Vaste plek leraar is verleden tijd
Fietser vogelvrij
op Belgische weg
PZC
PZC
Inwoners Nieuw- en St Joosland
raken verkeersonveiligheid beu
Bouw van zwembad
voor stadsgewest
opnieuw vertraagd
Energieverbruik van
supermarkt bekeken
zeeland
17
Gemeenten willen onderwijzers hooguit zes jaar voor zelfde klas laten staan
zuider buren
woensdag 8 juli 1998
door Edith Ramakers
:ie
MIDDELBURG - Het behoort
tot het verleden dat leerkrach
ten twintig jaar aan dezelfde
groep of op dezelfde school les
geven. Dat gebeurt althans als
het mobiliteitsplan openbaar
basisonderwijs van Middel
burg, Vlissingen en Veere het
haalt. Het grootste punt van dis
cussie zal zijn dat leerkrachten
tot overplaatsing gedwongen
kunnen worden.
Van onderwijsgevenden wordt
flexibiliteit verlangd. Na zes
jaar vaste dienst moeten zij van
school wisselen. Verder mogen
ze maximaal drié achtereenvol
gende jaren lesgeven aan de
zelfde groep. ..De job-rotation
moet een verfrissende uitwer
king hebben. Die zes jaar zijn
arbitrair, dat begrijp ik. Daar
over moeten we nog spreken.
Maar je moet ergens beginnen
om de discussie los te maken. In
het bedrijfsleven speelt dit al
twintig jaar. Het onderwijs
volgt altijd wat later", verklaart
H. Groesser van de dienst maat-
anc
Dubbele boete
voor razende
automobiliste
MIDDELBURG - Boos
was die automobiliste
dinsdagavond, toen ze
vlak voor aanvang van
Nederland-Brazilic op de
Nieuwlandseweg bij Mid
delburg werd gesnapt tij
dens een snelheidscontro
le.
De laser, het nieuwe wa
pen van de politie, noteer
de 123 kilometer per uur.
Ze protesteerde bij de
agenten over het tijdstip
van de controle. Dat hielp
niets, ze kreeg een proces
verbaal. Verontwaardigd
reed ze daarna met hoge
snelheid weg. De politie-
controleurs lieten dat niet
over hun kant gaan en ma
ten nogmaals haar snel
heid: 110 kilometer per
uur, goed voor een tweede
bekeuring. Ter plaatse is
de limiet tachtig.
REDACTIE
MIDDEN-ZEELAND
Voorstad 22
4461 KN GOES
Tel: (0113) 273000
Fax: (0113)273030
e-mail: redgoes@pzc.nl
te Goes:
M.J. Schrier (chef)
M. J. van Barneveld
I. Huibers
A.M. van der Jagt
E. Soesman
te Vlissingen:
N.J.C. Kluytmans
E.L. Ramakers
M.P.T. Sep
A.A. van der Sluis
R. Thannhauser(sport)
CENTRALE REDACTIE
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA VLISSINGEN
Tel: (0118) 484000
Fax: (0118)470102
e-mail: redactie@pzc.nl
City OnLine/Internet
http://www.city.nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
schappelijke zaken gemeente
Middelburg.
Het voorstel ligt nu bij de ge
meenschappelijke medezeg
genschapsraad openbaar basis
onderwijs en wordt op 16 juli in
Middelburg voor de eerste keer
besproken. Daaruit volgt een
advies aan het college. Vlissin
gen en Veere volgen na de zo
mervakantie.
Modern
Een van de achterliggende ge
dachten van het plan is om des
kundigen over de in totaal ze
ventien openbare basisscholen
op Walcheren evenredig te ver
delen. „Als twee leerkrachten
gigantisch muzikaal zijn en ver
bonden zijn aan dezelfde
school, is het beter voor het on
derwijs dat een van de twee naar
een andere school gaat. Ook bij
formatie-fricties kunnen pro
blemen worden opgelost. Perso
neelstekort op een school kan
aangevuld worden met perso
neel van een andere school.
