Het zal wekenlang cultuur regenen PZC Zee-Land 15 In tien jaar tijd hebben de Zeeland Nazomer Festivals hun vorm gevonden. Wat in 1989 onder de naam Zeeland Cul- tuurmaand begon als een samenraapsel van culturele evene menten waarmee het toeristisch seizopn kon worden ver lengd, is bijna een decennium later uitgegroeid tot een samenhangende reeks festivals van allure. De komende drie ënhalve week is er in Zeeland voor liefhebbers van muziek, theater en beeldende kunst veel te beleven. De programme ring is uniek voor Zeeland. Maar dat de Zeeland Nazomer Festivals in het jaar 2000 tot de top tien van de Nederlandse cultuurfestivals behoren, zoals voorzitter drs. H.J.W. van Gelder-Wiggers vorig jaar vol verwachting uitsprak, mag op basis van het huidige programma als ijdele hoop worden aangemerkt. Alleen, wie maalt daar nu om? door Ernst Jan Rozendaal De groei van een festival kan al tijd het best aan de centjes wor den afgemeten, te meer omdat publiekscijfers moeilijk te me ten Zijn bij manifestaties die ge deeltelijk in de openlucht plaatsvinden. In 1989 trok de provincie 'slechts' 230.000 gul den uit voor de eerste culturele nazomer in Zeeland. Met de 475.000 gulden die nu jaarlijks in de Middelburgse Abdij klaar liggen, is de Stichting Zeeland Nazomer Festivals de gulzigste eter geworden uit de culturele ruif van de provincie. Dat is no dig ook, want de totale omzet van de organisatie zou dit j aai de grens van de twee miljoen gulden wel.eens kunnen over schrijden. Met dat geld zijn prachtige din gen gedaan. Voor het eerst zijn de Nazomer Festivals in een dikke drie weken samengebald, waardoor de provincie naar ver wachting in een festivalsfeer zal geraken. Het zal drie weken lang cultuur regenen, om de woorden van coördinator Ruud van Meijel te parafraseren, en niet af en toe op sommige plek ken druppelen. Met het theater spektakel De Dijk in Kats en de opera Riders to the Sea in Bres- kens hebben de Zeeland Nazo mer Festivals een opening en een slot om U tegen te zeggen. Het zijn bovendien eigen pro ducties, die nergens anders te zien zijn. Wie de opvoeringen wil meemaken zal ervoor naar Zeeland moeten. Dat laatste geldt niet of nauwe lijks voor de rest van het pro gramma, hoe mooi dat ook is. Niet eerder zijn in zo'n korte pe riode zoveel grote namen naar Zeeland gehaald, maar dat wil niet zeggen dat het Nederlandse 2^- FESTIVAL VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN V" publiek er vakantiedagen.voor moet opnemen. Het kwartet van de Cubaanse troubadour Elia- des Ochoa maakt een tournee door Nederland, evenals de groep Cubanismo!In het kader daarvan wordt ook Zeeland aangedaan. Twee maanden ge leden was Cubanismo! overi gens nog op het North Sea Jazz Festival te zien, net als saxofo nist Courtney Pine. Jaap van Zweden en het Orkest van het Oosten treden in meer steden op dan alleen Aardenburg en on langs kon de klassieke muziek liefhebber nog bij het Delft Chamber Music Festival terecht voor een uitvoering van Isabelle van Keulen, Ronald Brautigam en Michael Collins. Eigenlijk geldt dit principe voor alle an dere programma-onderdelen, uitgezonderd misschien de beeldende kunstmanifestatie van het festival van Zuid-Beve land in Goes en het concert van Kevin Mahogany met het Me- tropole Orkest in Vlissingen. Het is allemaal niet exclusief voor Zeeland. Dat doet niets af aan het klinkende programma van de Zeeland Nazomer Festi vals, tenzij er vanuit wordt gegaan dat daarmee zoveel mo gelijk toeristen naar Zeeland moeten worden gelokt. Natuurlijk gaan cultuur en toe risme tijdens de Zeeland Nazo mer Festivals hand in hand - en met succes, zoals een half jaar geleden door het Zeeuwse insti tuut Scoop is bewezen. Maar dat wil niet zeggen dat cultuur het middel is en toerisme het doel. De festivalorganisaties dienen er alleen maar voor te zorgen dat de kwaliteit van het culture le aanbod zo hoog mogelijk is. Daarin zijn ze dit jaar uitste kend geslaagd. Als daar dan veel publiek van buiten Zeeland op afkomt, is dat voor de onder nemers in de toeristische sector mooi meegenomen, Maar de vraag of de Zeeland Nazomer Festivals wel of niet geslaagd zijn, is er niet van afhankelijk van het aantal hotelboekingen, reserveringen bij restaurants, of baromzetten. En wordt dat ho pelijk ook nooit. Dus waarom in hemejsnaam die hunkering om bij de beste, grootste, mooiste of spraakmakendste tien cultuur festivals van Nederland te be horen? Zeeland mag er trots op zijn dat het cultuuraanbod ruim drie weken lang kwalitatief en kwantitatief niet onderdoet voor dat in de Randstad. Dat in tien jaar tijd te hebben bereikt, met een toch ook weer niet over dreven ruim budget, is een pres tatie van formaat. Voor het eerst wer ken de Zeeland Nazomer Festivals dit jaar met een sa menbindend the ma. Dat is 'zee land' geworden, een begrip waar onder veel valt. Sommige festivals hebben de tegen stelling tussen land en water uit gewerkt, andere concentreren zich wat meer op het land dan op de zee en tsja, alle activi teiten vinden plaats in de pro vincie Zeeland. Het duidelijkst komt het thema tot uiting bij de ope ningsvoorstelling De Dijk, die gaat over de droogleg ging van Noord- Beveland, en de opera Riders to the sea, die speelt in een vissersdorp aan zee. Het festival Mu ziek Monumentaal heeft onder meer een muzikale boot tocht over de Oos- terschelde op het programma staan, het Festival van Zeeuwsch-Vlaan- deren heeft veel zee-composities op het repertoire en in het kader van Jazz by the Sea Walche ren kan een wan deling worden gemaakt langs jazzconcerten in strandpaviljoens. dinsdag 1 september 1998 ivrr i i/p i??V l H J Vi Zi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15