Opvang van asielzoekers stokt Schelde wil hulp Rijk bij verhuizing Weg Kerkwerve weer wat veiliger Schelde Groep klimt uit de rode cijfers Wachtlijsten in de thuizorg Walcheren vrijwel weggewerkt Goes en Noord-Beveland regelen te weinig woonruimte voor vluchtelingen Herrie van hovercraft verontrust dorpsraad van Ellewoutsdijk Ir. J.W.M. Bongers nieuwe directeur van kerncentrale zeeuwse almanak Stoeipoesjes PZC zeeland woensdag 2 september 1998 door Henk Postma MIDDELBURG - De meeste Zeeuwse gemeenten hebben nog altijd te weinig woningen beschikbaar voor asielzoekers. In de eerste helft van dit jaar verminderde het aantal wonin gen voor asielzoekers in deze provincie met 27 naar een totaal van 232. Daarmee zijn er in de hele provincie Zeeland nog wel iets meer dan het wettelijk ver plichte aantal huizen, maar veel individuele gemeenten halen de eis niet. Schouwen-Duiveland heeft 23 woningen te weinig voor asielzoekers; de provincie toont hiervoor begrip, omdat de gemeente de achterstand aan het inlopen is. *De gemeenten Goes en Noord- Beveland verzaken dusdanig dat het provinciebestuur spreekt van een situatie die 'niet acceptabel' is. Die twee ge meenten laten respectievelijk 33 en 17 asielzoekers in de kou staan. Goes klaagt dat geldgebrek het moeilijk maakt de achterstand in te lopen, en voert verder aan dat het meewerkt aan een plan om 50 asielzoekers centraal op te vangen. Het provinciebestuur is daar niet van onder de indruk. Een gemeente als Goes moet in staat worden geacht zowel voor Gevangenisstraf voor stelen van 6 pakken koffie MIDDELBURG - Een 46-jarige man uit Vlissingen moet voor het stelen van zes pakken koffie bij Albert Heijn in zijn woon plaats een week 'zitten'. Tot die conclusie kwamen dins dag zowel de politierechter als de officier van justitie, die in de strafmaat lieten meewegen dat de aan drugs verslaafde Vlissin- ger eerder voor soortgelijke misdrijven was veroordeeld. centrale opvang te zorgen als voor woningen, zo luidt het commentaar. Noord-Beveland zegt eerst een werkgroep van vrijwilligers in het leven te roe pen die asielzoekers kan bege leiden. Dit om 'gedegen' opvang te waarborgen. Dat neemt niet weg dat de gemeente haar wet telijke verplichting verzaakt, schrijft het provinciebestuur. Voor drie andere 'verzakende' gemeenten toon het provincie bestuur wel begrip. De nieuwe gemeente Veere huisvestte 26 asielzoekers te weinig. Het pro vinciebestuur liet dat voor wat het was. Dat gold ook voor Rei- merswaal (13 te weinig) en Tho- len (12 te weinig). Niet gewild Enkele Zeeuws-Vlaamse ge meenten voeren aan dat ze bij asielzoekers niet gewild zijn. Het gaat om Sluis-Aardenburg (15 te weinig), Oostburg (13 te weinig) en Sas van Gent (9 te weinig). In die gemeenten be schikbaar gestelde woningen stonden leeg omdat ze door asielzoekers werden geweigerd Dat Zeeland als geheel toch aan de taakstelling voldoet, is voor namelijk te danken aan de ge meenten Vlissingen, Terneuzen en Middelburg. Die huisvestten halverwege dit jaar respectieve lijk 101, 42 en 23 asielzoekers meer dan van hen mocht worden verwacht. De gemeenten Kapel- Ie, Axel, Hontenisse, Hulst en Borsele voldeden vrij nauwkeu rig aan de norm. Die landelijke norm gaat uit van het principe van evenredige spreiding van asielzoekers over de gemeenten. In een rapporta ge aan het ministerie van Bin nenlandse Zaken noemt het provinciebestuur dat sprei dingsmodel voor de Zeeuwse woningmarkt 'niet de meest ideale methode'. Grotere of sterk groeiende gemeenten heb ben meer mogelijkheden om woningen voor asielzoekers vrij