Neêrlands ziel in affiches Postercollectie Vakbondsmuseum bijlage in deze p reportage zaterdag 5 september 1998 Gratis pillen en condooms. Meer sekshuizen. Betere naaktrecreatie. Vrije seks voor gehandicapten: het was een rooskleurige toekomst, die de Vrije Seks Partij de kiezers in 1970 op een haast fluoriserend roze verkiezingsaffiche voorspiegelde. De partij trachtte door middel van deze warme beloften een zetel in de gemeenteraad van Amsterdam te bemachtigen. Tevergeefs, want de VSP, geleid door Amsterdammer Hans Hofman, spatte als een zeepbel uiteen. De enige herinnering aan de partij die de populairste sport allertijden zo gedreven promootte, is het affiche. Dat drukwerk is de komende tijd te zien in het Nationaal Vakbondsmuseum, waar het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) onder de titel 'Steun! Stem! Staak!' een selectie toont uit haar collectie politieke en sociale affiches van 1870 tot 1998. Reyn Dirksen, 1953. licht, proletaren ken uw plicht'. 'Wordt lid van de V.AR.A'. 'Abonneert u'op de Proletarische Vrouw'. De oorlog vormt ook wat vormgeving be treft een breuk met hel verleden. Tijdens de wederopbouw had het volk genoeg van propaganda en de bijbehorende symbolentaal, die werd verruild voor neutrale en brave beelden als gereed schap, de vaderlandse vlag, de kaart van Nederland en vrolijke poppetjes. Zelfs de communistische krant De Waarheid ad verteerde in die tijd met een vrolijk la chend zonnetje dat op haar hoofd een pa pieren muts draagt, gevouwen van De Waarheid. Vanaf de jaren zestig was de vormgeving die braafheid echter voorgoed voorbij. De Provo's en andere 'aksiegroepen' ver spreidden hun radicale standpunten via goedkope, zelf ontworpen en rommelige affiches. Opvallend in deze periode is het affiche uit 1968 van Jan Wolkers dat oproept het Vietnamese bevrijdingsfront te steunen. Verder in de jaren zeventig en begin jaren tachtig jaren wordt de aktiepropaganda steeds grootschaliger. Het is de tijd van Stop de Neutronenbom, de strijd tegen kernwapens, verbeeld door het bekende vTOUwtje van tekenaar Opland van de IKV-demonstratie in 1991 en de gelijk berechtiging van psychiatrische patiën ten. Wie had de spiegelposter 'Ooit een normaal mens ontmoet? En... beviel 't' immers niet op zijn kamer hangen? Dubbelzinniger In de huidige tijd zijn affiches veel 'dub belzinniger' dan vroeger, constateert Van der Heijden:Er wordt op humoristische wijze gespeeld met beelden en bekende symbolen die een andere betekenis krij gen, aloude clichés worden omgedraaid Zo wordt stripfiguur Kuifje in gemani puleerde vorm gebruikt op een poster te gen de uitbreiding van Schiphol en figu reren Delftsblauwe mannetjes en vrou wen op een poster voor de homo-mani festatie Europride.Veel dubbelzinniger dus dan die onverholen - en verboden - aktieposter uit 1980 die tijdens de kro ning van Beatrix tot koningin opriep tot chaos. Chaos in de vorm van een Van Lip- pe Biesterfeld-estafette met twee onder delen: het afschieten van de leden van het Oranjehuis of het verzamelen van zoveel mogelijk koninklijke sjerpen, medailles en scepters. De hoofdprijs: 6 weken Zuid-Jemen Monique Brandt Expositie. Steun! Stem! Staak!, Nederlandse affiches uit de verzameling van het IISG'. Van 28 augustus tot en met 1 maart. 