Kathedraalmuziek in Vlissingse Jacobskerk l V PZC X Internationaal festival voor klassieke gitaar Babybird kijkt doorlopend in de spiegel 13 w I BABYBIRD '3 FLYakf Met het concert FLYakf opent JorritTamminga het Festival van Zuid-Beveland. Aan dit speciaal voor deze gelegenheid ge- schreven elektronische muziekstuk werken mee de Goose City Singers, didgeridoospelers van Nada Naga en oud-medewerkers van Schelde AKF. Vervolgens treedt het Griftheater tweemaal op met bewegingstheater en film (20.30 en 22.00 uur). De dag wordt besloten met The Beats op je Fiets Crew (23.00 uur). Gedu rende de zes dagen van dit festival is ook de ex positie Vliegende Mannen ingericht, vr. AKF aan de Houtkade, Goes, 19.30 uur. Marktrock Middelburg staat twee dagen in het teken van Marktrock. Het optreden van Dragline wordt om 22.00 uur gevolgd door dat van Bad to the Bone. Zaterdag zijn eerst de Jumpin'Jacks te beluisteren en om I 21.30uurCuby&TheBlizzards. vr. Markt, Middelburg, 20.30 uur. za. Markt, Middelburg, 20.00 uur. Kroegentocht Door de binnenstad van Middelburg kan een muzikale kroegentocht gemaakt worden. In elf horeca-gelegenheden zijn even zoveel bands te beluisteren. vr. Binnenstad, Middelburg, 21.00 uur. P The spirit j The spirit of the eighties wordt omschreven als een wervelende, spectaculaire show. e Hits uit de jaren tachtig worden verpakt in een adembenemende show, met medewerking van twee persoonlijkheden met een erotische [j uitstraling: allround zangeres Angelique en i Sanna, die op tv te zien was als de vrouw van j Theo van Gogh in Wat is het hier verschrikkelijk j gezellig en in verschillende reclamespots, vr. Grandcafé La Liberté, Middelburg, 22.00 uur - Shiver De formatie Shiver treedt op in Middelburg. Het repertoire bestaat voornamelijk uit rock 'n roll, country muziek en een mix van tal van an- nt dere muziekgenres. vr. Diner Saloon La Pampa, Middelburg, 22 uur. Op stelten Tijdens het festival 'Domburg op stelten' tre- is den vijf bands op. Het gaat om Blaf (16 uur), Fiction Defens (17.45 jj uur), Jeska (18.45 uur), The Per (19.45 uur) en J Enge Buren (20.45 uur). vr. Podium Stationsstraat Domburg, 16-22.30 la uur. et FLYakf Jeroen Hofs ('Eboman') en zijn band Sample Paradijs maken een interactieve compositie. Eboman en zijn band brengen een nieuwe manier van audiovisueel componeren en inter- j actieve performances. Verschillende compu termuzikanten, die door een netwerkzijn ver bonden, componeren live video's en muziek. Door gebruikmaking van stereoprojecties ont- staat meer diepte in de films en waant de kijker zich in het verhaal. Het publiek kan zich tussen 1 de projecties bewegen. za. AKF aan de Houtkade, Goes, 22.30-24.00 tli uur. 1 JanVayne Pianist Jan Vayne geeft een concert in de Ne derlands Hervormde Kerk in Dreischor. De p;anist begeleidt op zijn vleugel de Ooster- houtse Nachtegalen. 4 za. Nederlands Hervormde Kerk, Dreischor, 20.00 uur. Bernard Krebs Bernard Krebs bespeelt het orgel van de Grote of Sint Nicolaaskerk in Brouwershaven. I Krebs is afkomstig uil Wolphaartsdijk. za. Grote of Sint Nicolaaskerk, Brouwersha ven, 14.30 uur I Brassband De Domburgse Brassband Apollo geeft een j concert op het Dorpsplein in Aagtekerke. I De dirigent is René Passenier. j za. Dorpsplein, Aagtekerke, 19.30 uur. I Strandconcert j Cees Meerman geeft een optreden. 