Componisten gevangen in hun studio Cliff Morrison staat in het licht van zijn vader Jan Boerman en Dick Raaijmakers Tarantino uit het lood geslagen kunst cultuur vrijdag 26 juni 1998 23 Doors-zanger liet zoon zijn stem na Zij maken elektronische muziek, maar tussen de snelle jongens van nu, met hun synthesizers, computers, behoren zij tot een uitstervende diersoort: Jan Boerman en Dick Raaijmakers. Hun levenswerk zit nu in twee kleine doosjes. Ondanks het wereldwijde succes van Jackie Brown is regisseur Quentin Tarantino niet te genieten de laatste tijd. Binnenkort zal hij zich voor de rechter moeten verant woorden omdat hij in een openbare gelegenheid een opdringerige foto graaf een mep wilde verkopen maar alleen de vriendin van de fotograaf stevig raakte. Zijn toneeldebuut als inbreker in de klassieke thriller Wait Until Dark werd door de critici weggehoond. Over Spike Lee, die Tarantino het recht had ontzegd het woord 'nig ger' zo veelvuldig te bezigen in de dialogen van 'Jackie Brown', heeft de regisseur gezegd dat Spike hem zijn kont mag kussen. Die uitspraak werd gedaan in de immens populai re radioshow van Howard Stern en werd in talrijke publicaties geci teerd voor wie het niet gehoord mocht hebben. Verder heeft actrice Mira Sorvino het uitgemaakt met Quentin om nu regelmatig te wor den gesignaleerd in het gezelschap van Kevin Costner. En die ontwik keling verleidde 's werelds meest gevierde cultregisseur tot de op merking dat hij Costner nooit een rol in een van zijn films zou geven al was hij de laatst beschikbare acteur op aarde. Jeanne d'Arc Voor uitgaan met Kevin Costner zal Mira Sorvino vanaf augustus geen tijd meer hebben want dan is ze de 'maagd van Orleans'. In de film Jo an of Arc onder regie van Ron Max well krijgt ze o.m. Albert Finney Derek Jacobi en Jacqueline Bisset als tegenspelers. Er is 50 miljoen dollar uitgetrokken voor het ver haal van de redster van Frankrijk die eindigde op de brandstapel. Er worden vier grote veldslagen be loofd. Beroemde eerdere verfilmin gen werden geregisseerd door Carl Di-eyer (met Maria Falconetti in 1928), Victor Fleming (met Ingrid Bergman in 1948), Otto Preminger (met Jean Seberg in 1957) en vier jaar geleden nog door Jacques Ri ve tte die ten strijde trok met Sandrine Bonnaire. Het is ook al zeker dat de film van Maxwell niet de laatste wordt over Jeanne d'Arc, want vrij wel gelijktijdig start Luc Besson de opnamen voor een epos met hetzelf de onderwerp en met als heldin Mil- la Jovovich, de actrice die in Bes sons vorige film, The Fifth Element, het buitenaardse meisje speelde met de witte haren. Hannibal De filmindustrie gelooft klaarblij kelijk weer in grote historische dra ma's want er zijn gelijktijdig ook twee producties in voorbereiding over het leven van Hannibal, de Carthaagse veldheer die via Spanje en het Rhöne-dal over de Alpen heen het Romeinse rijk binnenviel met een leger op olifanten. Regis seurs zijn nog niet aan deze projec ten verbonden, maar producent Neil Weisman (werkend voor Poly- Gram) weet al wel zeker dat hij voor de hoofdrol een zwarte acteur wil contracteren. Het moet als muziek in de oren klinken van Spike Lee die de filmindustrie ei-van pleegt te be schuldigen in het verleden systema tisch de rollen van Afrikaanse his torische helden aan blanke acteurs te hebben gegeven. Als voorbeelden noemt Spike dan Hannibal en Cleo patra. Zowel het Carthago van Plannibal als het Alexandrië van Cleopatra waren destijds gelegen aan de Middellandse Zee, op dus het uiterste puntje van het Afrikaanse continent en erg zwart kan men daar in die tijd toch niet geweest zijn. Speciaal het casten van Liz Taylor als koningin van Egypte was voor Spike Lee erger geweest dan vloeken in de kerk. Die rol had vol gens hem gespeeld moeten worden door een zwarte actrice. Waarop de filmer zich in Cleopatra's geval ver kijkt is dat deze koningin stamt uit het geslacht van de Ptolemeeën, na zaten van Ptolemeus, een Macedo nische generaal uit het leger van