Schip in strijd met vrachtwagen PZC Gmelich is geen Don Quichotte Loting voor studies begint maandag al op ingenieuze wijze Nieuwe taalwet in Algerije kan leiden tot nationale ramp Groei containervervoer versterkt positie van binnenvaart feiten en meningen 3 juli 1948 vrijdag 3 juli 1998 kingen die voor irritatie zorgt bij N. Seine, voorzitter van de ONS, de vakbond voor onaf hankelijke schippers. ,,Wij wor den afgeschilderd als luie schip pers die maar liggen te wachten tot er wat wordt aangeboden. Die wachttijd was juist noodza kelijk om onderhoud en repara ties aan het schip uit te voeren." Ook de suggestie van de EVO dat de vrachtprijs kunstmatig hoog werd gehouden door het ontbreken van concurrentie is flauwekul volgens Seine. ..De prijs was gebaseerd op de kost prijs. De tarieven werden in overleg met de verladers vastge steld. Het is dus onzin om ons te verwijten dat de prijzen te hoog waren." Desalniettemin zijn de vracht tarieven flink omlaag gegaan de laatste jaren. „We krijgen nu 7,50 gulden per ton lading, vroe ger was dat 9,50 gulden", aldus Seine. „Voor die prijzen wordt het steeds moeilijker om iets te verdienen. De jongens die nu beginnen, krijgen het zwaar. Ze moeten al vijf tot zes miljoen gulden investeren in een boot en met deze vrachtprijzen is het moeilijk wat te verdienen", meent Seine. ,,Ki]k,ikmoestinmijnbegintijd ook keihard werken om iets op te bouwen, dus daar heb ik geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb, is dat de schippers de verladers weer moeten bedan ken dat ze lading mogen vervoe ren. En dan krijgen ze een vergoeding die ze dwingt om alsmaar door te werken om de kosten eruit te halen. Dat noe men ze dan ondernemers, men sen die elke vracht tegen elke prijs aan moeten nemen. Dan vind ik de tijd van de schippers- beurs ondernemender. Toen moest je nog bekijken op welke beurs je ging liggen om op la ding te wachten." Marktaandeel De EVO denkt dat de liberalise ring flink heeft bijgedragen aan de groei van de binnenvaart. „Er zijn miljoenen tonnen la ding teruggegaan naar de bin nenvaart". aldus Tjalma. „In het binnenlands vervoer hebben ze een marktaandeel van 17 pro cent, wat goed is voor 90 tot 100 miljoen ton per jaar. In het grensoverschrijdend vervoer heeft de binnenvaart een aan- Schipper N. Seine op het dek van zijn binnenvaartschip Jentina's. deel van 50 procent, goed voor 200 miljoen ton. De totale Euro pese binnenvaartmarkt is 400 miljoen ton groot." Vooral de binnenvaart profi teert van de groei in het contai nervervoer, zowel nationaal en internationaal. Het wegtrans port blijft daarbij achter. De binnenvaart heeft goed op de containerisatie ingespeeld. Daarnaast was er het geluk dat het wegvervoer steeds vaker in de file kwam te staan. „Je ziet de wegvervoerders nu weer terug keren naar het water. Het aantal containerterminals neemt hand over hand toe", aldus Roos. De binnenvaart profiteert ook van het milieuvriendelijke ima- foto Cees Zorn/GPD bruik maken van de slooprege- ling, waarbij ze een premie krij gen voor de sloop van hun schip. Dan zal de huidige overcapaci teit omslaan in een tekort." Seine wijst er op dat er altijd meer capaciteit beschikbaar moet zijn dan er daadwerkelijk nodig is. „Bij laagwater kunnen de schepen minder zwaar bela den worden en heb je dus meer capaciteit nodig. Bovendien worden schepen ook als opslag ruimte benut. Een zeeschip vol veevoer wordt direct gelost in binnenschepen. Zo'n binnen schip ligt vervolgens wel en week of twee weken bij de vee voederfabrikant te wachten tot het gelost wordt. Die capaciteit verdwijnt ook." GPD door Jurriaan Geldermans Nu het grote zweten van de eindexamens en her examens ten einde is, begint het grote zweten van de lo ting. Aanstaande maandag wordt bij de Informatie Be heer Groep (IBG) in Gronin gen, die de loting voor de Ne derlandse universiteiten en hogescholen bestiert, de computer aangezet, waar vervolgens tot en met sep tember steeds aangepaste namenlijsten uitrollen. Van af half juli krijgen de studen ten in spe te horen of zij al of niet zijn ingeloot. Het lotingsysteem dat voor veel opleidingen geldt - waaronder een harde kern van vakken als (dier)genees- kunde, tandheelkunde, fy siotherapie, journalistiek en voorlichting - is door de j aren heen geëvolueerd tot een ui terst subtiele rekenmethode, waarin de studieresultaten van het middelbaar onder wijs zwaar meewegen. Daar toe zijn de categorieën A tot en met G ingesteld, waarbij de eerste letter is gereser veerd door bollebozen die ge middeld voor al hun vakken een 8,5 of hoger scoren en de laatste voor kandidaten van wie geen vooropleiding be kend is. Als alle categorieën een gelijke hoeveelheid plaatsen (bijvoorbeeld hon derd) zouden krijgen in de lo tingsstudies, maken degenen in categorie A goede kans op een plekje. Immers, zó veel leerlingen met gemiddeld een 8,5 of hoger zijn er niet, dus de spoeling is lekker dik. Categorie C echter, is bedui dend algemener, waardoor er veel meer kandidaten zijn voor hetzelfde aantal plaat sen. Was het maar zo simpel. Want om de examenkandi daten die echt hun best heb ben gedaan nog eens extra veel kans op inloting te ge ven, krijgt categorie A een 'wegingsfactor 2' toebe deeld. In gewoon Neder lands: voor de knappe kop pen zijn (hetzelfde voorbeeld volgend) geen honderd maar tweehonderd plaatsen be- I schikbaar. Groep B heeft een I wegingsfactor van 1,5 (hon- derdvijftig plaatsen) en C I van 1 (honderd plaatsen, I dus). Opkrikken Geen wonder dat kandidaten I voor een lotingsstudie zo I goed mogelijk voor de dag willen komen en - ook al zijn I zij geslaagd - niet zelden een I herexamen doen om hun cij- fer nog wat op te krikken. Dat betekent voor de IBG na- I tuurlijk extra administratie- I ve rompslomp. Om toch maar I zoveel mogelijk aan de slagte kunnen, is de examinandi ge- I vraagd hun eerste cijferlijst I (dus van vóór de herexa- I mens) al voor 22 juni op te sturen naar Groningen. I Mocht er nog een aanpassing I aankomen, dan diende te- I vens een 'verlate examen- I kaart' te worden meegezon- den, om aan te geven dat de I lotingskandidaat in kwestie I nog even 'in de ijskast' moet om de definitieve cijferlijst af te wachten. Heel veel her examenkandidaten zijn ver geten die voorlopige uitslag en het begeleidend kaartje in testuren. Bij hen viel in de af gelopen dagen een brand- briefje uit Groningen op de deurmat, waarin wordt mee gedeeld dat de inschrijving voor loting uiterlijk op 5 juli sluit, op welke datum de cij ferlijst dus echt binnen moet zijn. Afwijking van die (wet telijke) regel is alleen moge lijk in geval van overmacht, als bijvoorbeeld de school is afgebrand. Lotingscomputer Als de lotingscomputer, die op maandag 6 juli begint met rekenen, de eerste uitslagen uitspuugt, dan gaan die linea recta naar de universiteiten 1 en hogescholen in het land. Vanaf half juli worden de 1 toekomstige studenten zelf op de hoogte gesteld van de uitslag. Wie wordt uitgeloot I hoeft niet onmiddellijk te j wanhopen, want tot en met september wordt de lotings- lijst steeds geactualiseerd. GPD Demissionair staatssecretaris van Defensie, Gmelich Meijling. foto Roland de Bruin/GPD door Peet Vogels De binnenvaart is de concur rentie aangegaan met de vrachtwagen. Vooral de groei van het containervervoer geeft de binnenvaart een sterkere po sitie ten opzichte van het weg vervoer. Nu de tarieven voor het vervoer ook nog helemaal vrij worden, verwachten de verla ders, de aanbieders van de la ding. een grote groei in het ver voer over water. De schippers denken echter dat de liberalise