Oude Alfa-top opgefrist Veilig op vakantie met de auto naar nieuw Aanloop model Mazda introduceert sportieve combi Shoei brengt helmen grand-prix-coureurs auto motorfiets zaterdag 20 juni 1998 43 kort autonieuws In de aanloop naar de presentatie van een nieuw topmodel dat dit najaar de 164-serie gaat opvolgen, heeft Alfa Romeo de overige modellen nog even verfijnd. Eerder werden kleine vernieuwingen en nieuwe motoren gepresenteerd voor de 145- en 146-reeks, nu zijn de Alfa Spider en GTV onder handen genomen. Met als belangrijkste noviteit een goedkoper instapmodel met een 1,8 liter motor. Prijstechnisch behoorden de Alfa Romeo GTV en Spider ei genlijk al nooit tot de echt kostba re auto's. Maar met de komst van de nieuwe basismotor zijn deze modellen in hun klasse zelfs scherp geprijsd. De GTV met 1.8 liter motor staat voor 63.950 gul den in de prijslijst, de Spider kost met die motor 3.000 gulden meer. En met die nieuwe motor is de ma chinekamer van de GTV en de Spi der toch goed uitgerust, want de 1,8 liter Twin Spark is in zijn laat ste versie 106 kW/144 pk sterk. Dat is slechts 4 kW/6 pk minder' dan de vroegere tweeliter Twin Spark-motor. Maar die heeft in middels binnen het Alfa Romeo- gamma ook een opfrisbeurt gehad enlevert nu 114 kW/155 pk, ookin de GTV en de Spider. Zes versnellingen Er is van onder de motorkap nog meer te melden, want de snelste GTV-versie met een drieliter V6- machine en 24 kleppen (162 kW/220 pk) heeft voortaan een zesversnellingsbak. Dat is niet omdat de motor niet soepel genoeg is om het met vijf overbrengingen af te kunnen. De zesbak geeft bij dezelfde snelheden als voorheen meer trekkracht vanwege het ho gere toerental. En presteert daar door ook wat beter. Bovendien profiteert het topmodel uit de GTV-reeks van een speciale spoi lerset, die voor een iets efficiëntere luchtstroming zorgt. Daardoor is de topsnelheid tien kilometer per De auto is nog altijd het meest populaire vervoermiddel om de vakantiebestemming te bereiken. Ruim zestig procent van de vakantiegangers kiest voor de eigen vierwieler om naar het vakantiedoel te reizen. Maar die auto, die in de dagelijkse routine zijn taak prima verricht, is lang niet altijd in de juiste conditie voor een zware vakantierit. En dan kan de reis naar uw vakantiebestemming plotseling een ongerieflijke of zelfs gevaarlijke rit worden. Met preventief onderhoud en enkele eenvoudige controles kan gelukkig veel narigheid worden voorkomen. Het lijkt logisch dat uw auto, die zich elke dag betrouw baar voor woon/werkverkeer door files worstelt, u ook vanuit uw woonplaats naar een zonnig oord aan de Middellandse Zee of een ander fijn vakantieplekje brengt. Maar zo logisch is dat helemaal niet als je de totaal verschillende bedrijfsomstandigheden van deze ritten gaat vergelijken. Natuurlijk heeft een auto het in het dagelijkse, door files geteister de verkeer voor woon/werk of vrije tijd bepaald niet makkelijk. Veel stoppen en optrekken en vaak korte stukjes rijden vervuilt het inwendige van de motor. Maar de meeste van deze ritten worden met slechts één of twee inzittenden ge maakt en belasten de motor dus niet zwaar. Langdurig De reis naar een vakantiebestem ming is vaak een heel andere. De auto rijdt langdurig hogere snel heden, wat in principe beter is voor de motor. Maar de auto is doorgaans wel maximaal beladen met inzittenden en bagage en dat betekent toch ook weer een zware belasting. Daar komt bij dat die totaal andere bedrijfstoestand voor de motor ongebruikelijk is. En kan leiden tot oververhitting van de motor of extra oliever- bruik. Het is daarom in elk geval raad zaam om vóór de vakantiereis de auto een onderhoudsbeurt te ge ven, of op zijn minst een vakantie- beurt te laten uitvoeren. Zo'n va- kantiebeurt houdt in de meeste gevallen een controle in van de on derdelen die het tijdens de vakan tierit extra te verduren. Het is bovendien aan te bevelen namelijk meer door ze niet te ge bruiken. Wordt er dan tijdens de vakantierit ineens een lange rit mee gemaakt, waarbij de tempe ratuur wat hoger oploopt, dan ko men de gebreken plotseling aan het licht. Bijna iedereen weet dat banden de juiste spanning moeten hebben om goed te functioneren. Helaas controleert bijna niemand het re gelmatig. Voordat u op vakantie gaat en af en toe tijdens de reis is het heel nuttig (en veilig) om de spanning te controleren. Let er daarbij op dat u de spanning aan houdt voor maximale belading en hogere snelheden. Die is door gaans een paar tienden hoger dan normaal. Tijdens de vakantiereis vervult de auto vaak de rol van pakezel. De gemiddelde autobezetting op een vakantiereis is toch wel vier per sonen en met wat bagage aan boord benader je dan al snel het maximum laadvermogen. Dat maximum staat vermeld in het in structieboekje van de auto. Het laadvermogen is in dat geval het maximaal toelaatbaar gewicht minus het gewicht op het kente kenbewijs. Hou daarbij echter een veilige marge aan, want het ge wicht op het kentekenbewijs is het leeg gewicht van de auto zonder vloeistoffen en accessoires. Voor die vloeistoffen en accessoires kan ergens tussen de vijftig en honderd kilo worden aangehouden. Dakkoffer Omdat we steeds meer willen mee nemen op vakantie is de koffer ruimte ondanks zijn in de loop der jaren gegroeide afmetingen vaak te klein. De dakkoffer is een popu laire extra opbergruimte bij de va kantieganger. Let er bij gebruik van een dakkoffer echter op dat er niet te veel gewicht in gaat. Afge zien van het feit dat het draagver mogen van de dak niet zo groot is (meestal 50 tot 75 kilo), draagt dat hoge zwaartepunt niet bij aan de stabiliteit van de auto. Gebruik de dakkoffer dus vooral voor lichte en volumineuze bagagestukken. Tot slot nog een laatste tip voor de reis. Probeer de vakantie te laten beginnen als u in de auto stapt en doe het kalm aan. Dat is niet alleen beter voor de auto, maar ook voor u. Een prettige vakantie, die ligt dan in het verschiet. Mario Vos Daewoo goede trekauto Daewoo schuift de Lanos, de Nubira en de Leganza naar voren als goede auto's om caravans en aanhangers te trekken. Volgens Daewoo kan dat worden geconcludeerd uit het eindrapport van de Trekauto van het Jaar-verkiezing, dat vermeldt dat de drie Daewoos het voortreffelijk doen in de test. Daewoo sleepte eerder dit jaar de titel 'Gezinsauto van het Jaar 1998' in de wacht met de Nubira. Momenteel worden proefritten met een Dae woo aangemoedigd door gratis een overtocht naar Engeland met twee personen en de auto aan te bieden. Frisse lucht bij Skoda Skoda beloont kopers van een Octavia in de maand juni met extra voor deel. De eerste vijftig exemplaren van de Octavia 1.6 GLXi die in die maand worden gekocht zijn standaard uitgerust met airconditioning. Vanaf nummer 51 krijgt de Octavia-koper een gratis zonnedak van Ver- meulen-Hollandia. De prijs van de genoemde versie bedraagt 36.190 gulden. De Nederlandse Skoda-importeur benadrukt trouwens dat de Octavia nu volop leverbaar is. De auto is er met benzinemotoren van 5 5 kW/7 5 pk Shoei-importeur Nimag uit Heinenoord brengt een drietal opvallende integraalhelmen op de markt die uitgevoerd zijn als re plica van de hoofddeksels waar mee een trio populaire Gand Prix- coureurs zich beschermen. In Shoei's X-ceed-serie gaat het daarbij om de X-ceed (Alex) Cri- ville die 1299,- gaat kosten. In de XV-serie zijn replica's uitge bracht van GP-500 coureur Alexandre Bamis en GP-250 me dedinger Osamu Miyazaji. Beide XV-varianten gaan voor 1099,- over de toonbank. Wie zich tijdens en na de Asser TT eind deze maand wil uitdossen als zijn favoriete coureur, moet snel De Alfa Romeo Spider heeft voor kenners een nieuwe uitstraling gekregen. uur hoger (nu 250 km/h). De meest aangename uitbreiding voor de Alfa Romeo GTV en Spider is ech ter de 1,8 liter Twin Spark-motor. Deze draait dankzij variabele kleptiming en een variabel inlaat- systeem zeer soepel naar hoge toe rentallen. En hij combineert goede trekkracht bij lage toeren met een hoog topvermogen. De motor is ook opvallend stil, volgens Alfa Romeo door acht contragewich ten op de krukas. Snel is de nieuwe 1,8 liter van de Spider en GTV ook. In beide auto's zorgt de motor voor een sprinttijd van 9,2 seconden van 0 tot 100 Iti- lometer per uur. De GTV haalt een topsnelheid van 210 km/h, de aë rodynamisch iets ongunstigere Spider haalt 205 km/h. De GTV kan nu net als de Spider met een 1,8 liter Twin Spark-motor worden besteld. Het uitrustingsniveau van de hele reeks is opgewaardeerd. Stan daard hebben de GTV en de Spider bijvoorbeeld ABS, airbags voor de bestuurder en passagier, stuurbe krachtiging, elektrische bedien- bare ramen en buitenspiegels, centrale vergrendeling en radio voorbereiding met vier luidspre kers en een antenne. Mario Vos Een vakantierit vraagt extra controles, omdat de auto meestal zwaarder wordt belast. De Alfa Romeo Spider en GTV zijn qua uiterlijk enigszins aangepast. De meest in het oog springende veranderingen zijn de in kleur ge spoten bumpers, zijskirts en be- schermstrips. De kenners zullen bovendien zien dat de achterkant een iets andere vorm heeft gekre gen. Dat komt de sterkte van de carrosserie ten goede en levert vol gens Alfa Romeo meer en een beter toegankelijke bagageruimte op. Bovendien is besloten het reserve wiel (dat was al een zogenaamde thuisbrenger) te vervangen door een spuitbus met reparatievloei stof en een compressor. En dat zet redelijk zoden aan de dijk; de ruimte bedraagt nu 155 liter. Het interieur van de GTV en Spider is opgevroli j kt met een alu- minium-decorset voor het mid dendeel van het dashboard. Bo vendien loopt de middenconsole nu door tussen de voorstoelen. De bekleding van de stoelen en de deurpanelen is nieuw en in de meest luxe versies hebben de au to's lederen Momo-bekleding. om voor vertrek en ook af en toe onderweg kleine controles uit te voeren. Het nakijken van de ban den en het peilen van de olie (met de auto op een horizontale onder grond vijf minuten na het uitscha kelen van de motor) zijn kleine werkzaamheden, die een goede in dicatie geven van de conditie van de auto. Verder geven de metertjes op het dashboard meestal wel uitsluitsel over de motor. Let daarbij vooral op de watertemperatuur en, in dien er een aanduiding voor is, de olietemperatuur. Stijgt de naald plotseling boven zijn gebruikelij ke positie, zoek dan een parkeer plaats op. Banden verwisselen De gemiddelde automobilist krijgt eens in de vijf en een half jaar een lekke band. Dat is eigen lijk maar zelden, maar als het je gebeurt komt het nooit goed uit. Vooral op vakantie langs een drukke autosnelweg is het geen pretje om voor verrassingen te ko Banden van caravans dienen tijdig vervangen te worden, omdat ze van stilstand juist extra veel te lijden hebben. men staan, dus is het wel zinvol om het wisselen van een band te oefe nen. Waar zit de krik? Waar de wielmoersleutel? Zitten de wiel- moeren niet te strak? Allemaal vragen die voor de vakantie be antwoord kunnen worden. Over de controle van de banden hadden we het al even. Zo'n con trole brengt soms onaangename verrassingen aan het licht, zoals een scheur in het karkas of een blaas op de band. Dat laatste ver schijnsel komt vooral voor bij banden die weinig worden ge bruikt, bijvoorbeeld caravanban den of het exemplaar van het re servewiel. Banden verouderen De inmiddels al uit vier carrosserievarianten bestaande 323-reeks van Mazda krijgt gezelschap van een nieuw model, de FastBreak. Het gaat hierbij om een sportieve combi-versie, afgeleid van de sedan. In Japan is de auto kortgeleden gepresenteerd als de nieuwe Familia. De Mazda 323 FastBreak is met een lengte 4,20 meter iets korter dan de sedan. De ach terkant van de auto heeft nog het meeste weg van de 323 P, die vorig aan de 323-serie werd toegevoegd. De FastBreak heeft normaal een bagage ruimte van 366 liter, maar die kan door het neerklappen van de achter bank fors vergroot worden. De nieuwe 323-versie komt eind juli naar Nederland. Minder beurten Peugeot Peugeot heeft besloten de onderhoudsintervallen voor de auto's van mo deljaar 1999 aanzienlijk te verlengen. Benzinemodellen hebben nog maar eens in de 30.000 kilometer of eens in de twee jaar een beurt nodig (was 15.000 kilometer of eens per jaar), dieselmodellen hebben nu elke 15.000 kilometer onderhoud nodig (was 10.000 kilometer). De voor dit najaar aangekondigde direct ingespoten dieselmotor hoeft slechts eens per 20.000 kilometer een onderhoudsbeurt te hebben. In de praktijk komt het erop neer dat een Peugeot-rijder minder vaak beurten hoeft te laten uitvoeren en dus goedkoper uit is. De langere intervallen zijn volgens Peugeot te danken aan de voortgang op het gebied van motortechniek, de betere remsystemen dan vroeger en het gebruik van (semi-)synthetische oliën. Subaru Vivio goedkoper Subaru heeft een forse prijsverlaging doorgevoerd voor het kleinste mo del, de Vivio. De driedeurs versie kost voortaan 14.995 gulden, 2.000 gulden minder dan voorheen. De vijfdeurs variant is 600 gulden duur der, 15.595 piek. De Subaru Vivioheeft een 32 kW/44 pk sterke viercilin- der motor. Standaard heeft de auto onder meer een ruitenwisser- en sproeier op de achterruit, radiovoorbereiding en halogeen koplampen. Seat Ibiza en Cordoba Vigo Seat heeft tijdelijk aantrekkelijke actiemodellen van de Ibiza en de Cordoba in het gamma opgenomen. De auto's krijgen de toevoeging Vi go, naar de Noordspaanse stad. De Ibiza en Cordoba Vigo zijn gebaseerd op het SE-uitrustingsniveau en hebben enkele comfort-verhogende extra's zoals centrale vergrende ling, een doorlopende middenconsole en een in hoogte verstelbare be stuurdersstoel. Verder zijn de Vigo-modellen voorzien van speciale em blemen en dorpelsierlijsten. De Ibiza Vigo heeft verder een dakspoiler, terwijl de Cordoba elektrische bedienbare ramen vóór heeft. De actie modellen zijn leverbaar met 1,4 en 1,6 liter benzinemotoren en SDI en TDI dieselmotoren. De prijzen beginnen bij 25.295 gulden voor de Ibiza 1.4 Vigo en 28.595 gulden voor de Cordoba 1.4 Vigo. Smart in de verhuur beslissen: Nimag is voornemens per model slechts 50 stuks op de markt te brengen. Nog voor de marktinvoering van de Smart City Coupé, heeft fabrikant Micro Compact Car een overeenkomst gesloten met Avis voor de ver huur. De Smart zal worden opgenomen in de normale verhuurvloot van Avis, maar ook deel gaan uitmaken van nieuwe mobiliteitsconcepten. Zulke concepten moeten meer rekening gaan houden met het gebruik van vervoermiddelen. Gedacht wordt aan de mogelijkheid om aanvul lend op de Smart tegen een speciaal tarief een grotere auto te huren voor de momenten dat extra vervoercapaciteit gewenst is. In oktober komt de Smart in Nederland op de markt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1998 | | pagina 43