te maken dan kleinere sterk krimpende gemeenten. Met een boerenkar werden de genodigden naar de nieuwe rotonde gereden. V' foto Dirk-Jan Gjeltema door Willem van Dam KERKWERVE - De verkeersveiligheid bij Kerkwerve is aanzienlijk verbeterd. Gister middag werd op de kruising van de Heu- velsweg met de Kakkersweelweg aan de rand van het dorp een nieuwe rotonde in ge bruik genomen. Op die plaats gebeurden in het verleden diverse ongevallen. De aanleg van het verkeersplein heeft ongeveer 800.000 gulden gekost. De officiële openingshandeling werd ver richt door gedeputeerde clrs. G. L. C. M. de Kok. Gistermiddag rond half vier vertrok vanaf het dorpshuis 't Zuudende een boe renkar met genodigden naar de nieuwe ro tonde. Daar plantten, onder aanvoering van de gedeputeerde, bestuurders van de land inrichtingscommissie, het waterschap de Zeeuwse Eilanden en de gemeente Schou wen-Duiveland het hart van het verkeers plein met rozenstruiken in. Met de aanleg van de rotonde is een - vooral voor de schoolgaande jeugd - verkeerson- veilige situatie op de route Brouwershaven- Kerkwerve-Zierikzee weggewerkt. De aanleg van de nieuwe rotonde vormt een onderdeel van het landinrichtingsplan Schouwen-Oost. De landinrichtingscom missie heeft voor de komende tijd nog tal van projecten op het programma staan. In voorbereiding is onder meer de aanleg van het fietspad Langendijk, van Scharendijke naar Den Osse; het wachten is alleen nog op het groene licht van de provincie. Verder wordt dit najaar begonnen met de inrich ting van een natuurgebied (onderdeel van het plan Tureluur) in de Prunje, aan de zuid kust van Schouwen. Eind deze maand zul len de voorgenomen werkzaamheden wor den doorgesproken met streekbewoners en grondgebruikers Gistermiddag klonken er toch ook enkele sombere geluiden. De Kok toonde zich be zorgd over plannen van het kabinet om op •landinrichting te bezuinigen. Gesproken wordt over een korting van 25 miljoen gul den. Indien dat doorgaat, zal Zeeland daar 'absoluut last van ondervinden', vreest De Kok. door Ben Jansen VLISSINGEN - Bestuursvoor zitter R. C. van den Heuvel van de Koninklijke Schelde Groep heeft de hulp ingeroepen van de Defensietop voor de verwe zenlijking van de verhuisplan nen van zijn onderneming. Na afloop van de kiellegging voor De Zeven Provinciën, het eer ste luchtverdedigings- en com mandofregat, onderstreepte Van den Heuvel dat de Konink lijke Marine belang bij heeft bij het vertrek van De Schelde uit de Vlissingse binnenstad naar Vlissingen-Oost, waar effici ënter kan worden gewerkt. In dit verband wees de KSG- topman op de nadelen van de dokloods waar het nieuwe fre gat wordt gebouwd. Het be sluit van 1972 om het overdek te dok op het complex in de binnenstad te bouwen noemde hij 'achteraf totaal fout en ze ker ook niet passend in een KSG-beleid, want sedert 1966 zijn wij de werf juist naar het Sloegebied aan het leggen'. De breedte van het dok legt boven dien beperkingen op. Van den Heuvel: „Om ook andere sche pen voor de Koninklijke Mari ne te kunnen bouwen, is een modernere en bredere bouw plaats gewenst." Ministeries Voor de verhuizing naar Vlis singen-Oost is de medewer king nodig van het Rijk, dat voor negentig procent eigenaar is van de Schelde Groep. Vol gens Van den Heuvel zijn de mi nisteries van Economische Zaken (EZ) en Defensie be langhebbenden Voor EZ ligt in de eerste plaats een taak weg gelegd in de sfeer van de ver mogensversterking. Voor De fensie is de beschikbaarheid van goede voorzieningen voor de bouw van marineschepen van wezenlijk belang. Van den Heuvel