Fun Lovin' Criminals lacht om tegenslagen Muziek en cynisme gaan niet samen PZC Recordpoging: 750 uur lang achter drums Het geloof van cellist Yo-Yo Ma kunst cultuur 19 Hoofdattractie op Lowlands Opname van Van Zweden leidt tot rechtszaak vrijdag 28 augustus 1998 Zijn vrouw verklaarde hem in eerste instantie voor gek, maar ze is hem uiteindelijk toch gaan steunen bij zijn poging het wereldduurrecord drummen te verbeteren. Hans Haak (30): ..Dat ik vanaf 1 oktober 41 dagen van huis weg bent, omdat ik in de muziek school ga wonen, eten en slapen, was geen probleem Dat is ze wel gewend, want ik zit heel vaak in de studio. Andere mensen zeiden dat ik dit doe omdat ik mezelf wil pro moten. Maar dat is niet zo. Uiter aard zou ik het leuk vinden als ik door de publiciteit rond deze re cordpoging meer studiowerk zou krijgen en mijn in september uit komende cd er beter door wordt verkocht." „Maar dat is niet de belangrijkste reden om dit te doen. Ik heb ge woon een grote vorm van presta tiedrang in me. Ik wil altijd grens verleggend bezig zijn. En daarbij, ik verdien hier helemaal niets aan. want de opbrengsten zijn bestemd voor de Dierenambulance in Rot terdam." Het idee voor de huidige recordpo ging ontstond vlak voor de jaar wisseling. „Ik vind het leuk om dingen te doen die andere mensen niet zo snel zouden doen en ik had wel weer zin om iets bijzonders te doen. Ik ben toen het Guinness Re cord Book gaan napluizen. Daar na heb ik contact opgenomen met de deelgemeente IJssel monde. Die reageerde erg enthousiast en sa men zijn we op zoek gegaan naar een locatie. Dat is uiteindelijk de muziekschool aan de Heindijk ge worden. De buurtbewoners hoe ven overigens niet bang te zijn voor geluidsoverlast. Want we hebben de boel zo ingericht dat het geluid wordt gedempt." Het huidige record stamt uit 1981, toen een Amerikaan 738 uur ach tereen heeft gespeeld Het is de bedoeling dat Hans Haak tot 11 november, dus 41 dagen, achttien uur per dag (van zes uur 's ochtend tot middernacht) achter het drumstel plaatsneemt. De se- mi-professionele drummer krijgt na ieder uur vijf minuten en na ie dere drie uur een kwartier pauze De muziekschool wordt alleen op 1 en 14 oktober verlaten voor een live optreden met een aantal ande re muzikanten in een Rotterdams pop-etablissement. De uren dat hij daar optreedt, tellen ook mee voor de recordpoging. GPD Op zijn rechterbovenarm prijkt een flinke tattoo. Huey Morgan - zanger, rapper en gitarist bij The Fun Lovin' Criminals, komend weekeinde een van de topattracties op het uitverkochte Lowlands Festival in Biddinghuizen - zat ooit bij de U.S. Marines. Hij is nu dertig en er bestaat dus een vette kans dat hij The Gulf War tegen Saddam Hussein meemaakte. The Fun Lovin' Criminals maken een tomeloos soort ratjetoe. ..Rack", noemt Huey het ginnegappend. „Een combinatie van rap, rock en 'wreek' wrak)." Het is een mengelmoes waarin Huey zijn ongeremde scheppingsdrang kwijt kan en waarmee het Newyorkse trio zojuist zijn tweede goede album in amper evenveel jaren heeft geprodu ceerd. Het heet uitdagend 100 Colum bian Morgan zelf oogt bovendien als het ondeugende broertje van de Amerikaan se tv-auteur Tony Danza ('de huisman') en heeft het hart op de tong. Maar als Operatie Desert Storm ter spra ke komt, vraagt Huey beleefd om cle mentie. „Wij mariniers weten wat in de Golf is gebeurd. Als ik de rest van de dag me niet ziek wil voelen, moet ik daarover zwijgen." Hij brengt het militaire verle den nog een keer ter sprake als hij vertelt waardering te hebben voor collega- New-Yorkers The Beastie Boys. „Onze hele peloton kwam door de hel van het Midden-Oosten met behulp van de walkman en hun krankzinnige album Paul's Boutique." Trauma Iedere generatie zijn eigen traumaHuey heeft er nog eentje, maar dan van per soonlijker aard. „Op 100 Columbian staat Back on the Block, een song die ge- inspireerd is door mijn vriend Carl, die op onduidelijke wijze terecht is gekomen in een zeer streng Huis van Bewaring. Muziek, en dus dit liedje dat op zijn lijf geschreven is, zijn uit den boze. Ik gooi af en toe wat brieven zijn kant op en hij schrijft terug. 