Luchthaven slecht voor recreatie GOES Scholieren gaan weer de weg op Gefrustreerde man bekent seksueel geweld tegen vrouw Politie jaagt met helikopter op dief Schuddebeurs wil weer frisse lucht Scheepvaart dupe van milieubewust storten bagger Plassen op straat wekt irritatie in Middelburg Nieuw nationaal vliegveld op Maasvlakte maakt weinig kans OPEN HUIS Taxatie van oude boeken zeeuwse almanak Klachten PZC zee I a n d vrijdag 4 september 1998 door Harmen van der Werf DEN HAAG - De aanleg van een nieu we nationale luchthaven op de Maas vlakte, om Schiphol te ontlasten, zal grote negatieve gevolgen hebben voor de recreatie op de Kop van Goeree en de Brouwersdam. De kans dat de Maas vlakte een vliegveld gaat herbergen be gin volgende eeuw, lijkt overigens klein. Andere oplossingen, Flevoland,een ei land in de Noordzee of een herstructu rering van Schiphol, scoren beter in studies die de ambtelijke projectorga nisatie Toekomstige Nederlandse Luchtvaart Infrastructuur (TNLI) gis teren in Den Haag presenteerde. De Maasvlakte ligt van alle onderzoch te locaties het verst van Schiphol, ter wijl een nieuw vliegveld op de Maas vlakte nooit het totale vliegverkeer van Schiphol kan overnemen. Tussen Schiphol en de Maasvlakte moet dus een (snelle) verbinding komen. De Maasvlakte ligt zoals in een onderzoek staat 'aan de achterkant van de Rand stad'. Alleen met forse extra investe ringen in wegen en openbaar vervoer- voorzieningen richting Den Haag, Rotterdam en West-Brabant kan dit probleem worden opgelost. Het grootste nadeel van een luchthaven op de Maasvlakte is de geluidhinder, een probleem dat zich al volop mani festeert rond Schiphol en waarvoor het kabinet juist een oplossing zoekt. Het gebied dat overlast zal krijgen van vliegtuigen, beweegt zich langs de kust vanaf de Brouwersdam tot ver in het Westland. Opspuiten Door de aanleg van een vliegveld bij Europoort zullen natuurgebieden ver loren gaan of worden aangetast. Voor de luchthaven moet een nieuw stuk land worden opgespoten, waardoor een omvangrijk ondiep zeegebied ver dwijnt. En in de directe omgeving be vinden zich de Voordelta, de duinen van Voome en Goeree, waai-voor het predikaat 'natuurbeschermingsge- bied' in de maak is. Wat betreft de groei van werkgelegen heid scoort de Maasvlakte niet slechter of beter dan de andere oplossingen. Het vliegveld levert 26.000 tot 45.000 ar beidsplaatsen op', als het in 2020/2025 volop in bedrijf is. Op economisch vlak spreekt tegen een vliegveld op de Maasvlakte dat het zee havenactiviteiten in de wielen kan rij den, waarvoor een uitbreiding in het zelfde gebied in discussie is. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rot terdam verwacht bovendien extra kos ten voor de oplossing van nautische problemen, om de veiligheid van lucht en zeescheepvaart te kunnen garande ren. Keuze Of de Maasvlakte echt afvalt is aan het kabinet, dat voor het einde van het jaar een keuze zal maken. Niet een van de medewerkers van de projectorganisa tie TNLI liet zich tot een voorspelling verleiden, al liet projectleider A A Ver baan wel iets doorschemeren. Hij begon zijn toelichting bij de locatie Maasvlakte, als laatste van de vier al ternatieven, met de woorden: „Om geen enkele optie te discrimineren nu nog de Maasvlakte." door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Volmondig bekende de 42-jarige Middel burger gisteren voor de recht bank in Middelburg dat hij ge durende drie jaar regelmatig zijn echtgenote heeft verkracht. „Ik wilde dat mijn vrouw een hekel aan mij zou krijgen", had