Daardoor komen leerkrachten
minder snel voor wachtgeld in
aanmerking", legt Groesser uit.
„Ook het Rijk legt samenwer
king tussen scholen op, zodat zo
min mogelijk een beroep op
wachtgeld kan worden gedaan.
We proberen daarop met mo
dem personeelsbeleid in te
springen."
Ideaal
Veruit ideaal zou zijn, als ge
dwongen overplaatsing nooit
nodig is. „Maar het uitgangs
punt is dat scholen de kans krij
gen om te profiteren van leraren
die elders ervaring hebben op
gedaan." Hij denkt daarbij ook
aan leerkrachten die hun opge
dane kennis over lesgeven aan
anderstaligen kwijt kunnen op
diverse scholen.
Over de zin van gedwongen
overplaatsing zegt hij: „Als ie
mand aan de beurt is, moeten
alle mogelijkheden van over
plaatsingen goed worden beke
ken. We schieten ons doel voor
bij als een leerkracht, die bij
uitstek geschikt is voor onder
bouw, zomaar wordt overge
plaatst naar de bovenbouw.
Toch moeten we daarover ook
niet te voorzichtig doen. Ik ken
voorbeelden van mensen die een
verandering absoluut niet za
gen zitten. Maar eenmaal op een
andere school of positie kregen
ze een nieuwe impuls.
Als van de Molendijk een dertig kilometerzone wordt gemaakt, zal de veiligheid al direct verbeteren.
foto Ruben Oreel
door Miriam van der Schot
NIEUW- EN SINT JOOSLAND - De ver
keersveiligheid in Nieuw- en Sint Joos
land wordt onder de loep genomen. Buur-
bewoners en de wijk vereniging klagen al
jaren over het sluipverkeer tussen de in
dustriegebieden in Middelburg en Vlis
singen. Gemeente Middelburg en het Wa
terschap Zeeuwse Eilanden hebben een
plan opgesteld met mogelijke oplossin
gen. Samen met de betrokkenen gaan zij
dat plan 14 juli bespreken.
Een mogelijke oplossing is de maximum
snelheid op de buitenwegen van Nieuw
en Sint Joosland terug te brengen van
tachtig naar zestig kilometer per uur. Vol
gens C. Slabbekoorn van het Waterschap
zou dat kunnen door verkeersborden te
plaatsen en enkele kruispuntplateaus aan
te leggen. Binnen de bebouwde kom kan
het terugdringen van het probleem gerea
liseerd worden door van de Molendijk een
dertig kilometerzone te maken. Ook over
weegt de dienst Stadsontwikkeling van
Middelburg een verbod voor vrachtwa
gens op het einde van de Molendijk. Van
daag (woensdag) bespreken de gemeente
en het Waterschap de voorstellen, waarna
het plan samengesteld wordt.
„Ik vernacht niet veel van de bijeen
komst", zegt K. de Visser, voorzitster van
wijk vereniging Nieuw- en Sint Joosland.
„Een paar maanden geleden heb ik een
uitgewerkt plan van de gemeente gezien,
maar later bleek daar geen geld voor te
zijn. Een grote opkomst van bezoekers
verwacht ik ook niet. We hangen wel affi
ches op. maar het is natuurlijk een ongun
stige tijd. Want het is zomer en mensen
zijn nu liever in hun tuintjes bezig of op
vakantie."
Toch hoopt De Visser dat er iets positiefs
uit de bijeenkomst komt en dat er snel iets
aan de sluipverkeer gedaan wordt. Want
zo gaat het volgens haar niet langer. „De
laatste tijd wordt er weer veel te hard ge
reden. Voor kinderen is dat best gevaar
lijk. Soms denk ik dat er eerst iets ergs
moet gebeuren voordat het probleem
wordt aangepakt."
De bespreking van de plannen wordt 14
juli om 20.00 uur gehouden in het dorps
huis van Nieuw- en Sint Joosland.
Middelburg wil
deel oude school
verkopen voor
kinderopvang
ARNEMUIDEN - Het college
van burgemeester en wethou
ders van Middelburg wil een
deel van de oude school aan de
Clasinastraat in Arnemuiden
verkopen aan de Stichting Kin
derdagverblijven Walcheren.
