Sirion is een stille Geknipt voor filebestrijding Compacte Daihatsu Zuinige motoren met nieuw injectiesysteem Toerboekje met motorroutes Honda Deauville houdt zich goed bij slecht weer auto motorfiets zaterdag 27 juni 1998 43 N: Diesels voor Mercedes A Bidon met thermometer De sierstrip bij de Daihatsu Sirion maakt hem chic. wijkt qua kleur iets af van het an dere kunststof. Speciaal voor de Sirion heeft Dai hatsu een nieuwe motor ontwor pen. Het is een driecilinder benzi nemotor met een inhoud van één liter. Dubbele nokkenassen en vier kleppen per cilinder helpen hem aan een vermogen van 40 kW/55 pk, maar dat neemt niet weeg dat de krachtbron geen erg levendige indruk achterlaat. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur duurt 15,4 seconden en de topsnel heid bedraagt 145 kilometer per uur. Geen spectaculaire cijfers en dat bevestigt de eerste rijindruk ook. Maar Daihatsu schuift deze motor ook meer als de stille, zuinige krachtbron naar voren. Stil is hij inderdaad. Zelfs op topsnelheid, als de driecilinder hard staat te werken, blijft hij decent op de ach tergrond. Je kunt op gewone toon converseren in de auto, iets wat in deze klasse nog niet zo gebruike lijk is. Op papier is de motor ook erg zuinig. Volgens de nieuwe (iets onzuiniger dan voorheen), Euro pese meetmethode verbruikt hij gemiddeld een liter benzine per 18,2 kilometer. Op de buitenweg is dat zelfs één op 20,8. Dat zul je in de praktijk vast niet halen, maar het geeft wel aan dat de auto ten opzichte van zijn concurrenten 'erg zuinig is. Daihatsu geeft de Sirion een voor deze klasse ongebruikelijk com plete uitrusting mee. Het basismo del, de STi, heeft al airbags voor de bestuurder en de passagier, gor delspanners, metallic lak, in car- rosseriekleur gespoten bumpers en getint glas. Deze versie is met 19.995 gulden bijzonder scherp geprijsd. Stapje verder Wat completer is de 2000 gulden duurdere Sirion XTi die ook stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een wis/was-installatie op de achter klep en een in twee delen neer- klapbare achterbank heeft. Nog een stapje verder gaat de RTi (23.595 gulden) met elektrisch be- dienbare ramen vóór en achter, centrale vergrendeling en luxueu zere bekleding en de topversie is de ZTi van 27.995 gulden met ook nog eens ABS, airconditioning en zij-airbags. Dit jaar verwacht de Nederlandse importeur 1.500 exemplaren van de Sirion te verkopen. Meer auto's worden door Japan niet geleverd vanwege het succes in eigen land. In het thuisland wordt de Sirion straks ook als Toyota verkocht. De zuinige motor zal ook door Toyota dat haar belang in Daihatsu van 38 naar 50 procent wil vergroten, worden toegepast. Iedere motorrijder rijdt wel eens toertochten. De een be- leeft daarbij de ultieme voorpret aan het uitzetten van een route alvorens die te gaan rijden. Weer anderen wensen kant-en-klare routebeschrijvingen om die in dividueel of in groepsverband te gaan verkennen. Voor deze laat ste categorie heeft motortoerfa- naat Tom Boudewijns een aar dig boekje samengesteld. Bij lezing blijkt al dat Boude wijns weet waarover hij schrijft omdat hij als oprichter van de Vrije Toering Organisatie (VTO) talloze toertochten in binnen- en buitenland beschreef en or ganiseerde. Wat dat betreft is de opvolger van de in 1997 versche nen Motortoergids 2 absoluut geen verrassing omdat de in houd opnieuw gedegen is. In 'Motortochten' wordt dit keer een tiental routes beschreven met een maximale lengte van 250 kilometer. En opnieuw kan het merendeel van de routes in de zuidelijke grensstreken van ons land worden verreden. Ge tuige de bij iedere route gegeven beschrijving leidt Boudewijns de deelnemers zo snel mogelijk weg van de snelweg over kleine verbindingswegen langs leuke bezienswaardigheden. Omdat onthaasting het devies is, kunnen deelnemers net zo lang over een tocht doen als zij zelf