Alexander de Grote en stichter van Alexandrië. In het Egypte van die tijd bestond bovendien het gebruik dat koningen binnen hun eigen fa milie trouwden, wat het waar schijnlijk maakt clal. Cleopatra toch eerder geleken zal hebben op Nana Mouskouri dan op Whoopi Gold berg. Pieter van Lierop Quentin Tarantino Dick Raaijmakers: Speels en ietwat grotesk. perkingen van de muziek als zelfstandige taal. Hij is een conceptueel kunstenaar, die de muziek die hij maakt aan een idee ophangt. Het speelse, soms ietwat groteske, dat Raaijmakers enigszins met Kagel gemeen heeft, is Boerman volkomen vreemd. En Raaijmakers zal nooit in staat zijn zoals Boerman een gigantisch werk als De zee te maken, een bouwwerk dat oprijst als een symfonie van Bruckneriaanse dimen sies. Boerman is honderd procent compo nist, ernstig en rechtlijnig. Raaijmakers meer een knutselaar, speels en inventief. Weergave Doordat Boermans elektronische muziek volkomen op" zichzelf staat en moet zij voor weergave via de cd wel geschikter zijn dan het werk van Raaijmakers. Bij de laatste doen immers theater en beeldende kunst - performance, installaties - op een ingrijpende manier mee. Maar net als bij Kagels 'instrumentale theater' valt het bij Raaijmakers vaak mee, wat puur als luisterervaring rest. Dat geldt zeker voor zijn filmmuziek. Daarvan bevatten de drie aan hem gewij de drie cd's boeiende voorbeelden. Het gaat hier om drie in opdracht van grote in ternationale bedrijven gemaakte functio nele elektronische composities, bedoeld voor documentaire-films, die machine rieën te zien geven. Fascinerend hoe Raaijmakers dat in synthetische klanken heeft vertaald in de geest van de vroeg-re- volutionaire Sovjet-futuristen. Luister ook naar het manipuleren van menselijke stem, toonhoogte en snelheid in Der Fall Leiermann (1991). En naar de spookachtige rit door de ether met hon derden op tape verzamelde radiosignalen in de Ballade Erlkönig voor luidsprekers (1967). Dit zijn ideeënstukken, maar ze hebben ook zuiver als klankcomposities iets dat intrigeert. Drie aanMao gewijde werken maken dui delijk, dat de 'gevietnamiseerde' geest van de jaren zeventig Raaijmakers niet onberoerd heeft gelaten. Eén daarvan, Chairman Mao is our Guide, bestaat niet meer. De band is gewist. Terecht, meent Raaijmakers. We krijgen hier acht minu ten bandruis te horen, opgebrande idea len symboliserend. Bescheiden De kunst van Jan Boerman, de tussen tus sen mengpanelen en sinusgeneratoren bi vakkerende, bescheiden componist, mist al deze anekdotiek. Denker in gestructu reerde klanken is hij. Schepper van auto nome muziek, die zowel grootser als om vangrijker is dan die van Raaijmakers. foto Jacques Zorgman Wat in zijn beste, meest representatieve stukken opvalt - De zee, Kompositie 1972 en Vocalise - is bovenal de weidsheid, die hier wordt opgeroepen. Boerman zelf spreekt graag van 'landschappelijkheid'. Wie naar zijn muziek luistert krijgt ook nooit de indruk, dat iets 'zo maar' ge beurt. Boerman zou, gezien zijn metier, modernist moeten zijn, maar hij straalt traditionele ambachtelijkheid uit in com binatie met streng vormbesef. De klank- golven - ver verwijderd van wat naar sci- ence-fiction-sfeer of new-age-gedoe zweemt - lijken onderworpen aan een ho gere orde. Menige muziekliefhebber vindt per defi nitie de aansluiting met puur elektroni sche stukken niet omdat hij daarin 'het menselijke' mist. Niet voor niets is de elektro-instrumentale muziek gaan do mineren. Daaraan komen tenminste weer musici te pas. Maar in het werk van zowel Boerman als Raaijmakers is de hand van de meester aanwezig. Tussen de snelle jongens van nu passen beiden niet meer. Alle reden om hun werk in ere te houden. Aad van der Ven The complete tape music of Jan Boerman - NEAR/Donemus (5 cd's boek). The complete tape music of Dick Raaijmakers - NEAR/Donemus (3 cd's boelc). Een componist moet óf heel goed zijn, óf heel goede contacten hebben. Zon der de goede wil van de vertolker is hij nergens. Was hij maar