De SKW exploiteert nu het kin
derdagverblijf De Draaimolen
aan de Molenweg. Deze ruimte
is te klein. Nu de basisschool
leeg is komen te staan, ziet de
stichting in het gebouw een
mooie gelegenheid om dat ruim
tegebrek op te lossen en tegelij
kertijd de activiteiten uit te
breiden. De SKW wil in samen
werking met de Stichting Kin
deropvang Middelburg één
groep kinderdagverblijf huis
vesten; als de belangstelling
blijft groeien zouden daar bin
nen afzienbare tijd een tweede
groep, een peuterspeelzaal, een
groep voor buitenschoolse op
vang en eventueel een speel-o-
theek bij komen. B en W willen
het gebouw onder de getaxeerde
waarde verkopen. Door de ge
ringe belangstelling krijgen ze
er niet meer voor.
door Kris Naudts
Die ochtend op een weekdag aan het
Zuid in Gent. Een fietsende scho
lier slaat met de vlakke hand op de mo
torkap van een zware personenauto
met agressieve look. Hij is bijzonder
ontevreden omdat de auto heel lomp
over de hele breedte van het fietspad
staat geparkeerd. De chauffeur wacht
achter het stuur en rookt een sigaret. De
jonge fietser sukkelt het voor tweewie-
Iers bestemde pad af en komt net niet
onder de wielen van het achterop aan
stormende autoverkeer terecht. De
hufter achter het stuur van de brutaal
geparkeerde auto schreeuwt de scho
lier wat lieve woorden na. De jongen re
pliceert met opgeheven middelvinger.
Dat is voorwaar geen mooi gebaar. Ge
zien de omstandigheden is het wel be
grijpelijk. De jongen pedaleert verder
de stad in.
Het fietspad van het Zuid, aangelegd in
rode klinkers op een licht verhoogde
berm is een fraai pad. Het heeft de be
lastingbetaler aardig wat geld gekost.
Die vindt zijn geld goed besteed, want
op zon mooi pad kan je niet alleen fiet
sen. Je kan er de fietser ook koudweg
verbannen door er plomp de auto te
parkeren. Het Zuid is een van de be
langrijkste invalswegen van Gent.
Fietsers leveren hier elke dag hun ei
genste gevecht tegen asociale automo
bilisten.
Fietsen in Belgische steden is gevaar
lijk, meldden kranten, radio en televi
sie vorige week. Zeg dat wel. Geen re
dactie die het item onbesproken liet dat
hen was aangereikt door de consumen
tenorganisatie Test Aankoop. Die
steunde haar besluiten op een enquête,
uitgevoerd in vijftien steden in Vlaan
deren en Wallonië. Test Aankoop licht
te in elk van de steden twee fietsroutes
door die worden gebruikt voor woon
werkverkeer. De onderzoekers beoor
deelden verkeersveiligheid, toestand
van het wegdek, obstakels van allerlei
aard en omleggingen. In de eindbeoor
deling woog het aspect verkeersveilig
heid het zwaarst.
Dat mag niet verbazen. In België ster
ven in het verkeer jaarlijks 120 fietsers.
De voorbije dagen stonden Belgen er
wat nadrukkelijker bij stil. Bij het zien
van de televisiebeelden over de aangrij
pende begrafenisplechtigheid van een
jong gezin - vader, moeder en twee jon
ge kinderen - die in de Antwerpse
gemeente Schilde van het fietspad wer
den gemaaid door een dronken vracht
rijder.