willen. Met het oog daarop worden bij iedere route de adressen van aanbevolen hotels, campings en eet- en horecagele genheden vermeld. Tevens vindt een opsomming (met beschrij ving) plaats van musea en ande re bezienswaardigheden die een bezoekje waard zijn. Per route zijn heldere beschrijvingen en handige kaartjes opgenomen terwijl de routewijzers in zowel kilometers als mijlen zijn aange geven. Door het handige for maat kan het boekje zonder pro blemen in de tanktas worden vervoerd. Ruud Vos Tom Boudewijns: Motor Toertoch ten (schitterende motortochten in Nederland, Belgie, Duitsland en de Ardennne) - uitgeverij de Alk Alk maar, 160 geill. pag., f 24,90. ISBN 90 6013 084 7. De ontwikkelingsopdracht was maar kort doch duidelijk: ontwerp een motorfiets voor Europees woon- en werkverkeer. Houd daarbij bovendien rekening met het wisselende klimaat in veel West-Europese landen en zorg ervoor dat er meer meegenomen kan worden dan een broodtrommeltje alleen. Aldus geschiedde, waarna de op Europese eisenleest geschoeide Honda NT 650 Deauville het levenslicht zag. Om het Europese karakter ver der te onderstrepen wordt de Deauville zelfs inEuropa gebouwd. De motor ziet het le venslicht in dezelfde fabriek in Barcelona als waar de SLR 650 eencilinder gebouwd wordt. Ruim vijftig toeleveranciers voorzien de Montesa-Hondafabriek van de benodigde Deauville-onderdelen. Voor de voortstuwing van de Deauville is een V-twin verant woordelijk. Honda kon hier dank baar gebruik maken van het be wezen betrouwbare blok uit de NTV 650 Revere. De vloeistofge- koelde tweecilinder is voorzien van enkele nokkenassen en drie kleppen per cilinder. De cilinder inhoud geeft al aan dat de Deau ville geen koppelkanon kan zijn. Af fabriek zijn 39 kW/53 pk be schikbaar die bij 7500 tpm aan de krukas worden afgegeven. De maximale trekkracht bedraagt 53 Nm bij 6500 tpm. Vermogen en trekkracht worden door middel van een vijfbak doorgegeven aan het achterwiel. Cardan Evenals de Revere beschikt de Deauville over een onderhoudsar me cardan. Diezelfde vijfbak schakelt dankzij een vederlichte koppeling trouwens 'klakvrij'. Overigens valt het ook met de trekkracht reuze mee. Wie in de fi le even indut, kan in de vijfde ver snelling bij een gangetje van 30 km/u per uur nog gas geven. Vanaf 2000 tpm is voldoende trekkracht voorhanden om langzaam te rij den. Een prettige gedachte. In rijklare conditie ga je met 223 kilo sturend gewicht op pad. Dankzij een breed toerstuur en een uitgekiende zithouding heeft de Deauville een zeer hoog 'pizza bezorgersgehalte'. Je kunt er bij lage snelheid op kinderlijk een voudige manier mee wenden, ke ren en korte bochtjes maken. Die hanteerbaarheid vertaalt zich tij dens hogere rij-snelheden in een goede rechtuitstabiliteit en een neutraal bochtengedrag. Van zij windgevoeligheid is daarbij on danks de volle beplating weinig te merken. De remmen voldoen ruimschoots aan de Europese standaard. In het voorwiel worden twee Brembo's gemonteerd met een diameter van 296 mm. Twee dubbelzuiger rem klauwen zijn daarbij verantwoor delijk voor de rem vertraging. En het moet worden gezegd: de rem wegen zijn opvallend kort dankzij doseerbaarheid en voorspelbare remdrukopbouw. De achterrem is wat minder dominant aanwezig. Als je daarop tijdens een noodstop een beroep doet, merk je overigens wel dat de hier gemonteerd Nis sin-schijf via een enkelzuiger remklauw 276 mm remmend ver mogen achter de hand heeft. De in de kuip gemonteerde tellers en meters zijn fors van formaat en goed afleesbaar. Een digitaal klokje is standaard gemonteerd. Honda's ontwerpers hebben goed doorgehad dat die kuip een uit komst kan zijn in ons wispelturige klimaat. Het plaatwerk houdt de rij wind niet alleen goed van het li chaam maar bewijst onder natte omstandigheden ook goede dien sten. Tijdens regenbuien worden enkel schouders en laarzen