pleitte daarom voor be trokkenheid van de ministeries bij de verhuisplannen. Van den Heuvel betoogde dat zowel in Nederland als in de omringen de landen steeds sprake is ge weest van een directe betrok kenheid van de opdrachtgever. Die is ook nodig, omdat het ge ringe aantal marine-opdrach ten het moeilijk maakt de in vesteringen voor de benodigde voorzieningen rendabel te ma ken. Nadrukkelijk zei Van den Heu vel dat zijn pleidooi voor be trokkenheid van Defensie bij de verhuisplannen van de Schelde Groep niet mag wor den uitgelegd als een verzoek om steun, 'zoals boze tongen in Den Haag of elders wel eens be weren'. Hij sprak van 'een nor maal patroon in onze industrie, zoals ook andere landen dit ten opzichte van hun marinewer ven hanteren'. De kiellegger van De Zeven Provinciën, directeur-generaal D. J. Barth van het ministerie van Defensie, verzekerde dat de moeilijke periode die De Schelde nu doormaakt het de partement niet onverschillig laat. Toch hield hij de boot af. Hij wees erop dat het industrie beleid in de Nederlandse poli tieke en bestuurlijke verhou dingen bij het ministerie van Economische Zaken berust. Hij volstond met de medede ling dat Defensie de besprekin gen tussen De Schelde en Eco nomische Zaken met grote belangstelling volgt. De Schel de heeft opdracht gekregen voor de bouw van vier lucht- verdedigings- en command ofregatten, die de nieuwe vlaggenschepen van de Neder landse marinevloot worden. Het worden forse schepen: met hun lengte van 144 meter en breedte van 17 meter zijn ze een duidelijke maat groter dan de enkele jaren geleden voltooide serie M-fregatten. Radarsystemen De vier fregatten van de Zeven Provinciën-klasse zijn ge schikt om een eskader aan te voeren en de luchtverdediging te coördineren binnen het ge bied waar het smaldeel actief is. Daartoe worden ze uitgerust met zeer geavanceerde radar systemen die zijn ontwikkeld door Hollandse Signaal. Op vallend aan de schepen is het zogenaamde stealth-karakter: om weinig radarreflecties te veroorzaken wordt de scheeps huid zo glad mogelijk gehou den en wordt het aantal uit steeksels tot het minimum beperkt. De fregatten, waar voor 3,1 miljax-d gulden is uitgetrokken, krijgen een be manning van maximaal 200 personen. De Zeven Provinciën moet in het voorjaar van 2002 worden opgeleverd. De andere drie, de Tromp, de De Ruyter en de Evertsen, volgen met tus senpozen van een jaar. door Ben Jansen VLISSINGEN - De Koninklij ke Schelde Groep in Vlissingen lijkt op de weg terug. Het eerste halfjaar van 1998 heeft een zeer bescheiden positief resul taat opgeleverd. Het is voor het eerst in drie jaar tijd dat de af treksom van baten en lasten geen rode cijfers oplevert. Volgens bestuursvoorzitter R. C. van den Heuvel is het nog te vroeg om uit te roepen dat de ingrijpende veranderingen binnen de onderneming succes hebben gehad. Hij zei gisteren, na afloop van de kiellegging voor het fregat De Zeven Pro vinciën, echter wel dat hij te vreden is dat de voorspelling van begin 1996 wordt bewaar heid dat het medio 1998 de goe de kant op zou gaan met De Schelde. AKF De voldoening over de signalen die erop duiden dat De Schelde aan de beterende hand raakt, is evenwel overschaduwd dooi de zware tegenvaller bij Schel de AKE Door het wegvallen van een order voor een chemi sche fabriek van ARCO op de Maasvlakte en de slechte situa tie op de markt voor warmte wisselaars, drukvaten, absorp- tiekolommen en dergelijke voor de (petro)chemische en procesindustrie, is besloten de apparatenbouw bij de Schelde Groep te beëindigen. Schadeclaim Van