Luchthaven slecht voor recreatie
GOES
Scholieren gaan weer de weg op
Gefrustreerde man
bekent seksueel
geweld tegen vrouw
Politie jaagt met
helikopter op dief
Schuddebeurs wil weer frisse lucht
Scheepvaart dupe
van milieubewust
storten bagger
Plassen op straat wekt
irritatie in Middelburg
Nieuw nationaal vliegveld op Maasvlakte maakt weinig kans
OPEN HUIS
Taxatie van
oude boeken
zeeuwse almanak
Klachten
PZC zee I a n d
vrijdag 4 september 1998
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - De aanleg van een nieu
we nationale luchthaven op de Maas
vlakte, om Schiphol te ontlasten, zal
grote negatieve gevolgen hebben voor
de recreatie op de Kop van Goeree en de
Brouwersdam. De kans dat de Maas
vlakte een vliegveld gaat herbergen be
gin volgende eeuw, lijkt overigens
klein.
Andere oplossingen, Flevoland,een ei
land in de Noordzee of een herstructu
rering van Schiphol, scoren beter in
studies die de ambtelijke projectorga
nisatie Toekomstige Nederlandse
Luchtvaart Infrastructuur (TNLI) gis
teren in Den Haag presenteerde.
De Maasvlakte ligt van alle onderzoch
te locaties het verst van Schiphol, ter
wijl een nieuw vliegveld op de Maas
vlakte nooit het totale vliegverkeer van
Schiphol kan overnemen. Tussen
Schiphol en de Maasvlakte moet dus
een (snelle) verbinding komen. De
Maasvlakte ligt zoals in een onderzoek
staat 'aan de achterkant van de Rand
stad'. Alleen met forse extra investe
ringen in wegen en openbaar vervoer-
voorzieningen richting Den Haag,
Rotterdam en West-Brabant kan dit
probleem worden opgelost.
Het grootste nadeel van een luchthaven
op de Maasvlakte is de geluidhinder,
een probleem dat zich al volop mani
festeert rond Schiphol en waarvoor het
kabinet juist een oplossing zoekt. Het
gebied dat overlast zal krijgen van
vliegtuigen, beweegt zich langs de kust
vanaf de Brouwersdam tot ver in het
Westland.
Opspuiten
Door de aanleg van een vliegveld bij
Europoort zullen natuurgebieden ver
loren gaan of worden aangetast. Voor
de luchthaven moet een nieuw stuk
land worden opgespoten, waardoor een
omvangrijk ondiep zeegebied ver
dwijnt. En in de directe omgeving be
vinden zich de Voordelta, de duinen
van Voome en Goeree, waai-voor het
predikaat 'natuurbeschermingsge-
bied' in de maak is.
Wat betreft de groei van werkgelegen
heid scoort de Maasvlakte niet slechter
of beter dan de andere oplossingen. Het
vliegveld levert 26.000 tot 45.000 ar
beidsplaatsen op', als het in 2020/2025
volop in bedrijf is.
Op economisch vlak spreekt tegen een
vliegveld op de Maasvlakte dat het zee
havenactiviteiten in de wielen kan rij
den, waarvoor een uitbreiding in het
zelfde gebied in discussie is.
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rot
terdam verwacht bovendien extra kos
ten voor de oplossing van nautische
problemen, om de veiligheid van lucht
en zeescheepvaart te kunnen garande
ren.
Keuze
Of de Maasvlakte echt afvalt is aan het
kabinet, dat voor het einde van het jaar
een keuze zal maken. Niet een van de
medewerkers van de projectorganisa
tie TNLI liet zich tot een voorspelling
verleiden, al liet projectleider A A Ver
baan wel iets doorschemeren. Hij
begon zijn toelichting bij de locatie
Maasvlakte, als laatste van de vier al
ternatieven, met de woorden: „Om
geen enkele optie te discrimineren nu
nog de Maasvlakte."
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Volmondig
bekende de 42-jarige Middel
burger gisteren voor de recht
bank in Middelburg dat hij ge
durende drie jaar regelmatig
zijn echtgenote heeft verkracht.
„Ik wilde dat mijn vrouw een
hekel aan mij zou krijgen", had
hij eerder al tegenover de politie
verklaard. „Ik wilde mezelf ka
potmaken."
