CDA-plan
fietspad
valt fout
Luchthaven Maasvlakte
boze droom Schouwen
PZC
Iedereen is een beetje familie van je
PRINTEMPS
WEEK-END
nnr
Vlissings taxibedrijf
behoudt vervoer
van gehandicapten
Rijwielroute langs Schouwse
duinen aan zijden draadje
Strijd om vestiging
benzinestation in
's-Gravenpolder
zeeland
16
Oostburgs D&T boos
Kint exposeert
in Terneuzen
Bromfietsers
gewond bij
botsing op
wegafzetting
Kinderen spelen samen aan
vooravond schoolseizoen
zaterdag 5 september 1998
door Sheila van Doorsselaer
OOSTBURG - Fractievoorzit
ter F. Baarends van Dorpsbelan
gen en Toerisme (D&T) is boos
op coalitiepartner CDA Hij ver
wijt de CDA-fractie te pronken
met andermans veren en daar
mee doelt hij op het alternatieve
plan voor de aanleg van het
fietspad Oostburg-Groede. dat
de christen-democraten dins
dag presenteerden. De coalitie
partners D&T, CDA en PvdA
hebben gezamenlijk ook een
plan opgesteld, zodat het veel
besproken fietspad toch aange
legd zou kunnen worden. Dat
moet nog officieel worden ge
presenteerd.
..Ik vind de werkwijze van het
CDA echt heel flauw", zegt
Baarends. „Ze willen de coalitie
gewoon vóór zijn en zelf met de
eer gaan strijken. Het alterna
tief ontwerp van het CDA ziet er
welliswaar anders uit dan dat
van de coalitie en ze zijn vrij om
deze visie naar buiten te bren
gen, maar het tijdstip waarop ze
dat gedaan hebben, kan gewoon
niet. Samen met de coalitie heb
ben we weken geleden ons plan
opgesteld, teksten geschreven
en alles doorgesproken. Het
plan gaat nu naar het college.
Waarom moet het CDA dan uit
gerekend nu met haar plan ko
men?"
TERNEUZEN - In de Terneu-
zense Openbare Bibliotheek is
tijdens de openingsuren tot eind
september een expositie van
olieverfschilderijen van de Ter-
neuzenaar J. C. Kint te zien.
Kant is inmiddels negentien jaar
werkzaam als reclame-ontwer
per en begon zijn carrière als re
clameschilder en lakschrijver.
Waterschap Het Vrije van Sluis
zag ervan af een gescheiden
fietspad aan te leggen, omdat
uit onderzoek is gebleken dat de
situatie er, met de vele over
steekplaatsen, juist onveiliger
op wordt. Het CDA meent dat
het gescheiden fieispad er toch
kan komen als delen van de rij
baan worden verplaatst om
ruimte te scheppen voor het
fietspad Zo zouden ook alle
oversteekplaatsen overbodig
worden. Niettemin stemde het
CDA ook in met het coalitiecon
cept om eenmalig acht ton bij te
dragen aan het schap, zodat zij
het fietspad toch op een duur
zaam veilige wijze kunnen aan
leggen Het CDA wil zijn plan
geheel laten financieren binnen
het budget van Duurzaam Vei-
lig
Slim
PvdA-fractievoorzitter J. Wiel
akker tilt niet zo zwaar aan de
actie van het CDA „In de poli
tiek is het een kwestie van din
gen naar je toe halen en op zich
heeft het CDA het best slim ge
speeld. De fractie heeft netjes
aangekondigd dat ze zelf ook
bezig waren met het opstellen
van een plan, ze hebben er al
leen niet bijgezegd dat ze daar
deze week al mee naar buiten
zouden komen en dat vind ik
niet chic."
