kunst cultuur Romeinen waren gek op kleuren Romana Pictura in Rimini 16 17 19 21 22 PZC vrijdag 28 augustus 1998 In de klassieke oudheid, zo luidde de these van de befaamde Duitse archeoloog Johann Winckelmann, regeerde het wit, kleur van orde, rust en superieure, bijna goddelijke eenheid. Winckelmann, die leefde van 1717 tot 1768 en geldt als de vader van de moderne archeologie, signaleerde in de antieken 'adellijke eenvoud en rustige grandeur'. V T Tinckelmann baseerde zich op literaire studies V V en opgravingen in Italië, waar hij lange tijd en in dienst van het Vaticaan werkte. Griekenland bleef voor hem, ondanks alle ideaalbeelden, een grote onbekende, want hij werd kort voor wat zijn eerste reis naar dat land zou zijn geweest, in Trieste vermoord door een minnaar. De ideeën en theorieën van Winckelmann brachten een revival teweeg van de klassieke oudheid en in spireerden een nieuwe kunststroming, het neoclas sicisme. Antonio Canova geloofde heilig dat hij met zijn beelden van suikerwit en perfect marmer in de voetsporen trad van de oude meesters en ook vandaag nog geldt wit als kleur van de oudheid. Dat het allemaal andei's was, leert een bezoek aan een Romeinse villa op Sicilië en een unieke ten toonstelling in de Italiaanse badplaats Rimini over Romeinse schilderkunst. De oude Romeinen hiel den van kleur. Of beter, ze waren er gek op. Vloeren, muren, plafonds en ook beelden waren - vaak fel - gekleurd. Hoewel tot de 20ste eeuw kunst vooral betekende het imiteren van de klassieken (of beter, de aan hen toegedichte stijl), blijken de op hun beurt ook' zo imiterende oude Romeinen veel ge meen te hebben met de revolutionaire kunstenaars van de 20ste eeuw. Graanschuur Centraal-Sicilië is in de zomer een glooiende lap pendeken van alle tinten die liggen tussen goud en oker. De gladgeschoren graanvelden bieden een fascinerende aanblik en maken het makkelijk voor te stellen dat Sicilië ook een belangrijke graan schuur was voor het Romeinse rijk. De hoger gele gen en verrassend rijk beboste heuvels bij de plaats Piazza Armerina zijn een oase van rust en zuurstof, en het is waarschijnlijk daarom dat hier in de derde eeuw na Christus een monumentale villa verrees. Hoewel de archeologen het er niet allemaal over eens zijn, zou ze zijn bewoond door Maximianus, van 286 tot 305 (mede)keizer van de westelijke helft van het imperium. De 'Villa Romana Del Casale' werd in 1820 ont dekt, maar pas in 1919 kwamen de eerste mozaïek vloeren aan de oppervlakte. De archeologen hebben er uiteindelijk 40, samen goed voor 3500 vierkante meter, blootgelegd. En alle zijn van een zeldzame schoonheid. Het speciale 'steigerpar- cours' volgend, realiseert de bezoeker zich dat geen enkele ruimte - of het nauw de thermen zijn, de toi letten, de tempels of de rond de enorme patio ge groepeerde woon-, slaap- en feestvertrekken - 'mozaïekloos' is. De mozaïeken zijn eigenlijk levensgrote stripver halen die thema's uit de mythologie maar ook uit het dagelijks leven hebben. Ze zijn helder van kleur en perfect wat betreft compositie en verhou dingen. De enorme Titanus, die met een van pijn vertrokken gezicht probeert een pijl uit zijn borst kas te trekken, zou niet misstaan in Michelangelo's 'Laatste Oordeel', zoals te zien in de Sixtijnse Ka pel in Rome. Je kunt het ook omdraaien en zeggen, zoals de kunstenaar en kunsthistoricus Vasari deed in de zestiende eeuw, dat Michelangelo de ar tiest is die 'de Antieke Manier' als geen ander heeft weten te evenaren en dus bij uitstek vaandeldrager is van wat na 1000 'donkere jaren' de Renaissance - de