CDA-plan fietspad valt fout Luchthaven Maasvlakte boze droom Schouwen PZC Iedereen is een beetje familie van je PRINTEMPS WEEK-END nnr Vlissings taxibedrijf behoudt vervoer van gehandicapten Rijwielroute langs Schouwse duinen aan zijden draadje Strijd om vestiging benzinestation in 's-Gravenpolder zeeland 16 Oostburgs D&T boos Kint exposeert in Terneuzen Bromfietsers gewond bij botsing op wegafzetting Kinderen spelen samen aan vooravond schoolseizoen zaterdag 5 september 1998 door Sheila van Doorsselaer OOSTBURG - Fractievoorzit ter F. Baarends van Dorpsbelan gen en Toerisme (D&T) is boos op coalitiepartner CDA Hij ver wijt de CDA-fractie te pronken met andermans veren en daar mee doelt hij op het alternatieve plan voor de aanleg van het fietspad Oostburg-Groede. dat de christen-democraten dins dag presenteerden. De coalitie partners D&T, CDA en PvdA hebben gezamenlijk ook een plan opgesteld, zodat het veel besproken fietspad toch aange legd zou kunnen worden. Dat moet nog officieel worden ge presenteerd. ..Ik vind de werkwijze van het CDA echt heel flauw", zegt Baarends. „Ze willen de coalitie gewoon vóór zijn en zelf met de eer gaan strijken. Het alterna tief ontwerp van het CDA ziet er welliswaar anders uit dan dat van de coalitie en ze zijn vrij om deze visie naar buiten te bren gen, maar het tijdstip waarop ze dat gedaan hebben, kan gewoon niet. Samen met de coalitie heb ben we weken geleden ons plan opgesteld, teksten geschreven en alles doorgesproken. Het plan gaat nu naar het college. Waarom moet het CDA dan uit gerekend nu met haar plan ko men?" TERNEUZEN - In de Terneu- zense Openbare Bibliotheek is tijdens de openingsuren tot eind september een expositie van olieverfschilderijen van de Ter- neuzenaar J. C. Kint te zien. Kant is inmiddels negentien jaar werkzaam als reclame-ontwer per en begon zijn carrière als re clameschilder en lakschrijver. Waterschap Het Vrije van Sluis zag ervan af een gescheiden fietspad aan te leggen, omdat uit onderzoek is gebleken dat de situatie er, met de vele over steekplaatsen, juist onveiliger op wordt. Het CDA meent dat het gescheiden fieispad er toch kan komen als delen van de rij baan worden verplaatst om ruimte te scheppen voor het fietspad Zo zouden ook alle oversteekplaatsen overbodig worden. Niettemin stemde het CDA ook in met het coalitiecon cept om eenmalig acht ton bij te dragen aan het schap, zodat zij het fietspad toch op een duur zaam veilige wijze kunnen aan leggen Het CDA wil zijn plan geheel laten financieren binnen het budget van Duurzaam Vei- lig Slim PvdA-fractievoorzitter J. Wiel akker tilt niet zo zwaar aan de actie van het CDA „In de poli tiek is het een kwestie van din gen naar je toe halen en op zich heeft het CDA het best slim ge speeld. De fractie heeft netjes aangekondigd dat ze zelf ook bezig waren met het opstellen van een plan, ze hebben er al leen niet bijgezegd dat ze daar deze week al mee naar buiten zouden komen en dat vind ik niet chic." CD A-fractievoorzitter R. Ja cobs is zich van geen kwaad be wust. „Wij hebben al sinds jaar en dag de aanleg van het fiets pad Groede-Oostburg in ons verkiezingsprogramma staan en we waren dus aan onze kie zers verplicht om met een alter natief plan te komen. Dat we daar nu mee naar buiten treden heeft te maken met het feit dat ons waterschap niet lang meer zelfstandig is. in verband met de fusie. Daarom was haast gebo