'In november ben ik hier uit', schrijft hij. 'En dan maakt niemand 'back on the block', in ons ouwe buurtje, nog grappen over me." Morgan laat over Carl niet het achterste van zijn tong zien, maar hij vertelt ge noeg om het karakter van zijn bandje te duiden. „We zijn begonnen als een groepje uit een springerige tekenfilm; dat krijg je als je gek bent van de film Sex Lies Videotapes van Quentin Taranti- no. Ik hoef in de States maar het Cartoon Network aan te zetten of weer een ande re animator heeft wat beelden gemon teerd op onze song, maar The Fun Lovin' Criminals zijn inmiddels wat verder We zijn, zelfs naar mijn smaak, verbazing wekkend 'gewone jongens'. Blue collar guys, jongens uit de werkende klasse, ar beidersachtergrond. En dat klinkt nu door in Back on the Block, maar ook in songs als 10th Street, The View Belongs to Everyone of Up on the Hill. Allemaal liedjes met thema's voor de gewone man." Bronnen In tegenstelling tot het debuutalbum zijn The Criminals nog veel gevarieerder omgesprongen met muzikale bronnen. Zo plukt de bejaarde bluesgod B.B. King meer dan een handjevol noten mee op het prachtig-komische Mini Bar Blues. Huey: ..Bless his heart for dealing with us. man! Ongelofelijk dat hij met ons te maken wilde hebben! We ontmoetten hem bij een prijsuitreiking van het Britse rockblad Q Magazine, waar hij ons de versierselen overhandigde, behorende bij 'beste nieuwkomers'. Wij waren ge- nominëerd, maar hingen wat ladderig onderuit, niet verwachtend die prijs te winnen. We lopen als verdoofd het podi um op. Sta ik voor B.B.! Hij zegt: 'Hi, boysHoe gaat 't er mee. Jij bent Huey? 'k Vind dat je leuke licks speelt. Doen jullie niet dat nummer over James Joyce? Heb ik veel gelezen." Huey: „Kreeg ik toch echt de traantjes van in m'n ogen. B.B. King die zo tegen ons praat! Dus ik zeg: steek nou niet de draak met me, meneer King! Zegt B.B.: 'Kalm maar jongen; ta ke it easy! En: apropos, de naam is B.B., King is de naam van een profeet.' Zes maanden later loop ik 'm tijdens een t.v.- show tegen het lijf. Ik heb een gitaar, een Epiphone. die wel wat lijkt op de be roemde Lucille van B.B. Hij zegt: 'Hé, Lucille's kleine zusje! Mag ik even7" Hij pakt mijn gitaar, hangt Lucille mij om de nek en ik sta daar als versteend: alstu blieft, meneer B.Bneemt u u w gitaar te rug. Maar het eind van het liedje is dat hij en Lucille meespeelden op ons nieuwe album." Mini Bar Blues is symptomatisch voorde licht-schri jnende humor van The Crimi nals. Huey: „B.B. begrijpt zo'n grap uit stekend. Toen we de opname met zijn gi taarspel teruggestuurd kregen, ging de telefoon 'Hé jongens, het enige onder scheid tussen ons is een jaar of zeventig.' Dus zei ik: hé.meneerB.B.ikbentochal wat ouder dan u denkt. Maar ik denk dat hij heel goed weet dat je niet moet toe staan dat de miezerigheid van de wereld je er onder moet krijgen. Je moet iedere tegenslag uitlachen. Hij is een bluesman; hij weet hoe hij misère moet overwinnen. En dat bindt ons. Zoals ik zei'we zijn ge wone gasten, blue collar guys'. Net als B.B." John Oomkes Huey Morgan, zanger, rapper en gitarist bij The Fun Lovin' Criminals. foto Lex van Rossen De Twentsche Schouwburg in Enschede eist via de kantonrechter ruim 9.000 gulden van concert organisator Rob Groen, manager van Jaap van Zweden. Groen weigert een rekening te betalen voor een cd-opname van Van Zweden en de pianist Derek Han. De schouwburg brengt Groen Concert Management (GCM) de huur in rekening van de grote zaal in het Enschedese Muziekcentrum inclusief een vleugel en enkele consumpties. De Twentsche schouwburg is verantwoordelijk voor de exploitatie van het Muziekcentrum. Groen