De smaken van water Vier eeuwen tassen in een museum Op weg naar een lifestyle PZC Wat hoort bij welk gerecht? Van zurig tot bitter en zoutig Voetbalsmoorpot '98 tafel en trend 41 zaterdag 27 juni 1998 Terug naar de natuur, gezond, slank en transparant. Mineraalwater past naadloos in de heersende trend. En er is volop nieuws: van water met bananensmaak en voedingsvezel tot water met alcohol. Restaurants ontdekken de waterkaart en in de supermarkt zijn steeds meer soorten te koop. Ober, doet u mij maar een wa tertje met een zurige afdronk'. Geen grap, maar serieus. Restau rant De Hofstee in Bladel heeft sinds drie maanden naast de wijn kaart een waterkaart met 22 soor ten water. Hein Willemsen: „Het is de afgelopen maanden gebleken dat onze gasten eens iets anders willen dan het geijkte Spaatje of de Sourcy. Het gaat super met de waterkaart. Bovendien hebben de flessen een bijzondere uitstraling; wie wil kan zelfs de lege fles mee naar huis nemen". De Bilderberg-groep zet binnen kort vijf mineraalwaters op de kaart. Ook elders in ons land word je als horecagast steeds meer ge confronteerd met een uitgebreide re keuze aa n watersWilt u een Ac- qua della Madonna, of een Vichy? Een kan kraanwater op tafel bij het etentje met gasten thuis kan eigenlijk niet meer: op z'n minst een fles Spa. Nog beter: zo'nfraaie blauwe transparante fles in de vorm van een druppel. En ook het 'waterschap' van de supermarkt raakt steeds gevarieerder gevuld. Bitter Dat er een duidelijk smaakver schil is tussen waters is niet alge meen bekend. Roel de Smit van de Spring Water Company, een van de grote importeurs op het gebied van exclusieve mineraal- en bron waters: „We onderscheiden vier hoofdsmaken: zuur, hard, zoutig, en bitter ofwel met veel minera len. Veel mensen denken dat het onzin is. Probeer maar eens." Binnen de kortste keren staat de tafel vol met flessen in alle soorten en maten. Na een uitgebreide proeverij zijn ook wij overtuigd: de smaakverschillen zijn groot. Rogaska, een flink wat koolzuur bevattend water uit Slovenië, komt nogal heftig over. Het bevat veel magnesium en is geschikt om een kater weg te werken. Het En gelse Hildon smaakt fluweelzacht en is bedoeld om met whiskey te mengen. De Smit: „De smaak van het water wordt bepaald door de mineralen. De mineralen calcium en magnesium geven een uitge sproken smaak aan het water. Ook is de onderlinge verhouding tus sen de mineralen smaakbepalend. Een water dat zacht smaakt bevat kleine hoeveelheden van veel ver schillende mineralen." Ook de aan- of afwezigheid van koolzuur bepaalt voor een deel de smaak. Roel de Smit is overigens de laat ste die zich af zal zetten tegen het drinken van kraanwater. Daar is gezondheidstechnisch in Neder land niets mis mee. Maar aan de smaak mankeert wel eens wat. Meer Nederland is nog niet massaal aan het mineraalwater. Maar het wordt langzaam meer. Uit gege vens van de Nederlandse fris drankindustrie blijkt dat we 16 li ter per hoofd van de bevolking per jaar drinken. Dat was vijf jaar ge leden nog niet de helft. De Italia nen lopen aan kop: zij klokken per jaar 127 liter weg. De Belgen en de Luxemburgers zijn met 112 liter een goede tweede. Duitsers drin ken bijna negentig liter, Fransen 81. De Britten en de Denen zijn nog matiger in de consumptie dan de Nederlanders. „Nederlanders drinken steeds meer bron- en mineraalwater. Als het maar ergens naar smaakt. Wij zijn niet met mineraalwater opge voed, maar met limonade", zegt De Smit. „Spa heeft Nederland mineraal water leren drinken. Maar om nu te zeggen dat Nederland een wa tercultuur heeftElke winkel heeft wel iets dat lijkt op Spa, maar de Nederlander verwacht geen wonderen van een glaasje mineraalwater. In Duitsland is dat wel zo. Heilwater is daar populair. Voor allerlei klachten is er wel een geschikt Heilwasser. De oorzaak