Vaste plek leraar is verleden tijd Fietser vogelvrij op Belgische weg PZC PZC Inwoners Nieuw- en St Joosland raken verkeersonveiligheid beu Bouw van zwembad voor stadsgewest opnieuw vertraagd Energieverbruik van supermarkt bekeken zeeland 17 Gemeenten willen onderwijzers hooguit zes jaar voor zelfde klas laten staan zuider buren woensdag 8 juli 1998 door Edith Ramakers :ie MIDDELBURG - Het behoort tot het verleden dat leerkrach ten twintig jaar aan dezelfde groep of op dezelfde school les geven. Dat gebeurt althans als het mobiliteitsplan openbaar basisonderwijs van Middel burg, Vlissingen en Veere het haalt. Het grootste punt van dis cussie zal zijn dat leerkrachten tot overplaatsing gedwongen kunnen worden. Van onderwijsgevenden wordt flexibiliteit verlangd. Na zes jaar vaste dienst moeten zij van school wisselen. Verder mogen ze maximaal drié achtereenvol gende jaren lesgeven aan de zelfde groep. ..De job-rotation moet een verfrissende uitwer king hebben. Die zes jaar zijn arbitrair, dat begrijp ik. Daar over moeten we nog spreken. Maar je moet ergens beginnen om de discussie los te maken. In het bedrijfsleven speelt dit al twintig jaar. Het onderwijs volgt altijd wat later", verklaart H. Groesser van de dienst maat- anc Dubbele boete voor razende automobiliste MIDDELBURG - Boos was die automobiliste dinsdagavond, toen ze vlak voor aanvang van Nederland-Brazilic op de Nieuwlandseweg bij Mid delburg werd gesnapt tij dens een snelheidscontro le. De laser, het nieuwe wa pen van de politie, noteer de 123 kilometer per uur. Ze protesteerde bij de agenten over het tijdstip van de controle. Dat hielp niets, ze kreeg een proces verbaal. Verontwaardigd reed ze daarna met hoge snelheid weg. De politie- controleurs lieten dat niet over hun kant gaan en ma ten nogmaals haar snel heid: 110 kilometer per uur, goed voor een tweede bekeuring. Ter plaatse is de limiet tachtig. REDACTIE MIDDEN-ZEELAND Voorstad 22 4461 KN GOES Tel: (0113) 273000 Fax: (0113)273030 e-mail: redgoes@pzc.nl te Goes: M.J. Schrier (chef) M. J. van Barneveld I. Huibers A.M. van der Jagt E. Soesman te Vlissingen: N.J.C. Kluytmans E.L. Ramakers M.P.T. Sep A.A. van der Sluis R. Thannhauser(sport) CENTRALE REDACTIE Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA VLISSINGEN Tel: (0118) 484000 Fax: (0118)470102 e-mail: redactie@pzc.nl City OnLine/Internet http://www.city.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl schappelijke zaken gemeente Middelburg. Het voorstel ligt nu bij de ge meenschappelijke medezeg genschapsraad openbaar basis onderwijs en wordt op 16 juli in Middelburg voor de eerste keer besproken. Daaruit volgt een advies aan het college. Vlissin gen en Veere volgen na de zo mervakantie. Modern Een van de achterliggende ge dachten van het plan is om des kundigen over de in totaal ze ventien openbare basisscholen op Walcheren evenredig te ver delen. „Als twee leerkrachten gigantisch muzikaal zijn en ver bonden zijn aan dezelfde school, is het beter voor het on derwijs dat een van de twee naar een andere school gaat. Ook bij formatie-fricties kunnen pro blemen worden opgelost. Perso neelstekort op een school kan aangevuld worden met perso neel van een andere school. Daardoor komen leerkrachten minder snel voor wachtgeld in aanmerking", legt Groesser uit. „Ook het Rijk legt samenwer king tussen scholen op, zodat zo min mogelijk een beroep op wachtgeld kan worden gedaan. We proberen daarop met mo dem personeelsbeleid in te springen." Ideaal Veruit ideaal zou zijn, als ge dwongen overplaatsing nooit nodig is. „Maar het uitgangs punt is dat scholen de kans krij gen om te profiteren van leraren die elders ervaring hebben op gedaan." Hij denkt daarbij ook aan leerkrachten die hun opge dane kennis over lesgeven aan anderstaligen kwijt kunnen op diverse scholen. Over de zin van gedwongen overplaatsing zegt hij: „Als ie mand aan de beurt is, moeten alle mogelijkheden van over plaatsingen goed worden beke ken. We schieten ons doel voor bij als een leerkracht, die bij uitstek geschikt is voor onder