Kuitert breekt Jezus-dogma's af lease Huiswerkproblemen vergen voortdurend aandacht ouders MKOOPS varia dinsdag 15 september 1998 het weer Klassieke leer over verzoeningsrol onderuit gehaald in nieuw boek opvoeding Heer Bommel en de Liefdadiger ©Toonder Studio's puzzel recept EEE'2987620 levensbeschouwing Vooruitzichten woensdag donderdag vrijdag zaterdag weer /s max. 15° 17° 17° 16° min. 12° 12° 13° 11° wind W 5 ZW 5 ZW 5 ZO 3 dinsdag onder 20.00 woensdag op 7.21 Maan dinsdag onder 17.22 woensdag op 2.27 Nautisch bericht De wind is 5 Beaufort uit het zuidwesten. Het zicht is matig. De temperatuur van het kustwater is 18 graden. Er is geen kans op onweer of mist. Waterstanden DINSDAG Hoog water aag water 15 SEPTEMBER uur cm uur cm uur cm uur cm Vlissingen 10.14 155 22.55 170 03.55 148 16.34 143 Terneuzen 10.46 176 23.15 192 04.15 157 16.59 152 Bath 11.29 210 ----- 05.16 184 17.56 177 Roompot Buiten 10.25 116 23.05 134 03.55 115 16.45 112 Zierikzee 11.35 124 05.10 122 17.45 120 Stellendam Buiten 10.45 102 23.25 117 04.05 079 16.45 070 Wemeldinge 11.40 140 05.10 13417.55 132 Philipsdam West 11.40 135 05.00 129 17.40 125 WOENSDAG Hoog water Laag water 16 SEPTEMBER uur cm uur cm uur cm uur cm Vlissingen 11.41 161 05.24 141 18.04 154 Terneuzen 12.01 183 05.50 15018.36 163 Bath 00.11 226 12.56 216 06.35 17619.26 188 Roompot Buiten 11.50 121 05.55 107 18.20 120 Zierikzee 00.15 139 13.00 128 06.35 117 19.10 128 Stellendam Buiten 12.15 104 05.10 069 17.50 071 Wemeldinge 00.20 156 13.05 143 06.40 127 19.15 139 Philipsdam West 00.20 151 13.05 138 06.40 121 19.15 134 Zeeland: Even rustig H Hogedrukgebied -5k- lichte sneeuw *- matige sneeuw zware sneeuw lichte regen matige regen zware regen Europa: Diepe put Heel Scandinavië, Midden-Europa en de Britse eilanden bevinden zich onder een diepe put in de atmosfeer. De bovenlucht is zwaar verkouden. In het hele gebied is het daardoor nat en koel. Er is bovendien veel bewolking, hoewel de meeste plaatsen af en toe opklaringen hebben. De temperaturen liggen tussen 11 en 17 graden in de middag, 's Nachts is het gezien de tijd van het jaar koud mettemperaturen tussen 6 en 11 graden. De meeste regen valt in Noord-Frankrijk, de Benelux, Duitsland, Polen en een deel van Zuid-Scandinavië. Een actieve depressie trekt door het Kanaal Frankrijk in. Ze brengt er veel regen en in de kustgebieden een harde wind. Ook in Schotland is het zeer winderig en erg nat. In delen van Engeland en het zuiden van Ierland is het droger en wisselen opklaringen af met een bui. Aan de Noorse westkust is het afgezien van een bui meestal droog met ook zonnige perioden. Elders in Scandinavië is het nat, vooral in het zuiden. Het weer in Zuid-Europa staat in schril contrast met dat in het midden en noorden. Het is er droog en licht tot half bewolkt. De zon en het warme Middellandse Zeewater laten de temperaturen nog flink oplopen. In het noorden van Spanje, Zuid-Frankrijk, Italië en rond vooral brugklassers door de overstap naar de middelbare school problemen met hun huis werk krijgen. Docenten geven opgaven mee en de leerling krijgt nieuwe vakken. In de groepen acht van de basis scholen en in de brugklas wordt daarom veel aandacht besteed aan goed huiswerk maken. Er zijn'basisscholen waar zelfs de kinderen van groep vier al regel matig opgaven meekrijgen. Hogere klassen De problemen in het voortgezet onderwijs blijken door al die aandacht vaak erg mee te val len. Maar in de hogere klasseh komen leerlingen nogal eens in de knel, wanneer ze werkelijk worden losgelaten. Ouders we ten vaak niet goed hoe ze hun kinderen kunnen helpen. De