Onheus
Het onderzoek van Test Aankoop
spreekt voor zich. Eenderde van de on
dervraagde fietsers was het afgelopen
jaar betrokken bij een verkeersongeval
dat in de helft van de gevallen werd ver
oorzaakt door een automobilist. Fiet
sers in Gent, Luik, Eupen en Brussel
kwamen op hun korte trajecten in meer
dan tien zeer gevaarlijke situaties te
recht. Wat iedere fietsende Belg meer
dere keren per dag aan den lijve onder
vindt, bevestigt het rapport van de
consumentenbond. Namelijk, dat in al
le Belgische steden automobilisten zich
Fietsers zijn in hartje Gent overgeleverd aan de goden.
foto Charles Strijd
zeer onheus gedragen tegenover fiet
sers. De geparkeerde auto op het fiets
pad aan het Zuid in Gent is slechts klein
bier in vergelijking met de minachting
die automobilisten vaak tonen tegen
over tweewielers.
Ja, natuurlijk doet de overheid inspan
ningen om het fietsen veiliger te maken
Heel wat gemeentebesturen menen het
heus wel goed of beseffen dat een beetje
fietsbeleid op eigen gemeentelijk
grondgebied een factor van populari
teit is. Maar in zijn geheel lijkt het veel
meer op dweilen met de kraan open.
Test Aankoop is duidelijk in de conslu-
sie: een fietsvriendelijk beleid bestaat
amper in België. Op veel te veel wegen is
er gemengd verkeer van auto's en fiet
sers. En de oude slogan 'Wees een heer
in het verkeer' hebben de meeste Belgi
sche chauffeurs al lang onder de mat
geveegd als het hun houding tegenover
fietsende medeburgers betreft.
Fietsstroken
Fietspaden beiden over het algemeen
comfort, maar comfortabel fietsen
staat lang niet altijd gelijk met veilig
fietsen, zegt de consumentenbond Op
kruispunten met verkeerslichten zijn
vrijwel nooit fietsstroken afgebakend
Rotondes zijn ronduit een verschrik
king voor fietsers. De auto is er heer en
meester. Dat heeft dan weer te maken
met de mentaliteit van de man of vrouw
achter het stuur. Bij een rotonde wordt
de automobilist verondersteld te stop
pen vooraleer deze op te rijden. In Bel
gië wordt een rotonde zonder meer
bestormd en geldt het recht van de
sterkste. Arme fietser die zich daar met
brullende pk's meten wil.
Er is niet alleen kommer en kwel. Test
Aankoop vindt Brugge en Hasselt fiets-
steden die een positieve beoordeling
verdienen. De andere Vlaamse steden
Gent, Kortrijk, Antwerpen, Leuven en
Mechelen scoren matig. Brussel staat
voor fietsers gelijk met de hel. Bijna alle
bezochte Waalse steden kregen van de
consumentenbond een min voor hun
fietsbeleid.
Arteveldestad
Even terug naar Gent. De Artevelde
stad heeft in de socialist Frank Beke een
fietsende burgemeester en ook de sche
pen van ruimtelijke ordening en open
bare werken, de liberaal Sas van Rou-
veroij verkiest in de stad de fiets boven
de auto. De jongste jaren levert Gent
felle inspanningen om het fietsers naar
de zin te maken. Onlangs is de oost-
westroute tussen de randgemeenten
Sint-Amandsberg en Mariakerke offi
cieel in gebruik genomen. De fietsroute
werd uitgestippeld via het meest veilige
traject. Op sommige punten is ook hier
veiligheid een relatief begrip. Volgens
Test Aankoop heeft Gent nog heel wat
werk aan de winkel. Het traject tussen
het Sint-Pietersstation en het centrum
van de stad scoort ronduit slecht. Ter
wijl het een route betreft die door dui
zenden studenten wordt gebruikt.
De stedelijke Fietsdienst in Gent is niet
verrast door de resultaten van het on
derzoek. De fietsambtenaren geven
grof toe dat er nog veel moet verande
ren. Gent kan ook niet altijd zelf beslis
sen. Heel wat wegen in Gent worden
immers beheerd door het Vlaams Ge
west. En dan is het wachten tot die ho
gere overheid de handen aan de ploeg
slaat. Overigens vindt burgemeester
Frank Beke dat er maar eens vaart moet
worden gezet. Nadat vorige week in
Gent een fietsend meisje door een
vrachtauto werd doodgereden, stuurde
Beke gelijk een brief op poten naar de
bevoegde minister.