den. En natuurlijk is hier ook een beetje sprake van gezond dualisme." foto Peter Nicolai Verzorgenden Karin Maas (links) en Brigitte de Buck delen lief en leed met de bewoners. door Sheila van Doorsselaer SLUIS - Luxe went snel, dat zullen de 26 hoogbejaarde bewoners van woonzorgcen trum Het Rondeel I in Sluis maar al te snel beamen. Binnen de muren van het centrum bewonen zij allen een comfortabel apparte ment. van alle gemakken voorzien. Mits de gezondheid het toelaat kunnen ze gaan en staan waar ze willen, met de zekerheid dat, mócht er iets gebeuren, een druk op één van de vier alarmknoppen voldoende is om hulp binnen enkele minuten te doen aansnellen. Het centrum viert zaterdag 19 september het eerste lustrum. Bijzonder, want toen Het Rondeel werd gebouwd, was het concept uniek voor Nederland en krijgt nu overal navolging. Oorspronkelijk is Het Rondeel bedoeld voor oudere echtparen, van wie één van de part ners zodanig ziek of gehandicapt is dat ze eigenlijk zouden moeten worden opgeno men in een verpleeg-, of verzorgingstehuis of thuiszorg niet kunnen missen. Het Ron deel biedt hen de mogelijkheid samen te blijven wonen, terwijl het personeel de hele dag de verzorging overneemt, zonodig sa men met een arts. Nu, vijf jaar later, woont er slechts nog een handjevol echtparen. De meeste van de be woners hebben hun partner verloren en ma ken, door ouderdom, nu zelf gebruik van de diensten van het woonzorgcomplex. Ze mo gen er gewoon blijven wonen en dat is maar goed ook, want geen van allen wil meer weg. „Ik vind het hier heerlijk", zegt mevrouw E. Staal (78). Geruststelling Zij was één van de eerste bewoners van Het Rondeel en betrok haar appartement toen de verf bij wijze van spreken nog nat was. „Je hebt bier je vrijheid en je bent zelfstan dig net als in een gewone flat, maar dan met iets extra's. Als er iets is, druk je opeen knop en er komt hulp, een hele geruststelling." Haar kaartpartners ('bieën') zijn het roe rend met haar eens. Staal: „En weet je wat het is, het is hier maar een kleine gemeen schap. iedereen kent elkaar Het is één grote familie!" Twee verzorgenden van het eerste uur zijn Karin Maes en Brigitte de Buck. Zij delen, samen met nog negen collega's, letterlijk lief en leed met de bewoners. „Geestelijk is ons vak best zwaar, want we hebben een heel hechte band met de bewoners", zegt De Buck. „Soms voel ik me net een maatschap pelijk werkster, want elk verdrietje wordt aan ons verteld." Maes: „Je moet ook zoveel mogelijk proberen toch een afstand te be waren, maar dat lukt niet altijd, een sterfge val is altijd moeilijk, want je kent de mensen zo goed." Ondanks leeftijd of ziekte nemen sommige bewoners ook wel eens een loopje met het personeel. De Buck: „Er woont hier een me neer, ver in de zeventig is 'ie, en hij is nogal technisch aangelegd. Dan zit je hier in het kantoor en dan zie je opeens zzzoeffff, een op afstan'd bestuurbaar autootje voorbij schieten, of kruipt er een mechanische ba- bypop door de gang. Hij heeft ook pas een GSM gekocht en dan belt hij even vanuit Het Kruitvat om te zeggen dat hij eraan komt en of we nog zin hebben in een loempi aatje of een zak friet." Binnenshuis worden elke week extra activi teiten gehouden, zoals sjoelen of biljarten en een paar keer per jaar wordt er een uit stapjeper bus gemaakt. Op zaterdag 19 sep tember helpen de bewoners mee met het or ganiseren van de open