bouw, zomaar wordt overge plaatst naar de bovenbouw. Toch moeten we daarover ook niet te voorzichtig doen. Ik ken voorbeelden van mensen die een verandering absoluut niet za gen zitten. Maar eenmaal op een andere school of positie kregen ze een nieuwe impuls. Als van de Molendijk een dertig kilometerzone wordt gemaakt, zal de veiligheid al direct verbeteren. foto Ruben Oreel door Miriam van der Schot NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De ver keersveiligheid in Nieuw- en Sint Joos land wordt onder de loep genomen. Buur- bewoners en de wijk vereniging klagen al jaren over het sluipverkeer tussen de in dustriegebieden in Middelburg en Vlis singen. Gemeente Middelburg en het Wa terschap Zeeuwse Eilanden hebben een plan opgesteld met mogelijke oplossin gen. Samen met de betrokkenen gaan zij dat plan 14 juli bespreken. Een mogelijke oplossing is de maximum snelheid op de buitenwegen van Nieuw en Sint Joosland terug te brengen van tachtig naar zestig kilometer per uur. Vol gens C. Slabbekoorn van het Waterschap zou dat kunnen door verkeersborden te plaatsen en enkele kruispuntplateaus aan te leggen. Binnen de bebouwde kom kan het terugdringen van het probleem gerea liseerd worden door van de Molendijk een dertig kilometerzone te maken. Ook over weegt de dienst Stadsontwikkeling van Middelburg een verbod voor vrachtwa gens op het einde van de Molendijk. Van daag (woensdag) bespreken de gemeente en het Waterschap de voorstellen, waarna het plan samengesteld wordt. „Ik vernacht niet veel van de bijeen komst", zegt K. de Visser, voorzitster van wijk vereniging Nieuw- en Sint Joosland. „Een paar maanden geleden heb ik een uitgewerkt plan van de gemeente gezien, maar later bleek daar geen geld voor te zijn. Een grote opkomst van bezoekers verwacht ik ook niet. We hangen wel affi ches op. maar het is natuurlijk een ongun stige tijd. Want het is zomer en mensen zijn nu liever in hun tuintjes bezig of op vakantie." Toch hoopt De Visser dat er iets positiefs uit de bijeenkomst komt en dat er snel iets aan de sluipverkeer gedaan wordt. Want zo gaat het volgens haar niet langer. „De laatste tijd wordt er weer veel te hard ge reden. Voor kinderen is dat best gevaar lijk. Soms denk ik dat er eerst iets ergs moet gebeuren voordat het probleem wordt aangepakt." De bespreking van de plannen wordt 14 juli om 20.00 uur gehouden in het dorps huis van Nieuw- en Sint Joosland. Middelburg wil deel oude school verkopen voor kinderopvang ARNEMUIDEN - Het college van burgemeester en wethou ders van Middelburg wil een deel van de oude school aan de Clasinastraat in Arnemuiden verkopen aan de Stichting Kin derdagverblijven Walcheren. De SKW exploiteert nu het kin derdagverblijf De Draaimolen aan de Molenweg. Deze ruimte is te klein. Nu de basisschool leeg is komen te staan, ziet de stichting in het gebouw een mooie gelegenheid om dat ruim tegebrek op te lossen en tegelij kertijd de activiteiten uit te breiden. De SKW wil in samen werking met de Stichting Kin deropvang Middelburg één groep kinderdagverblijf huis vesten; als de belangstelling blijft groeien zouden daar bin nen afzienbare tijd een tweede groep, een peuterspeelzaal, een groep voor buitenschoolse op vang en eventueel een speel-o- theek bij komen. B en W willen het gebouw onder de getaxeerde waarde verkopen. Door de ge ringe belangstelling krijgen ze er niet meer voor. door Kris Naudts Die ochtend op een weekdag aan het Zuid in Gent. Een fietsende scho lier slaat met de vlakke hand op de mo torkap van een zware personenauto met agressieve look. Hij is bijzonder ontevreden omdat de auto heel lomp over de hele breedte van het fietspad staat geparkeerd. De chauffeur wacht achter het stuur en rookt een sigaret. De jonge fietser sukkelt het voor tweewie- Iers bestemde pad af en komt net niet onder de wielen van het achterop aan stormende autoverkeer terecht. De hufter achter het stuur van de brutaal geparkeerde auto schreeuwt de scho lier wat lieve woorden na. De jongen re pliceert met opgeheven middelvinger. Dat is voorwaar geen