Kledingzaak aan vernieuwing toe PZC Edon beproeft communicatie data op lichtnet Nederland-België SC economie Modebewuste klant is uitgekeken op eenheidsworst economie wijzer Voorverkoop tickets in één hand KPN eigenaar van Callfactory Zeldzaamste bankbiljet geveild Chinese bank bijna failliet Overname Asa door Content Het autokostenforfait belasting belicht dinsdag 23 juni 1998 door Evelien de Jager AMSTERDAM - Dure pakken, elegante jurkjes, stoere of juist zachte vrijetijdskleding; het vliegt allemaal de winkels uit. De omzet in een deel van de mo debranche stijgt weer. De klei nere ketens en speciaalzaken 1 profiteren eindelijk van de eco- 1 nomische groei, de grootwin- 1 kelbedrijven blijven achter. De [modebewuste klant is de een heidsworst zat, zeggen kleding- 1 detaillisten. Uitverkoop is uit, kwaliteitskleren mogen weer. i 1 In welke Nederlandse stad je ook komt, overal hangt hetzelf- de bloesje in de rekken. Bij Ami- ci, bij C&A en bij M&S. De con- sument baalt daarvan en duikt liever in kleinere boetieks het pashokje in. Van de groei in de kledingbranche, die in april 12 procent meer omzet draaide dan in diezelfde maand voiïg jaar, profiteren dan ook vooral de - kleine en middelgrote modebe- drijven. „Zeg maar de P.C. Hoofstraat. De klant is op zoek 1 naar kleding met een eigen ge- 1 zicht", stelt Simon Verlaat, di- 1 recteur van het Nederlands Mo- de Instituut (NMI). „Nederland is uitgekeken op de eenheidsworst", verklaart Jan Meerman, directeur van Mitex, de vereniging van ondernemers in de modedetailhandel. Kledingkast De omzetgroei stemt tot voor zichtige vreugde. In 1994 en 1995 daalden de kledingverko- pen. De kentering kwam in het najaar van 1996. „En dat is geen incident gebleken." De kleding branche profiteert laat van de economische groei. Dat heeft de mode aan zichzelf te wijten, me nen Meerman en Verlaat. Kle ding stond niet hoog op het prio riteitenlijstje. In het begin van de jaren negentig viel er dan ook weinig te beleven in de mode. Gebrek aan vernieuwing heeft de sector parten gespeeld, meent Meerman. „Wat in de kle dingkast hing, was ronduit saai." Verlaat: „Toen hadden we de eco-trend, alles leek op el kaar. En in Nederland laten we kleding lang in de kast hangen." Dus ging het geld uit de steeds dikkere portemonnees eerst naar het interieur, dure of extra vakanties en avondjes uit. „De klant heeft eerst zijn huis op nieuw ingericht en begint nu aan zijn garderobe." Helemaal te bewijzen is het niet, maar mo deprogramma's op tv kunnen de belangstelling voor mode heb ben aangewakkerd. Mode-tv was voor de branche een nood greep, maar die pakt goed uit. Oktober 1997 was voor de kle dingzaken een topmaand en op dat moment begon ook het pro gramma Dat staat je goed op RTL4. „Dat kan toch niet toe vallig zijn", zegt Meerman. „Als in een uitzending het witte T- shirt centraal staat, is er de vol gende dag in winkels enorm veel vraag naar witte T-shirts. Zo'n programma is niet alleen goed voor de verkopen. Het maakt mensen ook bewust van de func tie van kleding." Grote geld Dat wil niet zeggen dat de kle dingzaken nu achter de toon bank kunnen blijven wachten tot het grote geld binnen stroomt. De branche is toe aan vernieuwing, menen Meerman en Verlaat. Nederland telt 16.000 modewinkels, inclusief de verkooppunten in de waren huizen komt het totaal in de buurt van 20.000. Weliswaar verdwijnen er per jaar vier- tot vijfhonderd winkels, maar be ginnen net zo veel 'goudzoekers' een nieuwe zaak. „Iedere huis vrouw die zich thuis zit te verve len kan een kledingwinkeltje beginnen", sneert Verlaat. „Er moeten zeker vijfduizend kle dingzaken weg." Daarmee zou de branche een stuk gezonder worden. Want hoewel de omzet groeit, per winkel ligt die nog steeds op ge middeld een miljoen gulden. „En