ring een negatief effect zal heb ben op de binnenvaart. Zij vre zen dat het aantal schepen flink zal dalen als gevolg van de moordende concurrentie tussen de binnenschippers. Het afschaffen van de schip- persbeurs is in stilte verlopen. In 1993 nog blokkeerden de bin nenschippers wekenlang de vaarwegen om het beurssys teem in stand te houden. De beurs was een marktordenend instrument. De verladers waren verplicht hun lading aan te bie den op de beurs. De schipper die het langst lag te wachten kreeg de lading voor een vastgesteld tarief. „In slappe tijden lagen de sche pen wekenlang te wachten op een lading. Gemiddeld werd er een week gevaren en een week stilgelegen. De gemiddelde wachttijd was tien dagen. Re ken dan maar dat de vrachtprij zen hoog moeten zijn om de schipper een inkomen te geven. Er waren dan ook excessen, zo als een student die een vracht schip kocht en zes vrachten per jaar vervoerde. Dat was vol doende voor hem om zijn studie en levensonderhoud te bekosti gen", aldus K. Tjalma van de verladersorganisatie EVO Ook A Roos, directeur van het Centraal Bureau voor de Rijn en Binnenvaart (CBRB) is blij met het afschaffen van de beurs. „Het was nou niet direct een systeem dat de inventiviteit be vorderde." De vaste vrachtprijs kostte het bedrijfsleven jaar lijks 300 miljoen gulden te veel. zo bleek uit een studie van de Europese Commissie in 1990. „Die studie heeft geleid tot de li beralisering van de binnen vaart", weet Tjalma. Het zijn juist dit soort opmer door Thomas Verfuss In Algerije wordt zondag een nieuwe taalwet van kracht die het Arabisch tot enige officiële taal verklaart. De arabiserings- wet dreigt met geldboetes oplo pend tot 150 gulden, als in offi ciële documenten een andere taal - in de praktijk Frans of een berberdialect - wordt gebruikt. Dit gebeurt tot groot ongenoe gen van de berbers, de oor spronkelijke inwoners van het Noord-Afrikaanse land, en van veel leden van de Franstalige elite. Eerdere pogingen tot ara bisering leidden in 1990 tot be togingen met honderdduizen den deelnemers. Toenemen Sommige Algerijnen vrezen dat het geweld zal toenemen in Ka- bylië, het belangrijkste berber- gebied ten oosten van de hoofd stad Algiers. Er zijn al doden gevallen bij botsingen met de politie en er zijn veel overheids- eigendommen vernield na de moord op de immens populaire berberzanger Lounès Matoub vorige week. Deze verzette zich tegen de arabisering. Sommige berbers verdenken de overheid ervan achter de aanslag te zit ten, ook al is de moord opgeëist door de Gewapende Islamiti sche Groepen (GIA). Romeinen De berbers leefden al ten tijde van de Romeinen in het huidige Algerije. Zij werden onderwor pen door de Arabieren die na de dood van profeet Mohammed in 632 hun rijk uitbreidden. De berbers bekeerden zich tot de is lam, maar bleven meestal hun eigen taal spreken. Zij vormen tegenwoordig bijna een derde van de bevolking. Toen Algerije na een bloedige oorlog in- 1962 onafhankelijk werd, was de stedelijke elite na 132 jaar Frans bewind behoor lijk verfranst. Ook vandaag nog spreken veel goed opgeleide Al gerijnen thuis Frans en onge veer de helft van de landelijke dagbladen verschijnt in de taal van de voormalige kolonisator. Ook speelt Frans een dominante rol in het bedrijfsleven en in technische vakken in het hoger onderwijs. Na de onafhankelijkheid wilde de regering het gebruik van het Arabisch bevorderen. Er waren echter te weinig Algerijnse on derwijzers die het standaard Arabisch goed genoeg spraken. Daarom werden uit Egypte werkloze leraren 'geïmpor teerd', die zich in him thuisland veelal uit ontevredenheid had den aangesloten bij het moslim broederschap. Kiem Volgens veel Algerijnen die het geweld in hun land met lede ogen aanzien, is door die import de kiem gelegd voor de