Wilhelmina kon elegant en verfijnd voor de dag komen Feestprogramma rond een vorstin Twaalfde Vlaams- Nederlandse theaterfestival in Gent en Amsterdam 12 Kamperland ontvangt Saskia Serge 13 In de Grote Kerk van Veere is plaats voor hobbyisten en professionals 14 woensdag 26 augustus 1998 Regisseur Kitano toont komische en wrange kanten van Japan 16 Kapelse Dag is een bruisend festijn 16 Koningin Wilhelmina (1880-1962) kennen de meesten van ons van foto's en film. Van haar kleding hebben we vaak een eenzijdig beeld: veel zwart, wit en robuuste vormen. Dat de werkelijkheid op z'n minst veelkleuriger is ge weest, toont de expositie Koninklijk gekleed die van 29 augustus tot 3 januari 1999 te zien is in Paleis Het Loo in Apeldoorn. De tentoonstelling is onderdeel van de her denkingsfeesten rondom de inhuldiging van de vorstin honderd jaar geleden op 6 september 1898. Wilhelmina's toneeljurk uit 1897, gedragen tijdens een toneel uitvoering ter gelegenheid van de verjaardag van koningin Em ma. foto Marianne Stevens De activiteiten rond het Wilhelmina-feest worden ge houden van donderdag 27 au gustus tot en met zondag 6 september, de dag waarop Wilhelmina werd ingehul digd. Publiektrekkers zijn: Vrijdag 28 augustus Stadhuis Apeldoorn: 17.00 uur: Opening van twee tentoonstellingen: Wilhelmi na in Beeld (Van Reekum Mu seum), tot en met 11 oktober en Een volk presenteert zich (Historisch Museum Apel doorn) tot en met 29 novem ber. Paleis Het Loo: 11.30 uur: Opening door Prinses Margriet van de ten toonstelling Wilhelmina ge kleed, tot en met 3 januari 1999. Zaterdag 29 augustus Centrum van Apeldoorn: 10.00-15.00 uur; Nationale dag van Klederdrachten. Veertig groepen uit diverse streken en landen presente ren zich op podia in de stad. Orpheus: 16.00 uur: Start défilé van ge nodigde klederdrachten over de Loolaan. 10.00-15.00 uur: Markt van streekstoffen. Winkelcentrum Oranjerie: 21.00 uur: Oranjebal met me dewerking van Deep ftiver Quartet, Big Band Multi Sound en Nederlandse Politie Steelband (Ingang Nieuw- straat). Zondag 30 augustus Paleis Het Loo: 10.00-14.00 uur: Concours d'élégance van oldtimers voor Paleis Het Loo en een rijtoer door de binnenstad. Maandag 31 augustus Paleis Het Loo: 22.00 uur: Voor de tiende keer het Van Woudenberg-vuur werk in de tuinen van Het Loo met een taptoe van een Schotse doedelzakband Vrijdag 4 september Stallen Paleis Het Loo: 20.00 uur: Verlicht caroussel rijden door leden van vijf Eu ropese Koninklijke Stalde- pertementen die zondag deel nemen aan de optocht. Zaterdag 5 september Paleis Het Loo: 10.00 uur: Naar schatting 1000 Apeldoomse jongeren geven sportdemonstratie op een wijze en in kleding zoals 100 jaar geleden gymnastiek werd bedreven. Ook wordt een poging gedaan het record 'levend domino' te breken. Voorplein Paleis Het Loo: 12.00-13.30 uur Traditionele aubade door 'schoolkinderen van toen' op de wijze zoals kinderen die vroeger brach ten aan koningin Wilhelmina. Prinses Margriet neemt auba de in ontvangst. Met muzika le medewerking van Fanfare Wilhelmina uit Heerde. Grote Kerk: 14.30 uur: Onthulling stand beeld van Wilhelmina bij de Grote Kerk aan de Loolaan door prinses Margriet. Zondag 6 september Omgeving paleis Het Loo: 14.00 uur: Slotdefilé en ver trek van optocht met aan spanningen van koninklijke vorstenhuizen en Nederland se aanspanningen. Route: Lo- seweg, Zwolseweg, Loolaan, Soerenseweg, Berg en Bos naar Kroondomein. door Anne Marie van der Kolk Robuust en veel zwart/wit, dat beeld hebben vooral veel jon gere Nederlanders van de ver schijning en de kleding van koningin Wilhelmina. Daarin ongetwijfeld gesterkt door filmbeelden en zwart-wit fo to's en niet in de laatste plaats door de beeldhouwwerken die van de vorstin zijn gemaakt. Wie de tentoonstelling Ko ninklijk gekleed in Paleis Het Loo in Apeldoorn bezoekt krijgt echter een heel ander beeld van Wilhelmina. Kleuri ger, dat zeker, maar ook ver fijnder en eleganter. Heilige trits Apeldoorn, Het Loo en Wilhel mina zijn een 'heilige trits' zo als