onafhankelijk van al die pianisten, violisten en dirigenten die meer van Beethoven en Tsjaikovski houden, denkt hij vaak. Jan Boerman en Dick Raaijmakers kennen dat probleem niet. Zij maken elektronische muziek. Niet af en toe, tussen een symfonie en een strijkkwartet door, maar als belangrij kste uiting van him artistieke creativiteit. Zij zijn componist en vertolker in één. Maar zijn zij te benijden? Wie - uitvoerder of toehoorder - zit op elektronische mu ziek te wachten? Muziek zonder podium, componist zonder publiek. Wat moet dat een miserabel bestaan zijn. Altijd maar werken tussen de vier muren van een stu dio. Nooit in een concertzaal een dirigent kunnen bedanken of een sopraan kunnen kussen. TochhebbenBoerman(1923)enRaaijma- kers (1930) het allebei ver gebracht. Al hebben zij geen villa met privé-zwembad aan hun werk overgehouden, we kunnen in hun geval over een mate van artistieke erkenning spreken, die slechts weinig an dere Nederlandse componistenten deel is gevallen. Maar het is een erkenning in kleine kring. Zij behoren langzamerhand tot een uitstervende diersoort, aangezien zij de zegeningen van computers en syn thesizers aan zich voorbij laten gaan. Maar aan het Koninklijk Conservatorium worden hun namen nog steeds met respect uitgesproken. Eén cling ontbrak nog: het vastleggen van hun levenswerk op cd. Dat laatste is nu gebeurd. Kort na elkaar verschenen 'The complete tape music' van zowel Jan Boer man als van Dick Raaijmakers in twee identiek uitgevoerde doosjes, vergezeld van ook identiek ogende boekwerkjes. Generatiegenoten Boerman en Raaijmakers. Hun namen worden vaak in één adem genoemd. Zij zijn generatiegenoten, richtten gezamen lijk een elektronische studio op - in 1964 kwamen zij in een Haags afbraakband te recht - en waren allebei docent aan het Koninklijk Conservatorium. Daar ston den zij aan de wieg van wat nu een om vangrijke afdeling is, waarin de afdelin gen sonologie, muziekregistratie en de interfaculteit 'beeld en geluid' zijn sa mengekomen. Daar ook zijn de meeste werken op deze cd's tot stand gekomen en vastgelegd. Maar Boerman en Raaijmakers verschil len heel erg, qua persoonlijkheid en qua artisticiteit. Boerman is een componist zoals we ons een componist voorstellen: verzonken in een eigen wereld, naar bui ten brengend wat in hem zit, autonome klanken scheppend. Raaijmakers daar entegen treedt voortdurend buiten de be- Jan Boerman: Verzonken in een eigen wereld. foto Hans de Bakker Hij heeft, zegt hij, 'de grootste erfenis van Jim Morrison gekregen die je je maar kunt bedenken: zijn stem.' Niemand in de popbusiness had er tot nu ook maar het flauwste benul van dat hij bestond. Maar vorige week stapte hij doodmoe uit een vliegtuig op Schiphol: Cliff Morrison, 28 jaar, zoon van Jim Morrison, de legendarische Doors-zanger die zichzelf in 1971 naar de andere wereld hielp met een overdosis heroïne. In zijn koffer had Cliff een stapeltje cd's, opgenomen met zijn eigen band Lizard Sun. En hij kon het bewijzen. Cliff is écht een nazaat van de krullebol die verant woordelijk was voor onsterfelijke num mers als Riders On The Storm, Light My Fire en The Unknown Soldier. Een man die ondanks zijn horizontale rustpose nog steeds een magische aantrekkingskracht uitoefent op jonge mensen. Maar tijdens zijn korte leven heeft Jim dan ook hard gewerkt aan zijn eigen legende-vorming. Een middagje kletsen met zoon Cliff leert echter dat hij de tegenpool is van zijn pa. Geen agent zal hem ooit in de boeien slaan in verband met 'provocerend seksueel ge richt gedrag in het openbaar'. De keren dat Jim Morrison in de roerige jaren zestig voor zijn choquerende gedrag voor de rechter werd gesleept, zijn niet te tellen. Morrison ging onverdroten voort met drugsexperimenten. Hij wilde de meest vreemde combinaties uitproberen en die werden hem uiteindelijk fataal. Op 3 juni 1971 kwam officieel het bericht dat de Amerikaan in Parijs aan een hartaan val was overleden. De werkelijkheid was anders: Jim