zegt echter niets met de zaalhuur in september vorig jaar te maken te hebben. „Reser vering is buiten mijn bureau om gegaan. Van Zweden regelde het zelf." De manager wil hooguit een rekening voldoen van de piano stemmer. Verder verwijst hij de schouwburg-directie naar de pla tenmaatschappij van Van Zwe den, BMG Classics. De manager noemt het indienen van de rekening door de schouw burg volstrekt belachelijk. Er is alle reden om aan te nemen dat Van Zweden er voor niets terecht kon. De dirigent van het Orkest van het Oosten had volgens hem de ruimte toch al tot zijn beschik king voor repetities. En inzet van extra personeel zou met nodig zijn geweest. Bovendien kon Groen voor de cd-opnames elders ook gratis zalen krijgen, mits als te genprestatie de naam van de op nameruimte op de cd zou komen. Het Muziekcentrum mocht daar ook op rekenen „Ik vind het buitengewoon be schamend dat Jaap van Zweden op deze manier voor zijn werk zaamheden wordt afgerekend, terwijl hij er praktisch alleen er voor heeft gezorgd dat de belang stelling enorm is gegroeid voor concerten in het Muziekcentrum", schrijft Groen aan schouwburgdi recteur Lex Kater. „De cd wordt internationaal op de markt ge bracht: een goede promotie van het Muziekcentrum." Volgens de schouwburgleiding is het echter niet meer dan logisch dat voor de zaal en het gebruik van de vleugel betaald wordt. De cd wordt immers ook commercieel op de markt gebracht. Zij meent, me de op gezag van de platenmaat schappij, dat Groen wel degelijk de aan te spreken man is. GPD Jaap van Zweden...in conflict... In de Leidse Stadsgehoorzaal nam de wereldvermaarde Amerikaanse cellist Yo-Yo Ma vorige week samen met de Nederlandse barokspecialist Ton Koopman twee cd's op: Bach-transcripties en de celloconcerten van Boccherini (in authentieke notatie). Ma, die eerder dit jaar de Gouden Roos van Montreux won met zijn zesdelige videoserie Inspired by Bach, is echt wel wat gewend. Maar in de snelkookpan die een opnameproces nu eenmaal is, kwamen in Leiden de darmsnaren van zijn barokcello maar niet op temperatuur. Een gesprek over sterkte en zwakte, nieuwe muziek en een gedurfd plan om in het Midden-Oosten een grensoverschrijdend jeugdorkest op te zetten. Salzburg is als de etalage van een luxe pa tisserie, waar je als een klein kind je neus tegen het vensterglas plet. Als taartjes, petits-f ourt j es en gekrulde krokanterie ver momd buigen de huizen uit vroeger eeuwen zich over je heen. Hier, in de stad van Mo- zart, op een steenworp van Tirol, lijkt het verleden het heden te domineren en de toe komst te bepalen. Tijdens het jaarlijkse culturele festival, de Salzburger Festspiele, ligt het zwaartepunt op een gedegen programma, maar toch wordt er tegen menig heilig huisje aange trapt. Wenen is de dood in de pot, maar hier durft de Belgische intendant nadrukkelijk nieuwe muziek of antiburgerlijk theater te programmeren. De gegoede burgerij ver wacht het zelfs. De repressieve tolerantie is in Oostenrijk een omvangrijk fenomeen. Het is begin augustus. Begeleid door de Ber liner Symphoniker onder leiding van Vladi mir Ashkenazy brengt Yo-Yo Ma in de Salz burger Steinreiterschule 'The Protecting Veil'. De concertzaal is tegen een overhan gende rots aangebouwd. Ze dankt haar sfeer aan de Spaanse rijschool die zich hier bevond en de transparante akoestiek aan de granieten achterwand .John Tavener (gebo ren in 1944) schreef The Protecting Veil in 1987 en wijdde het zevendelige, intens lyri sche stuk aan een Mariaverschijning in 902 nabij het hevig door Saracenen bedreigde Constantinopel. De cello verleent stem aan Maria's bede en haar geweeklaag. De muzi kale lading is intens, bijna filmisch en heeft niet veel op met wat de Stockhausens van deze wereld aan nieuwe muziek brengen. Na afloop van het concert doe ik een toela tingsexamen. Yo-Yo Ma houdt zijn werk en leven niet helemaal afzijdig van de