Schip in strijd met vrachtwagen
PZC
Gmelich is geen Don Quichotte
Loting voor studies
begint maandag al
op ingenieuze wijze
Nieuwe taalwet in
Algerije kan leiden
tot nationale ramp
Groei containervervoer versterkt positie van binnenvaart
feiten en meningen
3 juli 1948
vrijdag 3 juli 1998
kingen die voor irritatie zorgt
bij N. Seine, voorzitter van de
ONS, de vakbond voor onaf
hankelijke schippers. ,,Wij wor
den afgeschilderd als luie schip
pers die maar liggen te wachten
tot er wat wordt aangeboden.
Die wachttijd was juist noodza
kelijk om onderhoud en repara
ties aan het schip uit te voeren."
Ook de suggestie van de EVO
dat de vrachtprijs kunstmatig
hoog werd gehouden door het
ontbreken van concurrentie is
flauwekul volgens Seine. ..De
prijs was gebaseerd op de kost
prijs. De tarieven werden in
overleg met de verladers vastge
steld. Het is dus onzin om ons te
verwijten dat de prijzen te hoog
waren."
Desalniettemin zijn de vracht
tarieven flink omlaag gegaan de
laatste jaren. „We krijgen nu
7,50 gulden per ton lading, vroe
ger was dat 9,50 gulden", aldus
Seine. „Voor die prijzen wordt
het steeds moeilijker om iets te
verdienen. De jongens die nu
beginnen, krijgen het zwaar. Ze
moeten al vijf tot zes miljoen
gulden investeren in een boot en
met deze vrachtprijzen is het
moeilijk wat te verdienen",
meent Seine.
,,Ki]k,ikmoestinmijnbegintijd
ook keihard werken om iets op
te bouwen, dus daar heb ik geen
moeite mee. Waar ik wel moeite
mee heb, is dat de schippers de
verladers weer moeten bedan
ken dat ze lading mogen vervoe
ren. En dan krijgen ze een
vergoeding die ze dwingt om
alsmaar door te werken om de
kosten eruit te halen. Dat noe
men ze dan ondernemers, men
sen die elke vracht tegen elke
prijs aan moeten nemen. Dan
vind ik de tijd van de schippers-
beurs ondernemender. Toen
moest je nog bekijken op welke
beurs je ging liggen om op la
ding te wachten."
Marktaandeel
De EVO denkt dat de liberalise
ring flink heeft bijgedragen aan
de groei van de binnenvaart.
„Er zijn miljoenen tonnen la
ding teruggegaan naar de bin
nenvaart". aldus Tjalma. „In
het binnenlands vervoer hebben
ze een marktaandeel van 17 pro
cent, wat goed is voor 90 tot 100
miljoen ton per jaar. In het
grensoverschrijdend vervoer
heeft de binnenvaart een aan-
Schipper N. Seine op het dek van zijn binnenvaartschip Jentina's.
deel van 50 procent, goed voor
200 miljoen ton. De totale Euro
pese binnenvaartmarkt is 400
miljoen ton groot."
Vooral de binnenvaart profi
teert van de groei in het contai
nervervoer, zowel nationaal en
internationaal. Het wegtrans
port blijft daarbij achter. De
binnenvaart heeft goed op de
containerisatie ingespeeld.
Daarnaast was er het geluk dat
het wegvervoer steeds vaker in
de file kwam te staan. „Je ziet de
wegvervoerders nu weer terug
keren naar het water. Het aantal
containerterminals neemt hand
over hand toe", aldus Roos.
De binnenvaart profiteert ook
van het milieuvriendelijke ima-
foto Cees Zorn/GPD
bruik maken van de slooprege-
ling, waarbij ze een premie krij
gen voor de sloop van hun schip.
Dan zal de huidige overcapaci
teit omslaan in een tekort."
Seine wijst er op dat er altijd
meer capaciteit beschikbaar
moet zijn dan er daadwerkelijk
nodig is. „Bij laagwater kunnen
de schepen minder zwaar bela
den worden en heb je dus meer
capaciteit nodig. Bovendien
worden schepen ook als opslag
ruimte benut. Een zeeschip vol
veevoer wordt direct gelost in
binnenschepen. Zo'n binnen
schip ligt vervolgens wel en
week of twee weken bij de vee
voederfabrikant te wachten tot
het gelost wordt. Die capaciteit
verdwijnt ook." GPD
door Jurriaan Geldermans
Nu het grote zweten van
de eindexamens en her
examens ten einde is, begint
het grote zweten van de lo
ting. Aanstaande maandag
wordt bij de Informatie Be
heer Groep (IBG) in Gronin
gen, die de loting voor de Ne
derlandse universiteiten en
hogescholen bestiert, de
computer aangezet, waar
vervolgens tot en met sep
tember steeds aangepaste
namenlijsten uitrollen. Van
af half juli krijgen de studen
ten in spe te horen of zij al of
niet zijn ingeloot.