Nadat zijn vrouw in mei van dit
jaar in staat was aangifte te
doen, is het tot een echtschei
ding gekomen. Het betekende
het einde van jarenlange ellende
die vooral werd veroorzaakt
door het minderwaardigheids
gevoel van de man. Zijn advo
caat, mr. J. G. G. Wilgers, om
schreef hem op de zitting als
'een bijzonder gefrustreerd per
soon met een verklaarbaar ne
gatief zelfbeeld'. Nadat hun ge
handicapte zoon in 1995 uit huis
was geplaatst, begon hij zijn
vrouw te dwingen tot seks.
Uit psychologische en psychia-
door René Schrier
KAPELLE - De politie heeft
gistermorgen een uitvoerige
zoekactie ingezet naar de be
stuurder van een auto die op
rijksweg A58 betrokken was
bij een verkeersongeval.
Dat gebeurde omstreeks half
zeven, toen de onbekende au
tomobilist met zijn auto en
daarachter een caravan ter
hoogte van Kapelle in de
richting Goes reed. Toen hij
een vrachtwagen met dertig
ton zuiveringsslib wilde in
halen, begon de caravan te
slingeren. Hierdoor raakte
de auto in de linkerberm en
slipte, waardoor hij dwars op
de weg kwam te staan. Door
de daarop volgende botsing
met de vrachtwagen beland
den beide voertuigen in de
rechterberm.
De bestuurder van de perso
nenauto rende na het ongeval
hard weg en vluchtte de bos
sen naast de rijksweg in. Na
dat de politie ter plaatse
k'wam bleek dat de auto en de
caravan de nacht tevoren in
Yerseke waren gestolen.
De politie zette onmiddellijk
een zoekactie in, waarbij ook
gebruik werd gemaakt van
een helikopter van de dienst
luchtvaart. Desondanks
werd de man niet aangetrof
fen.
Afgesloten
De auto en de caravan wer
den geheel vernield. De
vrachtwagen liep zware
schade op. Als gevolg van ta
kelwerkzaamheden is de
noordbaan van de rijksweg
A58 enkele uren afgesloten
geweest. Het verkeer werd
omgeleid over de Oude Rijks
weg. De politie is nog steeds
op zoek naar de bestuurder.
Eventuele getuigen worden
verzocht contact op te nemen
met het politiebureau in
Kruiningen: 0113-381810.
(Advertentie)
op
vrijdag 4 september
zaterdag 5 september
Modeflitsen van onze
nieuwe najaarscollectie.
drankje en hapje
in voor u klaar.
WIJ PASSEN BIJ ELKAAR
Klokstraat 9, Goes
Tel. 0113-270182
trische onderzoeken is gebleken
dat de man, die een blanco straf
blad heeft, licht verminderd
toerekeningsvatbaar is. De on
derzoekers hebben geadviseerd
de Middelburger op te nemen in
een kliniek in Assen. Officier
van justitie mr. J. M. Valente
was het daarmee eens. Daar
naast eiste hij een gevangenis
straf van achttien maanden
waarvan zes voorwaardelijk,
toezicht van de reclassering en
behandeling van het alcohol
probleem van de man.
Raadsman Wilgers drong er op
aan te laten meewegen dat niet
duidelijk is 'in hoeveiTe de
vrouw haar grenzen heeft aan
gegeven' en hooguit een beperk
te gevangenisstraf op te leggen.
„Maar in dit geval is therapie
van het grootste belang."
De verdachte zelf kon daar al
leen maar mee instemmen. „Ik
hoop dat ik de mogelijkheid
krijg om het roer helemaal om te
gooien en nog iets van de toe
komst te maken."
De uitspraak is op 16 september.
door Richard Sandee
VLISSINGEN - Het begin van
het nieuwe schooljaar brengt
maandag weer grote groepen
jongeren op de Zeeuwse fiets
en voetpaden. Veilig Verkeer
Nederland (VVN) ziet hierin
opnieuw aanleiding om de ac
tie 'Wij gaan weer naar school'
te houden. Langs alle routes
waar de jeugd gebruik van
maakt, zullen de bekende pos
ters en spandoeken hangen om
weggebruikers op het begin
van het schooljaar te attende
ren.