1 Het concertvindt plaats in strandpaviljoen Pan- thaRei. Manhuistuinconcert Dance-Big-Band The Evergreens zet de serie Manhuistuinconcerten voort. Deze oudste bigband van Zeeland bestaat uit I. vijf trompetten, vier trombones, vijf saxen en I een ritmegroep van vier man. Het genre vari- I eert van bigband-jazz tot meer populaire mu- I ziek. Het repertoire varieert van nummers van I Glenn Miller en Count Basie tot Marco Borsato en UB 40. Manhuistuin, Zusterstraat 11, Goes, 12.00 tot 13.00 uur. Texas Rangers De Arnhemse feestband The Two-Bit Texas Rangers treden op in het Goese café de Pompe. De muziek van het vijftal vindtzijn oorsprong in de country western, rockabilly en rock roll. [Met hun feestnummers beloven ze er een 'fa- Ibulousfiësta' van te maken, po. Café de Pompe, Goes, 16.30 uur. Koorconcert iHet befaamde koor van het Jesus College uit Ihet Engelse Cambridge geeft een koorconcert lin de Sint Jacobskerk. IHet programma bestaat grotendeels uit Engel- Ise kathedrale muziek, vooral muziek die gezon- Igen wordt in de zogenaamde Evensong. I Zie elders op deze pagina Sint Jacobskerk, Vlissingen, 15.00 uur woensdag 2 september 1998 Gitaarfan Pieter van der Staak...grondlegger van Zwols gitaarfestival.. foto Frans Paalman Jesus College Choir uit Cambridge...bij de top van de Engelse kathedraalkoren.... Het Jesus College Choir uit Cambridge maakt een tournee door Nederland en België. In het kader daarvan wordt ook de Sint-Jacobskerk in Vlissingen aangedaan. Zondag 6 september brengt het befaamde koor het programma Fes tival Evensong, met hoogtepunten uit de Engelse kathe draalmuziek. door Ernst Jan Rozendaal Dertig jaar geleden speelden de deelnemers van de Gi- taarweken in Zwolle nog uitsluitend voor elkaar. Het wa ren allemaal studenten uit Leeuwarden en Zwolle van Pieter van der Staak. Er wordt nu al jaren gesproken van de Internationale Gitaarweken, een evenement met mas- terclasses, cursussen en concerten. Eén van de 'meesters' dit jaar is Pieter van der Staak. De huidige organisatie heeft de grondlegger van het gitaarfestival gestrikt voor een masterclass ensemblespel en Segoviatechniek. Zoals over veel Engelse kathe draalkoren, gaat ook over dat van het Jesus College een bijna mythisch verhaal. Het college en de bijbehorende klooster omgang dateren uit de twaalf de eeuw. Daarmee behoren ze tot de oudste gebouwen van Cambridge. Aan het eind van de vijftiende eeuw zouden nog slechts twee nonnen in het complex hebben gewoond: de ene hoogbejaard en de andere zwanger. Dat was voor bis schop John Alcock van Ely re den om het klooster op te hef fen en er een eigen instituut te stichten. Dat bestond uit een zangschool, een lagere school en een universiteit. Tot 1570 speelde muziek een belangrijke rol in de diensten van de kapel, maar daarna vonden vrij wel uitsluitend nog woorddiensten plaats. Tot in 1849 op initiatief van profes sor Sir John Sutton weer een knapenkoor werd opgericht. Hij schonk tevens een orgel aan de kapel. Vanaf dat mo ment bloeide de cultuur van de kerkmuziek in Cambridge weer op. Naast het knapen koor werd een gemengd koor in het leven geroepen, samen gesteld uit studenten van de wereldberoemde universiteit in Cambridge en vrijwilligers uit de omgeving. Het koor heeft zich in de loop der jaren opgewerkt naar de top van de Engelse kathedraalkoren. Nog steeds is het zingen in de eredienst de belangrijkste functie van het koor, maar daarnaast worden uitstapjes gemaakt en cd's opgenomen. Deze weektbegint het Jesus College Choir aan een korte tournee door Nederland en België. Het koor wordt gediri geerd door de jonge Greg Mor ris (1976). Hij studeert mo menteel bij dirigent Paul Stubbings van het wereldbe roemde Saint-Martin-in-the- Fields. Julian Thomas is de or ganist die het koor begeleidt. Concert: Jesus College Choir in de Sint-Jacobs- kerk in Vlissingen. Zondag 6 september om 15 uur. De Vlissingse Sint Jacobskerk, waar het Jesus College Choir zondag zingt. foto Lex de Meester door Dick Laning Al in de wieg werden zijn han den nauwkeurig onderzocht. Lange vingers, echte gitaar handen, schijnt een oom ge mompeld te hebben. De gitaai- was hét instrument in de fami lie van Pieter van der Staak. Maar de jonge Pieter voelde er niets voor. „Ik was niet be paald begeesterd", vertelt hij. „Dat komt omdat er in de fa milie vooral rinkeldekinkel- muziek werd gespeeld." Dat heeft geduurd tot na de Tweede Wereldoorlog. „Ik was een jaar of 15,16 toen ik voor het eerst gitaar speelde. Ik