wedergeboorte van de oudheid - zal worden ge noemd. Wat ook in Piazza Armerina opvalt, is een onthut sende moderniteit. De tien sportende Romeinse meisjes in bikini, zouden ook vandaag gecreëerd kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor het tegen een muurtje copulerende stel dat het centrum vormt van een prachtige slaapkamermozaïek. Wat in de villa van Piazza Armerina moeilijker is voor te stellen, is hoe de kamers er verder hebben uitge zien. Op deze en andere vragen geeft de tentoon stelling 'Romana Pictura" in de Palazzi dell Arengo in Rimini antwoord. Met 300 objecten - wandschil deringen, portretten op hout, beschilderde beel den, mozaïeken, graffiti - wordt - en dat is voor het eerst - een overzicht gegeven van de Romeinse schilderkunst van grofweg de vierde eeuw voor tot de vierde eeuw na Christus. Als een soort appendix is ook het begin van de christelijke (middeleeuwse) schilderkunst te zien (400-900). En hier valt me teen op hoe de techniek achteruit snelt en het zwaartepunt, onder Byzantijnse invloed, ver schuift van realisme naar een religieuze abstractie. Druk en gekleurd Een ding wordt meteen duidelijk: de Romeinen hielden er niet alleen van elke vloer te versieren, ze lieten ook geen wand of plafond wit. De kamers van de huizen van de (rijke) Romeinen moeten een hele aparte sfeer gehad hebben: aan de ene kant waren ze druk en gekleurd, bijna als een rondlo pende film; aan de andere kant juist leeg. want meubels waren er weinig, en vooral ook donker, want ramen zaten er bijna niet in de muren. De Ro meinen hielden van levendige taferelen en spre kende, contrasterende kleuren zoals rood, zwart en geel. Erg ver in ieder geval van Winckelmann's adellijke eenvoud en rustige grandeur. De Romeinen in de eerste drie eeuwen voor Chris tus waren vooral bezig een culturele achterstand in te lopen. Ze waren al sterk beïnvloed door de Grie ken via de koloniën in Zuid-Italië (Magna Grecia) en fixeerden zich nu op alle wonderbaarlijke schoonheid die in de Hellenistische wereld, in Per- gamon (deel van het huidige Turkije) en in Alexan- drië (Egypte) uitbundig werd geëtaleerd. Via de handel leerden de Romeinen bijzondere marmer en steensoorten kennen, alsook nieuwe architecto nische vormen en schildertechnieken. Omdat men niet het materiaal en de kennis in huis had en het te duur was om die buitenlandse meesters naar Rome te halen, besloot men tot een praktische oplossing imiteren, of zo men wilt vervalsen. De Romeinen werden meesters in het schilderen op hun muren van nepmarmer, nepstucwerk, nepschilderijen, nepfaipades en neptuinen. De trompe l'oeil triom Slaapkamer-mozaïek. Mozaïek van Titanus. Villa Romana del Casale. foto Nando Chiappetta Venus in goudkleurige bikini, eerste eeuw na Christus. feerde in een stijl die - en dat was het hoofdken merk - een onlosmakelijk deel van de architectuur werd. Veel materiaal van de tentoonstelling in Rimini is afkomstig van Pompeï, Herculanum en Stabia, steden die in 79 na Christus werden bedolven on der de later zo goed conserverende lava van de Vesuvius. Pompei heeft ook haar naam gegeven aan de vier stijlperioden die in de Romeinse schil derkunst worden onderscheiden (I-IV stijl Pompeï). In de vroege stijl domineren de vrij een voudige marmerimitaties, maar daarna verschij nen op de muren architectonische werken, land schappen. mythologische scènes, stillevens en, aanvankelijk aarzelend, de menselijke figuur. In wat de derde stijl wordt genoemd staat de mens centraal en groeit ze uit tot mythische proporties. De vierde stijl is een mengsel van alle