Binnenhavens te weinig benut
VLISSINGEN - De NV Haven van Vlissingen loopt inkom
sten mis, omdat het bedrijf de Vlissingse binnenhavens niet
optimaal kan benutten
De ooi-zaak ligt volgens de NV Haven bij de provincie, die te
terughoudend is bij het schutten van schepen door de sluizen.
Twee koelschepen van ruim 150 meter lengte en 21 22 meter
breedte konden daardoor niet worden opgelegd in de binnen
havens. De NV Haven beroept zich erop dat Rijkswaterstaat,
de vroegere eigenaar van de sluizen, wel zulke grote schepen
doorliet
In reactie op een brief van de NV Haven laat de provincie we
ten dat zij vasthoudt aan haar standpunt dat 'bovenmaatse'
schepen niet worden toegelaten.
Zij acht de kans op schade te groot en als die optreedt, kunnen
de kosten zo hoog oplopen dat dit 'de financiële spankracht
van de provincie' te boven gaat.
Vaak gaat het tenslotte om schepen waarop al beslag is ge
legd.
Kauwtjes verlaten hoofd Michiel
VLISSINGEN - De jonge kauwtjes die in het hoofd van het
standbeeld van Michiel de Ruyter op het Vlissingse Keizers-
bolwerk nestelden, zijn uitgevlogen. A van Leiden van de ge
meente Vlissingen ontdekte gisteren dat het nest leeg was.
De angst dat het standbeeld aan de binnenkant roestig zou
zijn, bleek ongegrond.
„Het hoofd is voor een gedeelte hol Waarschijnlijk heeft het
gat er altijd gezeten. Het is ongeveer tien centimeter diep. Vol
gens ons is het de giethals voor het gietijzer. De binnenkant is
niet aangetast, omdat de holte ook altijd is meegeverfd."
Nieuwe weg bij Vlissingen
MIDDELBURG - De aanleg van een nieuwe provinciale weg
tussen Vlissingen en Koudekerke en in het verlengde daarvan
een rondweg om Koudekerke komt eindelijk in zicht.
De provincie heeft in het investeringsplan 1999 één miljoen
gulden uitgetrokken voor de aankoop van de gronden voor de
wegen. Geld voor de bouw van de wegen komt er begin vol
gende eeuw. Voor 2002 is 5.3 miljoen gulden voorlopig gere
serveerd.
Met de werkzaamheden is naar verwachting in totaal 17 mil
joen gulden nodig. Het is de bedoeling de werken gefaseerd
uit te voeren, bijvoorbeeld eerst het stuk Vlissingen-Koude-
kerke of eerst een zandbed aanleggen over het hele tracé
Auto over de kop
GRIJPSKERKE - Een 19-jarige automobilist uit Grijpskerke
en een 17-jarige inzittende uit Middelburg zijn maandag
avond licht gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval op de
Meinersweg in Grijpskerke.
De auto waarin zij zaten sloeg over de kop en belandde via een
sloot weer op de weg. Beide inzittenden zijn behandeld in het
ziekenhuis. De Grijpskerkenaar verklaarde dat hij moest uit
wijken voor een konijn of vogel. Daarbij kwam hij gedeelte
lijk in de berm, waarna hij de macht over het stuur verloor.
Zijn wagen werd totaal vernield.
Hoefsmid tweede op NK
BURGH-HAAMSTEDE - Hoefsmid Jeroen Braat uit Burgh-
Haamstede is tweede geworden op het Nederlands Kampi
oenschap voor hoefsmeden in Hoofddorp. Braat, 25 jaar, deed
mee op drie onderdelen. Hij moest, steeds binnen een uur, uit
een strip een voorhoefijzer, een achterhoefijzer en een speci
aal ijzer maken. Dat ging op de traditionele manier, dus op een
kolenvuur.
