Kamer is bezorgd over havens
Provinciaal apparaat
kost Zeeuw meer dan
andere Nederlanders
Te weinig geld voor
hulp aan alle toeristen
Borsele onverbiddelijk tegen sleutelaar
Medailles wachten op hun vaandel
Motorrijder gewond
bij frontale botsing
Zwaargewonden bij botsing Terneuzen
zeeuwse almanak
Melding
Vrees voor concurrentie met Antwerpen door stijging loodstarieven
Nu geen f60,-
maar f90,- beltegoed?
Heel iZi.
PZC
zaterdag 5 september 1998
Nu 3x sauna voor slechts 30,— i u- prijs fn-t
(deze ktitul Is persoornggrbomttrm ™)irW/jj 5 oktttber 1998)
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De provincie Zee
land springt er slecht uit in een
vergelijkend OLderzoek dat het
ministerie van Binnenlandse
Zaken heeft verricht naar de fi
nanciële positie van alle provin
cies in Nederland. Op basis van
de begroting 1998 scoort Zee
land vooral laag, omdat de pro
vincie een zwak financieel
meerjarenperspectief heeft.
Voor wanhoop is overigens geen
reden. Over het algemeen doen
de provincies, ook Zeeland, het
financieel redelijk. Slechts één
provincie, Zuid-Holland,
kampt met een tekort op de be
groting 1998. Dat wordt de ko
mende jaren goedgemaakt.
Het zwakke van de financiële
positie van Zeeland zit in de na
bije toekomst. De provincie
slaagt er niet in veel geld vrij te
maken voor structureel nieuw
beleid in de jaren 1999 tot en
met 2001. Provincies als Gel
derland, Noord-Holland en
Noord-Brabant doen het op dat
vlak aanzienlijk beter.
Een opvallend gegeven uit de
studie van Binnenlandse Zaken
is dat Zeeland verreweg de
meeste provincie-ambtenaren
per duizend inwoners heeft. Op
de duizend Zeeuwen lopen 2,55
provincie-ambtenaren rond.
Noord-Brabant zit het laagst
met 0,49 provincie-ambtenaar
per duizend inwoners.
Helemaal eerlijk is deze verge
lijking niet. Bij het ambtenaren
korps van de provincie Zeeland
zijn ook de medewerkers van de
Provinciale Stoombootdiensten
(PSD) geteld. Bij de PSD wer
ken ongeveer 350 mensen, bij de
provincie ruim zeshonderd.
Omvang
Volgens een ambtenaar van de
provincie zijn er, zonder de
PSD, nog verhoudingsgewijs
veel provincie-medewerkers in
Zeeland. Dat heeft te maken
met de geringe omvang van de
provincie, die hoe dan ook een
aantal taken moet uitvoeren, en
met taken die in andere provin
cies bij grotere gemeenten zijn
ondergebracht.
Los van dat alles zijn Zeeuwen
het meeste geld kwijt aan de
provincie, als zij tenminste een
auto bezitten. Provincies mogen
opcenten heffen op de motorrij
tuigenbelasting. In Zeeland is
die heffing het hoogst, vooral
dankzij een aanzienlijke verho
ging van de opcenten. Dat is
onder meer gebeurd om een
spaarpotje te maken voor de
Westerscheldetunnel en voor de
komst van een fiets-voetveer
tussen Vlissingen en Breskens.
Hoeveel motorrijtuigenbelas
ting een automobilist aan de
provincie kwijt is, hangt af van
het gewicht van zijn voertuig.
Een auto van 1.050 tot 1150 kilo
brengt de provincie elk kwar
taal 77 gulden aan opcenten op,
een auto van 950 tot 1.050 kilo
61 gulden.
Advertentie
Waar rook is, is vuur
IIEINKENSZAND - De Jonge Hoek urn Dijke
Wij hebben een klein binnen
brandje gehad dat gelukkig
beperkt is gebleven tot de ruim
te waar onze meterkast zich
bevindt. Waar rook is, is vuur:
aangezien wij alleen topproduk-
ten willen aanbieden waar abso
luut niets aan mankeert, hebben
wij besloten de meubelen die
zich in een aangrenzende ruimte
bevonden tegen zeer speciale
prijzen aan te bieden. Meubelen
die beslist niet hebben geleden
van het kleine binnenbrandje
Meubelen, die u nu, gezien de
omstandigheden, tegen zeer
speciale prijzen kunt aanschaf
fen! Het bezoekje meer dan
waard. De Jonge Hoek van
Dijke Interieur, Stenevate 2,
Heinkenszand (0113)561482
door Jacques Cats
MIDDELBURG-De Stichting
Slachtofferhulp Zeeland heeft
deze zomer beduidend minder
in benarde omstandigheden ge
raakte toeristen kunnen helpen.