van het ontbreken van een water cultuur in Nederland is het ont breken van oude bronnen en kuur oorden." In het water zijn tal van nieuwe trends. Vooral de waters met een smaakje doen het goed. Na de na- tuurvoedingsbranche „zij heb ben van oorsprong meer interesse in de diepgang van water" heeft ook de horeca de waters met een smaakje ontdekt. Ze krijgen hun smaak door de toevoeging van kruiden zoals ginseng of jasmijn en/of door toevoeging van natuur lijke vruchtensappen. Een van de nieuwtjes op dat gebied zijn de transparante blikjes van Seltzer met bananensmaak, rode-grape- fruitsmaak enzovoort. Het drank je slaat volgens D e Smit vooral on der studenten aan. In het water zijn tal v ïieuwe trends. Vooral de waters met een smaakje doen het goed. Veel van de noviteiten komen trouwens uit Engeland. Purdey's bijvoorbeeld, dat drie verschillen de drankjes in snelle metallic bidons biedt. De mintgroene bevat mineraalwater met voedingsve zels die de maag vullen: eten en drinken tegelijk, prettig voor lij- ners. De goudkleurige bevat da- miana, dat lustopwekkend zou zijn. Dat Purdey's zichzelf presen teert als levenselixir gaat wat ver, maar is tekenend voor de ontwik keling in de mineraalwaters. DNA Alcoholic Spring Water (vingerafdruk op de transparante, witte fles) is mineraalwater met alcohol. Saint Mungo's biedt een flesje mineraalwater compleet met speen voor babies. Het water be vat weinig nitraat, natrium en sul faat en hoeft niet meer gekookt te worden. Voor onderweg op de fiets of in de auto is de aqua-pac bedacht, een wegwerpbidon met een halve liter mineraalwater. De champagne onder de waters is Ten Degrees uit Engeland, dat in een fraaie licht blauwe fles is verpakt. Dit heet zo omdat het bij een constante tem- Water met een frisse, zurige afdronk (bijvoor beeld Solé, Hildon) past goed bij kleine hap jes en voorgerechten. Visgerechten vragen om een stil water (zonder koolzuurmet een zachte afdronk (bijvoorbeeld Tynant, Brohler). Bij een uitgebreide Italiaanse maaltijd met (anti- jpasta's worden vooral licht gemineraliseerde wa ters geserveerd (bijvoorbeeld Ferarelle, San Pelle- grino). Water meteen volle, zoutige smaak dat rijk is aan koolzuur (bijvoorbeeld Badoit, Fachingen) past goed bij zwaardere vleesgerechten en pittige sau zen. De vraag blijft altijd weerwatnu eigenlijk het ver schil is tussen bronwater en mineraalwater. Beide waters komen uit een natuurlijke bron. Ze mogen alle twee bewerkt worden: zo mogen ijzer en zwa vel worden weggefilterd. Ook mag aan beide wa ters koolzuur worden toegevoegd of onttrokken. Er zijn twee belangrijke verschillen: de hoeveel heid mineralen en de botteling. Bronwater bevat doorgaans weinig mineralen, mineraalwater veel. Van bronwater mag frisdrank gemaakt worden, van mineraalwater niet. Als dat toch gebeurt, mag het geen mineraalwater meer heten. Tot slot mag mineraalwater alleen bij de bron gebotteld wor den, terwijl bronwater vóór de botteling vervoerd mag worden. Dan is er nog het in Nederland nau welijks bekende Heilwater, geneeskrachtig mine raalwater. Dit moet aan dezelfde eisen voldoen als mineraalwater, maar mag niet ontijzerd worden en moeteen bewezen gezondheidswerking hebben (erkenning onder meer in Duitsland). De Neder landse overheid erkent de geneeskrachtige wer king van Heil water overigens niet. peratuur van tien graden wordt gebotteld. Het nieuwste van het nieuwste is water met zuurstoftoevoeging. Dit is onder de naam Aquavit in Duitsland verkrijgbaar. Het pro bleem is dat dit water onder de vijftien graden blijven: anders vervliegt de zuurstof. De vormgeving van de fles is voor veel fabrikanten een 'hot item' ge worden. Een grote fabrikant geeft ieder j aar, in navolging van Cham pagne-huis Moët et Chandon, een design-fles uit. Overbekend is de felle kleur blauw van een aantal flessenDe