Opvang van asielzoekers stokt
Schelde wil hulp Rijk bij verhuizing
Weg Kerkwerve weer wat veiliger
Schelde Groep klimt
uit de rode cijfers
Wachtlijsten in de
thuizorg Walcheren
vrijwel weggewerkt
Goes en Noord-Beveland regelen te weinig woonruimte voor vluchtelingen
Herrie van hovercraft
verontrust dorpsraad
van Ellewoutsdijk
Ir. J.W.M. Bongers nieuwe
directeur van kerncentrale
zeeuwse almanak
Stoeipoesjes
PZC zeeland
woensdag 2 september 1998
door Henk Postma
MIDDELBURG - De meeste
Zeeuwse gemeenten hebben
nog altijd te weinig woningen
beschikbaar voor asielzoekers.
In de eerste helft van dit jaar
verminderde het aantal wonin
gen voor asielzoekers in deze
provincie met 27 naar een totaal
van 232. Daarmee zijn er in de
hele provincie Zeeland nog wel
iets meer dan het wettelijk ver
plichte aantal huizen, maar veel
individuele gemeenten halen de
eis niet. Schouwen-Duiveland
heeft 23 woningen te weinig
voor asielzoekers; de provincie
toont hiervoor begrip, omdat de
gemeente de achterstand aan
het inlopen is.
*De gemeenten Goes en Noord-
Beveland verzaken dusdanig
dat het provinciebestuur
spreekt van een situatie die 'niet
acceptabel' is. Die twee ge
meenten laten respectievelijk
33 en 17 asielzoekers in de kou
staan.
Goes klaagt dat geldgebrek het
moeilijk maakt de achterstand
in te lopen, en voert verder aan
dat het meewerkt aan een plan
om 50 asielzoekers centraal op
te vangen. Het provinciebestuur
is daar niet van onder de indruk.
Een gemeente als Goes moet in
staat worden geacht zowel voor
Gevangenisstraf
voor stelen van
6 pakken koffie
MIDDELBURG - Een 46-jarige
man uit Vlissingen moet voor
het stelen van zes pakken koffie
bij Albert Heijn in zijn woon
plaats een week 'zitten'.
Tot die conclusie kwamen dins
dag zowel de politierechter als
de officier van justitie, die in de
strafmaat lieten meewegen dat
de aan drugs verslaafde Vlissin-
ger eerder voor soortgelijke
misdrijven was veroordeeld.
centrale opvang te zorgen als
voor woningen, zo luidt het
commentaar. Noord-Beveland
zegt eerst een werkgroep van
vrijwilligers in het leven te roe
pen die asielzoekers kan bege
leiden. Dit om 'gedegen' opvang
te waarborgen. Dat neemt niet
weg dat de gemeente haar wet
telijke verplichting verzaakt,
schrijft het provinciebestuur.
Voor drie andere 'verzakende'
gemeenten toon het provincie
bestuur wel begrip. De nieuwe
gemeente Veere huisvestte 26
asielzoekers te weinig. Het pro
vinciebestuur liet dat voor wat
het was. Dat gold ook voor Rei-
merswaal (13 te weinig) en Tho-
len (12 te weinig).
Niet gewild
Enkele Zeeuws-Vlaamse ge
meenten voeren aan dat ze bij
asielzoekers niet gewild zijn.
Het gaat om Sluis-Aardenburg
(15 te weinig), Oostburg (13 te
weinig) en Sas van Gent (9 te
weinig). In die gemeenten be
schikbaar gestelde woningen
stonden leeg omdat ze door
asielzoekers werden geweigerd
Dat Zeeland als geheel toch aan
de taakstelling voldoet, is voor
namelijk te danken aan de ge
meenten Vlissingen, Terneuzen
en Middelburg. Die huisvestten
halverwege dit jaar respectieve
lijk 101, 42 en 23 asielzoekers
meer dan van hen mocht worden
verwacht. De gemeenten Kapel-
Ie, Axel, Hontenisse, Hulst en
Borsele voldeden vrij nauwkeu
rig aan de norm.
Die landelijke norm gaat uit van
het principe van evenredige
spreiding van asielzoekers over
de gemeenten. In een rapporta
ge aan het ministerie van Bin
nenlandse Zaken noemt het
provinciebestuur dat sprei
dingsmodel voor de Zeeuwse
woningmarkt 'niet de meest
ideale methode'. Grotere of
sterk groeiende gemeenten heb
ben meer mogelijkheden om
woningen voor asielzoekers vrij
te maken dan kleinere sterk
krimpende gemeenten.
