Sirion is een stille
Geknipt voor
filebestrijding
Compacte
Daihatsu
Zuinige motoren met nieuw injectiesysteem
Toerboekje met motorroutes
Honda Deauville
houdt zich goed
bij slecht weer
auto motorfiets zaterdag 27 juni 1998 43
N:
Diesels voor
Mercedes A
Bidon met thermometer
De sierstrip bij de Daihatsu Sirion maakt hem chic.
wijkt qua kleur iets af van het an
dere kunststof.
Speciaal voor de Sirion heeft Dai
hatsu een nieuwe motor ontwor
pen. Het is een driecilinder benzi
nemotor met een inhoud van één
liter. Dubbele nokkenassen en vier
kleppen per cilinder helpen hem
aan een vermogen van 40 kW/55
pk, maar dat neemt niet weeg dat
de krachtbron geen erg levendige
indruk achterlaat. De acceleratie
van 0 tot 100 kilometer per uur
duurt 15,4 seconden en de topsnel
heid bedraagt 145 kilometer per
uur. Geen spectaculaire cijfers en
dat bevestigt de eerste rijindruk
ook.
Maar Daihatsu schuift deze motor
ook meer als de stille, zuinige
krachtbron naar voren. Stil is hij
inderdaad. Zelfs op topsnelheid,
als de driecilinder hard staat te
werken, blijft hij decent op de ach
tergrond. Je kunt op gewone toon
converseren in de auto, iets wat in
deze klasse nog niet zo gebruike
lijk is. Op papier is de motor ook
erg zuinig. Volgens de nieuwe (iets
onzuiniger dan voorheen), Euro
pese meetmethode verbruikt hij
gemiddeld een liter benzine per
18,2 kilometer. Op de buitenweg is
dat zelfs één op 20,8. Dat zul je in
de praktijk vast niet halen, maar
het geeft wel aan dat de auto ten
opzichte van zijn concurrenten
'erg zuinig is.
Daihatsu geeft de Sirion een voor
deze klasse ongebruikelijk com
plete uitrusting mee. Het basismo
del, de STi, heeft al airbags voor de
bestuurder en de passagier, gor
delspanners, metallic lak, in car-
rosseriekleur gespoten bumpers
en getint glas. Deze versie is met
19.995 gulden bijzonder scherp
geprijsd.
Stapje verder
Wat completer is de 2000 gulden
duurdere Sirion XTi die ook
stuurbekrachtiging, elektrisch
verstelbare buitenspiegels, een
wis/was-installatie op de achter
klep en een in twee delen neer-
klapbare achterbank heeft. Nog
een stapje verder gaat de RTi
(23.595 gulden) met elektrisch be-
dienbare ramen vóór en achter,
centrale vergrendeling en luxueu
zere bekleding en de topversie is
de ZTi van 27.995 gulden met ook
nog eens ABS, airconditioning en
zij-airbags.
Dit jaar verwacht de Nederlandse
importeur 1.500 exemplaren van
de Sirion te verkopen. Meer auto's
worden door Japan niet geleverd
vanwege het succes in eigen land.
In het thuisland wordt de Sirion
straks ook als Toyota verkocht. De
zuinige motor zal ook door Toyota
dat haar belang in Daihatsu van
38 naar 50 procent wil vergroten,
worden toegepast.
Iedere motorrijder rijdt wel
eens toertochten. De een be-
leeft daarbij de ultieme voorpret
aan het uitzetten van een route
alvorens die te gaan rijden. Weer
anderen wensen kant-en-klare
routebeschrijvingen om die in
dividueel of in groepsverband te
gaan verkennen. Voor deze laat
ste categorie heeft motortoerfa-
naat Tom Boudewijns een aar
dig boekje samengesteld.
