Nooit meer op zoek naar het nieuwe Atlantis Ons brein zal altijd een mysterie blijven Dick Swaab, hersenen als dagelijks werk reportage zaterdag 27 juni 1998 29 Van Plato tot en met dominee Hans Visser. De filosoof Hans Achterhuis rekent af met het utopisch denken. Wij moeten openstaan voor het nieuwe dat de techniek brengt en geen grootschalige maatschappelijke experimenten meer aangaan in de nieuwe eeuw. Toen de Amsterdamse metro werd ge bouwd, bloeide de sfeer van de j aren zes tig nog volop. Op de Nieuwmarkt waren vreselijke rellen geweest, juist vanwege die aanleg. In die omstandigheden ga je natuurlij k geen metrostations aanleggen met hokjes, waar je een kaartje moet ko pen. Het ideeOf nog erger: van die tour niquets, draaibare kruisvormige door gangen. Dat zou heel betuttelend - zo was toen het jargon - zijn. Nee, mensen waren vrije, autonome wezens. Die stempelden vast en zeker allemaal gewe tensvol hun strippenkaart. Welnu, in een mum van tijd was het raak: nergens was het 's avonds zo onveilig als juist in de Amsterdamse metro en ner gens werd zoveel zwartgereden. Goede raad was duur. Ook letterlijk, want het plaatsen van tourniquets zou miljoenen gaan kosten. Nee, dan loste men het lie ver op met praatgroepen en opvoedkun dige projecten in de wijken. Het hielp al lemaal niets. Totdat in 1994 klaphekjes werden geplaatst, vriendelijke klaphek jes in plaats van zo'n ongastvrij tourni quet. Het zwartrijden daalde met bijna de helft, van 35 procent naar 15 procent op het totaal. Bijsturen Voor de techniekfilosoof Hans Achter huis is dit een sprekend voorbeeld van wat hij noemt 'moraliserende appara ten'. Dat woord moet de rechtgeaarde cultuurminnaar als een vloek in de oren klinken. De techniek immers bedreigt de menselijke waarden. Hans Achterhuis: „Laatst riep iemand uit tijdens een ge sprek over de erectie-pil: 'Zie je wel, we leven al in 'Brave New World'." Hij is verontwaardigd over zoveel naïviteit. Techniek is niet een boze bedreiging van de mens, maar kan ons ook bijsturen. Stoplichten, verkeersdrempels, prik klokken, bewakingscamera's. Op de laatste na misschien, zijn het alle geac cepteerde technische sturingen van ons gedrag. En wat die camera's betreft: „Zolang ik dat weet en zolang ik weet dat de films om de zoveel tijd vernietigd worden, is dat geen probleem. Sommige taken, zoals bewaking, kun je in demo cratisch overleg uit handen geven aan apparaten. Bij grote groepen stuit dat op bezwaar. Die zien er meteen 'Nineteen Eightyfour' in, 'Big brother is watching you'. Mij gaat dat veel te ver." Professor Hans Achterhuis heeft een spoor van boeken en artikelen achter zich waarin hij de relatie tussen techniek en samenleving onderzocht. De vraag is nu geworden of wij een toekomst tege moet gaan waarin de mens de slaaf van de techniek is geworden. Opvallend is dat juist vele gelovigen van toen die angst voor de techniek hebben. In navol ging van denkers als Heidegger en Ellul, zien zij een inktzwarte toekomst. Ande ren, zoals Achterhuis, zijn kritisch over een te groot pessimisme. Maar mensen denken vaak vanuit zo'n schrikbeeld-model zonder zich te reali seren dat de technologische veranderin gen al zo ver zijn gevorderd dat de wer kelijkheid de nachtmerrie al lang heeft ingehaald, meent Achterhuis. „Bijna al le medisch-technische mogelijkheden die in 'Brave New World' worden ge noemd, hebben wij nu beschikbaar, maai de wereld is er niet slechter op gewor den." Achterhuis is tegenwoordig verbonden aan de Technische Universiteit van Twente. Hij promoveerde in 1969 op een proefschrift over Albert Camus ('Camus, de moed om mens te zijn'). Camus lag in die jaren niet zo heel goed bij links Euro pa omdat hij humanistische waarden te genover de roep om omwenteling en be vrijding bleef stellen. Je zou