media, maar wil zelf wegen welk vlees hij in de kuip heeft. De plaats van samenkomst is een ont vangstruimte in een zeer intiem en luxueus familiehotel in het hart van de stad, waar Ma gefêteerd wordt in het bijzijn van een dertigtal vrienden, kennissen, vertegen woordigers van festival en platenmaat schappijen. Worsteling Drie weken later zit in Leiden een frisge wassen veertiger aan de koffie. Een dagen lange worsteling met Bach, Boccherini en onwillige darmsnaren zit erop. Hij lijkt een beetje op de vorige Japanse premier, die ook graag zijn stropdas aflegde als hij met Jel- tsin ging vissen of cowboyboots aantrok als hij bij Clinton ergens in het Wilde Westen moest poseren voor de wereldpers. Yo-Yo Ma toont een vers gesteven vrijetijdsshirt en een gezicht waarvan de spanning is gewe ken. Salzburg en Tavener lijken verdrongen, maar Yo-Yo heeft juist sterk moeten denken aan de overeenkomst tussen de geestelijke kracht van de oude muziek die hij in Leiden moest leren beteugelen en de spirituele er varing die van The Protecting Veil uitgaat. „Er zitten aan het eind van Taveners stuk van die grote breaks en lange glissandi. Hie- ieieieeuoeefffHet is alsof Tavener daarmee Maria nabootst die met lange uithalen weent. Toen ik deze week in Leiden nadacht of het wel correct was dat we een bewerking van Bachs Erbarme Dich speelden, rolden de tranen vanzelf over mijn wangen zodra ik de noten voelde. Het is sterker dan jezelf Daarna was ik mijn twijfels kwijt." Onder musicologen is het een tijd bon ton geweest om de twintigste eeuw te zien als de eeuw van de cello. Er is immers geen ander (strijk)instrument dat zozeer in staat is om alle extremen van de menselijke stem na te bootsen. De waardering die Pablo Casals, Leo Stem, Janos Starker, Mstislas Rostrop- ovitsj, Heinrich Schiff en in Nederland Pie- ter Wispelwey, Anner Bijlsma en anderen toegezwaaid kregen, bewijst dat het instru ment de ideale vertolker is geworden van diepgevoelde emoties. Ma, spelend op de Stradivarius waarop Jacqueline du Pré en Carl Davidov vóór hem werkten, kent het effect. „Blijf zelf bescheiden", zegt hij. „Of het nu Bach is of Tavener is, als uitvoerend musicus moet je je vooral niet teveel ver beelden." „Iedereen die op mijn terrein werkzaam is, opereert op basis van zijn instinct of op ba sis van feiten en research. Ik geloof datje ge voel en kennis juist moet combineren om je werk aan te kunnen. Het gaat er ook niet om wat de opgave is en hoeveel je ervan te we ten kunt komen. Je moet, zoals in mijn ge val, proberen in de compositie te komen. Van binnenuit de muziek onderzoeken. En om ergens in te komen heb je een ingangetje nodig. Een muziekstuk is namelijk levend en zit organisch in elkaar. Ieder klein feitje kan je helpen om een stuk te doorgronden." „Ik vind het verbazingwekkend dat Tave ner aan het eind van de twintigste eeuw schrijft over een wonder dat ruim duizend jaar terug en elders, in het Byzantijnse Rijk, heeft plaatsgevonden", zegt Ma. „We vin den het vanzelfsprekend dat Bach over geestelijke thema's schreef, maar van een tijdgenoot is dat merkwaardig, zeker als Tavener ook nog tonaal schrijft over Maria voor strijkorkest en cello. Toen ik zijn stuk de eerste keer hoorde, dacht ik dat ik een enorme code moest kraken om zijn compo sitie te kunnen begrijpen. De waarheid is verbijsterend eenvoudig: Tavener heeft zich beperkt tot een heel eenvoudige 'sleutel': een beperkt gebruik van (symbolische) in tervallen. Het is helemaal geen new age- muziek, niet vijftien minuten lang geneu zel. The Protecting Veil heeft een heel goede structuur." Moeder Aarde „Maria is natuurlijk een vrouw maar Tave ner geeft haar een heel diep stemgeluid. Als ze huilt, hoor je langgerekte bastonen uit de cello komen, alsof een beest gewond is. Zo als in primitieve culturen gerouwd wordt. Ik moet me dan afvragen: hoe moet ik dat spelen en waarom? Omdat het essentieel