Bas Vroonland van VVN-Zee-
land kan niet een-twee-drie
zeggen sinds wanneer de jaar
lijks terugkerende actie al
wordt gehouden. „Al een flink
aantal jaren in elk geval. Maar
dit is de derde keer dat 'ie in de
huidige vorm plaatsvindt.
Voorheen was de slogan 'de
scholen zijn weer begonnen'.
Dat is destijds veranderd in
'wij gaan weer naar school'.
Sinds die verandering worden
de kinderen meer bij het beleid
betrokken. We leggen ze bij
voorbeeld enquêtes voor
waarin ze aangeven hoe ze
aankijken tegen de verkeers
veiligheid."
Een van de enquêtes, tijdens
de afgelopen maanden gehou
den via VVN-tijdschriften, le
verde de 'Tip top 5 voor rappe
gasten' van basisschooljeugd
op. Een van deze adviezen
voor hardrijders is dat ze zich
bewust moeten zijn van een
lange remweg. Ook worden de
snelheidsduivels verzocht
eens vaker het openbaar ver
voer te nemen.
Het succes van de campagnes
is uiteraard moeilijk meet
baar, stelt Vroonland. „Maar
zelfs al zouden we maar één
jongere het leven besparen of
uit het ziekenhuis houden op
deze manier, dan is dat wat ons
betreft al alle moeite waard."
WN zegt in een persbericht
bij het startschot voor de lan
delijke actie dat wat de orga
nisatie betreft 'de noodzaak
van de jaarlijkse voorlich
tingscampagne vaststaat'.
Verkeersdoden
Vorig jaar kwamen 125 Neder
landse jongeren tot zeventien
jaar door een verkeersongeval
om het leven. Cijfers van het
Regionaal orgaan verkeers
veiligheid Zeeland over de pe
riode 1994 totenmet 1996 wij
zen uit dat hier in dezelfde
leeftijdscategorie zes tot zeven
verkeersdoden per jaar vallen.
Daarnaast belanden elk jaar
ongeveer zeventig jongeren uit
de regio in het ziekenhuis als
gevolg van een verkeersonge
val. Naast de reguliere cam
pagne gaat VVN in samenwer
king met de politie en de
scholen een speciale actie voor
brugklassers houden. Hoe de
ze jongeren, die voor het eerst
naar het voortgezet onderwijs
gaan, precies worden bena
derd, kan Vroonland nog niet
zeggen. „Dat zullen vooral
spontane acties zijn."
Nieuw dit jaar is een gezamen
lijke actie van WN met de
Stichting Keurmerk Busbe-
foto Dirk-Jan Gjeltema
drijf. In het kader hiervan
worden de schoolbussen in
Zeeland opgesierd met een
sticker met de campagne-slo
gan. Daarnaast ontvangen de
betrokken buschauffeurs in
formatie over 'veilig leerlin
genvervoer'.
door Ali Pankow
SCHUDDEBEURS - ..«et gaat
er ons niet om dat die varkens
houderij helemaal weg moet, als
we maar worden verlost van de
stankoverlast", zegt A de Vlie
ger, inwoner van Schuddebeurs.
Al maanden ruiken de bewoners
de varkensmesterij Agrigroep
Zeeland BV aan de Lange Blok-
weg, eigendom van M. Sche
pers.
Aanvankelijk klaagde iedere
bewoner voor zich, sinds enige
tijd zijn de krachten gebundeld.
Er zijn klachtenbrieven ge
stuurd naar de provincie en de
ministeries van VROM (Milieu)
en LNV (Landbouw). Bij het ge
meentebestuur van Schouwen-
Duiveland werd het verzoek in
gediend de varkensmesterij
streng aan te pakken.
Dit verzoek krijgt vandaag een
vervolg met een bezwaarschrift.
Dat richt zich tegen het verle
nen van een nieuwe milieuver
gunning aan Schepers. De
huidige bedrijfsvoering bij de
varkenshouderij van Agrigroep
Zeeland BV voldoet niet aan de
eisen van de eerder verstrekte
milieuvergunning. De bewo
ners van Schuddebeurs dringen
er bij de gemeente op aan zoda
nige eisen aan het bedrijf te stel-
door Harmen van der Werf
MIDDELBURG - Het beleid dat
Rijkswaterstaat voert voor het
storten van miljoenen kubieke
meters baggerzand in de Wes-
terschelde is niet het gunstigste
voor de visserij en de scheep
vaart. Ook het dichtslibben van
de Vlissingse Sloehaven wordt
erdoor bevorderd. De door
Rijkswaterstaat gevoerde stra
tegie is wel de beste voor het mi
lieu.