voorgaande. Er ontstaan wanden die te vergelijken zijn met enorme en geraffineerde theatercoulissen waar tussen de heer en vrouw des huizes meestal een rol hebben. Giovanni Gentile, een van de curatoren van de ten toonstelling, zegt dat voor het eerst gepoogd wordt een overzicht te geven van de Romeinse schilder kunst en dat veel van het materiaal nooit eerder te zien is geweest. Dit laatste komt overigens niet al leen omdat verzamelaars en musea, waaronder die van het Vaticaan, niet snel hun schatten op trans port zetten. Gentile: „Veel materiaal ligt eenvou dig opgeslagen en is met voor publiek toeganke lijk. In de kelders van het Museum van Napels liggen 500.000, uitstekend geconserveerde objec ten. We zouden zo nog tien tentoonstellingen kun nen organiseren." Fortuinen In Rimini is te zien hoe de Romeinse schilder werk te en welke materialen en verf hij gebruikte. Dit is weer te danken aan de Vesuvius, die ook de tijd stil zette in een huis (die van de 'kuise geliefden') waar juist werd gewerkt aan een groot fresco. Tij dens re latief recente opgravingen zijn onder andere 57 potjes gevonden met uitstekend geconserveerde (organische) verf De belangrijkste kleuren zijn rood, pranje, geel, blauw, groen, zwart en wit. Ook is een fresco te zien, afkomstig uit Hercolanum, waarop een vrouw bezig is een portret te schilderen terwijl ze gadegeslagen wordt door twee andere vrouwen. Het fresco vormt het bewijs dat wouwen geëmancipeerd waren, maar vooral ook dat het portretteren op hout, waarin de Grieken onover troffen meesters waren, in het Oude Rome in zwang was. Bekend is dat de Romeinen fortuinen uitga ven voor een schilderij van de Griekse schilderes Iaia. Van al die schilderijen is bijna niets tot ons ge komen vanwege de kwetsbaarheid van het materi aal. Gezegd moet worden dat alleen de allerrijk sten zich portretten op hout of ander materiaal konden permitteren en dat het gewonere volk, zo als in Rimini in de 'portrettengalerijte zien is, zich liet afbeelden in een fresco op de muur. Een van de fraaiste portretten is die van de Pompeïaanse bakker Terentius Neo en zijn vrouw. De kwaliteit is zeer hoog en waarschijnlijk is het werk niet van een ambachtelijke muurschilder (pictor parietari us)maar van een gespecialiseerde portretschilder (pictor imaginanus). De bakker houdt een papyrusrol in de hand en zijn vrouw een pen, duidelijk in een poging over te komen als in tellectueel of horende tot een hogere sociale klasse. Dit mislukt en volgens Gentile is dat te wijten aan het feit dat de schilder, waarschijnlijk met opzet, het ongemak van de vrouw en de boeren gelaats trekken van de man heeft geaccentueerd. De drie uiterst zeldzame, op hout geschilderde portretten zijn afkomstig uit het Egyptische Faiyum. Hoewel de kwaliteit niet heel hoog is, wat deels te maken heeft met het late tijdstip (tussen tweede en vierde eeuw), is het fascinerend om recht in de ogen van een Romein te kunnen kijken. Smaak De tentoonstelling is belangrijk omdat je het leven van de Romeinen 'binnen komten hun smaak leert kennen. Aangemerkt dient te worden dat Let in veel gevallen de smaak is van de 'bourgeoisie' en dan ook nog meestal die uit de provincie (Pompeï) De Nederlandse archeoloog Eric Moorman, mon diaal specialist in Romeinse schilderkunst, schrijft in de catalogus dat de muurschilderingen niet re presentatief (kunnen) zijn voor de ontwikkeling van de officiële Romeinse kunst, maar wel voor de veranderingen in smaak van de gewone mensen. Zo werden in de eerste eeuw voor Christus veel stil levens geschi lderd met daarop vooral