nat. Klamme schouders kunnen een voudig worden voorkomen door wat dieper achter de ruit weg te kruipen. Om nat schoeisel te voorkomen, zullen 'lowers' moeten worden aangeschaft. Die zijn dan ook als accessoire verkrijgbaar. Evenals bij de Pan Europeaan het geval is, zijn ook bij de Deauville valbeu- gels standaard aanwezig. Ze zijn aan het oog onttrokken door plas tic vleugeltjes die aan weerszijden van de kuip uit de motor steken. Als ik pr-manager bij Honda zou zijn, wist ik het wel: Ik zou het hele motorscooterconcept overboord zetten en mijn kaarten op de Deauville zetten als ultieme file bestrijder. Door de strikt voor spelbare eigenschappen, de wend baarheid, het hoge rijcomfort en de voor alledaags gebruik ruim uitgevallen koffers zou de Deau ville uitstekend geprofileerd kun nen worden als 'commuter'. Als er vervolgens een vermogensbeperk- te A-variant op de markt zou wor den gebracht, zijn de perspectie ven helemaal goed te noemen. Want zolang de trekkracht maar gehandhaafd blijft, heeft de Deauville alles in zich om aan de hedendaagse transporteisen te voldoen. Wat dat betreft zou je de Deauville ook kunnen omschrij ven als groottoerist met kleinste- delijke allures. Ruud Vos Technische gegevens Honda NT 650 V Deauville Motor: tweecilinder vloeistof- gekoelde V-motor met enkele bovenliggende nokkenassen en drie kleppen per cilinder Cilinderinhoud: 647 cc Maximaal vermogen: 39 kW/53plc-7500 tpm. Maximaal koppel: 53 Nm/5,4 kgm-6500 tpm Aantal versnellingen: 5 Gewicht rijklaar: 223 kg Topsnelheid: 175 km/u Inhoud brandstoftank: 19 liter Prijs.f 18.995,- Daihatsu heeft in de prijsklasse tussen de 15.000 en 35.000 gulden zeven modellen in het programma. Die ook nog eens bijna allemaal in meerdere uitvoeringen zijn te krijgen. Je zou zo zeggen dat er dan geen plek meer over is voor een nieuw type. Maar Daihatsu vindt van wel en introduceert nu het achtste model, de Sirion. Het Japanse merk kiest met op zet een sterke concentratie van modellen in het compacte seg ment. Daihatsu wil zich volledig specialiseren in compacte auto's. Die hebben de toekomst volgens George van Balen, directeur van Daihatsu Holland. Een nog ver trouwen jk rapport van Verkeer en Waterstaat voorspelt tussen nu en 2020 een groei van het autover keer van zo'n 50 procent. In zo'n scenario passen compacte auto's volgens Van Balen beter dan grote modellen. Een sluitende redene ring zou je zo zeggen, maar of je dan ook direct acht compacte mo dellen moet hebben, is maar de vraag. Daihatsu wil echter op elke klantenwens kunnen inspelen en zet dus de Sirion in. De Sirion kan men qua formaat tussen de Cuore en de Charade plaatsen, waarbij de auto duide lijk dichter bij de laatste staat. Hij is met 3,68 meter tien centimeter korter dan de Charade en komt ook in de breedte (1,60 meter) twee centimeter te kort. De Sirion is echter met 1,45 meter wel wat ho ger. Daarom is de ruimte in de auto ook niet noemenswaardig kleiner dan die van de Charade. Voorin zit je goed in de Sirion, achter is het voor volwassenen aan de krappe kant. Maar de achterbank is wel goed bereikbaar omdat de Sirion een vijfdeurs model is. De bagage ruimte is met 267 liter iets kleiner dan bij der Charade. Vormgeving Daihatsu heeft geen sterke repu tatie op het gebied van vormge ving, maar van de Sirion heeft men een stuk minder anonieme auto gemaakt dan van de overige modellen. Geinige stylingdetails zijn de oplopende lijn van de ach terruit, de grote koplampunits en de verchroomde sierlijsten op de bumper, de flanken en boven de nummerplaat op de achterklep. Chroom mag weer zei Daihatsu Holland er zelf over. Het geeft de Sirion in elk geval een chique uit straling. De vlotte, enigszins frivole styling wordt aan de binnenkant niet voortgezet. Het dashboard ziet er degelijk en verzorgd uit, maar van de speelsheid van het exterieur is weinig meer te bekennen. Het