1999 te zien in het Nationaal Vakbondsmuseum, Henri Po laklaan 9, Amsterdam (vlak bij Artis). Open van dinsdag tot en met vrijdag van 11.00 uur- 17.00 uur, zondag van 13.00 uur tot 17.00uur. De tentoonstelling is ook te zien op Internet: www.iisg.nl. Deze websitebiedt naasteenvas- te presentatie ook zoekmogelijkheden op the ma, chronologie en ontwerper. Voor Oost-Europese handelaren is Utrecht dé automarkt Fotorubriek: de ruit Nieuwe kans voor tegendraadse WD'ers De Grave en Hermans Alleen in een zeilbootje over de Grote Plas Langs de microfoon van Steven Spielberg fluiten echte kogels Menno Buch leeft alleen op de wereld Interpol jaagt al 75 jaar wereldwijd op criminelen Brainparks geven Wallonië zicht op een nieuwe toekomst Elk jaar exposeert het IISG in het Vak bondsmuseum een greep uit de col lectie. De omvangrijke afficheverzame ling van het instituut - in totaal 60.000 affiches, waarvan 25.000 exemplaren van Nederlandse oorsprong - is een van haar grootste schatten. „We voeren een breed verzamelbeleid", aldus Marien van der Heijden, de samen steller van de tentoonstelling. „Het gaat ons niet louter om de artistieke kwaliteit van een affiche, al zijn vele gemaakt door bekende kunstenaars als Roland Holst, Anthon Beeke, Pieter Brattinga, Jan Dibbets en Willy Sluiter. Het zijn vooral historische documenten. In deze ten toonstelling geven we een zo divers mo gelijk beeld van de laatste 125 jaar. De fiches zeggen heel veel over de tijd waar in ze zijn gemaakt." In chronologische volgorde leiden de soms overrompelend mooie platen de bezoeker door de sociale en politieke geschiedenis van Nederland; van drankbestrijders tot kraakbeweging en van NSB tot aids-preventie. Pathetisch In het begin van de negentiende eeuw bestonden affiches voornamelijk uit tekst, gedrukt op goedkoop, dun papier. De lithografie of steendruk maakte de vervaardiging van grote, geïllustreerde affiches in kleur mogelijk. Grote, ver mogende organisaties als de drankbe strijders stortten zich meteen op het nieuwe mediumDe illustraties uit die periode zijn krachtig en pathetisch, de kleuren primair en in het oog springend. Op een affiche van de 'Ne- derlandsche vereeniging tot afschaf fing van sterken drank' is een meisje te zien dat haar door drankgebruik aangetaste vader aan zijn arm trekt: 'Och vader, blijf thuis. Toen u niet dronk waren wij zoo gelukkig'. Ook politieke partijen en met name de SD AP maakten veel gebruik van affiches, vervaardigd door bekende ontwerpers of geëngageerde kun stenaars als Richard Roland Holst en Albert Hahn. Zij beschouwden affiches als openbare kunstwer ken die de man in de straat esthe tisch bewustzijn moesten meege geven. Als de arbeiders dagelijks met schoonheid werden gecon fronteerd zou dat louterend en vormend werken, zo redeneer den de kunstenaars en hun op drachtgevers. Politiek Hahn vervaardigde in 1913, vlak voor de verkiezingen, het eerste Nederlandse verkie zingsaffiche; 'Stemt Rood'. Een arbeider in een rood hemd staart verwachtingsvol in de verte, de toekomst, terwijl de schoorstenen van de fabrie ken achter hem zwarte rook uitbraken. Even verderop is te zien hoe de Vrije Liberalen vier jaar later ook gebruik gaan maken van verkie zingsaffiches: een koets met paarden - de maatschappij - raast in volle vaart naar de afgrond. Troelstra zit op de bok en ment de paarden Socialisme, Radicalisme, Karakterloosheid en Soci ale chaos. De sociaal-democratische beweging maakte ook in de jaren twintig en dertig grif gebruik van de prachtige en krachtige affiches die de arbeiders in uiteenlopende stijlen maanden lid te worden van een vakbond of ver eniging. Dezelfde sym bolen komen steeds te rug: de pronte jonge en sterke arbeider, zijn blozende vriendin, een felrode vlag, een kraaiende haan Ook de boodschap komt immer op hetzelfde neer; 'Behangers, voorwaarts met den modernen bond!'. 'Sluit aan! Arbei derssportvereni ging'. 'Stap uit het donker naar het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 25