kunst cultuur Tübke's panorama overleeft DDR Meer dan 100 meter schilderij 11 14 vrijdag 3 juli 1998 Een deel van het panorama van de Oost-Duitse schilder Werner Tübke: de slag van 1525 bij Bad Frankenhausen. In Bad Frankenhausen, in de Duitse deelstaat Thiiringen, valt een van de grootste kunstwerken van deze tij d te bewonderen. Het is het panorama van de Oost-Duitse schilder Werner Tübke (69). Elf jaar heeft hij aan dit meesterwerk, waarbij ons Panorama-Mesdag in het niet verzinkt, gewerkt. Na de Wende gingen er stemmen op om het werkte ontmantelen, omdat Tübke een lakei van het communistische regime zou zijn geweest. Dat ging niet door, omdat men tijdig inzag dat het panorama niet alleen uniek maar ook weergaloos mooi is. Dictaturen hebben zoals we weten meer behoefte aan legitimatie dan een democratie. Omdat een dictatuur zijn burgers niet vertrouwt en serieus neemt, moet hij zijn mandaat elders zien te halen. Dat is vaak een hoog gegrepen ideaal, de klasseloze maatschappij bijvoorbeeld, een levensgevaarlijke mythe, het superras, of, om dichter bij huis te blijven, 'de geschiedenis'. Zo'n regime heeft zijn burgers meestal weinig te bieden en is daarom aangewezen op propaganda om hen van zijn voortreffelijkheid te overtuigen. De burger wordt bij wijze van spreken op elke straathoek geconfronteerd met een door het bewind minutieus voorgeschreven voorstelling van het ideaal, de mythe en de geschiedenis. Dat levert zelden of nooit goede, laat staan grote kunst opDe kunstenaar weet waar hij zich aan te houden heeft. Hitier wilde schilderijen van frisse blonde meiden en robuuste boerenfamilies. Zijn collega Stalin had een zwak voor 'realistische' afbeeldingen van recordoogsten die nooit voorkwamen. En de Dritte im Bunde, Mao, schreef poëzie die in de jaren zeventig nog wel eens lovend werd besproken, maar nu als niet te pruimen geldt. Voor beeldende kunst schijnt hij zich niet geïnteresseerd te hebben. Boerenslag Alleen als een kunstenaar voldoende formaat en talent heeft en, absoluut onmisbaar, bescherming in 'de hoogste kringen' geniet, heeft hij enige kans om zich aan het dictaat van de bonzen te onttrekken. Dat is de Oost-Duitse schilder Wemer Tübke ruim 20 jaar geleden gelukt. In het begin van de jaren zeventig besloot de regering van de toenmalige DDR, dat een Grote Historische Gebeurtenis (GHB), op verantwoorde wijze vereeuwigd diende te worden. Die GHB was de 'boerenslag' uit mei 1525. In 1524 waren de Duitse boeren onder aanvoering van de priester Thomas Müntzer in opstand gekomen tegen het grootgrondbezit. Dat werd na enige successen in het begin een debacle. Op 15 mei 1525 vond in de heuvels bij Bad Frankenhausen de beslissende slag plaats. Het boerenleger werd door de adellijke legers volledig in de pan gehakt. Meer dan 6000 boeren vonden de dood op wat sindsdien de Slagberg heet. Ondanks de verpletterende nederlaag van de opstandelingen, geldt de boerenoorlog in de marxistische geschiedschrij ving als een belangrijk keerpunt. Dit was een rebellie van de onderdrukten tegen hun onderdrukkers, van een 'onderliggende' tegen de heersende klasse. En dat Uit het panorama van Tübke: Revolutionaire aankondiging. Deel van het panorama van Werner Tübke: Winternacht 1524 maakte het bij het terugblikken nog mooier: het was ook een voorbode van de toekomst. De Slagberg werd een van de kraamkamers van de communistische revolutie. Een panorama was de geëigende vorm voor het monument, zo werd besloten. Het werk zelf zou 'illustratief en didactisch' moeten worden. Dat wil zeggen: Tübke leek hiervoor de aangewezen man. Hij was een trouw partijlid en had zich nooit schuldig gemaakt aan artistieke nieuwlichterij. Zijn werk was in de goede zin traditioneel. Tübke leek met de opdracht in zijn sasmaar maakte duidelijk dat hij één ding niet wilde: propaganda. Na lang touwtrekken kreeg hij in 1976 zijn zin. Hij mocht het panorama naar zijn eigen artistieke inzichten schilderen. Opdrachtgever Drie jaar lang bestudeerde hij vervolgens de achtergronden van de opstand, verdiepte zich in authentieke manuscripten, pamfletten en illustraties, en maakte zich de technieken, vormentaal, thema's en motieven van de (schilder)kunst uit die tijd eigen. In april '79 begon hij aan de versie, die in omvang een tiende was van wat het panorama zou worden (de 1:10- versie). Ruim twee jaar later had Tübke deze versie af en kreeg hij de definitieve goedkeuring van de 'opdrachtgever' zoals hij de 'eerste Duitse arbeiders- en boerenstaat' steevast noemt. Intussen was men op de Slagberg flink