Focus is gedurfde Ford Europa krijgt verkleinde Accord PZC Opvolger van de Escort Fietskar op stroom auto motorfiets 41 kort autonieuws Cadillac met nachtzicht Saab sneller en veiliger Motorscooter Hyosung Turbodiesel versie Suzuki zaterdag 5 september 1998 Cadillac is de eerste autofabrikant die een auto gaat uitrusten met een speciale nachtzicht-voorziening. Dit systeem werd in de Golfoorlog door de geallieerde strijdkrachten op succesvolle wijze gebruikt. Het systeem maakt gebruik van infraroocl-technologie. De nachtzicht-voorziening, Night Vision genaamd, maakt het mogelijk om obstakels op de weg waar te nemen die zich buiten het bereik van de koplampen bevinden. De bestuurder kan afhankelijk van de omstan digheden drie tot vijf keer verder kijken dan het oppervlak dat de dim lichten beschijnen, zonder dat tegenliggers daardoor verblind worden. Het systeem maakt thermische beelden die via projectie op de voorruit worden afgebeeld zonder het normale zicht van de bestuurder te hinde ren. Voor het komende modeljaar heeft Saab een aantal kleine verande ringen voor de modellen 9-3 en 9-5 doorgevoerd. Bij de 9-3 is de 2,3 liter motor vervangen door een exemplaar met een inhoud van 2,0 liter, die voorzien is van een licht assisterende turbocompressor Het vermo gen van deze machine bedraagt 154 pk 113 kW) en in de 9-3 haalt hij een top van 210 kilometer per uur. Naast de bestaande tweeliter turbomotor van 185 pk (136 kW) is ook nog een extra snelle turboversie van 200 pk (147 kW) gekomen. Deze kan een snelheid van 235 km/h bereiken en snelt in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/h. De Saab 9-5 heeft voor 1999 een verder uitgebreide veiligheidsuitrus- ting. Er zijn nieuwe gordelspanners en drukbegrenzers voor de veilig heidsgordels gemonteerd en extra grote zij-airbags, die tevens het hoofd beschermen. Voor de handgeschakelde versies van de 2,0 en 2,3 liter light pressure turbo-motoren is voortaan tractiecontrole verkrijgbaar. De prijzen van de Saab 9-5 zijn licht verhoogd. Suzuki brengt de dit voorjaar geïntroduceerde Grand Vitara uit in een turbodiesel-versie, die de typeaanduiding TDI meekrijgt. Het gaat om een tweeliter turbodieselmotor met interkoeler (voor het afkoelen van de gecomprimeerde inlaatlucht), die een maximaal vermogen levert van 87 pk (64 kW). De maximale trekkracht bedraagt 216 Nm bij slechts 2.000 toeren. Uiterlijk is de Grand Vitara TDI te herkennen aan een grote luchtinlaat op de motorkap. De auto mag een aanhanger van 1850 kilogram trek ken. De Grand Vitara TDI heeft standaard airconditioning en airbags voor de bestuurder en passagier en is verkrijgbaar vanaf 55.995,-. Ooit begon het als een werk- deze week de residentie aan stuk van studenten aan de van de Zwitserse consul-gene- Hochschule in Biel, Zwitser- raai in Amsterdam. De stoet land. Dat was dertien jaar gele- was op de terugweg van de den. Nu is het een kant en klaar Noordkaap naar de Zwitserse vervoermiddel, waarvan er al hoofdstad Bern. Op 1 juli wa- tweehonderd zijn verkocht. ren de deelnemers daarvan daan vertrokken om via Tsje- 'Twike' heet het tweepersoons chië. Polen, de Balkanstaten en 'autootje' dat wordt aangedre- Rusland naar de Noordkaap te ven via f ietspedalen of dooreen reizen. De terugreis voert via elektromotor. Beide kracht- Denemarken, Duitsland, Ne- bronnen kunnen bovendien derland en België, worden gecombineerd Als ze in de startplaats zijn te- HetideevandeTwikelijktinde ruggekeerd, hebben de deelne- verte wat op dat van de Smart, mers 11.000 kilometer afge- het tweepersoons autootje van legd. Aan energie hebben ze Mercedes en de Zwitserse hor- dan per autootje voor