Morrison was gestorven aan een overdosis drank en drugs. Het laatste authentieke wat van hem ge vonden werd, dateert uit 1987: in San Francisco werd een geldkluis aangetrof fen met daarin nooit eerder gepubliceerde songteksten en gedichten. Genoeg om de mythe nieuw leven in te blazen. En nu als ,,Ik ben pas na mijn 21ste begonnen met liedjes schrijven en zingen. Vooral nadat mijn moeder me had onthuld wie mijn va der was. Vanaf dat moment dacht ik dat ik een traditie moest voortzettenDat k pre cies moest klinken als mijn vader. Dat werd nog versterkt door het feit dat mijn stem zo lijkt op die van hem. Maar ik kom er zo langzamerhand achter dat ik mijn eigen weg moet zoeken. Mijn moeder had me al in contact gebracht met Robbie Krieger en via hem leerde ik zijn zoon Waylon kennen, die een eigen band had. Het lag voor cle hand dat we een nieuwe versie van de Doors zouden worden. Daarom klinkt onze cd als een eerbetoon aan de groep van onze vaders. Nu weten we dat we toch niet op deze weg door moe ten gaan." Licht Cliff heeft inmiddels heel wat sceptici op zijn weg gevonden. Mensen die van me ning zijn dat hij alleen maar een platen contract in de wacht heeft gesleept omdat hij de zoon van Jim is. „Ze zeggen soms dat ik in de schaduw sta van mijn vader. Maar dan zeg ik: ik sta in het licht. Mijn vader heeft me 'zijn stem' nagelaten en daar moet ik wat mee doen. En hij heeft me geleerd wat ik niet moet doen: drinken en spuiten. Ik wil een gezinnetje. Lekker knus leven zonder excessen. Naast mu ziek is koken mijn hobby. Mijn moeder heeft die huiselijke kant ook. Ze nam me zelfs mee naar de kerk en zorgde ervoor dat ik in kerkkoren mee kon zingen. Ik kom tegenwoordig nooit meer in een kerk, maar ik geloof toch in een God." Ongewild illustreert Cliff Morrison even later op passende wijze dat hij zijn vader in diens levensstijl allerminst imiteert. De Nederlandse vertegenwoordiging van zijn platenmaatschappij trakteert in een Japans restaurant in Amsterdam op een etentje. Cliff gluurt over de menu-kaart naar een kleuter die een roze goedje uit een flesje drinkt. „Wat heeft zij daar?" vraagt hij de serveerster. „Limonade", antwoordt het meisje. De zoon van de le gendarische zuipschuit en heroïne-spui- ter hoeft niet na te denken: „Doe mij ook maar zo'n flesje." Harry de Jong donderslag bij heldere hemel zoon Cliff ten tonele is verschenen, is het hele Doors- verhaal weer toe aan een nieuw hoofd stuk. In de traditie Jim zingt in de traditie van pa. Wat dat be treft heeft hij met zijn debuut-cd Know Peaking de familiefakkel overgenomen. Ook het feit dat een zekere Waylon Krie ger deel uitmaakt van Cliffs begeleiders, zorgt voor een feest der herkenning. Want die knaap is de zoon van niemand minder dan Doors-gitarist Robbie Krieger. Tel daarbij het feit dat ex-Doors toetsenman Ray Manzarek heeft meegewerkt aan de productie van het album en je kunt bijna spreken van een heuse Doors-revival. Maar die kant moet het niet uit, vindt Cliff. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de nieuwe generatie zijn eigen muzikale weg vindt. Cliff werd geboren op 2 september 1969 uit een kortstondige relatie van Jim met Lennie Lorain. Hij heeft zijn vader nooit gekend. „Maar mijn moeder hield echt van hem. Ze werkte in de reclamewereld en we hebben overal in Amerika ge woond. Ik heb nog meer broers en zusters. Allemaal van verschillende vaders. Ja, mijn moeder is een vrije wouw. Ze is een paar keer getrouwd geweest, maar dat liep elke keer weer op een scheiding uit. Het belangrijkste is dat ze van al die man nen hield. Ze heeft me vaak verteld hoe Jim was en die verhalen koester ik. Daar om lees ik al die boeken over hem bewust niet. Die film van Oliver Stone over Jim heb ik ook nooit willen zien. Ray Manza rek is nu bezig met een boek over de Doors en ik denk dat hij als eerste een reëel beeld van pa gaat geven." Cliff Morrison, eerbetoon aan The Doors van onze vaders.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 23