Hoeden dragen moet je durven
J
PZC
Spannende ontdekkingsreis
door Vliegende Mannen
Manipuleren met film in geweldige ruimte
zeeland
Modevakschool Ria van Liere bestaat tien jaar
ondernemend zeeland
in detail
Autogebruik wordt
niet creatief genoeg
teruggedrongen
Duizenden autootjes op
miniatuurruilbeurs
0118-417500
kunst cultuur
wmam
Twee werelden in zwart en grijs
zaterdag 5 september 1998
114
door Roelf Reinders
KAPELLE - Lang leve de ko
ningin. Ria van Liere roept het
niet hardop maar ze is blij met
koningin Beatrix. „Ze is de be
schermvrouwe van de hoeden-
modistes. Waar ze komt, iedere
vrouw draagt een hoed. Ook
vrouwelijke burgemeesters die
verder nog nooit een hoed heb
ben gedragen. Op prinsjesdag
heeft iedere vrouwelijke minis
ter er eentje op, de één nog
mooier dan de ander. Beatrix is
een vechtster voor de emanci
patie van de hoed geweest."
Van Liere's modevakschool be
staat deze maand tien jaar. Een
mooie gelegenheid om het ate
lier een opknapbeurt te geven.
Een nieuw kleurtje op de muur
en de klapstoeltjes vervangen.
Deze zomer haalde Ria van
Liere het diploma voor hoe-
denmodiste aan het mode-in-
Schoondijkse
kapsalon dicht
SCHOONDIJKE - De Schoon
dijkse kapsalon Birgit sluit na
vijftien jaar haar deuren per 1
september. De filialen in Bres-
kens en Oostburg blijven open.
Eigenaresse Birgit Zink (36) is
door ontsteking aan de lucht
wegen en kappersastma ge
noodzaakt partime te gaan
werken in de overige twee za
ken. In het pand in Schoondij-
ke blijft een kapsalon geves
tigd, die gerund wordt door S.
de Feijter uit Oostburg.
Euro-lezingen
in Hotel Goes
GOES - De Rabobank Goes
houdt op de dinsdagen 22 en 29
september en op donderdag 24
oktober telkens vanaf 20.00
uur een euro-avond in Hotel
Goes in Goes.
M. H. A Jeucken, verbonden
aan de stafgroep economisch
onderzoek van Rabobank Ne
derland geeft op al deze bijeen
komsten een lezing. Hij be
spreekt onder meer de invloed
van de euro op de rente, beleg
gingen en hypotheken en koop
sompolissen.
stituut Cuppens-Geurs in Til
burg. Ze is daarmee de tweede
hoedenmodiste in Zeeland,
voorzover ze weet. In het nieu
we atelier geeft Van Liere
vanaf eind deze maand ook
trainingen in het maken van
hoeden.
Door Beatrix mag het weer, een
hoedje op. „Vroeger was het al
leen de elite, de vrouwen van
dokters en notarissen, die een
hoed droeg", vertelt Van Liere.
„De arbeidersvrouwen hadden
slechts een zomer- en winter
hoedje dat ze alleen zondags
naar de kerk opdeden. En door
de week sjaaltjes en hoofd
doekjes of kopdoeken zoals wij
vroeger zeiden." In Kapelle zie
je door de week nog steeds nau
welijks een hoed. zegt Van Lie
re. Zondags wel. „De vrouwen
gaan hier niet blootshoofds de
kerk in. Hoe zwaarder de chris-
telijke grondslag, hoe donker
der de hoeden."
Een leuk fris hoedje zul je in
Kapelle niet snel zien. Of het is
er één van Van Liere of de moe
der van één van haar leerlin
gen. In het stadse Den Haag
was ze gewend buiten altijd een
hoed te dragen, in Kapelle
en toe een hoed droeg. Nu
draagt ze er weer één.
„Toen ik met de hoedencursus
stopte ze ermee. Omdat ze de
enige was. Totdat ze van haar
dochter hoorde dat Van Liere af
-M J" -
bezig was, deed ik er soms één
op Dan ben je een beziens
waardigheid. Kijken ze me na.
01' word ik niet gegroet en
blijkt later dat ze me niet her
kenden. Of ze wijzen me er nog
al duidelijk op. 'Kijk, je hebt je
hoedje op.' Staat jou goed, zeg
gen ze dan. 'Maar mij niet'."
