Schatgraven bij Metropole Orkest PZC Acteren is voor Matthew Modine het leven zelf Opnamen van jaren op 150 cd's kunst cultuur 13 Ace of Base blijft ondanks tegenslagen vrolijk getint vrijdag 3 juli 1998 Wat Ella Fitzgerald, Joe Cocker, Sarah Vaughan, Herbie Hancock, King's Singers, Dizzy Gillespie en Bill Evans met elkaar te maken hebben? Ze hebben in de loop der jaren allemaal opnamen gemaakt met het Metropole Orkest. Daar moeten nu maar eens cd's van komen, vinden orkest en NPS. Tussen nu en vijf jaar zullen er honderdvijftig cd's op de markt komen. Met historische en nieuwe opnamen. De eerste vijftien liggen al in de winkels. Het 'meest veelzijdige jazzorkest ter wereld' laat zich horen met uiteenlopende solisten en in verschillende stijlen. Van heftige jazz tot vriendelijke easy listening. Dolf van der Linden voor zijn Metropole Orkest in 1947, twee jaarna de oprichting. Het begon met een vraagje aan producer Maarten Hartveldt. Of hij eens wat orde wilde schep pen in de stapels bandopnamen die er nog in de archieven van het Metropole Orkest lagen. Kon hij meteen eens kijken of daar wat van op cd zou kunnen worden ge zet. „Ik wist niet waar ik aan be gon", zegt hij nu. Wat eruit zag als een interessant klusje bleek meer dan een dagtaak. Hij is er al een dikke anderhalf jaar mee bezig en het eind is nog lang niet in zicht. Zesentwintighonderd titels is Hartveldt aan het doorwerken. Allemaal exclusieve arrangemen ten voor het symfonische jazzor kest waarbij ruim 260 solisten optraden. En niet de minsten. Topartiesten uit de wereld van jazz en lichte muziek zitten er tus sen: Ella Fitzgerald, Toots Thiele- mans, Tony Bennett, Astrud Gil- berto, Sarah Vaughan, Dizzy Gil lespie, King's Singers, Stan Getz, Nancy Wilson, Alan Parsons, Her bie Hancock, Bill Evans, Burt Ba- charach, Oscar Peterson, Mike Stern en dat gaat dan zo door tot aan Joe Cocker en de Yellow Jac kets. Het hele project is nu al veel groter dan menigeen had voorzien. Want het orkest zit ondertussen niet stil. Ook recente projecten zijn het vastleggen waard. Er komen dit jaar dertig cd's van het orkest op de markt. Met zowel historisch als nieuw materiaal. In de komende vijf jaar zal dat aantal groeien tot honderdvijftig. Aparte kastjes De vraag is wie deze cd's eigenlijk allemaal zullen aanschaffen. Moe ten er aparte kastjes worden ge timmerd waarin alle 150 cd's keu rig op een rijtje kunnen staan? Fred Dekker van 'Metropole' lijkt het een goed idee. Bij platenmaatschappij Koch denken ze er anders over. „Hoe veel platen zijn er niet van het or kest van Nelson Riddle? Maar er is geen platenzaak die een apart Joe Cocker Riddle-vakje heeft aangelegd. Wie die platen wil hebben moet zoeken bij Frank Sinatra, bij Ella Fitzgerald, bij Oscar Peterson, bij Nat 'King' Cole. Zo zal dat ook gaan bij de Metropole-cd's." Een goede samenwerking tussen solisten en orkest is alleen te berei ken als er arrangeurs bij betrok ken worden. Een solist kan nog zo'n mooi liedje zingen of toete ren, als er sprake is van orkestbe geleiding, dan zal er een partituur moeten komen. Bij de cd's die nu zijn uitgekomen treft men de naam van Dolf van der Linden een foto Phil Nijhuis Tony Bennett aantal keren aan, de man die het orkest in 1945 oprichtte en vijfen dertig jaar orkestleider bleef. Ro- gjer van Otterloo, de tweede chef dirigent ontbreekt uiteraard ook niet. En natuurlijk komen ook de namen Jerry van Rooi jen, Lex Jas per, Henk Meutgeert. Jan Wessels en Rob Pronk verschillende keren voorbij. Bijsluiters De bezetting van het Metropole Orkest wisselde in de loop der ja ren. In de verschillende bijsluiters staan echter alleen de muzikanten vermeld die nu bij het orkest in dienst zijn. Zo hoor je in verschil lende stukken duidelijk altsaxo fonist Piet Noordijk, gitarist Eef Albers en trompettist Ack van Rooijen bovendrijven om maar eens enkele herkenbare spelers te noemen, teiwijl hun namen ner gens terug te lezen zijn. Een nood- sprongetje volgens de producer. „Men moest er bij de opnamen bonnetjes voor invullen Dat werd zelden gedaan. De bezettingen zijn niet meer te achterhalen. Het kunnen vermelden van de juiste dirigent en arrangeur was al ver foto Dirk W.de Jong schrikkelijk veel werk." Dat bij de eerste lichting Metropole-cd's de allergrootste namen als Ella, Dizzy of Toots nog ontbreken, blijkt toeval. Producer Hartveldt „De opnamen zijn er, maar ik ben ze nog niet tegengekomen." Bo vendien vergt het vergaren van de rechten om de opnamen op cd te zetten enige tijd. Hij is nu druk doende toestemming te krijgen om de opnamen van het orkest met pianist Bill Evans uit te brengen. Het orkest stond toen onder lei ding van ook al zo'n grote naam: Claus Ogerman. Altsaxofonist Lee Konitz was ont roerd toen hij werd gebeld of zijn opnamen op cd Saxophone Dreams uitgebracht konden wor den. „Hij had het al heel lang wil len doen, maar hij had geen maat schappij kunnen vinden. Hij zat te snikken aan de telefoon." Greetje Kauffeld Toppers op vocaal gebied zijn Isn't it Romantic met Ernestine Ander son, Beat out that rhythm on a drum van Madeline Bell en My Fa- vorite Ballads van onze eigen Greetje Kauffeld. Waarbij op laatstgenoemde cd ook wordt meegewerkt door saxofonist Stan Getz en trompettist-arrangeur Thad Jones. De componisten arrangeurs Jeff BealBill Holman en Clare Fischer werkten als dirigent hun eigen muziek door met het orkest. Dat leidt bij Beal (Red Shift) tot een absolute topproductie op het ge bied van eigentijds gecomponeerd materiaal. Fischer, die veel sa menwerkte met poplieden als Prince en Paul McCartney bouwt op Latin Sound een heftig latin- feestje. En de cd van Bill Holman is een imponerende jazzsuite ge worden. Zo heeft elke Metropole-cd zijn ei gen doelgroep. Want wie van hef tige jazzklanken houdt zal mis schien de neus optrekken voor brave lieflijke klanken van verge ten Britten als de Neil Richardson Singers (A Beautiful Friendship) en de zangeressen Lois Lane (niet te verwarren met de zusjes Klee- man) en Lee Gibson. Nee dan Twilight, de cd van de eerste trom bonist van het orkest Van Lier zingt prachtig op zijn trombone in smaakvol repertoire waarbij het Metropole Orkest onder leiding staat van Vince Mendoza. Ton Ouwehand De cd's van The Netherlands Metropo le Orchestra verschijnen bij platen maatschappij Koch en kosten f 29,90 per stuk. Matthew Modine kijkt alsof hij ten einde raad is. „Ik weet niet meer wat ik moet doen", zegt hij. „Ik wil geen acteur meer zijn, ik kan er niet meer tegen." De Amerikaan heeft net zijn laat ste filmrol in 'The real blonde' nog eens gezien. Voor de derde keer. Hij speelt er de 35-jarige Joe in, een New Yorker met serieuze aspiraties om te acteren, wer kend aan zijn monoloog uit 'Dood van een handelsreiziger'. Terwijl zijn knappe, gladde vriend in de komedie van regisseur Tom Di- Cillo een goedbetaalde baan in een soapserie krijgt, moet Joe een vernederend figurantenrolletje aannemen in een videoclip van Madonna. Het is pijnlijk om te zien, zegt Modine: „Ik heb het gevoel dat die rol mijn leven van dit moment is. Ik heb 150 scripts gelezen, heel veel niks, sommige wel wat. Maar dan moet je wachten tot Bruce Willis eerst nee zegt, of zoiets. Ik heb nu nog geen rol en dat bete kent dat ik de eerste vier maan den geen werk heb." Toegegeven, de acteur heeft last van jetlag, is vermoeid, maar hij is er de man niet naar om ter wille van de publiciteit een potje te lie gen. Matthew Modine heeft echt problemen en is het type dat ze impulsief op tafel smijt. Zijn filmcarrière ziet er overigens niet uit om je zorgen te maken. Die ijzersterke rol als de gestoord uit Vietnam teruggekeerde jonge soldaat in Alan Parkers 'Birdie', die rol in Stanley Kubricks 'Full metal jacket', goede rollen in 'Memphis Belle' en 'Pacific heights'. En dan nog de manlijke hoofdrol naast Geena Davis in de piratenfilm 'Cutthroat island'. Maar die film hadden we beter niet kunnen noemen. Modine: „Toen ik het script las, wist ik niet dat regisseur Reny Harlin in feite een film over zijn wouw, Geena Davis, wilde maken Michael Matthew Modine ....smijt problemen impulsief op tafel... foto Theo Bohmers Douglas voelde dat waarschijn lijk aan, want die had het script teruggeven. Ik ging met een goed gevoel naar de opnames in Malta toe. Wat een verspilling. Drie ca mera's die meer film gebruikten dan jullie hele filmindustrie in een jaar. Toen ik later de affiches zag, met mezelf er groot opdacht ik nog: zo, mijn rol is blijkbaar goed gelukt. Maar Reny Harlin is de film gaan hermonteren. En toen zijn alle goede dingen er uit verdwenen Ik ook, voor een groot deel." Matthew Modine is net terug uit Tijuana, Mexico waar hij zijn eerste lange speelfilm regisseer de. Voor het mini-budget van twee miljoen dollar. Hij diept een foto uit zijn zak op: de laatste dag met de crew. Hoofdrollen voor John Hurt en Kevin J.Connor. Ti tel van de film 'If.. Dog..Rabbit'. „Door mij geschreven, geregis seerd en ik speel er een hoofdrol in. Zie je die zorgelijke regis- seurstrekken op mijn gezicht? Het was de laatste van de vijfen twintig draaidagen, iedereen wilde op de foto, maar ik moest nog een scène filmen." Eettafel Modine kreeg de kans om zelf te regisseren nadat hij al twee korte films had gemaakt, dankzij het door Robert Redford opgezette Amerikaanse Sundance Institute voor onafhankelijken en debu tanten „Ik ga straks thuis aan de eettafel mijn film monteren. Een grote tafel? Een groot huis? Wel nee, ik woon in met wouw en twee kinderen gewoon in New York." De lange blonde Modine is een verrassende gesprekspartner. Hij ziet er moe uit, is ongeschoren, heeft al vaker laten weten dat het circus van journalisten dat op hem afkomt voor hem niet hoeft Maar wanneer een publiciteits- dame komt aankondigen dat de tijd 'op' is, zegt hij„Laat ze maar, gewoon dóórwagen." Zijn eigen film "If., dog..rabbit' gaat over een familie, een zoon die door omstandigheden nooit degene kan worden die zijn vader zo graag in hem ziet. „Tijdens de op names stierf mijn vader aan kan ker aan de alvleesklier", vertelt hij. „En ik heb het gevoel dat dat steeds sterker in mijn film door drong en voelbaar werd." Modine is gek op film. Zegt: „'Ti tanic', wat een onzin. Maar wat die regisseur met de camera doet: die rijdt door de gangen van dat schip en dat hele schip komt tot leven." Hij is met film opge groeid. Zijn vader reisde de Ver enigde Staten door als manager van drive-in bioscopen De kin deren werkten mee om de par keerplaatsen op te ruimen. En za gen films. Zes broers en een zus ter. Het gezin wel uiteen, een broer in Vietnam, een die aan de drugs raakte, een zuster die. moe van het reizen en trekken, liever bij vrienden bleef wonen. „Ik zag als jongen een documen taire over het maken van de film 'Oliver', met Mark Lester", zegt Modine. „Ik wist niet dat het om acteurs ging. Maar ik herkende die wezen. Ik voelde me net zo. Ik was een kind met de sleutel aan een touwtje om zijn nek. Mijn moeder werkte overdag, mijn va der was er nooit. Ik was een jon gen die altijd in problemen en vechtpartijen belandde. Ik ben toen danslessen gaan nemen, ben op koor gegaan om te leren zin gen. Ik zag wat die jongens in de film deden niet als een beroep. 'Dat ben ik', dachtik, 'ik wil doen wat zij doen'. En dat doe ik eigen lijk nog steeds." Bert Jansma Het is een tijd stil geweest rond de Zweedse popgroep Ace of Base. Het zat de vier Scandinaviërs de afgelopen twee jaar dan ook niet mee. Maar ondanks de vele tegenslagen, die ze inet hun vorige album hadden, zijn de nummers van de nieuwe cd Flowers die half juni verschijnt, nog even vrolijk en optimistisch getint. Zongen de Zweedse dames en heren drie jaar geleden nog dat het leven 'beautiful' was, nu vergelijken zij in hun nieuwe single ons bestaan met een bloem: 'Life is a flower'. Jonas Berggren slaakt een diepe zucht alvorens te vertellen wat de groep de a fgelopen twee jaar al lemaal heeft moeten doorstaan. De muzikale leider steekt zijn on genoegen over klungelige produ cers en onderling strijdende pla tenmaatschappijen niet onder stoelen of banken. „Het plan was om na het uitbrengen van 'The bridge', ons tweede album, een tournee te beginnen. De release verliep echter zo chaotisch dat het er nooit van gekomen is. Om een paar voorbeelden te noemen: de single werd een week voor het al bum uitgebracht, de video was niet op tijd klaar en bij de Ameri kaanse versie van 'Lucky love' liep het geluid niet synchroon. De Amerikanen willen nu eenmaal altijd wat anders dan de Europea nen", verklaart Jonas. „In de Verenigde Staten is de tekst van onze nieuwe single 'Life is a flower' helemaal veranderd. Dat heeft niets met de kwaliteit te ma ken", voegt hij er haastig aan toe. Hij ziet de oorzaak vooral in de prestigestrijd die de Amerikaanse platenmaatschappijen Arista en Polydor voeren. „Beide willen zoveel mogelijk hun invloed doen laten gelden Arista gaf als reden dat ze 'Life is a flo wer' te Europees vonden klinken. Moeten we dan hetzelfde klinken als die duizenden Amerikaanse bands? Het gekke is dat de Ameri kaanse versie van 'Life is a flower' naar mijn menig t'Europeser' klinkt dan het origineel. Het heeft meer 'straight bassdrums'.." „We moeten met een heleboel mensen rekening houden. Voor onze huidige cd hield dat in dat we een aantal nummers die onze voorkeur hadden, niet konden la ten horen. Ze werden te vreemd bevonden en zouden niet passen tussen de andere nummers. Als ie mand dat vindt, wil ik geen 'pain in the ass' zijn. Soms moet je nu eenmaal een compromis sluiten." De nieuwe cd Flowers is volgens Jonas nog gevarieerder dan de vo rige. „We hebben ballads, flower power-achtige, Motowninvloe- den." Natuurlijk ontbreken ook de typische Ace of Base pop-reggae- songs niet. De rolverdeling tussen de twee zussen van Jonas is wel wat veranderd. Jenny is met haar zangkunsten wat meer op de voor grond komen te staan. „Eigenlijk is Jenny altijd al de leadzangeres geweest, maar tijdens de opnames van ons allereerste nummer 'All that she wants' was Linn meer het gezicht van de groep, omdat Jenny destijds examens had. Sindsdien heeft iedereen het beeld van Jenny als iemand die meer op de achter grond zingt." Niet veranderd is de positieve ge kleurdheid van hun liedjes. Vooral bij het nummer 'Life is a flower' is dat duidelijk merkbaar. Jonas: „Een heleboel mensen leven in een kooi. Ze durven dingen niet anders te doen, omdat ze bang zijn voor de reactie van hun buurman. Tijdens de lente drie jaar geleden deed ik op een dag de deur van mijn huis in Gotenburg achter mij dicht. Bui ten floten de vogels. De wereld lachte mij toe Zo ben ik op het idee gekomen." 'Pre-partymusic', zo bestempelt Jonas hun muziek. „Onze cd's kun je het best draaien voordat je gaat dansen. Het brengt je in de juiste stemming. Dat wil overigens niet zeggen dat je op Ace of Base-mu- ziek niet goed kan dansen De melodieën van Ace of Base nummers blijven na het horen vaak nog urenlang in je hoofd zit ten. Jonas: „Vaak schiet mij tij dens het autorijden een deuntje te binnen. Als ik dat na een paar uur nog onthoud, is het meestal wel een goede melodie. Misschien is dat de reden dat onze liedjes zo pakkend zijn. „Critici zeggen vaak dat wij ons beperken tot het maken van sim pele deuntjes met simpele teksten. Wat ik het belangrijkst vindt is dat de tekst bij de melodie past. Wij willen met onze liedjes geen bood schap verkondigen. Pas als je dat wel zou doen. moet je nadenken over de betekenis van een tekst. Onze liedjes worden vaak onder- schat. De moeilijkheid zit vaak in de eenvoud." Martijn van der Donk (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 13