problemen zijn divers. Het ene kind heeft moeite met woordjes stampen, de ander met de concentratie, weer een ander behoeft vooral begeleiding bij indelen van het werk. Uit een schoolloopbaanonder- zoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek is gebleken dat ouders, als het om huiswerk gaat, voor hun zoons strenger zijn dan voor hun dochters. Ook bleek dat veel jongelui (onge veer 40 procent) hun huiswerk graag maken met de radio aan of de walkman op. Zelfs bij de tele visie blijken sommigen hun op gaven te kunnen maken. Scholieren die moeite hebben met hun concentratie, doen er echter goed aan te proberen de radio of televisie een uurtje uit te laten. Om de gedachten bij het werk te houden, is het raad zaam leer- en maakwerk af te wisselen. Kinderen die moeite hebben met woordjes leren, kunnen proberen de woordjes eens op te schrijven. Bij sommi gen blijft de stof dan beter han gen. Overhoren wil ook wel eens helpen. Het moeilijkste is de regelmaat en op tijd beginnen. De enige ouderlijke remedie is het kind steeds weer op zijn verantwoor delijkheid aan te spreken. Op veel scholen is er tegenwoordig een huiswerkklas. De kinderen werken dan meteen na school tijd onder begeleiding hun huis werk uit. Na verloop van tijd blijkt dan dat veel van deze leer lingen weer op eigen kracht ver der kunnen. GPD Annie de Vreugd is orthopedagoog Door het wonder van de verborgen camera's konden de kijkers het meningsverschil in het nieuwe pand nauwkeurig volgen. Weliswaar wankelde het beeld enigszins door het slopen van balken en ook werd het licht minder naarmate er meer lampen werden afgerukt, doch dat verhoogde de sfeer van de uitzending slechts. Maar heer Bommel volgde het programma niet en zat broedend voor zich uit te staren. 'Dat komt er nu van', prevelde hij stil voor zich heen. ,Hoe vreselijk is dit alles. Had ik maar aan de woorden van mijn goede va der gedacht. „Geld speelt geen rol, Ollie, jongen", zei hij. En daar...' Hij zweeg en wierp een verraste blik op de bankbiljetten, die hij al mompelend had opgeheven. ,Nee maar!' riep hij uit. 'Er staat niets meer op. Het is wit papier geworden! Hoe kan dat nu?' Een ogenblik overdacht hij het verschijnsel en toen trok hij zijn gelaat in een grimmige plooi. 'Vals geld! mompelde hij. 'Net als Tom Poes al zei. Maar dan is de koop ongeldig! Aha! Nu kan ik een einde aan dit ge doe maken. Men zal de toorn van een heer leren kennen!' Met deze woorden stond hij op en verliet haastig het vertrek. 'Wij onderbre ken deze vrolijke uitzending nu even', sprak de heer Brekel in zijn microfoon. 'Maar blijft aan uw toestellen, vrienden. Over een half uur gaan wij verder, want dan zal de vriendelijke heer die dit lapje grond voor het mooie doel heeft afgestaan, voor de camera verschij nen. We blijven lachen!' Sleutelwoord In sommige vakjes staat een getal dat correspon deert met een getal in de balk onderaan. De let ters die ingevuld wor den in de vakjes met een getal, kunnen ook op de balk worden ingevuld. Verticaal vormen de let ters in de eerste en der de kolom ook een woord. Hoe luidt het sleutelwoord? 