Het lotingsysteem dat voor
veel opleidingen geldt -
waaronder een harde kern
van vakken als (dier)genees-
kunde, tandheelkunde, fy
siotherapie, journalistiek en
voorlichting - is door de j aren
heen geëvolueerd tot een ui
terst subtiele rekenmethode,
waarin de studieresultaten
van het middelbaar onder
wijs zwaar meewegen. Daar
toe zijn de categorieën A tot
en met G ingesteld, waarbij
de eerste letter is gereser
veerd door bollebozen die ge
middeld voor al hun vakken
een 8,5 of hoger scoren en de
laatste voor kandidaten van
wie geen vooropleiding be
kend is. Als alle categorieën
een gelijke hoeveelheid
plaatsen (bijvoorbeeld hon
derd) zouden krijgen in de lo
tingsstudies, maken degenen
in categorie A goede kans op
een plekje. Immers, zó veel
leerlingen met gemiddeld
een 8,5 of hoger zijn er niet,
dus de spoeling is lekker dik.
Categorie C echter, is bedui
dend algemener, waardoor er
veel meer kandidaten zijn
voor hetzelfde aantal plaat
sen.
Was het maar zo simpel.
Want om de examenkandi
daten die echt hun best heb
ben gedaan nog eens extra
veel kans op inloting te ge
ven, krijgt categorie A een
'wegingsfactor 2' toebe
deeld. In gewoon Neder
lands: voor de knappe kop
pen zijn (hetzelfde voorbeeld
volgend) geen honderd maar
tweehonderd plaatsen be- I
schikbaar. Groep B heeft een I
wegingsfactor van 1,5 (hon-
derdvijftig plaatsen) en C I
van 1 (honderd plaatsen, I
dus).
Opkrikken
Geen wonder dat kandidaten I
voor een lotingsstudie zo I
goed mogelijk voor de dag
willen komen en - ook al zijn I
zij geslaagd - niet zelden een I
herexamen doen om hun cij-
fer nog wat op te krikken.
Dat betekent voor de IBG na- I
tuurlijk extra administratie- I
ve rompslomp. Om toch maar I
zoveel mogelijk aan de slagte
kunnen, is de examinandi ge- I
vraagd hun eerste cijferlijst I
(dus van vóór de herexa- I
mens) al voor 22 juni op te
sturen naar Groningen. I
Mocht er nog een aanpassing I
aankomen, dan diende te- I
vens een 'verlate examen- I
kaart' te worden meegezon-
den, om aan te geven dat de I
lotingskandidaat in kwestie I
nog even 'in de ijskast' moet
om de definitieve cijferlijst
af te wachten. Heel veel her
examenkandidaten zijn ver
geten die voorlopige uitslag
en het begeleidend kaartje in
testuren. Bij hen viel in de af
gelopen dagen een brand-
briefje uit Groningen op de
deurmat, waarin wordt mee
gedeeld dat de inschrijving
voor loting uiterlijk op 5 juli
sluit, op welke datum de cij
ferlijst dus echt binnen moet
zijn. Afwijking van die (wet
telijke) regel is alleen moge
lijk in geval van overmacht,
als bijvoorbeeld de school is
afgebrand.
Lotingscomputer
Als de lotingscomputer, die
op maandag 6 juli begint met
rekenen, de eerste uitslagen
uitspuugt, dan gaan die linea
recta naar de universiteiten 1
en hogescholen in het land.
Vanaf half juli worden de 1
toekomstige studenten zelf
op de hoogte gesteld van de
uitslag. Wie wordt uitgeloot I
hoeft niet onmiddellijk te j
wanhopen, want tot en met
september wordt de lotings-
lijst steeds geactualiseerd.
