Kamer is bezorgd over havens Provinciaal apparaat kost Zeeuw meer dan andere Nederlanders Te weinig geld voor hulp aan alle toeristen Borsele onverbiddelijk tegen sleutelaar Medailles wachten op hun vaandel Motorrijder gewond bij frontale botsing Zwaargewonden bij botsing Terneuzen zeeuwse almanak Melding Vrees voor concurrentie met Antwerpen door stijging loodstarieven Nu geen f60,- maar f90,- beltegoed? Heel iZi. PZC zaterdag 5 september 1998 Nu 3x sauna voor slechts 30,— i u- prijs fn-t (deze ktitul Is persoornggrbomttrm ™)irW/jj 5 oktttber 1998) door Harmen van der Werf DEN HAAG - De provincie Zee land springt er slecht uit in een vergelijkend OLderzoek dat het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft verricht naar de fi nanciële positie van alle provin cies in Nederland. Op basis van de begroting 1998 scoort Zee land vooral laag, omdat de pro vincie een zwak financieel meerjarenperspectief heeft. Voor wanhoop is overigens geen reden. Over het algemeen doen de provincies, ook Zeeland, het financieel redelijk. Slechts één provincie, Zuid-Holland, kampt met een tekort op de be groting 1998. Dat wordt de ko mende jaren goedgemaakt. Het zwakke van de financiële positie van Zeeland zit in de na bije toekomst. De provincie slaagt er niet in veel geld vrij te maken voor structureel nieuw beleid in de jaren 1999 tot en met 2001. Provincies als Gel derland, Noord-Holland en Noord-Brabant doen het op dat vlak aanzienlijk beter. Een opvallend gegeven uit de studie van Binnenlandse Zaken is dat Zeeland verreweg de meeste provincie-ambtenaren per duizend inwoners heeft. Op de duizend Zeeuwen lopen 2,55 provincie-ambtenaren rond. Noord-Brabant zit het laagst met 0,49 provincie-ambtenaar per duizend inwoners. Helemaal eerlijk is deze verge lijking niet. Bij het ambtenaren korps van de provincie Zeeland zijn ook de medewerkers van de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) geteld. Bij de PSD wer ken ongeveer 350 mensen, bij de provincie ruim zeshonderd. Omvang Volgens een ambtenaar van de provincie zijn er, zonder de PSD, nog verhoudingsgewijs veel provincie-medewerkers in Zeeland. Dat heeft te maken met de geringe omvang van de provincie, die hoe dan ook een aantal taken moet uitvoeren, en met taken die in andere provin cies bij grotere gemeenten zijn ondergebracht. Los van dat alles zijn Zeeuwen het meeste geld kwijt aan de provincie, als zij tenminste een auto bezitten. Provincies mogen opcenten heffen op de motorrij tuigenbelasting. In Zeeland is die heffing het hoogst, vooral dankzij een aanzienlijke verho ging van de opcenten. Dat is onder meer gebeurd om een spaarpotje te maken voor de Westerscheldetunnel en voor de komst van een fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens. Hoeveel motorrijtuigenbelas ting een automobilist aan de provincie kwijt is, hangt af van het gewicht van zijn voertuig. Een auto van 1.050 tot 1150 kilo brengt de provincie elk kwar taal 77 gulden aan opcenten op, een auto van 950 tot 1.050 kilo 61 gulden. Advertentie Waar rook is, is vuur IIEINKENSZAND - De Jonge Hoek urn Dijke Wij hebben een klein binnen brandje gehad dat gelukkig beperkt is gebleven tot de ruim te waar onze meterkast zich bevindt. Waar rook is, is vuur: aangezien wij alleen topproduk- ten willen aanbieden waar abso luut niets aan mankeert, hebben wij besloten de meubelen die zich in een aangrenzende ruimte bevonden tegen zeer speciale prijzen aan te bieden. Meubelen die beslist niet hebben geleden van het kleine binnenbrandje Meubelen, die u nu, gezien de omstandigheden, tegen zeer speciale prijzen kunt aanschaf fen! Het bezoekje meer dan waard. De Jonge Hoek van Dijke Interieur, Stenevate 2, Heinkenszand (0113)561482 