CD A-fractievoorzitter R. Ja
cobs is zich van geen kwaad be
wust. „Wij hebben al sinds jaar
en dag de aanleg van het fiets
pad Groede-Oostburg in ons
verkiezingsprogramma staan
en we waren dus aan onze kie
zers verplicht om met een alter
natief plan te komen. Dat we
daar nu mee naar buiten treden
heeft te maken met het feit dat
ons waterschap niet lang meer
zelfstandig is. in verband met de
fusie. Daarom was haast gebo
den. En natuurlijk is hier ook
een beetje sprake van gezond
dualisme."
foto Peter Nicolai
Verzorgenden Karin Maas (links) en Brigitte de Buck delen lief en leed met de bewoners.
door Sheila van Doorsselaer
SLUIS - Luxe went snel, dat zullen de 26
hoogbejaarde bewoners van woonzorgcen
trum Het Rondeel I in Sluis maar al te snel
beamen. Binnen de muren van het centrum
bewonen zij allen een comfortabel apparte
ment. van alle gemakken voorzien. Mits de
gezondheid het toelaat kunnen ze gaan en
staan waar ze willen, met de zekerheid dat,
mócht er iets gebeuren, een druk op één van
de vier alarmknoppen voldoende is om hulp
binnen enkele minuten te doen aansnellen.
Het centrum viert zaterdag 19 september
het eerste lustrum. Bijzonder, want toen Het
Rondeel werd gebouwd, was het concept
uniek voor Nederland en krijgt nu overal
navolging.
Oorspronkelijk is Het Rondeel bedoeld voor
oudere echtparen, van wie één van de part
ners zodanig ziek of gehandicapt is dat ze
eigenlijk zouden moeten worden opgeno
men in een verpleeg-, of verzorgingstehuis
of thuiszorg niet kunnen missen. Het Ron
deel biedt hen de mogelijkheid samen te
blijven wonen, terwijl het personeel de hele
dag de verzorging overneemt, zonodig sa
men met een arts.
Nu, vijf jaar later, woont er slechts nog een
handjevol echtparen. De meeste van de be
woners hebben hun partner verloren en ma
ken, door ouderdom, nu zelf gebruik van de
diensten van het woonzorgcomplex. Ze mo
gen er gewoon blijven wonen en dat is maar
goed ook, want geen van allen wil meer weg.
„Ik vind het hier heerlijk", zegt mevrouw E.
Staal (78).
Geruststelling
Zij was één van de eerste bewoners van Het
Rondeel en betrok haar appartement toen
de verf bij wijze van spreken nog nat was.
„Je hebt bier je vrijheid en je bent zelfstan
dig net als in een gewone flat, maar dan met
iets extra's. Als er iets is, druk je opeen knop
en er komt hulp, een hele geruststelling."
Haar kaartpartners ('bieën') zijn het roe
rend met haar eens. Staal: „En weet je wat
het is, het is hier maar een kleine gemeen
schap. iedereen kent elkaar Het is één grote
familie!"
Twee verzorgenden van het eerste uur zijn
Karin Maes en Brigitte de Buck. Zij delen,
samen met nog negen collega's, letterlijk lief
en leed met de bewoners. „Geestelijk is ons
vak best zwaar, want we hebben een heel
hechte band met de bewoners", zegt De
Buck. „Soms voel ik me net een maatschap
pelijk werkster, want elk verdrietje wordt
aan ons verteld." Maes: „Je moet ook zoveel
mogelijk proberen toch een afstand te be
waren, maar dat lukt niet altijd, een sterfge
val is altijd moeilijk, want je kent de mensen
zo goed."
Ondanks leeftijd of ziekte nemen sommige
bewoners ook wel eens een loopje met het
personeel. De Buck: „Er woont hier een me
neer, ver in de zeventig is 'ie, en hij is nogal
technisch aangelegd. Dan zit je hier in het
kantoor en dan zie je opeens zzzoeffff, een
op afstan'd bestuurbaar autootje voorbij
schieten, of kruipt er een mechanische ba-
bypop door de gang. Hij heeft ook pas een
GSM gekocht en dan belt hij even vanuit
Het Kruitvat om te zeggen dat hij eraan
komt en of we nog zin hebben in een loempi
aatje of een zak friet."
Binnenshuis worden elke week extra activi
teiten gehouden, zoals sjoelen of biljarten
en een paar keer per jaar wordt er een uit
stapjeper bus gemaakt. Op zaterdag 19 sep
tember helpen de bewoners mee met het or
ganiseren van de open dag ter gelegenheid
van het vijfjarig bestaan van Het Rondeel.