GPD
Demissionair staatssecretaris van Defensie, Gmelich Meijling.
foto Roland de Bruin/GPD
door Peet Vogels
De binnenvaart is de concur
rentie aangegaan met de
vrachtwagen. Vooral de groei
van het containervervoer geeft
de binnenvaart een sterkere po
sitie ten opzichte van het weg
vervoer. Nu de tarieven voor het
vervoer ook nog helemaal vrij
worden, verwachten de verla
ders, de aanbieders van de la
ding. een grote groei in het ver
voer over water. De schippers
denken echter dat de liberalise
ring een negatief effect zal heb
ben op de binnenvaart. Zij vre
zen dat het aantal schepen flink
zal dalen als gevolg van de
moordende concurrentie tussen
de binnenschippers.
Het afschaffen van de schip-
persbeurs is in stilte verlopen.
In 1993 nog blokkeerden de bin
nenschippers wekenlang de
vaarwegen om het beurssys
teem in stand te houden. De
beurs was een marktordenend
instrument. De verladers waren
verplicht hun lading aan te bie
den op de beurs. De schipper die
het langst lag te wachten kreeg
de lading voor een vastgesteld
tarief.
„In slappe tijden lagen de sche
pen wekenlang te wachten op
een lading. Gemiddeld werd er
een week gevaren en een week
stilgelegen. De gemiddelde
wachttijd was tien dagen. Re
ken dan maar dat de vrachtprij
zen hoog moeten zijn om de
schipper een inkomen te geven.
Er waren dan ook excessen, zo
als een student die een vracht
schip kocht en zes vrachten per
jaar vervoerde. Dat was vol
doende voor hem om zijn studie
en levensonderhoud te bekosti
gen", aldus K. Tjalma van de
verladersorganisatie EVO
Ook A Roos, directeur van het
Centraal Bureau voor de Rijn en
Binnenvaart (CBRB) is blij met
het afschaffen van de beurs.
„Het was nou niet direct een
systeem dat de inventiviteit be
vorderde." De vaste vrachtprijs
kostte het bedrijfsleven jaar
lijks 300 miljoen gulden te veel.
zo bleek uit een studie van de
Europese Commissie in 1990.
„Die studie heeft geleid tot de li
beralisering van de binnen
vaart", weet Tjalma.
Het zijn juist dit soort opmer
door Thomas Verfuss
In Algerije wordt zondag een
nieuwe taalwet van kracht die
het Arabisch tot enige officiële
taal verklaart. De arabiserings-
wet dreigt met geldboetes oplo
pend tot 150 gulden, als in offi
ciële documenten een andere
taal - in de praktijk Frans of een
berberdialect - wordt gebruikt.
Dit gebeurt tot groot ongenoe
gen van de berbers, de oor
spronkelijke inwoners van het
Noord-Afrikaanse land, en van
veel leden van de Franstalige
elite. Eerdere pogingen tot ara
bisering leidden in 1990 tot be
togingen met honderdduizen
den deelnemers.
Toenemen
Sommige Algerijnen vrezen dat
het geweld zal toenemen in Ka-
bylië, het belangrijkste berber-
gebied ten oosten van de hoofd
stad Algiers. Er zijn al doden
gevallen bij botsingen met de
politie en er zijn veel overheids-
eigendommen vernield na de
moord op de immens populaire
berberzanger Lounès Matoub
vorige week. Deze verzette zich
tegen de arabisering. Sommige
berbers verdenken de overheid
ervan achter de aanslag te zit
ten, ook al is de moord opgeëist
door de Gewapende Islamiti
sche Groepen (GIA).
Romeinen
De berbers leefden al ten tijde
van de Romeinen in het huidige
Algerije. Zij werden onderwor
pen door de Arabieren die na de
dood van profeet Mohammed in
632 hun rijk uitbreidden. De
berbers bekeerden zich tot de is
lam, maar bleven meestal hun
eigen taal spreken. Zij vormen
tegenwoordig bijna een derde
van de bevolking.
Toen Algerije na een bloedige
oorlog in- 1962 onafhankelijk
werd, was de stedelijke elite na
132 jaar Frans bewind behoor
lijk verfranst. Ook vandaag nog
spreken veel goed opgeleide Al
gerijnen thuis Frans en onge
veer de helft van de landelijke
dagbladen verschijnt in de taal
van de voormalige kolonisator.
Ook speelt Frans een dominante
rol in het bedrijfsleven en in
technische vakken in het hoger
onderwijs.
Na de onafhankelijkheid wilde
de regering het gebruik van het
Arabisch bevorderen. Er waren
echter te weinig Algerijnse on
derwijzers die het standaard
Arabisch goed genoeg spraken.
Daarom werden uit Egypte
werkloze leraren 'geïmpor
teerd', die zich in him thuisland
veelal uit ontevredenheid had
den aangesloten bij het moslim
broederschap.