Bij lezing blijkt al dat Boude
wijns weet waarover hij schrijft
omdat hij als oprichter van de
Vrije Toering Organisatie (VTO)
talloze toertochten in binnen-
en buitenland beschreef en or
ganiseerde. Wat dat betreft is de
opvolger van de in 1997 versche
nen Motortoergids 2 absoluut
geen verrassing omdat de in
houd opnieuw gedegen is.
In 'Motortochten' wordt dit keer
een tiental routes beschreven
met een maximale lengte van
250 kilometer. En opnieuw kan
het merendeel van de routes in
de zuidelijke grensstreken van
ons land worden verreden. Ge
tuige de bij iedere route gegeven
beschrijving leidt Boudewijns
de deelnemers zo snel mogelijk
weg van de snelweg over kleine
verbindingswegen langs leuke
bezienswaardigheden.
Omdat onthaasting het devies
is, kunnen deelnemers net zo
lang over een tocht doen als zij
zelf willen. Met het oog daarop
worden bij iedere route de
adressen van aanbevolen hotels,
campings en eet- en horecagele
genheden vermeld. Tevens vindt
een opsomming (met beschrij
ving) plaats van musea en ande
re bezienswaardigheden die een
bezoekje waard zijn. Per route
zijn heldere beschrijvingen en
handige kaartjes opgenomen
terwijl de routewijzers in zowel
kilometers als mijlen zijn aange
geven. Door het handige for
maat kan het boekje zonder pro
blemen in de tanktas worden
vervoerd.
Ruud Vos
Tom Boudewijns: Motor Toertoch
ten (schitterende motortochten in
Nederland, Belgie, Duitsland en de
Ardennne) - uitgeverij de Alk Alk
maar, 160 geill. pag., f 24,90. ISBN
90 6013 084 7.
De ontwikkelingsopdracht was maar
kort doch duidelijk: ontwerp een
motorfiets voor Europees woon- en
werkverkeer. Houd daarbij bovendien
rekening met het wisselende klimaat in
veel West-Europese landen en zorg
ervoor dat er meer meegenomen kan
worden dan een broodtrommeltje
alleen. Aldus geschiedde, waarna de op
Europese eisenleest geschoeide Honda
NT 650 Deauville het levenslicht zag.
Om het Europese karakter ver
der te onderstrepen wordt de
Deauville zelfs inEuropa
gebouwd. De motor ziet het le
venslicht in dezelfde fabriek in
Barcelona als waar de SLR 650
eencilinder gebouwd wordt. Ruim
vijftig toeleveranciers voorzien de
Montesa-Hondafabriek van de
benodigde Deauville-onderdelen.
Voor de voortstuwing van de
Deauville is een V-twin verant
woordelijk. Honda kon hier dank
baar gebruik maken van het be
wezen betrouwbare blok uit de
NTV 650 Revere. De vloeistofge-
koelde tweecilinder is voorzien
van enkele nokkenassen en drie
kleppen per cilinder. De cilinder
inhoud geeft al aan dat de Deau
ville geen koppelkanon kan zijn.
Af fabriek zijn 39 kW/53 pk be
schikbaar die bij 7500 tpm aan de
krukas worden afgegeven. De
maximale trekkracht bedraagt 53
Nm bij 6500 tpm. Vermogen en
trekkracht worden door middel
van een vijfbak doorgegeven aan
het achterwiel.
Cardan
Evenals de Revere beschikt de
Deauville over een onderhoudsar
me cardan. Diezelfde vijfbak
schakelt dankzij een vederlichte
koppeling trouwens 'klakvrij'.
Overigens valt het ook met de
trekkracht reuze mee. Wie in de fi
le even indut, kan in de vijfde ver
snelling bij een gangetje van 30
km/u per uur nog gas geven. Vanaf
2000 tpm is voldoende trekkracht
voorhanden om langzaam te rij
den. Een prettige gedachte.
In rijklare conditie ga je met 223
kilo sturend gewicht op pad.