Dat is dus onzin, zegt Van Lie
re. „Niet iedere hoed staat op
ieder hoofd, 't Is net als met een
kort rokje, dat staat ook niet ie
dereen. Maar iedereen heeft
De rubriek Onderne
mend. Zeeland staat on
der redactie van Claudia
Sondervan. Vragen, tips
en mededelingen kunnen
schriftelijk worden aan
geboden aan de redactie
van de PZC, postbus 18,
4380 4A Vlissingen, of
via fax 0118-470102.
Ria van Liere met enkele van haar hoeden.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Modevakschool Ria aan de
Wemeldingse Zandweg 10 in
Kapelle bestaat deze maand
tien jaar. Daarom houdt Ria
van Liere zaterdag 6 september
van 11.00 tot 16.00 uur een
open dag in haar gerenoveerde
leslokaal. Belangstellenden
kunnen lesboeken, examenma
teriaal en apparatuur bekij
ken. Nieuw in het cursuspro
gramma van Van Liere is een
hoedencursus die tot hoeden-
modist(e) opleidt.
Hugo Portier hairdesign heeft
zijn deuren geopend aan de
wij ngaardst rijd in Middel
burg. Het nieuwe onderkomen
is ruimer dan de oude vestiging
aan het damplein Deltacolle
ge contractactiviteiten houdt
dinsdag 8 september vanaf
19.00 uur een informatieavond
in het gebouw aan de Merwe-
destraat in Middelburg. Do
centen vertellen over de oplei
dingen boekhouden, MBA
middle management, Nima-A
AOV, HOV en computercursus
sen.
Vrijdag 11 september opent
Adviesbureau Magnée zijn
deuren aan het Damplein in
Middelburg. Het bureau is ge
specialiseerd in persoonlijke
financiële planning, waarbij
ook met fiscale en juridische
aspecten rekening wordt ge
houden.
*Het Temeuzense dansinsti
tuut Adrie Hamelink houdt za
terdag 12 september vanaf
20.00 uur open huis in de bo
venzaal van het Zuidlandthea-
ter. Belangstellenden kunnen
een dansje wagen en zich even
tueel meteen opgeven voor de
cursussen stijldansen voor be
ginners of gevorderden in het
nieuwe seizoen, die eind sep
tember beginnen. Deze maand
zijn er nog twee dansavonden
gepland op 12 en 19 september.
De Reimerswaalse burge
meester A Verb ree opent vrij
dag 18 september het nieuwe
bedrijfspand van de firma Azet
Bv te Yerseke. Azet is een be
drijf dat verpakkingen, etiket
ten en reclamemateriaal maakt
voor vooral de conserven- en
visindustrie. Het werd 15 jaar
geleden opgericht door de heer
en mevrouw Zoeteweij, die op
de openingsdag van het nieuwe
pand afscheid nemen. De nieu
we directeur is J. W. Wisse.
De Agrimarkt in Goes heeft
deze week haar eigen drogiste
rij geopend. Met een eigen lijn
geneesmiddelen en homeopa
thische medicatie wil de super
markt het assortiment verbre
den.
een hoofd waarop een hoed
past.Ze pakt een bruine, hoge
vilten hoed met pauwenveer
tjes. „Hier voel ik me niet hap
py mee. Eerst komt de hoed,
dan kom ik pas." Nee dan het
auberginekleurige hoedje met
struisvogelveren. „Dit is een
leuk dopje Hoeden dragen is
een kwestie van durf, zegt ze.
„Het is de aard van het beestje
hè. Kruip je in een hoekje of
durf je je te geven."
Modevakschool Ria van Ria van
Liere aan de Wemeldingse Zand
weg lOin Kapelle houdt vandaag, 5
september, van 11.00 tot 16.00 uur
open huis. Op 22 september begint
de hoedencursus. Afhankelijk van
de voortgang duurt de cursus an
derhalf tot twee jaar. Tijdens de
cursus maken de deelnemers zestig
tot tachtig hoeden. Van Liere gaat
ook workshops van twee dagen ge
ven die belangstellenden kennis
laat maken met het maken van hoe
den.
ABN/AMRO
Aardenburg
is vernieuwd
AARDENBURG - Ter gelegen
heid van de heropening van het
verbouwde pand aan de Kaai
in Aardenburg, houdt
ABN/AMRO op zaterdag 12
september een open dag. Op
deze dag kunnen belangstel
lenden de vernieuwde inrich
ting bekijken en zijn er doorlo
pend presentaties van de
thuisbankiersystemen Home-
Net en OfficeNet. De officiële
opening wordt donderdag 10
september verricht door bur
gemeester C. van Liere.