hij eerder al tegenover de politie verklaard. „Ik wilde mezelf ka potmaken." Nadat zijn vrouw in mei van dit jaar in staat was aangifte te doen, is het tot een echtschei ding gekomen. Het betekende het einde van jarenlange ellende die vooral werd veroorzaakt door het minderwaardigheids gevoel van de man. Zijn advo caat, mr. J. G. G. Wilgers, om schreef hem op de zitting als 'een bijzonder gefrustreerd per soon met een verklaarbaar ne gatief zelfbeeld'. Nadat hun ge handicapte zoon in 1995 uit huis was geplaatst, begon hij zijn vrouw te dwingen tot seks. Uit psychologische en psychia- door René Schrier KAPELLE - De politie heeft gistermorgen een uitvoerige zoekactie ingezet naar de be stuurder van een auto die op rijksweg A58 betrokken was bij een verkeersongeval. Dat gebeurde omstreeks half zeven, toen de onbekende au tomobilist met zijn auto en daarachter een caravan ter hoogte van Kapelle in de richting Goes reed. Toen hij een vrachtwagen met dertig ton zuiveringsslib wilde in halen, begon de caravan te slingeren. Hierdoor raakte de auto in de linkerberm en slipte, waardoor hij dwars op de weg kwam te staan. Door de daarop volgende botsing met de vrachtwagen beland den beide voertuigen in de rechterberm. De bestuurder van de perso nenauto rende na het ongeval hard weg en vluchtte de bos sen naast de rijksweg in. Na dat de politie ter plaatse k'wam bleek dat de auto en de caravan de nacht tevoren in Yerseke waren gestolen. De politie zette onmiddellijk een zoekactie in, waarbij ook gebruik werd gemaakt van een helikopter van de dienst luchtvaart. Desondanks werd de man niet aangetrof fen. Afgesloten De auto en de caravan wer den geheel vernield. De vrachtwagen liep zware schade op. Als gevolg van ta kelwerkzaamheden is de noordbaan van de rijksweg A58 enkele uren afgesloten geweest. Het verkeer werd omgeleid over de Oude Rijks weg. De politie is nog steeds op zoek naar de bestuurder. Eventuele getuigen worden verzocht contact op te nemen met het politiebureau in Kruiningen: 0113-381810. (Advertentie) op vrijdag 4 september zaterdag 5 september Modeflitsen van onze nieuwe najaarscollectie. drankje en hapje in voor u klaar. WIJ PASSEN BIJ ELKAAR Klokstraat 9, Goes Tel. 0113-270182 trische onderzoeken is gebleken dat de man, die een blanco straf blad heeft, licht verminderd toerekeningsvatbaar is. De on derzoekers hebben geadviseerd de Middelburger op te nemen in een kliniek in Assen. Officier van justitie mr. J. M. Valente was het daarmee eens. Daar naast eiste hij een gevangenis straf van achttien maanden waarvan zes voorwaardelijk, toezicht van de reclassering en behandeling van het alcohol probleem van de man. Raadsman Wilgers drong er op aan te laten meewegen dat niet duidelijk is 'in hoeveiTe de vrouw haar grenzen heeft aan gegeven' en hooguit een beperk te gevangenisstraf op te leggen. „Maar in dit geval is therapie van het grootste belang." De verdachte zelf kon daar al leen maar mee instemmen. „Ik hoop dat ik de mogelijkheid krijg om het roer helemaal om te gooien en nog iets van de toe komst te maken." De uitspraak is op 16 september. door Richard Sandee VLISSINGEN - Het begin van het nieuwe schooljaar brengt maandag weer grote groepen jongeren op de Zeeuwse fiets en voetpaden. Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet hierin opnieuw aanleiding om de ac tie 'Wij gaan weer naar school' te houden. Langs alle routes waar de jeugd gebruik van maakt, zullen de bekende pos ters en spandoeken hangen om weggebruikers op het begin van het schooljaar te attende ren. Bas Vroonland van VVN-Zee- land kan niet een-twee-drie zeggen sinds wanneer de jaar lijks terugkerende actie al wordt gehouden. „Al een flink aantal jaren in elk geval. Maar dit is de derde keer dat 'ie in de huidige vorm plaatsvindt. Voorheen was de slogan 'de scholen zijn weer begonnen'. Dat is destijds veranderd in 'wij gaan weer naar school'. Sinds die verandering worden de kinderen meer bij het beleid betrokken. We leggen ze bij voorbeeld enquêtes voor waarin ze aangeven hoe ze aankijken tegen de verkeers veiligheid." Een van de enquêtes, tijdens de afgelopen maanden gehou den via VVN-tijdschriften, le verde de 'Tip top 5 voor rappe gasten' van basisschooljeugd op. Een van deze adviezen voor hardrijders is dat ze zich bewust moeten zijn van een lange remweg. Ook worden de snelheidsduivels verzocht eens vaker het openbaar ver voer te nemen. Het succes van de campagnes is uiteraard moeilijk meet baar, stelt Vroonland. „Maar zelfs al zouden we maar één jongere het leven besparen of uit het ziekenhuis houden op deze manier, dan is dat wat ons betreft al alle moeite waard." WN zegt in een persbericht bij het startschot voor de lan delijke actie dat wat de orga nisatie betreft 'de noodzaak van de jaarlijkse voorlich tingscampagne vaststaat'. Verkeersdoden Vorig jaar kwamen 125 Neder landse jongeren tot zeventien jaar door een verkeersongeval om het leven. Cijfers van het Regionaal orgaan verkeers veiligheid Zeeland over de pe riode 1994 totenmet 1996 wij zen uit dat hier in dezelfde leeftijdscategorie zes tot zeven verkeersdoden per jaar vallen. Daarnaast belanden elk jaar ongeveer zeventig jongeren uit de regio in het ziekenhuis als gevolg van een verkeersonge val. Naast de reguliere cam pagne gaat VVN in samenwer king met de politie en de scholen een speciale actie voor brugklassers houden. Hoe de ze jongeren, die voor het eerst naar het voortgezet onderwijs gaan, precies worden bena derd, kan Vroonland nog niet zeggen. „Dat zullen vooral spontane acties zijn." Nieuw dit jaar is een gezamen lijke actie van WN met de Stichting Keurmerk Busbe- foto Dirk-Jan Gjeltema drijf. In het kader hiervan worden de schoolbussen in Zeeland opgesierd met een sticker met de campagne-slo gan. Daarnaast ontvangen de betrokken buschauffeurs in formatie over 'veilig leerlin genvervoer'. door Ali Pankow SCHUDDEBEURS - ..«et gaat er ons niet om dat die varkens houderij helemaal weg moet, als we maar worden verlost van de stankoverlast", zegt A de Vlie ger, inwoner van Schuddebeurs. Al maanden ruiken de bewoners de varkensmesterij Agrigroep Zeeland BV aan de Lange Blok- weg, eigendom van M. Sche pers. Aanvankelijk klaagde iedere bewoner voor zich, sinds enige tijd zijn de krachten gebundeld. Er zijn klachtenbrieven ge stuurd naar de provincie en de ministeries van VROM (Milieu) en LNV (Landbouw). Bij het ge meentebestuur van Schouwen- Duiveland werd het verzoek in gediend de varkensmesterij streng aan te pakken. Dit verzoek krijgt vandaag een vervolg met een bezwaarschrift. Dat richt zich tegen het verle nen van een nieuwe milieuver gunning aan Schepers. De huidige bedrijfsvoering bij de varkenshouderij van Agrigroep Zeeland BV voldoet niet aan de eisen van de eerder verstrekte milieuvergunning. De bewo ners van Schuddebeurs dringen er bij de gemeente op aan zoda nige eisen aan het bedrijf te stel- door Harmen van der Werf MIDDELBURG - Het beleid dat Rijkswaterstaat voert voor het storten van miljoenen kubieke meters baggerzand in de Wes- terschelde is niet het gunstigste voor de visserij en de scheep