijn ge nomen. „Problemen die wij voorzagen werden achteloos terzijde geschoven en de in- spreekavond was eveneens een wassen neus. Vooraf mochten we vragen stellen en dat was het dan. Over Moskou aan de Schel de gesproken", aldus De Deken. Gevaren als rondslingerende spuiten, besmettelijke ziektes, overlast in de vorm van ge schreeuw en openbare dronken schap, het in het openbaar bedrijven van sex en waarde vermindering van omliggende panden staan volgens de bewo ners onomstotelijk vast. Daar naast is er vrees voor een aan zuigende werking van een permanente opvang. Ook de scheiding tussen dag- en nacht- opvang haalt volgens hen niets uit. De Deken: „Uit eigen obser vatie is gebleken dat de bezoe kers van de dagopvang negen van de tien keer dezelfden zijn als die van de nachtopvang. Dus die scheiding tussen drugsver slaafden overdag en daklozen 's nachts is ook flauwekul." Voet bij stuk Het lijkt erop dat de bewoners dit keer echt van plan zijn om voet bij stuk te houden. „Niet alleen namens de Vlooswijk straat, maar voor de hele bin nenstad. En deze actie is nog maar het begin. Er is een harde kern die bereid is heel ver te gaan om ons te verlossen van de huidige problematiek. We laten niet meer met ons sollen. Des noods gaan we er bij Bram Pe per (minister Binnenlandse Za ken) voor op de stoep liggen", aldus De Deken. Kransen werden gelegd bij het monument aan de Zeestraat en het Pools Dragonderkruis aan de Hulsterseweg. foto Peter Nicolai door Barend Pelgrim AXEL - Vierenvijftig jaar na dato blijft de herdenking van de bevrijding van Axel door Poolse militairen voor veel mensen een speciale gebeurtenis. Sterker nog, het leeft meer dan ooit tevoren. De afdeling Axel van de Vrienden van de Eerste Poolse Pantserdivisie ontving in de week voor de plechtigheid van afgelopen zaterdag haar honderdste lid, de heer Luyckx uit Koe wacht (B). Sinds in 1995 de Stichting Ax el-Polen zichzelf ophief, wordt de herden kingsplechtigheid in september georga niseerd door de Vrienden van de Pantser divisie, naar tevredenheid van de Poolse oud-strijders. Zaterdag waren er 43 Polen aanwezig, die deelnamen aan de bevrijding van Axel in september 1944. Hoeveel Polen er in dat offensief omkwamen, is niet exact be kend, maar op de Algemene Begraaf plaats in Axel liggen er 22 begraven. Met het aantal dat een ï-ustplaats kreeg op Bel gische kerkhoven, is drieënveertig slacht offers de officiële telling. Met diverse plechtigheden werd in Axel stilgestaan bij de militaire, burger- en verzetsslachtoffers die omkwamen. Eerst werd een eucharistieviering gehouden in de katholieke kerk met daarna een ont vangst in het Gregoriuscentrum. Op de begraafplaats, bij het Algemeen Monu ment aan de Zeestraat en bij het Pools Dragonderskruis aan de Hulsterseweg werden kransen gelegd. Op alle drie loca ties werden de volksliederen van België, Nederland en Polen gespeeld, alsmede de 'Last Post'. Een aantal Poolse oud-strij ders had het zichtbaar moeilijk. „Axel is altijd de parel van de Poolse her denkingen geweest verklaart secretaris van de afdeling Axel van de Pantservrien den, H. Zegers, de toenemende populari teit van zijn vereniging ..Bij de Polen heeft onze stad een speciale plaats in het hart, en dat we nu nog groeien, daaruit blijkt dat mensen toch een grote betrok kenheid hebben, ongeacht politieke of so ciale achtergrond. Dat is waarschijnlijk ook een grote troef. De afdeling Axel bezoekt jaarlijks zo'n twaalf herdenkingen die met Polen te ma ken hebben. „We komen daar ook weer mensen tegen die herdenken, en vandaar dat ook Belgische organisaties (o.a. Pool se oud-strijders Gent en Poolse oudstrij- dersbond België, red.) naar Axel