Focus is gedurfde Ford
Europa krijgt verkleinde Accord
PZC
Opvolger
van de
Escort
Fietskar op stroom
auto motorfiets
41
kort autonieuws
Cadillac met nachtzicht
Saab sneller en veiliger
Motorscooter Hyosung
Turbodiesel versie Suzuki
zaterdag 5 september 1998
Cadillac is de eerste autofabrikant die een auto gaat uitrusten met een
speciale nachtzicht-voorziening. Dit systeem werd in de Golfoorlog
door de geallieerde strijdkrachten op succesvolle wijze gebruikt. Het
systeem maakt gebruik van infraroocl-technologie.
De nachtzicht-voorziening, Night Vision genaamd, maakt het mogelijk
om obstakels op de weg waar te nemen die zich buiten het bereik van de
koplampen bevinden. De bestuurder kan afhankelijk van de omstan
digheden drie tot vijf keer verder kijken dan het oppervlak dat de dim
lichten beschijnen, zonder dat tegenliggers daardoor verblind worden.
Het systeem maakt thermische beelden die via projectie op de voorruit
worden afgebeeld zonder het normale zicht van de bestuurder te hinde
ren.
Voor het komende modeljaar heeft Saab een aantal kleine verande
ringen voor de modellen 9-3 en 9-5 doorgevoerd. Bij de 9-3 is de 2,3
liter motor vervangen door een exemplaar met een inhoud van 2,0 liter,
die voorzien is van een licht assisterende turbocompressor Het vermo
gen van deze machine bedraagt 154 pk 113 kW) en in de 9-3 haalt hij een
top van 210 kilometer per uur. Naast de bestaande tweeliter turbomotor
van 185 pk (136 kW) is ook nog een extra snelle turboversie van 200 pk
(147 kW) gekomen. Deze kan een snelheid van 235 km/h bereiken en
snelt in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/h.
De Saab 9-5 heeft voor 1999 een verder uitgebreide veiligheidsuitrus-
ting. Er zijn nieuwe gordelspanners en drukbegrenzers voor de veilig
heidsgordels gemonteerd en extra grote zij-airbags, die tevens het hoofd
beschermen. Voor de handgeschakelde versies van de 2,0 en 2,3 liter
light pressure turbo-motoren is voortaan tractiecontrole verkrijgbaar.
De prijzen van de Saab 9-5 zijn licht verhoogd.
Suzuki brengt de dit voorjaar geïntroduceerde Grand Vitara uit in een
turbodiesel-versie, die de typeaanduiding TDI meekrijgt. Het gaat
om een tweeliter turbodieselmotor met interkoeler (voor het afkoelen
van de gecomprimeerde inlaatlucht), die een maximaal vermogen levert
van 87 pk (64 kW). De maximale trekkracht bedraagt 216 Nm bij slechts
2.000 toeren.
Uiterlijk is de Grand Vitara TDI te herkennen aan een grote luchtinlaat
op de motorkap. De auto mag een aanhanger van 1850 kilogram trek
ken. De Grand Vitara TDI heeft standaard airconditioning en airbags
voor de bestuurder en passagier en is verkrijgbaar vanaf 55.995,-.
Ooit begon het als een werk- deze week de residentie aan
stuk van studenten aan de van de Zwitserse consul-gene-
Hochschule in Biel, Zwitser- raai in Amsterdam. De stoet
land. Dat was dertien jaar gele- was op de terugweg van de
den. Nu is het een kant en klaar Noordkaap naar de Zwitserse
vervoermiddel, waarvan er al hoofdstad Bern. Op 1 juli wa-
tweehonderd zijn verkocht. ren de deelnemers daarvan
daan vertrokken om via Tsje-
'Twike' heet het tweepersoons chië. Polen, de Balkanstaten en
'autootje' dat wordt aangedre- Rusland naar de Noordkaap te
ven via f ietspedalen of dooreen reizen. De terugreis voert via
elektromotor. Beide kracht- Denemarken, Duitsland, Ne-
bronnen kunnen bovendien derland en België,
worden gecombineerd Als ze in de startplaats zijn te-
HetideevandeTwikelijktinde ruggekeerd, hebben de deelne-
verte wat op dat van de Smart, mers 11.000 kilometer afge-
het tweepersoons autootje van legd. Aan energie hebben ze
Mercedes en de Zwitserse hor- dan per autootje voor iets meer
logefabrikant Swatch De dan 35 gulden gebruikt. Boven-
naam Twike is een afkorting dien was die energie super
van 'twin bike', ofwel 'dubbel- schoon
fiets'. Maar het woord symboli- De Twike weegt 250 kilo. Hij
seert ook twee soorten aandrij- heeft een aluminium frame met
vingen. De actieradius is daaromheen een thermoplas-
ongeveer honderd kilometer, tieke carrosserie De laadtijd
mits men het een beetje rustig van de nikkelcadmium accu
aan doet: circa vijftig kilometer bedraagt één a twee uur.
