Elke week langs duizenden kilometers gevaar de ruit reportage RUDEN RIEMENS Oost-Europese forensen van de automarkt zaterdag 5 september 1998 Overvallers, oplichters, autodieven. Tal van gevaren bedreigen autohandelaren op hun duizenden kilometers lange reis vanuit Oost- Europa naar de Utrechtse Automarkt. Vorige maand nog werden bij een parkeerplaats langs de snelweg in Utrecht twee Litouwers beschoten. Toch blijven ze komen, want de handel is lucratief. En: „Wie bang is voor de wolf moet het bos niet ingaan." TTTeggedoken in de kraag van zijn ver- VV schoten spijkerjack trekt de Wit- Rus Wladimir nerveus aan zijn sigaret. Het is maandagavond, de duisternis valt snel over de parkeerplaats Voordaan langs de A27 net buiten Utrecht. Samen met enkele Litouwers brengt Wladimir de nacht door langs de snelweg om de vol gende ochtend vroeg op de automarkt te zijn. Praten over de autohandel en de ge varen die daar mee samenhangen doet hij aarzelend, zijn ogen flitsen mee met elke passerende auto Hij is voor het eerst in Nederland, heeft de verhalen van Russi sche overvallers gehoord, maar toch wil hij naar de markt om er de auto van zijn dromen te kopen. Ook bij de Wit-Russen zijn de verhalen over overvallen bekend. „Ik weet nog niet of ik hier blijfHet hangt er ook vanaf of er meer mensen komen overnachten. Hoe meer er zijn hoe veiliger het is. Ik heb be grepen dat de wagen die laatst werd aan gevallen alleen stond. Ik denk dat we om beurten slapen." Het is verbazingwek kend hoe snel berichten van de overval op bezoekers van de Utrechtse automarkt duizenden kilometers oostwaarts bekend zijn. Het huidige economische klimaat in Rusland en de gestegen prijzen van de au to's weerhouden sommige handelaren er van naar Utrecht te komen, maar niet de angst voor mogelijke overvallers. „Als je bang bent voor de wolven, moet je niet naar het bos gaan", lacht de 34-jarige Li touwer Gediminas even verderop* Verzorgingsplaatsen Vijftienhonderd tot tweeduizend kilome ter hebben ze gereden om hier een ge bruikte auto te halen. Handelaren kun nen het traject dromen. Sommigen rijden het al jaren. Elke week. Zaterdag weg, maandag hier, dinsdag naar huis en don derdagavond terug bij vrouw en kinde ren. Zaterdag wacht alweer het afscheid voor de volgende rit. „We hebben soms wel heimwee, maar zo is ons werk", zegt de besnorde Litouwer. De hekken van de automarkt, die zij als 'bazaar' aanduiden, openen dinsdagoch tend om zeven uur. Maar al twaalf uur eerder verzamelen zich de eerste Oost- Europeanen in de omgeving. Verzor gingsplaatsen achter benzinepompen in de omgeving zijn populair. Voordaan en Nijepoort langs de A27 bijvoorbeeld, vlak om de hoek bij de automarkt. Binnen de bebouwde kom van Utrecht mogen ze niet staan. In de loop van de avond stoppen verschil lende busjes met Litouws kenteken op verzorgingsplaats Voordaan. Ze hebben meestal geen ramen aan de achterkant en zijn van binnen verbouwd om tenminste acht mensen te vervoeren. Op de terugweg hebben de passagiers alle ruimte in hun nieuwe aanwinst. Achterin de busjes lig gen matrassen, in twee lagen, voorin is een tafeltje gemonteerd. Comfort is ver te zoeken, maar wat geeft dat. Halve liter flessen Baltijos, Litouws bier van twaalf procent, rinkelen en moeten de verveling verdrijven. Een van de busjes is van Aloyzias (36) en Gediminas uit Kaunas, na de hoofdstad Vilnius de tweede stad van de Baltische republiek. De rust van het moment heeft volgens hen vooral met de zomerperiode te maken en met de prijzen op de markt die de laatste jaren flink gestegen zijn. Van wegblijven uit angst vanwege de overval van vorige maand en een soortge lijk incident begin juli is volgens hen geen sprake, ook al wordt er onderling wel over gesproken. „We blijyen zo veel mogelijk bij elkaar. Sommigen blijven wakker en staan op wacht." De veiligheid langs de Nederlandse snel wegen is nog altijd stukken beter dan in met name Polen. En ook daar is het intus sen alweer beter dan een paar jaar gele den. „Toen reden we echt in konvooi en stopten alleen gezamenlijk bij twee tank stations." Het was de tijd van maffiabendes die de autohandelaren ripten. Intussen heeft de georganiseerde misdaad volgens de Li touwers haar werkterrein alweer verlegd en zijn het naar hun indruk meer ongere gelde criminelen die reizigers als doelwit ontdekt hebben. De autokopers zijn een aantrekkelijke prooi. Ze zijn doorgaans met ettelijke duizenden guldens aan har schoots op tegen de inspanning van de lange reis en de risico's van ongeval en be roving. De verdiensten zijn overigens, volgens de handelaren, de laatste jaren fors teruggelopen. Begin jaren negentig