Kiem
Volgens veel Algerijnen die het
geweld in hun land met lede
ogen aanzien, is door die import
de kiem gelegd voor de latere
steun aan het moslimfunda
mentalisme en het FIS onder
veel jongeren.
Inde nieuwe grondwet van 1996
staan het Arabische, het berber-
se en het islamitische aspect van
de nationale identiteit gelijk
waardig naast elkaar. De ber-
bertaal Tamazight werd echter
niet als officiële taal erkend.
Vaak werden daarvoor prakti
sche redenen genoemd: er zou
dan te veel vertaald moeten
worden.
Software
De nieuwe taalwet dreigt op
haar beurt voor praktische pro
blemen te zorgen: De meeste
software die in kantoren wordt
gebruikt, is in het Frans en zal
vertaald moeten worden. Veel
hoger opgeleiden denken in het
Frans en zullen voor juridische
brieven de hulp van een tolk
moeten inroepen.
Volgens Said Sadi. de fel anti-
fundamentalistische leider van
de vooral onder berbers sterke
Beweging voor Cultuur en De
mocratie. wil de conservatieve
regeringscoalitie met de nieuwe
wet niet alleen conservatieve
moslims voor zich winnen door
steun aan de taal van de koran.
Zij wil ook de Franstalige elite
wegwerken die zich verzet te
gen de 'sluipende soedanisering'
van Algerije, zei hij onlangs in
een interview met de Franse
krant L'Humanité.
Ramp
Sadi vreest dat de taalstrijd tot
een 'nationale ramp' zal leiden.
Andere Algerijnen hopen dat
het zo'n vaart niet zal lopen met
de arabisering. ..Er is bij Alge
rijnse wetten vaak een verschil
tussen theorie en praktijk En
het land is er gewoon niet klaar
voor", aldus een redacteur van
een - Franstalige - krant in Al
giers. ANP
Staatssecretaris Gme
lich Meijling (WD) is
in voor nog een 'ritje' op
het paarse fluweel, liefst
op Defensie, maar Buiten
landse Handel kan ook.
Maar niet ten koste van al
les. Voor bezuinigingen op
Defensie voelt hij in de
huidige situatie niets. De
liberaal is echter ook een
realist: „Ik ben geen Don
Quichotte."
door Cees van der Laan
Vier jaar lang was staatsse
cretaris Gmelich Meijling
de marktkoopman van Defen
sie. Hij kocht voor zo'n twaalf
miljard gulden aan wapens,
vliegtuigen, helikopters en
schepen. En onder zijn leiding
werd voor ruim een miljard gul
den tanks, fregatten, kanonnen
en ander materieel aan diverse
landen gesleten. Hij reisde de
hele wereld over.
Gmelich Meijling staat bekend
als een Bourgondiër, die van de
goede dingen des levens houdt.
Hij vindt het geen negatieve
kwalificatie. „Dat je Bourgon
diër bent, betekent nog niet dat
je een slechte staatssecretaris
zou zijn. Ik houd niet van de
grijze middelmaat."
Binnen de krijgsmacht krijgt hij
alle lof toegezwaaid als de be
stuurder die schijnbaar moeite
loos de overgang van een dienst
plichtig naar een beroepsleger
heeft geleid. Maar het grote pu
bliek kent hem vooral van enke
le affaires. Hij werd verant
woordelijk gehouden voor de
aanschaf van een 45 miljoen
gulden kostend zakenvliegtuig,
dat in het begin weinig vloog
vanwege achterstallig onder
houd en pech. De Kamerleden
Hillen (CDA) en Hoekema (D66)
maakten het hem knap lastig.
Gmelich Meijling wekt niet de
indruk daar echt wakker van te
hebben gelegen. „Voor Hillen
was het gewoon 'staatssecreta-
risje' pesten en ach Hoekema,
die roept wel vaker wat."
Als 'uiterst beschadigend' voor
zijn persoon ei-voer hij de decla
ratie-affaire die freelance jour
nalist Dick Berts oprakelde.
Gmelich Meijling zou als burge
meester van Den Helder taxi's
onnodig lang hebben laten
wachten en een pak in Italië te
hebben gekocht toen zijn baga
ge kwijtraakte. „Ik heb nooit in
een taxi gezeten. Den Helder
had geen dienstauto voor de
burgemeester en in plaats daar
van een overeenkomst gesloten
met een taxibedrijf. Dat was
go. „Ikkan op mijn schip 54 con
tainers meenemen". aldus
Seine. „Dat zijn toch 27 vracht
wagens met aanhanger. De gro
tere containerschepen nemen
wel vierhonderd containers
mee." Om die aantallen ook
daadwerkelijk te kunnen ver
voeren, moeten er echter nog
wel wat knelpunten worden op
gelost.