Met een boerenkar werden de genodigden naar de nieuwe rotonde gereden.
V'
foto Dirk-Jan Gjeltema
door Willem van Dam
KERKWERVE - De verkeersveiligheid bij
Kerkwerve is aanzienlijk verbeterd. Gister
middag werd op de kruising van de Heu-
velsweg met de Kakkersweelweg aan de
rand van het dorp een nieuwe rotonde in ge
bruik genomen. Op die plaats gebeurden in
het verleden diverse ongevallen. De aanleg
van het verkeersplein heeft ongeveer
800.000 gulden gekost.
De officiële openingshandeling werd ver
richt door gedeputeerde clrs. G. L. C. M. de
Kok. Gistermiddag rond half vier vertrok
vanaf het dorpshuis 't Zuudende een boe
renkar met genodigden naar de nieuwe ro
tonde. Daar plantten, onder aanvoering van
de gedeputeerde, bestuurders van de land
inrichtingscommissie, het waterschap de
Zeeuwse Eilanden en de gemeente Schou
wen-Duiveland het hart van het verkeers
plein met rozenstruiken in.
Met de aanleg van de rotonde is een - vooral
voor de schoolgaande jeugd - verkeerson-
veilige situatie op de route Brouwershaven-
Kerkwerve-Zierikzee weggewerkt.
De aanleg van de nieuwe rotonde vormt een
onderdeel van het landinrichtingsplan
Schouwen-Oost. De landinrichtingscom
missie heeft voor de komende tijd nog tal
van projecten op het programma staan. In
voorbereiding is onder meer de aanleg van
het fietspad Langendijk, van Scharendijke
naar Den Osse; het wachten is alleen nog op
het groene licht van de provincie. Verder
wordt dit najaar begonnen met de inrich
ting van een natuurgebied (onderdeel van
het plan Tureluur) in de Prunje, aan de zuid
kust van Schouwen. Eind deze maand zul
len de voorgenomen werkzaamheden wor
den doorgesproken met streekbewoners en
grondgebruikers
Gistermiddag klonken er toch ook enkele
sombere geluiden. De Kok toonde zich be
zorgd over plannen van het kabinet om op
•landinrichting te bezuinigen. Gesproken
wordt over een korting van 25 miljoen gul
den. Indien dat doorgaat, zal Zeeland daar
'absoluut last van ondervinden', vreest De
Kok.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Bestuursvoor
zitter R. C. van den Heuvel van
de Koninklijke Schelde Groep
heeft de hulp ingeroepen van
de Defensietop voor de verwe
zenlijking van de verhuisplan
nen van zijn onderneming. Na
afloop van de kiellegging voor
De Zeven Provinciën, het eer
ste luchtverdedigings- en com
mandofregat, onderstreepte
Van den Heuvel dat de Konink
lijke Marine belang bij heeft bij
het vertrek van De Schelde uit
de Vlissingse binnenstad naar
Vlissingen-Oost, waar effici
ënter kan worden gewerkt.
In dit verband wees de KSG-
topman op de nadelen van de
dokloods waar het nieuwe fre
gat wordt gebouwd. Het be
sluit van 1972 om het overdek
te dok op het complex in de
binnenstad te bouwen noemde
hij 'achteraf totaal fout en ze
ker ook niet passend in een
KSG-beleid, want sedert 1966
zijn wij de werf juist naar het
Sloegebied aan het leggen'. De
breedte van het dok legt boven
dien beperkingen op. Van den
Heuvel: „Om ook andere sche
pen voor de Koninklijke Mari
ne te kunnen bouwen, is een
modernere en bredere bouw
plaats gewenst."
Ministeries
Voor de verhuizing naar Vlis
singen-Oost is de medewer
king nodig van het Rijk, dat
voor negentig procent eigenaar
is van de Schelde Groep. Vol
gens Van den Heuvel zijn de mi
nisteries van Economische
Zaken (EZ) en Defensie be
langhebbenden Voor EZ ligt in
de eerste plaats een taak weg
gelegd in de sfeer van de ver
mogensversterking. Voor De
fensie is de beschikbaarheid
van goede voorzieningen voor
de bouw van marineschepen
van wezenlijk belang. Van den
Heuvel pleitte daarom voor be
trokkenheid van de ministeries
bij de verhuisplannen. Van den
Heuvel betoogde dat zowel in
Nederland als in de omringen
de landen steeds sprake is ge
weest van een directe betrok
kenheid van de opdrachtgever.