kunnen zeggen dat vele boeken la ter Camus' geest nog steeds voelbaar is in het werk van Achterhuis. In 'De erfenis van de utopie' rekent hij af met al die mo dellen van de ideale samenleving, van cis Bacon is daardoor enorm afgeno men." „Nou moet ik zeggen, dat ik 'De erfenis van de utopie' begon te schrijven na de val van de Muur. Dat heeft het wel ge makkelijker gemaakt. Opeens werd dui delijk hoe verblind links lange tijd is geweest. Ik kan mij dan ook niet bóos maken over de naïviteit waarmee intel lectuelen als Mulisch, Sartre, Theun de Vries 'fellow-travellers' waren van het communisme. Er zijn belachelijke din gen gebeurd in die tijd, dat is waar. Maar de woede van Bolkestein daarover, zijn opwinding, is zuiver politiek. Ik doe daar niet aan mee." Tijdgeest „Ik vind wel dat wij moeten proberen te begrijpen wat er aan de hand is geweest, waarom wij ons zo hebben laten meesle pen. Ik denk dat het heel erg de tijdgeest is geweest, de opdeling van de wereld in twee kampen. Wat ik wel onbegrijpelijk vind, en waar ik koude rillingen van krijg, is dat er nu mensen opstaan die het weer willen proberen, grootschalige ex perimenten. André Klukshuhn (Neder lands filosoof) vindt dat het communis me weer een kans moet krijgen. Dat vind ik echt onvergeeflijk." Wat is de reden dat filosofen bezwijken onder de verleiding van de utopie? Achterhuis zucht. „Het is toch over het algemeen een vreselijk slag mensen, filo sofen. Zij dragen allemaal het filosoof- koningschap in zich, waar Plato zo mee wegliep. Eigenlijk is Immanuel Kant de enig politieke correcte denker geweest. Hij vond uitdrukkelijk dat een filosoof zich niet met politiek moest bemoeien." Dan voegt hij toe: „Nu is het ook wel be grijpelijk. Want het trauma van de socia le filosofie is de dood van Socrates, al die eeuwengeblevenAthene heeft Socrates ter dood gebracht omdat hij de jeugd be dierf, vond men. Ik denk dat dat zijn doorwerking nog steeds doet voelen." Jan-Hendrik Bakker Hans Achterhuis: De erfenis van de utopie - Uitgever Ambo/Anthos, f 49,50. Plato en Thomas More, tot en met de hui dige eco-utopieën van Greenpeace. Het zijn modellen die de concrete mens offe ren. Wij moeten stoppen te zoeken naar 'Het Nieuwe Atlantis', zoals de titel luidt van Francis Bacons beroemde boek. In plaats daarvan moeten wij sleutelen aan wat wij hebben. Het utopisch denken heeft in het verleden te vaak tot misdaad en massamoord geleid. Achterhuis betoogt in zijn boek dat uto pieën vrijwel altijd uitgaan van de on dergeschiktheid van het individu aan het grote Doel, de maakbaarheid van de sa menleving en een griezelige controle op denken en voelen. Achterhuis: „Eigenlijk moet je jezelf steeds afvragen bij al die utopische mo dellen: zou ik er zelf in willen leven? Ik heb het zelf ook allemaal prachtig ge vonden, moet ik toegeven. Maar pas als je je afvraagt of je er zelf zou willen wonen, vallen de schellen van je ogen. Mijn waardering voor Thomas More en Fran- Hoogleraar filosofie Hans Achterhuis: „Je ziet dat mensen toch mensen blijven." foto Jacques Zorgman Niks Frankenstein, niks luguber. Voor prof. dr. Dick Swaab zijn hersenen dagelijks werk en zo boeiend als een oceaan waarvan we de grenzen niet kennen. Hij is directeur van het Nederlands Herseninstituut en maakte naam met de ontdekking dat seksuele voorkeur vastligt in de hersenen. Ondertussen speurt hij met zijn team ook naar het geheim van Alzheimer. Een gesprek met de man die al heeft vastgelegd hoe ze straks met zijn hersenen aan de slag moeten: „In tachtig plakjes." Hij zegt: „Ik heb wel hersenen gegeten. Heel smakelijk. Alleen kon ik aan ta fel nooit de neiging onderdrukken om er uitvoerig over te praten. Ging ik uitleggen welke structuren er te zien waren en wat hun functie was en dan kreeg ik het ene na het andere