daarmee zijn de meeste on dernemers maar net uit de rode cijfers", schat Meerman. Dat is ook de reden dat in de afgelopen jaren steeds naar het prijs wa pen werd gegrepen: de klanten werden doodgegooid met uit verkopen om de concurrentie een slag voor te blijven. „Wie nieuwe vloerbedekking in z'n winkel ging leggen, hield al ver bouwingsuitverkoop." Specialiseren Maar de prijs is niet meer het enige waarmee de mode-onder nemer zich kan onderscheiden. Specialiseren is een must. De door Fred van Essen MANCHESTER - Het energie bedrijf Edon verwacht binnen kort op proef het Internet over het lichtnet aan te bieden. Beel den, geluiden en tekst worden I daarbij met een snelheid van een megabit per seconde tussen de 220 Volt elektriciteit door ge leid, in de meterkasten van hui zen uitgefilterd en naar de pc's geleid. Het gaat om een techniek van het Britse Norweb en het Canadese telecombedrijf Nor- lel. Volgens Norweb is de tech niek Digital Power Lin' veel goedkoper dan andere snelle communicatietechnieken 'om dat het elektriciteitsnet er niet ingrijpend voor hoeft te worden aangepast'. Op de Seymour Park Primary School in Manchester draaien sinds vorig jaar twaalf pc's op het lichtnet. Behalve hun stroom krijgen de pc's ook de computerdata aangeleverd via de 230 Volts-kabel in de straat. Het enige verschil is. dat de ka bel bij het raam wordt gesplitst. Een in massief plastic verpakte omvormer/modem stuurt de 230 Volt verder naar de stoppen- kast en de stopcontacten, ter wijl de computerdata naar een coaxkabeltje worden geleid. Eenzelfde als voor kabel-tv en telefoon wordt gebruikt, Alles wat de consument met Digital Power Line moet doen, is een draad trekken van zijn meter kast naar zijn pc. Kastjes Power Line biedt een snelheid van een megabit per seconde: bijna twintig keer zo snel als het snelste analoge telefoonmodem (56 kilobit) en tien keer sneller dan ISDN (124 kilobit gescha keld). Voor de energiebedrijven is het grote voordeel 'dat het net er al ligt', zegt Joe Divine, tech nisch marketing directeur van Norweb. Aanpassingen zijn vol gens Devine veel goedkoper dan de tv-kabel geschikt maken voor (tweeweg)communicatie, glasvezelkabel aan leggen, of adsl. „Die zijn allemaal wel sneller, maar te duur en nog niet voorhanden. Power Line is nu beschikbaar en vergt geen mil joeneninvestering vooraf. Het net ligt er al en het energiebe drijf hoeft alleen kastjes te plaatsen bij mensen die mee- klant is op zoek naar kwaliteit en service en heeft daarvoor ook geld over. Italianen investeren jaarlijks drieduizend gulden in hun garderobe, Nederlanders slechts duizend. Meerman ver wacht dat dit bedrag zal stijgen. „Kleding krijgt weer een repre sentatieve functie. Er wordt meer gelet op wat je draagt." Verlaat vernacht echter niet dat Nederland er frivoler bij zal gaan lopen. „De meeste mannen zien er toch uit als een pinguïn, met een grijs of donkerblauw pak." Maar hoe eentonig ook, die mannen stellen wel hogere eisen aan dat pak en aan de winkel waarin ze het kopen. „De kle dingzaak moet een theater wor den", roept Meerman. „De klant is op zoek naar genot, gemak en gewin. De prijs is niet meer het enige waarmee je hem kimt lok ken. Sfeer, klantenkaalden en modeshows bijvoorbeeld horen daar ook bij. De emotionele waarde van kleding moet wor den benadrukt.". Weg met de jeans De belangrijkste doelgroep voor de modebranche vormen de ba byboomers, de grote groep men sen die net na de Tweede We reldoorlog werd geboren. In het jaar 2 000 is het grootste deel van de Nederlanders tussen de 40 en 64 jaar. „Die mensen hebben hard gewerkt en veel geld ver diend. Die gaan nu genieten van het leven en daar horen andere kleren bij." Volgens Meerman is de macht van de naoorlogse ge boortegolf al merkbaar. De om zet in vrijetijdskleding