Het zal wekenlang cultuur regenen
PZC
Zee-Land
15
In tien jaar tijd hebben de Zeeland Nazomer Festivals hun
vorm gevonden. Wat in 1989 onder de naam Zeeland Cul-
tuurmaand begon als een samenraapsel van culturele evene
menten waarmee het toeristisch seizopn kon worden ver
lengd, is bijna een decennium later uitgegroeid tot een
samenhangende reeks festivals van allure. De komende drie
ënhalve week is er in Zeeland voor liefhebbers van muziek,
theater en beeldende kunst veel te beleven. De programme
ring is uniek voor Zeeland. Maar dat de Zeeland Nazomer
Festivals in het jaar 2000 tot de top tien van de Nederlandse
cultuurfestivals behoren, zoals voorzitter drs. H.J.W. van
Gelder-Wiggers vorig jaar vol verwachting uitsprak, mag op
basis van het huidige programma als ijdele hoop worden
aangemerkt. Alleen, wie maalt daar nu om?
door Ernst Jan Rozendaal
De groei van een festival kan al
tijd het best aan de centjes wor
den afgemeten, te meer omdat
publiekscijfers moeilijk te me
ten Zijn bij manifestaties die ge
deeltelijk in de openlucht
plaatsvinden. In 1989 trok de
provincie 'slechts' 230.000 gul
den uit voor de eerste culturele
nazomer in Zeeland. Met de
475.000 gulden die nu jaarlijks
in de Middelburgse Abdij klaar
liggen, is de Stichting Zeeland
Nazomer Festivals de gulzigste
eter geworden uit de culturele
ruif van de provincie. Dat is no
dig ook, want de totale omzet
van de organisatie zou dit j aai
de grens van de twee miljoen
gulden wel.eens kunnen over
schrijden.
Met dat geld zijn prachtige din
gen gedaan. Voor het eerst zijn
de Nazomer Festivals in een
dikke drie weken samengebald,
waardoor de provincie naar ver
wachting in een festivalsfeer zal
geraken. Het zal drie weken
lang cultuur regenen, om de
woorden van coördinator Ruud
van Meijel te parafraseren, en
niet af en toe op sommige plek
ken druppelen. Met het theater
spektakel De Dijk in Kats en de
opera Riders to the Sea in Bres-
kens hebben de Zeeland Nazo
mer Festivals een opening en
een slot om U tegen te zeggen.
Het zijn bovendien eigen pro
ducties, die nergens anders te
zien zijn. Wie de opvoeringen
wil meemaken zal ervoor naar
Zeeland moeten.
Dat laatste geldt niet of nauwe
lijks voor de rest van het pro
gramma, hoe mooi dat ook is.
Niet eerder zijn in zo'n korte pe
riode zoveel grote namen naar
Zeeland gehaald, maar dat wil
niet zeggen dat het Nederlandse
2^- FESTIVAL VAN
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
V"
publiek er vakantiedagen.voor
moet opnemen. Het kwartet van
de Cubaanse troubadour Elia-
des Ochoa maakt een tournee
door Nederland, evenals de
groep Cubanismo!In het kader
daarvan wordt ook Zeeland
aangedaan. Twee maanden ge
leden was Cubanismo! overi
gens nog op het North Sea Jazz
Festival te zien, net als saxofo
nist Courtney Pine. Jaap van
Zweden en het Orkest van het
Oosten treden in meer steden op
dan alleen Aardenburg en on
langs kon de klassieke muziek
liefhebber nog bij het Delft
Chamber Music Festival terecht
voor een uitvoering van Isabelle
van Keulen, Ronald Brautigam
en Michael Collins. Eigenlijk
geldt dit principe voor alle an
dere programma-onderdelen,
uitgezonderd misschien de
beeldende kunstmanifestatie
van het festival van Zuid-Beve
land in Goes en het concert van
Kevin Mahogany met het Me-
tropole Orkest in Vlissingen.
Het is allemaal niet exclusief
voor Zeeland. Dat doet niets af
aan het klinkende programma
van de Zeeland Nazomer Festi
vals, tenzij er vanuit wordt
gegaan dat daarmee zoveel mo
gelijk toeristen naar Zeeland
moeten worden gelokt.
Natuurlijk gaan cultuur en toe
risme tijdens de Zeeland Nazo
mer Festivals hand in hand - en
met succes, zoals een half jaar
geleden door het Zeeuwse insti
tuut Scoop is bewezen. Maar dat
wil niet zeggen dat cultuur het
middel is en toerisme het doel.
De festivalorganisaties dienen
er alleen maar voor te zorgen
dat de kwaliteit van het culture
le aanbod zo hoog mogelijk is.
Daarin zijn ze dit jaar uitste
kend geslaagd. Als daar dan
veel publiek van buiten Zeeland
op afkomt, is dat voor de onder
nemers in de toeristische sector
mooi meegenomen, Maar de
vraag of de Zeeland Nazomer
Festivals wel of niet geslaagd
zijn, is er niet van afhankelijk
van het aantal hotelboekingen,
reserveringen bij restaurants, of
baromzetten. En wordt dat ho
pelijk ook nooit. Dus waarom in
hemejsnaam die hunkering om
bij de beste, grootste, mooiste of
spraakmakendste tien cultuur
festivals van Nederland te be
horen? Zeeland mag er trots op
zijn dat het cultuuraanbod ruim
drie weken lang kwalitatief en
kwantitatief niet onderdoet
voor dat in de Randstad. Dat in
tien jaar tijd te hebben bereikt,
met een toch ook weer niet over
dreven ruim budget, is een pres
tatie van formaat.
Voor het eerst wer
ken de Zeeland
Nazomer Festivals
dit jaar met een sa
menbindend the
ma. Dat is 'zee
land' geworden,
een begrip waar
onder veel valt.
Sommige festivals
hebben de tegen
stelling tussen
land en water uit
gewerkt, andere
concentreren zich
wat meer op het
land dan op de zee
en tsja, alle activi
teiten vinden
plaats in de pro
vincie Zeeland.
Het duidelijkst
komt het thema tot
uiting bij de ope
ningsvoorstelling
De Dijk, die gaat
over de droogleg
ging van Noord-
Beveland, en de
opera Riders to the
sea, die speelt in
een vissersdorp
aan zee.
Het festival Mu
ziek Monumentaal
heeft onder meer
een muzikale boot
tocht over de Oos-
terschelde op het
programma staan,
het Festival van
Zeeuwsch-Vlaan-
deren heeft veel
zee-composities op
het repertoire en in
het kader van Jazz
by the Sea Walche
ren kan een wan
deling worden
gemaakt langs
jazzconcerten in
strandpaviljoens.
dinsdag
1 september 1998
ivrr i i/p i??V
l H J Vi Zi