Belangstellenden kunnen van 14 tot 17 uur
een kijkje nemen in de woningen, de alge
mene ruimtes en de tuin met de terassen.
Ook wordt door de het personeel de werking
van het alarmeringssysteem uitgelegd en
een stand bemand waar inzicht wordt gege
ven in de diverse zorgmogelijkheden.
Op de vraag aan mevrouw Staal of er mis
schien nog iets verbeterd kan worden in het
luxe Rondeel, antwoordt ze lachend met op
geheven vinger: „Nou, de verzorgenden
zouden best nog wel iets vaker ons apparte
ment mogen stoffen, maar ach, dat mag de
pret niet drukken."
door Edith Ramakers
MIDDELBURG - Bij Taxi
Blaakman ging gisteren de vlag
uit, omdat de rechter oordeelde
dat er niet getornd hoefde te
worden aan de overeenkomst
die het Vlissingse taxibedrijf
had gesloten met Maatschappe
lijke Zorg Walcheren (MZW).
Daardoor draagt Blaakman ook
de komende vier jaar zorg voor
het collectief vervoer van ge
handicapten op Walcheren.
ZWN Taxi BV en de Stichting
Arduin vochten gezamenlijk
vorige week in een kort geding
de manier aan waarop Blaak
man de opdracht van MZW had
gekregen. Hun raadsman mr.
A G. J. van Wassenaer van Cat-
wijck uit Amsterdam vond dat
MZW de selectiecriteria voor de
opdracht van 20 miljoen gulden
te veel had toegeschreven op
Taxi Blaakman. „Mijn klant is
in een te vroeg stadium bij de
beoordeling van geschiktheid
afgevallen. Blaakman was
daardoor de enig overgebleven
Uit het vonnis van de rechter
blijkt 'dat de aanbestedingspro
cedure van MZW rammelt'.
„Dat betekent dus dat
ZWN/Arduin een volledige
toets is onthouden. Dat is tegen
de opvatting om in een aanbe
steding iedereen gelijke kansen
te geven", verklaart de raads
man.
Ervaring
MZW motiveerde sterk te han
gen aan de ruime ervaring en ge
schikte kwaliteit van Taxi
Blaakman in het gehandicap-
tenvervoer. „De inschrijving
van ZWN Taxi en de Stichting
Arduin lag namelijk ongeveer
10 procent onder de prijs van
Blaakman. Het is nooit zover
gekomen om te kijken, wie nou
kwaütatief de beste is", stelt
Van Wassenaer van Catwijk.
De rechter legt in het vonnis uit
dat hij géén nieuwe aanbeste
ding oplegt, 'ondanks dat de on
zorgvuldige beoordeling van de
geschiktheid wat de kwaliteit
van de diensten van ZWN be
treft daarvoor reden kunnen
zijn'. Hij laat in zijn besluit mee
wegen dat Blaakman de op
dracht al gekregen heeft en
daardoor in tegenstelling tot
ZWN al investeringen heeft ge
daan. Het Vlissingse taxibe
drijf, dat sterk afhankelijk is
van het gehandicaptenvervoer,
zou aanzienlijke schade lijden.
Ook zou een nieuwe aanbeste
dingsprocedure een aantal
maanden in beslag nemen, ter
wijl de overeenkomst 1 oktober
ingaat. Niet gebleken is, stelt de
rechter verder, dat Taxi Blaak
man invloed op de gunning
heeft gehad.
Directeur J. Uijl van Taxi
Blaakman is opgelucht. „Maar
dat zijn ook het personeel én de
klanten. Ik vind het niet meer
dan rechtvaardig. We hadden de
opdracht in juni al gekregen."
ZWN Taxi en Stichting Arduin
overwegen nog in hoger beroep
te gaan. „Dan kan er nog een
heraanbestedingsopdracht uit
gaan. Ook kunnen we in een bo
demprocedure schade door het
handelen van MZW proberen te
vorderen. Die weg duwt de rech
ter ons nulop."
TERNEUZEN - Bij een eenzij
dig ongeluk op de Axelsestraat
in Terneuzen zijn vrijdagavond
een achttienjarige bromfietser
en zijn ongeveer even oude pas
sagier gewond geraakt.