In 150 gevallen werd bijstand
verleend. Enkele honderden
slachtoffers bleven voor de
stichting buiten beeld. Er ont
braken financiële middelen om
tot een adequate hulpverlening
te komen.
Drie jaar lang heeft er in Zee
land een project gedraaid om
voor opvang te zorgen wanneer
toeristen bij verkeersongeval
len betrokken raakten of het
slachtoffer werden* van een
zedenmisdrijf of beroving.
Dankzij een subsidie van de
provincie en het ministerie van
Justitie konden voor die opvang
in Zeeuws-Vlaanderen, op Wal
cheren en in de Schouwse West
hoek hulpposten worden inge
richt in politiebureaus.
Toen het project afliep werd
naarstig gezocht naar mogelijk
heden om een deel van de
dienstverlening in het reguliere
werk op te vangen. Om op de
zelfde wijze actief te blijven was
financiële ondersteuning on
ontbeerlijk. Het recreatief be
drijfsleven liet het echter afwe
ten Tot grote teleurstelling van
directeur Luuc Smit van
Slachtofferhulp
„Blijkbaar vindt men het wel
belangrijk dat toeristen naar
Zeeland blijven komen, maar op
het moment dat hen iets verve
lends overkomt moeten ze het
zelf maar uitzoeken", reageert
Smit. De stichting kreeg van de
organisatie van recreatie-on
dernemers Recron de toezegt
ging dat die wel bereid waren
een slachtoffer eens een lunch
aan te bieden. Smit: „Maar daar
zitten we niet om verlegen
De hulpverlening aan toeristen
slachtoffers is nu ingekrompen.
Het steunpunt in Zierikzee kon
overeind blijven, maar dat is te
weinig.Smit hoopt dat het be
drijfsleven toch nog een keer
over de brug komt, zodat alle
steunpunten weer open kunnen.
zie ook pagina 19
door Marco van Barneveld
OVEZANDE - Het Borselse
college van burgemeester en
wethouders houdt vast aan zijn
standpunt dat H. Beuving uit
Ovezande zijn bromfietshan-
del aan de Bloemenstraat in
zijn woonplaats moet staken.
De zaak tussen de gemeente en
Beuving sleept al lang. De sleu
telaar wil gewoon doorgaan
met zijn zaak aan de Bloemen
straat. Hij vindt dat de ge
meente het bestemmingsplan
maar moet wijzigen, zodat hij
kan blijven, maar burgemees
ter en wethouders zien dat niet
zitten. Beuving heeft daar be
zwaar tegen gemaakt; dat is af
gewezen.
Beuving zit naar eigen zeggen
'slechts 's avonds ter ontspan
ning wat te sleutelen'. De ge
meenteraad zal zich op don
derdag 10 september over de
zaak buigen. Beuving: „Mis
schien dat de raad er anders
over denkt dan het college. Je
weet het nooit. Maar ik ben on
dertussen al gestopt met sleu
telen aan brommers. Ik heb er
gewoon een tussenhandeltje
van gemaakt en dat mag wel.
Het is heel jammer voor het
dorp. Want iedereen kon bij mij
terecht om z'n brommertje te
laten repareren.
Een aantal medailles die de harmonie in de afgelopen 125 jaar heeft behaald, is in de bibliotheek in Hulst te zien. foto Peter Nicolai
door Jean-Lou de Gucht
HULST - De Koninklijke Stedelijke Har
monie uit Hulst laat haar 122 jaar oude
vaandel restaureren. De harmonie viert
over drie jaar haar tweehonderdjarig be
staan en wil dan met het vaandel en de bij
behorende medailles kunnen pronken.
Mede dankzij een gift van de PZC is een
specialistische firma in Haarlem inmid
dels begonnen met de conservering en res
tauratie van het vaandel. De kroon van
het vaandel is al gerestaureerd en wordt
momenteel tentoongesteld in de vitrine
kast van de bibliotheek in Hulst. Daar is
ook een aantal medailles te bewonderen
die de harmonie sinds 1865 heeft behaald.
Deze tentoonstel ling is tot 1 oktober te be
zichtigen.
