kunst cultuur Thea Beekman komt op verhaal in oud Zierikzee Slavenkas vormt basis jeugdboek vrijdag 26 juni 1998 De titel van het nieuwste boek van Thea Beekman is Vrijgevochten. Het verhaal begint en eindigt in Zierikzee, hoofdpersoon is Jasper Lievenszoon de Bonte en de zeilvaart in het begin van de achttiende eeuw speelt er een belangrijke rol in. Dat waren ook de afspraken twee jaar geleden tussen de schrijfster, haar uitgeverij Lemniscaat in Botterdam en de Slavenkas in Zierikzee. Woensdag 1 juli wordt het boek officieel gepresenteerd. Thea Beekman komt er persoonlijk voor naar Zierikzee. Er wacht haar, mede in verband met haar vijfenzeventigste verjaardag op 23 juli, een feestelijke ontvangst. Zo zal de schrijfster onder meer getuige zijn van de opvoering van een Middeleeuwse klucht op de trappen van de Grote Kerk en komt ze oog in oog te staan met haar hoofdpersoon Jasper de Bonte. In haar woning in Bunnik vertelt Thea Beekman: „Het begin van een boek is voor mij altijd een los idee; in dit geval dus de Slavenkas." Ze heeft inmiddels twee entwintig jeugdboeken op haar naam staan. De meeste verhalen spelen zich af tegen een historische achtergrond. De kinderkruistochten in het begin van de dertiende eeuw, de Middeleeuwen in Frankrijk, Rotterdam aan het einde van de vijftiende eeuw, de Franse bezetting van Utrecht en Utrecht in de tijd van de beeldenstorm bieden de historische de cors voor enkele van haar veelvuldig be kroonde boeken. Griffels 'Zwerftocht met Korilu' kreeg in 1971 een Zilveren Griffel. Drie jaar later kreeg ze een Gouden Griffel voor 'Kruistocht in spijkerbroek' en voor hetzelfde boek mocht ze ook de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek in ontvangst nemen. 'Een bos vol spoken', 'Het geheim van Rotterdam', 'De val van de Vredebor- ch'en 'Het gulden vlies van Thule' werden bekroond met de prijs van de Nederlandse Kinderjury. „Ach, ja", zegt Thea Beekman, terwijl ze een antiek tabaksdoosje opent en gecon centreerd een shaggie begint te draaien. „Ik schrijf graag verhalen, die zich in het verleden afspelen. De voorbereiding is zo leuk, ik voel me net een soort detective. Bovendien zijn die verhalen tijdloos. Ver halen in deze tijd verouderen zo snel. Een boek als 'Mijn vader woont in Brazilië' wordt nog steeds verkocht, maar het is ei genlijk verouderd en ik wil niet, dat er nog een nieuwe druk van uitkomt. Het losse idee, dat aan het boek Vrijge vochten ten grondslag ligt, is de Slaven kas in Zierikzee, het verzekeringsfonds dat in 1735 werd opgericht voor het vrijk open van Zierikzeese zeelieden, die door Barbarijse kapers in Noord-Afrika tot slaven waren gemaakt. Hooguit de rijke families van kapitein en stuurman waren in staat hun verwanten vrij te kopen. Het lot van de bemanningsleden in lagere rang was niet te benijden. Ze werden als gevangenen meegevoerd en moesten vaak als Christenslaven dienen op de zeerover schepen van de piraten uit de Noordafri- kaanse kuststaten Marokko, Algerije, Tu nesië en Tripolitanië. Thea Beekman zegt waardering te hebben voor de oprichting van dit verzekerings fonds. „Vele andere havensteden hadden ook te maken met die Barbarijse kapers, maar Zierikzee deed er tenminste wat Omslagillustratie van Vrijgevochten, Thea Beckmans nieuwste boek. aan." Ze had nooit van de Slavenkas ge hoord totdat H. Uil, president-commissa ris van dit fonds, haar erop attent maakte. Het werd de start voor een nieuw boek. De schrijfster gunt zichzelf een ruime voor bereidingstijd. Al in de herfst van 1996 dwaalde ze doelbewust door Zierikzee, dook ze in de archieven van de Slavenkas en las ze boeken over de zeilvaart en de slavernijOntdekken wat er in die tijd wel en niet was, dat is van belang, volgens de schrijfster. Voorbereiding In het voorjaar van 