oersaaie Apollinaris-fles (groen met geel etiket) heeft een trendy zusje ge kregen in een ranke witte fles met gekleurde letters. Aan de andere kant 'dreigt' mineraalwater in vijfliterverpakking trend te wor den. Vooral de zakelijke markt blijkt geïnteresseerd in noviteiten. „De acceptatie is veel hoger dan een paar jaar geleden, ook al zullen de speciaalwaters nooit een massa product worden. Toen ik acht jaar geleden zei dat ik water kwam verkopen, zeiden ze: die man is gek". Christa van der Hoff The Good Water Guide, Maureen and Timothy Gilee, Rosen Dale Press (f. 29,95) Natuurlijk... mineraalwater, Edu'Ac- tif Meppel, 1990. De Watenvinkel, Roelof Hartstraat 10, Amsterdam, 020-6755932. De familie Van Gils heeft er niets meer mee te maken, maar het merk bestaat nog steeds. Sterker nog, het loopt beter dan ooit tevoren. Merk Van Gils floreert als nooit tevoren In een mooie, oude villa aan de rand van Breda toont Ronald de Vree zich een uitermate tevreden mens. De Hagenaar kocht vijf jaar geleden, na het faillissement, de naam Van Gils van de curator. „Het allerbelangrijkste was dat noch het pubhek, noch de detail list Van Gils heeft laten vallen. Uit een enquête is zelfs gebleken dat de naamsbekendheid alleen maar is gegroeid." Dat komt zeker ook door het feit dat De Vree. die op het moment van de moeilijkheden bij Van Gils werkte als marketing-manager, een aantal mensen kon meene men. „Een stoffenont werper en ie mand die precies weet hoe je een goed pak moet maken bijvoor beeld. Daardoor kon de kwaliteit en de exclusiviteit gewaarborgd blijven en merkte het publiek bij wijze van spreken niet eens dat het merk in andere handen was geko men." Van Gils is een merk van Centaur Dat is een dochter van het Engelse textielbedrijf William Baird, dat ook eigenaar is van onder meer Melka en Tenson. „Wat wij hier in Breda doen is design, marketing en sales. De collectie voor het duurdere segment wordt in Italië gemaakt, de rest in Turkije. In ie der geval wordt alles in Europa ge produceerd." Lifestyle Nu na vijf jaar de winstcijfers voor zich spreken en het merk in vijf tien landen over de gehele wereld wordt verkocht, is het voor De Vree tijd voor een volgende stap. Van Gils moet niet alleen staan voor herenmode, maar een lifesty- le-merk worden, zoals Calvin Klein, Ralph Lauren en Donna Karan. Op bescheiden schaal is daar de afgelopen jaren al aan ge werkt. Zo introduceerde Van Gils de party-wear. „Een gat in de markt", aldus De Vree. „Er was gewoon heel weinig op dat gebied. Wij bieden elk half jaar vijf nieu we modellen. Dat kan klassiek of getailleerd zijn, met hoog- of laag- sluitende kraag, met opgestikte of ingenaaide zakken, met of zonder overslag. Dat alles in diverse kleu ren, van neutraal beige tot diep blauw en helderwit, want wit is niet langer voorbehouden aan de bruid. Maar naast het kostuum zorgt Van Gils ook voor gilets, manchetknopen, strikken en das sen." Nieuw is ook het SSP-concept, of tewel de 'Never Out of Stock Ba sics'. Deze essentiële garderobe- stukken kunnen binnen 48 uur bij de wankelier worden bezorgd. Ver der is er een 'short term'-concept, waarbij de nieuwe seizoentoppers op korte termijn kunnen worden bijbesteld. Casual De volgende stap naar een echt li- festvle-merk is de lancering van een 'casual'-collectie. „Eind juli hebben we een echte introductie, met modeshow7 en al. Het is ons ge bleken dat de Van Gils-man nog steeds op zoek is naar goede 'casu al' kleding, een compleet assorti ment van kwalitatief hoogstaande vrijetijdskleding tegen betaalbare prijzen: chino-broek, shirt, polo, truien, jacks. Die gaan we nu dus ook maken. Uiteindelijk moet dat worden gecompleteerd met onder goed, stokken, kleine lederwaren, zoals agenda's, brillen, schoenen en reisbagage." Wie zich van top tot teen in Van Gils wil steken moet daarvoor