De jongens moesten met ambu
lances worden afgevoerd naar
het ziekenhuis voor onderzoek.
Het ongeluk gebeurde kort voor
middernacht bij de plek waarde
straat is opgebroken in verband
met herinrichtingswerkzaam
heden.
Vermoedelijk heeft de bestuur
der de slecht verlichte wegaf-
zetting over het hoofd gezien, I
waardoor hij dwars door de met
betonblokken verzwaarde
paaltjes reed. De Temeuzenaar
raakte door de klap enige tijd
buiten bewustzijn. Zijn plaats
genoot liep enkele snijwonden
op. De bestuurder van de brom
fiets verkeerde onder invloed
van alcohol en softdrugs.
door Ali Pankow
ZIERIKZEE - Het wordt kort
dag voor de aanleg van het fiets
pad aan de zeezijde van de dui
nen tussen het Watergat bij Re-
nesse en het Duinhoevepad in
Haamstede. Het ministerie van
LNV (Natuur) verwierp don
derdag wel het bezwaarschrift
dat de familie Hoogstrate tegen
de aanleg van dit fietspad heeft
ingediend, maar tegen die be
slissing kan de komende zes we
ken nog in beroep worden ge
gaan.
In die periode mag niet met de
aanleg worden begonnen. Wet
houder ir. C. W. Veerhoek (re
creatie) betreurt dat zeer. Hij
staat als het ware te poppelen
om de spade de grond in te ste
ken. „Als dit unieke fietspad er
niet voor half oktober ligt, is het
over en uit", sombert hij.
Na half oktober mag in verband
met het stormseizoen niet meer
worden gewerkt in de duinen.
Uitstel tot volgend jaar is met
het oog op de kosten onmoge
lijk. De aanleg van het buiten-
duins fietspad kost 4,5 ton. Het
Rijk draagt daar tweehonderd
duizend gulden aan bij, maar
dan moet het pad wel uiterlijk 1
januari gereed zijn. „Als we
daar niet aan voldoen, zijn we
het geld kwijt", zegt Veerhoek
stellig. Het is volgens hem on
denkbaar dat de gemeente
Schouwen-Duiveland de kos
ten volledig voor eigen rekening
kan nemen. Daarvoor staat de
gemeentebegroting al te veel
onder druk.
Veerhoek heeft zijn hoop geves
tigd op de redelijkheid van de
familie Hoogstrate. Hij heeft af
gesproken dat betrokkenen
woensdag laten weten of ze al
dan niet bezwaar maken tegen
de beslissing van het ministerie.
„Als ze dat niet doen, gaat de
aannemer donderdagochtend
met de aanleg van het fietspad
beginnen en dan kan het alle
maal nog net", zegt Veerhoek.
De familie Hoogstrate maakte
bezwaar tegen het fietspad om
dat het him pad naar de duinen
zal kruisen. Het ministerie er
kent in zijn beoordeling van het
bezwaarschrift die aantasting
van de pri vacy, maar laat het al
gemeen belang zwaarder we
gen. De vrees, dat veel mensen
door verboden duingebied gaan
zwerven, deelt het ministerie
niet Voorwaarde is dat er een
goede afrastering wordt aange
bracht.
EXCLUSIEVE VRIJETIJDSMODE
VOOR HEEL HET GEZIN
Printemps Week-End
Kaai 9, Sluis,
0117 46 16 68
Dagelijks open van 9 tot 18 uur.
Za.& zo. van 10.30 tot 18 uur.
KILS VOOR
STIJLVOL SPORTIEF
MET ONZE NIEUWE
NAJAARS- EN
WINTERCOLLECTIES
Escada Sport
m Polo Ralph Lauren
Burberrys
m Voor de kleintjes
Naast ons uitgebreid
Donaldson aanbod
voor baby's en kinderen, 1
ook Kids Boys van
Polo Ralph Lauren
Mocht de tweede nationale luchthaven op de Maasvlakte komen, dan bestaat de vrees dat recreanten
aan de Brouwersdam dagelijks van het vliegverkeer meegenieten. foto Pieter Honhoff
Wethouder Veerhoek wil geen Torremolinqs-gevoel
doorAndries Molengraaf
ZIERIKZEE - De kans dat de
tweede nationale luchthaven op
de Maasvlakte komt, mag dan
niet zo groot zijn, het feit dat die
optie nog altijd besproken
wordt, heeft tot bezorgdheid ge
leid bij de gemeenten Schou
wen-Duiveland en Goedereede.