door Jacques Cats MIDDELBURG-De Stichting Slachtofferhulp Zeeland heeft deze zomer beduidend minder in benarde omstandigheden ge raakte toeristen kunnen helpen. In 150 gevallen werd bijstand verleend. Enkele honderden slachtoffers bleven voor de stichting buiten beeld. Er ont braken financiële middelen om tot een adequate hulpverlening te komen. Drie jaar lang heeft er in Zee land een project gedraaid om voor opvang te zorgen wanneer toeristen bij verkeersongeval len betrokken raakten of het slachtoffer werden* van een zedenmisdrijf of beroving. Dankzij een subsidie van de provincie en het ministerie van Justitie konden voor die opvang in Zeeuws-Vlaanderen, op Wal cheren en in de Schouwse West hoek hulpposten worden inge richt in politiebureaus. Toen het project afliep werd naarstig gezocht naar mogelijk heden om een deel van de dienstverlening in het reguliere werk op te vangen. Om op de zelfde wijze actief te blijven was financiële ondersteuning on ontbeerlijk. Het recreatief be drijfsleven liet het echter afwe ten Tot grote teleurstelling van directeur Luuc Smit van Slachtofferhulp „Blijkbaar vindt men het wel belangrijk dat toeristen naar Zeeland blijven komen, maar op het moment dat hen iets verve lends overkomt moeten ze het zelf maar uitzoeken", reageert Smit. De stichting kreeg van de organisatie van recreatie-on dernemers Recron de toezegt ging dat die wel bereid waren een slachtoffer eens een lunch aan te bieden. Smit: „Maar daar zitten we niet om verlegen De hulpverlening aan toeristen slachtoffers is nu ingekrompen. Het steunpunt in Zierikzee kon overeind blijven, maar dat is te weinig.Smit hoopt dat het be drijfsleven toch nog een keer over de brug komt, zodat alle steunpunten weer open kunnen. zie ook pagina 19 door Marco van Barneveld OVEZANDE - Het Borselse college van burgemeester en wethouders houdt vast aan zijn standpunt dat H. Beuving uit Ovezande zijn bromfietshan- del aan de Bloemenstraat in zijn woonplaats moet staken. De zaak tussen de gemeente en Beuving sleept al lang. De sleu telaar wil gewoon doorgaan met zijn zaak aan de Bloemen straat. Hij vindt dat de ge meente het bestemmingsplan maar moet wijzigen, zodat hij kan blijven, maar burgemees ter en wethouders zien dat niet zitten. Beuving heeft daar be zwaar tegen gemaakt; dat is af gewezen. Beuving zit naar eigen zeggen 'slechts 's avonds ter ontspan ning wat te sleutelen'. De ge meenteraad zal zich op don derdag 10 september over de zaak buigen. Beuving: „Mis schien dat de raad er anders over denkt dan het college. Je weet het nooit. Maar ik ben on dertussen al gestopt met sleu telen aan brommers. Ik heb er gewoon een tussenhandeltje van gemaakt en dat mag wel. Het is heel jammer voor het dorp. Want iedereen kon bij mij terecht om z'n brommertje te laten repareren. Een aantal medailles die de harmonie in de afgelopen 125 jaar heeft behaald, is in de bibliotheek in Hulst te zien. foto Peter Nicolai door Jean-Lou de Gucht HULST - De Koninklijke Stedelijke Har monie uit Hulst laat haar 122 jaar oude vaandel restaureren. De harmonie viert over drie jaar haar tweehonderdjarig be staan en wil dan met het vaandel en de bij behorende medailles kunnen pronken. Mede dankzij een gift van de PZC is een specialistische firma in Haarlem inmid dels begonnen met de conservering en res tauratie van het vaandel. De kroon van het vaandel is al gerestaureerd en wordt momenteel tentoongesteld in de vitrine kast van de bibliotheek in Hulst. Daar is ook een aantal medailles te bewonderen die de harmonie sinds 1865 heeft behaald. Deze tentoonstel ling is tot 1 oktober te be zichtigen. Het is nog niet bekend wanneer de restau ratie van het vaandel klaar is. Volgens se cretaris T. Maes moet het