1Vogel; 2. roest; 3. hou terig; 4. bezit; 5. scholier; 6. importeren;7. beroep; 8. zeldzaam voorwerp. Oplossing maandag: das-a-lap -stemraig- ver-e-nap e-onnet-y eb-a-i-el -ara-sen- tl-s-e-ta a-stere-a mat-r-tol -vertrek- bel-s-ree Hans Belterman 7 8 9 10 5 3 8 3 6 10 3 4 10 9 10 10 4 2 3 1 4 3 1 4 5 6 8 4 4 2 3 5 1 3 5 8 4 2 4 5 4 6 4 3 6 2 2 3 10 4 3 10 Garnalen en tomaten in kerriesaus Het gerecht wordt samengesteld en bereid zoals men dat ook in Frankrijk doet. U kunt de hoeveelheid garnalen naareigen inzicht nog verhogen. Ook kunt u ze geheel of gedeeltelijk vervangen door gekookte mosselen of andere schelpdieren. Voor 4 hoofdgerechten: 250 a 350 gram rose (Noorse) garnalen; 6 grote (tros)tomaten, ont veld, vruchtvlees in blokjes gesneden; 50 gram boter; 4 bosuitjes, in smalle ringetjes gesne den; 1 1/2 eetl. milde kerriepoeder; 45 gram bloem, gezeefd; 2 dl visfond, uit potje; ca. 2 dl melk; zout; witte peper uit de molen; 2 eetl. fijn gehakte peterselie; 1 eetl. fijngesneden bies look. Kijk de garnalen na op ongerechtigheden. Spoel ze in ruim koud water en laat ze daarna op een zeef uitlekken. Verhit een pan met dikke bodem. Laat de boter smelten en roer de bosuitjes er door. Leg het deksel op de pan. Temper de warmtebron en laat alles 5 minuten zachtjes smoren. Roer daar na kerriepoederen 1 minuutdaarnadebloemer door. Blijf zolang roeren tot een vrij gladde mas sa is verkregen. Voeg visfond en 1 1/2 deciliter melk toe. Breng alles, onder voortdurend roe ren, aan de kook. Voeg extra melk toe om de saus de gewenste dikte te verlenen. Laat de saus 8 minuten heel zachtjes pruttelen. Voeg naar smaak zout en/of peper toe. Schep vlak voor het opdienen garnalen, toma ten en peterselie door de saus. Laat alles door en door warm worden. Doe het gerecht over in een voorverwarmde schaal. Strooi bieslook er over. Tip: geef er droog gekookte rijst, Italiaanse pas ta of (gegratineerde) aardappelpuree bij. doorTheo Krabbe Hij is een van de meest gele zen en besproken theologen in Nederland. Harry Kuitert kan het schrijven nog steeds niet laten. Zes jaar geleden werd zijn boek 'Het Algemeen Betwijfeld Christelijk Geloof' een absolute bestseller. Opnieuw heeft de 73- jarige gereformeerde theoloog Kuitert een spraakmakend boek afgeleverd. Over de chris telijke leer over Jezus. Jezus was geen God op aarde. Jezus was een jood, aanhanger van het joodse geloof, niet zelf God. Je kunt niet tot Jezus bidden zoals je tot God bidt, want Jezus wijst de mensen juist terug tot God. Veel van de klassieke leerstel lingen over Jezus als Godmens, Jezus als God en mens tegelijk, blijft er bij Kuitert niet over. Christenen, die geen raad weten met de klassieke dogma's over Jezus en de Jezusvroomheid, wil hij in zijn zojuist verschenen boek 'Jezus: nalatenschap van het christendom' toch een hart onder de riem te steken; zij hoe ven zich niet een minderwaar dig soort christen te voelen. T wee-naturenleer Het kerkelijke christendom heeft de figuur van Jezus van Nazareth vastgelegd in het dog ma van de t wee-naturenleer (Je zus was God en mens tegelijk). Dat dogma is voer voor theolo gen, gewone mensen kunnen zich daar nog n au welijks iets bij voorstellen. Dat is niet zo erg, vindt Kuitert. Jezus was een jood, die de god van de joodse religie aanhing, en een jood kan zich eenvoudig nooit als God op aarde zien. De klassieke leer met het dogma van de Triniteit gaf christenen aanleiding om van Jezus een soort Tweede God te maken. Maar Jezus als een Tweede God beschouwen en Maria zien al s de moeder Gods is een verering die in zijn ogen veel te ver is doorgeschoten. Jezus geloofde, dacht en han delde als een jood, betoogt Kui tert. Wat. Jezus zo belangrijk maakte was het historische feit dat via hem de god van de joden ook de god van de heidenen is geworden. De christelijke kerk heeft niets anders gedaan dan Israels god 'ingepikt' als een god voor alle volkeren. Christenen kunnen daarom slechts geloven volgens een joods model: leven door Annie de Vreugd Heb je je huiswerk al af? Moeder kijkt Joost streng aan. Die ligt lekker languit op de bank televisie