Drie finalisten voor BOV-trofee PZC Telescoop voor scherpe blik op zee Oprichting VMBO gaat voorspoedig Je ziet meer bij verblijf aan de rand van de samenleving Vernieuwing blijft mogelijk Spel met licht geeft voorwerp extra glans zeeland 14 Wagenvoorde Lastechniek, Prins Dingemanse en Bouwbedrijf Van der Poel ondernemend zeeland Scoop streeft naar meer samenhang in projecten kunst cultuur zaterdag 12 september 1998 doorClaudia Sondervan VLISSINGEN - Wagenvoorde Lastechniek te Middelburg, Prins Dingemanse mossel- handel en -verwerker te Yerse- ke en Bouwbedrijf Van der Poel in Oudelande zijn de drie be drijven die de finale ingaan De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. John Brakeboer opgenomen in sociëteit van horecamanagers VLISSINGEN - John Brake boer, restaurantmanager van Grand Hotel Arion in Vlissin gen, is opgenomen als lid van de Société des Maitres d'Hotel Néerlandaise. De acht jaar ou de sociëteit wordt gevormd door 65 maitres d'liotel van vier- en vijfsterren-restau rants en restaurantmanagers van de betere restaurants. Doel van de vereniging is in hoofdzaak de uitwisseling van ervaringen en kennis ter blij vende ontwikkeling van de kwaliteit van hun horecasec- tor. Brakeboer is het tweede Zeeuwse lid; Roelof Pots van hotelrestaurant De Zeeuwse Stromen in Renesse ging hem voor. De leden, die voorgedragen moeten worden, bespreken za ken als het moeizaam vinden en vasthouden van goed perso neel, dienstverlening en samenwerkingen tussen be drijven en organisaties. Ook worden onderling competities gehouden in gastheerschap en vakkennis. Daarnaast toetsen de leden jonge mensen in oplei ding op hun praktijkprestaties en werken ze mee aan de ont wikkeling van examens. voor de verkiezing van het be drijf met de Beste Onderne mers Visie in'1998 in Midden- Zeeland. De drie werden vrij dag als finalisten afgekondigd door jurylid notaris P. J. E. Frantzen in hotel Arion in Vlis singen. De verkiezing, die voor het eerst wordt gehouden voor bedrijven op Walcheren, Beve land en Tholen, is georgani seerd door de Junior Kamer Walcheren, een serviceclub van jonge ondernemers. Van de drie finalisten wordt in de komende weken een bedrijf spresentatie gemaakt door ZeelandNet te Kamperland. De bedrijfsvideo's worden ver toond tijdens de grootscheeps opgezette uitreiking van de BOV-trofee, vrijdag 6 novem ber in Vlissingen. De jury, met naast Frantzen directeur C. Meijer van Lamb/Weston Meij er in Kruiningen en voorzitter van de Kamer van Koophandel ir. L. van Gelder, gaat komende weken op bedrijfsbezoek voor de laatste toetsing. Enquête Voor de inschrijving voor de verkiezing waren alle 1300 be drijven met minimaal vijf werknemers in Zeeland ge nood. Zestig "bedrijven gingen op die uitnodiging in. Middels een uitgebreide telefonische enquête door leden van de Ju nior Kamer werden tien geno mineerde bedrijven geselec teerd. Naast de drie finalisten waren dat Toerkoop Reisbu reau Rosa in Goes, Badhotel Domburg in Domburg, Depa Tools gereedschapsverhuur in Vlissingen, boekhandel De Ruiter Fanoy/De Drvkkery Middelburg, DCIMaritec elek- tronica-ontwerp in Kapelle, woninginrichters Bas+Mar de Jager te Kapelle en restaurant Manoir Inter Scaldis in Krui ningen. De jury boog zich over de transcriptie van de enquête en koos de finalisten. Verschillen Hoofdcriterium was voor de jury de klantgerichtheid, het landelijk thema voor de diverse regionale BOV-verkiezingen dit jaar. De grote