Een andere hoefsmid van Schouwen-Duiveland, Frans de
Vrieze uit Renesse. werd vierde.
doorAb van der Sluis
MIDDELBURG - De bouw van
een stadsgewestelijk zwembad
is opnieuw uitgesteld. Burge
meester en wethouders van
Middelburg verwachten nu pas
dit najaar een concreet voorstel
aan de gemeenteraad te kunnen
sturen. Het college antwoordt
dit op vragen van de D66-frac-
tie. Eerder dit jaar zei wethou
der P. H. A Brakman dat hij in
april een einde zou maken aan
de onzekerheid over het zwem
bad.
De gemeente Middelburg is al
jaren bezig met plannen voor de
bouw van een nieuw zwembad.
De eerste gingen uit van een bad
op de Voorborch. Omwonenden
wisten dat via de Raad van State
tegen te houden wegens het ont
breken van de benodigde ver
gunningen.
Het college besloot daarop een
onderzoek te doen - samen met
de gemeente Vlissingen - naar
een stadsgewestelijk zwembad.
Zo'n voorziening kan aanmer
kelijk goedkoper zijn dan twee
afzonderlijke baden, conclu
deerde een gezamenlijke pro
jectgroep van ambtenaren en
bestuurders al eerder. Vorig jaar
oktober kreeg die groep op
dracht een concreet raadsvoor
stel te formuleren.
D66 trok begin mei aan de bel,
omdat de fractie vond dat het
angstvallig stil bleef over de
zwembadplannen. Wethouder
Brakman had namelijk in no
vember tijdens de begrotings
raadvergadering in een motie
opdracht gekregen haast te ma
ken met het zwembad. Hij
beloofde in april verdere mede
delingen te doen. Toen die toe
zegging uitbleef, stelde de D66-
fractie schriftelijke vragen.
Keuze
Volgens de antwoorden van het
college heeft de projectgroep in
januari schriftelijk verslag uit
gebracht over de mogelijkheden
om een stadsgewestelijk zwem
bad te bouwen. Daarin stond
dat de gemeenten Vlissingen en
Middelburg samen een keuze
moeten maken over de uiteinde
lijke locatie en over de maxima
le hoogte van het exploitatiete
kort. Dat Brakman nog geen
mededelingen heeft gedaan,
heeft te maken met het feit dat
de onderhandelingen met het
college van Vlissingen nog niet
zijn afgerond.
door Miriam van der Schot
MIDDELBURG - Het stadsge
west Vlissingen/Middelburg
heeft dinsdag niet aaviseurs van
Delta Nutsbedrijven de eerste
supermarkt onderzocht op mo
gelijkheden voor energiebespa
ring. Dit onderzoek hoort bij het
milieuproject 'energiebespa
ring bij supermarkten' dat in sa
menwerking met de provincie is
opgezet.
Het project houdt in dat er bij
vijftien aangemelde super
markten uit Vlissingen en Mid
delburg onderzocht wordt hoe
energie bespaard en afval be
perkt kan worden. Die onder
zoeken worden uitgevoerd door
Delta en het Amsterdamse ad
viesbureau voor afvalverwer
king CREM.
Het milieuproject wordt in het
najaar afgerond. Dan worden de
resultaten gepubliceerd. Als
daaruit blijkt dat er veel te be
sparen valt voor supermarkten,
wordt het project wellicht ook
in andere provincies gehouden.
L. van Dijk, preventiemedewer
ker van de provincie, verwacht
dat er veel uit de supermarkten
gehaald wordt „Maar het be
drijf moet wel zelf willen. Want
als een koeling wordt afgedekt
waardoor er minder verkocht
wordt, is het geen goede maatre
gel", zegt Van Dijk.
Sportverenigingen
Hoewel dit project deze week
begonnen is, houdt Van Dijk
zich al bezig met het volgende
project. Dat wordt 'energiebe
sparing bij sportverenigingen'.
Het eerste onderzoek hiervoor,
is gedaan bij sportverenigingen
inBorssele. „Sportverenigingen
hebben vrij weinig geld en moe
ten steeds meer zelf dingen re
gelen. Daarom is het goed dat zij
weten wat alles kost en hoe
daarop bezuinigd kan worden."