daalt nog altijd. Met name in de jeans gaat het slecht. Dat komt deels omdat in de spijkerbroeken- handel veel 'goudzoekende' on dernemers zitten. „Maar het ligt ook aan het feit dat het aantal mannen boven de 35 in een spij kerbroek afneemt. De omzet in de exclusieve herenmode stijgt met bijna zes procent. Vooral andere vrijetijdsbroeken dan jeans zijn populair." Ondernemers in de mode spelen maar mondjesmaat in op die ontwikkeling. Meerman heeft wat dat betreft een 'missiona- ristaak'. Hij moet de modebran che een spiegel voorhouden. „Wie zich richt op de groep tus sen de 15 en 25 jaar zal de ba kens moeten verzetten en zich richten op oudere klanten." Die stellen ook andere eisen aan het personeel, waarschuwt Verlaat. Nonchalance of opdringerig ge drag zijn uit den boze. „De kle- dingverkopers moeten weer dienstig en beleefd worden." GPD Directeur Simon Verlaat van het Nederlands Mode Instituut: „De klant is op zoek naar kleding met een eigen gezicht." foto Roland de Bruin/GPD doen." Een modem kost onge veer 450 gulden, tegen het drie voudige voor een kabel- of adsl- modem. De techniek is door de Engelse overheid goedgekeurd en heeft de Britse variant van het Kema- keur gekregen. „Het verschil in frequentie tussen het lichtnet (50 Hertz) en het datatransport is zo enorm groot dat er geen kans is dat ze door elkaar wor den gehaald. Ook storende fre quenties van transformatorsta tions en apparaten komen niet in de buurt en storen dan ook niet", zegt Devine. Hoe hoog de frequentie is waarop wordt ge zonden 'is bedrijfsgeheim'. De techniek die de zwakstroom scheidt van de krachtstroom, die in de Engelse hoofdleidin gen oploopt tot 6.600 Volt, is een vinding uit 1993, afkomstig van een wetenschapper die door Norweb in dienst is genomen. Vorig jaar leidde dat tot het commerciële product - Digital Power Line- waarmee Norweb en Nortel de boer op, gaan in hun joint venture Nor.Web (spreek uit: NorDotWeb) heeft meegekregen. Onder meer het Amerikaanse Lucent werkt aan een eigen, soortgelijk systeem. Edon Volgens Wim de Weerd, dix-ec- teur Noord-Europa van Nortel, 'studeren alle energiebedrijven' op de kansen van datacommu nicatie over het lichtnet' en zijn ook telecomgiganten geïnteres seerd. „AT&T, Sprint en World- com/MCI hebben wel wereld omspannende netwerken, maar grofmazig. Ze zoeken allemaal naar een manier om ook toegang te krijgen tot lijnen die in woon huizen en winkels lopen." Edon - actief in het noorden en oosten van Nederland met een hoofdkantoor in Zwolle - is vooralsnog de enige die laat we ten op proef te beginnen. Edon ziet kansen voor Power Line naast de Internetdiensten van zijn telecomdochter Castel. Zo komt Edon toch in buurtschap pen en wijken waar het wel elektriciteit levert, maar geen kabelnet heeft. En krijgt het de mogelijkheid via datatransmis sie vanuit het hoofdkantoor me ters af te lezen en dag- en nacht tarief te berekenen zonder apar te meters te installeren. „Het is goedkoop en toch snel." GPD door Arjo Klamer Wat een voetbalwedstrijd al niet allemaal teweeg kan brengen. Je zou zeggen dat het om een spelletje gaat en dat afgezien van de commerciële rompslomp erom heen een ver haal over Nederland-België niet op deze bladzijde thuis hoort. Maar die oranje dolheid is er niet voor niets. Het is niet voor niets dat hele volkeren van de gelegenheid gebruik maken om de wereld te laten weten dat ze bij elkaar horen. Nederland-België, Duitsland- VS, Italië-Chili: het is niet voor niets dat de gemoederen hoog oplopen, want nationale reputaties staan op het spel. Op een klein groen grasmatje willen landen de wereld laten zien watze waard zijn. Voetbal symboliseert daarmee de con currentie tussen landen: Japan versus Amerika, Rusland ver sus Duitsland, Nederland ver sus België. Wat de