hoefde op het prijskaartje van de auto markt slechts de aanduiding Duitse mark vervangen te worden door het dollarte ken. Bij de toenmalige koers betekende dat al gauw een winst van vijftig procent. Een auto die in Utrecht tien mille kostte, leverde in Oost-Europa dan al snel vijf mille extra op. Nu moeten de Litouwers, naar eigen zeg gen, genoegen nemen met zeshonderd tot hooguit tweeduizend gulden winst per auto. En daar gaan dan de reiskosten en leges voor documenten nog vanaf. „Het kan ook verlies opleveren." Het Litouwse duo is soms gericht voor klanten op zoek naar een bepaald type auto. Ze beperken zich daarbij allang niet meer tot de auto markt alleen. Ook garagebedrijven in de regio Utrecht gaan ze langs. „Dat is eigen lijk veel beter en betrouwbaarder. Daar kunnen we een wagen op de brug zetten en dus beter bekijken. Roebel Als er geen gerichte opdracht is, kiezen ze zelf een wagen uit die goed in de markt ligt. „Een paar jaar geleden waren dat vooral Mercedes, BMW en Ford (Scorpio). Nu zijn het ook andere merken zoals Vol vo." Slechts een klein deel van de wagens komt in Litouwen aan. De meeste worden onderweg weer verkocht. De handelaren worden in de loop van woensdag aan de Pools Litouwse grens doorgaans al opge wacht door kopers. „Het zijn merendeels Russen. Ze weten dat we er aan komen. Vroeger waren het er veel meer dan nu", zegt Aloyzias. „Toen stonden er soms honderd kopers te wachten voor drie au to's. Nu zijn het er vaak niet meer dan twintig." De val van de roebel in de afge lopen weken is daar duidelijk merkbaar. Intussen is het prijsvoordeel minder groot, maar blijven ze naar Utrecht ko men omdat ze inmiddels vertrouwd zijn met het Nederlandse systeem. „En hier weet je redelijk zeker dat een auto niet ge stolen is, dat is in Duitsland maar de vraag", zegt Litouwer Anthonus. „We merken het snel als er een luchtje aan een auto zit. We kennen de papieren. Daarom ga ik altijd naar Holland." En natuurlijk: „Het is een mooi land, Utrecht een mooie stad met aardige mensen." Jos Verlegh en Roeland Franck de valuta op pad. Het lokt ook louche wis selaars aan, vaak Russen die met trucs proberen een deel van het geld binnen te halen. Twee jaar geleden zijn enkele Russen in Zwolle veroordeeld tot gevangenisstraf fen van vier jaar wegens berovingen en af persingen van automobilisten uit het voormalige Oostblok. Onderzoeksleider Pern Nijhuis van de politie IJsselland her innert zich nog hoe terughoudend gedu peerden waren om aangifte te doen. Men ging naar Litouwen, Letland en Wit-Rus- land om getuigen en slachtofffers te ver horen „Die Russen hebben hun straf er inmiddels opzitten en zijn vervolgens het land uitgezet", aldus Nijhuis. Tijdens het onderzoek kwam aan het licht dat Russische bendes vaker actief waren langs de Nederlandse snelwegen dan werd aangenomen. Slachtoffers werden in hun slaap verrast en bedreigd met mes sen, knuppels en pistolen. Verschillende handelaren werden ook gestoken en ver wond. Daders dreigden heii te doden en hun geslachtsdelen af te snijden. Zij be roofden de mensen van geld en goederen onder het mom dat er sprake was van 'tol heffing' op de Nederlandse wegen. Na men van slachtoffers werden door de overvallers genoteerd zodat ze ze later 'konden vinden' als ze aangifte durfden te doen. Alert Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) in Driebergen, verantwoordelijk voor het toezicht op de snelwegen, is vol gens woordvoerder John Bennink alert op de bewegingen op de parkeerplaatsen, 'maar ook niet meer dan dat'. „We gaan daar niet gericht op surveilleren. Het ih wel zo dat de bezetting van onze nacht dienst de laatste jaren is vervijfvoudigd. Onze mensen rijden daarom ook wat va ker over de parkeerplaatsen." Wijkagent Auke Nonkes van de Utrechtse politie die de automax-kt tot zijn werkter rein rekent, doet gewoonlijk op maandag avond dienst om wat extra zicht te hou den op de kampeerders. Hij doet de verzorgingsplaatsen en tankstations elke maandagavond een paar keer aan, ook al behoren die strikt genomen niet tot zijn werkgebied. Zo leert hij de mensen alvast kennen die de volgende dag op de markt zijn. Toch is de aanwezigheid van de poli tie op een paar momenten in de avond meer van symbolische dan absolute bete kenis. Incidenten voorkomen en uitslui ten is onmogelijk. Het geld dat met de handel valt te verdie nen, weegt voor veel handelaren ruim De Wit-Rus Wladimir (r) met enkele Litouwers op de parkeerplaats Voordaan langs de A27, waar zij de nacht doorbrengen in af wachting van de opening van de Utrechtse automarkt. foto Stijn Rademaker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 26