bord toegeschoven. Ik ben er twintig jaar geleden mee opgehouden, ik zag de BSE-bui al hangen. In sommige culturen denken ze dat kinderen die een hersenstoomis hebben door het eten van hersenen beter kunnen worden. In Nieuw-Guinea was een stam waar ze de hersenen van overwonnen vijanden aten; daar is een vorm van dementie uitgebro ken." „Via de hersenen worden prionen overge bracht. Je weet niet wat je binnenkrijgt en na vele jaren openbaren die kiemen zich als hersenziekte. Koeien krijgen de ziekte door het eten van schapenresten en men sen waarschijnlijk onder andere door het eten van koeienmateriaal. Het gaat over van soort op soort. Hersenen zijn infectu eus materiaal. Dus als je iemands herse nen eruit haalt, wat wij een obductie noe men, moet je buitengewoon voorzichtig met het materiaal omgaan. Zo'n obductie moet binnen drie uur na iemands overlij den plaatsvinden en dat gebeurt vaak middenin 'de nacht. Maar dat heeft niets met dokter Frankenstein te maken, het is absoluut niet luguber." „Het openen van de schedel roept wel emoties op, maar dat komt omdat we ver onderstellen dat in de hersenen de ziel verankerd ligt, dat er meer is dan het li chaam, al is dat voor iedereen iets anders. De Surinaamse obductie-assistent van het AMC klopt voordat hij de opbaar ruimte binnen gaat drie keer op de deur ten teken voor de geesten dat hij er aan komt. Maar ik definieer de ziel als het re sultaat van het functioneren van de ze nuwcellen. Dat neemt niet weg dat het voor mij elke keer weer een emotioneel moment is als ik de hersenen van iemand in mij n handen krij g. Ik realiseer me dat ik iemands wezen voor me heb. Nog maar een paar uur eerder kon die mens dank zij die hersenen praten, lachen, voelen, hui len, denken. Je houdt een persoon in je handen." Geheugen Prof. dr. Dick Swaab is niet zo gek op in terviews. „Het houdt je alleen maar van je werk af." Neemt toch ruim de tijd. Praat zacht. Onderkoelde humor. „Is er een ge- heugenpil voor Alzheimer ontdekt? Die kun j e maar beter vergeten.Hij is hersen- specialist, directeur van het Nederlands Instituut voor Hersenonderzoek en houdt kantoor in een sfeerloos gebouw achter het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. Hier ontdekte hij met zijn team in de hersenen van homoseksuele hebben met tientallen verpleeghuizen en bejaardenhuizen. Wat nog wel moeilijk is: het krijgen van hersenen van gezonde mensen. Die hebben we nodig omdat we elk stukje ziek hersenweefsel moeten kunnen vergelijken met gezond hersen weefsel van iemand met dezelfde leeftijd en van hetzelfde geslacht. Ik zou willen dat mensen beseffen hoe belangrijk het is dat ze hun hersenen afstaan voor onder zoek." Wat zijn dan de vorderingen in het Alzhei- mer-onderzoek? „Vorderingen.... het publiek heeft het idee: een knal in een reageerbuis en er is iets nieuws gevonden. In werkelijkheid is het eindeloos puzzelen, maak je kleine stapjes vooruit en soms ook stappen te rug. We weten inmiddels dat Alzheimer een ziekte is waarbij het verouderings proces in de hersenen veel sneller gaat dan normaal. Je hebt bovendien een veel klei nere kans de ziekte te krijgen naarmate je een betere scholing hebt. Er is een toena me van de ziekte bij het afnemen van het opleidingsniveau.Verder hebben we ook een groep hersencellen gevonden die wij de 'klok' noemen. Die is bij Alzheimer-pa- tiënten ontregeld en veroorzaakt de on rust die hun zo kenmerkt: onregelmatig slapen, 's nachts door het huis spoken. Als je bij ratten die klok in de hersenen be schadigt, zie je ze onrustig worden en krij gen ze een heel onregelmatig slaapritme. Als j e die klok uit de hersenen van een foe tus-rat haalt en implanteert m de herse nen van die onrustige rat, is die binnen drie weken weer vrijwel normaal. Dat ex periment wordt niet