publiciteitsman van Paleis Het Loo Paul Rem het noemt. Een betere locatie voor een ex positie van de kleding van ko ningin Wilhelmina is dan ook niet te bedenken. Daarbij komt, meent de kostuumcon servator van het Paleis Elisa beth van Braam, dat het zo'n beetje de laatste kans is om de kledij van de vorstin aan het publiek te tonen. „Na dit jaar valt er wat koningin Wilhelmi na betreft niet zoveel meer te gedenken. De generatie die haar nog gekend heeft is er over een aantal jaren niet meer." De robes, jurken en staatsieja- pons die vanaf 29 augustus te zien zijn, behoren tot de ko ninklijke collectie en worden beheerd door de Stichting His torische Verzamelingen van het Huis Oranje-Nassau in Den Haag. De kleding is nog niet eerder aan publiek ge toond. Bij het samenstellen van de ex positie streefde Elisabeth van Braam ernaar een zo realis tisch mogelijk beeld te geven van de kleding van Wilhelmi na. „Dat betekende dat de poppen die de kleding dragen geen hoofd en geen armen heb ben. Want welk hoofd je ook gebruikt, het zou nooit echt lij ken. Ook zijn de poppen aan gepast aan de leeftijd waarop de kleding werd gedragen. We beginnen met de doopjurk en eindigen met een van de laat ste galajapons met sleep die de koningin onder meer droeg bij de viering van de achttiende verjaardag van prinses Bea trix." Sieraden zijn niet te zien op de tentoonstelling. „Ze zijn niet beschikbaar of worden op dit moment nog gebruikt om dat het familiestukken zijn." Om diezelfde reden dragen de poppen geen bontstola's en zijn er ook geen hoeden te zien. „Bontstola's worden nu nog wel op de manier van toen ge maakt maar dat wilde ik niet. Alles wat de bezoekers zien is ook echt door koningin Wil helmina zo gedragen. Om de kleding in een historisch kader te zetten, hebben we zoveel mogelijk foto's gezocht en die bij de kleding geplaatst. Zo kun je duidelijk zien hoe ze de jurk droeg, bij welke gelegen heid en welke accessoires ze ex-bij droeg." Een kleine concessie moest de conservator wel doen. Voor een jurk die nagenoeg door ou derdom uit elkaar di-eigde te vallen moesten twee ceintuur tjes worden vervaardigd om het kledingstuk toonbaar te maken.Voor de i-est heb ik het zuiver willen houden", stelt Elisabeth Braam. Levensecht De tentoonstelling heeft voor haar iets levensechts. „Het is alsof je haar aanraakt. Dat Wilhelmina op 8-jarige leeftijd. tie van de kleding is het verou deringsproces van de zijden vezels in jurken onder invloed van metaalzouten. De zijde werd oorspronkelijk ver zwaard met deze zouten om de kleding te verstevigen zodat ze mooier zou vallen. Maar dooi de tijd dreigen de vezels te bre ken waardoor kledingstukken uit elkaar vallen. „Binnen- en buitenland ben ik afgereisd om een oplossing voor dit pro bleem te vinden", vertelt de conseivator. Een echte oplos sing vond ze niet, wel een me thode om de schade zo goed mogelijk te verhelpen en de kleding in oude staat terug te Kostuumconservator Elisabeth van Braam prepareert een nagemaakte Veluwse dracht van de 8- jarige Wilhelmina. foto Marianne Stevens Wilhelmina en Hendrik, 1918. ze panden van een lijfje en ge- dx-apeerde kleding. Op de ten toonstelling zijn verschillende vooi'beelden van deze stijl te zien. Maar wat ze ook droeg, Wil helmina wist altijd dat zij de koningin was en zij vond het belangrijk om dat ook in haar kleding aan het volk mee te de len. Zij beschouwde dit als een van de taken van het koning schap, weet conservator Elisa beth van Braam. Metaalzouten Voor de beschilj vingen van de jurken in de catalogus baseer de Elisabeth van Braam zich op i-ekeningboeken en bestel boeken van het hof met daarin opdrachten aan winkels uit de jaren 1935-'40. En natuurlijk de foto's die in overvloed be schikbaar zijn. „Toch was het soms moeilijk te achterhalen wie de maker van een jui'k was omdat het in die tijd bon ton was om etiketten uit de kle ding te halen. Ook was het las tig om uit te vinden wanneer een jurk voor het eerst werd gedragen." De kledingcollectie van Wil helmina wordt net als