Zoeken naar nieuwe Grote Drie is zinloos PZC Cabaret troef in theater Anne-Wil Blankers is verknocht aan Wilhelmina kunst cultuur vrijdag 28 augustus 1998 21 Actrice in koninklijke hoofdrol Hans Teeuwen. foto Roland de Bruin Herman Finkers. Heeft ze daarna een half jaar de tijd om een nieuwe publiekstrek ker samen te stellen. Als het kan eentje voor de grote zalen. Keerzijde Wat goed is, komt snel, zo luidt te genwoordig de stelregel. Dus wat het tempo betreft moeten Teeu wen. Maassen, Van Dongen en Wallis de Vries niet zeuren. Had den ze maar niet zo goed moeten zijn. Maar wie een beetje thuis is in de voetballerij of de popmuziek, twee andere populaire podium kunsten die het zo goed doen op de markt, kent ook de keerzijde. Wat is er toch van Bryan Roy gewor den? Voetbalfan Theo Maassen weet het antwoord, Berry van Ae rie is niet voor niets zijn idool. In de popmuziek kunnen wereldster ren al na twee cd's in de uitver- koopbakken aangetroffen wor den. Het is te hopen dat de parafraseurs van de pop, Acda De Munnik, het doorhebben voor z'n hun cabaret-ode aan John Lennon ('Life is what happens to you, while you're busy making other plans') op cd uitbrengen. Het kan ook anders. André Manu el zet bijvoorbeeld zijn stappen naar het hoogste podium in alle stilte. Komend seizoen is hij te zien met 'Braaf', z'n vijfde en meest brutale programma tot nu toe. De cabaretier uit het Overijs selse Diepenheim heeft zich om hoog gewerkt zonder Amsterdam en de daarbij behorende publici teit aan te doen. Die meesterzet heeft hem de tijd gegeven om in kroegen en jongerensociëteiten zo tot ontwikkeling te komen, dat hij door een beetje tegenwind niet van de weg wordt geblazen. Z'n productiviteit vaart er wel bij. Want tussen alle voorstellingen door ziet hij ook nog eens tijd om de meest innovatieve Nederlands talige popgroep sinds de Osdorp Posse aan te voeren: het bizarre combo Krang. Korte metten Wim Kan bereikte pas tien jaar voor zijn dood in 1983 wat popula riteit betreft een absoluut hoogte punt. Freek de Jonge had er al elf jaar onrust stoken met Neerlands Hoop op zitten, toen hij solo in 1980 korte metten maakte met het traditionele cabaret. Het duurde vervolgens tot ver in de jaren tach tig totdat die vernieuwing werd opgemerkt. Van Hans Teeuwen worden al drie jaar na zijn solo debuut met 'Hard en zielig' won deren verwacht. Het is een beetje veel van het goede voor iemand van 33 jaar oud, die bovendien tussen de bedrijven door de dood van zijn vriend en mede-cabare tier, Roland Smeenk, heeft moeten verwerken. De carrière van Youp van 't Hek, die al zo'n 25 jaar duurt, verloopt zeker voor de bui tenwacht wat dat betreft aanzien lijk voorspoediger. Het heeft ook eigenlijk helemaal geen zin. dat zoeken naar de nieu we Grote Drie. Niet in de laatste plaats omdat de huidige Grote Drie nog uit zes personen bestaan en de vorige Grote Drie, eigenlijk een Grote Twee-En-Een-Half wa ren. Bovendien was het leukste ca baret de afgelopen 25 jaar voorna melijk op televisie te zien. bij Koot Bie. Een duo dat er dit jaar een punt achter zette, in relatieve stil te, want door de verbijstering durfde geen enkele krant of televi siestation een dag van nationale rouw af te kondigen. Wel zo verstandig natuurlijk, want er staan altijd wel weer ca baretiers op om het gat te vullen Let dit seizoen bijvoorbeeld eens op Thomas van Luyn. Alhoewel, doe eigenlijk ook maar niet. Kun nen we er nog veel langer van ge nieten. Joep van Ruiten Twee jaar terug was musical nog de absolute trend was in de Nederlandse theaters, het komend seizoen is het vooral cabaret, cabaret en nog eens cabaret wat de klok slaat. Een grove schatting geeft aan dat schouwburgen met ingang van het nieuwe seizoen hun zalen voor bijna eenderde met gelach hopen te vullen. Voor de vrolijke theaterdiscipline lijkt weer eens gouden periode aangebroken. En dus kan de traditionele zoektocht naar de nieuwe Grote Drie beginnen. T