Ook andere betrokkenen zijn
bang voor aantasting van na
tuur en recreatie. Stank, extra
verkeersdrukte en geluidsover
last kunnen immers veel kost
bare natuur onherstelbaar be
schadigen. „Bovendien willen
we de recreanten geen Torremo-
linos-gevoel geven."
„We zijn er absoluut niet voor",
zegt wethouder ir. C. W. Veer
hoek van de gemeente Schou
wen-Duiveland. „In de eerste
plaats omdat we niet willen dat
vliegtuigen rakelings langs on
ze recreatiegebieden scheren.
Daar krijg je zo'n Torremolinos-
gevoel van. In de tweede plaats
omdat we, met andere gemeen
ten, de provincies Zeeland en
Zuid-Holland en ook mensen
van het Rijk bezig zijn met de
ontwikkeling van het natuurge
bied Voordelta. Daar zijn we
heel gedetailleerd mee bezig,
bijvoorbeeld met vragen over of
ergens al dan niet een strand
tent mag komen omdat die bij
voorbeeld aan dat gebied
grenst. Dat zou dan allemaal
overruled worden door het Rijk
omdat' er ineens een vliegveld
moet komen. Dat vind ik op z'n
minst merkwaardig. Bovendien
lijkt het me voor de Randstad
een slechte oplossing. Die zit nu
al vol met verkeer. Moet je in
denken wat een opstoppingen
zo'n vliegveld zou veroorza-
ken."
Crash
Ook de gemeente Goedereede,
die met haar stranden en na
tuurgebieden letterlijk naast de
Maasvlakte ligt, maakt zich
grote zorgen.
Wethouder A Lokker: „Het zal
duidelijk zijn dat we totaal af
wijzend tegenover de komst van
een vliegveld staan. Afgezien
van de desastreuze gevolgen
voor de natuur en de recreatie in
onze gemeente, zie ik nog een
ander gevaar: het gevaar van
een neerstortend vliegtuig op
het Europoort-Botlekgebied.
Als dat gebeui't, is het leed niet
te overzien. Met al die chemi
sche industrie en opslag daar
kan dan het hele gebied worden
weggevaagd. Ik begrijp niet dat
zulke geluiden nog maar nau
welijks in de discussie naar vo
ren zijn gekomen. Het lijkt wel
of men zich dat niet realiseert
Bij Gran Dorado, eigenaar van
bungalowpark Port Zélande,
heerst op z'n zachtst gezegd arg
waan. „Het zal mede afhangen
van de aanvliegroutes, maar als
we er in ons park veel hindervan
dreigen te krijgen, dan zullen
we daar uiteraard bezwaar te
gen maken. Wellicht zullen we
ons dan organiseren met andere
recreatiebedrijven die hetzelfde
probleem hebben", zegt woord
voerster H. Gerlsma.
Burgemeester A C. van Pelt van
Oostflakkee, dat zich de laatste
tijd nadrukkelijk profileert als
een recreatiegemeente, ligt nog
niet wakker van de plannen.
„Laten we ons er voorlopig
maar niet druk over maken. Ie
dereen roept wat, men is wat
aan het ronddarren, dan flak
kert de vlam weer op om vervol
gens weer uit te doven, totdat ie
mand weer wat roept waardoor
de vlam weer oplaait. Nee, dit is
een hype.."
Niet blij
Directeur J. Lodders van het na-
tuur- en recreatieschap Greve-
lingen is minder laconiek. „Ik
ken de geluidscontouren niet,
maar uit de eerste reacties maak
ik op dat we er overlast van zou
den kunnen ondervinden. Daar
zijn wij uiteraard niet blij mee,
dat is geen goede pr voor de re
creatie hier."
door Marco van Barneveld
'S-GRAVENPOLDER - Het valt
niet mee om in 's-Gravenpolder
een nieuw tankstation van de
grond te krijgen. Het beleid van
de gemeente is er weliswaar op
gericht om daar zo'n nieuwe
voorziening te creëren, maar
vooralsnog komt daar maar
weinig van terecht. Dit blijkt uit
een voorstel van het Borselse
college van burgemeester en
wethouders.