dag ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van Het Rondeel. Belangstellenden kunnen van 14 tot 17 uur een kijkje nemen in de woningen, de alge mene ruimtes en de tuin met de terassen. Ook wordt door de het personeel de werking van het alarmeringssysteem uitgelegd en een stand bemand waar inzicht wordt gege ven in de diverse zorgmogelijkheden. Op de vraag aan mevrouw Staal of er mis schien nog iets verbeterd kan worden in het luxe Rondeel, antwoordt ze lachend met op geheven vinger: „Nou, de verzorgenden zouden best nog wel iets vaker ons apparte ment mogen stoffen, maar ach, dat mag de pret niet drukken." door Edith Ramakers MIDDELBURG - Bij Taxi Blaakman ging gisteren de vlag uit, omdat de rechter oordeelde dat er niet getornd hoefde te worden aan de overeenkomst die het Vlissingse taxibedrijf had gesloten met Maatschappe lijke Zorg Walcheren (MZW). Daardoor draagt Blaakman ook de komende vier jaar zorg voor het collectief vervoer van ge handicapten op Walcheren. ZWN Taxi BV en de Stichting Arduin vochten gezamenlijk vorige week in een kort geding de manier aan waarop Blaak man de opdracht van MZW had gekregen. Hun raadsman mr. A G. J. van Wassenaer van Cat- wijck uit Amsterdam vond dat MZW de selectiecriteria voor de opdracht van 20 miljoen gulden te veel had toegeschreven op Taxi Blaakman. „Mijn klant is in een te vroeg stadium bij de beoordeling van geschiktheid afgevallen. Blaakman was daardoor de enig overgebleven Uit het vonnis van de rechter blijkt 'dat de aanbestedingspro cedure van MZW rammelt'. „Dat betekent dus dat ZWN/Arduin een volledige toets is onthouden. Dat is tegen de opvatting om in een aanbe steding iedereen gelijke kansen te geven", verklaart de raads man. Ervaring MZW motiveerde sterk te han gen aan de ruime ervaring en ge schikte kwaliteit van Taxi Blaakman in het gehandicap- tenvervoer. „De inschrijving van ZWN Taxi en de Stichting Arduin lag namelijk ongeveer 10 procent onder de prijs van Blaakman. Het is nooit zover gekomen om te kijken, wie nou kwaütatief de beste is", stelt Van Wassenaer van Catwijk. De rechter legt in het vonnis uit dat hij géén nieuwe aanbeste ding oplegt, 'ondanks dat de on zorgvuldige beoordeling van de geschiktheid wat de kwaliteit van de diensten van ZWN be treft daarvoor reden kunnen zijn'. Hij laat in zijn besluit mee wegen dat Blaakman de op dracht al gekregen heeft en daardoor in tegenstelling tot ZWN al investeringen heeft ge daan. Het Vlissingse taxibe drijf, dat sterk afhankelijk is van het gehandicaptenvervoer, zou aanzienlijke schade lijden. Ook zou een nieuwe aanbeste dingsprocedure een aantal maanden in beslag nemen, ter wijl de overeenkomst 1 oktober ingaat. Niet gebleken is, stelt de rechter verder, dat Taxi Blaak man invloed op de gunning heeft gehad. Directeur J. Uijl van Taxi Blaakman is opgelucht. „Maar dat zijn ook het personeel én de klanten. Ik vind het niet meer dan rechtvaardig. We hadden de opdracht in juni al gekregen." ZWN Taxi en Stichting Arduin overwegen nog in hoger beroep te gaan. „Dan kan er nog een heraanbestedingsopdracht uit gaan. Ook kunnen we in een bo demprocedure schade door het handelen van MZW proberen te vorderen. Die weg duwt de rech ter ons nulop." TERNEUZEN - Bij een eenzij dig ongeluk op de Axelsestraat in Terneuzen zijn vrijdagavond een achttienjarige bromfietser en zijn ongeveer even oude pas sagier gewond geraakt. De