Tolgens de één ligt het aan het V niveau. De ander houdt het op het marktdenken van de schouw burgdirecteuren. Terwijl eenderde richting televisie wijst: van zeven dagen in de week zappen wordt een mens ook niet vrolijk. Het ca baret mag zich momenteel in Ne derland op een ongekende popu lariteit verheugen. Als de door het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) gesignaleerde ontwikkeling doorzet, trekken de voorstellingen van cabaretiers komend seizoen meer dan twee miljoen bezoekers. Het is een onwaarschijnlijk aantal voor een genre dat ruim een eeuw geleden door ene Eduard Jacobs in ons land werd geïntroduceerd. Het meest hij zich nog verbazen over de navolging die hij de afge lopen honderd jaar heeft gekre gen. Pisuisse, Speenhoff. Davids. Kan, Sonneveld. Hermans. De Jonge, Van 't Hek, De Leeuw. Het reservoir aan namen in het cabaret is enorm. Ondertussen worden via de festivals in Groningen, Leiden, Rotterdam en Amsterdam in een niet aflatend tempo nieuwe ge zichten naar voren geduwd. Al dan niet speciaal opgeleid, mogen ze met en zonder rauwe liedjes de planken op. De zaal zit vol, het pu bliek wacht. Er moet gelachen worden. En als dat lukt, kan de volgende dag een platen- en recla mecontract worden getekend. foto Cees Zorn Anne-Wil Blankers: „Wilhelmina kruipt in mij en ik niet in haar." foto Pan Sok Moraal Veen, Herman Finkers en Hans Li- berg. Stuk voor stuk zijn het caba retiers die, net als voorheen Wim Kan, Toon Hermans en de ook op andere fronten actieve Wim Son neveld, al j aren aan de weg timme ren en seizoen na seizoen aan be wondering en (soms tot over de grenzen) aan populariteit weten te winnen. Tot ze worden afgelost door de nieuwe Grote Drie. Afgaand op de recensies en be schouwingen over het hedendaag se cabaret, hebben ongeduldige volgers de nieuwe sten-en van straks al zien optreden. De defini tieve keuze is nog niet gemaakt, maar de namen zijn-wel al bekend: Theo Maassen, Hans Teeuwen, André Manuel, Lenette van Don gen en Sanne Wallis de Vries. Ter wijl de gearriveerde artiesten, in geheel eigen tempo en op eigen voorwaarden aan nieuwjaarscon ferences, televisieprogramma's en doorbraken in de buitenlanden werken, houden zij het theaterpu bliek aan het lachen. En op schaarse avonden dat ook de nieu we garde doorhaalt in de kroeg, zorgen Paul van Vliet, Tineke Schouten of Hans Dorrestijn er wel voor dat de pret niet helemaal wordt gedrukt. Anne-Wil Blankers is dezer dagen koningin Wilhelmina. Royalty- watchers die destijds de eigenzinnige vorstin van nabij hebben meegemaakt, maken gewag van 'punten van frappante herkenning', als zij de actrice de hoofdrol zien spelen in Wilhelmina: Je Maintiendrai. Maar het stuk, dat op maandag 31 augustus in première gaat, is niet uitsluitend bedoeld voor verstokte monarchisten en ouderen met nostalgische gevoelens, benadrukt Anne-Wil Blankers. „Laatst gingen twee jonge kennisjes, van rond de dertig, kijken. En die vonden Wilhelmina zo'n wonderlijk mens. Ze gingen meteen alles van haar lezen." Haar onderkomen in het hoofd stedelijke hotel is tijdelijk omgetoverd tot een handwerk- winkeltje. Het script ligt even nut teloos te wezen op de bank Vol overgave knutselt Anne-Wil Blan kers met naald en draad aan wat een toepasselijke verrassing voor haar medespelers moet worden. Met hetzelfde enthousiasme ver telt de actrice over haar rol van de oud-vorstin in Wilhelmina: Je Maintiendrai. Een rol die op haar lijstje met favorieten komt, waar op al Maria Stuart, Elizabeth I en Shirley Valentine prijken. „Het is aparter dan andere stukken", ver klaart ze. „Het gaat over onze koningin, het is dichtbij ons. Maar vóór alles: ik vind het een mooie rol om te spelen." Over de Moeder des Vaderlands, die honderd jaar geleden als ko ningin werd in gehuldigd in Amsterdam, schreef Ton Vor- stenbosch een to neelstuk dat start aan het einde van 1934. „Vóórhaar begon het toen echt", verklaart Anne-Wil