ont dekte dat ik altijd alleen zat als er familie kwam, want de rest maakte allemaal muziek. Ik luisterde alleen maar. Toen ik aangaf toch ook wel een gi taar te willen, kreeg ik er me teen een. Alle neven en nichten kwamen op m'n verjaardag met een gitaarmuziekstukje. Ik werd dan wel geacht het een jaar later te kennen en voor te spelen. En dan kon ik het ook. Noten lezen leerde ik van m'n moeder. In heel Nederland wa ren er toen misschien vier of vijf mensen die fatsoenlijk klassiek gitaar speelden." Meer dan een halve eeuw later mag de Zwolse gitarist, docent en componist zich tooien met de titel 'éminence grise van de klassieke gitaar in Nederland'. Wftf SOMETHING BOM OH n door Gert Meijer Babybird Babybird is het alter ego van Stephen Jones, een Brit die ooit op een zolder kamertje met tapes heel lo-fi in de weer was maar inmiddels een hele band om zich heen verzameld heeft. Daarmee maakte hij There's Something Going On (Echo/Universal) en dat is, als je de teksten van Babybird verder beluis tert, het understatement van het jaar. Babybird doet op het nieuwe album namelijk vooral aan zelfonderzoek en dat leidt tot een tamelijk eclectisch al bum, waarbij hij parodiërende teksten niet uit de weg gaat. Dit is het werkstuk van een man die doorlopend in de spiegel kijkt, zichzelf observeert en ondertussen lijdt aan een grote mate van narcisme en zelfmede lijden tegelijkertijd. 'You're so lovable, I'm a fuck' heet het in 'First Man On The Sun', om even later Celine Dion te citeren in 'You Will Always Love Me'. Muzikaal worden we getrakteerd op de grandeur van David Bowie en Pulp, en de eighties-psychedelica van Echo The Bunnymen, Julian Cope en Black. SC'fl. Ti fat Snoop Dogg Kleine hondjes worden groot en dus luistert Snoop Doggy Dogg nu naar de naam Snoop Dogg. Een snoepie is-ie trouwens nog steeds niet, al hebben de moordpartijen in het gangsta-rap-cir- cuit hem zo te horen wel wat rustiger gemaakt. Het schijnt nog steeds gang- sta-rap te heten wat hij op Da Game Is To Be Sold, Not To Be Told (No Limit- /Priority/Virgin) doet, maar de teksten zijn toch iets vriendelijker dan voor heen en dat geldt al helemaal voor de muziek. Van de moddervette g-funk van de beide eerste albums is weinig meer over en vergeleken daarbij klinkt deze nieuwe als een afgekloven bot. Het wordt tijd dat het hondje weer wat krachtvoer krijgt. Pijnlijke gewrichten beletten hem al sinds een aantal jaren het spelen, maar in de wereld van de klassieke gitaar is de naam Van der Staak (zelf noemde hij zich ook graag Pa ter van der Stiek) een begrip. Als leermeester en componist, maar zeker ook als beij veraar voor de emancipatie van de gi taar. Andrés Segovia wordt al gemeen gezien als de man die de klassieke gitaar op de con certpodia heeft gebracht; voor Nederland heeft Van der Staak een vergelijkbare rol vervuld. De Zwolse maestro is de enige Nederlandse leerling van de grote Segovia. 'Ik ben een dis cipel van de ouwe heer', grin nikt hij. 'Toen ikeen jaar of 25 was heb ik in Hilversum in ho tel Gooiland eens iets aan hem voorgespeeld. Daarna moest ik met andere kandidaat-leer lingen in Sienna proefspelen. Gelukkig ging het alfabetisch, dus ik was niet meteen aan de beurt Maar toen i k die mensen hoorde spelen, dacht ik: 'moet ik dat allemaal kunnen?' Op eens klonk het 'Staak! Sidde rend stond ik op. Segovia keek me aan en zei: 'jou heb ik al ge hoord, je bent aangenomen'. Jonge mensen De in 1987 overleden legenda rische gitarist had het niet slecht gezien. Want hij was vooral geïnteresseerd in jonge mensen die bereid waren voor de gitaar te vechten. Van der Staak doet dat tot op de dag van vandaag. 'Dat is nog steeds nodig', zegt hij stellig. 