jongens moesten met ambu lances worden afgevoerd naar het ziekenhuis voor onderzoek. Het ongeluk gebeurde kort voor middernacht bij de plek waarde straat is opgebroken in verband met herinrichtingswerkzaam heden. Vermoedelijk heeft de bestuur der de slecht verlichte wegaf- zetting over het hoofd gezien, I waardoor hij dwars door de met betonblokken verzwaarde paaltjes reed. De Temeuzenaar raakte door de klap enige tijd buiten bewustzijn. Zijn plaats genoot liep enkele snijwonden op. De bestuurder van de brom fiets verkeerde onder invloed van alcohol en softdrugs. door Ali Pankow ZIERIKZEE - Het wordt kort dag voor de aanleg van het fiets pad aan de zeezijde van de dui nen tussen het Watergat bij Re- nesse en het Duinhoevepad in Haamstede. Het ministerie van LNV (Natuur) verwierp don derdag wel het bezwaarschrift dat de familie Hoogstrate tegen de aanleg van dit fietspad heeft ingediend, maar tegen die be slissing kan de komende zes we ken nog in beroep worden ge gaan. In die periode mag niet met de aanleg worden begonnen. Wet houder ir. C. W. Veerhoek (re creatie) betreurt dat zeer. Hij staat als het ware te poppelen om de spade de grond in te ste ken. „Als dit unieke fietspad er niet voor half oktober ligt, is het over en uit", sombert hij. Na half oktober mag in verband met het stormseizoen niet meer worden gewerkt in de duinen. Uitstel tot volgend jaar is met het oog op de kosten onmoge lijk. De aanleg van het buiten- duins fietspad kost 4,5 ton. Het Rijk draagt daar tweehonderd duizend gulden aan bij, maar dan moet het pad wel uiterlijk 1 januari gereed zijn. „Als we daar niet aan voldoen, zijn we het geld kwijt", zegt Veerhoek stellig. Het is volgens hem on denkbaar dat de gemeente Schouwen-Duiveland de kos ten volledig voor eigen rekening kan nemen. Daarvoor staat de gemeentebegroting al te veel onder druk. Veerhoek heeft zijn hoop geves tigd op de redelijkheid van de familie Hoogstrate. Hij heeft af gesproken dat betrokkenen woensdag laten weten of ze al dan niet bezwaar maken tegen de beslissing van het ministerie. „Als ze dat niet doen, gaat de aannemer donderdagochtend met de aanleg van het fietspad beginnen en dan kan het alle maal nog net", zegt Veerhoek. De familie Hoogstrate maakte bezwaar tegen het fietspad om dat het him pad naar de duinen zal kruisen. Het ministerie er kent in zijn beoordeling van het bezwaarschrift die aantasting van de pri vacy, maar laat het al gemeen belang zwaarder we gen. De vrees, dat veel mensen door verboden duingebied gaan zwerven, deelt het ministerie niet Voorwaarde is dat er een goede afrastering wordt aange bracht. EXCLUSIEVE VRIJETIJDSMODE VOOR HEEL HET GEZIN Printemps Week-End Kaai 9, Sluis, 0117 46 16 68 Dagelijks open van 9 tot 18 uur. Za.& zo. van 10.30 tot 18 uur. KILS VOOR STIJLVOL SPORTIEF MET ONZE NIEUWE NAJAARS- EN WINTERCOLLECTIES Escada Sport m Polo Ralph Lauren Burberrys m Voor de kleintjes Naast ons uitgebreid Donaldson aanbod voor baby's en kinderen, 1 ook Kids Boys van Polo Ralph Lauren Mocht de tweede nationale luchthaven op de Maasvlakte komen, dan bestaat de vrees dat recreanten aan de Brouwersdam dagelijks van het vliegverkeer meegenieten. foto Pieter Honhoff Wethouder Veerhoek wil geen Torremolinqs-gevoel doorAndries Molengraaf ZIERIKZEE - De kans dat de tweede nationale luchthaven op de Maasvlakte komt, mag dan niet zo groot zijn, het feit dat die optie nog