In het vernieuwde kantoor zijn
de kas- en adviesfuncties ge
splitst. Zo zijn er aparte loket
ten voor stortingen, wisselen
en opnames en kunnen de
wachttijden worden beperkt.
Ruime spreekkamers zijn voor
handen waarin alle zaken zoals
beleggen, hypotheken, pensi
oenen en investeringen kunnen
worden besproken. Tijdens de
open dag kunnen avonturiers
een ritje maken op een kameel.
Kinderen kunnen zich laten
schminken en zich uitleven op
een springkussen. Bovendien
zijn er met de ballon- en kleur-
wedstrijd prijzen te winnen.
door Richard Hoving
MIDDELBURG - De provincie
Zeeland moet meer creativiteit
aan de dag leggen om het auto
gebruik tegen te gaan. Dat advi
seert de Provinciale Commissie
Milieu en Water (PCMW).
In een reactie op het onlangs
verschenen Voorontwerp Mi
lieuverkenningen I waarin be
schreven wordt in hoeverre de
milieudoelstellingen van de
provincie worden gehaald, om
schrijft de PCMW het terug
dringen van de automobiliteit
als een 'hardnekkig probleem'.
Uit de milieuverkenning blijkt
dat de provincie er niet in slaagt
om het autogebruik te ontmoe
digen.
De provinciale adviescommis
sie stelt voor om met name crea
tief om te gaan met bestaande
plannen zoals het aanleggen
van fietsnetwerken en transfe
ria, en het autoluw maken van
gebieden. „De provincie kan
een voortrekkersrol vervullen
en dient een visie op het perso
nenvervoer te ontwikkelen
overeenkomstig de visie op het
goederen vervoer.
De PCMW heeft kritiek op de
samenstelling van het Vooront
werp Milieuverkenning I. De
commissie vindt dat de ver
wachtingen ten aanzien van het
bereiken van doelstellingen niet
helder beschreven of open gela
ten zijn. Zij mist tevens een sa
menvatting waarin concreet
wordt aangegeven welke doel
stellingen wel of niet bereikt
zijn. Om de doelstellingen op
het terrein van duurzame ener
gie te kunnen halen is het vol
gens de PCMW gewenst om op
korte termijn tot duidelijke be
sluitvorming rond het onder
werp windenergie te komen. De
provincie zoekt al geruime tijd
naar meerdere geschikte loca
ties voor het inrichten van
grootschalige windmolenpar
ken.
KRUININGEN - De presentatie
van een nieuw Zeeuws minia
tuurmodel, de verkoop van oude
autootjes en een Nederlandse
vertaling van het Dinky-Toy-
boek staan zaterdag 12 septem
ber centraal op de 39e editie van
de Ruilbeurs Zeeland.
De lange rijen tafels in het
dorpshuis van Kruiningen zul
len weer helemaal vol staan met
duizenden miniatuurauto's. Elk
half jaar komen verzamelaars
uit binnen- en buitenland naar
Zeeland om een felbegeerd au
tomodel op de kop te tikken.
Organisator J. Paaschen uit
Yerseke is al vanaf het eerste uur
bij de ruilbeurs betrokken.
Vooral een nieuw Zeeuws model
vindt hij erg leuk: „Dit jaar
komt er een miniatuurwagen
van Traveo Transport uit Oude-
lande uit."Slecht nieuws is het
opnieuw uitbrengen van oude
en vaak bijzondere modellen.
Vooral de moeilijk verkrijgbare
jaren-vijftig Dinky-Toymodel-
len worden door een aantal fa
brikanten ineens weer nieuw op
de markt gebracht. De auto-
tjes, die veelal in China gemaakt
worden, zijn al voor enkele tien- I
tjes te koop.Volgend jaar april
bestaat de ruilbeurs twintig
jaar en wordt er voor de veertig- I
ste keer een Zeeuwse minia- I
tuurautobeurs gehouden. De
ruilbeurs vindt plaats in het I
Dorpshuis in Kruiningen, van
9.30 tot 15.00 uur.
(Advertentie)
SCHOONMAAKBEDRIJF
BLEIJENBERG B.V.