Dankzij een breed toerstuur en
een uitgekiende zithouding heeft
de Deauville een zeer hoog 'pizza
bezorgersgehalte'. Je kunt er bij
lage snelheid op kinderlijk een
voudige manier mee wenden, ke
ren en korte bochtjes maken. Die
hanteerbaarheid vertaalt zich tij
dens hogere rij-snelheden in een
goede rechtuitstabiliteit en een
neutraal bochtengedrag. Van zij
windgevoeligheid is daarbij on
danks de volle beplating weinig te
merken.
De remmen voldoen ruimschoots
aan de Europese standaard. In het
voorwiel worden twee Brembo's
gemonteerd met een diameter van
296 mm. Twee dubbelzuiger rem
klauwen zijn daarbij verantwoor
delijk voor de rem vertraging. En
het moet worden gezegd: de rem
wegen zijn opvallend kort dankzij
doseerbaarheid en voorspelbare
remdrukopbouw. De achterrem is
wat minder dominant aanwezig.
Als je daarop tijdens een noodstop
een beroep doet, merk je overigens
wel dat de hier gemonteerd Nis
sin-schijf via een enkelzuiger
remklauw 276 mm remmend ver
mogen achter de hand heeft.
De in de kuip gemonteerde tellers
en meters zijn fors van formaat en
goed afleesbaar. Een digitaal
klokje is standaard gemonteerd.
Honda's ontwerpers hebben goed
doorgehad dat die kuip een uit
komst kan zijn in ons wispelturige
klimaat. Het plaatwerk houdt de
rij wind niet alleen goed van het li
chaam maar bewijst onder natte
omstandigheden ook goede dien
sten. Tijdens regenbuien worden
enkel schouders en laarzen nat.
Klamme schouders kunnen een
voudig worden voorkomen door
wat dieper achter de ruit weg te
kruipen.
Om nat schoeisel te voorkomen,
zullen 'lowers' moeten worden
aangeschaft. Die zijn dan ook als
accessoire verkrijgbaar. Evenals
bij de Pan Europeaan het geval is,
zijn ook bij de Deauville valbeu-
gels standaard aanwezig. Ze zijn
aan het oog onttrokken door plas
tic vleugeltjes die aan weerszijden
van de kuip uit de motor steken.
Als ik pr-manager bij Honda zou
zijn, wist ik het wel: Ik zou het hele
motorscooterconcept overboord
zetten en mijn kaarten op de
Deauville zetten als ultieme file
bestrijder. Door de strikt voor
spelbare eigenschappen, de wend
baarheid, het hoge rijcomfort en
de voor alledaags gebruik ruim
uitgevallen koffers zou de Deau
ville uitstekend geprofileerd kun
nen worden als 'commuter'. Als er
vervolgens een vermogensbeperk-
te A-variant op de markt zou wor
den gebracht, zijn de perspectie
ven helemaal goed te noemen.
Want zolang de trekkracht maar
gehandhaafd blijft, heeft de
Deauville alles in zich om aan de
hedendaagse transporteisen te
voldoen. Wat dat betreft zou je de
Deauville ook kunnen omschrij
ven als groottoerist met kleinste-
delijke allures.
Ruud Vos
Technische gegevens Honda NT
650 V Deauville
Motor: tweecilinder vloeistof-
gekoelde V-motor met enkele
bovenliggende nokkenassen en
drie kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 647 cc
Maximaal vermogen:
39 kW/53plc-7500 tpm.
Maximaal koppel: 53 Nm/5,4
kgm-6500 tpm
Aantal versnellingen: 5
Gewicht rijklaar: 223 kg
Topsnelheid: 175 km/u
Inhoud brandstoftank:
19 liter
Prijs.f 18.995,-
Daihatsu heeft in de prijsklasse
tussen de 15.000 en 35.000
gulden zeven modellen in het
programma. Die ook nog eens bijna
allemaal in meerdere uitvoeringen
zijn te krijgen. Je zou zo zeggen dat
er dan geen plek meer over is voor
een nieuw type. Maar Daihatsu
vindt van wel en introduceert nu het
achtste model, de Sirion.