bij mensen gedaan. Bij al dit soort experimenten draait het om de vraag: hoe krijg je bepaalde func ties in de hersenen weer aan de praat? Om daar achter te komen, kweken we cellen in het laboratorium en hebben we metho den gevonden om de groei van zenuwuit einden te stimuleren. Daardoor kunnen kapotte zenuwen weerverbinding met el kaar maken. Dat is belangrijk voor het Alzheimer-onderzoek, maar het kan ook de oplossing zijn voor een dwarslaesie. Ik denk dat dwarslaesies in volgende gene raties te genezen zullen zijn omdat het daarbij gaat om een blokkade van de ze nuwen. Als de stoffen waarover ik het heb in de hersenen van dwarlaesie-patiënten gevormd kunnen worden, zal die blokka de hopelijk kunnen worden opgeheven." Dat is geen valse hoop? „Nee, als we ons maar heel goed realiseren dat het pas voor volgende generaties zal zijn en beslist niet eerder. Het onderzoek is nog in een experimenteel stadium. Het gebeurt alleen bij dieren, het is nog niet op mensen uitgeprobeerd." Stukjes Zou u willen weten hoe uw eigen hersenen eruit zien? „Ook niet. Ik denk niet zozeer in individu ele hersenen, maar ingroepen. Hoe zien de hersenen van Alzheimer-patiënten eruit? Allemaal hetzelfde? Is de ene de andere niet? Wat is dan het verschil? Eerst dacht ik dat elk brein uniek was, nu weet ik dat er groepen zijn en dat in iedere groep een zekere spreiding voorkomt die ons ook weer informatie geeft. De enige zorg die ik over mijn eigen hersenen heb is dat ze na mijn dood goed worden gebruikt. Dat ze er goed mee omgaan. Toen ik behoorlijk ziek was, heb ik wat aantekeningen ge maakt met suggesties hoe de verschillen de stukjes het best gebruikt kunnen wor den." Stukjes? „Mijn hersenen gaan straks in tachtig verschillende plakjes naar tachtig ver schillende onderzoeksgroepen." En dat is het dan? „Met de dood is het afgelopen. Als kind heb ik nog wel geworsteld met de vraag of er leven na de dood is. Ik heb dat toen een keer gevraagd aan mijn grootvader, die vaak bij ons een glas cognac kwam drin ken. Hij zat in zijn stoel en ik vroeg: opa, wat gebeurt er met je na de dood? Hij tuur de naar zijn glas, draaide de cognac een beetje rond en antwoordde: Niets. Toen was het voor mij opgelost." Dick Hofland Directeur herseninstituut dr. Dick Swaab: „Mijn werk bestaat voor 90 procent uit frustratie. De voldoening zit in de overige 10 pro cent." foto Roland de Bruin mannen die aan aids waren overleden een opmerkelijk grote groep zenuwcellen. Dat kwam niet omdat de mannen aids hadden, maar omdat ze homoseksueel waren, concludeerde Swaab. Met andere woorden: seksuele voorkeur is geen keu ze, maar ligt vast in de hersenen, in een minuscuul stukje daarvan, de hypothala mus. In homoseksuele kringen leidde dat tot grote woede, demonstraties voor Swaabs huis en dreigementen door de telefoon. Maar de weerstand ebde weg en onder zoeksgroepen in het buitenland bevestig den steeds vaker Swaabs bevindingen. In de Verenigde Staten werd zelfs een gen ontdekt dat de kans op homoseksualiteit kan vergroten. Samen met onder meer hoogleraar transseksuologie Louis Goo- ren van de Vrije Universiteit ontdekte Swaab enkele jaren later dat ook trans- seksualiteit in de hypothalamus zit beslo ten. Transseksuelen die man zijn, blijken te beschikken over de vrouwelijke variant van een groep zenuwcellen. Dat verklaart waarom'deze mannen van jongs af het ge voel hebben wouw te zijn. Deze bevinding werd bijna voor kennis geving aangenomen en dat is nogal op merkelijk. Swaab begeeft zich namelijk op hetzelfde omstreden gebied als crimi noloog prof. Buikhuisen iri de jaren zeventig, maar die werd letterlijk wegge hoond door collega's en media. Buikhui sen beweerde dat crimineel gedrag in aanleg in de hersenen aanwezig is. Swaab: „Voor acceptatie en verwerking is blijkbaar