Die is ook nodig, omdat het ge
ringe aantal marine-opdrach
ten het moeilijk maakt de in
vesteringen voor de benodigde
voorzieningen rendabel te ma
ken.
Nadrukkelijk zei Van den Heu
vel dat zijn pleidooi voor be
trokkenheid van Defensie bij
de verhuisplannen van de
Schelde Groep niet mag wor
den uitgelegd als een verzoek
om steun, 'zoals boze tongen in
Den Haag of elders wel eens be
weren'. Hij sprak van 'een nor
maal patroon in onze industrie,
zoals ook andere landen dit ten
opzichte van hun marinewer
ven hanteren'.
De kiellegger van De Zeven
Provinciën, directeur-generaal
D. J. Barth van het ministerie
van Defensie, verzekerde dat
de moeilijke periode die De
Schelde nu doormaakt het de
partement niet onverschillig
laat. Toch hield hij de boot af.
Hij wees erop dat het industrie
beleid in de Nederlandse poli
tieke en bestuurlijke verhou
dingen bij het ministerie van
Economische Zaken berust.
Hij volstond met de medede
ling dat Defensie de besprekin
gen tussen De Schelde en Eco
nomische Zaken met grote
belangstelling volgt. De Schel
de heeft opdracht gekregen
voor de bouw van vier lucht-
verdedigings- en command
ofregatten, die de nieuwe
vlaggenschepen van de Neder
landse marinevloot worden.
Het worden forse schepen: met
hun lengte van 144 meter en
breedte van 17 meter zijn ze een
duidelijke maat groter dan de
enkele jaren geleden voltooide
serie M-fregatten.
Radarsystemen
De vier fregatten van de Zeven
Provinciën-klasse zijn ge
schikt om een eskader aan te
voeren en de luchtverdediging
te coördineren binnen het ge
bied waar het smaldeel actief
is. Daartoe worden ze uitgerust
met zeer geavanceerde radar
systemen die zijn ontwikkeld
door Hollandse Signaal. Op
vallend aan de schepen is het
zogenaamde stealth-karakter:
om weinig radarreflecties te
veroorzaken wordt de scheeps
huid zo glad mogelijk gehou
den en wordt het aantal uit
steeksels tot het minimum
beperkt. De fregatten, waar
voor 3,1 miljax-d gulden is
uitgetrokken, krijgen een be
manning van maximaal 200
personen. De Zeven Provinciën
moet in het voorjaar van 2002
worden opgeleverd. De andere
drie, de Tromp, de De Ruyter en
de Evertsen, volgen met tus
senpozen van een jaar.
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De Koninklij
ke Schelde Groep in Vlissingen
lijkt op de weg terug. Het eerste
halfjaar van 1998 heeft een
zeer bescheiden positief resul
taat opgeleverd. Het is voor het
eerst in drie jaar tijd dat de af
treksom van baten en lasten
geen rode cijfers oplevert.
Volgens bestuursvoorzitter
R. C. van den Heuvel is het nog
te vroeg om uit te roepen dat de
ingrijpende veranderingen
binnen de onderneming succes
hebben gehad. Hij zei gisteren,
na afloop van de kiellegging
voor het fregat De Zeven Pro
vinciën, echter wel dat hij te
vreden is dat de voorspelling
van begin 1996 wordt bewaar
heid dat het medio 1998 de goe
de kant op zou gaan met De
Schelde.
AKF
De voldoening over de signalen
die erop duiden dat De Schelde
aan de beterende hand raakt, is
evenwel overschaduwd dooi
de zware tegenvaller bij Schel
de AKE Door het wegvallen
van een order voor een chemi
sche fabriek van ARCO op de
Maasvlakte en de slechte situa
tie op de markt voor warmte
wisselaars, drukvaten, absorp-
tiekolommen en dergelijke
voor de (petro)chemische en
procesindustrie, is besloten de
apparatenbouw bij de Schelde
Groep te beëindigen.
Schadeclaim
Van den Heuvel liet strijdlustig
weten dat de Schelde Groep
een forse schadeclaim bij AR
CO zal deponeren. Het is niet
ongebruikelijk dat aangeno
men werk wordt geannuleerd.