den Heuvel liet strijdlustig weten dat de Schelde Groep een forse schadeclaim bij AR CO zal deponeren. Het is niet ongebruikelijk dat aangeno men werk wordt geannuleerd. Daarbij worden dan reeds ge maakte kosten vergoed. Van den Heuvel verzekerde dat de aanspraken van De Schelde in dit geval veel verder zullen strekken. ,,Wij zijn door het te rugtrekken van deze order ge dwongen een complete onder neming te sluiten. Dat kost geld en de rekening zullen we zeker aan ARCO presenteren." Hoe hoog die rekening zal zijn, valt volgens Van den Heuvel nog niet te zeggen, maar hij verzekerde dat om een claim gaat die in de miljoenen loopt. De voorzitter van de raad van bestuur zei te verwachten dat de Schelde Groep, ondanks het extra geld dat de sluiting van Schelde AKF vergt, de resulta ten over heel 19 9 8 in zwarte ci j - fers zal kunnen schrijven, Eer der dit jaar werd nog over een klein verlies gesproken. door Marco van Barneveld ELLEWOUTSDIJK - De dorpsraad Ellewoutsdijk maakt zich zorgen over hel gebruik van hovercrafts op de Westerschelde in de omge ving van liet dorp. Het ge bruik van die vaartuigen ver oorzaakt volgens de dorps raad ontzettend veel geluids overlast. De dorpsraad meldt dat in een brief aan Gedeputeerde Staten. Aanleiding vormt het feit dat in het voorjaar een hovercraft zou zijn aange land bij de haven te Elle woutsdijk. „Dat gaf echt een verschrikkelijke herrie", zegt woordvoerster C. Tent van de dorpsraad. Tent zegt te vrezen dat de supersnelle vaartuigen met de aanleg van de Scheldetunnel wellicht vaker zullen worden ge bruikt. GS antwoorden dat met de inzet van hovercrafts zeer zorgvuldig wordt omge sprongen, zeker in natuurge bieden zoals die rond Elle woutsdijk te vinden zijn. Voor het gebruik van die vaartuigen is toestemming nodig van eigenaars van per celen waar zo'n boot aan landt of vertrekt. Dit voorjaar werd een hover craft ingezet omdat in de Westerschelde een kabel moest worden gerepareerd. „Dat moest heel snel gebeu ren. Dan is zo'n hovercraft natuurlijk heel handig", zegt Tent. „Alleen zijn wij er te gen dat Ellewoutsdijk als aanlandingspunt wordt ge bruikt. Want het is hier ook beschermd natuurgebied. En dat gaat natuurlijk niet sa men met die vreselijke her rie." Uit het antwoord van GS blijkt dat het met de inzet van hovercrafts vanuit Elle woutsdijk in de toekomst waarschijnlijk zo'n vaart niet zal lopen. In de provinci ale milieuverordening zijn speciale milieubescher- mingsgebieden aangewezen waar het gebruik van hover crafts in principe niet is toe gestaan. Wie dat wel wil doen moet een verzoek indienen bij GS. Die instantie zal vervolgens kijken wat de noodzaak is voor het gebruik van het vaartuig. Wanneer onaan vaardbare schade aan een gebied wordt toegebracht, is de inzet van zo'n hovercraft voor GS onaanvaardbaar. BORSSELE - Ir. J. W. M. Bon gers uit Vlissingen is sinds dins dag directeur van de kernener giecentrale Borssele. De directie van de Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid- Nederland (EPZ) heeft hem be noemd tot bedrijfsdirecteur kernenergie. Bongers (48) is sinds juni 1990 in dienst van EPZ. Hij was bij de kerncentra le sectorhoofd proces KCB en hoofd nucleaire productie. Sinds juli vorig jaar is hij mana ger nucleaire productie en te vens hoofd kerncentrale Bors sele. Bongers volgt ir. J. den Boer op, die per 1 januari met de vut gaat. Vooruitlopend daarop heeft Den Boer zij n taken en be voegdheden al overgedragen. Eind deze maand neemt Den Boer officieel afscheid tijdens een receptie voor genodigden. doorRoelf Reinders