Het Japanse merk kiest met op
zet een sterke concentratie
van modellen in het compacte seg
ment. Daihatsu wil zich volledig
specialiseren in compacte auto's.
Die hebben de toekomst volgens
George van Balen, directeur van
Daihatsu Holland. Een nog ver
trouwen jk rapport van Verkeer en
Waterstaat voorspelt tussen nu en
2020 een groei van het autover
keer van zo'n 50 procent. In zo'n
scenario passen compacte auto's
volgens Van Balen beter dan grote
modellen. Een sluitende redene
ring zou je zo zeggen, maar of je
dan ook direct acht compacte mo
dellen moet hebben, is maar de
vraag. Daihatsu wil echter op elke
klantenwens kunnen inspelen en
zet dus de Sirion in.
De Sirion kan men qua formaat
tussen de Cuore en de Charade
plaatsen, waarbij de auto duide
lijk dichter bij de laatste staat. Hij
is met 3,68 meter tien centimeter
korter dan de Charade en komt
ook in de breedte (1,60 meter) twee
centimeter te kort. De Sirion is
echter met 1,45 meter wel wat ho
ger. Daarom is de ruimte in de auto
ook niet noemenswaardig kleiner
dan die van de Charade. Voorin zit
je goed in de Sirion, achter is het
voor volwassenen aan de krappe
kant. Maar de achterbank is wel
goed bereikbaar omdat de Sirion
een vijfdeurs model is. De bagage
ruimte is met 267 liter iets kleiner
dan bij der Charade.
Vormgeving
Daihatsu heeft geen sterke repu
tatie op het gebied van vormge
ving, maar van de Sirion heeft
men een stuk minder anonieme
auto gemaakt dan van de overige
modellen. Geinige stylingdetails
zijn de oplopende lijn van de ach
terruit, de grote koplampunits en
de verchroomde sierlijsten op de
bumper, de flanken en boven de
nummerplaat op de achterklep.
Chroom mag weer zei Daihatsu
Holland er zelf over. Het geeft de
Sirion in elk geval een chique uit
straling.
De vlotte, enigszins frivole styling
wordt aan de binnenkant niet
voortgezet. Het dashboard ziet er
degelijk en verzorgd uit, maar van
de speelsheid van het exterieur is
weinig meer te bekennen. Het re
delijk complete dashboard is in
een harde soort donkergrijze
kunststof uitgevoerd, het midden
deel en de lijst om het instrumen
tarium hebben een metallic-ach-
tige afwerking. Het stuurwiel
de stofwolken rond de
Mercedes A-klasse een beet
je zijn opgetrokken en de levering
van de auto na de valse start van
vorig jaar goed op gang is geko
men, is de eerste uitbreiding van
het modellengamma in zicht. De
benzineversies van 1,4 en 1,6 liter
krijgen in augustus en september
gezelschap van diesels. Heel mo
derne diesels zelfs, want ze zijn
van het zogenoemde common
rail-type. Met een fijn motorge
drag, een laag verbruik en weinig
vervuiling.
De Mercedes A-klasse mag zich
momenteel in een grote belang
stelling verheugen. Zo groot zelfs
dat de levertijden zijn opgelopen
tot ruim een half jaar. De commo
tie rond omvallende auto's, met
uitstel van de productie, aanpas
sing van het onderstel en uitbrei
ding van de uitrusting met een
elektronisch
stabiliteits-
syteemi, heeft
potentiële
kopers blijk
baar niet
lang afge
schrikt. Mer
cedes zegt
zelf zo'n 4.000 annuleringen te
hebben gekregen. Dat is een te
verwaarlozen aantal als je het af
zet tegen de productie van
150.000 auto's dit jaar. Zeker als
je weet dat die op enkele exem
plaren na al verkocht zijn.