Blan kers. „In dat jaar overleden haar moeder en haar man. Het was een heel moeilijke periode voor haar. Alles zit haar dwars: ze zit middenin de overgang, ze heeft het gevoel dat ze het niet redt met het regeren. Dat ze niet zo groot is als haar voorvaders Willem de Zwijger en koningstadhouder Willem III. Ze had zo graag iets betekend voor het volk." Maar vanaf dat moment gaat het gebeuren. „Wilhelmina heeft Mem Kampf gelezen, ze voelt aan dat Hitier heel erg verkeerd zit. Ze zegt: er komt oorlog en die komt uit Duitsland. Wilhelmina voelde de dingen heel erg goed aan Dan volgt de oorlogsperiode, Wil helmina's beslissing om naar Lon den uit te wijken, haar contacten met de Engelandvaarders, haar toespraken voor Radio Oranje ('Sla de Mof op de kop'). „Dan komt ze opeens heel dicht bij haar volk en denkt ze: 'verrek, het is heel anders dan ik dacht'", ver volgt de actrice. „Aan het einde van de oorlog raakt ze wezenlijk geïnteresseerd in de mensen. Ze droomt ook van een nieuwe ma nier van regeren. Maar na de be vrijding komen in de Kamer acht tien partijen, in plaats van de door haar gewenste drie of vier. Wilhel mina vond die politici maar een stel kruideniers. Men zegt dat ze zo graag de macht naar zich toe trok, maar ik betwijfel dat. Ze was efficiënt, ze wilde opschieten, sa men met drie, vier mannen rond de tafel het land besturen." Gedenkboeken In anderhalf jaar tijd is Anne-Wil Blankers een heuse Wilhelmina- expert geworden. Nadat ze op ba sis van Vorstenbosch' synopsis en twee uitgewerkte scènes had toe gestemd in het spelen van de hoofdrol, ging ze op onderzoek uit Tot dan toe had de in 1940 geboren actrice weinig binding met de vor stin. „Ik zag haar als een oude, for se vrouw. Mijn herinneringen be perkten zich tot filmbeelden in de Cineac en berichten in kranten en tijdschriften." Inmiddels is ze tientallen boeken verder en heeft ze tal van films over haar gezien. „Er is me niet veel ontgaan." Bij antiquairs vond Blankers enkele gedenkboeken over de vorstin. ..Met hele mooie foto's, die goede indrukken gaven van haar hou ding en hoe ze uit haar ogen keek. Onthullend Het impresariaat spreekt over Wilhelmina als een 'onthullend, afwisselend en amusant stuk'. Onthullend is volgens schrijver Vorstenbosch Wilhelmina's ge bruik van stimulerende middelen tijdens haar verblijf in Engeland en haar verhouding ten opzichte van veiligheidsadviseur Francois van 't Sant (gespeeld door Cas En klaar). Volgens Blankers ligt het onthullende in het 'binnenska mers kijken' in kringen, waar dat anders nooit gebeurt. „Het toneel stuk laat een ongebruikelijk beeld zien van iemand die geen zijpaad jes kent. van iemand die één door gaande beweging is. We laten ook zien dat de manier waarop ze op mensen reageert, bepaald niet misselijk is. Wilhelmina was nogal rigoureus als dingen haar niet be vielen, er sneu velde wel eens een servies. Tege lijkertijd werkt dat heel humo ristisch: je ver wondert je dat een vorstin zo te keer kan gaan." Blankers vindt niet dat ze veel met haar perso nage gemeen heeft. „Ze was nogal energiek en to the point. Dat ben ik ook wel, maar daar blijft het bij. En dat is maar goed ook. Want ik vind het leuker om mensen te spelen die ver van me af staan. Die men sen mogen zich met mijn huid omhullen. Als ik op het podium sta, heb ik Arme- Wil Blankers, mijn hele denkwe reld en zo, in de coulissen achter gelaten. Mijn verschijning wordt dan gevuld met Wilhelmina, haar wezen, haar manier van denken en doen. Dus zij kruipt in mij en ik niet in haar. Dat doe ik in elk stuk. zo denk ik over toneelspelen." Kwetsbaar Wilhelmina: Je Maintiendrai ein digt in de winter van 1957. De 77- jarige oud-vorstin legt dan de laatste hand aan haar autobiogra fie Eenzaam maar met alleen. Blankers vindt het de mooiste scè ne om te spelen. „Je ziet dan haar kwetsbaarheid. De storm om haar heen is gaan liggen. Tevoorschijn komt een mens met al haar onze kerheden en