concurren tie tussen de laatste twee be treft, op de mat speelden ze ge lijk maar in de strijd om de Belgische Generale Bank wonnen de Belgen, althans dat beweren zij. Want ABN Amro, de oer-Nederlandse bank ver loor van Fortis en dat bedrijf is in ieder geval gedeeltelijk Bel gisch. België ligt dus voorop. Volgens mijn wetenschap, de economische dus, doen natio naliteiten er niet toe in de eco nomie. Want markten kennen geen grenzen. Kopers en ver kopers gaan daar waar de prijs het beste voor hen is. Wie de waar aanbiedt doet er niet toe. Zolang de prijs maar goed is. Zijn de schoenen uit India een tientje goedkoper dan precies dezelfde schoenen uit Italië, dan kopen mensen de Indiase schoenen. Weet u waar de spullen die u draagt gemaakt zijn? Hindert het u te weten dat er geen Ne derlandse handen aan te pas zijn gekomen (behalve die van de verkopers dan)? Waar schijnlijk niet. Dat Denen on ze haring vangen, doet mis schien even pijn, maar hij smaakt er niet minder door. Het zal even lastig worden wanneer straks de Deutsche Bank de ABN Amro over neemt, maar als daardoor de bank onze overschrijvingen sneller blijkt te kunnen ver werken en kosten omlaag te brengen, dan verdwijnt de achterdocht snel. In de globale economie volgt het geld de weg van de minste Een manifestatie van het Oranje-gevoel op het strand bij Marseille. weerstand. Wanneer het om de knikkers gaat, verdwijnen na tionalistische gevoelens naar het tweede plan. Althans dat houden collega-economen vol, en velen met hen. Mechanisch Ik geloof steeds minder in deze mechanische wijze van den ken over markten en ik raak steeds meer overtuigd van de betekenis van die nationalisti sche sentimenten. Nederland- België is een economische werkelijkheid. Dat bewees de strijd om de Generale Bank weer eens. (Ik ga af op kran- tenberichten en een klein beetje inside informatie.) De Nederlander Kalff van de Ne derlandse ABN Amro dacht de Belgisch-Nederlandse Fortis de baas te kunnen zijn bij het bieden op de Generale Bank Toen hij het bod van F.ortis verbeterde, dacht hij gewon nen te hebben omdat hij de steun meende te hebben van zijn collegae in de Raad van Bestuur van De Generale Bank. Maar hij verkeek zich op de Belgische cultuur. Want terwijl in Nederland hij als voorzitter van de raad van bestuur de dienst uitmaakt, met de commissarissen als veredelde toezichthouders, hebben in België de commissa rissen de uiteindelijke macht. Hij had met de verkeerde par tij onderhandeld. Hadden de managers van het bedrijf oor naar zijn superieure constx'uc- tie, de werkelijke eigenaars van de Generale Bank hielden het nationale belang in het oog en gaven de voorkeur aan een Belgisch gekleurde construc tie. Nationale gevoelens speel den dus terdege wel een rol. Oranje-gevoel Ook voor Nederlanders blij ken nationale gevoelens be langrijk te zijn Al doet de Ne derlandse intelligentsia voor komen dat het Nederlandse niet meer veel voorstelt en overheerst de overtuiging dat Nederlanders hun enge Ne derlandse sentimenten moe ten opgeven om mee te gaan in de globale economie, dat over weldigende Oranje-gevoel komt niet uit het niets. Blijk baar is de identificatie van Ne derlanders met het Neder landse veel sterker dan Neder landse intellectuelen denken. foto Cor Mulder/ANP Gaat het om achterhaalde en kleinzielige gevoelens, zoals ik om me heen wel eens hoor ver kondigen? Ik denk het niet. Mensen willen zich in elkaar kunnen herkennen. Daarvoor moeten we elkaar kennen. Ook al ken ik de ander niet per soonlijk. ik zoek naar iets ver trouwds. iets gemeenschappe lijks. Het gedeelde Oranje-ge- voel is zo iets. In de opgewon den sfeer van Nederland-Bel gië worden Nederlanders, en natuurlijk ook de Belgen, weer even herinnerd aan dat ge meenschappelijke. De herkenning speelt ook in