ver schillende winkels bezoeken. De kleine lederwaren komen bij de kantoorboekhandel te liggen, de brillen bij de opticien en de 'casu al'-collectie bij de betere 'casual'- zaken. Ook kunnen bepaalde he renzaken een aparte hoek in hun winkel inrichten voor de nieuwste Van Gils-kleding. Ria Schuurhuizen Party-wear bleek een gat in de markt voor Van Gils. Het ene tasje is van zijde en zilverdraad, het andere heeft de vorm van een kat. Tussen de creatie van de twee zitten maar liefst vier eeuwen. Het zo geheten 'reuktasje' komt uit En- gelanden dateert van begin 1600, de poes werd nog niet zo lang ge leden ontworpen en is door Hil lary Clinton gedragen bij een avondjurk. Ziehier in notendop wat het Tas- senmuseum Hendrikje in Am stelveen de bezoeker met meer dan duizend voorwerpen toont. Het schetst een beeld van de ontwikkeling die de westerse da mestas in vierhonderd jaar heeft doorgemaakt: van de buideltjes en aalmoezentassen uit de zeven tiende eeuw tot aan de modellen van vandaag de dag. Welke plaats de tas inneemt in het leven van vrouwen, is bij bin nenkomst op een wand te lezen. Zo heeft schrijfster Renate Dor- restein eens opgemerkt: 'Ik ver lies liever mijn eer dan mijn tas'. Hendrikje Ivo, met haar man Heinz oprichtster van het muse um, zegt het zo: 'De tas is het ge heime laatje van de vrouw'. Juweeltjes In vijftig vitrines ligt de collectie, waaronder veel juweeltjes, uit gestald. De variatie in materia len is groot. Textiel is weliswaar in de meerderheid, maar er zijn ook tassen van onder meer kra len, stro, cactusvezel, papier-ma- ché, ivoor, schildpad, van meta len, kunststoffen en van diverse leersoorten. Er zijn ook allerlei technieken te bewonderen, zoals Hendrikje Ivo in haar tassenmuseum. fraai borduurwerk, leerdruk en emailleerkunst. „Het gaat hier echt om toegepaste kunst", zegt Hendrikje Ivo. Naast de permanente collectie reserveert zij steeds twee vitrines voor Nederlandse ontwerpers. „Ik vind het leuk om jonge men sen of anderen die goed bezig zijn, een duwtje te geven." Ze was lange tijd antiquair. Een onderdeel van haar handel wa ren de kleine accessoires die vrouwen in him tas meenamen, zoals balboekjes, parfumflesjes, kleine zilveren pepermuntdoos jes en poederdozen. Op zoek naar dat soort spullen raakte zowel Hendrikje Ivo als haar man steeds meer geïntrigreerd door de tas. „Daar zitten zoveel functies en doelen achter; wij vonden dat boeiend en spannend", zegt ze. „De tas bestrijkt vanaf de late Middeleeuwen tot nu een heel breed terrein. Tassen volgen de mode, passen zich erbij aan; je ziet de invloeden van de tijd." Aan het eind van de jaren tachtig besloten ze in hun (dubbele) huis in Amstelveen een klein museum te stichten. Het duurde zes jaar voordat het plan verwezenlijkt was. In april 1996 was de officiële opening van het Tassenmuseum Hendrikje. waarvan dochter Sig- rid conservator is. Uit de vele tassen en accessoires een kleine greep. Neem bijvoor beeld de dijzakken uit de acht tiende eeuw. Vrouwen droegen er op elke dij een. Ze bewaarden er hun liefdesbrieven, sieraden en andere spullen in. „De dijzak was hun privé", zegt Hendrikje Ivo. In de hele zestiende, zeventiende en achttiende eeuw was de porte feuille in gebruik. Vaak zijn ze prachtig geborduurd. Zo ook de handwerktassen van de dames van stand. De beurzen in de vorm van een kous, die in de hand of in een zak werden gedragen, waren 150 jaarlang in zwang: van 1770 tot 1920. Een fraai exemplaar uit deze eeuw is de tas in de vorm van een stoomschip. De eerste klas passagiers van de 'Normandie' kregen die in 1935 cadeau op de eerste trip die het schip van Le Havre naar New York maakte. De tas in de vorm van een poes is een créatie van Judith Leiber, de beroemdste ontwerpster van de VS. Op Rosalynn Carter na maakte zij voor alle presidents vrouwen tassen. Kiezen „Wij