komen. Want in Axel is ook een verzetsman van de Belgische Witte Brigade gesneuveld." door Barend Pelgrim NIEUW-NAMEN - Inwoners van het grensdorp Nieuw-Na- men hebben al twee oproepen ontvangen voor de werving van kandidaats-kerkbestuursle den. De Sint Josephparochie zit sinds half juli zonder bestuur en dorpsraad van Nieuw-Namen had na overleg met de vicaris zichzelf de taak toebedacht om op zoek te gaan nieuwe be stuursleden. Zes inwoners rea geerden positief op het verzoek van de dorpsraad, die deze men sen vervolgens heeft voorgedra gen aan het bisdom. Groot was dan ook de verbazing toen er woensdag een tweede brief in de brievenbussen viel - een schrij ven van het demissionaire kerk bestuur - met de vraag naar be stuursleden voor de parochie. Twee maanden geleden hield het bestuur het voor gezien, na een al twee jaar durend conflict over het kerkgebouw van Nieuw-Namen. Daarbij kwa men het kerkbestuur aan de ene kant en de dorpsraad plus het grootste deel van de inwoners aan de andere kant steeds grim miger tegenover elkaar te staan. Het kerkbestuur wil de Sint Jo- sephkerk afstoten, maar de be volking van het dorp wil haar kerk behouden en door vrijwil ligers laten restaureren. Begin juni werd er nog een bij eenkomst belegd in het gemeen schapscentrum en toen leek het alsof er een toenadering tussen de partijen was. Het kerkbe stuur ging akkoord met de vor ming van een stichting die de Sint Joseph zou gaan opknap pen. Een maand later gaf het kerkbestuur er alsnog de brui aan omdat 'er geen vertrouwen was van de dorpsraad in het kerkbestuur'. Gezichtsverlies De dorpsraad kwam uiteinde lijk met de vicaris overeen zelf kandidaten voor het kerkbe stuur te wei-ven. Zes mensen hebben zich nu beschikbaar ge steld. Het inmiddels afgetreden kerkbestuur is echter statutair gemachtigd om kandidaten op te roepen voor een nieuw be stuur. De dorpsraad vermoedt dat dit een zet is om de hele zaak te traineren. Een dorpraadslid, dat anoniem wil blijven, meent dat het afge treden kerkbestuur 'wel demis sionair is, maar zeker niet stilzit'. Het beweert dat deze tweede oproep weliswaar con form de kerkwet is, maar vooral als doel heeft de zaak weer op de lange baan te schuiven. „Er is een aantal mensen dat bang is voor gezichtsverlies", luidt het commentaar op de schriftelijke uitnodiging van het kerkbe stuur. Draagkracht „Ze hebben toch niks meer te verliezen. Als wij met ons plan en onze vrijwilligers aan de slag gaan, is dat toch geen probleem. Zelfs de technische dienst van het bisdom heeft het plan van de dorpsraad voor de opknapbeurt van de Sint Joseph goedge keurd. De bisschop heeft verder gezegd dat het nieuwe bestuur draagkracht onder de bevol king moet hebben. Welnu, het lijkt me dat op 6 juni, m het ge meenschapshuis wel is gebleken hoeveel steun er is voor het (de missionaire) kerkbestuur: bijna geen." Pastor L. Verwer houdt de kerk in het midden. Volgens hem is de oproep van de demissionaire kerkenraad geen middel om de beoogde restauratie te vertra gen. „Eind volgende week sluit de kandidatentermijn en dan zal in overleg met het bisdom worden beoordeeld wie als be stuursleden worden voorgedra gen. Ik denk dat we half oktober een nieuw bestuur hebben." TERNEUZEN - Een nog onbe kende man heeft vrijdagoch tend op de Haarmanweg in Ter neuzen een meisje uit Sluiskil lastig gevallen. Ze was op weg naar school toen de man zijn geslachtsdeel uit zijn broek haalde en aan haar toonde. Later die dag was er ook een potloodventer actief in Sluiskil, maar het is niet duide lijk of het om dezelfde man gaat. In Sluiskil werd een meisje uit Philippine met de man gecon fronteerd. Beide slachtoffers waren flink overstuur door de