Toch probeert Mercedes-Benz de
interesse voor de A-klasse nog
verder te vergroten. Twee diesel
versies moeten het met name
voor de zakelijke rijder interes
sant maken om een A-klasse aan
te schaffen. En daarvoor brengen
deze dieselmotoren meteen heel
wat mee, want Mercedes heeft al
le technische registers openge
trokken.
Injectiesysteem
Het gaat om twee viercilinder
dieselmotoren, beide met een in
houd van 1.689 cm_ en vier klep
pen per cilinder. Beide diesels
beschikken ook over een turbo
compressor en directe injectie
volgens het common rail-sys
teem, waarvoor Mercedes de af
korting CDI gebruikt. Dit injec
tiesysteem voor dieselmotoren
maakt een zeer nauwkeurige
elektronische sturing van het
mengsel mogelijk omdat de ver
stuivers door elektrische signa
len worden gestuurd. De brand
stof wordt onder zeer hoge druk
(maximaal 1350 bar) ingespoten
vanuit een gezamenlijke leiding
(common rail), die elke cilinder
voedt.
Verzacht
Het grote voordeel van het com
mon rail-svsteem en de daaruit
voortvloeiende elektronische
sturing, is dat traditionele nade
len van de dieselmotor effectief
kunnen worden bestreden. Zo
kan de harde verbranding van de
dieselmotor en het daaruit voort
komende hoge
geluidsniveau,
door een mini
male voorinspui
ting aanzienlijk
worden ver
zacht. En de uit
komen. Een actieradius van zo'n
1.200 kilometer moet haalbaar
zijn met de A160 CDI.
Toch is de iets minder zuinige
Al70 CDI eerder aan te bevelen.
Voor nog geen duizend gulden
meer (45.500 gulden) biedt deze
auto 22 kW/30 pk meer en dat be
tekent in de praktijk aanzienlijk
meer rijplezier. De Al60 CDI
sprint in 18 seconden van 0 naar
100 km/h, de Al 70 CDI gaat dat
in 12,5 seconden veel gemakke
lijker af. En de topsnelheid is met
175 kilometer per uur ook een
stuk hoger (Al60 CDI 154
km/h). Het gemiddeld verbruik is
met 1 op 20,4 iets ongunstiger.
Stil
De Mercedes A170 CDI scoort
ook qua geluidsproductie iets
slechter dan de Al60 CDI. Maar
beide motoren mogen als zeer stil
worden omschreven. En dat zon
der de motorkapseling die voor
direct ingespoten dieselmotoren
vrij gebruikelijk is.
De Mercedes A-klasse heeft in de
paar maanden van zijn hervatte
productie veel aan kwaliteit ge
wonnen. De afwerking van de
auto is stukken beter geworden
en met name de pasvorm van de
kunststof delen in de auto is be
ter. Kritiek blijft er echter nog
steeds. Zo zijn de stoelen nog
voor verbetering vatbaar en is de
ventilatie in de 'A' nog altijd on
voldoende.
Het weggedrag is inmiddels bo
ven iedere twijfel verheven. De
ondersteltechnici hebben met
een overcompensatie gereageerd
op de perikelen rond de eland
test, waardoor de auto nu abso
luut 'idiot-proof' is geworden. Je
kunt hem met hoge snelheid een
bocht in gooien, het elektronisch
stabiliteitsprogramma (ESP)
remt hem af tot er voldoende sta
biliteit is. Gelukkig heeft het
comfort niet al te veel geleden on
der de gewijzigde onderstel-af
stemming, al merk je wel dat de
auto wat steviger is geveerd.
Gebleven is het hoge uitrustings-
en veiligheidsniveau van de A-
klasse met onder meer ABS,
airbags voor de bestuurder en
passagier, zij-airbags, stuurbe
krachtiging, elektrische bedien-
bare ramen vóór en centrale ver
grendeling. Daar staat in het
geval van de diesels wel een stevi
ge prijs tegenover. Vanaf septem
ber zijn de CDI-versies in Neder
land beschikbaar, maar wie hem
niet al veel eerder besteld heeft,
zal toch minstens tot december
moeten wachten.