altijd besproken wordt, heeft tot bezorgdheid ge leid bij de gemeenten Schou wen-Duiveland en Goedereede. Ook andere betrokkenen zijn bang voor aantasting van na tuur en recreatie. Stank, extra verkeersdrukte en geluidsover last kunnen immers veel kost bare natuur onherstelbaar be schadigen. „Bovendien willen we de recreanten geen Torremo- linos-gevoel geven." „We zijn er absoluut niet voor", zegt wethouder ir. C. W. Veer hoek van de gemeente Schou wen-Duiveland. „In de eerste plaats omdat we niet willen dat vliegtuigen rakelings langs on ze recreatiegebieden scheren. Daar krijg je zo'n Torremolinos- gevoel van. In de tweede plaats omdat we, met andere gemeen ten, de provincies Zeeland en Zuid-Holland en ook mensen van het Rijk bezig zijn met de ontwikkeling van het natuurge bied Voordelta. Daar zijn we heel gedetailleerd mee bezig, bijvoorbeeld met vragen over of ergens al dan niet een strand tent mag komen omdat die bij voorbeeld aan dat gebied grenst. Dat zou dan allemaal overruled worden door het Rijk omdat' er ineens een vliegveld moet komen. Dat vind ik op z'n minst merkwaardig. Bovendien lijkt het me voor de Randstad een slechte oplossing. Die zit nu al vol met verkeer. Moet je in denken wat een opstoppingen zo'n vliegveld zou veroorza- ken." Crash Ook de gemeente Goedereede, die met haar stranden en na tuurgebieden letterlijk naast de Maasvlakte ligt, maakt zich grote zorgen. Wethouder A Lokker: „Het zal duidelijk zijn dat we totaal af wijzend tegenover de komst van een vliegveld staan. Afgezien van de desastreuze gevolgen voor de natuur en de recreatie in onze gemeente, zie ik nog een ander gevaar: het gevaar van een neerstortend vliegtuig op het Europoort-Botlekgebied. Als dat gebeui't, is het leed niet te overzien. Met al die chemi sche industrie en opslag daar kan dan het hele gebied worden weggevaagd. Ik begrijp niet dat zulke geluiden nog maar nau welijks in de discussie naar vo ren zijn gekomen. Het lijkt wel of men zich dat niet realiseert Bij Gran Dorado, eigenaar van bungalowpark Port Zélande, heerst op z'n zachtst gezegd arg waan. „Het zal mede afhangen van de aanvliegroutes, maar als we er in ons park veel hindervan dreigen te krijgen, dan zullen we daar uiteraard bezwaar te gen maken. Wellicht zullen we ons dan organiseren met andere recreatiebedrijven die hetzelfde probleem hebben", zegt woord voerster H. Gerlsma. Burgemeester A C. van Pelt van Oostflakkee, dat zich de laatste tijd nadrukkelijk profileert als een recreatiegemeente, ligt nog niet wakker van de plannen. „Laten we ons er voorlopig maar niet druk over maken. Ie dereen roept wat, men is wat aan het ronddarren, dan flak kert de vlam weer op om vervol gens weer uit te doven, totdat ie mand weer wat roept waardoor de vlam weer oplaait. Nee, dit is een hype.." Niet blij Directeur J. Lodders van het na- tuur- en recreatieschap Greve- lingen is minder laconiek. „Ik ken de geluidscontouren niet, maar uit de eerste reacties maak ik op dat we er overlast van zou den kunnen ondervinden. Daar zijn wij uiteraard niet blij mee, dat is geen goede pr voor de re creatie hier." door Marco van Barneveld 'S-GRAVENPOLDER - Het valt niet mee om in 's-Gravenpolder een nieuw tankstation van de grond te krijgen. Het beleid van de gemeente is er weliswaar op gericht om daar zo'n nieuwe voorziening te creëren, maar vooralsnog komt daar maar weinig van terecht. Dit blijkt