gebeurtenis. Muzikaal Kerkepad (zaterdag 19 september) KLOOSTERZANDE, NH Kerk Regiiia Albrink - piano Werken van Debussy, Chopin, Liszt HENGSTDIJK, RK Kerk Jard van Nes - mezzo sopraan, David Selig - piano Liederen van Clara Schumann, Hugo Wolf en Gustav Mahler WESTDÖRPE, RK Kerk (zon- dag 20 september) Isabelle van Keulen - viool, Ro nald Brautigam - piano, Mi chael Collins - klarinet Werken van Beethoven, Bartok en Schumann door Arie Karreman Een weekend dat ik me nog lang zal herinneren. Een weekend vol muziek, maar vooral een weekend intens ge nieten van muzikale kwaliteit. Het is misschien wel een erg en thousiaste opening van een re censie, maar naar mijn gevoel helemaal terecht. Kloosterzande We begonnen in het intieme kerkje van Kloosterzande, dat akoestisch een perfecte ruimte e bleek te zijn voor een pianoreci- REDACTIE ZEEUWS-VLAANDEREN Axelsestraat 16 4537 AK TERNEUZEN Tel: (0115) 694457 Fax: (0115)620951 e-mail: redtern@pzc.nl C.A.M. van Gremberghe (chef) W.A. Bareman P.I.F.M. Cappetti M. Modde S. van Doorsselaer J.F.D. Bakker (sport) 's Gravenhofplein 4 4561 AJ HULST Tel: (0114) 373839 Fax: (0114)373840 e-mail: redhulst@pzc.nl R.E.A. Hoonhorst B.J.G. Pelgrim CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax:(0118)470102 e-mail: redactie@pzc.nl City OnLine/Internet http://www.pzc.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl Kees de Jongen de grote winnaar met vier Elektra's Tom Roovers laat zijn vreugde de vrije loop zaterdag nadat hij een Elektra kreeg voor zijn rol als Keesl. foto Ruben Oreel door Edith Ramakers MIDDELBURG - Toneelgroep Duinart kon het niet geloven. De 25 amateurtoneelspelers van Ar duin wonnen de Elektra Award 1998 in de categorie opmerkelijke productie voor hun Romeo en Ju lia. Met vier Elektra's kreeg het to neelstuk Kees de Jongen van de Zeeuwse Komedie alle lof. De jury wees Tom Roovers als Kees I aan als winnaar van de op merkelijke mannelijke hoofdrol. In de afgeladen Middelburgse stadsschouwburg werden zater dagavond tien Elektra's uitgereikt. Tien keer werd de spanning opgevoerd met tromge roffel en lichteffecten, voordat de winnaar bekend werd gemaakt. De prijswinnaars van de Elektra's: Opmerkelijke algehele vormge ving: A Christmas Carol. Ron Lubbersen, Kerstproductie Stadsschouwburg/ZCA/Scoop. Opmerkelijke belichting: Wiens leven is hel eigenlijk. Gerard van de Bliek. St. Middelburgs Theater. Opmerkelijke vrouwelijke bijrol: De Muizenval. Chnstianne Davis als Miss Casewell, Sempre Avanti. Opmerkelijke muzikale vormge ving: De twee Wezen. Ans Schil ders, St. Middelburgs Theater Opmerkelijk decor: Kees de Jon gen. Bob Goedhart/Nico de Ha mer, Zeeuwse Komedie Opmer kelijke mannelijke bijrol: Kees de Jongen. RonThiry als Meester en Pa, Zeeuwse Komedie. Opmerke lijke kostuums: Pallieter Jenny Roosendaal-Dees/Marijke Buk- kens/Leden de Plattelanders. Op merkelijk ensemblespel: Kees de Jongen. De Zeeuwse Komedie. Opmerkelijke mannelijke hoofd rol: Kees de Jongen. Tom Roovers als Kees I. Opmerkelijke produc tie: Romeo en Julia. Toneelgroep Duinart. tal. Regina Albrink vertolkte daar vier Preludes van Debussy. Het prachtig transparante 'Fille aux cheveux de lin', de grillige grimassen in 'Danse de puck'de voorbij schuivende zeilen van 'Violes' en de bijzondere atmos feer in 'La catherale engloutie". Ik heb Debussy zelden zo mooi horen spelen. In een recensie in de Chigao Sun-times wordt ge sproken van 'een gave voor me lodische verfijning' en dat is mijns inziens de perfecte ver woording van wat zij zaterdag aan ons overbracht. Prachtig op de mooie Bösendorfer vleugel. Ook de muziek van Frederic Chopin heeft mij aangenaam verrast. De beide Scherzo's, prachtig