'Er zijn nog steeds speciale fes tivals nodig voor de gitaar. Voor de grote massa zijn er maar een paar instrumenten op de hele wereld: de viool en de piano. De rest vinden ze niet interessant. Ik zie dat als een aanwijzing voor de beperkt heid van het menselijk vermo gen. Een aantal conservatoria heeft de gitaar zelfs al weer af geschaft. Dat heet dan bezui nigen. Maar het is dus wel weer de gitaar die als eerste op straat wordt geschopt.' Verschil De manier waarop de vrolijke 'godfatheri'zijn instrument moest leren beheersen, is niet meer te vergelijken met de hui dige conservatoriumstudies. 'Een ongelooflijk verschil, dat is niet van dezelfde planeet', schetst hij. 'Ik woonde een tijdje in Parijs en ging liftend naar Den Haag omdat ik daar voor 25 gulden kon optreden. Daar begrijpen ze nu niks meer van. Maar het instru ment zelf is in de 22ste eeuw nog net zo moeilijk als het in de 16de eeuw was. Kunst laat zich niet democratiseren.' De Gitaarweken in Zwolle die in 1969 voor het eerst door Pie ter van der Staak werden geor ganiseerd, ervaart hij nu voor al als een gezellig weerzien met 'die andere gitaargekken'. „Het is zeker geworden wat ik me er toen van had voorge steld', zegt hij. 'Wat ik vooral wilde was dat een gitarist zich vrijer op het podium zou voe len. Want toen kregen gitaris ten veel te weinig kans in het openbaar te spelen." Zo weinig als de kleine Pieter voor de gitaar voelde, zo dier baar is het instrument hem la ter geworden. Misschien heeft het te maken met zijn fijnge voelige gehoor: „Ik was een bijzonder impressionabel kind. Ik schrok van harde stemmen. Daarmee bevond ik mij overigens in goed gezel schap. De familie Mozart had kennis aan een trompettist en als die eens langs kwam, moest hij spelen. Maar de kleine Wolfgang hield dan zijn han den voor zijn oren en zei. 'och papa, alstublief niet'." Gitaarfestival Zwolle. Van 7 tot en met 12 september. Met masterclasses van Pie ter van der StaakAnnette Kruisbrink, Stepan Rak, Alan Thomas en Michael Troster. Concerten van: Stepan Rak, Jan Bartlema, Alan Thomas, Michael Troster met het Meander- kwartet en de cursisten van het festival. Nelson/Harris Goed voorbeeld doet volgen en dus nam Willie Nelson voor zijn nieuwe al bum Teatro (Island/Mercury) producer Daniel Lanois in de arm, de man die de carrière van Willies vrouwelijke tegen voeter Emmylou Harris ook al nieuwe glans gaf. Op Teatro is de aanwezigheid van Lanois iets minder manifest. Hij is wel volop op gitaar te horen, maar van de wat mystieke sfeer die Lanois door gaans op zijn producties oproept is hier niet zoveel te merken. De Pippi Lang kous van de countiymuziek klinkt hier bijzonder geïnspireerd en liet zich hiel en daar zelfs verleiden tot New Or- leans-achtige klanken. In liefst drie kwart van de nummers is bovendien Emmylou Harris te horen. 'The Maker' vormt ook het slotakkoord op Spyboy (Grapevine/PI AS), een live- cd waannee Emmylou Harris opnieuw aantoont, dat ze de ongekroonde ko ningin is van de minder traditionele country. Met in haar band coryfeeën als gitarist Buddy Miller en bassist Daryl Johnson brengt ze een bijzonder aantrekkelijk repertoire van eigen en andermans werk. Doug Sahm Doug Sahm gaat al mee sinds Mendoci no, en die hit stamt uit 1969, toen zijn bandje nog het Sir Douglas Quintet heette. In de loop der jaren heeft hij on der heel wat namen albums opgeno men en op Get A Life (Munich) laat hij zich The Texas Tornado noemen, naar de band waar hij een paar cd's mee op nam. Aan de muziek is veel minder ver anderd. Ook op Get A Life is het weer hoofdzakelijk traditionele tex-mex dat de klok slaat, hier en daar overgo ten met een vet country-sausje. Aardig is vooral dat Sahm naast vaste kompanen als Augie Meyers en pedal- steelgitarist Tommy Detamore in twee nummers ook een beroep doet op de nieuwe helden van Austin Texas, The Gourds. Het titelnummer is grappig: 'Goodbye San Francisco - Hello Am sterdam' lekker swingend. En een voorproefje op de tournee die het stel binnenkort onder meer naar Neder land voert. De fans kunnen zich alvast opwarmen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 13