verschillen in bedrijf skarakter stoorden daarbij niet, legde notaris Frantzen uit. „We hebben de antwoorden op de vragen! naast elkaar gelegd en gekeken hoe de ondernemer antwoord gaf. Er is gevraagd in een paar woorden de bedrijfsvisie te schetsen, over trends in het ko mend jaar en over de uitwer kingen in het bedrijf van Arbo, veiligheid, kwaliteit, milieu en interne en externe communi- catie. Ik geloof niet dat zo enkel de meest welbespraakte onder nemers komen bovendrijven. Je mag veronderstellen dat daar in de voorselectie door heen geprikt is." Uit een financiële paragraaf werd de soliditeit van een be drijf bepaald. Er is nog niet over gesproken binnen het ju rytrio, maar Frantzen staat voor om ook bij klanten van be drijven referenties te gaan vra gen en wellicht ook bij perso neel. „Maar daar moet ik Van Gelder en Meijer nog over spre ken. Natuurlijk heeft ieder van ons al informeel ons licht opge stoken; je wilt je geen buil val len bij nominaties. En bij zo'n bedrijfsbezoek presenteren onszelf eigenlijk ook als een soort klant. We nemen geen dienst of product af, maar een indruk." Roland Hulshof (links) van Focus Optiek MD en visser Pieter de Nooyer. foto Lex de Meester door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Een voor werp van anderhalve centime ter groot op een kilometer af stand haarscherp bekijken. Uit de hand, zonder statief en zon der last te hebben van trillende beelden. Drie 'verrekijkers' met die eigenschap werden vrijdag bij de Vlissingse vis mijn overhandigd aan Pieter de Nooyer, zoon en opvolger van de eigenaar van de visserssche pen Vli 24, Vli 25 en Vli 26, Piet de Nooyer. Zijn schepen gaan volgende week als eersten in Nederland zee op met elk een binoculaire telescoop met 20x60 vergroting van Zeiss aan boord. Deze verrekijkers (9.550 gul den per stuk) zijn de enige kij kers voor beide ogen die met deze vergroting zonder statief of steun voor de handen een scherp, stil beeld geven. Ter vergelijking: de maximale vergroting voor verrekijkers die met de hand nog redelijk stilte houden is, is de 7x50, ver duidelijkt Roland Hulshof van Focus Optiek MD in Middel burg, Zeiss-dealer voor Zuid west-Nederland. „Zeker op zee is door eenkijker met sterkere vergroting niet te kijken." De Zeiss 20x60 kan de grote af standen bruikbaar overbrug gen door de mechanische beeldstabilisator, die door een knop ingedrukt te houden de bewegingen van hand en zee compenseert. Wordt de knop losgelaten, dan vergrendelt het systeem om interne beschadi ging te voorkomen. Sinds Fo cus Optiek de kijker tijdens de jaarlijkse show in mei aan de Vlissingse boulevards demon streerde, is de belangstelling ervoor verbazend, vindt pro ductspecialist Dick Snel van Carl Zeiss BV in Weesp. Nu er vissers mee uitgerust zijn wil len hun controleurs, de Alge mene Inspectie Dienst, er ook een en volgen ook andere vis sers. „Vissers zijn graag de eer sten met iets moderns", weet Hulshof. „Maar van de week verkocht ik er zelfs een aan een bewoner van de boulevards in Vlissingen." De 1,6 kilo zware 'lichtgewicht dubbele telescoop' is bedoeld voor professioneel gebruik. De scheepvaart kan er, naast de bewegingen van andere sche pen, de bewegingen aan boord mee waarnemen en boeien en scheepsvlaggen kleurecht op grote afstand herkennen. „Ra dar vertelt niet wat er aan boord gebeurd." Ook over heidsdiensten als Rijkswater staat hebben er belangstelling voor. De marine, tot nu toe ver knocht