vaart. Ook het dichtslibben van de Vlissingse Sloehaven wordt erdoor bevorderd. De door Rijkswaterstaat gevoerde stra tegie is wel de beste voor het mi lieu. Rijkswaterstaat heeft een zeer uitgebreide milieustudie ver richt naar het gewenste bagger- stortbeleid voor de Westerschel- de. Het ruim 260 pagina's dikke rapport is bedoeld om te bepa len of de rijksdienst op de goede weg is en moet een leidraad wor den voor de toekomst. Dit is van belang, omdat er in de Westerschelde ontzettend veel wordt gebaggerd: ruim vijftien miljoen kubieke meter per jaar tijdens de lopende verdieping van de vaarweg en zo'n veertien miljoen kubieke meter per jaar om de vaarweg daarna op diepte te houden. Waar wordt gebaggerd, staat vast. Dat gebeurt op de ondiepe stukken in de vaarroute naar Antwerpen. Waar het bagger zand vervolgens moet worden teruggestort, is een kwestie van kiezen. Natuurgebied Zeven alternatieven zijn door Rijkswaterstaat voor de milieu studie onder-zocht. Een van de mogelijkheden is overigens al tot beleid verheven. Uit het mi lieu-onderzoek komt dit alter natief ook als beste uit de bus. Rijkswaterstaat heeft zich tot doel gesteld de Westerschelde als natuurgebied zo weinig mo gelijk aan te tasten. Daarom wordt er meer baggerzand ge stort uit de oostelijke Wester schelde (tussen Hansweert en de Belgisch-Nederlandse grens) in het westelijk deel (Hansweert- Vlissingen). Dit ontlast het oos telijk deel waar het meest wordt gebaggerd en waar sprake is van een overschot aan zand. Door dit beleid zanden de ondieptes in het oosten ook minder snel aan, waardoor er minder hoeft te worden gebaggerd. Het milieuvriendelijkste alter natief is evenwel het nadeligst voor de kokkelvisserij en in mindere mate voor de garnalen- en tongvisserij. Ook de sport vis serij ondervindt nadelen van het storten van baggerzand. met name bij de Biezelingse Ham Voor de scheepvaart is het mi lieu-alternatief niet het beste, omdat baggerschepen vaker heen en weer moeten varen tus sen het oostelijk en westelijk deel van de Westerschelde. Bo vendien komt er meer slib in de Vlissingse Sloehaven. Toch voorkeur Toch geeft Rijkswaterstaat ver reweg de voorkeur aan de mi lieuvriendelijkste stortstrate- gie, omdat versterking van het natuurlijk karakter van de Wes terschelde voorop staat, de na delige gevolgen over het alge meen beperkt zijn en de visserij niet van wezenlijke betekenis is op de Westerschelde. Deze keuze heeft voorzitter L. C. Poppe-de Looff van de ge meentelijke taakgroep Wester schelde (en wethouder van Vlis- singen) verleid tot een nawoord bij de milieustudie. Zij stelt dat er een afweging moet worden gemaakt tussen 'mens en na tuur'; 'tussen een verstarde ri vier waarin de natuur iets meer ruimte krijgt en de gebruiks functies afnemen (visserij, risi co scheepvaart en dichtslibben Sloehaven) of een verstarde ri vier waarin de natuur minder ruimte krijgt en gebruiksfunc ties blijven behouden'. De milieustudie staat tot en met 30 september open voor in spraakreacties, gericht aan Rijkswaterstaat in Middelburg. door Jeroen Bos MIDDELBURG - Middelbur gers ergeren zich aan wildplas sers. Uit een enquête van de Stichting Isis, gehouden op 27 juni 1998, blijkt dat ruim 71 procent van de inwoners zich stoort aan wildplassen binnen de bebouwde kom. Tevens zijn er volgens 83 pro cent van de ondervraagden te weinig openbare toiletten in de binnenstad. De stad Middel burg heeft op dit moment twee openbare toiletten en een open baar urinoir. Op wildplassen staat in de pro vinciehoofdstad momenteel een boete van