De gemeente heeft wel een stuk
grond beschikbaar, maar ondui
delijk is welk bedrijf zich daar
zal vestigen. Weliswaar zouden
er twee gegadigden zijn. maar
het is nog niet gelukt om tot
overeenstemming te komen
over aankoop van het perceel
grond, dat is gelegen tussen de
Baarlandsezandweg, de
Schoorkenszandweg en de
Bemhardweg-Oost.
Het gaat om de firma's Tramper
's-Gravenpolder BV en DLG
Broermann Olie BV uit Bergen
op Zoom. Tramper stelt in het
verleden als eerste met de ge
meente tot overeenstemming te
zijn gekomen, waarna Broer
man plotseling als tweede mo
gelijke kandidaat zou zij n opge
doken. Volgens het college is
van overeenstemming met
Tramper nooit sprake geweest.
B en W stellen juist dat het er in
eerste instantie op leek dat de
twee firma's met elkaar in zee
zouden gaan. Op een gegeven
moment zou er in die voorgeno
men samenwerking een breuk
zijn gekomen, waarna zowel
Broermann als Tramper zouden
hebben beweerd ieder voor zich
al een overeenkomst met de ge
meente te hebben. Volgens B en
W is daar echter absoluut nooit
sprake van geweest.
Behoefte
Ondanks de problemen in het
overleg wil het college toch met
één van de partijen verder. In het
verleden zouden veel tanksta
tions in de omgeving van 's-Gra
venpolder zijn verdwenen,
waardoor de behoefte aan zo'n
nieuwe voorziening aan de rand
van het dorp groot zou zijn.
B en W vragen de gemeenteraad
voor één van de twee kandida
ten te kiezen. Voordeel van een
keuze voor Tramper is volgens
het college dat dit bedrijf dan
zijn huidige tankstation aan de
's-Gravenstraat te 's-Graven
polder zal opheffen. De ruimte
die dan in die straat ontstaat
kan volgens B en W heel goed
worden gebruikt. Wordt daar
entegen voor Broermann geko
zen, dan zullen er ineens twee
tankstations in 's-Gravenpol
der zijn. Vraag is of het nieuwe
station wel rendabel zou zijn.
door Edy de Witte
KOEWACHT- Op de laatste dag
van de basisschoolvakantie
werden vrijdag ook de speelwe-
ken in Koewacht en Terneuzen
afgesloten. Ruim tachtig kinde
ren in Koewacht gingen 's mor
gen eerst in het bos aan de
Eimnabaan op pad voor een
speurtocht. Het thema van de
speelweek. Op weg naar 2000,
kreeg hier met een aantal scien-
ce-fiction-attributen gestalte,
's Middags verzamelden de deel
nemers zich in De Vlaschaard
voor een afsluitende talenten
jacht. Er waren zowel play
back als live optredens te be
wonderen. De Speelweek in
Koewacht draaide dit jaar voor
het eerst met een nieuwe organi
satie. Negen moeders hebben de
scepter overgenomen onder toe
ziend oog van Marco van der
Sijpt. Laatstgenoemde tekende
samen met een aantal vrijwilli
gers acht jaar voor de schoolva-
kantieactiviteiten in Koewacht.
Verschillende buurtverenigin
gen in de gemeenteTerneuzen
namen deze week in de kernen
en wijken de jeugd onder hun
hoede voor de jaarlijkse spelle-
tjesdagen. Vrijdag werd in
speeltuin Oranjekwartier een
gezamenlijke afsluiting gehou
den. Naast vermaak met de
speeltuintoestellen gingen zo'n
150 kinderen 's morgens al aan
de slag met wedstrijdjes doel-
schieten, korfgooien en het af-i
werken van een skippybal-cir-3
cuit. 's Middags meldden zich
nog enkele tientallen deelne
mers uit de buitenkernen bij de
speeltuin. Met het bakken van
wafels gaf de organisatie een
feestelijk tintje aan de afslui
ting.