Daarbij worden dan reeds ge
maakte kosten vergoed. Van
den Heuvel verzekerde dat de
aanspraken van De Schelde in
dit geval veel verder zullen
strekken. ,,Wij zijn door het te
rugtrekken van deze order ge
dwongen een complete onder
neming te sluiten. Dat kost
geld en de rekening zullen we
zeker aan ARCO presenteren."
Hoe hoog die rekening zal zijn,
valt volgens Van den Heuvel
nog niet te zeggen, maar hij
verzekerde dat om een claim
gaat die in de miljoenen loopt.
De voorzitter van de raad van
bestuur zei te verwachten dat
de Schelde Groep, ondanks het
extra geld dat de sluiting van
Schelde AKF vergt, de resulta
ten over heel 19 9 8 in zwarte ci j -
fers zal kunnen schrijven, Eer
der dit jaar werd nog over een
klein verlies gesproken.
door Marco van Barneveld
ELLEWOUTSDIJK - De
dorpsraad Ellewoutsdijk
maakt zich zorgen over hel
gebruik van hovercrafts op
de Westerschelde in de omge
ving van liet dorp. Het ge
bruik van die vaartuigen ver
oorzaakt volgens de dorps
raad ontzettend veel geluids
overlast.
De dorpsraad meldt dat in
een brief aan Gedeputeerde
Staten. Aanleiding vormt het
feit dat in het voorjaar een
hovercraft zou zijn aange
land bij de haven te Elle
woutsdijk. „Dat gaf echt een
verschrikkelijke herrie",
zegt woordvoerster C. Tent
van de dorpsraad. Tent zegt
te vrezen dat de supersnelle
vaartuigen met de aanleg van
de Scheldetunnel wellicht
vaker zullen worden ge
bruikt. GS antwoorden dat
met de inzet van hovercrafts
zeer zorgvuldig wordt omge
sprongen, zeker in natuurge
bieden zoals die rond Elle
woutsdijk te vinden zijn.
Voor het gebruik van die
vaartuigen is toestemming
nodig van eigenaars van per
celen waar zo'n boot aan
landt of vertrekt.
Dit voorjaar werd een hover
craft ingezet omdat in de
Westerschelde een kabel
moest worden gerepareerd.
„Dat moest heel snel gebeu
ren. Dan is zo'n hovercraft
natuurlijk heel handig", zegt
Tent. „Alleen zijn wij er te
gen dat Ellewoutsdijk als
aanlandingspunt wordt ge
bruikt. Want het is hier ook
beschermd natuurgebied. En
dat gaat natuurlijk niet sa
men met die vreselijke her
rie."
Uit het antwoord van GS
blijkt dat het met de inzet
van hovercrafts vanuit Elle
woutsdijk in de toekomst
waarschijnlijk zo'n vaart
niet zal lopen. In de provinci
ale milieuverordening zijn
speciale milieubescher-
mingsgebieden aangewezen
waar het gebruik van hover
crafts in principe niet is toe
gestaan.
Wie dat wel wil doen moet
een verzoek indienen bij GS.
Die instantie zal vervolgens
kijken wat de noodzaak is
voor het gebruik van het
vaartuig. Wanneer onaan
vaardbare schade aan een
gebied wordt toegebracht, is
de inzet van zo'n hovercraft
voor GS onaanvaardbaar.
BORSSELE - Ir. J. W. M. Bon
gers uit Vlissingen is sinds dins
dag directeur van de kernener
giecentrale Borssele.
De directie van de Elektriciteits
Productiemaatschappij Zuid-
Nederland (EPZ) heeft hem be
noemd tot bedrijfsdirecteur
kernenergie. Bongers (48) is
sinds juni 1990 in dienst van
EPZ. Hij was bij de kerncentra
le sectorhoofd proces KCB en
hoofd nucleaire productie.
Sinds juli vorig jaar is hij mana
ger nucleaire productie en te
vens hoofd kerncentrale Bors
sele. Bongers volgt ir. J. den Boer
op, die per 1 januari met de vut
gaat. Vooruitlopend daarop
heeft Den Boer zij n taken en be
voegdheden al overgedragen.