Het is nog niet bekend wanneer de restau
ratie van het vaandel klaar is. Volgens se
cretaris T. Maes moet het in principe bij
het jubileum gereed zijn, maar het kan
ook al eerder zijn. „Het gaat erom dat het
vaandel goed wordt geconserveerd wordt,
het moet niet alleen maar worden opge
lapt." Voordat het vaandel kon worden
geconserveerd en gerestaureerd, heeft het
eerst een tijdje in de diepvries gelegen om
de mottenlarven eruit te krijgen.
In tegenstelling tot wat eerst de bedoeling
was, wordt de ondergrond van het vaan
del niet vervangen of 'verdoekt', zoals de
vakterm luidt. Maes: „Opnieuw verdoe
ken doen we niet, want dan gaat de au
thenticiteit van het vaandel verloren. Het
oorspronkelijke doek blijft in stand, al
leen de achterkant wordt vernieuwd. De
borduursels blijven zoals ze nu zijn en
worden bijgewerkt." Als het vaandel een
maal is gerestaureerd, wordt het volgens
Maes zodanig opgeborgen dat het voor ie
dereen zichtbaar is. Hij weet nog niet pre- j
cies waar, maar denkt dat het misschien in j
het stadhuis kan. De harmonie wil het
vaandel alleen nog gebruiken bij concer
ten, waar het dan op een standaard goed j
zichtbaar moet zijn.
Met grote vreugde werd er in
het Middelburgse gezin ken
nis genomen van het feit, dat
de zoon des huizes met enige
vertraging zijn studie succes
vol had kunnen afronden.
Dat moest iedereen snel we
ten, de gezinsleden voorop.
Direct nadat de telefonische
melding was binnen geko-
men spoedde de trotse moe- I
der zich richting tuin, waar I
ze haar dochter vermoedde.
„Je broer is geslaagd riep ze I
blij
Op een drafje kwam het I
meisje aange fend. Geschrok- I
ken keek ze haar moeder aan
toen ze het vroeg
„Door wie?"
VEERE - Een 27-jarige motor
rijder uit Gapinge is gistermid
dag tegen vijf uur gewond ge
raakt bij een frontale botsing
met een personenauto nabij
Veere.
De auto werd bestuurd door een
57-jarige inwoonster van Mid
delburg. De vrouw reed over de
Kreekweg in de richting van
Gapinge. Op de kruising met de
Bosweg sloeg de Middelburgse
linksaf; op die weg kwapi juist
de motorrijder uit tegenoverge
stelde richting aanrijden. De
automobiliste schepte de mo
torrijder. De man uit Gapinge
per ambulance naar het zieken
huis vervoerd. Hij had bij de
botsing letsel aan zijn rug opge
lopen.
De auto van de Middelburgse en
de motor werden geheel ver
nield. De politie stelt een nader
onderzoek in naar de toedracht
van het ongeluk.
Advertentie
Heerlijk genieten van het uitgebreide
saunalandschap is deze maand super voordelig!
20 badenkaart nu voor 360,(normaleprijs-too.-)
Jaarabonnement voor f 925,(InU 3 gratis zuurslo/ltebatulelingen,
Oxion zuurstofbehandeling nu voor 15,(normale prijs f 30,-1
(ivrmlnderl o.a. cellulitis en zwaarlijvigheid)
Aanbiedingen zijn geldig t/m 30 september 1998.
Tel. 0118-588261/588276
Libertel iZi: mobiel bellen zonder abonnement.
Libertd kwam als eerste met mobiel bellen zonder
abonnement. Oftewel Libertel iZi. Makkelijk en tijdelijk
extra'aanirckkelijk. Neem nu Libertel iZi Totaal of Libertel iZi GO!
en je krijgt geen f 60,- maar f 90,- beltegoed. Heel aantrekkeli)k.
Heel iZi.
Bel voor meer informatie of het dichtstbijzijnde \crkoop-
punt gratis Libertel 0800 05 60.
LIBERTEL
ledereen bereikbaar, bereikbaar voor iedereen.
De brandweer moest het 47-jarige Terneuzense slachtoffer uit zi jn auto bevrijden. foto Peter Nicolai
door Bianca Abrahamse
TERNEUZEN - Bij een ongeval
op de Terneuzense Herbert H.
Dowweg, rond tien uur gister
ochtend, zijn een 47-jarige au
tomobilist uit Terneuzen en een
even oude inwoner van het Bra
bantse Sint Willebrord zwaar
gewond geraakt.
Door onbekende oorzaak reed
de Temeuzenaar op de verkeer
de weghelft. Hij botste daar
door frontaal tegen de bestelbus
van de Brabander, die hem tege
moet reed. Het busje kwam in de
greppel naast de weg terecht.