uit een voorstel van het Borselse college van burgemeester en wethouders. De gemeente heeft wel een stuk grond beschikbaar, maar ondui delijk is welk bedrijf zich daar zal vestigen. Weliswaar zouden er twee gegadigden zijn. maar het is nog niet gelukt om tot overeenstemming te komen over aankoop van het perceel grond, dat is gelegen tussen de Baarlandsezandweg, de Schoorkenszandweg en de Bemhardweg-Oost. Het gaat om de firma's Tramper 's-Gravenpolder BV en DLG Broermann Olie BV uit Bergen op Zoom. Tramper stelt in het verleden als eerste met de ge meente tot overeenstemming te zijn gekomen, waarna Broer man plotseling als tweede mo gelijke kandidaat zou zij n opge doken. Volgens het college is van overeenstemming met Tramper nooit sprake geweest. B en W stellen juist dat het er in eerste instantie op leek dat de twee firma's met elkaar in zee zouden gaan. Op een gegeven moment zou er in die voorgeno men samenwerking een breuk zijn gekomen, waarna zowel Broermann als Tramper zouden hebben beweerd ieder voor zich al een overeenkomst met de ge meente te hebben. Volgens B en W is daar echter absoluut nooit sprake van geweest. Behoefte Ondanks de problemen in het overleg wil het college toch met één van de partijen verder. In het verleden zouden veel tanksta tions in de omgeving van 's-Gra venpolder zijn verdwenen, waardoor de behoefte aan zo'n nieuwe voorziening aan de rand van het dorp groot zou zijn. B en W vragen de gemeenteraad voor één van de twee kandida ten te kiezen. Voordeel van een keuze voor Tramper is volgens het college dat dit bedrijf dan zijn huidige tankstation aan de 's-Gravenstraat te 's-Graven polder zal opheffen. De ruimte die dan in die straat ontstaat kan volgens B en W heel goed worden gebruikt. Wordt daar entegen voor Broermann geko zen, dan zullen er ineens twee tankstations in 's-Gravenpol der zijn. Vraag is of het nieuwe station wel rendabel zou zijn. door Edy de Witte KOEWACHT- Op de laatste dag van de basisschoolvakantie werden vrijdag ook de speelwe- ken in Koewacht en Terneuzen afgesloten. Ruim tachtig kinde ren in Koewacht gingen 's mor gen eerst in het bos aan de Eimnabaan op pad voor een speurtocht. Het thema van de speelweek. Op weg naar 2000, kreeg hier met een aantal scien- ce-fiction-attributen gestalte, 's Middags verzamelden de deel nemers zich in De Vlaschaard voor een afsluitende talenten jacht. Er waren zowel play back als live optredens te be wonderen. De Speelweek in Koewacht draaide dit jaar voor het eerst met een nieuwe organi satie. Negen moeders hebben de scepter overgenomen onder toe ziend oog van Marco van der Sijpt. Laatstgenoemde tekende samen met een aantal vrijwilli gers acht jaar voor de schoolva- kantieactiviteiten in Koewacht. Verschillende buurtverenigin gen in de gemeenteTerneuzen namen deze week in de kernen en wijken de jeugd onder hun hoede voor de jaarlijkse spelle- tjesdagen. Vrijdag werd in speeltuin Oranjekwartier een gezamenlijke afsluiting gehou den. Naast vermaak met de speeltuintoestellen gingen zo'n 150 kinderen 's morgens al aan de slag met wedstrijdjes doel- schieten, korfgooien en het af-i werken van een skippybal-cir-3 cuit. 's Middags meldden zich nog enkele tientallen deelne mers uit de buitenkernen bij de speeltuin. Met het bakken van wafels gaf de organisatie een feestelijk tintje aan de afslui ting.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 62