MIDDELBURG - De wachtlijs ten voor de wijkverpleging, ge zinsverzorging en alphahulp op Walcheren zijn vóór het einde van het jaar verdwenen. Dat zegt directeur Léon Phernam- bucq van Thuiszorg Walcheren. De stichting heeft dit jaar 75 nieuwe personeelsleden in dienst genomen en ruim hon derd alphahelpstcrs aan het werk geholpen waardoor de wachtlijsten nog kort zijn. De wachtlijst voor de wijkver pleging is al geheel weggewerkt. Het gaat om mensen die zwaar verzorgende of verpleegkundi ge hulp nodig hebben. De lijst voor de gezinsverzorging, waar bij mensen voornamelijk licht huishoudelijke hulp krijgen, is voor het einde van dit jaar ver dwenen, verwacht Phernam- bucq. „Tenzij er nog een enorme toeloop komt, maar dat ver wacht ik niet." Drieduizend mensen maken gebruik van wijkverpleging of gezinsverzor ging door Thuiszorg Walcheren. Phemambucq verwacht dat de wachtlijst voor alphahulp vol gende maand verdwijnt. Thuis zorg Walcheren bemiddelt in huishoudelijke hulp bij gezin nen en heeft dit jaar al meer dan honderd alphahelpsters werk bezorgd. Een alphahulp ver richt uitsluitend huishoudelijk werk. Thuiszorg Walcheren geeft het gezin geld waarmee de hulp wordt betaald. Meevallers Het geld voor het nieuwe perso neel komt uit meevallers van ruim een miljoen gulden. Daar mee is de Thuiszorg begin dit jaar een 'groot offensief' tegen de wachtlijsten begonnen. De meevallers bestonden onder meer uit vier ton extra in het ka der van de AWBZ, twee ton WBO-geld (Wet op de Bejaar denoorden) van verzorgingste huizen en 150.000 gulden van de Reformatorische Stichting Thuiszorg. Deze thuiszorgorga nisatie is sinds kort op Walche ren actief, was niet in staat haar budget te besteden en klopte bij Thuiszorg Walcheren aan om aan de zorg te voldoen. Thuiszorg Walcheren bespaart ook geld door goedkoper te wer ken, zegt Phernambucq. „We maken de zorg goedkoper door beter te kijken welke zorg ie mand nodig heeft. Vroeger deed een dure wijkverpleegkundige ook het werk dat net zo goed door een goedkope wijkzieken verzorgende kon worden ge daan. Het nieuwe beleid levert een lager gemiddeld uurloon op, dat ruimte geeft voor nieuw per soneel." Overdag is de Middelburger j druk in de weer om de mede mens in nader contact te brengen met het hogere. Zo rekent hij ook de verzorging van cursussen theologische vorming tot zijn pastorale taak. 's Nachts is hij in diepe rust. Hij slaapt dan zo vast dat hij niet eens de telefoon hoort rinkelen. Dus vindt hij I 's ochtends nog wel eens een boodschap op het antwoord apparaat. Zoals laatst, toen J de stem van een man zich tot hem richtte. Of het nu lag aan een teveel aan drank of een tekort aan j slaap, erg helder klonk diens I boodschap niet. Maar de te neur was duidelijk. Of de 'meneer van die cursus' al wel had gezien dat de kabel krant zijn lessen in religie had aangekondigd met een berichtje dat precies tussen twee advertenties van de da mes van plezier was ge plaatst. De beller maakte er geen ge heim van dat hij zelf naar zo'n 'stoeipoesje' op zoek was. En om dan met theologi sche vorming geconfronteerd te worden - dat hoorde vol gens hem niet. Hij wilde er onze pastoraal werker maar even voor waarschuwen. Die bleek daar echter in het geheel geen kwaad in te zien. Want werd destijds van Jezus al niet gezegd dat hij met hoeren en tollenaars aan ta fel zat. „En dan staan wij er alleen nog maar mee op het schermpje van de televisie." De kiel is gelegd: in de komende anderhalf jaar moet de rest van het fregat worden gebouwd. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 39