in principe bij het jubileum gereed zijn, maar het kan ook al eerder zijn. „Het gaat erom dat het vaandel goed wordt geconserveerd wordt, het moet niet alleen maar worden opge lapt." Voordat het vaandel kon worden geconserveerd en gerestaureerd, heeft het eerst een tijdje in de diepvries gelegen om de mottenlarven eruit te krijgen. In tegenstelling tot wat eerst de bedoeling was, wordt de ondergrond van het vaan del niet vervangen of 'verdoekt', zoals de vakterm luidt. Maes: „Opnieuw verdoe ken doen we niet, want dan gaat de au thenticiteit van het vaandel verloren. Het oorspronkelijke doek blijft in stand, al leen de achterkant wordt vernieuwd. De borduursels blijven zoals ze nu zijn en worden bijgewerkt." Als het vaandel een maal is gerestaureerd, wordt het volgens Maes zodanig opgeborgen dat het voor ie dereen zichtbaar is. Hij weet nog niet pre- j cies waar, maar denkt dat het misschien in j het stadhuis kan. De harmonie wil het vaandel alleen nog gebruiken bij concer ten, waar het dan op een standaard goed j zichtbaar moet zijn. Met grote vreugde werd er in het Middelburgse gezin ken nis genomen van het feit, dat de zoon des huizes met enige vertraging zijn studie succes vol had kunnen afronden. Dat moest iedereen snel we ten, de gezinsleden voorop. Direct nadat de telefonische melding was binnen geko- men spoedde de trotse moe- I der zich richting tuin, waar I ze haar dochter vermoedde. „Je broer is geslaagd riep ze I blij Op een drafje kwam het I meisje aange fend. Geschrok- I ken keek ze haar moeder aan toen ze het vroeg „Door wie?" VEERE - Een 27-jarige motor rijder uit Gapinge is gistermid dag tegen vijf uur gewond ge raakt bij een frontale botsing met een personenauto nabij Veere. De auto werd bestuurd door een 57-jarige inwoonster van Mid delburg. De vrouw reed over de Kreekweg in de richting van Gapinge. Op de kruising met de Bosweg sloeg de Middelburgse linksaf; op die weg kwapi juist de motorrijder uit tegenoverge stelde richting aanrijden. De automobiliste schepte de mo torrijder. De man uit Gapinge per ambulance naar het zieken huis vervoerd. Hij had bij de botsing letsel aan zijn rug opge lopen. De auto van de Middelburgse en de motor werden geheel ver nield. De politie stelt een nader onderzoek in naar de toedracht van het ongeluk. Advertentie Heerlijk genieten van het uitgebreide saunalandschap is deze maand super voordelig! 20 badenkaart nu voor 360,(normaleprijs-too.-) Jaarabonnement voor f 925,(InU 3 gratis zuurslo/ltebatulelingen, Oxion zuurstofbehandeling nu voor 15,(normale prijs f 30,-1 (ivrmlnderl o.a. cellulitis en zwaarlijvigheid) Aanbiedingen zijn geldig t/m 30 september 1998. Tel. 0118-588261/588276 Libertel iZi: mobiel bellen zonder abonnement. Libertd kwam als eerste met mobiel bellen zonder abonnement. Oftewel Libertel iZi. Makkelijk en tijdelijk extra'aanirckkelijk. Neem nu Libertel iZi Totaal of Libertel iZi GO! en je krijgt geen f 60,- maar f 90,- beltegoed. Heel aantrekkeli)k. Heel iZi. Bel voor meer informatie of het dichtstbijzijnde \crkoop- punt gratis Libertel 0800 05 60. LIBERTEL ledereen bereikbaar, bereikbaar voor iedereen. De brandweer moest het 47-jarige Terneuzense slachtoffer uit zi jn auto bevrijden. foto Peter Nicolai door Bianca Abrahamse TERNEUZEN - Bij een ongeval op de Terneuzense Herbert H. Dowweg, rond tien uur gister ochtend, zijn een 47-jarige au tomobilist uit Terneuzen en een even oude inwoner van het Bra bantse Sint Willebrord zwaar gewond geraakt. Door onbekende oorzaak reed de Temeuzenaar op de verkeer de weghelft. Hij botste daar door frontaal tegen de bestelbus van de Brabander, die hem tege moet reed. Het busje kwam in de greppel naast de weg terecht. Beide bestuurders raakten