alle mu seale stukken bewaard in een donkere nximte. De lichtge wicht kledingstukken zijn ge wikkeld in ongebleekt katoen en opgeborgen in laden, de zwaardere stukken hangen. Een probleem bij de conserva- Tentoonstelling Koninklijk gekleed. Paleis Het Loo, van 29 aug. -3 jan. 1999. Openingstijden: di t/m zo van 10-17 uur. komt ook door de opstelling van de jxxrken in twee lange vi trines waar je aan alle kanten omheen kunt lopen. Zo krijg je een heel ander beeld van ko ningin Wilhelmina en kim je haar van klein meisje tot in haar latere leven volgen. Dat vind ik de gx-ootste charme van deze tentoonstelling. Toen ik ermee bezig was, raakte ik ontroerd door de kleding. Die is tegelijk heel eenvoudig en toch px-achtig. Wilhelmina had een heel fijn kleurgevoel. Dat kwam vast doox-dat ze naast haar staatszaken verwoed schilderde. Daarnaast spreekt uit haar kledingkeuze een ei gen stijl. Wilhelmina was ie mand die precies wist wat ze wilde en dat gold ook voor de kleding die ze uitzocht." De tentoonstelling is opge bouwd aan de hand van enkele belangrijke gebeurtenissen in het leven van koningin Wilhel mina. Behalve de inhuldi gingsjapon (1898) is ook haar huwelijksjapon (1901) te zien en galajurken die ze droeg bij haar twaalfeneenhalf-, vijfen twintig- en veeiligjarig rege ringsjubileum. De staatsieja pon die ze aanhad toen ze vijf tig jaar als vorstin regeerde (1948) behoort ook tot de col- lectie. Daarnaast zijn er jur ken uit de jaren '20-'40 ten toongesteld die ze droeg als ze geen speciale ontvangsten had, bijvoorbeeld een wit kan ten zomerjurk uit 1900 en ca pes (of sortie) met goudkant die ze droeg tijdens een privé Uitje. Koningin Wilhelmina volgde voor officiële gelegenheden en staatsieportx-etten de px-oto- collaire kledingvoorschriften. Voor officiële bezoeken en au diënties en de 'dagelijkse gar derobe' volgde zij de mode van haar tijd. De hofrrxode, een uit vindingvan koning Lodewijk XIV in de achttiende eeuw, was ook voor Wilhelmina be palend. Staatsiejurken had den decolletés, een puntig toe lopend lijfje, nauwelijks mouwtjes, veel baleinen en slepende, wijde rokken. Bij of ficiële gelegenheden kon hier een hof sleep,'manteau de cour, bij wox-den gedragen. Stabiliteit Wilhelmina volgde de mode in haar tijd met enige afstand, vertelt Elisabeth van Braam. „Ze holde niet vooruit maar droeg tot aan de Eerste We- x-eldooxiog altijd deslepende rokken die toen mode waren. Zelfs tijdens een staatsiebe- zoek in 1938 had ze nog een slepende rok aan tenvijl die toen al uit het modebeeld was verdwenen. Die afstand stx-aalde ook iets uit van de sta biliteit van het koningshuis dat niet met alle winden mee waaide.Verder was bijna al haar kleding zoals dat in die tijd gewoon was in de haute couture, van zijde, voile en kant waarin veel zilver en goud was vex*werkt. De kleding van begin deze eeuw, in de Belle Epoque, was licht geklemd en luchtig, de hoeden groot. Zo ook de jurken en hoeden van de vorstin uit die tijd. Later in de jaren twin tig werden de hoedjes kleiner met omgeslagen randen en ook die pasten in de smaak van de koningin, al zijn ze helaas niet bewaard gebleven. Rond 1911 werd de - toonaan gevende - Franse couture veel kleuriger onder invloed van de Russische balletkleding. Ook Wilhelmina liet zich hierdoor inspireren getuige onder meer een cyclaam kleurige japon uit 1912 en een pistache groene jurk uit dezelfde periode. Hoe wel er verder veel wit- en roomtinten in de kleding is vex-werkt, wax-en de eigenlijke kleux-en iets feller, aldus de conservator. Onder invloed van licht en ouderdom zijn de tinten iets verschoten. Wilhelmina had een voorkeur voor de kleur lila/paars, asym- metxische sluitingen, schuin over elkaar geslagen kraaglo- brengen. De breekbare zijde kan met twee lagen tule of zij den crepeline worden beplakt en vervolgens vastgenaaid om te voorkomen dat stukken stof loslaten en uit elkaar vallen. De steunstukjes kunnen als dat nodig is gemakkelijk wor den vei-wijderd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 11