Nepoplossing
Vooral de capaciteit van de slui
zen is vaak niet berekend op de
grote containerschepen. „Ook
een aantal viaducten is te laag",
weet Tjalma. Voor het oplossen
van knelpunten is één miljard
gulden extra nodig, maar het is
zeer de vraag of dat geld er
veel goedkoper." Recent onder
zoek leerde dal hij niets on
rechtmatigs heeft gedaan.
Allesdoener
Gmelich Meijling was de afge
lopen vier jaar de allesdoener op
Defensie, de bestuurder, terwijl
minister en 'visionair' Voorhoe
ve de internationale veiligheid
voor zijn rekening nam. „Ik run
het bedrijf." Als hij opnieuw
wordt gevraagd om het ambt
van staatssecretaris te bekle
den, dan is dat ook één van de
voorwaarden. „Ik ben meer een
bestuurder dan een politicus. Ik
wil managen."
De PvdA en D66 willen 500 tot
750 miljoen bezuinigen op de
fensie. Meijlings partij, de WD,
is mordicus tegen. Is hij bereid
een dergelijk bezuinigingsbe
drag in een volgende kabinets
periode voor zijn rekening te ne
men?
„Nee, er kan geen cent af. We
hebben in het verleden voor mil
jarden bezuinigd, we hebben
een taak er bij gekregen - de vre
desoperaties - we hebben de he
le zaak gereorganiseerd, we zijn
overgegaan naar een beroepsle
ger - en alles hebben we tot nu
toe loyaal uitgevoerd.
„De prioriteitennota van 1993,
waarop de nieuwe defensieor
ganisatie is gebaseerd, loopt
door tot 2002. De PvdA-plan-
nen doen erg pijn. Ze snijden
diep in de organisatie. Eigenlijk
komt. „Het was ons min of meer
beloofd, maar nu gaat het alle
maal naar de aanpassingen voor
de Betuwelijn en de HSL-tunnel
onder het Groene Hart", aldus
Roos. „Schandalig dat de bin
nenvaart moet bloeden voor een
nepoplossing voor de bewoners
van het Groene Hart.
Seine ziet echter een nog veel
groter knelpunt voor de groei
van de binnenvaart. „De verla
ders rekenen zich nu rijk met de
lage vrachtprijzen. Dat zal ech
ter veranderen, want ik hoor
steeds meer schippers die er het
bijltje bij neer willen gooien.
Vooral de ouderen onder de
4.500 schippers hebben geen zin
meer tegen kostprijs te gaan
vervoeren. Zij gaan massaal ge-
is de PvdA met een nieuwe de
fensienota bezig, wij vinden dat
zoiets in 2001 of 2002 moet ge
beuren. Om nu maar zo, halver
wege, te zeggen: er moeten
squadrons vliegtuigen en fre
gatten worden ingeleverd, is
toch ondoordacht."
Gmelich Meijling verzet zich nu
tegen bezuinigingen maar in
1994 was hij wel bereid tegelijk
met een ingrijpende reorganisa
tie van de krijgsmacht 450 mil
joen te korten. Waarom kan dat
nu dan niet? „Het vet is er af. de
rek is eruit."
Onaanvaardbaar
Het bedrag dat de PvdA op de
fensie wil bezuinigen, is voor
hem onaanvaardbaar. Toch lijkt
hij voorzichtig aan te geven met
een lager bedrag noodgedwon
gen wel te kunnen leven. „Ik zeg
natuurlijk: er mag niet bezui
nigd worden, maar u moet ook
begrijpen: ik ben geen Don Qui
chotte. Als er toch iets moet ge
beuren hangt het af in welke or
de van grootte. Als we een
bezuinigingsopdracht krijgen
die we de vorige keer in 1994 ook
kregen, dan is dat niet uit te voe
ren. Daar zet ik niet mijn hand
tekening onder."
Maar een lager bedrag dan 450
miljoen? „Nou, dat is een grens
die je uit vorige ervaringen kunt
trekken. Als je deze organisatie
op poten moet houden en 500
miljoen moet bezuinigen, dan
zeg ik: dat kan niet. Maar als er
sprake is van een lager bedrag,
in relatie tot het afstoten van
een bepaalde taak of minder
participatie in bepaalde activi
teiten, dan is dat een ander ver
haal. Maar dat moet je dan met
elkaar doen, parlement en rege
ring, in een nieuwe defensienota
en niet halverwege de prioritei
tennota."