aan de scheepvaart- klassiekers (de 7x50-kijkers ad 2.800 gulden), blijft niet achter. „En architecten toonden be langstelling", vertelt Hulshof. „Met deze kijker kan je vanaf de grond grote constructies goed inspecteren." door Richard Sandee VLISSINGEN - Hel Zeeuwse Voortbereidend Beroeps Onder wijs (VBO) en de Mavo's in de re gio werken voortvarend aan de oprichting van gezamenlijke Voorbereidend Middelbaar Be roeps Onderwijs (VMBO-)scho- len. Dat stelt de Zeeuwse secre taris Saaman van de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW). Volgens de Brabantse secretaris, M. A C. Mens, vormt Zeeland hiermee een uitzonde ring op de regel. Mens zegt dat de oprichting van het VMBO overal in Nederland 'te langzaam en op de verkeerde manier gebeurt'. „De wet die de oprichting van deze scholen mogelijk maakt, treedt al in au gustus 1999 in werking. Een he leboel scholen zijn nu nog niet begonnen met de voorbereidin gen, en die zijn dus te laat. Een verklaring daarvoor is denk ik dat het personeel van de scholen vreest voor zijn positie als ge volg van de noodzakelijke reor ganisaties en fusies." De Zeeuwse secretaris ver-j moedt echter dat het 'voorna! melijk om een Brabants pro-! bleem gaat'. „Alle scholen iir Zeeland werken eraan en ovei- het algemeen gaat dat in de goe-j de richting." Van een brief dia volgens zijn Brabantse collega, aan de provincie Zeeland is ver-I stuurd om de BZW-standpun-j, ten toe te lichten, weet Saaman niets. Werkgeversorganisaties be-j moeien zich al langer met de op« richting van VMBO-scholen, Volgens Mens is de wet die de oprichting mogelijk maakt ei mede gekomen op instigatie vai( werkgevers: „WijhebbeninDeni Haag gepleit voor het VMBO.' De wet die er nu ligt, is in de geest van wat wij wilden." VMBO-scholen moeten voon een betere en grotere doorstrol ming naar het Middelbaar Be-' roeps Onderwijs (MBO) zorgen] Mens: „Dat is belangrijk, wanu de arbeidsmarkt heeft gebreid aan mensen met een MBO-op- leiding." zijnsorganisatie heeft een aam tal vrije-tijdsprojecten opgezet.1 Met projecten die de amateur kunsten moeten stimuleren wil Scoop meer Zeeuwen bij kunst en cultuur betrekken. Zo leidt Scoop de productie van een ge zamenlijke compositie van het Zeeuws Jeugdorkest en Sound Circus en ondersteunt ze een muziektheaterspektakel van de Goese Operette Vereniging waarbij jongeren een actieve rol spelen. Bij het derde thema, vraagge-; stuurde zorg, zijn plannen ont wikkeld die moeten aansluiten! bij de individuele vraag van de- zorgbehoevende oudere, gehan dicapte of slachtoffers van bij-| voorbeeld seksueel geweld. Scoop is betrokken bij initiatie-], ven van Zeeuwse gemeenten op) het gebied van plattelandsver nieuwing en bijvoorbeeld arj moedebestrijding. De werk groep Ouderen houdt zich bezig met de uitvoering van projected die eenzaamheid en mishande-l ling van ouderen moeten tegen-I gaan. De provincie moet hefi werkplan nog goedkeuren. door Roelf Reinders MIDDELBURG - De nieuwe provinciale welzijnsorganisatie Scoop heeft in haar werkplan voor de komende anderhalf jaar het algemene doelgroepenbe leid verlaten. Het Zeeuwse in stituut voor zorg, welzijn en cultuur richt zich in nieuwe pro jecten op meer samenhang. In het werkplan maakt Scoop haar eerste concrete plannen bekend sinds de start op 1 januari van het nieuwe welzijnsinstituut waarin elf organisaties zijn op gegaan. Scoop is bij de ontwikkeling van nieuwe projecten uitgegaan van viercentrale thema's. Bij het thema integraal jeugdbeleid staat deelname van jongeren voorop. Een groot project is Home-Start waarbij vrijwilli gers in Middelburg, Vlissingen en Veere ouders helpen die moeite hebben met de opvoe ding van hun kinderen. Verder houdt Scoop zich bezig met de hulpverlening van minderj arige asielzoekers en slachtoffers van kindermishandeling. De wel- doorErnst Jan Rozendaal VLISSINGEN - De Belgische kunstenaar Frans Gentils heeft iets met oude fabrieksgebou wen. Al vijfentwintig jaar ver blijft hij in verlaten industriële complexen in Gent en omge ving. Hij schildert daar doeken waarvan de sfeer sterk bepaald is door de omgeving waarin ze zijn ontstaan. Het is niet ver wonderlijk dat Gentils meteen een liefde opvatte voor de Wa tertoren in Oost-Souburg, toen hij daar vorig jaar voor het eerst exposeerde. Zondag begint er opnieuw een expositie waaraan Gentils deelneemt, maar dit keer heeft hij ook de overige kunstenaars uitgezocht die daaraan deelnemen. Mario de Brabandere, Elke Boon, David Bade, Hugo De- baere, Patrick van Huffel en Ul- rich Waibel maken zeer ver schillend werk, maar stuk voor stuk hebben ze iets wat dicht in de buurt komt van kunst die Gentils maakt. Gevoel „Ik heb nooit iets gevoeld voor kunstmatige bewegingen of groepen in de kunstwereld", verklaart Gentils. „Maar er zijn wel mensen die mij iets hebben bijgebracht, of kunstenaars die blijk geven van een zelfde inte resse. Er wordt mij vaak ge vraagd: 'Bij wie hoor jij? Waar sluit jouw werk bij aan?' Dat vind ik altijd moeilijk te beant woorden. Op deze tentoonstel ling maken geen twee kunste naars hetzelfde werk, maar de overeenkomst is wel dat het gaat om mensen die mij geraakt hebben en diep boeien. Het is een uitnodiging aan de toe schouwer om te zien waar de overeenkomsten precies zitten. Alle zeven kunstenaars die in de Watertoren exposeren maken zeer krachtig werk. Vaak letter lijk, zoals blijkt uit de omvang en het gebruikte materiaal, maar ook wat intensiteit be treft. Gentils' voorkeur voor grafiek blijkt uit zijn keuze voor Waibel en Bade, maar is bij voorbeeld ook zichtbaar in de sculpturen vanDebaere. Wat al le kunstenaars gemeen hebben is de afwijkende invalshoek van waaruit ze de werkelijkheid be schouwen, voor Gentils hét ken merk van een interessante kun stenaar. „Als artiest kun je midden in de samenleving staan of aan de rand, bijvoorbeeld in een verla ten, post-industriële omge ving", verklaart hij. „Ik heb een tijdje in een leeg hotel gewoond in het havengebied van Antwer pen. Het landschap ging daar op de schop, er werden dingen be dekt en oude dingen bovenge haald. De grond trilde van de werkzaamheden. 'Wat zit daar onder de grond?', was de ge dachte waartoe ik voortdurend werd gedwongen. Dat bepaalde mijn thematiek van oeroude, prehistorische koppen. In de fa brieken rond Gent, waar ik vaak werk, oefent de architectuur enorme invloed op me uit. Elke ruimte heeft een eigen sfeer en in verschillende ruimten maak ik verschillend werk." „Zo'n verblijf aan de rand van de samenleving is te vergelijken met een reis naar een ver land. Van afstand ga j e ineens heel an ders naar je eigen omgeving kij ken. Je ziet meer. De kunste naars die mij boeien, hebben ook een nieuwe en diepe kijk op de werkelijkheid. Ze lijken meer te zien dan een ander in de wer kelijkheid ziet. Met andere ma nieren van kijken kun je de diepte ingaan. Andere invals hoeken verruimen het leven. Van de kunstenaars