de etenswaar - wild, gevogelte - die de heer des huizes in staat was zijn gasten voor te schotelen. Do kwaliteit is hoog en het gezegde dat het genre stilleven is uitge vonden door de Nederlandei's in de zestiende eeuw, dient te worden bijgesteld. In de eerste eeuw na Christus blijken rond de Vesuvius plotseling pyg meeën populair, die allerlei bizarre avonturen be leven op en rond de Nijl. Hier lijkt te worden voor uitgelopen op Hieronymus Bosch. De aanwezigheid van andere dreumesen, de ge vleugelde eroten of minnegodjes (van Eros, God van de liefde), blijkt echter een constante op de Ro meinse fresco's. Ze werden ook gebeeldhouwd, en een van hen is te zien als hulpje van een sensuele Venus. Hier wordt de theorie van Winckelmann wel erg bruusk ontkracht, want de Venus draagt •een prachtige goudkleurige bikini. Op de lippen zijn rode sporen te zien en waarschijnlijk was haar lichaam roze gekleurd. De in de loop der eeuwen gesneuvelde penis van haar bewonderaar - Pria- pus, God van de vruchtbaarheid - was ook goud kleurig. Hoewel het te ver gaat, zoals iemand heeft gedaan, om het werk te vergelijken met de kitsch die de Amerikaan Jeff Koons produceert, staat hier wel een kunstwerk dat eerder te associëren is met de 20ste eeuw dan met het neoclassicisme van de 18e. Imitatie De tentoonstelling in Rimini gunt een spectaculai re blik in de artistieke keuken van de Romeinen, maar kan uiteraard niet een compleet wetenschap pelijk beeld geven van de Romeinse schilderkunst. De muurschilderingen zijn het beste te analyseren, om de eenvoudige reden dat er relatief veel van zij n teruggevondenMoorman concludeert dat imitatie eeuwenlang de constante was in de fresco's, maar ook dat de kwaliteit al in de eerste eeuw afnam om dat stimulansen ontbraken. De Romeinen konden zich inmiddels echt maimer veroorloven en kozen voor (dure) muurmozaïeken en waarschijnlijk ook voor schilderijen op hout. Later zou de kwaliteit verder verminderen door de problemen binnen het rijk, maar evenzeer vanwege de meuwe christelij ke stijl, die zoals de laatste etappe van de tentoon stelling bewijst, bewust eenvoudig, bijna naïef, was. De heiligen moesten niet aards maar spiritu eel zijn. Duizend jaar later zal de christelijke kerk de dan herontdekte klassieken zelf omarmen en aan artiesten als Michelangelo en Raffaello opdracht geven zich uit te leven in godshuizen vol gens de 'antieke manier' Maar dat is een ander ver haal. Eelco van der Linden De Villa Romana del Casale ligt enkele kilometers buiten Piazza Armerina; openingstijden: hele week 9-19 uur. De tentoonstelling 'Romana Pictura' is nog tot 16 sep tember te zien in de Palazzi dell'Arengo e del Podesta (Pi azza Cavour) in Rimini. Openingstijden: dinsdag t/m zondag 9-19 uur., J.Bernlef is gefascineerd door het moment tussen alles en niets J.J.Slauerhoff honderd jaar geleden geboren Nieuw boek van Herman Brusselmans weer goed voor ergernis en bewondering Met z'n allen op zoek naar Koning Arthur Het varken heeft de sympathie van Nederlandse schrijvers De band The Fun Lovin'Criminals is de topattractie van het Lowland festival Meestercellist Yo Yo Ma vindt dat de musicus bescheiden hoort te zijn Cabaret is troef in het komende seizoen in de Nederlandse theaters Actrice Anne-Wil Blankers speelt honderdtwintig keer koningin YVilhelmina De Japanse cineast Shohei Imamura neemt afstand tot de oorlog Niet de oude vorstin, maar de jonge Wilhelmina krijgt een standbeeld in Apeldoorn Amsterdam volgt in twee wandelroutes het spoor van Rembrandt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 15