Rijkswaterstaat heeft een zeer
uitgebreide milieustudie ver
richt naar het gewenste bagger-
stortbeleid voor de Westerschel-
de. Het ruim 260 pagina's dikke
rapport is bedoeld om te bepa
len of de rijksdienst op de goede
weg is en moet een leidraad wor
den voor de toekomst.
Dit is van belang, omdat er in de
Westerschelde ontzettend veel
wordt gebaggerd: ruim vijftien
miljoen kubieke meter per jaar
tijdens de lopende verdieping
van de vaarweg en zo'n veertien
miljoen kubieke meter per jaar
om de vaarweg daarna op diepte
te houden.
Waar wordt gebaggerd, staat
vast. Dat gebeurt op de ondiepe
stukken in de vaarroute naar
Antwerpen. Waar het bagger
zand vervolgens moet worden
teruggestort, is een kwestie van
kiezen.
Natuurgebied
Zeven alternatieven zijn door
Rijkswaterstaat voor de milieu
studie onder-zocht. Een van de
mogelijkheden is overigens al
tot beleid verheven. Uit het mi
lieu-onderzoek komt dit alter
natief ook als beste uit de bus.
Rijkswaterstaat heeft zich tot
doel gesteld de Westerschelde
als natuurgebied zo weinig mo
gelijk aan te tasten. Daarom
wordt er meer baggerzand ge
stort uit de oostelijke Wester
schelde (tussen Hansweert en de
Belgisch-Nederlandse grens) in
het westelijk deel (Hansweert-
Vlissingen). Dit ontlast het oos
telijk deel waar het meest wordt
gebaggerd en waar sprake is van
een overschot aan zand. Door
dit beleid zanden de ondieptes
in het oosten ook minder snel
aan, waardoor er minder hoeft
te worden gebaggerd.
Het milieuvriendelijkste alter
natief is evenwel het nadeligst
voor de kokkelvisserij en in
mindere mate voor de garnalen-
en tongvisserij. Ook de sport vis
serij ondervindt nadelen van het
storten van baggerzand. met
name bij de Biezelingse Ham
Voor de scheepvaart is het mi
lieu-alternatief niet het beste,
omdat baggerschepen vaker
heen en weer moeten varen tus
sen het oostelijk en westelijk
deel van de Westerschelde. Bo
vendien komt er meer slib in de
Vlissingse Sloehaven.
Toch voorkeur
Toch geeft Rijkswaterstaat ver
reweg de voorkeur aan de mi
lieuvriendelijkste stortstrate-
gie, omdat versterking van het
natuurlijk karakter van de Wes
terschelde voorop staat, de na
delige gevolgen over het alge
meen beperkt zijn en de visserij
niet van wezenlijke betekenis is
op de Westerschelde.
Deze keuze heeft voorzitter L.
C. Poppe-de Looff van de ge
meentelijke taakgroep Wester
schelde (en wethouder van Vlis-
singen) verleid tot een nawoord
bij de milieustudie. Zij stelt dat
er een afweging moet worden
gemaakt tussen 'mens en na
tuur'; 'tussen een verstarde ri
vier waarin de natuur iets meer
ruimte krijgt en de gebruiks
functies afnemen (visserij, risi
co scheepvaart en dichtslibben
Sloehaven) of een verstarde ri
vier waarin de natuur minder
ruimte krijgt en gebruiksfunc
ties blijven behouden'.
De milieustudie staat tot en met
30 september open voor in
spraakreacties, gericht aan
Rijkswaterstaat in Middelburg.
door Jeroen Bos
MIDDELBURG - Middelbur
gers ergeren zich aan wildplas
sers. Uit een enquête van de
Stichting Isis, gehouden op 27
juni 1998, blijkt dat ruim 71
procent van de inwoners zich
stoort aan wildplassen binnen
de bebouwde kom.
Tevens zijn er volgens 83 pro
cent van de ondervraagden te
weinig openbare toiletten in de
binnenstad. De stad Middel
burg heeft op dit moment twee
openbare toiletten en een open
baar urinoir.