latere steun aan het moslimfunda mentalisme en het FIS onder veel jongeren. Inde nieuwe grondwet van 1996 staan het Arabische, het berber- se en het islamitische aspect van de nationale identiteit gelijk waardig naast elkaar. De ber- bertaal Tamazight werd echter niet als officiële taal erkend. Vaak werden daarvoor prakti sche redenen genoemd: er zou dan te veel vertaald moeten worden. Software De nieuwe taalwet dreigt op haar beurt voor praktische pro blemen te zorgen: De meeste software die in kantoren wordt gebruikt, is in het Frans en zal vertaald moeten worden. Veel hoger opgeleiden denken in het Frans en zullen voor juridische brieven de hulp van een tolk moeten inroepen. Volgens Said Sadi. de fel anti- fundamentalistische leider van de vooral onder berbers sterke Beweging voor Cultuur en De mocratie. wil de conservatieve regeringscoalitie met de nieuwe wet niet alleen conservatieve moslims voor zich winnen door steun aan de taal van de koran. Zij wil ook de Franstalige elite wegwerken die zich verzet te gen de 'sluipende soedanisering' van Algerije, zei hij onlangs in een interview met de Franse krant L'Humanité. Ramp Sadi vreest dat de taalstrijd tot een 'nationale ramp' zal leiden. Andere Algerijnen hopen dat het zo'n vaart niet zal lopen met de arabisering. ..Er is bij Alge rijnse wetten vaak een verschil tussen theorie en praktijk En het land is er gewoon niet klaar voor", aldus een redacteur van een - Franstalige - krant in Al giers. ANP Staatssecretaris Gme lich Meijling (WD) is in voor nog een 'ritje' op het paarse fluweel, liefst op Defensie, maar Buiten landse Handel kan ook. Maar niet ten koste van al les. Voor bezuinigingen op Defensie voelt hij in de huidige situatie niets. De liberaal is echter ook een realist: „Ik ben geen Don Quichotte." door Cees van der Laan Vier jaar lang was staatsse cretaris Gmelich Meijling de marktkoopman van Defen sie. Hij kocht voor zo'n twaalf miljard gulden aan wapens, vliegtuigen, helikopters en schepen. En onder zijn leiding werd voor ruim een miljard gul den tanks, fregatten, kanonnen en ander materieel aan diverse landen gesleten. Hij reisde de hele wereld over. Gmelich Meijling staat bekend als een Bourgondiër, die van de goede dingen des levens houdt. Hij vindt het geen negatieve kwalificatie. „Dat je Bourgon diër bent, betekent nog niet dat je een slechte staatssecretaris zou zijn. Ik houd niet van de grijze middelmaat." Binnen de krijgsmacht krijgt hij alle lof toegezwaaid als de be stuurder die schijnbaar moeite loos de overgang van een dienst plichtig naar een beroepsleger heeft geleid. Maar het grote pu bliek kent hem vooral van enke le affaires. Hij werd verant woordelijk gehouden voor de aanschaf van een 45 miljoen gulden kostend zakenvliegtuig, dat in het begin weinig vloog vanwege achterstallig onder houd en pech. De Kamerleden Hillen (CDA) en Hoekema (D66) maakten het hem knap lastig. Gmelich Meijling wekt niet de indruk daar echt wakker van te hebben gelegen. „Voor Hillen was het gewoon 'staatssecreta- risje' pesten en ach Hoekema, die roept wel vaker wat." Als 'uiterst beschadigend' voor zijn persoon ei-voer hij de decla ratie-affaire die freelance jour nalist Dick Berts oprakelde. Gmelich Meijling zou als burge meester van Den Helder taxi's onnodig lang hebben laten wachten en een pak in Italië te hebben gekocht toen zijn baga ge kwijtraakte. „Ik heb nooit in een taxi gezeten. Den Helder had geen dienstauto voor de burgemeester en in plaats daar van een overeenkomst gesloten met een taxibedrijf. Dat was go. „Ikkan op mijn schip 54 con tainers meenemen". aldus Seine. „Dat zijn toch 27 vracht wagens met aanhanger. De gro tere containerschepen nemen wel vierhonderd containers mee." Om die aantallen ook daadwerkelijk te kunnen ver voeren, moeten