per uur. Het wagentje kan ove- Door de geringe aantallen
rigens sneller dan tachtig kilo- waarin de Twike wordt gepro-
meter per uur. Hoogje-af is er duceerd, is de fietskar nog ta-
zelfs honderd kilometer per uur melijk duur: circa 25.000
mee gehaald. De actieradius D.Mark. Daar moet nog de prijs
kan verder worden vergroot van de batterij van 3000
door enthousiast mee te fietsen. D.Mark bij worden opgeteld.
De chauffeur zit links en stuurt Er is thans een nieuwe serie van
met een stuurknuppel, die in 400 auto's in productie. Daar-
het midden tussen de twee in- van zijn er nu 100 bij voorinte-
zittenden is geplaatst Op die kening verkocht. In de nabije
stuurknuppel zitten knopjes toekomst wil men een jaarpro-
om te versnellen. Het fietsge- ductie van 10.000 autootjes
deelte is voorzien van een te- realiseren. Dan kan de prijs be-
rugtraprem, die hydraulisch langrijk dalen,
werkt.
Een karavaan van Twikes deed Nol van Bennekom
Het Koreaanse merk Hyosung brengt een mo
torscooter op de markt. Het luchtgekoelde
tweetaktblok van deze EZ 100 staat te boek voor 6
kW bij 6200 tpm en een maximaal koppel van 9,4
Nm dat bij 6100 tpm bereikt wordt.
Een schijfrem voor en een trommelrem achter zijn
verantwoordelijk voor de remvertraging van deze
rijklaar 96 kg wegende, volautomatische motor
scooter die een maximumsnelheid heeft van 80 km
per uur. De EZ 100 is met 4750 scherp geprijsd.
De Twike is een tweepersoons overdekte fiets met elektromotor en
trappedalen.
Ford is van de drie populairste
merken in de compacte
middenklasse de laatste die met een
nieuw model komt. Maar de Focus,
zoals de opvolger van de Escort gaat
heten, is wel de meest gedurfde en
vooruitstrevende auto in die klasse
geworden. Met het van Ford
inmiddels bekende 'new edge'-
design als aandachtstrekker.
Van Ford hebben we de laatste
jaren veel gedurfde nieuwe
modellen zien komen. Maar het
waren overwegend modellen voor
een kleiner publiek, zoals de
sportcoupés Puma en Cougar. Met
de Focus laat Ford nu zien dat het
ook in de populaire compacte
middenklasse een geheel eigen
weg durft te gaan. Want het zoge
naamde 'new edge'-design, dat
gekenmerkt wordt door een com
binatie van zachte rondingen en
scherp getekende meetkundige fi
guren, wordt in de Focus opnieuw
heel consequent toegepast. Maar
de Focus is tevens de meest ge
slaagde variant op dit thema.
Vier versies
De Ford Focus komt direct in vier
carrosserievarianten op de markt.
Het gaat om een driedeurs hatch
back, een zelfde koetswerk met
vijf deuren, een vierdeurs sedan en
een vijfdeurs stationwagon. Alle
modellen staan op hetzelfde mo
derne onderstel met veerpoten
voor en een mooie multilink ach
terwielophanging.
Kenmerkend voor de Focus is de
bijzonder lange wielbasis van 2,62
meter. De overige carrosseriema-
ten zijn trouwens ook ruim beme
ten met een lengte van 4,15 meter
voorde drie-en vijfdeurs, 4,36 me
ter voor de sedan en 4,44 meter
voor de stationwagon. De Focus is
bovendien breed (1,70 meter) en
hoog (1,43 meter), wat voor zeer
royale interieurmaten moet zor
gen.