zestig gulden. Dit is conform de landelijke norm. Ruim de helft van de onder vraagden vindt dat dit bedrag zelfs omhoog mag. Ook van een alternatieve straf, het schoon maken van een urinoir, is onge veer een zelfde percentage voor stander. Volgens L. P. Kuijl, voorlichter van de politie Walcheren, ziet de politie wildplassen niet als een echt probleem. „We vinden het meer een vervelende uiting", legt Kuijl uit. „Wij snappen dat het vervelend is voor de mensen die wonen op plekken waar wildplassen veel voorkomt. Om wildplassen en ander hinderlijk gedrag te voorkomen, hebben we vrijdag- en zaterdagavond mensen op straat die op dit soort wangedrag controleren." De politie Walcheren voert op dit moment een lik-op-stuk-be- leid om het wildplassen tegen te gaan. Dit maakt deel uit van het plan van aanpak 'Stop het drankgebruik en hinderlijk ge drag op de openbare weg'. Wild plassers wordt direct een boete opgelegd die ter plekke betaald kan worden. De Stichting Isis hield de en quête om de kennis over pias problemen bij mannen van vijf tig jaar en ouder te vergroten en het taboe weg te nemen. Volgens de stichting kunnen deze pro blemen leiden tot wildplassen Eén van de symptomen is name lijk vaak kleine beetjes te moeten plassen. Met de actie 'Plasproblemen hoeft u niet te nemen' probeert de stichting duidelijk te maken dat de pro blemen vaak met medicijnen te verhelpen zijn. GOES - Bezitters van oude en mogelijk waardevolle boeken kunnen zaterdag 12 september hun bezit laten taxeren op de horeca-afdeling van boekhan del/uitgeverij De Koperen Tuin aan de Keizersdijk in Goes. Twee antiquaren zijn van twee uur tot half vijf aanwezig om de waarde van de boeken vast te stellen, Zij houden in het voor jaar van 1999 een boekenveiling in dezelfde winkel.Over de mo gelijkheid om boeken te koop aan te bieden kan op de taxatie middag worden gesproken. Omwonenden zijn de stank van de varkensmesterij aan de Lange Blokweg meer dan zat. foto PieterHonhoff len, dat er een einde komt aan de enorme stankoverlast. Volgens hen wordt die stank veroor zaakt door mestsilo's en het transport van de mest via goten naar de opslagtanks. Een delegatie van de bewoners liet zich gisteren door ambte naar milieuzaken K. van Dalen voorlichten over de procedure die zij dienen te volgen. Tot en met vandaag kunnen er bezwa ren tegen de aanvraag van Sche pers worden ingediend. Op maandag 21 september vindt het erop het gemeentehuis over leg plaats tussen alle betrokken partijen. Een hypochonder is hij, die Bevelandse man. Met grote regelmaat meldt hij zich bij zijn huisarts met klachten over lichamelijk ongerief. Als hij niets aan zijn elleboog voelt, speelt er wel iets op er gens ter hoogte van een schouderblad Ook licht ge rommel in de ingewanden of een vage pijn in de nek voert hem naar de spreekkamer van de geneesheer. De dokter is eraan gewend. Hij luistert, spreekt een op beurend woord en schrijft een geneesmiddel voor ivaar- van de werking twijfelachtig is, maar dat ook beslist geen kwaad kan. Zo verliep ook dezer dagen een sessie die was opge bouwd rond het linker pols gewricht. Nadat hij had aangehoord hoe het precies voelde, schreef de arts een onschuldig recept uit. De pa tiënt pakte het aan en bekeek hel kriebelige doktershand schrift. „Hé, dat kan ik niet lezen", zeurde de man. „Nou gaan m'n ogen ook al achter uit." De huisarts keek hem aan en gaf de verzekering„Wacht maar tot u de rekening krijgt. Dan zult u zien hoe uw ogen vanzelf weer zijn opge knapt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 35