mooi gebaar. Ge zien de omstandigheden is het wel be grijpelijk. De jongen pedaleert verder de stad in. Het fietspad van het Zuid, aangelegd in rode klinkers op een licht verhoogde berm is een fraai pad. Het heeft de be lastingbetaler aardig wat geld gekost. Die vindt zijn geld goed besteed, want op zon mooi pad kan je niet alleen fiet sen. Je kan er de fietser ook koudweg verbannen door er plomp de auto te parkeren. Het Zuid is een van de be langrijkste invalswegen van Gent. Fietsers leveren hier elke dag hun ei genste gevecht tegen asociale automo bilisten. Fietsen in Belgische steden is gevaar lijk, meldden kranten, radio en televi sie vorige week. Zeg dat wel. Geen re dactie die het item onbesproken liet dat hen was aangereikt door de consumen tenorganisatie Test Aankoop. Die steunde haar besluiten op een enquête, uitgevoerd in vijftien steden in Vlaan deren en Wallonië. Test Aankoop licht te in elk van de steden twee fietsroutes door die worden gebruikt voor woon werkverkeer. De onderzoekers beoor deelden verkeersveiligheid, toestand van het wegdek, obstakels van allerlei aard en omleggingen. In de eindbeoor deling woog het aspect verkeersveilig heid het zwaarst. Dat mag niet verbazen. In België ster ven in het verkeer jaarlijks 120 fietsers. De voorbije dagen stonden Belgen er wat nadrukkelijker bij stil. Bij het zien van de televisiebeelden over de aangrij pende begrafenisplechtigheid van een jong gezin - vader, moeder en twee jon ge kinderen - die in de Antwerpse gemeente Schilde van het fietspad wer den gemaaid door een dronken vracht rijder. Onheus Het onderzoek van Test Aankoop spreekt voor zich. Eenderde van de on dervraagde fietsers was het afgelopen jaar betrokken bij een verkeersongeval dat in de helft van de gevallen werd ver oorzaakt door een automobilist. Fiet sers in Gent, Luik, Eupen en Brussel kwamen op hun korte trajecten in meer dan tien zeer gevaarlijke situaties te recht. Wat iedere fietsende Belg meer dere keren per dag aan den lijve onder vindt, bevestigt het rapport van de consumentenbond. Namelijk, dat in al le Belgische steden automobilisten zich Fietsers zijn in hartje Gent overgeleverd aan de goden. foto Charles Strijd zeer onheus gedragen tegenover fiet sers. De geparkeerde auto op het fiets pad aan het Zuid in Gent is slechts klein bier in vergelijking met de minachting die automobilisten vaak tonen tegen over tweewielers. Ja, natuurlijk doet de overheid inspan ningen om het fietsen veiliger te maken Heel wat gemeentebesturen menen het heus wel goed of beseffen dat een beetje fietsbeleid op eigen gemeentelijk grondgebied een factor van populari teit is. Maar in zijn geheel lijkt het veel meer op dweilen met de kraan open. Test Aankoop is duidelijk in de conslu- sie: een fietsvriendelijk beleid bestaat amper in België. Op veel te veel wegen is er gemengd verkeer van auto's en fiet sers. En de oude slogan 'Wees een heer in het verkeer' hebben de meeste Belgi sche chauffeurs al lang onder de mat geveegd als het hun houding tegenover fietsende medeburgers betreft. Fietsstroken Fietspaden beiden over het algemeen comfort, maar comfortabel fietsen staat lang niet altijd gelijk met veilig fietsen, zegt de consumentenbond Op kruispunten met verkeerslichten zijn vrijwel nooit fietsstroken afgebakend Rotondes zijn ronduit een verschrik king voor fietsers. De auto is er heer en meester. Dat heeft dan weer te maken met de mentaliteit van de man of vrouw achter het stuur. Bij een rotonde wordt de automobilist verondersteld te stop pen vooraleer deze op te rijden. In Bel gië wordt een rotonde zonder meer bestormd en geldt het recht van de sterkste. Arme fietser die zich daar met brullende pk's meten wil. Er is niet alleen kommer en kwel. Test Aankoop vindt Brugge en Hasselt fiets- steden die een positieve beoordeling verdienen. De andere Vlaamse steden Gent, Kortrijk, Antwerpen, Leuven en Mechelen scoren matig. Brussel staat voor fietsers gelijk met de hel. Bijna alle bezochte Waalse steden kregen van de consumentenbond een min voor hun