Beide bestuurders raakten in
hun voertuig bekneld.
De brandweerkorpsen van Ter-
neuzen en Dow hebben de
slachtoffers bevrijd. Beide be
stuurders werden overgebracht
naar het Terneuzense zieken
huis De Honte. De personenau
to en de bedrijfsbus zijn geheel
vernield.
De traumahelikopter uit Rot
terdam was ruim een kwartier
na het ongeval ter plaatse, maar
hoefde geen dienst te doen.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De Tweede Kamer
maakt zich zorgen over de posi
tie van de Zeeuwse havens, als
wordt besloten tot vrije markt
werking bij het beloodsen van
zeeschepen. De loodstarieven
voor schepen die Vlissingen en
Terneuzen aandoen zullen dan
ongetwijfeld stijgen, terwijl het
zeer de vraag is of de Vlaamse
overheid ook de loodstarieven
voor Antwerpen en Gent zal
verhogen.
In vragen die Kamerleden heb
ben gesteld aan de minister van
Verkeer en Waterstaat T. Nete
lenbos (PvdA) klinkt de onge
rustheid over de toekomstige
marktpositie van de Zeeuwse
Westerscheldehavens stevig
door.
Netelenbos wordt gevraagd of
zij het aanvaardbaar vindt dat
Nederlandse haven in het
Scheldegebied straks met
marktconforme, dus hogere
loodstarieven te maken krijgen.
Terwijl op hetzelfde vaarwater
voor schepen met bestemming
Antwerpen of Gent 'een gesub
sidieerd lager tarief' geldt.
Verdragen
Dit 'gesubsidieerde lagere ta
rief' is een uitvloeisel van ver
dragen die Nederland en België
hebben gesloten na de scheiding
van beide landen in 1830. De
loodstarieven tussen Schelde
(Antwerpen) en Maas (Rotter
dam) zijn op grond van die ver
dragen aan elkaar gekoppeld.
Indertijd was dat logisch, om
dat de afstand van beide havens
tot de zee ongeveer even groot
was. De Rotterdamse haven is in
de loop der tijd echter zeewaarts
verschoven na de opening van
de Nieuw Waterweg, terwijl de
haven van Antwerpen niet veel
dichter bij de zee is komen te lig
gen.
De loodstarieven voor beide ha
vens zijn nog wel gelijk. In de
praktijk komt dit erop neer dat
Rotterdam de Antwerpse haven
subsidieert. Verliezen die het
Nederlands Loodswezen op de
Westerschelde lijdt, worden ge
compenseerd met de winst uit
Rotterdam.
Eigen broek
De Nederlandse regering wil af
van die kruissubsidies. Elke
loodsenregio moet de eigen
broek op kunnen houden; dat
betekent voor de Westerschelde
dat de loodstarieven omhoog
moeten en dat het beloodsen
van zeeschepen goedkoper moet
worden door de dienstverlening
te veranderen.
„Maar kan Nederland wel een
zijdig de loodstarieven wijzi
gen?", vraagt de Tweede Kamer
zich af, waarbij wordt verwezen
naar de verdragen tussen Ne
derland en België over de zee
scheepvaart op de Westerschel
de.
„Of is de Nederlandse regering
al in overleg met België om tot
een oplossing te komen?"
Monopolie
De verhouding tussen Neder
land en België wordt nog eens
extra bemoeilijkt door de ver
schillen in organisatie van de
loodsdiensten over en weer. Het
Nederlands Loodswezen is in
1988 geprivatiseerd met behoud
van zijn monopoliepositie. Die
verliest het loodswezen met in
gang van 2001, als het rege
ringsvoorstel voor vrije markt
werking doorgaat. Het Vlaams
Loodswezen is nog steeds een
staatsbedrijf, dat op zijn
vroegst in 2003 wordt verzelf
standigd. Binnen dat kader
wijst de Vlaamse regering con
currentie tussen diverse loods
diensten af.
Op de Westerschelde hebben
beide organisaties direct met el
kaar te maken door de vaste ver
deling van zeeschepen voor Bel
gische havens; 27,5 procent voor
Nederlandse loodsen en 72,5
procent voor de Belgische.
Het kabinetsstandpunt over
vrije marktwerking bij het
loodswezen, dat nog is aangeno
men onder het bewind van
WD-minister A Jorritsma,
wordt op woensdag 30 septem
ber besproken door de kamer-
commisie voor verkeer en wa
terstaat.
Advertentie