is, je hoort Moeder Aarde. Het is de herhaling van de oerschreeuw. Een vrouw die leven baart, produceert ook een heel diep gesteun. Het is een teken van Het Leven." Spiritualiteit „In Leiden moest ik huilen bij Bach. In Salzburg bezorgde Tavener me rillingen. Spiritualiteit is overal om ons heen. Het is zeer moeilijk om die geestelijke kracht te herkennen in een bijna volkomen gesecula riseerde samenleving. Zoveel in ons leven wordt bepaald door cijfers en hoeveelhe den. Door macht, invloed, omzet. Ik sla een krant open om te lezen over een nieuwe film en er staat hoeveel bezoekers er op af geko men zijn. Er vlak naast zie ik een top-10- lijstje. Wat stelt dat voor? Maar uiteindelijk raakt zo'n lijstje vastgenageld in mijn on derbewuste. Spiritualiteit vereist dat je een innerlijke beleving ervaart, nadenkt over het hoe en waarom. Dat is alleen wat minder makkelijk meetbaar dan het aantal bezoe kers dat op een film afkomt." Muziekmaken, zegt Yo-Yo, is een activiteit waarbij je betrokken raakt bij iets dat gro ter is dan jezelf. „Je moet volledig kopje on der duwen gaan in datgene dat je wilt over brengen. Dat wil niet zeggen dat je je ego moet vergeten of je je verstand moet uit schakelen. Einstein zei dat hij geloofde in het mysterie. Of ik gelovig ben? Zelf ben ik zo beperkt dat ik het concept van een onein dig universum niet kan begrijpen." Muziek bezit net als religie ook de eigen schap je bewust te maken van je eigen nede righeid. In de Stadsgehoorzaal moest Yo-Yo Ma zich een klein geluid aanmeten, niet ver gelijkbaar met de draagwijdte van de mo derne concertzaal. Spelen op darmsnaren en musiceren zonder draagpin schiep grote problemen. Ma moest zijn toch al niet sterke rug teisteren om het instrument te kunnen omklemmen. Jaap ter Linden, de vaste cel liste in Koopmans Amsterdam Baroque Or chestra. hielp hem door de lastige dagen te komen. „Onder pressie presteer ik doorgaans het beste. Aan het Massachusetts Institute of Technology krijgen tweedejaars studenten halverwege het jaar de opdracht om een machine te bouwen die een heuvel oprijdt, terwijl van de andere kant een andere ma chine aankomt met het doel dat vehikel eraf te gooien. Je weet nooit wat er op je afkomt. Het idee is om te genieten van je opdracht, te vertrouwen op je vindingrijkheid en je ge luk. Ook al besteed ik tien jaar aan wat ik in Leiden opgenomen heb; het wordt er niet beter van. Uiteindelijk kregen we het voor mekaar. Ik heb ewan geleerd me nog beter voor te bereidenMeer voorspel jahahaha Bescheiden Ma is de bescheidenheid zelve. Zelfs toen hij van het Amsterdams Concertgebouw in 1993 de zogeheten carte blanche kreeg en vijf concerten mocht samenstellen schonk hij anderen op zijn minst ook een plek in het spotlicht. Hij wil niet als de tennisser Mi chael Chang en role-model, een voorbeeld figuur zijn voor de Aziatische minderheid in de VS. „Ik moet mijn eigen leven in balans houden. Ik heb jaren achter de rug dat ik in december naar mijn agenda keek en niet wist waar ik tussen februari en juli was ge bleven." Het vliegtuig gaat. Yo-Yo moet als gevolg van de bomaanslagen in Dar es Salam en Nairobi eerder op Schiphol zijn voor een veiligheidcheck van zijn bagage. „Wat kan ik aan deze wereld doen? Volgend jaar zo mer geven Daniel Barenboim en ik in Wei- mar masterclasses aan veelbelovende jonge musici uit het Midden-Oosten. Er zijn zo'n 800 muziekstudenten aangeschreven in Is rael, Egypte, Syrië, Libanon en Jordanië. Ze worden momenteel geauditeerd. Cairo en Damascus bezitten goede consewatoria na melijk. In ons achterhoofd gloort de hoop dat we een jeugdorkest van het Midden- Oosten kunnen opzetten. Waarin wordt sa men-gespeeld. Dat zou heel bijzonder zijn." John Oomkes Meestercellist Yo Yo Ma: „Je moet je als uitvoe rend musicus vooral niet teveel verbeelden." foto Lex van Rossen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 19