iets meer logefabrikant Swatch De dan 35 gulden gebruikt. Boven- naam Twike is een afkorting dien was die energie super van 'twin bike', ofwel 'dubbel- schoon fiets'. Maar het woord symboli- De Twike weegt 250 kilo. Hij seert ook twee soorten aandrij- heeft een aluminium frame met vingen. De actieradius is daaromheen een thermoplas- ongeveer honderd kilometer, tieke carrosserie De laadtijd mits men het een beetje rustig van de nikkelcadmium accu aan doet: circa vijftig kilometer bedraagt één a twee uur. per uur. Het wagentje kan ove- Door de geringe aantallen rigens sneller dan tachtig kilo- waarin de Twike wordt gepro- meter per uur. Hoogje-af is er duceerd, is de fietskar nog ta- zelfs honderd kilometer per uur melijk duur: circa 25.000 mee gehaald. De actieradius D.Mark. Daar moet nog de prijs kan verder worden vergroot van de batterij van 3000 door enthousiast mee te fietsen. D.Mark bij worden opgeteld. De chauffeur zit links en stuurt Er is thans een nieuwe serie van met een stuurknuppel, die in 400 auto's in productie. Daar- het midden tussen de twee in- van zijn er nu 100 bij voorinte- zittenden is geplaatst Op die kening verkocht. In de nabije stuurknuppel zitten knopjes toekomst wil men een jaarpro- om te versnellen. Het fietsge- ductie van 10.000 autootjes deelte is voorzien van een te- realiseren. Dan kan de prijs be- rugtraprem, die hydraulisch langrijk dalen, werkt. Een karavaan van Twikes deed Nol van Bennekom Het Koreaanse merk Hyosung brengt een mo torscooter op de markt. Het luchtgekoelde tweetaktblok van deze EZ 100 staat te boek voor 6 kW bij 6200 tpm en een maximaal koppel van 9,4 Nm dat bij 6100 tpm bereikt wordt. Een schijfrem voor en een trommelrem achter zijn verantwoordelijk voor de remvertraging van deze rijklaar 96 kg wegende, volautomatische motor scooter die een maximumsnelheid heeft van 80 km per uur. De EZ 100 is met 4750 scherp geprijsd. De Twike is een tweepersoons overdekte fiets met elektromotor en trappedalen. Ford is van de drie populairste merken in de compacte middenklasse de laatste die met een nieuw model komt. Maar de Focus, zoals de opvolger van de Escort gaat heten, is wel de meest gedurfde en vooruitstrevende auto in die klasse geworden. Met het van Ford inmiddels bekende 'new edge'- design als aandachtstrekker. Van Ford hebben we de laatste jaren veel gedurfde nieuwe modellen zien komen. Maar het waren overwegend modellen voor een kleiner publiek, zoals de sportcoupés Puma en Cougar. Met de Focus laat Ford nu zien dat het ook in de populaire compacte middenklasse een geheel eigen weg durft te gaan. Want het zoge naamde 'new edge'-design, dat gekenmerkt wordt door een com binatie van zachte rondingen en scherp getekende meetkundige fi guren, wordt in de Focus opnieuw heel consequent toegepast. Maar de Focus is tevens de meest ge slaagde variant op dit thema. Vier versies De Ford Focus komt direct in vier carrosserievarianten op de markt. Het gaat om een driedeurs hatch back, een zelfde koetswerk met vijf deuren, een vierdeurs sedan en een vijfdeurs stationwagon. Alle modellen staan op hetzelfde mo derne onderstel met veerpoten voor en een mooie multilink ach terwielophanging. Kenmerkend voor de Focus is de bijzonder lange wielbasis van 2,62 meter. De overige carrosseriema- ten zijn trouwens ook ruim beme ten met een lengte van 4,15 meter voorde drie-en vijfdeurs, 4,36 me ter voor de sedan en 4,44 meter voor de stationwagon. De Focus is bovendien breed (1,70 meter) en hoog (1,43 meter), wat voor zeer royale interieurmaten moet zor gen. Royaal is Ford ook met de uitrus ting van de modellen. Het basis model dat Trend gaat heten heeft standaard