Op wildplassen staat in de pro
vinciehoofdstad momenteel een
boete van zestig gulden. Dit is
conform de landelijke norm.
Ruim de helft van de onder
vraagden vindt dat dit bedrag
zelfs omhoog mag. Ook van een
alternatieve straf, het schoon
maken van een urinoir, is onge
veer een zelfde percentage voor
stander.
Volgens L. P. Kuijl, voorlichter
van de politie Walcheren, ziet de
politie wildplassen niet als een
echt probleem. „We vinden het
meer een vervelende uiting",
legt Kuijl uit. „Wij snappen dat
het vervelend is voor de mensen
die wonen op plekken waar
wildplassen veel voorkomt. Om
wildplassen en ander hinderlijk
gedrag te voorkomen, hebben
we vrijdag- en zaterdagavond
mensen op straat die op dit soort
wangedrag controleren."
De politie Walcheren voert op
dit moment een lik-op-stuk-be-
leid om het wildplassen tegen te
gaan. Dit maakt deel uit van het
plan van aanpak 'Stop het
drankgebruik en hinderlijk ge
drag op de openbare weg'. Wild
plassers wordt direct een boete
opgelegd die ter plekke betaald
kan worden.
De Stichting Isis hield de en
quête om de kennis over pias
problemen bij mannen van vijf
tig jaar en ouder te vergroten en
het taboe weg te nemen. Volgens
de stichting kunnen deze pro
blemen leiden tot wildplassen
Eén van de symptomen is name
lijk vaak kleine beetjes te
moeten plassen. Met de actie
'Plasproblemen hoeft u niet te
nemen' probeert de stichting
duidelijk te maken dat de pro
blemen vaak met medicijnen te
verhelpen zijn.
GOES - Bezitters van oude en
mogelijk waardevolle boeken
kunnen zaterdag 12 september
hun bezit laten taxeren op de
horeca-afdeling van boekhan
del/uitgeverij De Koperen Tuin
aan de Keizersdijk in Goes.
Twee antiquaren zijn van twee
uur tot half vijf aanwezig om de
waarde van de boeken vast te
stellen, Zij houden in het voor
jaar van 1999 een boekenveiling
in dezelfde winkel.Over de mo
gelijkheid om boeken te koop
aan te bieden kan op de taxatie
middag worden gesproken.
Omwonenden zijn de stank van de varkensmesterij aan de Lange Blokweg meer dan zat.
foto PieterHonhoff
len, dat er een einde komt aan de
enorme stankoverlast. Volgens
hen wordt die stank veroor
zaakt door mestsilo's en het
transport van de mest via goten
naar de opslagtanks.
Een delegatie van de bewoners
liet zich gisteren door ambte
naar milieuzaken K. van Dalen
voorlichten over de procedure
die zij dienen te volgen. Tot en
met vandaag kunnen er bezwa
ren tegen de aanvraag van Sche
pers worden ingediend. Op
maandag 21 september vindt
het erop het gemeentehuis over
leg plaats tussen alle betrokken
partijen.
Een hypochonder is hij, die
Bevelandse man. Met grote
regelmaat meldt hij zich bij
zijn huisarts met klachten
over lichamelijk ongerief.
Als hij niets aan zijn elleboog
voelt, speelt er wel iets op er
gens ter hoogte van een
schouderblad Ook licht ge
rommel in de ingewanden of
een vage pijn in de nek voert
hem naar de spreekkamer
van de geneesheer.
De dokter is eraan gewend.
Hij luistert, spreekt een op
beurend woord en schrijft
een geneesmiddel voor ivaar-
van de werking twijfelachtig
is, maar dat ook beslist geen
kwaad kan.
Zo verliep ook dezer dagen
een sessie die was opge
bouwd rond het linker pols
gewricht. Nadat hij had
aangehoord hoe het precies
voelde, schreef de arts een
onschuldig recept uit. De pa
tiënt pakte het aan en bekeek
hel kriebelige doktershand
schrift. „Hé, dat kan ik niet
lezen", zeurde de man. „Nou
gaan m'n ogen ook al achter
uit."
De huisarts keek hem aan en
gaf de verzekering„Wacht
maar tot u de rekening krijgt.
Dan zult u zien hoe uw ogen
vanzelf weer zijn opge
knapt."