angsten. Het is dank baar werk om zo'n scène tot een mooi geheel te krijgen. Ik ben aan haar verknocht geraakt." Als in maart volgend jaar, na ruim 120 voorstellingen, het doek valt over Wilhelmina, ligt er al weer een nieuwe rol op Anne-Wil Blan kers te wachten. Het betreft een stuk van Hugo Claus. De verlos sing, dat ze met Het Toneel Speelt op de planken zal brengen, Dan volgt opnieuw een periode van dag in, dag uit repeteren. Wekenlang. „Repeteren is heel leuk, maar ook af en toe een lijdensweg", erkent de actrice, die bijna vier decennia aan het toneel is. „Maar als je de tekst eenmaal te pakken hebt, dan heb je soms een goudklomp in je handen." Peter Kuijt Wilhelmina. Je Maintiendrai door Ton Vorstenbosch. Regie: Mette Bouhuijs Première: 31 augustus. Stadsschouio- burg Amsterdam. Dinsdag 26 en woensdag 27 januari m de Stads schouwburg Middelburg en zaterdag 20 februari in De Maagd te Bergen op zoom. Er is veel veranderd in de Neder landse cabaretwereld, de afgelo pen honderd jaar. Toch is er ook veel hetzelfde gebleven. De struc tuur zoals die in 1970 door kenner Wim lbo werd gegeven in zijn overzicht 'En nu de moraal van het lied' werkt nog steeds. Het cabaret spoelt als een zee over het land: in golven, soms hoog en dan weer laag. Met eb wordt er even ver deeld geklaagd en daarna snel een andere kant opgekeken. Met vloed kunnen we er geen genoeg van krijgen en is het enthousiasme niet van de lucht. En tussen het verglij den van tijden staan af en toe men sen op, die al het voorgaande doen vergeten. Traditiegetrouw werden dat soort mensen in het cabaret de Grote Drie genoemd. De jaren negentig zouden de jaren negentig niet zijn, als over de Gro te Drie van dit moment overeen stemming konbestaan. Bovendien beschikt het cabaret aan het einde van dit millennium over zeveel ex treem populaire artiesten, dat het getal drie nodig aan een nieuwe definitie toe is. Zo hebben we aan de ene kant Freek de Jonge, Youp van 't Hek en Paul de Leeuw; aan de andere kant staan Hei-man van Op hol Wie een blik werpt op de verse pro gramma's van schouwburgen en theaters kan maar één conclusie trekken: het gaat goed met het ca baret. Er zijn sterren, er zijn talen ten en Toon Hermans leeft nog. Maar zoals zo vaak is de werke lijkheid net weer iets anders. Door de enorme waag van het publiek en de slagvaardigheid van impre sariaten dreigt het wereldje op hol te slaan. Het is een ontwikkeling die nog eens wordt versterkt door de schouwburgen, die in het caba ret een geldmachine hebben ont dekt, waarmee 'zwaarder' toneel kan worden betaald. De nieuwe Grote Drie worden zo snel en uit gebreid voor het voetlicht ge bracht, dat ze al uitgeput zijn voor de echte carrière goed en wel kan aanvangen. Zo zou supertalent Hans Teeuwen volgens de planning al vorig jaar Tineke Schouten. met een nieuw programma komen, zijn derde. Het ding is er nog steeds niet, omdat Teeuwen na een bliksemstart met 'Hard en zielig' en 'Met een breiendeck' de lat zo hoog heeft gelegd, dat hij nieuwe inspiratie nodig heeft. En die is nog niet gevonden. Z'n vriend Theo Maassen heeft wel een nieuw programma, 'Ruwepit'. Voortbor durend op het succes van 'Neuk het systeem' had het al lang en breed gespeeld moeten worden, maar ook Maassen bezweek onder de druk: 'Ruwe pit' gaat nu dan eindelijk deze maand in première. foto Harry Verkuylen Lenette van Dongeh en Sanne Wallis de Vries - ze staan nog maar net op het podium en de zaal is ver kocht. Van Dongen speelde al met haar tweede programma 'Nee, nee en nog eens nee' voor uitverkochte zalen, en dat waren geen kleintjes. Sanne Wallis de Vries won in 1996 het Leidse Cabaretfestival en toert sindsdien met 'Sop' door het land. Tijd voor het schrijven van het 'altijd lastige tweede pro gramma' is er niet. De enorme vraag heeft haar impresariaat er toe gezet 'Sop' in ieder geval tot in februari op agenda te zetten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 21