1997 besloot ze een reis door Tunesië te maken. Dochter Ma rianne vergezelde haar moeder. „Het ech te centrum van de slavernij in die tijd was De haven van Zierikzee. foto Pieter Honhoff Thea Beekman: „Als ik schrijf ga ik vooral intuïtief te werk." foto Peter Arno Broer Algiers, maar het trok me niet om in deze tijd naar een land als Algerije te gaan." Thea Beekman houdt van reizen en verza melt een veelheid aan gegevens, die ze meent te kunnen gebruiken voor haar boeken. Je kunt, vindt ze, niet over een land schrijven als je er nooit geweest bent. Pas na alle voorbereiding begint het ei genlijke schrijven. Praten Hoe gaat ze te werk om vanuit historische gegevens een roman te schrijven? Krijgt het verhaal voorrang of blijft ze vooral trouw aan de feiten? Ze draait nog een shaggie en zucht. „Ik vind het zo moeilijk om over het schrijven te praten. Een hele boel gaat intuïtief. Zodra ik begin, zet ik alle schrijftheorieën overboord en doe ik gewoon wat m'n hart me ingeeft. Ik verza mel altijd veel te veel, maar beter te veel dan te weinig. Dan kan ik tenminste alle kanten op". In Vrijgevochten maakt de schrijfster de lezers deelgenoot van de eerste achttien levensjaren van Jasper de Bonte. Hij werd op 1 januari 1705 in de Ravestraat in Zie rikzee geboren. Een Nieuwjaarskind! „Die hebben altijd geluk", zei de vroed vrouw. Maar dat klopte niet helemaal, want drie dagen later stierf Jaspers moe der. Zijn vader, de timmerman Lieven de Bonte had geen flauw idee hoe hij een pas geborene moest verzorgen en in leven houden. Hij zocht een min voor de zuige ling en vond die ook. Op tienjarige leeftijd keert Jasper terug naar het huis van zijn vader. Hij is voorbestemd zijn vader als timmerman op te volgen, maar hij wil zo graag naar zee en staat vaak aan de Nieu we Haven of bij. het Havenkanaal te kij ken hoe de schepen binnenlopen en uitva ren. Op een dag krijgt hij de kans om met de Anna-Maria naar Lissabon en Cadiz te varen als duvelstoejager. Het schip wordt voor de kust van Portugal gekaapt door een piratengalei onder gezag van de Ak- bar Abdallah, die is geboren en opge groeid in Vlissingen, maar nu bekeerd is tot de Islam en als berucht piraat te keer gaat. De scheepsbemanning overleeft de ka ping. Maar daar is alles mee gezegd. Wat gaat er met de mannen van de Anna-Ma- ria gebeuren? Worden ze zelf op de galeien gezet om vastgeketend aan elkaar te roei en en andere schepen te overvallen? Moe ten ze in de mijnen gaan werken of wor den ze verkocht om de rest van hun leven als slaaf te worden afgebeuld? Zierikzee heeft nog geen Slavenkas. Hoe historisch zo'n verhaal ook is, het zijn altijd twintigste eeuwers, die erin rondlo pen, zegt Thea Beekman. „Je kunt niet in de huid kruipen van iemand, die een paar eeuwen geleden leefde. Je kunt niet invoe len hoe die op de wereld zou reageren. En als je dat als schrijver wel zou lukken, dan begrijpen de lezers van nu die reacties niet." Drie versies Haar boeken komen in drie versies tot stand. „Ik schrijf gewoon op de typema chine, niet op een tekstverwerker. De eer ste versie noem ik 'een kladje'. Dan komen er allerlei personen dat verhaal binnen wandelen, van wie ik vaak nog niet weet wat ik met ze moet. Sommigen gooi ik er ook weer uit. Puinruimen noem ik dat. Puinruimen en rangschikken gebeurt in de tweede versie. En voor het dan naar de uitgever gaat, maak ik nog een derde in het net." Denkt ze aan een doelgroep als ze schrijft? „Nee, nooit. Dat ligt bij de jeugd ook vaak zo verschillend. Ik probeer gewoon met een strakke compositie het verhaal een beetje spannend te maken. Bastaard woorden probeer ik te vermijden en met experimenteren ben ik erg voorzichtig. Ik heb eens langs twee verhaallijnen ge schreven, die uiteindelijk bijeen kwamen,1 maar die kloof pikten