bijvoorbeeld ABS, air bags voor de bestuurder en passa gier, centrale vergrendeling, elek trisch bedienbare ramen vóór en stuurbekrachtiging. Hier volgt Ford duidelijk het voorbeeld van de Volkswagen Golf en de Opel As- tra, die een completere uitrusting hebben gekregen. Het voorbeeld wordt ook gevolgd bij de garantie op doorroesten van binnenuit, want de geheel verzinkte Focus- carrosserie wordt twaalf jaar ge garandeerd. De nieuwe Ford Focus is een vooruitstrevende middenklasser. De Ford Focus, die in oktober offi cieel wordt geïntroduceerd, heeft niet alleen een spannend uiterlijk en interieur in petto. Ook in tech nisch opzicht is er erg veel nieuw in vergelijking tot de Escort, die de auto feitelijk, maar niet direct vol ledig, opvolgt. ot die nieuwigheden behoren bij voorbeeld enkele benzinemotoren en een turbodiesel. De benzinemo toren behoren tot de 16-kleps Ze- tec SE-generatie, die Ford enkele jaren geleden in samenwerking met Yamaha ontwikkelde. Er wa ren al varianten met 1,3 en 1,4 liter met respectievelijk 75 pk (55 kW) en 90 pk (66 kW) en daar komen nu twee nieuwe typen bij voor de Fo cus. Het gaat om een 1,4 liter met 75 pk (55 kW) en een 1,6 liter met 100 pk (74 kW). Daarnaast levert Ford nog de be kende 1,8 en 2,0 liter viercilinders met respectievelijk 115 pk (85 kW) en 130 pk (96 kW). De turbodiesel is de 1.8 liter viercilinder die al langer gebouwd werd, maar deze motor heeft nu directe inspuiting gekregen. Daardoor is hij sterker geworden en gaat hij zuiniger met de brandstof om. Hogere prijzen In de prijsstrategie volgt Ford het voorbeeld van Volkswagen en Opel. De completer uitgeruste Fo cus is enkele duizenden guldens duurder geworden dan zijn voor ganger de Escort. Gelukkig han teert Ford nog wel de éénprijs- strategie voor de verschillende modellen. Voor 32.495 gulden hebt u straks de keus uit een driedeurs, een vijfdeurs of een stationwagon met een 1,4 liter motor. De vierdeurs sedan, die er alleen is in een Ghia-uitvoering vanaf een 1,6 liter motor, kost 36.495 gulden. Dieselen kan vanaf 38.495 gulden. Mario Vos De Honda Accord is in de afgelopen twee decennia met elk nieuw model een beetje gegroeid. Maar de jongste, inmiddels zesde generatie van deze middenklasser, valt een stuk kleiner uit. De auto is speciaal gebouwd voor Europa en heeft dus ook njeer Europese afmetingen. Maar hij biedt ook andere eigenschappen die hem beter kwalificeren voor ons werelddeel. Honda heeft de wereld verdeeld in vier gebieden: de Japanse thuismarkt, Azië/Oceanië, Ame rika en Europa. Voor elk van deze markten maakt het Japanse merk sinds kort een specifiek ontwik kelde middenklasser met de naam Accord. Identiek aan alle versies is de bodemplaat, maar verder is elk model anders. De Amerikaanse Accord is de grootste, want aan de andere kant van de plas houden ze van forse automobielen. Het Japanse model is iets compac ter en vooral smaller om aan de plaatselijke wetgeving te kunnen voldoen. De Accord voor Europa is speciaal voor ons Europeanen he lemaal op ons eigen continent ont wikkeld. Dat gebeurde hoofdza kelijk in Duitsland. En hij wordt net als zijn voorganger, die ook al wat meer op de Europese smaak was gericht, gebouwd in het Britse Swindon. Die modelverkleining van de nieuwe Accord is redelijk dras tisch uitgevallen. De auto is negen centimeter korter en heeft zelfs een iets ingekorte wielbasis (mi nus 5,2 centimeter). Honda haast zich erachter te vermelden dat de auto in het interieur toch meer ruimte biedt. Dat is onder meer te danken aan de met drie centimeter toegenomen breedte en aan de met vijf centimeter gegroeide hoogte. De meeste ruimtewinst is echter