Mario Vos
worden door de
nauwkeurige dosering van de in
jectie ook veel schoner.
De CDI-motoren voor de A-klas
se zijn vrijwel identiek, maar de
sterkste versie heeft een inter-
koeler die de temperatuur van de
inlaatlucht verlaagd en daardoor
meer vermogen heeft. Deze ver
sie heet A170 CDI en levert 66
kW/90 pk. De uitvoering zonder
die interkoeler heet A160 CDI en
komt tot 44 kW/60 pk. Deze ver
sie is afgestemd op een zo laag
mogelijk brandstofverbruik en
heeft in Duitsland zelfs speciale
energiebesparende banden met
weinig rol weerstand.
Met dit model is een heel mooi
verbruikscijfer te halen. Volgens
Mercedes gemiddeld 1 op 20,8 en
dat zou wel eens dicht bij de
waarheid kunnen liggen, want
tijdens onze testrit van bijna
tweehonderd kilometer hebben
we het wijzertje van de brand
stofmeter niet uit de hoek zien
De nieuwe Mercedes A-klasse met dieselmotor.
De Honda Deauville voldoet dankzij de effectieve kuip uitstekend in ons
grillige klimaat.
Een gewone plastic bidon heeft
geen isolerende werking. In de
zomer wordt koel getapt water,
fris- of vitaminedrank al snel een
lauwe, smakeloze plens. Elite pre
senteert de isolerende bidon Cioi,
waarin drankjes urenlang koud
kunnen blijven. Deze onbreekbare
bidon bestaat uit een binnenfles
van aluminium en een doorzichti
ge plastic buitenfles. Een lucht-
laagje tussen beide flessen fun
geert als isolatie.
Bijzonder is een ingebouwde ther
mometer, die aangeeft hoe koud
het drankje blijft. In de winter kan
de bidon andersom werken en het
drankje warm houden.
Er zijn twee maten: 0,45 en 0,65 li
ter, respectievelijk ƒ29,95 en
39,95. Verkrijgbaarin dé rijwiel
handel en bij sportzaken.
Fietstocht
Tweeduizend fietsers, onder wie
Nederlanders, zijn welkom op de
allereerste fietstocht in het jaar
2000. Om 04.46 uur in de vroege
ochtend van die eerste januari is
de zonsopkomst van het nieuwe
millennium het eerst te zien in
Gisborn, Nieuw Zeeland. Dat is
twaalf uur eerder dan in Europa.
Wie inschrijft voor de Millennium
Ride maakt het spektakel mee.
Het gaat om een fietstocht van 18
december 1999 tot 7 januari 2000.
Informatie over de tocht is op te
vragen bij 2000 First to The Sun,
47 Palmerston Street, Bollington,
Cheshire SK 10 5LD, Groot-Brit-
tannié.
Megastalling
Als het plan van de Nederlandse
Spoorwegen doorgaat krijgt het
Centraal Station in Amsterdam de
grootste fietsenstalling ter wereld.
Het moet een ondergrondse be
waakte stalling worden voor 9000
fietsen, gelegen aan de oostzijde
van het station met ingangen aan
stads- en IJ-zijde. Vanuit de stal
ling kan de fietser direct de per
rons bereiken. De bedoeling is dat
daarmee eindelijk voldoende stal
lingsruimte voor fietsen bij het CS
komt.
Als het zover is komt er een verbod
op het wildstallen van fietsen aan
palen en brugleuningen in de wij
de omgeving van het station. De
stalling wordt gekoppeld aan de
bouw van de Noord-Zuidlijn van
de metro en zal zeker nog een aan
tal jaren op zich laten wachten.
Theo van der Kaaij