In vertrouwde handen
ww.zeelandnet.nl/bleijenbergbv
gecertificeerd volgens
de NEI\l-IS0 9002
door Ernst Jan Rozendaal
GOES - Veel mensen beschou
wen hedendaagse kunst nogal
eens als statisch, onpersoonlijk
en onbegrijpelijk. Dat dit geheel
ten onrechte is, kan tot en met
woensdag in Goes worden vast
gesteld op de manifestatie FLY
akf van het Festival van Zuid-
Beveland. De expositie Vliegen
de Mannen, die vrijdag is ge
opend in de enorme hangar van
de voormalige Apparaten- en
Ketelfabriek aan het Kanaal
van Goes, laat namelijk een
overdonderende verzameling
kunst zien die rechtstreeks ap-
peleert aan zintuigen en emo
ties. In de hal kan een ontdek
kingsreis worden gemaakt door
een onbekende wereld.
De eerste vliegende mannen
waren Icarus en zijn vader Dae
dalus. Volgens de Griekse mythe
/maakten zij vleugels van was en
veren om daarmee het labyrint
op Kreta te ontvluchten. Als de
hoogmoedige Icarus te dicht bij
de zon komt. smelt de was van
zijn vleugels en stort hij in zee.
De droom van Icarus, om de al
ledaagse werkelijkheid te ont
vluchten en viij als een vogel
door de lucht te vliegen, is ei
genlijk het thema dat een enor
me hoeveelheid aan kunstwer
ken in de AKF-hal verbindt.
Er is werk te zien van binnen- en
buitenlandse kunstenaars van
naam, zoals onder anderen Bill
Viola, Bill Spinhoven, Shinki-
chi Tajiri en NPS Cultuurprijs-
winnaar Jeroen Kooijmans, en
van aankomende of minder be
kende talenten. Het is een mix
van bestaand werk en werk in
opdracht, maar het vormt een
eenheid doordat vrijwel elke
kunstenaar met verwijzingen
naar of gebruik van (industrië
le) techniek de kijker een nieu
we, onverwachte werkelijkheid
weet voor te schotelen.
Het thema is ingegeven door de
perfecte locatie, een bijna 240
meter lange vliegtuighangar.
De geurende zeepbeelden van
Toni Thijssen in de wasruimte.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Het pubhek moet bij binnen
komst eerst een betonnen
Zeeuwse dijk over. Bovenop
volgt de confrontatie met een
prachtig vergezicht: de over
weldigend grote hal met achter
in een snelweg die recht omhoog
gaat, de hemel in De organisa
toren hebben de verleiding
weerstaan om de uitgestrekte
hal met beelden vol te proppen.
Slechts enkele sculpturen - drie
vreemdsoortige vliegmachines
van Tajiri, een sterk beeld van
Martin MacNamara die de we
reld als ei verbeeldt en daar de
titel In the beginning aan mee
geeft - en een peperdure Ferrari
F40 staan daar opgesteld. De
meeste kunst is verborgen in
ruimten ter weerszijden van de
voormalige fabriekshal. Wie
iets wil zien, moet op ontdek
kingsreis.
Instapmode nr 1 Sometimes (de
biechtstoel) van Kees Aaf jes.
foto Dirk-Jan Gjeltema
De voormalige wasruimten,
kantoren en opslagplaatsen zijn
uitstekend geschikt voor video
kunst. De staaltjes die daarvan
in de AKF-hal worden getoond
zijn in de meeste gevallen toe
gankelijk, toepasselijk - gezien
thema en locatie - en diepzinnig,
wat een opmerkelijke prestatie
mag worden genoemd.
Enkele voorbeelden. Vliegen is
het thema van het filmpje Pilot
van Kooijmans. Briljant in zijn
eenvoud, maar het zou zonde
zijn om de clou te verraden. Dat
is bij zijn Wolkenfabriek niet
zo'n bezwaar. Schoorsteenpij
pen lijken de wolken uit de lucht
te zuigen, zodat zonnige dagen
kunnen worden gemaakt. De
thema's fabriek en droom ko
men hier bij elkaar.
Bij de wasbakken in de toilet
ruimte heeft Toni Thijssen spie
gels geplaatst die in werkelijk
heid videoschermen zijn van
mensen die hun haar kammen,
kijken of ze er goed uitzien, of
wel hun huid bestuderen. De
spiegels tonen kortom het spie
gelbeeld van anderen. Even ver
derop, in de wasruimte; staan
twee beelden van zeep die Ma-
risca Voskamp naar zichzelf
heeft gemodelleerd. De beelden
doen de wasruimte weer naar
zeep ruiken.