hadden niets van haar", vertelt Heinz Ivo. „We hebben haar in een brief laten weten dat een ontwerp van haar in ons mu seum toch niet mocht ontbre ken". Leiber schreef terug: 'kom maar langs'. Dochter Sigrid ging en mocht kiezen. Ze nam vier tas sen mee naar Amstelveen. Een ervan prijkt in een vitrine naast een exemplaar dat honderd jaar ouder is. De Amerikaanse liet zich inspireren door deze tas, waarin onderin een sieraden- doosje zit. Leiber ontwierp in haar creatie ook een kistje, maar dan wel een voor een mobiele te lefoon. Joke Korving Tassenmuseum Hendrikje, Zonne- stein 1, Amstelveen, is op zondag van 13.00 tot 17.00 geopend, op maandag van 10.00 tot 16.00 uur. Op afspraak van dinsdag tot en met donderdag van 10.00 tot 16.00. Van 15 juli tot en met 14 augustus is het museum geslo ten. De Voetbalpot is een gerecht van tijdens de wedstrijd ge smoord rundvlees, Spaanse pe pers, uien en knoflook. Het dient te worden bereid in een braadpan (met deksel) die ook in de oven kan worden geplaatst. Want, en dat is het aardige ervan, de pan dient zo lang inde oven te staan als de wed strijd duurt. En dat is met pauze, zonder ver lenging, precies 105 minuten. Is er wel sprake van een verlenging, schakel dan wel de ovenwarmte uit maar laat de pan in de gesloten oven staan. De voetbalpot eet je samen met de vrienden waarmee je, tijdens de wereldkampioen schappen voetbal, lief en leed wilt delen. Voetbalpot Voor 8 personen: Ingrediënten: 1.25 kg mals rund vlees, bij voorkeur lendelappen; 1 of 2 kleine of grote (zo u wenst) ro de Spaanse pepers; 3 grote uien; 3 teentjes knoflook; 3 eetl. bloem, gezeefd; zout; zwarte peper uit de molen; 3 eetl. (zonnebloem)olie; 60 gram boter; 4 dl runderfond, uit potje; 2 kleine laurierblaadjes; 1 dl crème fraiche; 2 eetl. Fijngehakte peterselie; 2 eetl. fijngesneden bieslook. Bereiding: Maak het vlees droog met keukenpapier en snijd het in blokjes (ca. 2 cm.). Neem van de peper(s) de uiteinden af en snijd ze overlangs door. Verwijder het zaad en de zaadlijsten. Snijd het vruchtvlees in uiterst smalle reep jes. Snipper de uien grof en hak de knoflookteentjes ragfijn. Doe de bloem in een plastic zak en voeg wat zout en peper toe. Schud alles goed door elkaar. Doe er dan het vlees bij en blijf zo lang schudden tot alle blokjes zijn om geven met een dun bloemlaagje. Verhit de olie in de braadpan. Voeg de boter toe en wacht tot het schuim van de boter grotendeels is weggetrokken Voeg het vlees bij gedeelten toe en laat het, onder re gelmatig omscheppen, aan alle kanten lichtbruin bakken. Neem het vlees daarna uit de pan en houd het warm. Laat de uien in het resterende vet 3 minuten zachtjes fruiten. Doe er vervolgens de rode peper(s) en knoflook bij. Laat alles slechts 1 minuut zachtjes bakken. Schep daarna het vlees er door. Voeg 4 de ciliter kokend water en de fond toe. Roer alles krachtig door. Wacht tot alles aan de kook is ge komen. Schik de laurierblaadjes tussen het vlees. Leg het deksel op de pan. Wanneer op dat moment het begin van de wedstrijd wordt aangekon digd plaats de pan dan op het roos ter dat iets onder het midden in de tot 220 oC voorverwarmde oven. Temper vlak voor de tweede speel- helft begint de ovenwarmte tot 200 oC. Roer het gerecht dan ook eenmaal goed door. Wanneer na die speel- helfit nog een verlenging volgt, schakel dan de ovenwarmte uit en laat de pan in de gesloten oven staan. Proef het gerecht voordat het wordt opgediend. Voeg zout naar eigen smaak en inzicht toe. Ver wijder de laurierblaadjes. Roer daarna crème fraiche en peterselie erdoor en strooi er bieslook over. Tip: dien er een frisse gemengde sla (met wat grof geraspte wortel tjes voor de Oranjefans) bij op en zet een mand met lekker warm en knapperig (stok)brood op tafel. Hans Belterman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 41