tijd nodig. Buikhuisen had voor een deel de pech dat hij zijn omstreden theorie publiceerde in een tijd die daar niet rijp voor was. Ik heb daar meer geluk mee gehad. Daarnaast is er ook een we zenlijk verschil: hij beweerde dingen die hij nog moest onderzoeken, ik heb eerst onderzoek gedaan voordat ik met mijn bevindingen kwam. Alles wat ik zeg kan wetenschappelijk worden onderbouwd. Daardoor heb ik altijd argumenten, ter wijl de weerstand slechts op emoties ge baseerd blijkt te zijn en dus op niets." Psychiaters als Jan Foudraine zeggen dat het juist gaat om de emoties, om het hart, en dat de hersenen een zwaar overschat li chaamsdeel zijn. „De oude Egyptenaren dachten dat de ziel in het hart huisde. Dat is grote onzin. Het hart heeft alleen een pompfunctie. Als Foudraine bedoelt dat het gevoel boven de ratio moet gaan, dan nóg. Gevoel en verstand zitten allebei in de hersenen en nergens anders. Foudraine komt uit een school die de hersenen heeft ónderschat. We zijn er geen stap verder door gekomen, het heeft het vak opgehouden. Het heeft ervoor gezorgd dat moeders de schuld kregen van hun autistisch kind, van hun schizofrene kind. Terwijl autisme en schi zofrenie toch echt hersenziekten zijn." Toeval Hebt u die belangstelling voor hersenen bij uw geboorte of van huis uit, van uw omgeving, meegekregen? „Dat blijft moeilijk te bepalen. Ik kom uit een familie van artsen, mijn vader was gy naecoloog en er kwamen altijd medici en wetenschappers over de vloer. Querido, de oprichter van de medische faculteit in Rotterdam, was een huisvriend, evenals psychiater-seksuoloog Van Emde Boas. Zo bezien heeft je omgeving dus veel zin. Maar toch: Ik wilde als student-assistent op de farmacologie gaan werken, maar kwam bij het herseninstituut terecht om dat daar eerder een plek vrij kwam. Dat noem ik toeval en geen carrièreplanning. Misschien is dat bij mijn interesse voor kunst ook wel het geval. Maar dat is hoe dan ook puur theoretisch. We weten lang niet alles." Ook niet of de vrije wil bestaat? „Ik zeg altijd: het lijkt alsof de vrije wil bestaat. Volgens Spinoza bestaat de vrije wil niet en ik heb nog geen argumenten gezien om het tegendeel aan te hangen. We denken vaak dat we zelf beslissingen nemen, maar wellicht kunnen we niet an ders beslissen omdat ons brein zo in el kaar zit of omdat de omgeving zóveel in vloed heeft dat we ook niet anders kunnen handelen. Waarom bijvoorbeeld wil op een bepaald moment iedereen sport schoenen van hetzelfde merk? Het moei lijke maar ook het mooie van de hersenen is dat ze zo complex zijn, zo complex als het heelal, dus de mensheid zal het volle dige geheim nooit ontdekken. Als je alle 'inputs' van de hersenen kent en alles van de hersenen weet, zou je wellicht ook kun nen voorspellen welke beslissingen we nemen. Maar we weten lang niet alles. Wat we tot nu toe wel weten is niet eens in procenten uit te drukken, want het brein is een oceaan waarvan ik alleen het water om mij heen zie. Dat stukje ken ik, maar ik weet totaal niet waar het water ophoudt. Alzheimer Is het frustrerend dat u nog maar zo wei nig van de hersenen weet? ,Mijn werk bestaat voor negentig procent uit frustratie. Dingen die niet opschieten, geld dat je niet krijgt. Zoveel dingen. De voldoening zit in de overige tien procent. Zoals het onderzoek naar Alzheimer? „Daar zij we wel iets mee opgeschoten." Maar tien jaar geleden wisten we toch net zoveel als nu? „We weten veel meer, alleen weten we nog altijd niet genoeg over het ontstaan van Alzheimer om het te kunnen genezen. Toen we begonnen heeft het mij vijf jaar gekost om vier Alzheimer-hersenen te krijgen. Dat is sinds de oprichting van de Nederlandse Hersenbank een stuk mak kelijker geworden, omdat we afspraken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 29