Eind deze maand neemt Den
Boer officieel afscheid tijdens
een receptie voor genodigden.
doorRoelf Reinders
MIDDELBURG - De wachtlijs
ten voor de wijkverpleging, ge
zinsverzorging en alphahulp op
Walcheren zijn vóór het einde
van het jaar verdwenen. Dat
zegt directeur Léon Phernam-
bucq van Thuiszorg Walcheren.
De stichting heeft dit jaar 75
nieuwe personeelsleden in
dienst genomen en ruim hon
derd alphahelpstcrs aan het
werk geholpen waardoor de
wachtlijsten nog kort zijn.
De wachtlijst voor de wijkver
pleging is al geheel weggewerkt.
Het gaat om mensen die zwaar
verzorgende of verpleegkundi
ge hulp nodig hebben. De lijst
voor de gezinsverzorging, waar
bij mensen voornamelijk licht
huishoudelijke hulp krijgen, is
voor het einde van dit jaar ver
dwenen, verwacht Phernam-
bucq. „Tenzij er nog een enorme
toeloop komt, maar dat ver
wacht ik niet." Drieduizend
mensen maken gebruik van
wijkverpleging of gezinsverzor
ging door Thuiszorg Walcheren.
Phemambucq verwacht dat de
wachtlijst voor alphahulp vol
gende maand verdwijnt. Thuis
zorg Walcheren bemiddelt in
huishoudelijke hulp bij gezin
nen en heeft dit jaar al meer dan
honderd alphahelpsters werk
bezorgd. Een alphahulp ver
richt uitsluitend huishoudelijk
werk. Thuiszorg Walcheren
geeft het gezin geld waarmee de
hulp wordt betaald.
Meevallers
Het geld voor het nieuwe perso
neel komt uit meevallers van
ruim een miljoen gulden. Daar
mee is de Thuiszorg begin dit
jaar een 'groot offensief' tegen
de wachtlijsten begonnen. De
meevallers bestonden onder
meer uit vier ton extra in het ka
der van de AWBZ, twee ton
WBO-geld (Wet op de Bejaar
denoorden) van verzorgingste
huizen en 150.000 gulden van de
Reformatorische Stichting
Thuiszorg. Deze thuiszorgorga
nisatie is sinds kort op Walche
ren actief, was niet in staat haar
budget te besteden en klopte bij
Thuiszorg Walcheren aan om
aan de zorg te voldoen.
Thuiszorg Walcheren bespaart
ook geld door goedkoper te wer
ken, zegt Phernambucq. „We
maken de zorg goedkoper door
beter te kijken welke zorg ie
mand nodig heeft. Vroeger deed
een dure wijkverpleegkundige
ook het werk dat net zo goed
door een goedkope wijkzieken
verzorgende kon worden ge
daan. Het nieuwe beleid levert
een lager gemiddeld uurloon op,
dat ruimte geeft voor nieuw per
soneel."
Overdag is de Middelburger
j druk in de weer om de mede
mens in nader contact te
brengen met het hogere. Zo
rekent hij ook de verzorging
van cursussen theologische
vorming tot zijn pastorale
taak. 's Nachts is hij in diepe
rust. Hij slaapt dan zo vast
dat hij niet eens de telefoon
hoort rinkelen. Dus vindt hij
I 's ochtends nog wel eens een
boodschap op het antwoord
apparaat. Zoals laatst, toen
J de stem van een man zich tot
hem richtte.
Of het nu lag aan een teveel
aan drank of een tekort aan
j slaap, erg helder klonk diens
I boodschap niet. Maar de te
neur was duidelijk. Of de
'meneer van die cursus' al
wel had gezien dat de kabel
krant zijn lessen in religie
had aangekondigd met een
berichtje dat precies tussen
twee advertenties van de da
mes van plezier was ge
plaatst.
De beller maakte er geen ge
heim van dat hij zelf naar
zo'n 'stoeipoesje' op zoek
was. En om dan met theologi
sche vorming geconfronteerd
te worden - dat hoorde vol
gens hem niet. Hij wilde er
onze pastoraal werker maar
even voor waarschuwen.
Die bleek daar echter in het
geheel geen kwaad in te zien.
Want werd destijds van Jezus
al niet gezegd dat hij met
hoeren en tollenaars aan ta
fel zat. „En dan staan wij er
alleen nog maar mee op het
schermpje van de televisie."
De kiel is gelegd: in de komende anderhalf jaar moet de rest van het fregat worden gebouwd.
foto Lex de Meester