De installatie van Karen Van-
derborght maakt het licht zicht
baar, Bill Viola duikt met de vi
deocamera in zijn eigen hoofd
en de bijna kennisachtige in
stallatie Chill Cave van Gerald
van der Kaap en Peter Giele
stopt het hoofd van de kijker -
letterlijk- juist in hün droom. In
de video-biechtstoel van Kees
Aafjes blijkt een Jezus-achtige
figuur aanmerkelijk onaange
namer dan op het eerste gezicht
leek en zijn sculptuur Spaanse
vlieg is warmer dan het kille ui
terlijk deed vermoeden. Om dat
te ontdekken, moet de kijker
wel tot handelen overgaan.
Het is slechts een kleine greep
uit een overweldigende hoe
veelheid beelden die de bezoe
ker vaak tot handelen aanzetten
of reageren op zijn aanwezig
heid. Wie de expositie Vliegende
Mannen goed bekijkt, is een
paar uur van de wereld. Alleen
al omdat het in Zeeland zelden
mogelijk is de tijd op zo'n span
nende manier te slijten, is de
tentoonstelling een absolute
aanrader.
Vliegende Mannen, t/m 9 september
van 14-17 uur in de AKF-hal in
Goes, 's Avonds als decor van con
certen, theater en literatuur
Olieverf, zonder titel, van Guy Jaspar.
Expositie Serge Hélénon en Guy Jaspar
doorTrees van Herpen
TERNEUZEN - Dreigende wol
ken, loodgrijs van kleur, pakken
sainen boven het stadskantoor
van Temeuzen. In de Passerelle,
half onder de grond, domineert
eveneens het grijs, weliswaar in
alle mogelijke nuances. Er
hangt, evenals buiten, een zon-
loze, sombere sfeer, gecreëerd
door de werken van Guy Jaspar.
In de hal, een halve verdieping
hoger, vormt zwart de hoofd
kleur. Geen somber zwart ech-
GOES, AKF-hal
'Cinemablanc', door Grifthea
ter (in het kader van AKF-Fly)
door Willem Nijssen
Het Griftheater maakt al
sinds 1975 bewegingsthea
ter op locatie, waarbij doelbe
wust gebruik wordt gemaakt
van de ruimte die ter beschik
king is. Vaak zijn dat industriële
ruimten, die een eigen inbreng
hebben in de productie. De reus
achtige AKF-hal (die met al zijn
mogelijkheden hewijst dat de
integratie van kunstdisciplines
spannende mogelijkheden in
zich heeft) biedt gelegenheid
voor een project, waar heel wei
nig theater aan te pas komt.
'Cinemablanc' is - zoals Grift
heater zelf zegt - meer een in
stallatie dan een voorstelling.
Belangrijkste element is de ma
nipulatie van filmbeelden. Die
hebben natuurlijk wel verwant
schap met theater, maar de ca
mera is zoveel dwingender dat
met een film heel andere effec
ten kunnen worden bereikt. Dat
oog. voor jou aan het kijken, dat
is dikwijls de bijzondere kracht
van een film. Kiezen is er nau
welijks bij, het maximaal haal
bare is je ogen sluiten als het bij
voorbeeld te gortig wordt.
In 'Cinemablanc' is die keuze er
wel. Een in filmbeelden verteld
verhaal - geen eenvoudig ver
haal, daarover straks meer -
wordt er geprojecteerd op ver
schillende schermen. Groot,
klein, vierkant of hoog en smal,
ver weg of dichtbij, helder of
omfloerst gekleurd. Dezelfde
beelden met enkele seconden
vertraging, of in spiegelbeeld
(verrassend hoe alleen dat al een
merkbaar verschil uitmaakt).
Hier het beeld als geheel, en
daar in stukken gebroken. Of
zelfs geheel verschillende delen
van een zelfde werkelijkheid:
hier de opgejaagde, op andere
schennen de jagers.
Er kan gekozen worden, er kan
geconstateerd worden (ver weg
prettiger dan dichtbij bijvoor
beeld), er kan uiteengerafeld
worden. Hier worden alle moge
lijkheden van manipulatie be
wust. Ook van te genieten, want
de bewustwording is eerder es
thetisch dan kritisch. Of daar
mee het verhaal een extra di
mensie krijgt, is moeilijker vast
te stellen.