in hun voertuig bekneld. De brandweerkorpsen van Ter- neuzen en Dow hebben de slachtoffers bevrijd. Beide be stuurders werden overgebracht naar het Terneuzense zieken huis De Honte. De personenau to en de bedrijfsbus zijn geheel vernield. De traumahelikopter uit Rot terdam was ruim een kwartier na het ongeval ter plaatse, maar hoefde geen dienst te doen. door Harmen van der Werf DEN HAAG - De Tweede Kamer maakt zich zorgen over de posi tie van de Zeeuwse havens, als wordt besloten tot vrije markt werking bij het beloodsen van zeeschepen. De loodstarieven voor schepen die Vlissingen en Terneuzen aandoen zullen dan ongetwijfeld stijgen, terwijl het zeer de vraag is of de Vlaamse overheid ook de loodstarieven voor Antwerpen en Gent zal verhogen. In vragen die Kamerleden heb ben gesteld aan de minister van Verkeer en Waterstaat T. Nete lenbos (PvdA) klinkt de onge rustheid over de toekomstige marktpositie van de Zeeuwse Westerscheldehavens stevig door. Netelenbos wordt gevraagd of zij het aanvaardbaar vindt dat Nederlandse haven in het Scheldegebied straks met marktconforme, dus hogere loodstarieven te maken krijgen. Terwijl op hetzelfde vaarwater voor schepen met bestemming Antwerpen of Gent 'een gesub sidieerd lager tarief' geldt. Verdragen Dit 'gesubsidieerde lagere ta rief' is een uitvloeisel van ver dragen die Nederland en België hebben gesloten na de scheiding van beide landen in 1830. De loodstarieven tussen Schelde (Antwerpen) en Maas (Rotter dam) zijn op grond van die ver dragen aan elkaar gekoppeld. Indertijd was dat logisch, om dat de afstand van beide havens tot de zee ongeveer even groot was. De Rotterdamse haven is in de loop der tijd echter zeewaarts verschoven na de opening van de Nieuw Waterweg, terwijl de haven van Antwerpen niet veel dichter bij de zee is komen te lig gen. De loodstarieven voor beide ha vens zijn nog wel gelijk. In de praktijk komt dit erop neer dat Rotterdam de Antwerpse haven subsidieert. Verliezen die het Nederlands Loodswezen op de Westerschelde lijdt, worden ge compenseerd met de winst uit Rotterdam. Eigen broek De Nederlandse regering wil af van die kruissubsidies. Elke loodsenregio moet de eigen broek op kunnen houden; dat betekent voor de Westerschelde dat de loodstarieven omhoog moeten en dat het beloodsen van zeeschepen goedkoper moet worden door de dienstverlening te veranderen. „Maar kan Nederland wel een zijdig de loodstarieven wijzi gen?", vraagt de Tweede Kamer zich af, waarbij wordt verwezen naar de verdragen tussen Ne derland en België over de zee scheepvaart op de Westerschel de. „Of is de Nederlandse regering al in overleg met België om tot een oplossing te komen?" Monopolie De verhouding tussen Neder land en België wordt nog eens extra bemoeilijkt door de ver schillen in organisatie van de loodsdiensten over en weer. Het Nederlands Loodswezen is in 1988 geprivatiseerd met behoud van zijn monopoliepositie. Die verliest het loodswezen met in gang van 2001, als het rege ringsvoorstel voor vrije markt werking doorgaat. Het Vlaams Loodswezen is nog steeds een staatsbedrijf, dat op zijn vroegst in 2003 wordt verzelf standigd. Binnen dat kader wijst de Vlaamse regering con currentie tussen diverse loods diensten af. Op de Westerschelde hebben beide organisaties direct met el kaar te maken door de vaste ver deling van zeeschepen voor Bel gische havens; 27,5 procent voor Nederlandse loodsen en 72,5 procent voor de Belgische. Het kabinetsstandpunt over vrije marktwerking bij het loodswezen, dat nog is aangeno men onder het bewind van WD-minister A Jorritsma, wordt op woensdag 30 septem ber besproken door de kamer- commisie voor verkeer en wa terstaat. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 59