het gevolg van een nieuwe wielop hanging voor de achterwielen, die minder plaats inneemt in het inte rieur dan de vorige ophanging en ook extra ruimte oplevert in de kofferbak. Dat is echter niet het enige voor deel van die achteras. De uit vijf draagarmen bestaande ophan ging zorgt volgens Honda voor een zodanige wielgeleiding dat zowel het comfort als het weggedrag een stuk verbeterd zijn. Het geheim zou moeten schuilen in de achter waartse beweging die het wiel tij dens het inveren kan maken. Hoe het ook functioneert, dat ex tra comfort is geen loze belofte. Eerste testritten met het nieuwe model laten een mooi veergedrag zien. Een soepel aansprekende ve ring, maar een behoorlijk stevige demping, terwijl het overhellen van de carrosserie in bochten be hoorlijk goed in toom wordt ge houden. Typisch een afstemming die wij in Europa waarderen. De nieuwe Honda Accord is negen centimeter korter dan zijn voorganger. Het comfort is ook gediend met de vele maatregelen om het geluids niveau in de auto laag te houden. De stijve, absoluut rammelvrije carrosserie zorgt al voor een goede demping van motor- en rijgelui- den en bovendien is de wielophan ging in subframes opgehangen. De motor hangt in hydraulische steu nen. Degelijk De Accord is uiterlijk helemaal vernieuwd. De auto ziet ergoeduit en heeft schuin van achteren een beetje weg van de BMW 3-serie. Schuin van voren is nog het best te zien dat het om een Honda gaat, maar echt veel eigen identiteit spreekt niet uit het ontwerp. Het interieur ziet er smaakvol uit en zeer degelijk uit. En gelukkig doet Honda niet mee aan de vaak ver keerde trend om het dashboard in lichte, in de voorruit reflecterende tinten uit te voeren. Honda kiest voor zwarte kunststof van volle dig recyclebare 'olefin'. De motoren voor de Accord zijn nieuw en krachtiger dan hun voorganger. Het gamma begint met een 1,6 liter viercilinder ben zinemotor met 16 kleppen en een vermogen van 116 pk (85 kW). Dat is net zoveel kracht als de 1.8 liter vroeger leverde. De nieuwe 1,8 li ter is een zogenaamde VTEC- krachtbron met 16 kleppen en een verstelbare nokkenas Deze levert 136 pk (110 kW). De tweeliter is van diezelfde serie en haalt 147 pk (108 kW). Dat zijn pittige vermogens, maar voor vlotte prestaties moeten de moto ren veel toeren draaien, want in de kelder is weinig trekkracht voor handen. Gelukkig zijn de motoren allemaal mooi stil zodat het akoestisch geen belasting vormt om ze hoog in toeren te rijden. Overigens belooft Honda mooie verbruikscijfers en de meeste mo toren voldoen al aan de uitlaat- gaseisen die na het jaar 2000 wor den gesteld. De kroon op de nieuwe Accord- reeks is de extra sportieve 'Type R'-versie. Dit model is uitgerust met een speciale 2,2 liter VTEC- motor. Dit hoogtoerige racemon- stertje haalt 212 pk (156 kW) van stal bij 7200 toeren, goed voor een top van 228 kilometer per uur en een acceleratie van 0 tot 100 in 7,2 seconden. Het interieur is sportief ingericht met kuipstoelen en een lederen Momo-stuur. Uitrusting De nieuwe Accord heeft qua uit rusting aanzienlijk meer te bieden dan zijn voorganger. Standaard heeft elke Accord nu onder meer een anti-blokkeer remsysteem, airbags voor de bestuurder en pas sagier, zij-airbags (vanaf de 1,8 li ter) elektrisch bedienbare ramen en elektrisch verstelbare buiten spiegels. Wat de nieuwe Accord gaat kosten wordt pas bij de start van de ver koop in oktober bekendgemaakt. Volgend jaar krijgt de auto nog ge zelschap van een vijfdeurs-vari- ant en in dat jaar verwacht Honda Nederland minstens 3000 exem plaren in ons land te kunnen ver kopen. Mario Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 41