van lyriek maar ook ruimte latend voor de woede, de verscheurde ziel in stuwende passages. Echter nergens werd het grof. De nocturne gaf weer wat het hele recital door eigen lijk waar te nemen was. Klank schoonheid. Zelfs in Chopins laatste etude was daar nog de aandacht voor melodie door de rollende akkoorden. Liszts illustratie van de over steek van Franciscus bleek een prachtig stuk muziek te zijn. Openend met een koraalachtige melodie breekt in de linkerhand een virtuoze storm los, waarin de koraalmelodie zo nu en dan kopje onder gaat, maar aan het einde toch triomfeert. Het stuk werd indrukwekkend vertolkt. De vraag om een toegift was dan ook terecht. Het werd een inge togen dans van de Argentijn Gi- nastera. Deze pianiste moet ze ker nog eens terugkomen. Hengstdijk Van het volle kerkje van Kloos terzande gingen we naar Hengstdijk voor een liederenre- cital door de mezzo-sopraan Jard van Nes, een vocaliste die optreedt met de beste orkesten en dirigenten ter wereld. Zij vertolkt zowel het klassieke als het hedendaagse repertoire. In een volledig gevulde kerk hoorden we een vijftal liederen van Schumanns echtgenote Clara. Het bleken verrassend mooie liederen te zijn. Ik noem u 'Er ist gekommen' waarbij de prachtige pianopartiij opvalt, en Heine's beroemde gedicht over 'Die Loreley' waarin Clara Schumann een geweldige span ning opbouwt en de pianopart ij al vanaf het begin een dramati sche ondertoon geeft, alsof die ons al moet waarschuwen voor het dreigende gevaar- Van de grote liedcomponist Hu- go Wolf klonken vijf korte liede ren uit zijn Italienisches Lieder- buch met pittige teksten die door Jard van Nes met veel hu mor en perfecte timing als klei ne operaatjes werden neergezet. De serieuzere liederen uit het Mörike Liederbuch werden met een intense beleving vertolkt. 'Denk es o Seele' was heel ont roerend. Gustav Mahler was vertegenwoordigd met een ze vental liederen waarvan ik wil noemen 'Nicht widersehen', met een prachtige spanning gezon gen, en als hoogtepunt van het concert 'Das Irdirsche Leben' over de waanzin van het uitstel len met een even verrassend als indringend slot. Wat een gevoel voor drama. Gedragen door een prachtige pianopartij, voelde je dit lied tot in je botten. '•%T I VN.V^' Na het heerlijke 'Rheinlegend- chen' werd de satire van Koe koek en Nachtegaal kostelijk gebracht. De toegift van Brahms was een aangename verrassing. Dit was een groots recital. Een recital om nooit te vergeten. Een zangeres die haar publiek volle dig vasthoudt door een bijzon dere gave voor expressiviteit. Westdorpe Ook naar de rk kerk van West dorpe waren weer vele muziek liefhebbers gekomen om te luisteren naar het recital van Isabelle van Keulen op viool en altviool, pianist Ronald Brau tigam en de Engelse klarinettist Michael Collins. We werden ver rast door een hele mooie uitvoe ring van Beethovens vierde so nate voor piano en viool. Mooi en heel zangerig en toch vol doende contrast. Hoewel deze kerk wat groot is voor een trio, viel het mij op dat ondanks een wat wollige klank, details toch behoorlijk waarneembaar wa ren. Ook de piano, een moeilijk instrument in een kerk, voegde zich goed in het geheel. Schumanns Marchenerzahlun- gen klinken heel aangenaam mede dankzij de altviool. In dit werk vinden we weinig sterke melodiek, het zijn meer flarden die ondergeschikt zijn aan de harmonie. Als compositie wei nig interessant maar door het perfect in balans zijnde spel, heel mooi van klankkleur. Na de pauze moesten we recht op onze stoel. Bartoks Sonate uit 1921 is een zeer energiek werk met uitermate virtuoze partijen. Wel met een zeer rijke harmonie. Een tweede deel dat mediterend voortbouwt