Royaal is Ford ook met de uitrus
ting van de modellen. Het basis
model dat Trend gaat heten heeft
standaard bijvoorbeeld ABS, air
bags voor de bestuurder en passa
gier, centrale vergrendeling, elek
trisch bedienbare ramen vóór en
stuurbekrachtiging. Hier volgt
Ford duidelijk het voorbeeld van
de Volkswagen Golf en de Opel As-
tra, die een completere uitrusting
hebben gekregen. Het voorbeeld
wordt ook gevolgd bij de garantie
op doorroesten van binnenuit,
want de geheel verzinkte Focus-
carrosserie wordt twaalf jaar ge
garandeerd.
De nieuwe Ford Focus is een vooruitstrevende middenklasser.
De Ford Focus, die in oktober offi
cieel wordt geïntroduceerd, heeft
niet alleen een spannend uiterlijk
en interieur in petto. Ook in tech
nisch opzicht is er erg veel nieuw
in vergelijking tot de Escort, die de
auto feitelijk, maar niet direct vol
ledig, opvolgt.
ot die nieuwigheden behoren bij
voorbeeld enkele benzinemotoren
en een turbodiesel. De benzinemo
toren behoren tot de 16-kleps Ze-
tec SE-generatie, die Ford enkele
jaren geleden in samenwerking
met Yamaha ontwikkelde. Er wa
ren al varianten met 1,3 en 1,4 liter
met respectievelijk 75 pk (55 kW)
en 90 pk (66 kW) en daar komen nu
twee nieuwe typen bij voor de Fo
cus. Het gaat om een 1,4 liter met
75 pk (55 kW) en een 1,6 liter met
100 pk (74 kW).
Daarnaast levert Ford nog de be
kende 1,8 en 2,0 liter viercilinders
met respectievelijk 115 pk (85 kW)
en 130 pk (96 kW). De turbodiesel
is de 1.8 liter viercilinder die al
langer gebouwd werd, maar deze
motor heeft nu directe inspuiting
gekregen. Daardoor is hij sterker
geworden en gaat hij zuiniger met
de brandstof om.
Hogere prijzen
In de prijsstrategie volgt Ford het
voorbeeld van Volkswagen en
Opel. De completer uitgeruste Fo
cus is enkele duizenden guldens
duurder geworden dan zijn voor
ganger de Escort. Gelukkig han
teert Ford nog wel de éénprijs-
strategie voor de verschillende
modellen. Voor 32.495 gulden hebt
u straks de keus uit een driedeurs,
een vijfdeurs of een stationwagon
met een 1,4 liter motor.
De vierdeurs sedan, die er alleen is
in een Ghia-uitvoering vanaf een
1,6 liter motor, kost 36.495 gulden.
Dieselen kan vanaf 38.495 gulden.
Mario Vos
De Honda Accord is in de afgelopen
twee decennia met elk nieuw model
een beetje gegroeid. Maar de jongste,
inmiddels zesde generatie van deze
middenklasser, valt een stuk kleiner uit.
De auto is speciaal gebouwd voor
Europa en heeft dus ook njeer Europese
afmetingen. Maar hij biedt ook andere
eigenschappen die hem beter
kwalificeren voor ons werelddeel.
Honda heeft de wereld verdeeld
in vier gebieden: de Japanse
thuismarkt, Azië/Oceanië, Ame
rika en Europa. Voor elk van deze
markten maakt het Japanse merk
sinds kort een specifiek ontwik
kelde middenklasser met de naam
Accord. Identiek aan alle versies is
de bodemplaat, maar verder is elk
model anders. De Amerikaanse
Accord is de grootste, want aan de
andere kant van de plas houden ze
van forse automobielen.
Het Japanse model is iets compac
ter en vooral smaller om aan de
plaatselijke wetgeving te kunnen
voldoen. De Accord voor Europa is
speciaal voor ons Europeanen he
lemaal op ons eigen continent ont
wikkeld. Dat gebeurde hoofdza
kelijk in Duitsland. En hij wordt
net als zijn voorganger, die ook al
wat meer op de Europese smaak
was gericht, gebouwd in het Britse
Swindon.
Die modelverkleining van de
nieuwe Accord is redelijk dras
tisch uitgevallen. De auto is negen
centimeter korter en heeft zelfs
een iets ingekorte wielbasis (mi
nus 5,2 centimeter). Honda haast
zich erachter te vermelden dat de
auto in het interieur toch meer
ruimte biedt. Dat is onder meer te
danken aan de met drie centimeter
toegenomen breedte en aan de met
vijf centimeter gegroeide hoogte.