ze niet op. Ik zorg ervoor, dat de jeugd de draad van het ver haal niet kwijtraakt. Verder hoef je voor jeugdige lezers niet op je hurken te gaan zitten. De meeste twaalfjarigen hebben al een woordenschat als een volwassene." Thea Beekman zegt vaak te worstelen met het laatste hoofdstuk. „Dat vind ik het vervelendste van een boek schrijven. Er zijn allemaal spannende dingen gebeurd en dan moet het verhaal nog worden afge rond. Dat laatste hoofdstuk mag natuur lijk geen anticlimax worden. Ik zit er al tijd mee te worstelen. Ook nu weer. Ik was zelf al niet tevreden en in overleg met de uitgever heb ik het laatste hoofdstuk van Vrijgevochten herschreven. Eerst liet ik Jasper na zijn terugkomst in Zierikzee niet meer naar zee gaan, maar hij is er toch de jongen niet naar om een brave huisva der te worden. Vandaar de nieuwe versie. Denkt ze al aan stoppen met schrijven? Er zijn tenslotte mensen die veel eerder dan hun vijfenzeventigste ophouden met wer ken. Thea Beekman niet. „Nee, hooi'. Ik vind het prettig om te werken. Ik ben sinds vier jaar weduwe. Ik zit dus maar al leen, maar ik ben nog fit. Ik reis graag en ik schrijf graag. Er zijn op het ogenblik twee ideeën, maar daar zeg ik nog niks over, want dat is allemaal nog zo onzeker. Ze begon haar schrijversloopbaan in de journalistiek. Jarenlang vulde ze weke lijks een column in het Utrechts Nieuws blad. Insteek waren haar belevenissen met haar drie kinderen. „Ik schreef er al tijd twaalf vooruit. Ik beoordeelde ze en twee ervan gooide ik weg, om de tien beste over te houden." Een specifiek lichtend voorbeeld in haar vak kan ze niet noemen, wel zegt ze veel waardering te hebben voor het werk van Paul Biegel. Vrijwel elke tiener kent enkele titels van Thea Beekman. 'Kruistocht in spijker broek' wordt veelvuldig genoemd. „Zelf heb ik minder met dat boek. Mijn lieve lingsboeken zijn 'Hasse Simonsdochte- r'en 'Het helse paradijs'. Daarbij viel het allemaal zo lekker op z'n plaats. En Vrij gevochten was ook fijn om te schrijven." Feestje Uitgeverij Lemniscaat ziet in het uitko men van haar nieuwe boek een mooie ge legenheid om een feestje te bouwen voor Thea Beekman. In samenwerking met de gemeente Schouwen-Duiveland en de Slavenkas Zierikzee is een programma samengesteld. De schrijfster wordt woensdagmiddag om 13.30 uur ontvan gen in het Zierikzeese stadhuis in de Meelstraat. Het eerste exemplaar van haar nieuwe boek wordt in de loop van de middag gepresenteerd bij boekhandel De Vries aan het Havenplein. Voor de jeugd van Schouwen-Duiveland is via de basisscholen in Zierikzee en de openbare bibliotheken ter gelegenheid van het verschijnen van Vrijgevochten een wedstrijd uitgeschreven. De deelne mers konden kiezen uit drie onderdelen: het beantwoorden van kennisvragen, zelf een hoofdstuk schrijven over de avontu ren van Jasper de Bonte of een kunstwerk bij het verhaal maken door middel van te kenen, schilderen, plakken, timmeren, collages maken, kleien of wat dan ook. Een deskundige jury bepaalt wie de win naars zijn. Die winnaars zijn woensdag middag speciale gasten bij alle feestelijke activiteiten die zich in Zierikzee ter ere van Thea Beekman en haar nieuwe boek zullen afspelen. Ali Pankow Thea Beekman: Vrijgevochten - uitgeverij Lemniscaat Rotterdam; gebonden editie f29,50. Parijse memoires van Jean Schalekamp Wilminks Middeleeuwen zijn een beetje banaal Paustovskij droomt aan de baai van Kara Bogaz Correct doen en denken volgens Kuitenbrouwer Kunstgras: op de vuist Essen toont Gauguins Tahiti Russische filmposters in het stedelijk Jeroen Hofman beste Zeeuw in Gouden Strop Jeugdboek: Overwintering op Nova Zembla Elektronische muziek heeft geen podium nodig Jim Morrison klinkt door in zijn zoon Cliff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 17