fietsbeleid. Arteveldestad Even terug naar Gent. De Artevelde stad heeft in de socialist Frank Beke een fietsende burgemeester en ook de sche pen van ruimtelijke ordening en open bare werken, de liberaal Sas van Rou- veroij verkiest in de stad de fiets boven de auto. De jongste jaren levert Gent felle inspanningen om het fietsers naar de zin te maken. Onlangs is de oost- westroute tussen de randgemeenten Sint-Amandsberg en Mariakerke offi cieel in gebruik genomen. De fietsroute werd uitgestippeld via het meest veilige traject. Op sommige punten is ook hier veiligheid een relatief begrip. Volgens Test Aankoop heeft Gent nog heel wat werk aan de winkel. Het traject tussen het Sint-Pietersstation en het centrum van de stad scoort ronduit slecht. Ter wijl het een route betreft die door dui zenden studenten wordt gebruikt. De stedelijke Fietsdienst in Gent is niet verrast door de resultaten van het on derzoek. De fietsambtenaren geven grof toe dat er nog veel moet verande ren. Gent kan ook niet altijd zelf beslis sen. Heel wat wegen in Gent worden immers beheerd door het Vlaams Ge west. En dan is het wachten tot die ho gere overheid de handen aan de ploeg slaat. Overigens vindt burgemeester Frank Beke dat er maar eens vaart moet worden gezet. Nadat vorige week in Gent een fietsend meisje door een vrachtauto werd doodgereden, stuurde Beke gelijk een brief op poten naar de bevoegde minister. Binnenhavens te weinig benut VLISSINGEN - De NV Haven van Vlissingen loopt inkom sten mis, omdat het bedrijf de Vlissingse binnenhavens niet optimaal kan benutten De ooi-zaak ligt volgens de NV Haven bij de provincie, die te terughoudend is bij het schutten van schepen door de sluizen. Twee koelschepen van ruim 150 meter lengte en 21 22 meter breedte konden daardoor niet worden opgelegd in de binnen havens. De NV Haven beroept zich erop dat Rijkswaterstaat, de vroegere eigenaar van de sluizen, wel zulke grote schepen doorliet In reactie op een brief van de NV Haven laat de provincie we ten dat zij vasthoudt aan haar standpunt dat 'bovenmaatse' schepen niet worden toegelaten. Zij acht de kans op schade te groot en als die optreedt, kunnen de kosten zo hoog oplopen dat dit 'de financiële spankracht van de provincie' te boven gaat. Vaak gaat het tenslotte om schepen waarop al beslag is ge legd. Kauwtjes verlaten hoofd Michiel VLISSINGEN - De jonge kauwtjes die in het hoofd van het standbeeld van Michiel de Ruyter op het Vlissingse Keizers- bolwerk nestelden, zijn uitgevlogen. A van Leiden van de ge meente Vlissingen ontdekte gisteren dat het nest leeg was. De angst dat het standbeeld aan de binnenkant roestig zou zijn, bleek ongegrond. „Het hoofd is voor een gedeelte hol Waarschijnlijk heeft het gat er altijd gezeten. Het is ongeveer tien centimeter diep. Vol gens ons is het de giethals voor het gietijzer. De binnenkant is niet aangetast, omdat de holte ook altijd is meegeverfd." Nieuwe weg bij Vlissingen MIDDELBURG - De aanleg van een nieuwe provinciale weg tussen Vlissingen en Koudekerke en in het verlengde daarvan een rondweg om Koudekerke komt eindelijk in zicht. De provincie heeft in het investeringsplan 1999 één miljoen gulden uitgetrokken voor de aankoop van de gronden voor de wegen. Geld voor de bouw van de wegen komt er begin vol gende eeuw. Voor 2002 is 5.3 miljoen gulden voorlopig gere serveerd. Met de werkzaamheden is naar verwachting in totaal 17 mil joen gulden nodig. Het is de bedoeling de werken gefaseerd uit te voeren, bijvoorbeeld eerst het stuk Vlissingen-Koude- kerke of eerst een zandbed aanleggen over het hele tracé Auto over de kop GRIJPSKERKE - Een 19-jarige automobilist uit Grijpskerke en een 17-jarige inzittende uit Middelburg zijn maandag avond licht gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval op de Meinersweg in Grijpskerke. De auto waarin zij zaten sloeg over de kop en belandde via een sloot weer op de weg. Beide inzittenden zijn behandeld in het ziekenhuis. De Grijpskerkenaar verklaarde dat hij moest uit wijken voor een konijn of vogel. Daarbij kwam hij gedeelte