De voice-over van 'Cinema
blanc' is duidelijk genoeg. Die
vertelt in de ik-vorm, dat hij -
net als iedereen trouwens -
vroeger een bolletje was. Met
onder meer twee gezichten, vier
armen, vier benen, twee ge
slachten. Er waren toen ook drie
seksen. Maar dat leven was te
onoverzichtelijk, en de verteller
besluit alle dubbel-mensen in
tweeën te snijden. „Ik wilde
geen gedachten, maar daden."
Toen is het wanhopig zoeken
van de mensen naar 'hun weder
helft' begonnen. Na nog wat in
grepen werden ze tenslotte
kalm, en gingen braaf aan het
werk. Maar het einde - een soort
collectieve zelfmoord - laat de
indruk na, dat het dubbel-zijn
toch bevredigender was.
De ondersteunende beelden
van het filmverhaal lopen in
sfeer synchroon met de vertel
ling, maar méér kon ik er niet
mee aanvangen. Gissen naar de
betekenis is niet leuk, ondanks
het vermoeden dat de lineaire
duidelijkheid van de 'gewone'
film misschien wel een ernstige
vorm van manipulatie is.
'Cinemablanc' is nog te zien van
daag (21.00 en 22.30 uur) en morgen
(21.30 en 23.00 uur).
ter. Levendig en bewegelijk ge
maakt met felle kleuraccenten
van rood, blauw of geel lijkt hier
zwart Afrika feest te vieren.
Serge Hélénon verloochent zijn
'roots' niet.
De 64-jarige Serge Hélénon
werd geboren op Martinique.
Met vele bewoners van het Ca-
raïbisch gebied heeft hij gemeen
dat zijn voorouders uit Afrika
stammen. Na opleidingen aan
de kunstinstituten van Martini
que en Nice woont en werkt hij
al bijna een kwart eeuw in di
verse Afrikaanse landen. De in
Terneuzen tentoongestelde
werken zijn carburundum- of
carbodumetsen. In, wederom,
zwarte passe-partouts hangen
de op dik, grof papier gemaakte
etsen steeds in verticale positie.
Dikwijl s is het hart van het werk
pikzwart. Soms is dat functio
neel zoals in de ets Tame de la
foret' (ziel van het woud) waar
bij onmiddellijk de associatie
met Conrads' 'Heart of Dark
ness' komt bovendrijven.
Suggestief is 'or rouge': in fluo
rescerend rood druipt het vloei
bare goud bijna van het papier.
De werken zijn abstract, al valt
soms een glimp van een dier
waar te nemen. Door het ge
bruik van primaire kleuren als
rood, blauw en geel in combina
tie met het dominante zwart
ontstaan verrassende silhouet
ten en contouren.
Klimatologische omstandighe
den beïnvloeden een kunste
naar. Tot die conclusie moet je
haast komen als je de achter
gronden van de twee exposan
ten vergelijkt. Jaspar, bijna tien
jaar jonger dan Hélénon, groei-1
de op in Luik. Zijn olieverven op I
paneel zijn uitgevoerd in alle I
tinten grijs die tussen zwart en I
wit te vinden zijn. Daarnaast I
doopt hij zijn penseel een enkele
keer in zandtinten of flets
blauw.
Zijn abstracten zijn vol met
wolkachtige voorstellingén.
zonder contouren of contrasten. I
Zo ziet vermoedelijk een bij-1
ziende zonder bril. Het is alsof I
de schilder de toeschouwer be
wust op een afstand houdt, hem
geen blik gunt in zijn brein of
gevoelens. In de grotere vlak-1
ken zijn soms vage en vervagen-1
de patronen van lijnen te ont-
dekken. Toch brengen .die geen I
diepte terweeg, ze zijn nadien I
weer vlak geschuurd en voelen
glad aan. De verf is dof en mat.
Het allerkleinste paneeltje is
warmer van tint, net een zand-1
storm in de woestijn, Dan knijp
je ook je ogen dicht en tuur je j
door de wimpers met als resul-
taat een vertroebelde blik.
De expositie is op werkdagen tij-1
dens kantooruren te bekijken in de I
hal en de Passarelle van het stads-
kantoor m Temeuzen en duurt nog I
tot 9 oktober.