er echter nog wel wat knelpunten worden op gelost. Nepoplossing Vooral de capaciteit van de slui zen is vaak niet berekend op de grote containerschepen. „Ook een aantal viaducten is te laag", weet Tjalma. Voor het oplossen van knelpunten is één miljard gulden extra nodig, maar het is zeer de vraag of dat geld er veel goedkoper." Recent onder zoek leerde dal hij niets on rechtmatigs heeft gedaan. Allesdoener Gmelich Meijling was de afge lopen vier jaar de allesdoener op Defensie, de bestuurder, terwijl minister en 'visionair' Voorhoe ve de internationale veiligheid voor zijn rekening nam. „Ik run het bedrijf." Als hij opnieuw wordt gevraagd om het ambt van staatssecretaris te bekle den, dan is dat ook één van de voorwaarden. „Ik ben meer een bestuurder dan een politicus. Ik wil managen." De PvdA en D66 willen 500 tot 750 miljoen bezuinigen op de fensie. Meijlings partij, de WD, is mordicus tegen. Is hij bereid een dergelijk bezuinigingsbe drag in een volgende kabinets periode voor zijn rekening te ne men? „Nee, er kan geen cent af. We hebben in het verleden voor mil jarden bezuinigd, we hebben een taak er bij gekregen - de vre desoperaties - we hebben de he le zaak gereorganiseerd, we zijn overgegaan naar een beroepsle ger - en alles hebben we tot nu toe loyaal uitgevoerd. „De prioriteitennota van 1993, waarop de nieuwe defensieor ganisatie is gebaseerd, loopt door tot 2002. De PvdA-plan- nen doen erg pijn. Ze snijden diep in de organisatie. Eigenlijk komt. „Het was ons min of meer beloofd, maar nu gaat het alle maal naar de aanpassingen voor de Betuwelijn en de HSL-tunnel onder het Groene Hart", aldus Roos. „Schandalig dat de bin nenvaart moet bloeden voor een nepoplossing voor de bewoners van het Groene Hart. Seine ziet echter een nog veel groter knelpunt voor de groei van de binnenvaart. „De verla ders rekenen zich nu rijk met de lage vrachtprijzen. Dat zal ech ter veranderen, want ik hoor steeds meer schippers die er het bijltje bij neer willen gooien. Vooral de ouderen onder de 4.500 schippers hebben geen zin meer tegen kostprijs te gaan vervoeren. Zij gaan massaal ge- is de PvdA met een nieuwe de fensienota bezig, wij vinden dat zoiets in 2001 of 2002 moet ge beuren. Om nu maar zo, halver wege, te zeggen: er moeten squadrons vliegtuigen en fre gatten worden ingeleverd, is toch ondoordacht." Gmelich Meijling verzet zich nu tegen bezuinigingen maar in 1994 was hij wel bereid tegelijk met een ingrijpende reorganisa tie van de krijgsmacht 450 mil joen te korten. Waarom kan dat nu dan niet? „Het vet is er af. de rek is eruit." Onaanvaardbaar Het bedrag dat de PvdA op de fensie wil bezuinigen, is voor hem onaanvaardbaar. Toch lijkt hij voorzichtig aan te geven met een lager bedrag noodgedwon gen wel te kunnen leven. „Ik zeg natuurlijk: er mag niet bezui nigd worden, maar u moet ook begrijpen: ik ben geen Don Qui chotte. Als er toch iets moet ge beuren hangt het af in welke or de van grootte. Als we een bezuinigingsopdracht krijgen die we de vorige keer in 1994 ook kregen, dan is dat niet uit te voe ren. Daar zet ik niet mijn hand tekening onder." Maar een lager bedrag dan 450 miljoen? „Nou, dat is een grens die je uit vorige ervaringen kunt trekken. Als je deze organisatie op poten moet houden en 500 miljoen moet bezuinigen, dan zeg ik: dat kan niet. Maar als er sprake is van een lager bedrag, in relatie tot het afstoten van een bepaalde taak of minder participatie in bepaalde activi teiten, dan is dat een ander ver haal. Maar dat moet je dan met elkaar doen, parlement en rege ring, in een nieuwe defensienota en niet halverwege de prioritei tennota." De staatssecretaris onder streept weinig te voelen voor in cidentele bezuinigingen (het uitstellen van materieelaanko- pen). waarover onderhande laars voor