gevorderd met het museum waarin het panorama zou worden ondergebracht. Het was rond, foeilelijk en zo gigantisch, dat het in de volksmond de 'olifantenplee' wordt genoemd. Op 16 augustus 1983 kon Tübke met een team van 15 assistenten beginnen aan het panorama dat 14 meter hoog en 123 lang/rond (bijna 1800 vierkante meter) zou worden. Het linnen was afkomstig uit de Sovjet-Unie en tegen het vergaan bewerkt met een speciaal preparaat waarvan ook Tübke het geheim niet mocht weten. Om het te kunnen beschilderen had men voor een revolutionaire methode gekozen. De afbeeldingen van de 1:10-versie werden op het doek geprojecteerd waarna Tübke en zijn medewerkers de contouren van de naar schatting 3000 figuren tekenden. Daarna werd de verf aan de hand van kleurenfoto's overeenkomstig het kleurenschema van de l:10-versie aangebracht. Tübke heeft later verklaard dat hij geen tot in de details uitgewerkt concept had toen hij aan de 1 10-versie begon. Zijn ideeën over compositie, kleur en motieven ontwikkelde hij tijdens het schilderen. De werkzaamheden zelf kunnen misschien nog het best in de termen van een militaire operatie beschreven worden. Het doek moest stap voor stap veroverd worden, er werden nederlagen geleden, als de compositie of de kleuren niet klopten en er 'sneuvelden' medewerkers. Van de 15 assistenten met wie Tübke in 1983 was begonnen, bleven er maar een paar over. Dat lag meestal niet aan de vaak barre omstandigheden waaronder gewerkt moest worden. De oli f antenplee had geen airco. De temperatuur liep vanwege de schijnwerpers vaak op tot over de 40 graden. Dat wilden en konden de ontslagen assisen ten nog wel aan. Maar het perfectionisme en de gedrevenheid van Tübke was hen op den duur teveel. In de laatste fase werd ook in de weekeinden gewerkt. Tübke was bang dat hij het werk niet af zou krijgen, dat het hem 'in het zicht van de haven zou ontglippen'. In september'87 bracht hij de laatste penseelstreek aan Er bestaan filmopnames van dat moment. Tübke staat op, legt zijn palet en penseel weg en zegt 'dat was het'. Hij krijgt een bloemetje, iemand vraagt of er champagne is. 'Is hij gelukkig7', wil een ander weten. Dat kan hij niet zeggen. 'Meer.een gevoel van voldoening. Als een vakman die een klus af heeft'. Later maakt hij melding van '11 jaar ellende' Universum Als de 'opdrachtgever' het werk in oktober van dat jaar voor het eerst in zijn adembenemende omvang in ogenschouw neemt, moet hij ondanks de voorkennis verbluft zijn. Wat hij ziet onttrekt zich aan elke mogelijke interpretatie van het officiële culturele dogma, het socialistische realisme en, dit voor de goede orde, ook aan wat er in het westen aan artistieke doctrines hoog wordt gehouden. Tübke's panorama is een in zich zelf besloten universum, en theater waar het eeuwig menselijk drama wordt opgevoerd. Het is ondoenlijk om het werk in al zijn complexiteit te beschrijven. Het is alsof Jeroen Bosch, de Breughels en Matthias GrUnewald vanuit het grote atelier in de schildershemel Tübke's penseel hebben gestuurd Maar daar zou Tübke mee te kort worden gedaan. Het panorama kan alleen door iemand zijn geschilderd die de beeldentaal van die periode kent, in de ideeën- en gevoelswereld van zijn figuren is weten door te dringen zonder te vergeten dat hij in de 20ste eeuw leeft Toen de 'opdrachtgever' twee jaar na de voltooiing op de fles ging, gingen er in het westen van het herenigde Duitsland stemmen op om het panorama te ontmantelen. Het was per slot van rekening gemaakt in opdracht van een dictatuur, door een meeloper van die dictatuur. Dat kon geen echte kunst zijn. Dat is een redenering die, behalve dat ze politiek correct is, meestal wel opgaat. Maar in dit geval waren er vermoedelijk andere motieven in het spel. Tübke had een meesterwerk gemaakt, waartoe zijn kunstbroeders in het westen waarschijnlijk niet in staat zijn. Dat mocht kennelijk niet. Gelukkig werd er dit keer met naar hen geluisterd. Peter van Nuijsenburg Panorama Bad Frankenhausen. Elke dag, behalve maandag, geopend. Entree en rondleiding 10 D-mark. Simon Vinkenoog wordt 70: meer fenomeen dan schrijver Jeroen Brouwers stalt opnieuw uit Beste poëzie van 1997 bij elkaar gezet Jantje ziet wéér pruimen hangen (en andere klassiekers) Jeugdboek: Die van Sleutelgat nummer negen begluren iedereen Thrillerschrijver Allan Folsom opnieuw de wereld rond Ismail Kadare schept schoonheid uit ellende De echte kunst van Herman Brood in Zwols museum Russiche foto's over de rand van het bestaan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 9