te kijken. „Huiswerk?" doet hij verbaasd. Doe ik straks wel. Het is niet zoveel. Hou daar toch over op. Ik ben geen klein kind meer." Moeder zucht. Zo gaat het nu al le dagen. Joost kan na schooltijd maar niet op gang komen met zijn huiswerk. Hij stelt het voortdurend uit. Tot hij rond bedtijd toch echt moet begin nen. En dan weer te laat in bed belandt. In de brugklas liep het nog zo lekker. Op school was er nog veel begeleiding. Maar in de hogere klassen wordt van hem ver wacht dat hij zelfstandig zijn werk kan indelen. Naarmate hij hoger opklimt in de brugperio- de groeien de huiswerkproble men en zijn rapportcijfers dalen navenant. De algemene verwachting is dat (Advertentie) Maatwerk voor èlk merk De Kronkels 9a Bunschoten wordt rechtstreeks in Jezus ge projecteerd, omdat hij religieu ze autoriteit kan verlenen aan onze eigen ideeën. 'Jezus als trekpaard, als garantie of als aanbeveling. Christenen kun nen niet kritisch genoeg zijn als het om de vraag gaat waarvoor die autoriteit gecharterd wordt.' Met dit boek heeft Harry Kui tert het zijn lezerspubliek niet gemakkelijk gemaakt. Zijn in dertijd toegankelijk geschreven 'Het Algemeen Betwijfeld Christelijk Geloof' is door een groot publiek, hoogkerkelijk, randkerkelijk of buitenkerke lijk, protestants en katholiek, gelezen, besproken en vaak ook bekritiseerd. Maar dit boek, na 'Zeker Weten' zijn derde grote studie uit de jaren negentig, vraagt van de lezer meer in spanning. Ongetwijfeld doet het opnieuw veel stof opwaaien. Maar daar zal Kuitert zelf niet mee zitten. Als theoloog is hij geen partij-ideoloog van de christelijke kerken, die mensen voorschrijft wat ze moeten gelo ven. Als theoloog kruipt hij ook voor niemand in zijn schulp, of hij nu een twijfelende agnost, notoire godloochenaar of bet weterige fundamentalist is. Kuitert wil slechts informatie over de christelijke traditie ge ven. Enkel gedachten aanbie den aan mensen zoals hij zelf, die interesse tonen in het chris tendom zonder zich af te sluiten van de resultaten van de moder ne wetenschapsbeoefening en de huidige geseculariseerde cul tuur. GPD H.M. Kuitert, Jezus: nalatenschap van het christendom. Schels voor een christologie. Uitgeverij Ten Ha ve, Baam1998. Prijs f39,90. ISBN 9025947743X Verzoening En Jezus' kruisdood en verrijze nis dan, het hart van de christe lijke leer? Een god die het bloed van zijn zoon wil zien, werpt Kuitert verre van zich. En van een soort onderonsje in de he mel, waarbij God met Jezus op een goed moment heeft afge sproken dat die zich aan het kruis zou laten doden om de mensheid te verlossen wil Kui tert ook niets weten. Dat is een Harry Kuitert: „Jezus van Nazareth was een jood die de joodse religie aanhing." foto Rob Keeris/G PD leg van Jezus' kruisdood (een moord!) hebben de christenen een eigen variant van dit ritueel geschapen: Jezus als de zonde bok voor niet-joden en Goede Vrijdag als hun Grote Verzoen dag. Kuiterts Uitleg op dit pimt behoort niet tot de gemakke lijkst te doorgronden passages van zijn boek. Behoeften Niet alleen de klassieke kerke lijke Jezus legt Kuitert uit als vrucht van een religieuze be hoefte, ook de Jezusbeelden op de vrije religieuze markt behoe ven relativering. Jezus als revo lutionair, als vrije mens, als voorbeeld van de feminiene man en als de leraar van esoteri sche kennis: het zijn Jezusbeel den die de behoeften en aspira ties verraden van de mensen van vandaag. Reïncarnatiegeloof of vrouwvriendelijkheid, het voor Gods aangezicht als leven in verantwoordelijkheid als mens, die Gods barmhartigheid en rechtvaardigheid kent en weet heeft van