hier in de Watertoren vind ik.dat ze vanuit een verrassende invalshoek de werkelijkheid beschouwen." Expressief Er is divers maar zeer expressief schilderwerk te zien van De Brabandere. Waigel heeft zij'n gespannen innerlijk verbeeld in met houtskool getekende land schappen en Van Huffel heeft in een bewust traditioneel aan doende schilderstijl verschil lende werkelijkheden gecombi neerd. Van Bade zijn onder meer sculpturen te zien en van Boon een video van een bloedend meisje. Overeenkomsten tussen de sculpturen van Debaere en Gen tils' schilderijen zijn oervormen en een aardse materie. In details is zichtbaar dat de keuze en op stelling van de kunstwerken met zorg is afgestemd op het in terieur en de vroegere functie van de Watertoren. De expositie begint morgen, zondag, om 16 uur. Te zien t/m 6 dec, woe-zo van 12-17 uur. Mo Rolland (links) en Irshad Hussain Khan van het Amsterdamse trio Moguls. foto Pieter Honhoff Moguls en Nueva Manteca vermengen muziekstijlen Frans Gentils: „De kunstenaars die mij boeien, hebben ook een nieuwe en diepe kijk op de werkelijk heid." foto Lex de Meester door ErnstJan Rozendaal ZIERIKZEE - Een van de aan trekkelijkste aspecten van de hedendaagse muziek is dat grenzen tussen genres lijken weggevallen. Een nieuwe stijl mag zich misschien nog zelden aandienen, omdat 'alles al eens is gedaan', door een vermenging van stijlen blijft vernieuwing wel degelijk mogelijk. In Thea ter Mondragon speelden vrij dagavond in het kader van het Festival Muziek Monumentaal twee groepen die interessante mengsels brouwen: Moguls en Nueva Manteca. Wat bij het Amsterdamse trio Moguls als eerste opviel was de instrumentatie. Gitarist Hilmar Backer kon ook overweg met synthesizer en sitar, Irshad Hus sain Khan speelde Indiase percussie, vooral tabla, en Mo Rolland hanteerde behalve de altsaxofoon - de tenor lag onge bruikt naast hem - ook de India se bamboefluit en de mondhar monica. Na het zien van de instrumenten was het geen ver rassing dat de groep Indiase ra- ga mixte met kalme Westerse jazz en incidenteel blues. Atmosferen De grote winst van dit opmerke lijke experiment bleek te schui len in het vermogen om ver schillende atmosferen neer te zetten. De ritme en tempover schillen in de composities ver rasten de luisteraars niet, gelei delijk werden ze geïntroduceerd waardoor bijna ongemerkt het karakter van de muziek veran derde. Een meditatieve sfeer bleek soms na enkele minuten verdwenen vanwege een tinte lend en broeiend jazzthema. De vergelijking met filmmuziek drong zich op. Dat is niet altijd een compliment als beelden ontbreken. De technische per fectie van Backer en Khan deed soms wat koud aan, vooral als Rolland even zweeg. Zijn met emotie gespeelde melodieën, zo te horen sterk beïnvloed door altsaxofonist Michael Moore, waren het zout in de pap en til den het geheel uit boven routi neus gespeelde kamerjazz. Van Nueva Manteca kan veel worden beweerd, maar nooit dat de groep op routine speelt. Aanvankelijk begonnen met cu- bop a la Dizzy Gillespie, en ge noemd naar zijn compositie Manteca, heeft de band zich na de naamsverandering in ont wikkeld tot een van 's werelds belangrijkste vertegenwoordi gers van de afro-cuban jazz. De ruggengraat van de groep wordt gevormd door drummer Lucas van Merwijk en percussionisten Claus Toft en Nils Fischer - als een gouden driehoek op het po dium geposteerd. Zij leggen ge varieerde ritmische patronen neer waarover de