re delijk complete dashboard is in een harde soort donkergrijze kunststof uitgevoerd, het midden deel en de lijst om het instrumen tarium hebben een metallic-ach- tige afwerking. Het stuurwiel de stofwolken rond de Mercedes A-klasse een beet je zijn opgetrokken en de levering van de auto na de valse start van vorig jaar goed op gang is geko men, is de eerste uitbreiding van het modellengamma in zicht. De benzineversies van 1,4 en 1,6 liter krijgen in augustus en september gezelschap van diesels. Heel mo derne diesels zelfs, want ze zijn van het zogenoemde common rail-type. Met een fijn motorge drag, een laag verbruik en weinig vervuiling. De Mercedes A-klasse mag zich momenteel in een grote belang stelling verheugen. Zo groot zelfs dat de levertijden zijn opgelopen tot ruim een half jaar. De commo tie rond omvallende auto's, met uitstel van de productie, aanpas sing van het onderstel en uitbrei ding van de uitrusting met een elektronisch stabiliteits- syteemi, heeft potentiële kopers blijk baar niet lang afge schrikt. Mer cedes zegt zelf zo'n 4.000 annuleringen te hebben gekregen. Dat is een te verwaarlozen aantal als je het af zet tegen de productie van 150.000 auto's dit jaar. Zeker als je weet dat die op enkele exem plaren na al verkocht zijn. Toch probeert Mercedes-Benz de interesse voor de A-klasse nog verder te vergroten. Twee diesel versies moeten het met name voor de zakelijke rijder interes sant maken om een A-klasse aan te schaffen. En daarvoor brengen deze dieselmotoren meteen heel wat mee, want Mercedes heeft al le technische registers openge trokken. Injectiesysteem Het gaat om twee viercilinder dieselmotoren, beide met een in houd van 1.689 cm_ en vier klep pen per cilinder. Beide diesels beschikken ook over een turbo compressor en directe injectie volgens het common rail-sys teem, waarvoor Mercedes de af korting CDI gebruikt. Dit injec tiesysteem voor dieselmotoren maakt een zeer nauwkeurige elektronische sturing van het mengsel mogelijk omdat de ver stuivers door elektrische signa len worden gestuurd. De brand stof wordt onder zeer hoge druk (maximaal 1350 bar) ingespoten vanuit een gezamenlijke leiding (common rail), die elke cilinder voedt. Verzacht Het grote voordeel van het com mon rail-svsteem en de daaruit voortvloeiende elektronische sturing, is dat traditionele nade len van de dieselmotor effectief kunnen worden bestreden. Zo kan de harde verbranding van de dieselmotor en het daaruit voort komende hoge geluidsniveau, door een mini male voorinspui ting aanzienlijk worden ver zacht. En de uit komen. Een actieradius van zo'n 1.200 kilometer moet haalbaar zijn met de A160 CDI. Toch is de iets minder zuinige Al70 CDI eerder aan te bevelen. Voor nog geen duizend gulden meer (45.500 gulden) biedt deze auto 22 kW/30 pk meer en dat be tekent in de praktijk aanzienlijk meer rijplezier. De Al60 CDI sprint in 18 seconden van 0 naar 100 km/h, de Al 70 CDI gaat dat in 12,5 seconden veel gemakke lijker af. En de topsnelheid is met 175 kilometer per uur ook een stuk hoger (Al60 CDI 154 km/h). Het gemiddeld verbruik is met 1 op 20,4 iets ongunstiger. Stil De Mercedes A170 CDI scoort ook qua geluidsproductie iets slechter dan de Al60 CDI. Maar beide motoren mogen als zeer stil worden omschreven. En dat zon der de motorkapseling die voor direct ingespoten dieselmotoren vrij gebruikelijk is. De Mercedes A-klasse heeft in de paar maanden van zijn hervatte productie veel aan kwaliteit ge wonnen. De afwerking van de auto is stukken beter geworden en met name de pasvorm van de kunststof delen in de auto is be ter. Kritiek blijft er echter nog steeds. Zo zijn de stoelen nog voor verbetering vatbaar en is de ventilatie in de 'A' nog altijd on voldoende. Het weggedrag is inmiddels bo ven iedere twijfel verheven. De ondersteltechnici hebben met een overcompensatie gereageerd op de perikelen rond de eland test, waardoor de auto nu abso luut 'idiot-proof' is geworden. Je kunt hem met hoge snelheid een bocht in gooien, het elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) remt hem af tot er voldoende sta biliteit is. Gelukkig heeft het comfort niet al te veel geleden on der de gewijzigde onderstel-af stemming, al merk je wel dat de auto wat steviger is geveerd. Gebleven is het hoge uitrustings- en veiligheidsniveau van de A- klasse met onder meer ABS, airbags voor de bestuurder en passagier, zij-airbags, stuurbe krachtiging, elektrische bedien- bare ramen vóór en centrale ver grendeling. Daar staat in het geval van de diesels wel een stevi ge prijs tegenover. Vanaf septem ber zijn de CDI-versies in Neder land beschikbaar, maar wie hem niet al veel eerder besteld heeft, zal toch minstens tot december moeten wachten. Mario Vos worden door de nauwkeurige dosering van de in jectie ook veel schoner. De CDI-motoren voor de A-klas se zijn vrijwel identiek, maar de sterkste versie heeft een inter- koeler die de temperatuur van de inlaatlucht verlaagd en daardoor meer vermogen heeft. Deze ver sie heet A170 CDI en levert 66 kW/90 pk. De uitvoering zonder die interkoeler heet A160 CDI en komt tot 44 kW/60 pk. Deze ver sie is afgestemd op een zo laag mogelijk brandstofverbruik en heeft in Duitsland zelfs speciale energiebesparende banden met weinig rol weerstand. Met dit model is een heel mooi verbruikscijfer te halen. Volgens Mercedes gemiddeld 1 op 20,8 en dat zou wel eens dicht bij de waarheid kunnen liggen, want tijdens onze testrit van bijna tweehonderd kilometer hebben we het wijzertje van de brand stofmeter niet uit de hoek zien De nieuwe Mercedes A-klasse met dieselmotor. De Honda Deauville voldoet dankzij de effectieve kuip uitstekend in ons grillige klimaat. Een gewone plastic bidon heeft geen isolerende werking. In de zomer wordt koel getapt water, fris- of vitaminedrank al snel een lauwe, smakeloze plens. Elite pre senteert de isolerende bidon Cioi, waarin drankjes urenlang koud kunnen blijven. Deze onbreekbare bidon bestaat uit een binnenfles van aluminium en een doorzichti ge plastic buitenfles. Een lucht- laagje tussen beide flessen fun geert als isolatie. Bijzonder is een ingebouwde ther mometer, die aangeeft hoe koud het drankje blijft. In de winter kan de bidon andersom werken en het drankje warm houden. Er zijn twee maten: 0,45 en 0,65 li ter, respectievelijk ƒ29,95 en 39,95. Verkrijgbaarin dé rijwiel handel en bij sportzaken. Fietstocht Tweeduizend fietsers, onder wie Nederlanders, zijn welkom op de allereerste fietstocht in het jaar 2000. Om 04.46 uur in de vroege ochtend van die eerste januari is de zonsopkomst van het nieuwe millennium het eerst te zien in Gisborn, Nieuw Zeeland. Dat is twaalf uur eerder dan in Europa. Wie inschrijft voor de Millennium Ride maakt het spektakel mee. Het gaat om een fietstocht van 18 december 1999 tot 7 januari 2000. Informatie over de tocht is op te vragen bij 2000 First to The Sun, 47 Palmerston Street, Bollington, Cheshire SK 10 5LD, Groot-Brit- tannié. Megastalling Als het plan van de Nederlandse Spoorwegen doorgaat krijgt het Centraal Station in Amsterdam de grootste fietsenstalling ter wereld. Het moet een ondergrondse be waakte stalling worden voor 9000 fietsen, gelegen aan de oostzijde van het station met ingangen aan stads- en IJ-zijde. Vanuit de stal ling kan de fietser direct de per rons bereiken. De bedoeling is dat daarmee eindelijk voldoende stal lingsruimte voor fietsen bij het CS komt. Als het zover is komt er een verbod op het wildstallen van fietsen aan palen en brugleuningen in de wij de omgeving van het station. De stalling wordt gekoppeld aan de bouw van de Noord-Zuidlijn van de metro en zal zeker nog een aan tal jaren op zich laten wachten. Theo van der Kaaij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 43