op prachtige akkoorden en een rui ge Hongaarse dans als slotdeel. Zeer virtuoos met een soms ha merende pianopartij ontwik kelt dit deel zich in een complex contrapunt en ritmiek naar een bijna extatische waterval van noten aan het eind. Een lang niet voor een ieder zo toeganke lijk werk, maar heel indruk wekkend gespeeld. Ook de contrasts' uit 1938 voor viool, klarinet en piano zijn bij zonder levenslustige werken. Het zijn dansen vol speelse imi taties en een interessante klari netpartij. Na de mysterieuze spanning van de vaak tegenge steld bewegende dialoog tussen viool en klarinet, een snelle op zwepende slotdans met de vu righeid van zigeunermuziek. We hoorden uitmuntende musi ci die ons met perfect samen spel, een overtuigende expressie en het nodige temperament een pittige zondagmiddag hebben bezorgd. Het waren drie concerten die de hoge kwaliteit van dit Festival van Zeeuws-Vlaanderen 1998 alleen nog verder onderstrepen. KOEWACHT, RK kerk Het Residentie Orkest onder lei ding van George Pehlivanian en m.m.v de bas-bariton Simon Es tes in werken van Wagner, Sibe lius en Debussy. door Kees Cijsouw Jarenlang niet gehoord in deze provincie en zo zijn ze er twee keer: het Residentie Orkest fun geert deze maand als een van de schragende gezelschappen ach ter het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen. In beide gevallen komen ze niet alleen met hun in strumenten. maar nemen ook zangers mee. In de loop van deze week klinkt Vaughan Williams opera Riders to the Sea vijf keer in Breskens, zaterdagavond maakten orkest en bas-bariton Simon Estes ook een concert met een gedegen Wagner-helft mogelijk. Natuurlijk, op het programma paste moeiteloos het plakkertje Zee. dat ditmaal het thema van het festival is. Voor wie wilde, kwam er tussen Wagners ouver ture tot Der fliegende Hollander en Debussy's La Mer ook nog een ander noemertje tevoor schijn: muziek van vernieuwers. Hoe groot ook de invloed im mers is geweest van Wagners klankspektakels, de vernieu wingen van Debussy's zoveel subtielere - en vaak niet minder dynamische - klanktaal werk ten in de westerse muziek even indringend door. Tussen die twee zo verschillende werelden was de ideale brug gelegd met Sibelius' late symfonische ge dicht De Oceaniden - een Wag neriaanse orkestbezetting voor Debussiaanse subtiliteit in klankschittering De bas-bariton Simon Estes stal voor de pauze de show in de vrij wel geheel bezette Koewachtse kerk Hij zong twee van Wag ners formidabele soli, de mono loog van de Hollander en Wo- tans afscheid en de Feuerzauber uit Die Walküre. Ze klonken krachtig, sympathiek en be trokken. Zonder nodeloze pa thetiek gaf Estes de stukken zo veel aplomb mee, dat het tussen die twee geprogrammeerde ge bed van Heinrich uit Lohengrin erbij verbleekte Zijn Wagner had formaat en dat gold niet minder voor die van het Residentie Orkest. Aan die indruk doen de wat stroeve aan pak van de ouverture tot Der fliegende Hollander met de niet vlekkeloos gelijke blazersinzet- ten weinig af. Het orkest gaf Wagner onder de beheerste di- .ectie van de jonge Pehlivanian voldoende spirit, zeker in de monoloog en het slottafereel van Die Walküre- daar orgelde, dreigde en twinkelde men soe pel en organisch. Even organisch trouwens bouwden Pehlivanian en de mu sici Sibelius' late - zij het niet zijn beste - symfonisch gedicht en Debussy's La Mer op. Beide werken kregen een contrastrij ke vertolking. De rijke instru mentatie kwam voldoende tot haar recht en in La Mer met na me revancheerden de blazers zich voortreffelijk. Zo was de hernieuwde kennismaking met het Residentie Orkest een aan gename.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 31