overige band leden soleren. De thema's wor den door een spetterende bla zerssectie gespeeld. Dissonant In Zierikzee bewees Nueva Manteca dat met een dergelijk concept alles mogelijk is. Tem po- en volumeverschillen volg den elkaar natuurlijk op, bin nen één compositie werden swingende dansthema's en dis- sonante jazz verenigd, en alles vanuit de tenen en met plezier. De invallende tenorsaxofonist - Ben van Dungen was afwezig - werd uitgedaagd doordat Fi scher hem tijdens zijn solo van dichtbij probeerde te overstem men, Van Merwijk strooide populaire roffels doorzijn bege- leidingswerk en met name trompettist Jarmo Hoogendijk en pianist Jan Laurens Hartong probeerden elkaar solerend vliegen af te vangen. Muziek spelen is voor Nueva Manteca echt spelen, getuige ook de la chende gezichten. door Ben Oerlemans MIDDELBURG - Rembrandt was de meester van het licht. Als een van de weinige schilders van zijn tijd wist hij zulke subtiele lichtinvallen op zijn doeken aan te brengen, dat zijn werk boven alle andere kunst werd verhe ven. Een stilleven van hem ver schilt, dankzij het doseren van het licht, aanmerkelijk anders van dat van andere schilders. Sinds Rembrandt gebruiken schilders, beeldhouwers en te genwoordig ook cineasten en fotografen het licht om een die pere werkelijkheid weer te kun nen geven. Vooral sinds het ge bruik van kleurenprisma's en elektronische verlichting alge meen is geworden, dient de techniek de mens hierin. Galerie 't Haentje te Paart in Middelburg houdt tot en met 11 oktober een expositie waarin het gebruik van licht centraal staat. Het betreft schilderijen van Yet Snoey en foto's van Jan Snoey jr. De foto's van laatstge noemde laten beelden zien hoe met licht kan worden gespeeld. „Ik werk bijvoorbeeld met dia projectors om kleurenprisma's op elkaar te laten botsen." De foto's bieden een verrassend en vaak veelkleurig beeld van alle daagse voorwerpen zoals een wijnglas of een melkfles, die dankzij aparte lichtinval op een bijzondere manier weergegeven worden. Vooral de tegenvoeter van het licht, de schaduw, staat in het! tentoongestelde werk centraal „Het fotograferen van schadu-; weffecten geeft de mogelijkheid! creatief bezig te zijn. Het ver-j vormen van voorwerpen,: lichtstralen door voorwerpen laten schijnen, het werken met glazen platen zijn voorbeelden die bij het maken van foto's zijn gebruikt." Door geduldig met de camera te manipuleren zijn verrassende effecten ontstaan. Aan de basis van de abstracte schilderijen van Yet Snoey lig gen de zwarte lijnen. Ze worden ontleend aan vormen uit de na tuur, de stad of een interpretatie van een gedicht. Door deze ma nier van schilderen ontstaat een zekere wisselwerking tussen de verschillende lagen op de doe ken, zodat er meer diepte in komt. Snoey heeft bewust geko zen voor acrylverf als materiaal, omdat hierdoor op een snelle manier gewerkt kan worden en de spontaniteit niet verloren gaat. Interpretatie Uiteindelijk komen de door haar opgeslagen beelden terug in een eigen interpretatie, ver vorming, vaak na jarenlang broeden. Voor de kijker zal het niet altijd duidelijk zijn waar aan de beelden precies ontleend zijn. „Dit is ook niet belang-i rijk", aldus Snoey, „men kan een eigen interpretatie aan de doe ken toevoegen." Opvallend is dat al haar werk in lichte kleu ren is weergegeven. Galeriehoudster Yet Snoey voor fotowerk van haar zoon. foto Ruben O ree1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 14