de economie een rol. Op de markt kopen we het liefst van een be kende koopman. Ik doe dat ze ker. Hoeveel handel we ook over de grenzen bedrijven, Ne derlanders blijven vooral met Nederlanders handelen en omgaan. Hoe onpraktische die taal van ons ook is, we houden er halsstarrig aan vast. Dat Nederlandse heeft economi sche betekenis. Dat Oranje gevoel dus ook. GPD Arjo Klamer is hoogleraar eco nomie, kunst en cultuur aan de Erasmus Universiteit in Rot- ter dam. DEN HAAG - Ticket Service Nederland (TSN). een samen werking van KPN Telecom en Postkantoren BV, neemt The Ticket Company over. Hierdoor komt de voorverkoop van en treebewijzen voor grote evenementen in één hand. Met de overname krijgt TSN er in een klap 35 verkooppunten bij van de Grenswisselkantoren op de grote stations. TSN verkoopt momenteel tickets op de 150 grotere postkan toren en via een landelijk telefoonnummer. De kaartjes kun nen dan worden afgehaald bij alle ruim tweeduizend post kantoren. Daar komen de GWK-kantoren nu bij. Het gaat bij voorbeeld om entreebewijzen voor (pop)concerten, theater voorstellingen, sportevenementen en recreatieparken. ANP DEN HAAG - Met de overname van de aandelen van Endemol Entertainment en Novamedia wordt KPN Telecom volledig eigenaar van Callfactory. Dit bedrijf is in 1994 opgericht om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen om bij grote pu blieksacties explosief en massaal telefoonverkeer te venver ken. Bij de oprichting verwierf KPN 55 procent en de andere twee partijen elk 22,5 procent van de aandelen. De aandeelhouders zijn het er nu over eens geworden, dat het bedrijf meer bij de kernactiviteiten van KPN Telecom past. ANP SINGAPORE - 's Werelds zeldzaamste bankbiljet is voor een recordbedrag van ruim 275.000 van eigenaar venvisseld. Een Londens veilinghuis maakte gisteren bekend dat een bil jet van 10.000 Singaporese dollar, in 1930 uitgegeven door de toenmalige Britse autoriteiten van Singapore, zatex'dag is ge veild. De koper wil anoniem blijven. Volgens kenner Barnaby Faull is het bewuste biljet, met daar- op de afbeelding van koning George V, het enige dat ooit ge zien is. „Het is een ongelofelijk zeldzaam stuk Singaporese historie", aldus Faull. Volgens hem werd het biljet waarschijnlijk gebi-uikt voor be talingen tussen banken. „In 1930 kon je er waarschijnlijk een hele straat in Singapore mee kopen", aldus Faull. RTR PEKING - Voor het eerst in het communistische China moet een commerciële bank de deui-en sluiten. De Hainan Develop ment Bank (HDB) is bezweken onder 'slechte' schulden. De centrale bank in Peking heeft een bewindvoei'der benoemd. Een faillissement lijkt een kwestie van tijd. De bank stond onder toezicht van de provinciale autoriteiten van Hainan, een eiland voor de zuidkust van China. Een zegs man wilde niet veel kwijt over de achtergrond van de proble men. Een ï'ecente fusie met een coöperatieve kredietinstelling is de bank volgens hem fataal geworden. Over de omvang van de schulden van de HDB, die zondag alle activiteiten moest staken, zijn geen bijzondexTieden bekend. RTR/KRF AMSTERDAM - De aangekondigde overname van Asa-uit- zendbureau door bx-anchegenoot Content krijgt zijn beslag op 1 juli. Content betaalt de niet bekendgemaakte overnamesom contant. Opvallend is ook dat de huidige aandeelhouders van Asa een hogere prijs krijgen als Content op haar beurt voor 1 januari 2000 wordt overgenomen. Met de aankoop van Asa en een an der klein uitzendbureau eerder dit jaar leek Content defini tief te hebben gekozen voor een zelfstandig bestaan. Content boekte in 1997 op een omzet van 384 miljoen een nettowinst van 18,6 miljoen. Asa zette in die periode 70 miljoen om en boekte een nettowinst van 6 miljoen. ANP door Wil Wouters Menig autorijder zucht on der de fiscale bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak. Het autokos tenforfait is een verhoging van het belastbaar inkomen, terwijl er geen geld ontvangen wordt. Deze bijtelling geldt voor iedere ondernemer die eenauto op kos ten van zijn of haar bedrijf heeft. Wanneer een auto slechts een gedeelte van het jaar gebruikt wordt, is het forfait tijdseveixre- dig van toepassing. Ónder deze regeling vallen ook alle zelf standige beroepsbeoefenaars die de autokosten ten laste van hun praktijk brengen. Verder is deze bepaling van toepassing voor iedere werknemer die een auto van de werkgever ter be schikking heeft. Zelfs wanneer de werknemer een eigen auto heeft kan hij er mee te maken krijgen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als hij al zijn autokosten kan bekostigen uit de autokostenvergoeding die hij van zijn werkgever krijgt. De rechtspraak behandelt die situ atie op dezelfde manier als wan neer de werkgever een auto ter beschikking stelt. Uitzondering Tevens blijkt uit de rechtspraak dat het feitelijk gebruik van de auto niet terzake doet. Wanneer een auto ter beschikking staat is de bijtelling van toepassing, of de auto nu werkelijk gebruikt wordt of niet. De enige uitzon- dering hierop is wanneer met een kilometeradministratie aangetoond wordt dat het pri- végebruik minder dan 1.000 ki lometer per jaar bedraagt. Dan geldt niet het autokostenforfait, maar blijft de bijtelling beperkt tot de waarde van de werkelijk verreden privékilometers. Bij de beoordeling van de kilomete radministratie zal de belasting dienst als ijkpunt voor de juist heid bijvoorbeeld kunnen kij ken naar kilometerstanden op de onderhoudsnota's van de ga-! rage. De hoogte van het autokosten- fox-fait bedraagt volgens de be lastingwet 20 procent van de ca- taloguswaarde. Bij een afstand van meer dan 30 kilometer tus sen de woon- en werkplaats wordt het forfait verhoogd naar 24 procent van de catalogus- waarde. Het verschil is inge voerd als tegenhanger voor de beperking van het reiskosten forfait over grotere afstanden. De cataloguswaarcle wordt vastgesteld aan de hand van de prijscourant van de fabrikant of importeur. Daarbij is beslissend de prijs in de pxijscoui*ant uit het bouwjaar van de auto. Hoge Raad In een recente uitspraak heeft de Hoge Raad een algemene overweging gewijd aan de strekking van deze forfaitaire regeling. Zij stelt daarin dat de bijtelling voor het autokosten forfait bij een onderneming ei genlijk niet hoger kan zijn dan de in dat jaar werkelijk ge maakte autokosten- Wanneer deze overweging in de praktijk toegepast wordt geldt niet zon der meer de 20%-bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak. Ieder jaar zal dan opnieuw bezien moeten worden wat de werkelijke kosten zijn geweest. Bedragen deze minder dan 20 procent van de cataloguswaar- de, dan kan de bijtelling tot dit lagere bedrag beperkt blijven. Let wel: op grond van het sys teem van de wet geldt dit alleen voor de ondernemer en de zelf standige beroepsbeoefenaar. Of deze ovex-weging van de Hoge Raad ook gehanteerd kan wor den door de werknemer met een auto van de werkgever is nog onzeker. Mogelijk kan een be roep op het gelijkheidsbeginsel hier uitkomst bieden voor de di recteuren/grootaandeelhou ders. Voor de overige werkne mers ligt dit waarschijnlijk toch moeilijker. In ieder geval wordt het aan trekkelijk voor de ondernemer, de zelfstandig beroepsbeoefe naar en de directeur/grootaan deelhouder om in een oudere auto te blijven te rijden. Voor de beperking van het autokosten forfait behoeft dus niet alleen meer in een oldtimer gereden te worden, maar kan al volstaan woi'den met een oudere auto. Wil Wouters is belastingadvi seur in Koudekerke. Thuis op internet.., City OnLine in Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 7