schuld, berouw en verzoening. Dat is de harde conclusie die van Kuitert trekt. Daarmee heeft de gereformeerde theoloog, ver guisd en geprezen binnen en buiten de christelijke kerken, opnieuw de knuppel in het hoenderhok geworpen. In zijn doorgestoken-kaart-theologie, die door de moderne mens ge makkelijk doorzien kan wor den. Wat Kuitert daar dan te genover zet? De behoefte aan verzoening stamt 'van bene den', van mensen die beseften dat er iets goed te maken viel te genover hun schepper. Het gaat niet om een god die bloed wil zien, maar het zijn de mensen zelf die zich schuldig tegenover God weten. Het ontwaakte ge- boek ontrafelt Kuitert het beeld van Jezus, zoals dat in de loop der eeuwen in de christelijke kerken en in de theologie vorm kreeg. Jezus van Nazareth blijkt telkens degene te zijn die zijn aanhangers van hem hebben ge maakt. Op zich heeft Kuitert daar niets tegen, maar wil er sprake zijn van een Jezusvisie, dan zal in die visie op zijn minst het joodse geloof van Jezus ver disconteerd moeten worden. De evangeliën van Marcus, Matthëus, Lucas en Johannes, die verhalen over Jezus, kunnen volgens Kuitert weinig houvast en zekerheid bieden over wie Je- zus was. Ze geven hem weer in de ogen van zijn aanhangersJe zus in 'geloofsverpakking' noemt Kuitert de evangeliën. Je moet een stap terug doen en j e de waag stellen hoe Jezus zichzelf zag. Wat kan er dan over Jezus gezegd kan worden? Niet veel. Enkel dat Jezus zichzelf zag in een bijzondere relatie tot God en zijn (joodse) volk wilde terug brengen naar God. En verder nog dat Jezus zijn dood zag aan komen, aanvaardde en er een of fer in zag dat hij moest brengen. Jezus kwam dus voor wat an ders, maar christenen hebben van hem een wereldheiland ge maakt. weten gaat spreken, de behoefte aan verzoening ontstaat. De jo den wisten dat. Ze gaven daar uitdrukking aan in het ritueel van de Grote Verzoendag, waar op de zondebok, beladen met de schuld van het volk, de woestijn in werd gestuurd. Met hun uit- Door: Frank Versteegen Gisteren was hetzeer onstuimig, met flink veel wind, ook windstoten, en veel regen, vooral in de nacht van zondag op maandag, en in de; vroege ochtend van maandag. Op diverse plaatsen werd meer dan 100 mm afgetapt. Na de regen van gisteren begint vandaag relatief rustig. In de ochtend is zelfs af en toe even de zon te zien, al is er ook wel kans op een buitje. De wind is afgenomen naar matig tot vrij krachtig, en waait uit een zuidwestelijke richting. Pas in de middag gaaterweer regen vallen, als een nieuwe storing vanuit het westen ons land in komt zetten. De wind kan dan mogelijk toenemen naar vrij krachtig. Het wordt wederom niet warm, rond 14 graden, wat slechts enkele graden temperatuurwinst is ten opzichte van de minimumtemperatuur van de voorgaande nacht. De nacht van dinsdag op woensdag koelt het wederom niet ver af, tot circa 12 graden. Hierbij overheerst de bewolking, en de kans dal er een bui valt is vrij groot aanwezig. Ook woensdag overdag is het weerbeeld ronduit regen achtig te noemen. De wind is dan vrij krachtig uit een westelijke richting. De nacht van woensdag op donderdag zou het geleidelijk droger moeten gaan worden, met vrij veel bewolking, maar ook enkele opklaringen, en mini mumtemperaturen wederom rond 12 graden. De dagen daarna kunnen gekenschetst worden als wisselvallig, met wolkenvelden, ook wat zonnige perioden, buien, en perioden met regen. De maximumtemperaturen kruipen geleidelijk nog een paar graden op, en de mini mumtemperaturen blijven rond de 12 graden hangen. Opklaringen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 4