lijk in de berm, waarna hij de macht over het stuur verloor. Zijn wagen werd totaal vernield. Hoefsmid tweede op NK BURGH-HAAMSTEDE - Hoefsmid Jeroen Braat uit Burgh- Haamstede is tweede geworden op het Nederlands Kampi oenschap voor hoefsmeden in Hoofddorp. Braat, 25 jaar, deed mee op drie onderdelen. Hij moest, steeds binnen een uur, uit een strip een voorhoefijzer, een achterhoefijzer en een speci aal ijzer maken. Dat ging op de traditionele manier, dus op een kolenvuur. Een andere hoefsmid van Schouwen-Duiveland, Frans de Vrieze uit Renesse. werd vierde. doorAb van der Sluis MIDDELBURG - De bouw van een stadsgewestelijk zwembad is opnieuw uitgesteld. Burge meester en wethouders van Middelburg verwachten nu pas dit najaar een concreet voorstel aan de gemeenteraad te kunnen sturen. Het college antwoordt dit op vragen van de D66-frac- tie. Eerder dit jaar zei wethou der P. H. A Brakman dat hij in april een einde zou maken aan de onzekerheid over het zwem bad. De gemeente Middelburg is al jaren bezig met plannen voor de bouw van een nieuw zwembad. De eerste gingen uit van een bad op de Voorborch. Omwonenden wisten dat via de Raad van State tegen te houden wegens het ont breken van de benodigde ver gunningen. Het college besloot daarop een onderzoek te doen - samen met de gemeente Vlissingen - naar een stadsgewestelijk zwembad. Zo'n voorziening kan aanmer kelijk goedkoper zijn dan twee afzonderlijke baden, conclu deerde een gezamenlijke pro jectgroep van ambtenaren en bestuurders al eerder. Vorig jaar oktober kreeg die groep op dracht een concreet raadsvoor stel te formuleren. D66 trok begin mei aan de bel, omdat de fractie vond dat het angstvallig stil bleef over de zwembadplannen. Wethouder Brakman had namelijk in no vember tijdens de begrotings raadvergadering in een motie opdracht gekregen haast te ma ken met het zwembad. Hij beloofde in april verdere mede delingen te doen. Toen die toe zegging uitbleef, stelde de D66- fractie schriftelijke vragen. Keuze Volgens de antwoorden van het college heeft de projectgroep in januari schriftelijk verslag uit gebracht over de mogelijkheden om een stadsgewestelijk zwem bad te bouwen. Daarin stond dat de gemeenten Vlissingen en Middelburg samen een keuze moeten maken over de uiteinde lijke locatie en over de maxima le hoogte van het exploitatiete kort. Dat Brakman nog geen mededelingen heeft gedaan, heeft te maken met het feit dat de onderhandelingen met het college van Vlissingen nog niet zijn afgerond. door Miriam van der Schot MIDDELBURG - Het stadsge west Vlissingen/Middelburg heeft dinsdag niet aaviseurs van Delta Nutsbedrijven de eerste supermarkt onderzocht op mo gelijkheden voor energiebespa ring. Dit onderzoek hoort bij het milieuproject 'energiebespa ring bij supermarkten' dat in sa menwerking met de provincie is opgezet. Het project houdt in dat er bij vijftien aangemelde super markten uit Vlissingen en Mid delburg onderzocht wordt hoe energie bespaard en afval be perkt kan worden. Die onder zoeken worden uitgevoerd door Delta en het Amsterdamse ad viesbureau voor afvalverwer king CREM. Het milieuproject wordt in het najaar afgerond. Dan worden de resultaten gepubliceerd. Als daaruit blijkt dat er veel te be sparen valt voor supermarkten, wordt het project wellicht ook in andere provincies gehouden. L. van Dijk, preventiemedewer ker van de provincie, verwacht dat er veel uit de supermarkten gehaald wordt „Maar het be drijf moet wel zelf willen. Want als een koeling wordt afgedekt waardoor er minder verkocht wordt, is het geen goede maatre gel", zegt Van Dijk. Sportverenigingen Hoewel dit project deze week begonnen is, houdt Van Dijk zich al bezig met het volgende project. Dat wordt 'energiebe sparing bij sportverenigingen'. Het eerste onderzoek hiervoor, is gedaan bij sportverenigingen inBorssele. „Sportverenigingen hebben vrij weinig geld en moe ten steeds meer zelf dingen re gelen. Daarom is het goed dat zij weten wat alles kost en hoe daarop bezuinigd kan worden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17