De meeste ruimtewinst is echter
het gevolg van een nieuwe wielop
hanging voor de achterwielen, die
minder plaats inneemt in het inte
rieur dan de vorige ophanging en
ook extra ruimte oplevert in de
kofferbak.
Dat is echter niet het enige voor
deel van die achteras. De uit vijf
draagarmen bestaande ophan
ging zorgt volgens Honda voor een
zodanige wielgeleiding dat zowel
het comfort als het weggedrag een
stuk verbeterd zijn. Het geheim
zou moeten schuilen in de achter
waartse beweging die het wiel tij
dens het inveren kan maken.
Hoe het ook functioneert, dat ex
tra comfort is geen loze belofte.
Eerste testritten met het nieuwe
model laten een mooi veergedrag
zien. Een soepel aansprekende ve
ring, maar een behoorlijk stevige
demping, terwijl het overhellen
van de carrosserie in bochten be
hoorlijk goed in toom wordt ge
houden. Typisch een afstemming
die wij in Europa waarderen.
De nieuwe Honda Accord is negen centimeter korter dan zijn voorganger.
Het comfort is ook gediend met de
vele maatregelen om het geluids
niveau in de auto laag te houden.
De stijve, absoluut rammelvrije
carrosserie zorgt al voor een goede
demping van motor- en rijgelui-
den en bovendien is de wielophan
ging in subframes opgehangen. De
motor hangt in hydraulische steu
nen.
Degelijk
De Accord is uiterlijk helemaal
vernieuwd. De auto ziet ergoeduit
en heeft schuin van achteren een
beetje weg van de BMW 3-serie.
Schuin van voren is nog het best te
zien dat het om een Honda gaat,
maar echt veel eigen identiteit
spreekt niet uit het ontwerp. Het
interieur ziet er smaakvol uit en
zeer degelijk uit. En gelukkig doet
Honda niet mee aan de vaak ver
keerde trend om het dashboard in
lichte, in de voorruit reflecterende
tinten uit te voeren. Honda kiest
voor zwarte kunststof van volle
dig recyclebare 'olefin'.
De motoren voor de Accord zijn
nieuw en krachtiger dan hun
voorganger. Het gamma begint
met een 1,6 liter viercilinder ben
zinemotor met 16 kleppen en een
vermogen van 116 pk (85 kW). Dat
is net zoveel kracht als de 1.8 liter
vroeger leverde. De nieuwe 1,8 li
ter is een zogenaamde VTEC-
krachtbron met 16 kleppen en een
verstelbare nokkenas Deze levert
136 pk (110 kW).
De tweeliter is van diezelfde serie
en haalt 147 pk (108 kW). Dat zijn
pittige vermogens, maar voor
vlotte prestaties moeten de moto
ren veel toeren draaien, want in de
kelder is weinig trekkracht voor
handen. Gelukkig zijn de motoren
allemaal mooi stil zodat het
akoestisch geen belasting vormt
om ze hoog in toeren te rijden.
Overigens belooft Honda mooie
verbruikscijfers en de meeste mo
toren voldoen al aan de uitlaat-
gaseisen die na het jaar 2000 wor
den gesteld.
De kroon op de nieuwe Accord-
reeks is de extra sportieve 'Type
R'-versie. Dit model is uitgerust
met een speciale 2,2 liter VTEC-
motor. Dit hoogtoerige racemon-
stertje haalt 212 pk (156 kW) van
stal bij 7200 toeren, goed voor een
top van 228 kilometer per uur en
een acceleratie van 0 tot 100 in 7,2
seconden. Het interieur is sportief
ingericht met kuipstoelen en een
lederen Momo-stuur.
Uitrusting
De nieuwe Accord heeft qua uit
rusting aanzienlijk meer te bieden
dan zijn voorganger. Standaard
heeft elke Accord nu onder meer
een anti-blokkeer remsysteem,
airbags voor de bestuurder en pas
sagier, zij-airbags (vanaf de 1,8 li
ter) elektrisch bedienbare ramen
en elektrisch verstelbare buiten
spiegels.
Wat de nieuwe Accord gaat kosten
wordt pas bij de start van de ver
koop in oktober bekendgemaakt.
Volgend jaar krijgt de auto nog ge
zelschap van een vijfdeurs-vari-
ant en in dat jaar verwacht Honda
Nederland minstens 3000 exem
plaren in ons land te kunnen ver
kopen.
Mario Vos