een nieuw kabinet spreken. „Dat is een oud ver haal: na ons de zondvloed. Nu uitstellen en later zien we wel hoe we het ophoesten. Dat vind ik een gevaarlijke zaak. Als je een bepaalde aanschaf niet doet, is het een bezuiniging tus sen aanhalingstekens, geld dat je op dat moment niet hoeft uit te geven. Maar je moet het wel reserveren, omdat je op een be paald moment toch een vracht wagen of een vliegtuig moet vervangen." Zijn advies aan zijn partijleider en onderhandelaar Frits Bolke- stein is: „Zo min mogelijk toege ven aan de druk van de andere fracties. We weten ook allemaal wel dat er een compromis moet worden gesloten, dat is de ande re kant van de medaille, maar het zou wel pijn doen." GPD Tito wil hulp Maarschalk Tito van Joegosla vië heeft de westerse landen verzocht, ook in aanmerking te kunnen komen voor Mars hall-hulp. Hij zou inruil daar voor afzien van bepaalde aan spraken op Triëst. Joegoslavië staat geisoleerd in de wereld, nu alle andere communisti sche mogendheden maar schalk Tito, na een conflict met Stalin, tot verrader heb ben bestempeld. Ondernemingsraad De Nederlandse regering heeft een wetsvoorstel ingediend tot het instellen van onderne mingsraden. Elk bedrijf en el ke instelling met tenminste 25 werknemers zou een ondeme- Postbus 18 4380 AA Vllssingen Tel. (0118)484000 Redactiefax (0118)470102 's avonds op zondag t/m vrijdag vanaf 19.00 uur in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)472404 Goes: Voorstad 22 i 4461 KN Goes i Tel. (0113)273000 i Fax. (0113)273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 4537 AK Terneuzen Tel (0115)694457 Fax (0115)620951 Axel: Nassaustraat 15 4571 BK Axel Tel. (0115) 568000 Fax. (0115)561415 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel. (0114)373839 Fax (0114)373840 Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel (0111)454647 Fax (0111)454659 Opening kantoren: I Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30-17 00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10.30 uur mingsraad moeten krijgen; deze moet onder meer advise ren over het bedrijfsbeleid en wensen van werknemers be handelen. Rundersmokkel De politie fieeft enkele smok- j keiaars opgepakt. Zij vervoer- den in een pantserwagen koei en van Zuid-Beveland naar| België. Toen een van de koeien i overleed en naar de verdel- gingsfabriek werd gebracht, liepen ze tegen de lamp. Kersenoogst De kersenoogst lijdt sterk on der de aanhoudende regen. De vruchten scheuren vaak al aan de bomen. Op de veiling van Kapelle zijn enkele kisten doorgedraaid. 0800-0231231 of maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden, zaterdags tot 14 00 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond vari 20.30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 95,00. franco per post 125,50; per maand 34.75, per jaar 366,50, franco per post 485,00. bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting, losse nummers maandag t/m vrijdag 1.75, zaterdag 2,50 p.st (alle bedragen inclusief 6 pet. btw); Postrek.nr3754316 t.n.v. PZCab.rek. Vlissingen Advertentietarieven: 184 cent per mm, minimumprijs per advertentie 27,60, ingezonden mededelingen 2,5 x tarief, speciale posities tarief op aanvraag, voor brieven bureau van dit blad 7 - meer(excl. 17.5 pet btw); volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag; (alle advertentieprijzen exclusief 17.5 pet btw) Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B V Vlissingen Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener Arcade NV Uitgever: W F dePagter Hoofdredactie: A L Oosthoek A L Kroon (adjunct) Centrale redactie City OnLine Internet Postbus 18 4380 AA Vlissingen http://www.city.nl e-mail: pzcredcity1@pzc.nl Bezorgklachten:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 2