De staatssecretaris onder
streept weinig te voelen voor in
cidentele bezuinigingen (het
uitstellen van materieelaanko-
pen). waarover onderhande
laars voor een nieuw kabinet
spreken. „Dat is een oud ver
haal: na ons de zondvloed. Nu
uitstellen en later zien we wel
hoe we het ophoesten. Dat vind
ik een gevaarlijke zaak. Als je
een bepaalde aanschaf niet
doet, is het een bezuiniging tus
sen aanhalingstekens, geld dat
je op dat moment niet hoeft uit
te geven. Maar je moet het wel
reserveren, omdat je op een be
paald moment toch een vracht
wagen of een vliegtuig moet
vervangen."
Zijn advies aan zijn partijleider
en onderhandelaar Frits Bolke-
stein is: „Zo min mogelijk toege
ven aan de druk van de andere
fracties. We weten ook allemaal
wel dat er een compromis moet
worden gesloten, dat is de ande
re kant van de medaille, maar
het zou wel pijn doen." GPD
Tito wil hulp
Maarschalk Tito van Joegosla
vië heeft de westerse landen
verzocht, ook in aanmerking
te kunnen komen voor Mars
hall-hulp. Hij zou inruil daar
voor afzien van bepaalde aan
spraken op Triëst. Joegoslavië
staat geisoleerd in de wereld,
nu alle andere communisti
sche mogendheden maar
schalk Tito, na een conflict
met Stalin, tot verrader heb
ben bestempeld.
Ondernemingsraad
De Nederlandse regering heeft
een wetsvoorstel ingediend tot
het instellen van onderne
mingsraden. Elk bedrijf en el
ke instelling met tenminste 25
werknemers zou een ondeme-
Postbus 18
4380 AA Vllssingen
Tel. (0118)484000
Redactiefax (0118)470102
's avonds op zondag t/m
vrijdag vanaf 19.00 uur
in het weekeinde:
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Fax (0118)472404
Goes: Voorstad 22
i 4461 KN Goes
i Tel. (0113)273000
i Fax. (0113)273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
4537 AK Terneuzen
Tel (0115)694457
Fax (0115)620951
Axel: Nassaustraat 15
4571 BK Axel
Tel. (0115) 568000
Fax. (0115)561415
Hulst: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel. (0114)373839
Fax (0114)373840
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee
Tel (0111)454647
Fax (0111)454659
Opening kantoren:
I Maandag t/m vrijdag
van 8 00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst:
8.30-17 00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8 00 tot 10.30 uur
mingsraad moeten krijgen;
deze moet onder meer advise
ren over het bedrijfsbeleid en
wensen van werknemers be
handelen.
Rundersmokkel
De politie fieeft enkele smok- j
keiaars opgepakt. Zij vervoer-
den in een pantserwagen koei
en van Zuid-Beveland naar|
België. Toen een van de koeien i
overleed en naar de verdel-
gingsfabriek werd gebracht,
liepen ze tegen de lamp.
Kersenoogst
De kersenoogst lijdt sterk on
der de aanhoudende regen. De
vruchten scheuren vaak al aan
de bomen. Op de veiling van
Kapelle zijn enkele kisten
doorgedraaid.
0800-0231231 of maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden,
zaterdags tot 14 00 uur
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond vari 20.30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur
Tel. (0118) 484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 95,00.
franco per post 125,50;
per maand 34.75,
per jaar 366,50,
franco per post 485,00.
bij automatische afschrijving
per termijn 1,50 korting,
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1.75,
zaterdag 2,50 p.st
(alle bedragen inclusief 6 pet. btw);
Postrek.nr3754316
t.n.v. PZCab.rek. Vlissingen
Advertentietarieven:
184 cent per mm, minimumprijs per
advertentie 27,60,
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief,
speciale posities tarief op aanvraag,
voor brieven bureau van dit blad
7 - meer(excl. 17.5 pet btw);
volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag;
(alle advertentieprijzen
exclusief 17.5 pet btw)
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B V
Vlissingen
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV
Uitgever:
W F dePagter
Hoofdredactie:
A L Oosthoek
A L Kroon (adjunct)
Centrale redactie
City OnLine Internet
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
http://www.city.nl
e-mail: pzcredcity1@pzc.nl
Bezorgklachten: