Oude Alfa-top opgefrist
Veilig op vakantie met de auto
naar
nieuw
Aanloop
model
Mazda introduceert
sportieve combi
Shoei brengt helmen
grand-prix-coureurs
auto motorfiets zaterdag 20 juni 1998 43
kort autonieuws
In de aanloop naar de
presentatie van een nieuw
topmodel dat dit najaar de
164-serie gaat opvolgen, heeft
Alfa Romeo de overige
modellen nog even verfijnd.
Eerder werden kleine
vernieuwingen en nieuwe
motoren gepresenteerd voor
de 145- en 146-reeks, nu zijn
de Alfa Spider en GTV onder
handen genomen. Met als
belangrijkste noviteit een
goedkoper instapmodel met
een 1,8 liter motor.
Prijstechnisch behoorden de
Alfa Romeo GTV en Spider ei
genlijk al nooit tot de echt kostba
re auto's. Maar met de komst van
de nieuwe basismotor zijn deze
modellen in hun klasse zelfs
scherp geprijsd. De GTV met 1.8
liter motor staat voor 63.950 gul
den in de prijslijst, de Spider kost
met die motor 3.000 gulden meer.
En met die nieuwe motor is de ma
chinekamer van de GTV en de Spi
der toch goed uitgerust, want de
1,8 liter Twin Spark is in zijn laat
ste versie 106 kW/144 pk sterk.
Dat is slechts 4 kW/6 pk minder'
dan de vroegere tweeliter Twin
Spark-motor. Maar die heeft in
middels binnen het Alfa Romeo-
gamma ook een opfrisbeurt gehad
enlevert nu 114 kW/155 pk, ookin
de GTV en de Spider.
Zes versnellingen
Er is van onder de motorkap nog
meer te melden, want de snelste
GTV-versie met een drieliter V6-
machine en 24 kleppen (162
kW/220 pk) heeft voortaan een
zesversnellingsbak. Dat is niet
omdat de motor niet soepel genoeg
is om het met vijf overbrengingen
af te kunnen. De zesbak geeft bij
dezelfde snelheden als voorheen
meer trekkracht vanwege het ho
gere toerental. En presteert daar
door ook wat beter. Bovendien
profiteert het topmodel uit de
GTV-reeks van een speciale spoi
lerset, die voor een iets efficiëntere
luchtstroming zorgt. Daardoor is
de topsnelheid tien kilometer per
De auto is nog altijd het meest
populaire vervoermiddel om de
vakantiebestemming te bereiken. Ruim
zestig procent van de vakantiegangers
kiest voor de eigen vierwieler om naar
het vakantiedoel te reizen. Maar die
auto, die in de dagelijkse routine zijn
taak prima verricht, is lang niet altijd in
de juiste conditie voor een zware
vakantierit. En dan kan de reis naar uw
vakantiebestemming plotseling een
ongerieflijke of zelfs gevaarlijke rit
worden. Met preventief onderhoud en
enkele eenvoudige controles kan
gelukkig veel narigheid worden
voorkomen.
Het lijkt logisch dat uw auto,
die zich elke dag betrouw
baar voor woon/werkverkeer door
files worstelt, u ook vanuit uw
woonplaats naar een zonnig oord
aan de Middellandse Zee of een
ander fijn vakantieplekje brengt.
Maar zo logisch is dat helemaal
niet als je de totaal verschillende
bedrijfsomstandigheden van deze
ritten gaat vergelijken.
Natuurlijk heeft een auto het in
het dagelijkse, door files geteister
de verkeer voor woon/werk of
vrije tijd bepaald niet makkelijk.
Veel stoppen en optrekken en vaak
korte stukjes rijden vervuilt het
inwendige van de motor. Maar de
meeste van deze ritten worden met
slechts één of twee inzittenden ge
maakt en belasten de motor dus
niet zwaar.
Langdurig
De reis naar een vakantiebestem
ming is vaak een heel andere. De
auto rijdt langdurig hogere snel
heden, wat in principe beter is
voor de motor. Maar de auto is
doorgaans wel maximaal beladen
met inzittenden en bagage en dat
betekent toch ook weer een zware
belasting. Daar komt bij dat die
totaal andere bedrijfstoestand
voor de motor ongebruikelijk is.
En kan leiden tot oververhitting
van de motor of extra oliever-
bruik.
Het is daarom in elk geval raad
zaam om vóór de vakantiereis de
auto een onderhoudsbeurt te ge
ven, of op zijn minst een vakantie-
beurt te laten uitvoeren. Zo'n va-
kantiebeurt houdt in de meeste
gevallen een controle in van de on
derdelen die het tijdens de vakan
tierit extra te verduren.
Het is bovendien aan te bevelen
namelijk meer door ze niet te ge
bruiken. Wordt er dan tijdens de
vakantierit ineens een lange rit
mee gemaakt, waarbij de tempe
ratuur wat hoger oploopt, dan ko
men de gebreken plotseling aan
het licht.
Bijna iedereen weet dat banden de
juiste spanning moeten hebben
om goed te functioneren. Helaas
controleert bijna niemand het re
gelmatig. Voordat u op vakantie
gaat en af en toe tijdens de reis is
het heel nuttig (en veilig) om de
spanning te controleren. Let er
daarbij op dat u de spanning aan
houdt voor maximale belading en
hogere snelheden. Die is door
gaans een paar tienden hoger dan
normaal.
Tijdens de vakantiereis vervult de
auto vaak de rol van pakezel. De
gemiddelde autobezetting op een
vakantiereis is toch wel vier per
sonen en met wat bagage aan
boord benader je dan al snel het
maximum laadvermogen. Dat
maximum staat vermeld in het in
structieboekje van de auto. Het
laadvermogen is in dat geval het
maximaal toelaatbaar gewicht
minus het gewicht op het kente
kenbewijs. Hou daarbij echter een
veilige marge aan, want het ge
wicht op het kentekenbewijs is het
leeg gewicht van de auto zonder
vloeistoffen en accessoires. Voor
die vloeistoffen en accessoires kan
ergens tussen de vijftig en honderd
kilo worden aangehouden.
Dakkoffer
Omdat we steeds meer willen mee
nemen op vakantie is de koffer
ruimte ondanks zijn in de loop der
jaren gegroeide afmetingen vaak
te klein. De dakkoffer is een popu
laire extra opbergruimte bij de va
kantieganger. Let er bij gebruik
van een dakkoffer echter op dat er
niet te veel gewicht in gaat. Afge
zien van het feit dat het draagver
mogen van de dak niet zo groot is
(meestal 50 tot 75 kilo), draagt dat
hoge zwaartepunt niet bij aan de
stabiliteit van de auto. Gebruik de
dakkoffer dus vooral voor lichte
en volumineuze bagagestukken.
Tot slot nog een laatste tip voor de
reis. Probeer de vakantie te laten
beginnen als u in de auto stapt en
doe het kalm aan. Dat is niet alleen
beter voor de auto, maar ook voor
u. Een prettige vakantie, die ligt
dan in het verschiet.
Mario Vos
Daewoo goede trekauto
Daewoo schuift de Lanos, de Nubira en de Leganza naar voren als goede
auto's om caravans en aanhangers te trekken. Volgens Daewoo kan dat
worden geconcludeerd uit het eindrapport van de Trekauto van het
Jaar-verkiezing, dat vermeldt dat de drie Daewoos het voortreffelijk
doen in de test.
Daewoo sleepte eerder dit jaar de titel 'Gezinsauto van het Jaar 1998' in
de wacht met de Nubira. Momenteel worden proefritten met een Dae
woo aangemoedigd door gratis een overtocht naar Engeland met twee
personen en de auto aan te bieden.
Frisse lucht bij Skoda
Skoda beloont kopers van een Octavia in de maand juni met extra voor
deel. De eerste vijftig exemplaren van de Octavia 1.6 GLXi die in die
maand worden gekocht zijn standaard uitgerust met airconditioning.
Vanaf nummer 51 krijgt de Octavia-koper een gratis zonnedak van Ver-
meulen-Hollandia. De prijs van de genoemde versie bedraagt 36.190
gulden.
De Nederlandse Skoda-importeur benadrukt trouwens dat de Octavia
nu volop leverbaar is. De auto is er met benzinemotoren van 5 5 kW/7 5 pk
Shoei-importeur Nimag uit
Heinenoord brengt een drietal
opvallende integraalhelmen op de
markt die uitgevoerd zijn als re
plica van de hoofddeksels waar
mee een trio populaire Gand Prix-
coureurs zich beschermen. In
Shoei's X-ceed-serie gaat het
daarbij om de X-ceed (Alex) Cri-
ville die 1299,- gaat kosten.
In de XV-serie zijn replica's uitge
bracht van GP-500 coureur
Alexandre Bamis en GP-250 me
dedinger Osamu Miyazaji. Beide
XV-varianten gaan voor 1099,-
over de toonbank.
Wie zich tijdens en na de Asser TT
eind deze maand wil uitdossen als
zijn favoriete coureur, moet snel
De Alfa Romeo Spider heeft voor kenners een nieuwe uitstraling gekregen.
uur hoger (nu 250 km/h). De meest
aangename uitbreiding voor de
Alfa Romeo GTV en Spider is ech
ter de 1,8 liter Twin Spark-motor.
Deze draait dankzij variabele
kleptiming en een variabel inlaat-
systeem zeer soepel naar hoge toe
rentallen. En hij combineert goede
trekkracht bij lage toeren met een
hoog topvermogen. De motor is
ook opvallend stil, volgens Alfa
Romeo door acht contragewich
ten op de krukas.
Snel is de nieuwe 1,8 liter van de
Spider en GTV ook. In beide auto's
zorgt de motor voor een sprinttijd
van 9,2 seconden van 0 tot 100 Iti-
lometer per uur. De GTV haalt een
topsnelheid van 210 km/h, de aë
rodynamisch iets ongunstigere
Spider haalt 205 km/h.
De GTV kan nu net als de Spider met een 1,8 liter Twin Spark-motor worden besteld.
Het uitrustingsniveau van de hele
reeks is opgewaardeerd. Stan
daard hebben de GTV en de Spider
bijvoorbeeld ABS, airbags voor de
bestuurder en passagier, stuurbe
krachtiging, elektrische bedien-
bare ramen en buitenspiegels,
centrale vergrendeling en radio
voorbereiding met vier luidspre
kers en een antenne.
Mario Vos
Een vakantierit vraagt extra controles, omdat de auto meestal zwaarder wordt belast.
De Alfa Romeo Spider en GTV zijn
qua uiterlijk enigszins aangepast.
De meest in het oog springende
veranderingen zijn de in kleur ge
spoten bumpers, zijskirts en be-
schermstrips. De kenners zullen
bovendien zien dat de achterkant
een iets andere vorm heeft gekre
gen. Dat komt de sterkte van de
carrosserie ten goede en levert vol
gens Alfa Romeo meer en een beter
toegankelijke bagageruimte op.
Bovendien is besloten het reserve
wiel (dat was al een zogenaamde
thuisbrenger) te vervangen door
een spuitbus met reparatievloei
stof en een compressor. En dat zet
redelijk zoden aan de dijk; de
ruimte bedraagt nu 155 liter.
Het interieur van de GTV en
Spider is opgevroli j kt met een alu-
minium-decorset voor het mid
dendeel van het dashboard. Bo
vendien loopt de middenconsole
nu door tussen de voorstoelen. De
bekleding van de stoelen en de
deurpanelen is nieuw en in de
meest luxe versies hebben de au
to's lederen Momo-bekleding.
om voor vertrek en ook af en toe
onderweg kleine controles uit te
voeren. Het nakijken van de ban
den en het peilen van de olie (met
de auto op een horizontale onder
grond vijf minuten na het uitscha
kelen van de motor) zijn kleine
werkzaamheden, die een goede in
dicatie geven van de conditie van
de auto.
Verder geven de metertjes op het
dashboard meestal wel uitsluitsel
over de motor. Let daarbij vooral
op de watertemperatuur en, in
dien er een aanduiding voor is, de
olietemperatuur. Stijgt de naald
plotseling boven zijn gebruikelij
ke positie, zoek dan een parkeer
plaats op.
Banden verwisselen
De gemiddelde automobilist
krijgt eens in de vijf en een half
jaar een lekke band. Dat is eigen
lijk maar zelden, maar als het je
gebeurt komt het nooit goed uit.
Vooral op vakantie langs een
drukke autosnelweg is het geen
pretje om voor verrassingen te ko
Banden van caravans dienen tijdig vervangen te worden, omdat ze van
stilstand juist extra veel te lijden hebben.
men staan, dus is het wel zinvol om
het wisselen van een band te oefe
nen. Waar zit de krik? Waar de
wielmoersleutel? Zitten de wiel-
moeren niet te strak? Allemaal
vragen die voor de vakantie be
antwoord kunnen worden.
Over de controle van de banden
hadden we het al even. Zo'n con
trole brengt soms onaangename
verrassingen aan het licht, zoals
een scheur in het karkas of een
blaas op de band. Dat laatste ver
schijnsel komt vooral voor bij
banden die weinig worden ge
bruikt, bijvoorbeeld caravanban
den of het exemplaar van het re
servewiel. Banden verouderen
De inmiddels al uit vier carrosserievarianten bestaande 323-reeks van
Mazda krijgt gezelschap van een nieuw model, de FastBreak. Het gaat
hierbij om een sportieve combi-versie, afgeleid van de sedan. In Japan is
de auto kortgeleden gepresenteerd als de nieuwe Familia. De Mazda 323
FastBreak is met een lengte 4,20 meter iets korter dan de sedan. De ach
terkant van de auto heeft nog het meeste weg van de 323 P, die vorig aan
de 323-serie werd toegevoegd. De FastBreak heeft normaal een bagage
ruimte van 366 liter, maar die kan door het neerklappen van de achter
bank fors vergroot worden. De nieuwe 323-versie komt eind juli naar
Nederland.
Minder beurten Peugeot
Peugeot heeft besloten de onderhoudsintervallen voor de auto's van mo
deljaar 1999 aanzienlijk te verlengen. Benzinemodellen hebben nog
maar eens in de 30.000 kilometer of eens in de twee jaar een beurt nodig
(was 15.000 kilometer of eens per jaar), dieselmodellen hebben nu elke
15.000 kilometer onderhoud nodig (was 10.000 kilometer). De voor dit
najaar aangekondigde direct ingespoten dieselmotor hoeft slechts eens
per 20.000 kilometer een onderhoudsbeurt te hebben. In de praktijk
komt het erop neer dat een Peugeot-rijder minder vaak beurten hoeft te
laten uitvoeren en dus goedkoper uit is.
De langere intervallen zijn volgens Peugeot te danken aan de voortgang
op het gebied van motortechniek, de betere remsystemen dan vroeger en
het gebruik van (semi-)synthetische oliën.
Subaru Vivio goedkoper
Subaru heeft een forse prijsverlaging doorgevoerd voor het kleinste mo
del, de Vivio. De driedeurs versie kost voortaan 14.995 gulden, 2.000
gulden minder dan voorheen. De vijfdeurs variant is 600 gulden duur
der, 15.595 piek. De Subaru Vivioheeft een 32 kW/44 pk sterke viercilin-
der motor. Standaard heeft de auto onder meer een ruitenwisser- en
sproeier op de achterruit, radiovoorbereiding en halogeen koplampen.
Seat Ibiza en Cordoba Vigo
Seat heeft tijdelijk aantrekkelijke actiemodellen van de Ibiza en de
Cordoba in het gamma opgenomen. De auto's krijgen de toevoeging Vi
go, naar de Noordspaanse stad.
De Ibiza en Cordoba Vigo zijn gebaseerd op het SE-uitrustingsniveau en
hebben enkele comfort-verhogende extra's zoals centrale vergrende
ling, een doorlopende middenconsole en een in hoogte verstelbare be
stuurdersstoel. Verder zijn de Vigo-modellen voorzien van speciale em
blemen en dorpelsierlijsten. De Ibiza Vigo heeft verder een dakspoiler,
terwijl de Cordoba elektrische bedienbare ramen vóór heeft. De actie
modellen zijn leverbaar met 1,4 en 1,6 liter benzinemotoren en SDI en
TDI dieselmotoren. De prijzen beginnen bij 25.295 gulden voor de Ibiza
1.4 Vigo en 28.595 gulden voor de Cordoba 1.4 Vigo.
Smart in de verhuur
beslissen: Nimag is voornemens
per model slechts 50 stuks op de
markt te brengen.
Nog voor de marktinvoering van de Smart City Coupé, heeft fabrikant
Micro Compact Car een overeenkomst gesloten met Avis voor de ver
huur. De Smart zal worden opgenomen in de normale verhuurvloot van
Avis, maar ook deel gaan uitmaken van nieuwe mobiliteitsconcepten.
Zulke concepten moeten meer rekening gaan houden met het gebruik
van vervoermiddelen. Gedacht wordt aan de mogelijkheid om aanvul
lend op de Smart tegen een speciaal tarief een grotere auto te huren voor
de momenten dat extra vervoercapaciteit gewenst is. In oktober komt de
Smart in Nederland op de markt.